Jeg ser at noen henger seg opp i at det kun handler om plater med god lyd, men det er jo nettopp det denne tråden handler om. Snodig...
Selv hører jeg lite på audiofile innspillinger. Kanskje det er en av grunnene til at jeg er så glad i rør? Men noen referanser har jeg jo, men de er preget av at det er lenge siden jeg var hifi-freak. Etter å ha jobbet med musikk i en årrekke så betyr det ikke så veldig mye i forhold til det musikalske lenger, uten at det betyr at jeg ikke liker audiofile innspillinger. Langt ifra.
Siden jeg ikke har fulgt godt med på hva som er kommet ut av godlyd på mange år, så vil jeg nevne noen de platene som jeg gleder meg mest til å høre når Xindak-en er ferdig innspilt.
Keith Jarrett - Eyes from the heart (ECM). Utrolig bra tegning av scene, spesielt på spor 1 (med Jarrett på sax).
Gregorio Paniagua - La Folia de la Spagna (Harmonia Mundi). Perspektiv og gjennomsiktighet i særklasse. Analog innspilling fra 1982, som av mange var regnet som tidenes beste opptak på åttitallet. "Ny" kammermusikk basert på de gamle Folia-temaene fra renesansen. Generelt har jeg sansen for Harmonia Mundi fra åttitallet.
Ry Cooder - Jazz. Bix Beiderbecke-style med humor og glød som varmer både musikalsk og audiofilt. Som det meste fra Cooder, men for min del stiller Jazz i særklasse lydmessig (og det sier ikke lite).
Tom Waits - alt på Reprise, spesielt Small Change, Blue Valentine og Foreign Affairs.
Donald Fagen - Morph the Cat. Trenger neppe noen presentasjon i dette selskapet.
The Eagles: Hell freezes over. Trenger nok heller ingen presentasjon her.
Chet Baker - No problem. Køben og heroin på slutten av syttitallet. Vart, og litt trist-muntert? Ingen topp hifi, men flott atmosfære og deilig musikk. Gir meg stadig minner fra da jeg så Baker tidlig på åttitallet i Haugesund.
Det var det jeg kom på mens jeg letet fram plater til morgendagens lytting. Nærmer meg 150t innspilling på min nye MT-3, så det begynner å åpne seg skikkelig nå. Naboer med små barn skal få sove trygt i natt, men de må forberede seg på en lang ettermiddag i morgen, he he he.