Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg går for billigste løsning i første omgang. Dvs. å bare kjøpe nye bass/mellomtoner. Finnes disse i Norge, eller er man nødt til å kjøpe fra Hifi-kit i Sverige?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har nogen hørt de nye Larsen 8 i eget hjem?
    Havde tenkt at låne et par med hjem fra Hørdaland HiFi men de havde lige solgt det par de havde på lager.
    mvh
    Kjartan

    P.s. stadigt lit svag for det orthoacustiske :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei fikk et gammelt Carlsson par fra et flyttelass her om dagen.Usikker på modellen men tror det er 50 et eller annet,ene diskanten har tatt kvelden samt kantene rundt begge bassene.Er det hvert og fikse opp disse eller er de klare for skroten?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.640
    Antall liker
    2.840
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eddie1 skrev:
    Hei fikk et gammelt Carlsson par fra et flyttelass her om dagen.Usikker på modellen men tror det er 50 et eller annet,ene diskanten har tatt kvelden samt kantene rundt begge bassene.Er det hvert og fikse opp disse eller er de klare for skroten?

    www.carlssonplanet.com

    Der bør du finne alt du trenger å vite... ;D

    mvh
    Proffen
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    eddie1 skrev:
    Hei fikk et gammelt Carlsson par fra et flyttelass her om dagen.Usikker på modellen men tror det er 50 et eller annet,ene diskanten har tatt kvelden samt kantene rundt begge bassene.Er det hvert og fikse opp disse eller er de klare for skroten?
    Du ser bilder av 50 serien her på side 14. Ikke kast de da!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    hehe mye mulig de låter bra men er vel litt for glad i dynamikk og bass til å la fortene gå
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har " ;)


    Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.

    /jan
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    eddie1 skrev:
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    hehe mye mulig de låter bra men er vel litt for glad i dynamikk og bass til å la fortene gå
    :)

    Mere bass i mine Carlsson enn Forte,og lydbildet er større. Men det er vel en smaksak det også. :) Har i allfall funnet høytalere som passer meg meget godt. Det som de er gode på er at en kan nesten sitte hvorsomhelst i rommet og nyde musikken.
    Men kvitter du deg med dem eddie så si ifra. :)

    Mvh Roar
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    JanR skrev:
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har " ;)


    Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.

    /jan
    :)

    Husk at de ikke hadde bakvegg Jan,de er helt avhengig av det. 52 trenger power kontra de andre. Skulle vært morro og hørt de nye Larsen.

    Mvh Roar
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    Hei, Larsen selger også Carlsson oppgraderings-kit.
    http://www.larsenhifi.com/
    Har lige bestillt oppgradering fra Larsen HiFi, dersom mine nyindkøbte OA50 havde oppgraderet bass (B650oa) så var det mest hensigtsmæssigt at oppgradere med ny diskant og delefilter -dvs til 50.4.
    mvh
    Kjartan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bånnulka skrev:
    JanR skrev:
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har " ;)


    Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.

    /jan
    :)

    Husk at de ikke hadde bakvegg Jan,de er helt avhengig av det. 52 trenger power kontra de andre. Skulle vært morro og hørt de nye Larsen.

    Mvh Roar
    Det har du selvsagt helt rett i. Men tror og mener fortsatt at Manley'n din var noe slank i lyden. Uansett, liker Carlsson jeg :)

    Larsen ja, kun hørt på messe, likte det jeg hørte.
    Var vel hifi guiden som hadde ett relativt billig oppsett som spilte overraskende bra.

    /jan
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    JanR skrev:
    Bånnulka skrev:
    JanR skrev:
    Bånnulka skrev:
    eddie1 skrev:
    Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
    Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;D


    Mvh Roar
    Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har " ;)


    Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.

    /jan
    :)

    Husk at de ikke hadde bakvegg Jan,de er helt avhengig av det. 52 trenger power kontra de andre. Skulle vært morro og hørt de nye Larsen.

    Mvh Roar
    Det har du selvsagt helt rett i. Men tror og mener fortsatt at Manley'n din var noe slank i lyden. Uansett, liker Carlsson jeg :)

    Larsen ja, kun hørt på messe, likte det jeg hørte.
    Var vel hifi guiden som hadde ett relativt billig oppsett som spilte overraskende bra.

    /jan
    :)

    Må få hørt Larsen etterhvert,men i følge i nabolandet er det kloss løp mellom Le og L8.

