Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    850
    Desillusjonert skrev:
    Hva er den største forskjellen mellom 50-1 og 50-2?
    Og er det mye å hente på å gå opp til 50-3?
    50.1 ble kritisert for dårlig diskant. Det skjedde ikke med 50.2.

Jeg har 50.1. Jeg erstattet automatsikringen som sitter i diskantkretsløpet på delefilteret med en koppertråd og fikk fin og veloppløst diskant.

T

tst

Gjest
    Jeg er veldig fornøyd med dine gamle amerikanske kasser også. Tor

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Antall liker
    0
    Hei!
    Det var jo jeg som startet å fortelle om Carlsson i entusiastiske vendinger på dette forumet lenge før denne tråden også. Husker jeg ble nærmest pepet ut av de etablerte.. Jeg eide i sin tid på åttitallet modell 50 og 52 drevet av små og mellomstore NAD forsterkere; 3020 er ypperlig til modell 50 siden 3020 sin varme søte klang maskerer en litt lys grovkornet topp, mens 52 bør drives med så bra forsterker man har råd til (gjelder også alle etterfølgende oppgraderinger på begge disse modellene) men alle Carlsson og Larsen modellene er ikke kresne på forsterker, det meste fungerer.

Uansett moro å se at det nærmest har tatt helt av, for jeg har ikke vært på forumet på leeeeenge. Har hatt det rimelig tøft privat og bor såvidt både trangt og travelt at CD-ene fremdeles ikke er pakket ut av eska fra flyttelasset i 2007, og anlegget inklusive et par av de aller siste parene 50.2 John Larsen bygde, alt ble solgt før flyttingen, og siden har jeg ikke hatt anlegg rett og slett.

Jeg bor som sagt trangt og tenkte jo kjøpe et par OA-58 og en liten Denon CD receiver, men så forsvant de fra markedet og det ble krangling mellom Carlssonstiftelsen og John Larsen osv. OA-58 spilte nydelig på et sett Quad forsterkere hos min "lokale" hifi butikk Jamtljud i Østersund.

(Avsporing, men den må til: Jeg bor jo i Trondheim men jeg syns faktisk det ikke fins hifibutikker med personell som har greie på god lyd her i Trondheim! Det fins noen unntak men jeg blir fortvilt når man ikke hører hvor god lyd det var på den lille Dali Royal Menuet og overhode ikke viser interesse for å selge den med følge av at modellen utgår! Dessuten er SALGET MYE viktigere enn interessen og entusiasmen, utvalget begrenser seg til hva kjedene har på kampanje og fører i utvalget, plutselig mister en kjede et merke og satser på noe annet osv. helt håpløst.. Nei takke meg til en butikk som Jamtljud i Østersund isteden.. Men klart mye har jo å gjøre med at markedet for hifi er for spesielt interesserte i disse PC/Internett, MP3, Blueray og flatskjermtider! Og Trondheim er liten i hifi sammenheng.. Med min bakgrunn fra Edda Radio kunne det vært en drøm å starte en frittstående HIFI butikk i Trondheim, men æ tror ikke det hadde vært en gullgruve for å si det sånn, MEN Larsen høyttalere hadde definitivt fått en plass på gulvet sammen med blaa Magnepan, og gjerne feks Abrahamsen (Elkjøp har INGENTING greie på å selge det merket!!) Martin Logan, Quad, Castle, men først og fremst brukt ører og øyne og forhandlet det som til enhver tid er gode produkter i forhold til pris!)

Javel, altså bestemte John Larsen seg for å produsere egen høyttalerserie med bakgrunn i filosofien til Stig Carlsson, og jeg kan ikke se annet enn at alternativet på å vente på at Carlssonstiftelsen skal komme opp med konstruksjoner og elementer ble helt håpløst, for en stiftelse er ikke et forretningsforetak og Carlssonstiftelsen har ennå ikke kommet med en høyttaler, så jeg tror nå at John Larsen gjorde rett, for han utfører et nydelig håndverk og har tross alt bygget de fleste nyere Carlssonhøyttalerne så vidt jeg vet, så noe må han jo ha plukket opp og dessuten har han jo mye hjelp i personer i "www.faktiskt.se" miljøet hvor blaa de skåningene fra hifiprogrammet som gikk på svensk TV er ifra.

Jeg har ikke hørt Larsen høyttalere ennå, for fremdeles så har jeg så mye annet å holde på med blaa som aleneforelder for 2 barn så det var mer tilfeldig at jeg klikket meg inn her akkurat nå, interessen går mye på andre forum med etanoldrivstoff og elbil! Men jeg har fremdeles tro på høyttalere uten tradisjonelle kasser med elementer bare i front, det er noe "riktig" over lyden på sånt, feks Mirage, Snell, Magnepan, Quad, Geir Fredriksen sine line source typer, osv. og iblant en og annen mini som nostalgisk minner om LS3/5a med sin deilige naturlige mellomtone.. Larsen sine høyttalere basert på Carlssonfilosofien med solide kabinetter med lite egenlyd, skråstilte elementer for stort og tredimensjonalt luftig lydbilde, frekvenskurve tilpasset en meget praktisk plassering inntil vegg og sten eller glassull for demping av nærrefleksjonen blir en rimelig måte å få highend lyd i vanlige stuer til en rimelig penge! Men visst, jeg savner et anlegg å spille på, men om jeg kommer til å anskaffe meg et mens jeg bor trangt, eller venter til jeg eventuelt flytter til en leilighet med stor stue, det kan jeg ikke svare på ennå.

Men veldig overraskende og gledelig at synet eller øret på Carlsson har endret seg voldsomt til det positive siden jeg begynte å messe om høyttalerne for mange år siden!

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Velkommen tilbake i varmen!
    Det mangler nok ikke på Carlsson-entusiaster.
    Derimot tror jeg det er mange Carlsson-entusiaster som må bite i det sure eplet mht høytalerkjøp pga WAF...
    Og det er synd, for til tross for sitt noe uvanlige design, er det høytalere som er lett å like!

Er det noen der ute som har hatt gleden av å høre Larsen 4 eller 6? Er spent....

mvh
    Proffen

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.172
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Proffen jeg har Larsen 6 og det er den desidert billigste komponenten i anlegget mitt. Jeg kjøpte disse som en slags ventehøyttaler.Denne hobbyen er en evigvarende spiral. Dette er nok den beste høytt i Carlsonfamilien du kan kjøpe i dag.Har anlegg til nermere 250 k i dag . Larsen 6 suveren holografi superb basgjengivelse.Spiller suverent sammen med med 300b 18 w eller mer.Synes disse spiller best 15 -20 cm fra bakvegg 70- 80 cm fra hjørner. Og det beste av alt de spiller Dark side of the moon og Kari Bremnes med samme finesse. Funker suverent på klassisk og blues.Om du venter litt blir muligens mine for salg, men det er slettes ikke sikkert. Konklusjon av de beste høytt i kongeriket i forhold til pris. Mvh Lille Hiawata.

tommen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    0
    Hvis Lille Hiawata skal kvitte seg med sine Larsen 6 så hadde det vært fint med et tips; jeg har OA58 idag og kunne tenke meg å "oppgradere" til Larsen 6.
    send gjerne en PM dersom du skal selge.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Larsen har større WAF enn Carlsson, i og med at de ikke er snublekasser på gulvet. I og med at de er høyere ser de ikke ut som noe rot far har latt ligge på gulvet. Larsen med trekk bør være noe de fleste koner bør tåle, men jeg kan skjønne at de ikke liker kasser det er lett å snuble i på gulvet.

Nå har jeg vært så heldig å ha levd i samliv med kvinner som har sett nytten i min galskap, og har gledet seg over den lyden jeg har. Men så har jeg da også hatt høyttalere med relativt ok WAF i de årene jeg har vært samboer med div. kvinner. ;D

Jeg kunne selv tenkt meg å låne et øre til Larsen, men det er selvbygg som er i tankene nå. Da spørs det om ikke den samlede WAF faller til under et minstemål, og jeg blir alene for resten av mitt liv. :(

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    lille hiawata skrev:
    Proffen jeg har Larsen 6 og det er den desidert billigste komponenten i anlegget mitt. Jeg kjøpte disse som en slags ventehøyttaler.Denne hobbyen er en evigvarende spiral. Dette er nok den beste høytt i Carlsonfamilien du kan kjøpe i dag.Har anlegg til nermere 250 k i dag . Larsen 6 suveren holografi superb basgjengivelse.Spiller suverent sammen med med 300b 18 w eller mer.Synes disse spiller best 15 -20 cm fra bakvegg 70- 80 cm fra hjørner. Og det beste av alt de spiller Dark side of the moon og Kari Bremnes med samme finesse. Funker suverent på klassisk og blues.Om du venter litt blir muligens mine for salg, men det er slettes ikke sikkert. Konklusjon av de beste høytt i kongeriket i forhold til pris. Mvh Lille Hiawata.
    Og hva bruker du sammen med 6`erne da?
    Kunne vært litt interessant å vite, sånn mht eget oppsett..............

Trur vi har nåkka felles mht forsterkeri, hvess hukommelsen e sånn någenlunde........ ;D

mvh
    Proffen

E

eldstaal

Gjest
    Snublekasser???? Carlsson 52.2 okkuperer mindre areal enn tradisjonelle golv/stativhøyttalere. De står trygt og godt plassert inntil veggen, har aldri opplevd at noen har snublet i de. De er på ingen måte ruvende i stua da "ryggen" på høyttaleren bare strekker seg 51 cm oppover. Min samboer syns de er spesielle, men hun har bestandig likt disse sorte boksene, designet av professor Lars Lallerstedt, fordi de er tidløs og passer de fleste interiør.

S

Slorbak

Gjest
    :)

Synes disse 52 er pene og lette og plassere. Spiller meget godt gjør de også. Beste høytaleren jeg har hatt.
    Henter et par OA 14 i morgen for en kompis som har blitt hekta av denne Carlssonlyden. Skal bli morro og høre disse også.

Mvh Roar

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    eldstaal skrev:
    Snublekasser???? Carlsson 52.2 okkuperer mindre areal enn tradisjonelle golv/stativhøyttalere. De står trygt og godt plassert inntil veggen, har aldri opplevd at noen har snublet i de. De er på ingen måte ruvende i stua da "ryggen" på høyttaleren bare strekker seg 51 cm oppover. Min samboer syns de er spesielle, men hun har bestandig likt disse sorte boksene, designet av professor Lars Lallerstedt, fordi de er tidløs og passer de fleste interiør.
    Det er ikke alltid våre bedre halvdeler er enige med oss i hva som er tidløst og passer de fleste interiører. Men med snublekasser mener jeg at de er blant de laveste høyttalerne som finnes, og lette å overse når tante på 80 skal gå over gulvet langs med veggen.

S

Slorbak

Gjest

Spiller på Oa 14 og de overasker stort disse. Fyller rommet med godlyd.Disse har 4 diskanter. Nye basser og delefilteret er vel av nyere dato.
    Virker veldig lettdrevne og lyden er Carlsson.

Det som er så fint med disse Carlsson er at lyden er stor og fyller hele rommet.

Når en tenker på hva en må betale for disse er det et godt kjøp. Tenker på de jeg har hørt i helt andre prisklasser.

Når det gjelder 52 serien trenger den en del kraft og en god forsterker for og vise seg fram. Bruker en Manley som løftet lyden en del.

Mvh Roar

E

eldstaal

Gjest
    [/quote]
    Det er ikke alltid våre bedre halvdeler er enige med oss i hva som er tidløst og passer de fleste interiører. Men med snublekasser mener jeg at de er blant de laveste høyttalerne som finnes, og lette å overse når tante på 80 skal gå over gulvet langs med veggen.
    [/quote]

Hvis man skal ha gamle tanter eller onkler, bestefedre etc. famlende langs veggen for å krysse golvet betyr det jo i klartekst at stua må være fri for møbler på alle vegger, også høyttalere.

Er man så dårlig til beins at eneste ferdselsåre er langs veggen vil man jo garantert også snuble i/rive over ende både stativ/gulvhøyttalere og det som ellers måtte være i leden.

Carlsson anbefalte tykke heldekkende gulvtepper for å hindre golvresonansene, ser jo også nå at de faktisk kan være til nytte hvis man skulle få sin gamle tante på besøk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal gi meg, for det er nok endel som vil like at de forsvinner i landskapet så lenge blikket holdes høyt. Størst fare er det hvis man bor sammen med en diktator som forlanger at de står bak fireseteren. Det blir så fint så, for de spiller jo oppover sier du. ::)

Som rørmann så kunne jeg uten tvil tenkt meg å få testet et par OA 52 av nyere årgang, evt. noen av de andre modellene. For det virker som om det er høyttalere som hadde passet meg.

S

Slorbak

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg skal gi meg, for det er nok endel som vil like at de forsvinner i landskapet så lenge blikket holdes høyt. Størst fare er det hvis man bor sammen med en diktator som forlanger at de står bak fireseteren. Det blir så fint så, for de spiller jo oppover sier du. ::)

Som rørmann så kunne jeg uten tvil tenkt meg å få testet et par OA 52 av nyere årgang, evt. noen av de andre modellene. For det virker som om det er høyttalere som hadde passet meg.

Prøv et par,trur ikke du kommer til og angre. Har et par Oa 14 her og de er også meget bra. 52LE blir nok i en annen liga enn disse OA 14.
    Har hørt at 52 Le er på full høyde med L 6.

Mvh Roar

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    850
    OD 11 med nye diskanter er en stor overraskelse. Det er en liten tass på 11 liter som fyller stua med godlyd. Sett de på stativ som du ville gjort med en alminnelig høyttaler. De rekker langt ned i bassen, og basstromme og kontrabass står fint i rommet her.

OD 11 er nok en slags "mest for pengene" på bruktmarkedet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    OD 11 med nye diskanter er en stor overraskelse. Det er en liten tass på 11 liter som fyller stua med godlyd. Sett de på stativ som du ville gjort med en alminnelig høyttaler. De rekker langt ned i bassen, og basstromme og kontrabass står fint i rommet her.

OD 11 er nok en slags "mest for pengene" på bruktmarkedet.
    Hvor mange dinarer må man betaler for noe slik, hvis det er å oppdrive?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke. Men etter slike meldinger får jeg lyst til å grave fram mine og bytte elementer i dem. Husker at jeg likte dem veldig godt i den perioden de spilte på gutterommet mitt. Diskantene i begge er røket, og bass/mellomtoneelementet er helt sikkert gått i oppløsning for lenge siden. Nye elementer koster vel ca. 4000 kr - det kune være morsomt å pusse dem opp.

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    På Blocket.se. finner dere masse Carlsson fra noen hundrelapper og opp. Annonseres nye så og si hver dag.

D

Desillusjonert

Gjest
    Jeg bare lurer, kan noen svare meg på følgende:
    Jeg har mulighet for å få tak i både en Carlsson OA50.2 og en Rauna Njord. Hva er de største forskjellene på de både med hensyn på lettdrevenhet, lyd og kvalitet?
    Dette skal brukes på en NAD 3020 i et anlegg nummer 2. Det skal ikke brukes til å spille høyt!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    850
    NADen har krefter nok for begge, så du står i et valg om smak. Carlsson og NAD er en synergetisk kombinasjon - gir utrolig mye sammen.
    Raunaene er mere lettdrevne, Carlsson gir deg enormt med romfølelse

Pass på å bytte ladelytter i NADen. På tide Hvis det ikke er gjort.

D

Desillusjonert

Gjest
    Gjest skrev:
    NADen har krefter nok for begge, så du står i et valg om smak. Carlsson og NAD er en synergetisk kombinasjon - gir utrolig mye sammen.
    Raunaene er mere lettdrevne, Carlsson gir deg enormt med romfølelse

Pass på å bytte ladelytter i NADen. På tide Hvis det ikke er gjort.
    Uten at dette skal bli en 3020 tråd, hvor lett er det for en som kan litt om elektronikk og har loddet litt å bytte disse?
    Hvor får jeg tak i rette lyttene?
    For det står vel ikke på lytttene hvor store de er?

S

Slorbak

Gjest

Har hørt O14 og Oa50.3 mot 52LE. 52 er i en annen divisjon lydmessig. Ikke at de andre er dårlig. De er meget gode de også.

Har aldri vært så fornøyd med noen hi fi kjøp tidligere. De spiller bare helt rått.

Mvh Roar

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Desillusjonert skrev:
    Hva er de største forskjellene på de både med hensyn på lettdrevenhet, lyd og kvalitet?
    Raunaene har et ganske smalt sweetspot, vil tro at dette er den største forskjellen ifht det som er sagt om Carlsson.
    Men når det funker med Raunaene, er de en fryd å høre på - spesielt til akustisk musikk, og heller til mindre grupper/orkestre, kammermusikk, enn til store orkestre.

900sl

Medlem
    Ble medlem
    17.11.2008
    Antall liker
    0
    Er det noen hjemmeside med informasjon on Carlsson. Ble veldig nyskjerrig når jeg kom over denne tråden!

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Heisann Carlssonvenner.
    Jeg vurderer sterkt å investere i et par Carlsson eller Larsen høyttalere. Hvilken av modellene anbefales? Jeg har kun hørt Sonab OA14. Den spillte flott, men ganske langt unna dagens ideal. Har lest tråden og noen modeller virker som sikrere valg enn andre. OA50 og 52. Samt Larsen 4 og 6 er de som er på radaren så langt.

Har en stue på litt over 50 m2 hvor høyre høyttaler høyttaler må stå i et hjørne, mens venstre høyttaler må plasseres midt på langveggen.

Tar gjerne imot tips til egnet forsterker også.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    850
    De største går for å være best. Jeg har ikke hørt alle, men ville prøvd Larsen 6 (evt 4) pga høyden og at det er best elementer i denne. men de andre er gode de også. Jeg har OA 4 mk2, OD 11, OA 12 og OA 50.

Forsterker:

En liten NAD fungerer spesielt godt. Jeg har 3020 og lydbildet er suverent. Krefter nok.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    De største går for å være best. Jeg har ikke hørt alle, men ville prøvd Larsen 6 (evt 4) pga høyden og at det er best elementer i denne. men de andre er gode de også. Jeg har OA 4 mk2, OD 11, OA 12 og OA 50.

Forsterker:

En liten NAD fungerer spesielt godt. Jeg har 3020 og lydbildet er suverent. Krefter nok.
    Larsen 6 er notert.
    Nad 3020 er jeg litt mer skeptisk til må jeg inrømme. :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    850
    mutz skrev:
    Gjest skrev:

Forsterker:

Larsen 6 er notert.
    Nad 3020 er jeg litt mer skeptisk til må jeg inrømme. :)
    Det kan jeg skjønne. Jeg har hatt min siden 1981 og den har fått god pleie, så det blir noe annet for meg. En moderne - helst liten NAD er verd å prøve. De moderne har mange av de samme egenskapene som den opprinnelige 3020. Unngå forsterker med lys klang - Carlsson matcher best de litt mørkere forsterkerene, gjerne en rørhybrid.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gubben selv foretrakk vel rør såvidt jeg husker. Er ikke i tvil om at det ville vært en god match for min MT-3 i triodedrift. Mer watt hvis det trengs har jeg jo i pentodedriften. 18w burde holde til daglig bruk, og 40w er mer enn nok når stor musikk skal spilles. Det er i alle fall min årsak til å ha interesse for disse snodige svenskene. Hadde jeg hatt mitt gamle kraftverk fra Sansui hadde jeg neppe brydd meg. Angrer litt på at jeg ikke testet OA52 da jeg hadde sjansen på åttitallet samtidig som jeg nettopp hadde kjøpt meg Bedini 25.25 klasse A-forsterker.

S

Slorbak

Gjest
    mutz skrev:
    Heisann Carlssonvenner.
    Jeg vurderer sterkt å investere i et par Carlsson eller Larsen høyttalere. Hvilken av modellene anbefales? Jeg har kun hørt Sonab OA14. Den spillte flott, men ganske langt unna dagens ideal. Har lest tråden og noen modeller virker som sikrere valg enn andre. OA50 og 52. Samt Larsen 4 og 6 er de som er på radaren så langt.

Har en stue på litt over 50 m2 hvor høyre høyttaler høyttaler må stå i et hjørne, mens venstre høyttaler må plasseres midt på langveggen.

Oa 52Le er nydlige i lyden og de spiller stort,men de trenger litt mere krefter for og vise seg frem. 50.3 spiller meget godt de også. Nå har jeg spilt en del på disse 52 og det som er fint at en trenger ikke spille høyt,for de fyller hele rommet med lyd. Kommer aldri til og selge disse,og har aldri kost meg mere musikk enn nå. Det tok en stund før jeg klarte og venne meg til denne store lyden. For et lydbilde de varter opp med.
    Trur en Ma kan bli meget god på disse 52 og de koster jo nesten igen ting.

Mvh Roar

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Slorbak skrev:

Oa 52Le er nydlige i lyden og de spiller stort,men de trenger litt mere krefter for og vise seg frem. 50.3 spiller meget godt de også. Nå har jeg spilt en del på disse 52 og det som er fint at en trenger ikke spille høyt,for de fyller hele rommet med lyd. Kommer aldri til og selge disse,og har aldri kost meg mere musikk enn nå. Det tok en stund før jeg klarte og venne meg til denne store lyden. For et lydbilde de varter opp med.

Mvh Roar
    Takk for tilbakemeldingen!

Jeg liker å dra på litt. Er det en mulighet med OA52?

S

Slorbak

Gjest
    mutz skrev:
    Slorbak skrev:

Mvh Roar
    Takk for tilbakemeldingen!

Jeg liker å dra på litt. Er det en mulighet med OA52?

Kan spille så jeg får vondt i øra her hvis jeg vil. Har hatt Forte før og disse 52 kan en nesten spille like høyt med en hvis en vil.

Mvh Roar

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Idag startet jeg på en lakkering av et par Carlson.De har blitt behandlet ganske tøfft av tidligere eigere.Har vært lysestake så der er endel talg som har rent ned igjennom gittere og ned til elementene.Men etter en runde med pussemaskinen ble de ikke så verst.Neste steg er å få på en god primer.
    Den heldige eiger nå er gut_man ;)

Disse skal bli røde etterhvert.

Vedlegg

E

eldstaal

Gjest
    mutz skrev:
    Heisann Carlssonvenner.

Larsen 6 produseres jo idag og er nok fullt på høyde med Carlsson sin 52 serie(52/52.2/52.3) Carlsson selv brukte transistorutstyr på sine 52.2, men har jo ansvaret for noen fantastiske aktive høyttalere som ble drevet av 25 watts rørforsterkere. OA 6 ble vel prodsert på midten av 6o-tallet. Mine 52.2 drives av 100 watts rørmonoblokker, men de spiller også glimrende sammen med Lavardin IS og Sansui AU-717.

Håper noen kan hjelpe meg med forslag til passivt linjetrinn - hva ville dere valgt av sølv/kopper intern kabling f.eks, og hvor mye påvirker det egentlig lydbildet i Carlssons høyttalere.

Magefølelsen sier trafobasert preamp med 99.9 % rent sølv som kablage, men det kan jo igjen antagelig låte for lyst på Carlsson som jo heller litt mot det lyse.

Er åpen for forslag fra Slorbak og Compani. Hva tror dere????

S

Slorbak

Gjest
    eldstaal skrev:
    mutz skrev:
    Heisann Carlssonvenner.
    Håper noen kan hjelpe meg med forslag til passivt linjetrinn - hva ville dere valgt av sølv/kopper intern kabling f.eks, og hvor mye påvirker det egentlig lydbildet i Carlssons høyttalere.

Magefølelsen sier trafobasert preamp med 99.9 % rent sølv som kablage, men det kan jo igjen antagelig låte for lyst på Carlsson som jo heller litt mot det lyse.

Er åpen for forslag fra Slorbak og Compani. Hva tror dere????
    Her spør du feil person ;),dette med passivt linjetrinn med intern sølvkabling har jeg ikke peil på.

Men når du nevner at Carlsson heller litt mot det lyse,synes jeg mine 52 ikke gjør det. Mine 50 og 50,3 er jeg enig med at de heller litt mot det lyse.

Er så fornøyd med denne lyden fra disse at noen nye oppgraderinger er lagt på hylla. Har aldri kose meg sånn med musikk noen gang tidligere. Nesten uansett hva som spilles så låter det bra i mine ører. For meg er dette en ny måte og høre musikk på.

Mvh Roar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn