CD-er en hifi frik bare må ha?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Wig Wam - Hard To Be A Rock'n Roller ;D
Som innflyttet haldenser må jeg vel bare si meg enig i at man må ha denne skiva. Men ikke på grunn av lydkvaliteten. Den har et relativt flatt lydbilde, og hverken klangbalanse eller detaljering er så voldsomt bra. Misforstå meg rett: Den er ikke direkte dårlig, men ikke noe å skrive hjem om sånn lydkvalitetsmessig.
 
O

om.s

Gjest
Mine tre, på cd vel og merke, jeg mener man "må" ha.........

Midnight Choir "Amsterdam Stranded"
Talk Talk "Spirit of Eden"
Ketil Björnstad "The sea"

mvh
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Anbefaler Green Day - American Idiot...... i enhvær samling.



8)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Anbefaler Green Day - American Idiot...... i enhvær samling.



8)
Er denne - og flere over her - så bra lydmessig at de er et must for en Hi-Fi-Frik?
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Er denne - og flere over her - så bra lydmessig at de er et must for en Hi-Fi-Frik?

Hei,

Tror jeg får svare nei på dette, har både den og Foo Fighters og ingen av disse kan sies å være referanser på ekstrem god lydkvalitet.
Selv om begge er til dels gode plater så er de nok ikke et "must" å ha i samlingen.

Mvh
Geir :)
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Jeg er litt overrasket over å ennå ikke se en anbefaling av "Friday Night in San Fransisco".
 
M

MP

Gjest
Lucinda Williams-World Without Tears
Tom Waits-The Early Years
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Duran Duran : Rio
Fikk den fra Amazon i dag Org. Rem. fra 2001 , overaskende bra innspilling ::)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.757
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
Jeg er litt overrasket over å ennå ikke se en anbefaling av "Friday Night in San Fransisco".
Sikkert bare fordi skiva/innspillingen er dårlig..........musikerne er verdensklasse, men det skal ikke være nødvendig å "dra" lyden ut av høytalerne? Denne skiva burde hatt samme "sound" som Nils Lofgren- Acoustic Live...........
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
[Om "Friday Night in San Fransisco"]
Sikkert bare fordi skiva/innspillingen er dårlig..........musikerne er verdensklasse, men det skal ikke være nødvendig å "dra" lyden ut av høytalerne?
Burde ha vært mer up-front, mener du? Mer "direkte i fjeset"-gitarproduksjoner blir ofte tre meter brede (som på for eksempel Blå Koral.) Låter aldeles monsterfett, men egentlig ikke veldig ekte.

Eller mente du noe annet? Jeg burde sikkert ha hørt Lofgren-skiva på et anstendig anlegg </note_to_self>
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
hei!
Har fått kjøpt meg Sara K "Water falls" fra Stockfish. Dette er en "direct metal master cut vinyl series" med utrolig god lyd. Tror det er det beste jeg har hørt på LP. Så at noen andre har tipset om denne platen her, og vil bare støtte opp om det tipset her.
En annen jeg kjøpte fra Stockfish på CD er Chris Jones "Moonstruck and no looking back". Dobbelt CD med noe av absolutt den beste lyden på CD jeg noen gang har hørt. Åpningskuttet er bare fantastsk med akustisk gitar, utrolig bass og fylde. Musikken ligger nær Nils Lofgren. Musikkmessig ikke helt min favoritt, men i små doser er det fint. Men altså; denne Cd èn må bare HØRES!

MVH mag.
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Hei,

Tror jeg får svare nei på dette, har både den og Foo Fighters og ingen av disse kan sies å være referanser på ekstrem god lydkvalitet.
Selv om begge er til dels gode plater så er de nok ikke et "must" å ha i samlingen.

