Hei!
Det var jo jeg som startet å fortelle om Carlsson i entusiastiske vendinger på dette forumet lenge før denne tråden også. Husker jeg ble nærmest pepet ut av de etablerte.. Jeg eide i sin tid på åttitallet modell 50 og 52 drevet av små og mellomstore NAD forsterkere; 3020 er ypperlig til modell 50 siden 3020 sin varme søte klang maskerer en litt lys grovkornet topp, mens 52 bør drives med så bra forsterker man har råd til (gjelder også alle etterfølgende oppgraderinger på begge disse modellene) men alle Carlsson og Larsen modellene er ikke kresne på forsterker, det meste fungerer.
Uansett moro å se at det nærmest har tatt helt av, for jeg har ikke vært på forumet på leeeeenge. Har hatt det rimelig tøft privat og bor såvidt både trangt og travelt at CD-ene fremdeles ikke er pakket ut av eska fra flyttelasset i 2007, og anlegget inklusive et par av de aller siste parene 50.2 John Larsen bygde, alt ble solgt før flyttingen, og siden har jeg ikke hatt anlegg rett og slett.
Jeg bor som sagt trangt og tenkte jo kjøpe et par OA-58 og en liten Denon CD receiver, men så forsvant de fra markedet og det ble krangling mellom Carlssonstiftelsen og John Larsen osv. OA-58 spilte nydelig på et sett Quad forsterkere hos min "lokale" hifi butikk Jamtljud i Østersund.
(Avsporing, men den må til: Jeg bor jo i Trondheim men jeg syns faktisk det ikke fins hifibutikker med personell som har greie på god lyd her i Trondheim! Det fins noen unntak men jeg blir fortvilt når man ikke hører hvor god lyd det var på den lille Dali Royal Menuet og overhode ikke viser interesse for å selge den med følge av at modellen utgår! Dessuten er SALGET MYE viktigere enn interessen og entusiasmen, utvalget begrenser seg til hva kjedene har på kampanje og fører i utvalget, plutselig mister en kjede et merke og satser på noe annet osv. helt håpløst.. Nei takke meg til en butikk som Jamtljud i Østersund isteden.. Men klart mye har jo å gjøre med at markedet for hifi er for spesielt interesserte i disse PC/Internett, MP3, Blueray og flatskjermtider! Og Trondheim er liten i hifi sammenheng.. Med min bakgrunn fra Edda Radio kunne det vært en drøm å starte en frittstående HIFI butikk i Trondheim, men æ tror ikke det hadde vært en gullgruve for å si det sånn, MEN Larsen høyttalere hadde definitivt fått en plass på gulvet sammen med blaa Magnepan, og gjerne feks Abrahamsen (Elkjøp har INGENTING greie på å selge det merket!!) Martin Logan, Quad, Castle, men først og fremst brukt ører og øyne og forhandlet det som til enhver tid er gode produkter i forhold til pris!)
Javel, altså bestemte John Larsen seg for å produsere egen høyttalerserie med bakgrunn i filosofien til Stig Carlsson, og jeg kan ikke se annet enn at alternativet på å vente på at Carlssonstiftelsen skal komme opp med konstruksjoner og elementer ble helt håpløst, for en stiftelse er ikke et forretningsforetak og Carlssonstiftelsen har ennå ikke kommet med en høyttaler, så jeg tror nå at John Larsen gjorde rett, for han utfører et nydelig håndverk og har tross alt bygget de fleste nyere Carlssonhøyttalerne så vidt jeg vet, så noe må han jo ha plukket opp og dessuten har han jo mye hjelp i personer i "
www.faktiskt.se" miljøet hvor blaa de skåningene fra hifiprogrammet som gikk på svensk TV er ifra.
Jeg har ikke hørt Larsen høyttalere ennå, for fremdeles så har jeg så mye annet å holde på med blaa som aleneforelder for 2 barn så det var mer tilfeldig at jeg klikket meg inn her akkurat nå, interessen går mye på andre forum med etanoldrivstoff og elbil! Men jeg har fremdeles tro på høyttalere uten tradisjonelle kasser med elementer bare i front, det er noe "riktig" over lyden på sånt, feks Mirage, Snell, Magnepan, Quad, Geir Fredriksen sine line source typer, osv. og iblant en og annen mini som nostalgisk minner om LS3/5a med sin deilige naturlige mellomtone.. Larsen sine høyttalere basert på Carlssonfilosofien med solide kabinetter med lite egenlyd, skråstilte elementer for stort og tredimensjonalt luftig lydbilde, frekvenskurve tilpasset en meget praktisk plassering inntil vegg og sten eller glassull for demping av nærrefleksjonen blir en rimelig måte å få highend lyd i vanlige stuer til en rimelig penge! Men visst, jeg savner et anlegg å spille på, men om jeg kommer til å anskaffe meg et mens jeg bor trangt, eller venter til jeg eventuelt flytter til en leilighet med stor stue, det kan jeg ikke svare på ennå.
Men veldig overraskende og gledelig at synet eller øret på Carlsson har endret seg voldsomt til det positive siden jeg begynte å messe om høyttalerne for mange år siden!