CD-er en hifi frik bare må ha?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Føyer på Royal Garden Jazzbands "Jubilee" fra 1996. Dixielandjazz så det swinger. Og produksjonen får musikken til å sparke hardt og snertent:)
 

Lilleulv

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
enig m folket ang Niels lofgren*løp og kjøp*
Annbefaler oxo Ted Hawkins *the next hundred yeares* på 24ct guld fra Mobile fidelity,KNALLSKIVE

Har forøvrig DPa1,Vincent s6,og klipch rf3,funker det *smiler*
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sonny Terry & Brownie Mcghee (the legendary blues of)
Nectar Masters 1996 (NTMCD526)

Dette er en "best of", men alikevel

2 menn deres vokal,gitare og munnspil, alle instrumenter og vokaler står klart og klippestøtt, med skikkelig følelse av "live", dette er en knald plate både musikmessig og lydmessigt , noen av opptagene er helt tilbake fra 1957, men det høres ikke
Hei!
til deg og "alle" andre som liker eldre blues og ikke minst jazz, vil jeg nå reklamere litt for en serie med utgivelser av eldre jazz og blues med etter hva jeg kan forstå med meget god lyd.High-end mastering 24 bit 96 khz (aner ikke om det er dette for sin egen del som gjør det og jeg har svært lite av denne type musikk og dermed dårlig med sammenlikningsgrunnlag.
Serien heter "Qudraomania" og hvert cover inneholder 4 cder i et nytt såkalt slimformat jewelcase.
Jeg har foreløpig kjøpt meg 4 stykker med Sonny Terry & Brownie Mcghee,John Lee Hooker,Lee,"SonnyBoy" Williamson ogT-Bone Walker masse fin musikk og meget bra lyd imo.
Sjekk www. membran.net eller kontakt Musikklosen 22198282 og be om å få sendt div. kataloger, det er et vell av spennende musikk som ikke alltid når frem til lytterne.
Hovedsakelig jazz,klassisk og roots/New Age o.l.
Membran (musikklosen) har også nyere innspillinger med Royal Philharmonic Orchestra 61 i tallet alle i hybrid sacd formatet i tillegg til ganske hyggelig pris.
Mine neste på lista fraMembran Quadromaniaserien (musikklosen) er
Miles Davis,Ben Webster,Dexter Gordon (og etter hvert Muddy Waters
og kanskje Charlie Parker og Sonny Rollins)
De føres visstnok på Musikkforlaget i Oslo, men ta gjerne kontakt direkte med Musiklosen for mer info.

Mvh.KW
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Audioslave albumet!!!
.............. :D :D :D :D :D
Jeg bruker dette som test, spiller ikke anlegg eller komponenter "Cochise" eller "Show me how to live" med overbevisende trøkk.... så ryker komponentet. Jeg har hørt dyre og oppgående High End anlegg som får det til å låte kjedliggere enn..... :-[
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Albert King with Stevie Ray Vaughan: En av mine favoritt plater ,Spor 6 Blues at sunrise er kona dritlei av ,sier det meste.. ;D
Er det overhodet mulig å bli lei den låten? ;) 15 min og 10 sek med KNALLBLÅ musikk! Spor nr 9 "Match Box Blues" har forøvrig et glimrende driv som virkelig får frem smilebåndet :)
Hele denne platen er en virkelig høydare - disse to karene utfyller hverandre på en aldeles fortreffelig måte! Kjøpte sef skiven pga musikken - lyden var stor bonus ;)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.383
Antall liker
3.563
Torget vurderinger
49
OK, Da foreslår jeg at du går og kjøper deg en slik:



Gjennom en slik:
(anbefaler den rosa)


og en slik:



Og vips, nøyaktig samme lyd i stereoen hjemme.
;D ;D ;D

Og du må kjøpe deg høreapparat og skifte nikk til "Treskalle" ;D ;D ;D
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.801
Antall liker
5.380
Sted
Nøtterøy
I sjangeren jazzrock: "Between The Sheets" med Fourplay. Utrolig funky, og masse dynamikk. Et must for en hifi frik.  ;D Tar alltid fram denne når nye komponenter skal testes ut.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Portishead - Dummy
Suzanne Vega - solitude standing
Sting - The dream of the blue turtles og Ten summoner`s tales
Tori Amos - Crucify singelen
Depeche Mode - Ultra og Violator
Pearl jam - Ten
Roger Waters - Amused to death
PJ Harvey - To bring you my love
Alice in chains - Jar of flies/Sap
Alanis Morisette - Unplugged
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.383
Antall liker
3.563
Torget vurderinger
49
I sjangeren jazzrock: "Between The Sheets" med Fourplay. Utrolig funky, og masse dynamikk. Et must for en hifi frik.  ;D Tar alltid fram denne når nye komponenter skal testes ut.
Ahh Fourplay er funky 8)
Plata 4 og sporet Rio Rush er min favoritt .
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.383
Antall liker
3.563
Torget vurderinger
49
Ben Harper er faktisk kjent for god lyd!! Liker særlig "Fight for your Mind" fra 1995. Vil man ha noe mere vokalsprell kan man kjøpe Ben Harper & The Blind Boys of Alabama!  
Meget enig ,fight for your mind plata er en av mine alltime favoritter ,se sig  ;D
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mike Oldfield "Amarok"
Jan Garbarek "I Took Up The Runes"
King Crimson " Starless & Bible Black"
Kruder & Dorfmeister "K&D Sessions"
Jethro Tull "Thick As A Brick"

De 5 første som jeg kom på. :p

Mvh
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Tror ingen har nevnt min favorittskive på lyd,

Terje Rypdals The Singles Collection.

Denne skiva inneholder en del tekniker-fantestreker (eller hva man skal kalle det) med f.eks. noen drønn som ikke høres hvis du ikke har anlegg som går dypt nok. Jeg holdt jo på å ramle baklengs da jeg etter noen år endelig hørte CD-en på et anlegg med dypbass.

I tillegg låter innspillingen veldig åpen og dynamisk. Som trommis synes jeg det er spesielt artig å høre vispingen på skarptromma på spor nr 3 - man blir fristet til å sjekke om Audun Kleive sitter i stua og spiller.

En av låtene er "make or break", "do or die" på mange anlegg: Den inneholder en kontrabass-solo sammen med fullt komp. Mange anlegg sliter litt med dette denne.

De fleste CD-ene mine har ikke samme kvaliteten som The Singles Collection, så jeg liker også å høre litt på andre CD-er for å se om et anlegg trives med dem eller ikke. Gamle U2-plater låter f.eks. temmelig bøtte, men det er jo viktig at et anlegg kan spille dette også. Anlegget jeg har pr i dag hater U2.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Ryan Adams - Sweden, Wynona and Me
Meget godt liveopptak gjort av SVT radio (tror jeg)
 
M

Mulelid

Gjest
Tales of mystery and imagination - 1976 The Alan Parsons Project.
Alan Parsons var lydmann på Abbey Road plata til The Beatles og Dark side of the moon, og ....................................................... :)))))))))))
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Knut Værnes Trio: "8:97" ( ellers låter det meste fra Curling Legs bra), Esbjørn Svensson Trio: "E.S.T. live" og Haden/Metheny: "Beyond the Missouri sky".
 
C

Cyber

Gjest
Her har dere noen av mine godbiter:

Katie Melua - Call off the search (Overraskende god lydkvalitet)
Diana Krall - The Look of Love (S´wonderful er skamflott)
Amazing Grace 3: A country salute to gospel HDCD

Og gutter, dette mener jeg fra bunnen av min sjel:

Har dere ikke hatt Jack Johnson med On and on på anlegget så gjør det. Helt enormt. Tok 20 sekunder før jeg var bergtatt - pleier å ta 2 gjennomspillinger for meg vanligvis.
 

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo
Tre av mine favoritter:

Den ubestridte favoritt (på høyde med Accoustic Live): Pain of Salvation - 12:5. Akkustisk liveinnspilling av dette fantastiske bandet.

Sieges Even - The Art of Navigating by The Stars: Årets Plate for meg i fjor. En produksjon som bare er helt fantastisk og musikken er deretter.

Porcupine Tree - Deadwing: Årets Nest Beste plate for meg i fjor. Igjen, vanvittig bra produksjon og musikken er deretter.
 

Twocupuk

Fersking
Ble medlem
26.07.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
People please stop!
No one has mentioned ...
Jeff Buckley / Grace
Beach Boys / Pet Sounds
Patrica Barber / Cafe Blue (HDCD)
Elvis is Back / 24carat Gold DCC Copact Classis
Jan Garbarek+Hilliard Ensemble

Sex for the ears...
TWOCUPUK
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Synaesthesia-Desideratum

må bare alle ha.opplev zynt på sitt aller beste!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Synaesthesia-Desideratum

må bare alle ha.opplev zynt på sitt aller beste!
Er dette for noe da ? Høres ut som noe man får utlevert på apoteket mot resept.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.383
Antall liker
3.563
Torget vurderinger
49
Og gutter, dette mener jeg fra bunnen av min sjel:

Har dere ikke hatt Jack Johnson med On and on på anlegget så gjør det. Helt enormt. Tok 20 sekunder før jeg var bergtatt - pleier å ta 2 gjennomspillinger for meg vanligvis.
Enig !
Vil faktisk gå så langt å si at jeg anbefaler samtlige plater med denne mannen ,og lydekvaliteten er også veldig god .
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Nå må vi ikke glemme at det tross alt er musikk det handler om folkens. Jeg har masse musikk med "dårlig" lyd/produksjon som jeg koser meg like mye med som de som har fantastisk god lyd/ produksjon. Da jeg så denne tråden satt jeg meg ned og tenkte på hva jeg ville anbefale og fant ut at det lett kunne blitt flere hundre plater på rappen. Men her er de første jeg så i cd hyllene mine som jeg mener virkelige goooood biter. Både musikk og lyd. En cd med bare god lyd er ikke hvert en dritt i mine øyne. Rekke følgen her er tilfeldig.

Keith Jarret/Gary Peacock/Jack De Johnette - The Cure

Miles Davis - Live Around The World

Radka Toneff - Live in Hamburg (Ikke den aller beste lyden, men et must!!)

Bluzeum- Portrait of a groove (Acid jazz fra Telarc)

Tuck & Patti- Learning how to fly ( Spesiell plate. Bare bass og vokal. Kanon tøft)

Thomas Dybdahl - Alle

Jacques Loussier - Plays Bach ( Har også flere som er verdt å eie!)

Tom Waits - Mule Variations (alt av T.W. er fantastisk musikk)

The Mars Volta - Frances the Mute (Seriøs genial progg. Trenger litt lytting, men vokser for hver gang platen spilles. De to andre er også veldig bra!)( foresten det er også Solo projectet til Omar Rodriguez)(Og At the drive in som var før T.M.V)

Marie Boine - Leahkastin

Rush - Counterparts

Opeth - Ghost Reveries

Steve Coleman - Music Live in Paris (3cd box)

Damien Rice - O (Fantastisk sammen med en god flaske rødvin :) !!!)

Ray Lamontagne - Trouble

Tom MCRae - Just like Blood

Ottmar Liebert & luna Negra - Viva

Buena Vista Social Club (m Ry Cooder)

Jeg har egenlig ikke lyst å gi meg her, men så at det faktisk var blitt en del plater allerede. Jeg kunne fortsatt i flere timer enda  ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Litt forbauset over at ingen har nevnt:
Sinéad o`Connor - Sean-Nós Nua
System of a down - Toxicity. (mixet av Rick Rubin)
Queens of the stoneage - Songs for the deaf
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Men hvor blir det av Helge Lien Trio? "To the little Radio" (Rainbow - Kongshaug) er så bra som klaverjazz blir og med en lyd som gjør at du glemmer at hele digital/analog problematikken. Og så er de flinke til å reise rundt, chancen for at du kan høre dem live er stor.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
mine herrer
Migthy sam mcclain. Joy and pain.
cd nr4 av audioquest, en gjeng med håpeløst kritiske lyd folk. denne platen gjorde at mcclain gikk over til Telarc, da det ble for mye lyd teknikk og for lite musikk.
utrolig når man tenker på renomeet til Telarc. tenker vel litt på teknikk de også tror jeg.
ett lite appropos. DETTE HAR JEG FRA DISKUSJON MED MCCLAIN PÅ NOTODDEN BLUES FESTIVAL.
han å bandet måtte utsette en konsert i Canada, for å returnere til studio får å spille inn en låt (som de alerede hadde spilt inn) hvorfor ?? jo.. de skulle høre om det låt bedre med de helt nye refrens kablene de hadde kostruert til formålet. gi meg kraft....
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Nå er det fa.n meg noe feil i at et "recordlabel" tenker lyd også nå ??? ::) Da er det bare å kjøpe IPOD og laste MP3 hele dagen Swans. ;)
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
Nå er det fa.n meg noe feil i at et "recordlabel" tenker lyd også nå ??? ::) Da er det bare å kjøpe IPOD og laste MP3 hele dagen Swans. ;)
den skønte jeg ikke ??
eller virket det hele negativt, i så fall var det dumt. fordi jeg bare ville anbefale denne platen på det varmeste. alt det andre var bare for å fortelle hvor nøye de egentlig er
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Godt å se at det er mange flere plater med go'lyd enn jeg så langt har fått med meg. Mange fine tips.

Har likevel ikke tatt meg jobben med å lese all innleggene :) , men er ikke Bob Dylan's siste allerede nevnt, så er det ihverftafall gjort nå: "Modern Times" har knallyd!

Lisa Ekdahl "When did you leave heaven" - topp lyd!

Supertramp "Some things never change"--- lekkert...

Jan Garbarek: "Visible World"....
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Tre av mine favoritter:

Den ubestridte favoritt (på høyde med Accoustic Live): Pain of Salvation - 12:5. Akkustisk liveinnspilling av dette fantastiske bandet.

Sieges Even - The Art of Navigating by The Stars: Årets Plate for meg i fjor. En produksjon som bare er helt fantastisk og musikken er deretter.

Porcupine Tree - Deadwing: Årets Nest Beste plate for meg i fjor. Igjen, vanvittig bra produksjon og musikken er deretter.
Helt enig....... dette er stor lyd og stor musikk.....
8)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
en plate som stadig sjarmerer meg i senk er Stina Nordenstam´s: And She Closed Her Eyes, med Little Star som, et for meg, definitivt høydepunkt.

ellers så vil jeg trekke frem Allison Kraus´s: Forget about it. som er aldeles nydelig arrangert og utført. et rett gjennom kvalitetsprodukt!

også Diana Krall´s: The girl in the other room og From this moment on, har kvaliteter som gjør de til noe utenom det vanlige.

Det som for tiden(11 dager) snurrer rundt i spilleren er plata: Signs of life av den finnske gruppa Poets of the fall. det er for meg ett under at de ikke har fått sin rettmessige oppmerksomhet enda.... anbefales på det sterkeste!
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Jeg mener nå denne sklir inn her uten problemer........





8)
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
816
Antall liker
593
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Herbie Hancock: Gershwin's World.
En fantastisk plate musikalsk og lydmessig som anbefales på det sterkeste.
 
Topp Bunn