Mvh
Geir :)
Siste skiva til foo fighters (den akustiske/rolige) må jo sies å ha veldig god lydkvalitet på noen av sporene- eller?
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Ben Harper er faktisk kjent for god lyd!! Liker særlig "Fight for your Mind" fra 1995. Vil man ha noe mere vokalsprell kan man kjøpe Ben Harper & The Blind Boys of Alabama!
 
N

nb

Gjest
Helbillies - CoolTur har meget bra lyd synes jeg. Temmelig uprossesert live-opptak med mye akustiske instrumenter.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Siste skiva til foo fighters (den akustiske/rolige) må jo sies å ha veldig god lydkvalitet på noen av sporene- eller?
Hei,

Enig der, den akustiske var god i lydkvalitet men synes ikke den "rocka" delen på den andre platen var like god.
Har vel egentlig spilt den litt for lite til å være helt bastant i mening også, etter jeg begynte å handle på play.com så ble det kjøpt for mye plater på en gang(litt for lettvint), og jeg får bruke noe mer tid, men som sagt for ren referanse for lyd synes jeg de ikke var, men heller ikke utilfredstillende.

Mvh
Geir :)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Helbillies - CoolTur har meget bra lyd synes jeg. Temmelig uprossesert live-opptak med mye akustiske instrumenter.
Enig, om ikke lyden er helt i toppskiktet høres det i alle fall autentisk ut. Noen som var tilstede da opptaket ble gjort?
 
N

nb

Gjest
Hellbillies-opptakene er vel gjort på forskjellige konserter så vidt jeg husker, det er også ganske stor variasjon i kvaliteten på de ulike sporene. Enig i at det er en del formelt å utsette på enkelte ting, men jeg synes platen har en tilstedeværelse som er sjelden.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.157
Sted
'
Ja hva har publikum der ute å foreslå?
Når jeg ser spørsmålet tenker jeg på "She’s nineteen years old" med Buddy Guy fra albumet "Feels like rain". Det er et studioopptak men etter med stor sannsynlighet tuklet veldig lite med. Om ikke rett ned på to spor så ikke så veldig mye mer. Det skurrer og vrenger, du kan høre refleksene fra veggene, etterslepet i rommet om du vil. Typisk klubblyd, liten brun klubb hvor takhøyden (ikke i overført betydning) ikke er veldig høy. Kjellerlokale heter det vel. Og det svingen, unnskyld uttrykket, noe så ut av ville helvete. Låta går akkurat litt for sent, og trommisen ligger akkurat nok bakpå med skarptromma. Se for deg en sort og skeiv utgave av Thorvald Stoltenberg, akkurat så bakpå som senior Stoltenberg, bare enda mer avslappet...
Buddy Guy avslutter med følgende replikk etter at siste støvet og råskapen har lagt seg: Yeah!, I've been waitin' for that kind of sound!

Fenomenalt stemning på det opptaket. Et utrulig sekund av evigheten som ble tapet der.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg sitter akkurat nå og lytter på min nyeste ervervelse på CD- fronten. Det er Per "Texas" Johanssons
"Alla mina kompisar". Dette spiller "kanonbra", og det er sjelden jeg drar en skive inn i stua som får en slik karakteristikk etter første lytting på eget anlegg.
Når det gjelder andre CD'er i samme kategorien er det uunngåelig å nevne Fliflet/Hamre Energiforsyning "Moro post mortem- live". Dette er lydkvalitet som er prisverdig og som anbefales på det sterkeste.
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
258
Antall liker
153
Sted
Tromsø
Dama med de store atributter - Dolly P gjorde en bluegras plate mellom 1999-2002 som av alle ting var meget bra. lydmessig og musikalsk mm. Husker ikke hva pokker den heter. Har den liggende i en eller annen JÆ.... platebunke som er nedpakka..... men anbefaler en lytt på den . ;-D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.082
Antall liker
29.690
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Disse skivene er helt nødvendige for meg når lyd i anlegget skal testes:

Fish - Raingods with Zippos (Å hildrane du for ei vakker skive!)
Dronning Mauds Land - Tiden kler seg naken
To rustne herrer ( Paus & Fjeld )
Mike Oldfield - Songs of distant earth
Rush - Moving Pictures
Dead can dance - Into the Labyrinth
Willy de Ville - Miracle (Produsert av og med gitarspill fra Mark Knopfler, og så Willy sjøl da, han er så langt framme på scenekanten at du kan strekke deg fram og ta på'n)
Caroline Lavelle - Spirit (Selve bassplaten med stor BBBBBBBBBBB )
Local Hero - Soundtracket til filmen (mere Mark Knopfler..)

Alle disse har IMHO meget god lyd, som en bonus er musikken deilig også... ::)

Men når jeg kjøpte de, var prioriteringen omvendt; kjøpte musikk jeg ville ha, og fikk den gode lyden med på kjøpet... ;D


Pleier som oftest også å hente fram noe av Loreena McKennitt, Anne Grete Preus, Andreas Vollenweider m.fl.

Mvh

Lagga
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
258
Antall liker
153
Sted
Tromsø
Fish - Raingods with Zippos  Kan trygt anbefales videre , morsomt at det er flere som har oppdaget den..... simpelt hen ei nydelig skive
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Brian Wilson: SMILE
Fantastisk vakker pop-skive, som setter gjengivelsen av stemmer - i det hele tatt akustisk lyd - på prøve.

Brian Eno: Another Day on Earth
Enos siste skive har møtt blandet kritikk, men jeg synes den er flott. Elektronisk pop med akustiske innslag. Vil markere et klart skille på gode og dårlige anlegg.

Rush: Moving Pictures
Rush + Terry Brown på sitt beste. Skikkelig "rett i tryne"-produksjon. Sinnsvakt tight, og MASSE trøkk. Denne skiva står som et elegant motstykke til våre dagers altfor mange overkomprimerte rockeinnspillinger. Direkte smakfullt!

Tears for Fears: The seeds of love
80-tallets "Sgt. Pepper-album"? Iallfall en påkostet innspilling. Til tross for bra salg ble visst aldri produksjonen nedbetalt, så vidt jeg har hørt. Dette er iallfall popmusikk med STOOORT lydbilde, og det er ikke spart på noe. Heller ikke på klangen, dessverre (noen steder kan det bli litt vel mye). Men jeg har brukt denne mye som testskive. Tittellåta gir meg dessuten skikkelige Beatles-vibber.

Änglagård: Hybris
Symfonisk svensk prog. Masse dynamikk!

Univers Zero: Ceux du dehors
Belgisk avantrock-ensemble som blander kammermusikkinstrumenter og elektriske instrumenter og lager uhyre kompleks musikk. På de siste minuttene av låta "Combat" følger fagotten og bassgitaren hverandre, og det skal man høre tydelig, dersom man har korrekt bassgjengivelse:) Den mest gjennomtenkte produksjonen jeg noen gang har hørt, og dette har definitivt ikke vært noen lett skive å produsere. Kom forøvrig i 1981.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Brian Wilson: SMILE
Fantastisk vakker pop-skive, som setter gjengivelsen av stemmer - i det hele tatt akustisk lyd - på prøve.
Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg mindre og mindre av hva hi-fi freaks mener er god lyd.

Kind of Blue og Smile er de eneste skivene som er nevnt på denne tråden som jeg bruker som referanser i studioproduksjon.

KOB er jo en klassiker, spilt inn i det beste studioet verden har sett med bare Neumann M49er.

Smile er den beste lydproduksjonen jeg har hørt på åresvis.
Introen, our prayer, er reneste definisjonen på hvordan vokal skal låte.

Jeg må igjen riste på hodet over folk som nevner Nils Lofgren i denne tråden. DEN lyden er noe vi bruker som en referanse på hvordan ting aldri bør låte, rett og slett. En god dokumentasjon på hvor trist, estetisk hodeløst og stygt lyd kan bli.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Jeg må igjen riste på hodet over folk som nevner Nils Lofgren i denne tråden. DEN lyden er noe vi bruker som en referanse på hvordan ting aldri bør låte, rett og slett. En god dokumentasjon på hvor trist, estetisk hodeløst og stygt lyd kan bli.
Heh, delvis enig. Tror mange sitter å hører på anlegget sitt istenfor plata. Det er bare 'SÅ' hyperdetaljert!!
Selv er jeg selvsagt interresert i god lyd, men jeg er mer en musikkfreak egentlig, så lydkavliteten blir noen ganger en bonus.

som et eksempel:
Spørsmålet blir som oftest: Hvilken av KOB utgivelsene er den beste ?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Heh, delvis enig. Tror mange sitter å hører på anlegget sitt istenfor plata. Det er bare 'SÅ' hyperdetaljert!!
Selv er jeg selvsagt interresert i  god lyd, men jeg er mer en musikkfreak egentlig, så lydkavliteten blir noen ganger en bonus.

som et eksempel:
Spørsmålet blir som oftest: Hvilken av KOB utgivelsene er den beste ?
Safety 1/4" tapen som sony/columbia satte opp med tilhørende studio "anno 1959" under AES messen i 1992 for å vise at deres nye A/D med tilhørende studio "anno 1992" låt like bra.

Køen til 1959 standen rakk igjennom hele lokalet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spørsmålet blir som oftest: Hvilken av KOB utgivelsene er den beste ?
Enig; først må man selvsagt tenne på musikken, så får man sekundært finne den beste lydmessige utgaven av musikken..
Hva angår KOB er svaret enkelt, Classic Records!  :D

Mvh Vidar P
 
J

jekri

Gjest
Heh, delvis enig. Tror mange sitter å hører på anlegget sitt istenfor plata. Det er bare 'SÅ' hyperdetaljert!!
Selv er jeg selvsagt interresert i  god lyd, men jeg er mer en musikkfreak egentlig, så lydkavliteten blir noen ganger en bonus.
Enig, ofte når jeg bestemmer meg for "å lytte" går det bra et par miutter, så sitter jeg og gleder meg over musikken. Er musikken fengende så synker kravet til lydkvalitet.
Med det antall forsterkere, høyttalere og platespiller som jeg har så kan jeg matche et anlegg slik at det passer en bestemt type musikk så da er det ikke om å gjøre å ha den "rette hifi plata"
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Med det antall forsterkere, høyttalere og platespiller som jeg har så kan jeg matche et anlegg slik at det passer en bestemt type musikk så da er det ikke om å gjøre å ha den "rette hifi plata"
Her er jeg helt motsatt: jeg foretrekker å ha ett enkelt anlegg, med ett av hvert apparat. Dermed har jeg en "referanse", og heldigvis er jeg såpass heldig. Jeg føler aldri at jeg har hørt ei plate skikkelig før jeg har hørt den hjemme.

På den annen side er jeg interessert i lydproduksjon, og synes det kan være interessant å høre ei skive på helt ulike typer anlegg. En god produksjon skal også fungere på en liten bærbar spiller (av en viss kvalitet, selvsagt) og i bilen.

Har flytta 4 ganger i løpet av de siste 2 årene, og derfor har jeg hatt en viss nytte av visse plater for å sammenligne romakustikk.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.082
Antall liker
29.690
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg mindre og mindre av hva hi-fi freaks mener er god lyd.

Kind of Blue og Smile er de eneste skivene som er nevnt på denne tråden som jeg bruker som referanser i studioproduksjon.
Har du lyttet til alle de andre da?

;D     (Måtte bare.....)

Jeg har ikke noe forhold til hverken Kind of Blue eller Smile, og kjøper jeg disse nå, kjøper jeg dem fordi de visstnok skal ha god lyd - det blir vel helt feil grunnlag?
(Men det er mye mulig jeg kommer til å kjøpe de allikevel, det KAN jo hende jeg lærer meg å like, eller ihvertfall tolerere, musikken etterhvert også?  ;D )

Nestenspøken tilside; for meg er det verdifullt å ha en del musikk jeg spiller mye og er fortrolig med, først når disse gjengangerne spiller, kan jeg med sikkerhet høre hva som har skjedd med lyden, med et nytt komponent tilkoblet.

Således bruker jeg skiver som for eksempel "Local Hero", "To rustne herrer", "Miracle" og "Tiden kler seg naken" til å fortelle meg hvilken (eventuell) forbedret virkelighetsfølelse et potensielt nytt innkjøp vil gi. Disse har vært med en del år og fulgt oppgraderingene i anlegget.
Alle skivene jeg anbefalte har også selv vokst med oppgraderingene, og det er et godt tegn for meg..  ;)

Kjøper jeg f.eks. Kind of Blue i dag, kan det hende jeg blir slått over god lyd - men så skal den spilles mange ganger over mange måneder før den eventuelt vil ha noen verdi som testplate i innkjøps øyemed.

Så rart er jeg skrudd sammen....  ::)

Mvh

Lagga
 
R

Rojoh

Gjest
Var på besøk igår, og hørte den mye omtalte N. Lofgren: "Acustic Live". Minnet meg ganske mye om Mike Scott: Bring 'em all in

Mvh. Johan.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.376
Antall liker
3.544
Torget vurderinger
49
Enig i at Live Acustic plata til Nils ikke er det mest spennende jeg har hørt ,men synes lyden er meget bra . Når det gjelder Brian Wilson sin sang Our Prayer , syns jeg den er direkte teit.
Så smak og behag..........
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Johnny Cash at Folsom Prison.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Enig i at Live Acustic plata til Nils ikke er det mest spennende jeg har hørt ,men synes lyden er meget bra . Når det gjelder Brian Wilson sin sang Our Prayer , syns jeg den er direkte teit.
Så smak og behag..........
OK, Da foreslår jeg at du går og kjøper deg en slik:



Gjennom en slik:
(anbefaler den rosa)


og en slik:



Og vips, nøyaktig samme lyd i stereoen hjemme.
 
S

slowmotion

Gjest
Hei folkens

Undrer meg litt over dette med "Kind of Blue"...
Smak kan som selvfølgelig ikke diskuteres, men for meg har alltid KoB vært litt "kjedelig"... Da nytter det ikke mye at opptaket er bra ( selv om jeg synes bassen er unødig anonym ) . Lytt heller på Miles Davis : "The complete concert: 1964" . Så får lyden være som den er...

;)
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Wig Wam - Hard To Be A Rock'n Roller ;D
Lydmessig er denne plata noe av det værste jeg har spilt på anlegget mitt av nyere dato. Så kan man jo mene hva man vil om musikken, men den funker bedre i bilen eller på TV :)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
OK, Da foreslår jeg at du går og kjøper deg en slik:



Gjennom en slik:
(anbefaler den rosa)


og en slik:



Og vips, nøyaktig samme lyd i stereoen hjemme.
He he, nettopp. ;D ;D ;D
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
"Future Sound of London" gir elektonika sjangeren et visst håp om å overleve... Kan anbefale deres "Lifeforms" og "ISDN". Sett deg ned med et glass i hånda og nyt! Dette er musikk som med et godt anlegg tar deg med inn i de illegale rusmidlers fjerne galakser, uten å bryte norsk lov :)

Knut Reisersuds "Himalaya Blues" gir gåsehud på den litt mer jordnære måten.

Jeff Becks "Guitar Shop" er også en fantastisk innspilling, og når han får gitaren til å synge...ja det høres faktisk ut som den vakreste kvinnestemme jeg noen sinne har hørt, så blir jeg fullstendig paralysert.

Disse 4 platene bør være obligatoriske :)
 
Topp Bunn