    Mvh Roar
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Bånnulka skrev:
    ..men i følge i nabolandet er det kloss løp mellom Le og L8.
    Roar, mente du ikke L6 og 52LE?
    Eller har du set nogen artikler som sammenligner 52.X og L8?
    mvh
    Kjartan
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja der er ikke mange L8 test eller meget L8 omtale på nettet.
    mvh
    Kjartan
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    kjartanb skrev:
    Ja der er ikke mange L8 test eller meget L8 omtale på nettet.
    mvh
    Kjartan
    :)

    Er ikke det,men jeg er fornøyd med de Carlsson som jeg har,den lyden de varter opp med passer meg perfekt. Carlsson er kommet hit for og bli.

    Mvh Roar
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Bånnulka skrev:
    .. jeg er fornøyd med de Carlsson som jeg har,den lyden de varter opp med passer meg perfekt. Carlsson er kommet hit for og bli.
    Det kan jeg forstå Roar, jeg har hørt L6 for nyligt og Oa51 og Oa52 når de kom i buttikker på 80tallet.
    Jeg leker nu med et par gamle OA50 som er ikke helt optimale på grunn av en halvveis oppgradering (har OA50.0 diskant og delefilter men B65oa basser). Men de varter allikevel opp med et meget interessant lyd-panorama, gennemsiktighed og god stemme vennlig mellemtone.
    Jeg har bestillt de manglende komponenter fra Larsen til at bringe dem på 50.4 niveau.
    mvh
    Kjartan
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    kjartanb skrev:
    Bånnulka skrev:
    .. jeg er fornøyd med de Carlsson som jeg har,den lyden de varter opp med passer meg perfekt. Carlsson er kommet hit for og bli.
    Det kan jeg forstå Roar, jeg har hørt L6 for nyligt og Oa51 og Oa52 når de kom i buttikker på 80tallet.
    Jeg leker nu med et par gamle OA50 som er ikke helt optimale på grunn av en halvveis oppgradering (har OA50.0 diskant og delefilter men B65oa basser). Men de varter allikevel opp med et meget interessant lyd-panorama, gennemsiktighed og god stemme vennlig mellemtone.
    Jeg har bestillt de manglende komponenter fra Larsen til at bringe dem på 50.4 niveau.
    mvh
    Kjartan
    :)

    Bruker en Lux rørforsterker på et par Oa50.3 og det funker meget godt. Luxen tilfører en varm flott og kroppslig lyd i disse. Den hadde litt pusteproblemer med 52.
    52Le har også en mørkere lydsignatur enn 50.3.

    Har et par 50 orginale og disse skulle vært oppgradert for lenge siden,men du vet åssen det er. 8)

    Du nevner 50.4,er dette det samme som 50Le?

    Mvh Roar
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Prøv med bare å fjerne automatsikringen. Diskantlyden blir fullgod når sikringen er erstattet med en ledningsstump.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Prøv med bare å fjerne automatsikringen. Diskantlyden blir fullgod når sikringen er erstattet med en ledningsstump.
    Enig, det har jeg gjort, havde stor positiv effekt. Status nu er at den er lidt for mellemtonedomineret i og med at der er ikke noget filter på B65oa.
    mvh
    Kjartan
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Hva med å sette inn: " Seriespole bas: 0,5 mH, resistans under 0,3 ohm " , slik som i OA 50.2? Tror det vil dempe mellomtonedominansen. Skal prøve det når jeg får tid.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Bånnulka skrev:
    Du nevner 50.4,er dette det samme som 50Le?
    Nei jeg tror den er identisk med 50.3 med yderligere komponenter til at tæmme den overste mellemtone i B65oe
    mvh
    Kjartan
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Hva med å sette inn: " Seriespole bas: 0,5 mH, resistans under 0,3 ohm " , slik som i OA 50.2? Tror det vil dempe mellomtonedominansen. Skal prøve det når jeg får tid.
    Takk for gode råd, men jeg har bestillt de manglende 50.4 komponenter, dvs ny diskant og delefilter + manglende dæmpemateriale.
    mvh
    Kjartan
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nu har jeg brugt OA 50.4 i c.a. en måned, de er faktisk utrolig gode og musikkalske, de er så lettdrevne at jeg får meget fin musikkopplevelse via mine pse 2A3 forstærkere. Selvfølgelig kan trioderne ikke hamle opp med 200w hypex mht slagkraft men OA50.4 med 2A3-erne leverer stort lydbillede, dynamik, nærvær og helt fenomalt flotte stemmer. De er musikkalske og ikke analytiske men alligevel hører jeg fraseringer og nuanser i hvordan sangere bruger stemmen som jeg har aldrig hørt før, på plader som jeg har spillet i uendelighed i mange forskellige anlæg. Kor og opera er en nydelse. Kombinasjonen graver frem de gode kvaliteter i alle optagelser og leder oppmerksomheten væk fra fra det mindre vellykkede. Imponerende.
    Træerne vokser som bekent ikke helt opp i himlen og den svage side (med pse2A3) er bassen som er rimeligt velpløst i den øvre bass men bliver grødet når den går dybere, den heldt dybe bas er der slet ikke.
    Men stadigvæk, imponerende højtalere og spesielt når pris tages i betragtning.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.640
    Antall liker
    2.840
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @kjartanb (og alle andre ;D):
    Det er vel slike "oppdagelser" og opplevelser som gjør at hobbyen vår er så fantastisk.
    Ekstra gøy at resultatet ble så bra som du kanskje hadde håpet og trodd på, Kjartan! ;D
    Regner med at musikkopplevelsen ikke plages nevneverdig av at bassen ikke er superfast og -kontant. Men tenk på hva som kan/vil skje med en råere forsterker... ;D
    Har selv hørt OA50 drevet av en 8w SET-forsterker på en måte som har satt spor i sjelen. DEN seansen er mye av grunnen til at jeg selv idag er en meget tilfreds eier av Larsen 6, som jo bygger på mye av de samme prinsippene som Stig Carlsson selv utarbeidet og iverksatte med sine ortoakustiske høytalere.

    mvh
    Proffen
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har jo et sett OA50.2, men er IKKE fornøyd med Vifa diskanten, desuten har jeg tatt ut bassen, Peerless SC165 iV og satt disse i bilen.
    Jeg må ha nye basser for å kunne leke med disse igjen, har jeg forstått det rett at jeg kan bestille B65oa II basser og sette inn disse uten modding av mitt 50.2 delefilter?
    Eller skal jeg kjøpe Seas enheter? Syns det er litt forvirrende med alle disse modeller...
    http://www.faktiskt.se/modules.php?...opic&t=23578&postdays=0&postorder=asc&start=0

    Jeg har lest på faktiskt at der er noen der har sammenliknet enheter med skumkanter med de nye med gummikanter og helt klart foretrekker skum. De siger stemmer bl.a. er bedre definert osv. Gummikant enheter er vel ikke å oppdrive mer, da må man recone noen gamle.

    Har noen bygget en kasse som OA50 serien kan stå på så de kommer litt opp fra gulvet? Er et bilde på nettet, skal se om jeg kan finde det igjen. Syns lyden er alt for lav når de står på gulvet.
    Edit: det bildet var av et sett OA52. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17532
    Tenkte å bygge en kasse, om jeg får lov av kona da....
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    niels skrev:
    Jeg må ha nye basser for å kunne leke med disse igjen, har jeg forstått det rett at jeg kan bestille B65oa II basser og sette inn disse uten modding av mitt 50.2 delefilter?
    Hei der er extra komponenter som udglatter den øvre mellomtone, kan prøve at tegne opp delefilter i min 50.4 (B650 oaII og den nye diskant) og sende deg.
    Eller du kan købe en 50LE oppgradering fra Larsen hifi (enheder, bla seas bassen og delefilter).
    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, skal kontakte John Larsen og se.
    Jeg vil forsøke å lage bassmoduler til disse OA50.2 jeg har, OA50 SW som jeg vil kalde de.
    Vet ikke om det er muligt, har jo 10 tommelfingre og ikke peiling på elektronikk, men noen planer må man jo ha.
    Her er bilde av OA52 med bassmoduler, lekkert!
     

    Vedlegg

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Det hadde vært morsomt å få innsyn i korrespondansen mellom Klipsch og Carlsson.
    Hei, Karlson er faktisk ikke den samme som traadens Carlsson.
    Karlson er sikkert mest kendt nu for Karlson basskabinett prinsippet.
    mvh
    Kjartan
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    baluba skrev:
    Det hadde vært morsomt å få innsyn i korrespondansen mellom Klipsch og Carlsson.
    Hei, Karlson er faktisk ikke den samme som traadens Carlsson.
    Karlson er sikkert mest kendt nu for Karlson basskabinett prinsippet.
    mvh
    Kjartan
    Takk for oppklaringen. Jeg trodde det bare var artikkelforfatteren som ikke var helt stiv i sin svensk. My bad. :-[
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Carlsson er vel nesten i glemmeboka igjen, men for de som har interesse vil jeg anbefale og kikke på finn nå.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Det er et par OA 50. Kjempehøyttaler hvis du fjerner automatsikringen som beskytter diskanten. Sikringen er overflødig til seriøs lytting likevel.
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Har kikket på filteret og lurer på hvorfor input rød + og orange + til bass er loddet til - på filteret?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    D- er vel diskant minus. Det er ofte en lydmessig gevinst å vende fasen på diskantene i forhold til bassen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn