Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    OA-50 låter mindre lyst etter at jeg rewiret de med Supra classic:4kvmm inn og til bassen, 2,5kvmm til diskanten
    mvh
    Leif
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.560
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    OA-50 låter mindre lyst etter at jeg rewiret de med Supra classic:4kvmm inn og til bassen, 2,5kvmm til diskanten
    mvh
    Leif
    Er det noen spesiell grunn til at du bruker 2,5kvmm til diskanten? Skal diskanten helst ha mindre kvadrat enn bassen, eller er det fordi diskanten ikke trenger mer enn 2,5kvmm?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.985
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den trenger definitivt mindre enn bassen
    mvh
    Leif
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Jeg har lett etter brukte 52. eller Larsen6 men det er neimen ikke mye som er i omløp på bruktmarkedene. Noen med tips?
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    tommen skrev:
    Jeg har lett etter brukte 52. eller Larsen6 men det er neimen ikke mye som er i omløp på bruktmarkedene. Noen med tips?
    Prøve med ønskes kjøpt her http://www.hifimagasinet.com/.

    Prøv og få tak i Le utgaven og holde deg til L6 eller 52. 52 er i en annen divisjon enn 50,men den trenger litt mere power.

    Mvh Roar
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    tommen skrev:
    Jeg har lett etter brukte 52. eller Larsen6 men det er neimen ikke mye som er i omløp på bruktmarkedene. Noen med tips?
    Tradera.com og blocket.se er vel nevnt.

    OA 50 LE er ikke dårlig den heller. Den gir OA 52.1 bank i følge svenskene. OA 51 (LE?)har status som den beste hos mange i Sverige.
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Gjest skrev:
    tommen skrev:
    Jeg har lett etter brukte 52. eller Larsen6 men det er neimen ikke mye som er i omløp på bruktmarkedene. Noen med tips?
    Tradera.com og blocket.se er vel nevnt.

    OA 50 LE er ikke dårlig den heller. Den gir OA 52.1 bank i følge svenskene. OA 51 (LE?)har status som den beste hos mange i Sverige.
    Uansett hvem som er best Gjest er dette kjempehøytalere uansett. 50 er i allfall mye mere forsterkvennlig enn 52le.
    Så er det morro at gutta i Sverige hele tiden holder på og forbedre disse,uten at det koster skjorta.

    Mvh Roar
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Dere som har hørt de forskjellige Carlsson-perlene; hvem skal jeg prøve å få tak i som matcher min Primare forsterker A20 og som gir meg en oppgradering fra de OA58 med sub som jeg bruker i dag?
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    tommen skrev:
    Dere som har hørt de forskjellige Carlsson-perlene; hvem skal jeg prøve å få tak i som matcher min Primare forsterker A20 og som gir meg en oppgradering fra de OA58 med sub som jeg bruker i dag?
    50.3 og disse 58 er vel kansje ganske like gode. 52le er bedre. Le har alle oppgraderinger fra orginal til 52.3 pluss delefilteret er oppgradert til Le.
    Mange som bruker transistor på disse i Sverige,han jeg kjøpte mine brukte en Rotel.

    Hadde gått for Larsen 6,52Le eller 51Le som enkelte hevder er den beste.

    Nå er jo disse Oa de orginale fra Stig himself,er vel kansje litt mere eierglede i disse.

    Mvh Roar
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Slorbak skrev:
    tommen skrev:
    Dere som har hørt de forskjellige Carlsson-perlene; hvem skal jeg prøve å få tak i som matcher min Primare forsterker A20 og som gir meg en oppgradering fra de OA58 med sub som jeg bruker i dag?
    50.3 og disse 58 er vel kansje ganske like gode. 52le er bedre. Le har alle oppgraderinger fra orginal til 52.3 pluss delefilteret er oppgradert til Le.
    Mange som bruker transistor på disse i Sverige,han jeg kjøpte mine brukte en Rotel.

    Hadde gått for Larsen 6,52Le eller 51Le som enkelte hevder er den beste.

    Nå er jo disse Oa de orginale fra Stig himself,er vel kansje litt mere eierglede i disse.

    Mvh Roar
    Det enkleste og få tak i er nok Larsen 6, bl.a. Hordaland hifi selger denne høyttaleren til 12500 kr paret(røverkjøp).

    Stig Carlsson klekket ut mange høyttalere, den siste konstruksjonen var OA 52.2( den beste, kanskje med unntak av OA 6). 52.3 er oppgradert versjon der det er gjort ting med diskant og delefilter, dessverre. 1. ordens filteret og aludiskanten fra Vifa gjør 52.2 til en milepæl
    i rekken av glimrende konstuksjoner til salige Stig.. Fan ta, alle konstuksjonene hans er jo geniale, det er jo meningsløst egentlig og diskutere hva som er best, kolboxen var jo en hit, Sonab OA 6 likeså, 51 serien er jo strålende mens 52.2 dessverre ble den siste, Carlsson hadde jo på lur en trevegare, den tror jeg hadde knekt alt som er av høyttalere idag til en kjøpanes pænga.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slorbak skrev:
    Mange som bruker transistor på disse i Sverige,han jeg kjøpte mine brukte en Rotel.
    De aller fleste bruker transistor uansett hvilke høyttalere det er snakk om, hvis vi holder ekstreme horn som Khorn og Avantgarde utenom. Rør er fortsatt ganske obskurt for folk flest, selv om Kina har presset prisene ned på et nivå som de fleste har råd til. Årsaken til at jeg nevnte rør er at jeg har lest et sted at Stig selv foretrakk rør, men det kan ikke tas for god fisk siden det ikke var et intervju.

    Men at rør passer godt til disse svenske perlene er det ingen som tviler på, så de er nok et godt valg for slike som meg. Hadde mitt rom passet bedre til dette prinsippet hadde jeg nok hatt enten OA52 eller Larsen 6 på innkjøpslisten i nær fremtid.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    291
    baluba skrev:
    Slorbak skrev:
    Mange som bruker transistor på disse i Sverige,han jeg kjøpte mine brukte en Rotel.
    De aller fleste bruker transistor uansett hvilke høyttalere det er snakk om, hvis vi holder ekstreme horn som Khorn og Avantgarde utenom. Rør er fortsatt ganske obskurt for folk flest, selv om Kina har presset prisene ned på et nivå som de fleste har råd til. Årsaken til at jeg nevnte rør er at jeg har lest et sted at Stig selv foretrakk rør, men det kan ikke tas for god fisk siden det ikke var et intervju.

    Men at rør passer godt til disse svenske perlene er det ingen som tviler på, så de er nok et godt valg for slike som meg. Hadde mitt rom passet bedre til dette prinsippet hadde jeg nok hatt enten OA52 eller Larsen 6 på innkjøpslisten i nær fremtid.
    Den forsterkeren som SC selv var mest fornøyd med, var en NAD 208.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    realist skrev:
    baluba skrev:
    Slorbak skrev:
    Mange som bruker transistor på disse i Sverige,han jeg kjøpte mine brukte en Rotel.
    De aller fleste bruker transistor uansett hvilke høyttalere det er snakk om, hvis vi holder ekstreme horn som Khorn og Avantgarde utenom. Rør er fortsatt ganske obskurt for folk flest, selv om Kina har presset prisene ned på et nivå som de fleste har råd til. Årsaken til at jeg nevnte rør er at jeg har lest et sted at Stig selv foretrakk rør, men det kan ikke tas for god fisk siden det ikke var et intervju.

    Men at rør passer godt til disse svenske perlene er det ingen som tviler på, så de er nok et godt valg for slike som meg. Hadde mitt rom passet bedre til dette prinsippet hadde jeg nok hatt enten OA52 eller Larsen 6 på innkjøpslisten i nær fremtid.
    Den forsterkeren som SC selv var mest fornøyd med, var en NAD 208.
    Det er nok fra en artikkel som er klart nyere enn det jeg har lest, så mitt forbehold om at egen oppfatning kan være uriktig slår til. Han var nok ganske opptatt av totalbudsjett, i og med at konstruksjonene hans var mye rimeligere enn en tilsvarende konstruksjon fra esoteriske produsenter i større land ville vært. Derfor er jeg ikke overrasket over at han hadde en relativt rimelig favoritt. Det spørs litt om hva gubben hadde ment hvis han hadde fått oppleve eksplosjonen av billige rørforsterkere som vi har i dag.

    For å gjøre det helt klart så mener jeg ikke at Carlsson er best på rør. Dvs jeg mener jo at det meste er best på rør, men det er en subjektiv oppfatning. Jeg er opptatt av å skille mellom mine personlige favoritter og det som er almengyldig sannhet. For de fleste vil transistor være det beste valget uansett smak, og ingenting er bedre enn komponenter som lar seg pare med forskjellige forsterkere i forskjellige prisklasser. Og det er vel en kategori som Carlsson definitivt passer i. Det er jo alltid slik at dess bedre forsterker dess bedre låter det, men det er toppers når noe låter meget bra med enkelt utstyr. Det er jo veldig kult at Carlsson låter godt selv med Denons billige minianlegg. Jeg synes det borger for en kvalitet som er oppnåelig for alle å eie.

    Tipper den originale 3020 låter helt knall over Carlsson.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    baluba skrev:
    Tipper den originale 3020 låter helt knall over Carlsson.
    Det er akkurat det den gjør. Symbiotisk kombinasjon med musikalitet og perspektiv i en klasse for seg. Men Carlsson med rørpre og transistoreffekt er heller ikke til å forakte.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Et par gamle, gode lytteopplevelser med Carlsson ht:
    Var innom butikken Nimbus i Oslo en gang i mine yngre dager. Må ha vært på 80-tallet (det er ikke så mange tall å velge mellom). Nimbus ble drevet av Rune Drægni, antagelig en av de kompetenteste entusiaster som har drevet butikk i bransjen. Syntes først det så helt idiotisk ut med de lave høyttalerne nede ved gulvlista. Men da han satte på en Mahler Symfoni (En Klemperer-inspilling på lp av nr 7 eller nr 2 kan det ha vært) ble jeg kolossalt imponert. Det lød storslagent, med prima dybde og bredde, og med tilstrekkelig glans og glød, kort sagt alt som gjøre seg godt i slik musikk. Glemte helt å se etter hva det ble spilt på.

    En annen gang var jeg på besøk hos noen jeg ikke kjente og det ble spilt på et Tandberg-anlegg. Det var første gang jeg la merke til 3026 forsterkeren, en virkli' bra sak. Lyden fra en Decca lp med Faure's Requiem husker jeg som det var igår, på tross av alle år som har gått. Det lød utrolig bra, på tross av at rommet var skjemmet av noen møbler (som neppe var ideelt plassert). No
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    baluba skrev:
    Gubben selv foretrakk vel rør såvidt jeg husker. Er ikke i tvil om at det ville vært en god match for min MT-3 i triodedrift. Mer watt hvis det trengs har jeg jo i pentodedriften. 18w burde holde til daglig bruk, og 40w er mer enn nok når stor musikk skal spilles. Det er i alle fall min årsak til å ha interesse for disse snodige svenskene. Hadde jeg hatt mitt gamle kraftverk fra Sansui hadde jeg neppe brydd meg. Angrer litt på at jeg ikke testet OA52 da jeg hadde sjansen på åttitallet samtidig som jeg nettopp hadde kjøpt meg Bedini 25.25 klasse A-forsterker.
    Jeg er såpass voksen at jeg en gang i min ungdom var så heldig at jeg fikk anledning besøke ham, og så vidt jeg husker brukte han en forsterker med transistor på inngangen, interstage transformator og så rør på utgangen (ikke OTL).(Huff nå gravde jeg dypt i hukommelsen)
    Han brukte høyttalerledning uten isolasjon. Dette var på slutten av 80-tallet.

    Det var en svært overbevisende lytteopplevelse.
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Da var Larsen6 i hus og de første lytte-erfaringene kan formidles. De gjør mye av den samme jobben som OA58, men gir dypere og strammere bass, bedre definisjon av instrumenter og mer detaljer/dynamikk . Var heldig og fikk tak i et par som var ferdig innspilt og fremsto som nye!
    Det virker også som om at de greier å skape et større lydbilde enn OA58 ; det er flott å sitte ved siden av nærmeste høyttaler og "plukke" detaljer fra den som er lengst unna. Larsen har viderereført Stig Carlssons prinsipper og det er bra.
    Dette blir moro!
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    tommen skrev:
    Da var Larsen6 i hus og de første lytte-erfaringene kan formidles. De gjør mye av den samme jobben som OA58, men gir dypere og strammere bass, bedre definisjon av instrumenter og mer detaljer/dynamikk . Var heldig og fikk tak i et par som var ferdig innspilt og fremsto som nye!
    Det virker også som om at de greier å skape et større lydbilde enn OA58 ; det er flott å sitte ved siden av nærmeste høyttaler og "plukke" detaljer fra den som er lengst unna. Larsen har viderereført Stig Carlssons prinsipper og det er bra.
    Dette blir moro!
    Leste litt om disse.Men har aldri hørt desverre.Kjempeartig at de vidrefører Carlssonhøyttalerne.De er jo litt spesielle og det er flott med litt variasjon i utvalget.
    Hvordan vil du si foskjellen er,ved å lytte til slike kontra vanlige høyttalere med fremadvendte elemteter?Blir musikkopplevelsen en annen?
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Det er sagt mange ganger før og tåler å gjentaes; disse høyttalerne skaper et STORT lydbilde der høyttalerne "forsvinner" i lydbildet. I tillegg er lydopplevelsen like bra uansett hvor man sitter i rommet, her snakker vi ikke om noe sweet-spot med målebånd og vinkler!
    Høyttalerne er også konstruert for å spille best mot bakvegg og jeg har et par-tre cm til veggen og en meter til hjørner.
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Gratulerer tommen med et fornuftig valg av høyttalere, tror lydbildet i disse er temmelig lik 52 serien. Håper vi får flere meldinger fra deg etterhvert som lytteinntrykkene fester seg..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tommen skrev:
    Da var Larsen6 i hus og de første lytte-erfaringene kan formidles. De gjør mye av den samme jobben som OA58, men gir dypere og strammere bass, bedre definisjon av instrumenter og mer detaljer/dynamikk . Var heldig og fikk tak i et par som var ferdig innspilt og fremsto som nye!
    Det virker også som om at de greier å skape et større lydbilde enn OA58 ; det er flott å sitte ved siden av nærmeste høyttaler og "plukke" detaljer fra den som er lengst unna. Larsen har viderereført Stig Carlssons prinsipper og det er bra.
    Dette blir moro!
    Du må gjerne komme med flere lytte- og musikkinntrykk, Tommen.... ;D
    Hvordan opplever du høytalerne i forhold til forsterkerens muskler? Lette å drive, som OA 58, eller krever de mer eller mindre forsterkerkraft?

    mvh
    Proffen
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Ja, da har Larsen6 fått prøve seg på endel av min musikk; fra Zappa til Bach og så langt så er jeg såre fornøyd. Detaljrikdom,bredde, dybde,rom,dypbass ; alt fungerer veldig bra i forhold til OA58. Larsen er like lett å drive som Carlsson og jeg føler at min gamle Primare A20 mk11 får vise hva den duger til med disse høyttalerne.
    Det som jeg før opplevde som en litt for kraftig betoning på mellombass-området er nå borte og Larsen leverer skikkelig dypbass der den finnes. Bruker Bjørk sin: Hyper -Ballad( spor 2 på Post) som referanse og her trøkker det skikkelig samtidig med at
    resten av lydbildet fremstår med masse nyanser. Kan virkelig anbefale disse høyttalerne selv om de ikke er "ekte" Carlsson!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tommen skrev:
    Ja, da har Larsen6 fått prøve seg på endel av min musikk; fra Zappa til Bach og så langt så er jeg såre fornøyd. Detaljrikdom,bredde, dybde,rom,dypbass ; alt fungerer veldig bra i forhold til OA58. Larsen er like lett å drive som Carlsson og jeg føler at min gamle Primare A20 mk11 får vise hva den duger til med disse høyttalerne.
    Det som jeg før opplevde som en litt for kraftig betoning på mellombass-området er nå borte og Larsen leverer skikkelig dypbass der den finnes. Bruker Bjørk sin: Hyper -Ballad( spor 2 på Post) som referanse og her trøkker det skikkelig samtidig med at
    resten av lydbildet fremstår med masse nyanser. Kan virkelig anbefale disse høyttalerne selv om de ikke er "ekte" Carlsson!
    @tommen:
    Veldig kjekt, og veldig interessant, å høre at du har fått et løft med såpass ukjente, ukonvensjonelle og relativt rimelige høytalere... ;D
    Et par spm:
    TROR du disse Larsen 6 er mat for et par 300B rør-monoblokker på ca 20w push pull pr kanal?
    Eller mistenker du at høytalerne ønsker mer power?

    mvh
    Proffen
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Jeg har dessverre ikke kunnskaper om hvordan Larsen6 vil oppføre seg med dine forsterkere,Proffen, men hvis du bor i nærheten av Oslo så kunne vi jo prøve?!
    Ooops- der så jeg på profilen din og ser at du er bosatt i Bergen så da blir vel det vanskelig med en test.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.638
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @tommen: bor nok litt for langt unna tigerstaden til at noe sånt blir aktuelt med det første...........

    Men alle dere andre der ute, som har erfaring med Carlsson: Hva TROR dere?
    Er jo en del som sier at rør og Carlsson er som laget for hverandre, men det finnes jo mange ulike rørforsterkere og -konstruksjoner. Blir kanskje litt "dumt" å sammenlikne et effekttrinn fra f x Audio Research, som kanskje kjører med 6550 eller KT88 med mine 300B Audion-blokker...........

    Har jo hørt Carlsson på rør, jeg og da, men det er så leeenge siden at jeg ikke engang husker hvilke forsterkere og hvilke rør det var snakk om (bortsett fra en 8w 300B-forsterker som spilte guddommelig på OA50...)

    mvh
    Proffen
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Det fungerer fint med Carlsson og rör -bare det er nok effekt. Foretrekker sluttrinn med transistor hos meg. Tror ikke på 6 watt rörtriode for Carlssonhöyttalere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Det fungerer fint med Carlsson og rör -bare det er nok effekt. Foretrekker sluttrinn med transistor hos meg. Tror ikke på 6 watt rörtriode for Carlssonhöyttalere.
    Det tror i utgangspunktet ikke jeg heller, for så effektive er de ikke. EL34 og KT88 er rørtyper i riktig prisklasse som passert til Carlsson imo, men det klart at man kan jo spanderer hvor mye man ønsker på forsterkeren. Jeg hadde neppe prøvd meg med min Ming Da. Men på den annen side spiller 300B med stor autoritet.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har etterhvert litt problemer med å følge med når det dreier seg om OA50....jeg har OA50.3, men ser at der er et oppgraderingskit, med B65 (?) basser og en nye diskant, samt delefilter. Og så nevnes der en OA50 LE, hva er det for noe?
    Jeg har litt problemer med å akseptere diskanten i mine OA50.3, den er rar på den måte at den tilkalder seg oppmerksomhet, elelr er det bassen der ikke når opp til dens nivå?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har besluttet at investere i Larsen 6. Mine trofaste Lowther horn virker ikke godt nok i nuværende lejebolig. Jeg var meget varm paa Carlsson OA50 og 52 paa ottitallet men köbte aldrig et sæt, saa nu faar jeg snart prövet Carlsson soundet i egen hjem, glæder mig.
    Mvh
    Kjartan
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    niels skrev:
    Har etterhvert litt problemer med å følge med når det dreier seg om OA50....jeg har OA50.3, men ser at der er et oppgraderingskit, med B65 (?) basser og en nye diskant, samt delefilter. Og så nevnes der en OA50 LE, hva er det for noe?
    Jeg har litt problemer med å akseptere diskanten i mine OA50.3, den er rar på den måte at den tilkalder seg oppmerksomhet, elelr er det bassen der ikke når opp til dens nivå?
    Hvis du har 50.3 så er det den mest moderne versjonen. OA 50 LE er et prosjekt av kyndige entusiaster på faktiskt.se, der det brukes SEAS elementer. LE er etter deres mening best. Den har iallefall de mest moderne elementene.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    Har besluttet at investere i Larsen 6.
    Det var ikke nok at jeg besluttede dette. Larsen og Hordaland HiFi var desværre ikke i stand til at levere nye Larsen 6 i Lønn. Det blev til nogen 2 aar gamle ProAc D28, i stedet og det fortryder jeg ikke, D28 er glimrende højtalere :)
    Orthoakustiske eksperimenter må vente nogen år.
    Mvh
    Kjartan
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Carlsson OA-50 reparasjon

    Hei. Da har jeg bært opp fra kjelleren mine gamle OA-50, for endelig å få ut fingeren i forhold til å bestille nye elementer. Har forstått det slik at det er vel så greit som å få de reparert.
    Jeg har aldri spilt på disse, da de ble impulskjøpt for endel år siden, og jeg fant først ut etter å ha fått de i hus at de trengte litt "ekstrem-oppussing" før de ble spillbare.

    Er det noen som på bakgrun av bildene under kan gi meg et hint om hvilken modellbetegnelse, og fra hvor jeg burde bestille nye bass/mellomtoner.
    Ser diskanten ut til å være grei, eller burde også de byttes i andre/bedre?
    Evt. noen andre enkle og rimlige grep som burde gjøres når jeg først gyver løs på disse.

    Alle svar mottas med takknemlighet.

    MVH Håkon







     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Diskantene er sikkert fine. Støvsuger + børste er bra. Fjern automatsikringen (den svarte plastsaken) fra delefilteret og lodd på en kobbertråd i stedet. Automatsikringen er opphav til mye elendig diskantlyd.

    Du kan gjøre det billig med å skaffe skumkanter som du bytter selv. Det går fint, jeg har gjort det mange ganger. Et sett kanter skaffer du for ca 500 kroner. www.decware.com

    Evt bytte basser, de koster ca 1600 SEK uten frakt fra hifikit.se

    OA 50 LE er beste løsning, og forholdsvis rimelig ved kjøp hos Dynabel.no:

    Slik lager du LE-modellen:
    http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23578

    Lykke til!
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    I og med at jeg selv har mer enn 2 tommeltotter...
    Har jeg så flaks at jeg kan levere mine til Dynabel, og få ferdig innstallert oppdateringene, eller må jeg gjøre dette selv? Evt. ca: pris på dette?

    Må jeg gjøre det selv, vil jeg starte med å gjøre så lite som mulig i første omgang, dvs. kun bytte bass/mellomtoner. Hva heter disse hos Dynabel?

    MVH Håkon
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    Vet ikke om Dynabel tar på seg slikt, men det er jo bare å ringe. Du får ikke orginalbasser hos Dynabel, men de har alle deler til LE-versjonen. Hvis du spør Øyvind hos Dynabel, så vil han gi deg gode råd. Han har peil!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mine så ut som dine da jeg fikk de.
    Jeg kjøpte Peerless SC165 med gummikant fra Sverige, diskanter fra Dynabel, og delefiltre fra John Larsen tror jeg det var. Altså er mine nå 50.2 modeller, http://www.carlssonplanet.com/oa50_2.php ,bortsett fra de ikke er funksjonsdyktige da bassenheterne sitter i hatthyllen i bilen!
    Egentlig anbefaler jeg ikke denne oppgraderingen, gå for den nyeste status med en gang, med Carlsson T11oa diskant og nye basser B650a, og nye ferdige delefiltre fra John Larsen, evt. splitt opp investeringen over litt tid.
    http://www.carlssonplanet.com/oa50_3.php

    Slik ser mine ut etter litt ny spraymaling, og lasur på kabinettene :
     

    Vedlegg

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder pris på oppgradering til LE stemmer det at det vil bli rundt 4000,-?
    I så fall nærmer en seg jo fort halvparten av et par OA-52.xx.
    Skla en først hoppe ut i det Carlssonske, bør en da kanskje heller vurdere å dra til med en gang, å gå for OA-52.3/LE?
    Er de så mye bedre?

    MVH Håkon
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, det skal de være, uten jeg selv har hørt de dog. Der er få der har hørt alle modeller, men generelt er 52 modellene jo et godt hakk over 50`erne. litt vanskelige å finde er vel de fleste gode Carlsson modeller.
    Jeg kan ikke sammenlikne med noe egentlig, men jeg har prøvd mine OA50.2 i en del rom nå og de har aldrig fått lyden opp, denne ligger veldig lavt, og noe må være helt galt her for dette med at høyttaleren frigjør seg fra rommet, og samtidig at bassen kobler seg til rommet skal være Carlsson orthoakustiske sin helt store styrke. Men, jeg vet det kanskje er feil å skifte ut elektrostater med Carlsson og forvente hakeslepp.
    Jeg selger ikke mine Carlsson dog, da vil jeg hellere kanskje prøve f.eks. LE versjonen sine enheter og filtre senere.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    bevisfrond skrev:
    Når det gjelder pris på oppgradering til LE stemmer det at det vil bli rundt 4000,-?
    I så fall nærmer en seg jo fort halvparten av et par OA-52.xx.
    Skla en først hoppe ut i det Carlssonske, bør en da kanskje heller vurdere å dra til med en gang, å gå for OA-52.3/LE?
    Er de så mye bedre?

    MVH Håkon
    :)

    Har 52Le og kan bektrefte at de er en klasse bedre enn 50.3. Har disse 50.3 og et par orginale 50.
    50.3 er utrolig lettdrevne kontra 52Le.

    Mvh Roar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn