bevisfrond
Overivrig entusiast
Tror jeg går for billigste løsning i første omgang. Dvs. å bare kjøpe nye bass/mellomtoner. Finnes disse i Norge, eller er man nødt til å kjøpe fra Hifi-kit i Sverige?
eddie1 skrev:Hei fikk et gammelt Carlsson par fra et flyttelass her om dagen.Usikker på modellen men tror det er 50 et eller annet,ene diskanten har tatt kvelden samt kantene rundt begge bassene.Er det hvert og fikse opp disse eller er de klare for skroten?
Du ser bilder av 50 serien her på side 14. Ikke kast de da!eddie1 skrev:Hei fikk et gammelt Carlsson par fra et flyttelass her om dagen.Usikker på modellen men tror det er 50 et eller annet,ene diskanten har tatt kvelden samt kantene rundt begge bassene.Er det hvert og fikse opp disse eller er de klare for skroten?
Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
hehe mye mulig de låter bra men er vel litt for glad i dynamikk og bass til å la fortene gåBånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har "Bånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
eddie1 skrev:hehe mye mulig de låter bra men er vel litt for glad i dynamikk og bass til å la fortene gåBånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
JanR skrev:Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har "Bånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.
/jan
Har lige bestillt oppgradering fra Larsen HiFi, dersom mine nyindkøbte OA50 havde oppgraderet bass (B650oa) så var det mest hensigtsmæssigt at oppgradere med ny diskant og delefilter -dvs til 50.4.kjartanb skrev:Hei, Larsen selger også Carlsson oppgraderings-kit.
http://www.larsenhifi.com/
Det har du selvsagt helt rett i. Men tror og mener fortsatt at Manley'n din var noe slank i lyden. Uansett, liker Carlsson jegBånnulka skrev:JanR skrev:Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har "Bånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
Når det er sagt, Carlsson spiller ikke galt hos deg. Litt spedt på Manley'n men låt bra i jukebox kroken, imho.
/jan
Husk at de ikke hadde bakvegg Jan,de er helt avhengig av det. 52 trenger power kontra de andre. Skulle vært morro og hørt de nye Larsen.
Mvh Roar
JanR skrev:Det har du selvsagt helt rett i. Men tror og mener fortsatt at Manley'n din var noe slank i lyden. Uansett, liker Carlsson jegBånnulka skrev:JanR skrev:Du glemte å få med " i kottet av en kjeller jeg har "Bånnulka skrev:Få dem opp og gå,så kan du selge fortene. Carlsson er bedre.Mye bedre synes nå jeg da. ;Deddie1 skrev:Takker alle for svar,skal beholde dem men må legge oppgradering på is en stund
Mvh Roar
/jan
Husk at de ikke hadde bakvegg Jan,de er helt avhengig av det. 52 trenger power kontra de andre. Skulle vært morro og hørt de nye Larsen.
Mvh Roar
Larsen ja, kun hørt på messe, likte det jeg hørte.
Var vel hifi guiden som hadde ett relativt billig oppsett som spilte overraskende bra.
/jan
Roar, mente du ikke L6 og 52LE?Bånnulka skrev:..men i følge i nabolandet er det kloss løp mellom Le og L8.
kjartanb skrev:Roar, mente du ikke L6 og 52LE?Bånnulka skrev:..men i følge i nabolandet er det kloss løp mellom Le og L8.
Eller har du set nogen artikler som sammenligner 52.X og L8?
mvh
Kjartan
kjartanb skrev:Ja der er ikke mange L8 test eller meget L8 omtale på nettet.
mvh
Kjartan
Det kan jeg forstå Roar, jeg har hørt L6 for nyligt og Oa51 og Oa52 når de kom i buttikker på 80tallet.Bånnulka skrev:.. jeg er fornøyd med de Carlsson som jeg har,den lyden de varter opp med passer meg perfekt. Carlsson er kommet hit for og bli.
kjartanb skrev:Det kan jeg forstå Roar, jeg har hørt L6 for nyligt og Oa51 og Oa52 når de kom i buttikker på 80tallet.Bånnulka skrev:.. jeg er fornøyd med de Carlsson som jeg har,den lyden de varter opp med passer meg perfekt. Carlsson er kommet hit for og bli.
Jeg leker nu med et par gamle OA50 som er ikke helt optimale på grunn av en halvveis oppgradering (har OA50.0 diskant og delefilter men B65oa basser). Men de varter allikevel opp med et meget interessant lyd-panorama, gennemsiktighed og god stemme vennlig mellemtone.
Jeg har bestillt de manglende komponenter fra Larsen til at bringe dem på 50.4 niveau.
mvh
Kjartan
Enig, det har jeg gjort, havde stor positiv effekt. Status nu er at den er lidt for mellemtonedomineret i og med at der er ikke noget filter på B65oa.Gjest skrev:Prøv med bare å fjerne automatsikringen. Diskantlyden blir fullgod når sikringen er erstattet med en ledningsstump.
Nei jeg tror den er identisk med 50.3 med yderligere komponenter til at tæmme den overste mellemtone i B65oeBånnulka skrev:Du nevner 50.4,er dette det samme som 50Le?
Takk for gode råd, men jeg har bestillt de manglende 50.4 komponenter, dvs ny diskant og delefilter + manglende dæmpemateriale.Gjest skrev:Hva med å sette inn: " Seriespole bas: 0,5 mH, resistans under 0,3 ohm " , slik som i OA 50.2? Tror det vil dempe mellomtonedominansen. Skal prøve det når jeg får tid.
Hei der er extra komponenter som udglatter den øvre mellomtone, kan prøve at tegne opp delefilter i min 50.4 (B650 oaII og den nye diskant) og sende deg.niels skrev:Jeg må ha nye basser for å kunne leke med disse igjen, har jeg forstått det rett at jeg kan bestille B65oa II basser og sette inn disse uten modding av mitt 50.2 delefilter?
Hei, Karlson er faktisk ikke den samme som traadens Carlsson.baluba skrev:Det hadde vært morsomt å få innsyn i korrespondansen mellom Klipsch og Carlsson.
Takk for oppklaringen. Jeg trodde det bare var artikkelforfatteren som ikke var helt stiv i sin svensk. My bad. :-[kjartanb skrev:Hei, Karlson er faktisk ikke den samme som traadens Carlsson.baluba skrev:Det hadde vært morsomt å få innsyn i korrespondansen mellom Klipsch og Carlsson.
Karlson er sikkert mest kendt nu for Karlson basskabinett prinsippet.
mvh
Kjartan