Cd salget stuper

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
Da jeg leste snakk om hunden til Waters første gangen skjønte jeg ikke hva det var snakk om, selv om jeg hadde hørt mye på den plata, mest før jeg ble audiofil, riktignok. Alle naboene mine hadde jo hund. Men da jeg satte den på for å finne ut av den bikkja kom jeg på at sjeferen hos den naboen bikkja til Waters bjeffet var jo død. Kanskje hadde jeg oppdaget det om høyttalerne hadde stått motsatt vei, fordi hundene på den siden er sibirske huskeyer, og de bjeffer ikke. De bare uler.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.945
Antall liker
8.245
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Er det sant..? -den er en mine mest spilte, og jeg lurer alltid på hvor bikkja bjeffer..! ;D
 

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Innlegg
85
Antall liker
48
nb skrev:
Espen R skrev:
På t-banen i går satt det en ganske hipp og trendy ung mann i begynnelsen av 20-årene. Han fiklet ned i handleposen sin og fisket opp et eksemplar av en CD-utgivelse av Bob Dyland, så ut i mine øyne til å være en delux-utgave. Han åpnet den med andakt, smilte om munnen...forventningsfull...brettet ut coveret, tok ut tekstheftet og bladde i...så på back-coveret, tok ut selve CD'en og så på den.
Dette fikk meg til å smile! :)

Tror dere denne unge mannen hadde hatt en like ok opplevelse av å titte på coveret av plata på sitt elektroniske lesebrett?
Neppe han, nei. Men med en pc/smarttelefon/lesebrett/whatever kunne han, om han ville, f.eks lese en biografiartikkel om Dylan, lytte til platen, sjekke ut andre av Dylans plater, finne artister som har inspirert eller som er inspirert av Dylan osv, osv. Hva den enekelte foretrekker får bli opp til den enkelte.

CD blir mer og mer en rarietet for "konservative", folk som liker å samle på plater og de som mener at en fin CD-spiller er sentral for lydopplevelsen av digitale filer. For flere og flere andre er det et avgått teknologistaduim som burde vært ryddet av veien for lenge siden for folk flest. Slik går det nok også, enten man liker det eller ikke.
Vi kan være temmelig sikre på at den unge mannen allerede har gjort det du beskriver han kan gjøre med PC/smarttelefon, eller – hvis kjøpet av Dylan CD var et impulskjøp basert på fascinasjonen over et fint cover – at han kommer til å gjøre det straks han kommer hjem til sin PC.

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet. Det er kun folk som utelukker de taktile og visuelle kvalitetene ved et håndfast cover som virkelig går glipp av noe.
 
N

nb

Gjest
Affern skrev:
Det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet. Det er kun folk som utelukker de taktile og visuelle kvalitetene ved et håndfast cover som virkelig går glipp av noe.
Om man ikke er opptatt av taktile og visuelle kvaliteter ved et fysisk cover, så går man da vitterlig ikke glipp av noesomhelst. Det er kun om man er opptatt av det at man går glipp av noe ved nedlasting, streaming o.l.
De visuelle og taktile kvalitetene ved et cover har strengt tatt ikke noe med musikken å gjøre, selv om det jo kan ha en viss rituell betyning for enkelte av oss å legge på en CD/LP. Men det er langtfra noen nødvendighet for å nyte musikken på de digitale filene som ligger på CD-platen inne i coveret.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Er det sant..? -den er en mine mest spilte, og jeg lurer alltid på hvor bikkja bjeffer..! ;D
Hva med oss som er mest opptatt av han som hugger ved, og ikke minst den sleden?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
nb skrev:
Espen R skrev:
På samme måte som om du har huset fult av "melkeglass", så holder det lenge hvis du vil nyte din rødvin. For folk som ønsker å drikke rødvin er selve formen på glasset likegyldig. Eller..?
Nei. Implisitt påstår du at utbyttet av musikken er større jo bedre lyden er, den linken kan i min verden like godt gå andre veien. Det er lettere å fokusere på musikken om man gir sånn passe blanke i lyden. Vil du nyte lyd trengs det muligens fin HiFi, for å nyte musikk er det på ingen måte påkrevet og kan fort være et hinder.
Jeg tror at du og jeg kan snakke forbi hverandre når det skal diskuteres hva god lyd gjør for totalopplevelsen av musikken. Jeg tror ikke du helt har de samme referansepunkter som jeg har.

Et eksempel:
Da jeg spilte SHM-SACD utgaven av Getz/Gilberto hjemme hos en musikervenn av meg, sa han: nå skal jeg spille samme kutt på spotify 320kb/sec og sammenligne. "oij, sa han: sensualiteten i Gilbertos stemme ble jo borte nå, det høres ut som om han kjeder seg, er uinteressert"

Det er dette som er HiFi for meg. Ikke om det er dypere bass og mer diskant. Og denne sensualiteten som min musikervenn her snakker om formidles ikke via en Mp3 spiller og ørepropper til 1 krone.
 

dfurtveit

Medlem
Ble medlem
28.05.2006
Innlegg
16
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Synes lyden på spotify etc er helt ok, men kommer vanskelig bortfra at original cd avspilt på min denon universalspiller har høyere oppløsning. Hadde nettopp en test på John Zorn: Lucifer (Flott plate!). For meg høres CD også mer musikalsk ut og mer levende ut i forhold til spotify fra PC'en som låter mer "grått".

På 80-tallet ble visstnok lydkvaliteten (bitraten) på cd begrenset for at en skulle få plass til ønsket spilletid.. Å begrense kvaliteten enda mer til mp3 format virker på et vis som et steg tilbake - ikke et steg frem. YouTube med SACD kvalitet på lyden derimot... hehe interessant tanke.

Streamingtjenester med MP3 kan være et greit supplement (blant annet for å sjekke ut ukjent musikk), men blir neppe hovedkilde til musikk for meg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.945
Antall liker
8.245
Torget vurderinger
1
BT skrev:
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Er det sant..? -den er en mine mest spilte, og jeg lurer alltid på hvor bikkja bjeffer..! ;D
Hva med oss som er mest opptatt av han som hugger ved, og ikke minst den sleden?
Jeg synes han er god til å hugge ved. Sleden gir "julestemning".

Men på Pro's & con's of Hitchiking så er det en sportsbil jeg liker å høre hvor kjører...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
bjornh skrev:
BT skrev:
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Er det sant..? -den er en mine mest spilte, og jeg lurer alltid på hvor bikkja bjeffer..! ;D
Hva med oss som er mest opptatt av han som hugger ved, og ikke minst den sleden?
Jeg synes han er god til å hugge ved. Sleden gir "julestemning".

Men på Pro's & con's of Hitchiking så er det en sportsbil jeg liker å høre hvor kjører...
Jeg liker coveret... ::)

(Nok en god grunn til å ha den på LP)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjøper forsatt min. 8 - 10 CD,er i mnd., og kommer til å forsette med det ;)

Det blir en del de luxe utgaver, men kult nok å høre gammel musikk med bedre lyd igjen!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
I bunn og grunn betyr ikke dette noe for meg, så lenge det alltid gis ut et visst opplag av cdene slik det er i dag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.945
Antall liker
8.245
Torget vurderinger
1
BT skrev:
bjornh skrev:
BT skrev:
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Er det sant..? -den er en mine mest spilte, og jeg lurer alltid på hvor bikkja bjeffer..! ;D
Hva med oss som er mest opptatt av han som hugger ved, og ikke minst den sleden?
Jeg synes han er god til å hugge ved. Sleden gir "julestemning".

Men på Pro's & con's of Hitchiking så er det en sportsbil jeg liker å høre hvor kjører...
Jeg liker coveret... ::)

(Nok en god grunn til å ha den på LP)
Jeg liker stønninga til hun dama... ;)
 

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Bergen
Der er ikke et problem at CD salget stuper. For artister utenom mainstream har salg alltid vært et problem. Kanskje det å bruke penger på musikk vil bli noe entusiaster driver med, så da må kanskje bransjen ta hensyn til det.

Andre frekk enn fall i CD salg er at vinylsalget øker, og at vi bruker mer penger på norsk musikk. Etter det jeg kan se er det nå flere norske artister som klarer seg, og ikke minst som leverer bra.

Ta en tur i platesjappen i dag. Selv har jeg høstet rundt 50-100 titler i år, samt hørt en del på Spotify. På jobb.
 

Affern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2008
Innlegg
85
Antall liker
48
nb skrev:
Affern skrev:
Det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet. Det er kun folk som utelukker de taktile og visuelle kvalitetene ved et håndfast cover som virkelig går glipp av noe.
Om man ikke er opptatt av taktile og visuelle kvaliteter ved et fysisk cover, så går man da vitterlig ikke glipp av noesomhelst. Det er kun om man er opptatt av det at man går glipp av noe ved nedlasting, streaming o.l.
De visuelle og taktile kvalitetene ved et cover har strengt tatt ikke noe med musikken å gjøre, selv om det jo kan ha en viss rituell betyning for enkelte av oss å legge på en CD/LP. Men det er langtfra noen nødvendighet for å nyte musikken på de digitale filene som ligger på CD-platen inne i coveret.
Du kan godt si at en må være opptatt av coverkunsten for å kunne gå glipp av den, men du kan like gjerne hevde at en allerede må være opptatt av coverkunsten for å kunne utelukke den. Utelukker du de visuelle og taktile kvalitetene, så er du nødvendigvis, i én eller annen forstand, opptatt av disse kvalitetene. Dersom du velger å drive utelukkende med nedlasting, streaming o.l., så går du glipp av disse kvalitetene fordi du utelukker dem. Hvis utelukkelsen er basert på nedvurdering av disse kvalitetene, så risikerer du at du undervurderer dem, men spørsmålene om nedvurdering og undervurdering av kvalitetene kan kun diskuteres dersom du er opptatt av dem.

Så strengt tar jeg nok ikke musikk, at jeg reduserer den til nytelse generert av digitale filer. For meg er musikk så mye, uendelig mye mer. Jeg er ikke så streng at jeg oppfatter musikk som helt adskilt fra andre uttrykksformer. Mange artister og plateselskap har delt min interesse for uttrykksmulighetene som et cover kan representere, og det er jeg glad for. Det har vært en berikelse for meg at disse har formgitt sine verk med bilder, tekst og tekstur.

En CD eller LP er en enhet – er et verk. I den grad verket fyller kriterier for kunst, så er en LP eller CD et kunstverk. Som verk stimulerer det flere sanser – ikke kun hørselen. En god del musikere har selv vært tungt inne i prosessen med utforming av cover til egen musikk, ja, enkelte er selv billedkunstnere, fotografer og/eller grafisk formgivere, og/eller de har nære relasjoner til folk fra disse profesjonene.

Når du ripper en CD, så får du i første omgang et strippet fragment av verket. Du vil kanskje ikke høre noen forskjell ved avspilling av en original CD og en selvkomponert avlegger, men du vil se og kjenne forskjeller. Legger du filer utelukkende inn på en harddisk/server vil forskjellene være langt mer graverende, enn om du brenner en CD, samt skanner og printer cover og label.

Jeg sier ikke at et cover er en nødvendighet. Det er ikke alle gitt å forstå og oppleve musikk som i nær relasjon til bilder og tekst. Ei heller har alle lært å sette pris på at artister kan ha annet og mer på hjertet enn å lage digitale filer. Jeg sier at et cover i hånden kan være en berikelse. Et cover kan gi hint om hva som ligger til grunn for musikken som høres. Et cover kan stimulere fantasien, belyse en tradisjon, fortelle en historie m.m. Det kan selvsagt også forstyrre, men om coveret er vellykket eller ei, har den som har laget det latt det være opp til publikum å bedømme. Reduserer du covere en masse til å være lutter embalasje, slik enkelte her inne gjør når de laster ned filer, eller stuer CDene vekk på loftet, så vel bekomme. Selv vet jeg bedre. Det bør være nok å nevne Ry Cooders "My Name Is Buddy" som et eksempel på et cover som ikke kun er embalasje. Bilder og tekst på en skjerm gir ikke det samme som et håndfast cover kan gi, men, som sagt; det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet, selv om mange gjør nettopp det.

Det rituelle ved LP/CD-avspilling er ikke særlig tydelig. Du må gjerne presisere og utdype hva du sikter til. Dét å håndtere en CD-spiller er noe annet enn dét å håndtere en PC og harddisk, men jeg ser ikke den rituelle betydningsforskjellen. Mener du at bruk av PC kan gjøre ens forhold til musikk, tekst og bilde sløvt og tankeløst, mens bruk av CD/LP snarere gir en følelse av høytid og engasjement? I så fall er jeg tilbøyelig til å si meg enig, men jeg er helt sikker på at det finnes så mange unntak at det er vanskelig å gjøre dette til en regel.
 
N

nb

Gjest
Affern skrev:
Det rituelle ved LP/CD-avspilling er ikke særlig tydelig. Du må gjerne presisere og utdype hva du sikter til. Dét å håndtere en CD-spiller er noe annet enn dét å håndtere en PC og harddisk, men jeg ser ikke den rituelle betydningsforskjellen. Mener du at bruk av PC kan gjøre ens forhold til musikk, tekst og bilde sløvt og tankeløst, mens bruk av CD/LP snarere gir en følelse av høytid og engasjement? I så fall er jeg tilbøyelig til å si meg enig, men jeg er helt sikker på at det finnes så mange unntak at det er vanskelig å gjøre dette til en regel.
For meg er opplevelsen av å hente en CD i hyllen, legge den i skuffen og trykke play forskjellig fra å browse på en skjerm og klikke på noe jeg skal lytte til (jeg gjør dog gladelig begge deler). Enda større blir forksjellen når det gjelder LP, men der er jo også selve formatet en del av produktet. Jeg skjønner imidlertid at ikke alle opplever det på denne måten.

Jeg liker også å bla i cover og se på bildene, lese eventuelle essays (særlig på klassiske plater er det gjerne det), lese tekstene osv. Alt finnes jo på nett også, men jeg liker å ha det på papir. Igjen skjønner jeg om andre ikke har særlig utbytte av det.

Klarere nå?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Cover kan man oppleve på skjerm eller man kan skrive det utmed en farveprinter. Den rituelle og høytidstemte følelesen man får av å studere et LPcover forstår jeg ikke ihvertfall ikke et CDcover. Det å betjene en cdspiller (gjør det selv for tiden) får i hvertfall ikke meg til å føle meg mere guddommelig enn det å knastre på en PC
 
N

nb

Gjest
65finger skrev:
Cover kan man oppleve på skjerm eller man kan skrive det utmed en farveprinter. Den rituelle og høytidstemte følelesen man får av å studere et LPcover forstår jeg ikke ihvertfall ikke et CDcover. Det å betjene en cdspiller (gjør det selv for tiden) får i hvertfall ikke meg til å føle meg mere guddommelig enn det å knastre på en PC
Jeg liker også å bedre å lese bøker innbundet enn å printe de ut på en serie ark eller å lese de på en skjerm, selv om det selvsagt er mulig. Jeg tror også ryddepolitiet i heimen hadde gått rimelig bananas om jeg skulle ha printet ut den samme infoen/bildene som følger med CD/LP og hatt den slengende rundtomkring;)

Jeg synest for øvrig at det er mer stas med LP-covere enn CD-covere. Størrelsen teller vel der også.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Affern skrev:
....

En CD eller LP er en enhet – er et verk. I den grad verket fyller kriterier for kunst, så er en LP eller CD et kunstverk. Som verk stimulerer det flere sanser – ikke kun hørselen. En god del musikere har selv vært tungt inne i prosessen med utforming av cover til egen musikk, ja, enkelte er selv billedkunstnere, fotografer og/eller grafisk formgivere, og/eller de har nære relasjoner til folk fra disse profesjonene.

Når du ripper en CD, så får du i første omgang et strippet fragment av verket. Du vil kanskje ikke høre noen forskjell ved avspilling av en original CD og en selvkomponert avlegger, men du vil se og kjenne forskjeller. Legger du filer utelukkende inn på en harddisk/server vil forskjellene være langt mer graverende, enn om du brenner en CD, samt skanner og printer cover og label.

...........
Joda - det er jo blitt en slags supplerende tradisjon, dette med covere. Dog var dette med covere ikke noe stort poeng helt i begynnelsen - da hadde coveret en ren beskyttelsesfunksjon.

Man må gjerne være mer eller mindre tradisjonsbunden her - jeg ser ikke noe poeng i å argumentere veldig sterkt verken for covere eller mot covere. Etter et par års harddisk- og nettradiolytting, kan jeg imidlertid berolige alle med at man utmerket godt kan venne seg til å leve med musikk uten covere. Jeg opplever det ikke som mindreverdig. Jeg ser på det som å gå på en konsert - det gjør man stort sett uten å ta med seg en masse covere. Selvfølgelig har en konsert andre dimensjoner som kun kan oppleves der og da - og på visse konserter kan man oppleve at man får med seg et program som man kan sitte og bla i - men lukker man øynene og konsentrerer seg litt hjemme i stuen, kan man oppleve en slags illusjon av at artistene er tilstede og spiller live for deg hjemme hos deg. Også uten cover.
 
N

nb

Gjest
Hovedfunksjonen til svært forseggjorte covere o.l. i disse moderne tider tipper jeg er å gi flest mulig en grunn til å kjøpe plata fremfor å stjele den.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
Jeg ser på det som å gå på en konsert - det gjør man stort sett uten å ta med seg en masse covere.
Jeg har stort sett med cover hjem fra konsert. (Så ripper jeg platen, legger den tilbake i coveret, og så tas den vel ikke frem igjen.)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.408
Sted
Trondheim
Problemet med å se info og cover på en skjerm kontra det å ha det fysiske coveret er vel egentlig at når du lytter på en CD kan du sitte i godstolen og ha coveret i fanget og lese det, mens du vanligvis ikke har PCen i fanget og dermed er ikke coveret der mens du lytter. Hvis du har en iPad, derimot...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
totte skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg ser på det som å gå på en konsert - det gjør man stort sett uten å ta med seg en masse covere.
Jeg har stort sett med cover hjem fra konsert. (Så ripper jeg platen, legger den tilbake i coveret, og så tas den vel ikke frem igjen.)
Samme her....

Cover kan være en hyggelig ting, noen ganger nyttig - men uansett bare et supplement til hovedproduktet - nemlig den musikken som musikkindustrien vil at vi skal kjøpe. I den forbindelse tror jeg ikke et økt fokus på covere vil løse det problemet vi diskuterer - nemlig at CDsalget stuper. Det må en helt annen medisin til.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
Er det et problem?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ulf-B skrev:
totte skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg ser på det som å gå på en konsert - det gjør man stort sett uten å ta med seg en masse covere.
Jeg har stort sett med cover hjem fra konsert. (Så ripper jeg platen, legger den tilbake i coveret, og så tas den vel ikke frem igjen.)
Samme her....

Cover kan være en hyggelig ting, noen ganger nyttig - men uansett bare et supplement til hovedproduktet - nemlig den musikken som musikkindustrien vil at vi skal kjøpe. I den forbindelse tror jeg ikke et økt fokus på covere vil løse det problemet vi diskuterer - nemlig at CDsalget stuper. Det må en helt annen medisin til.
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg er ute av stand til å sitte og lese når jeg lytter oppmerksomt til musikk, men så er jeg heller ikke i stand til å huske ordene i sangtekster, jeg husker derimot melodilinjene meget godt, og hva som gjøres med musikkinstrumentene sitter også godt.
Ikke til å undres over - siden ulike hjernesentra er engasjert. Dette er selvsagt smak og behag, men jeg har alltid stusset over folk som er stinne av musikktrivia, men som vet veldig lite om musikk.

Det går derimot helt fint å ha musikk i bakgrunnen når jeg leser.

Han her har en klok gjennomgang, og godt grunnlag for den:
http://www.huffingtonpost.com/jeff-pollack/the-music-industrys-new-m_b_694439.html?ir=Business

Paul McGuiness, manager for U2, sier også kloke ting i den artikkelen.
 
S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
.... men jeg har alltid stusset over folk som er stinne av musikktrivia, men som vet veldig lite om musikk.
NRK's Finn Bjelke er i den kategorien, IMO :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
65finger skrev:
Ulf-B skrev:
totte skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg ser på det som å gå på en konsert - det gjør man stort sett uten å ta med seg en masse covere.
Jeg har stort sett med cover hjem fra konsert. (Så ripper jeg platen, legger den tilbake i coveret, og så tas den vel ikke frem igjen.)
Samme her....

Cover kan være en hyggelig ting, noen ganger nyttig - men uansett bare et supplement til hovedproduktet - nemlig den musikken som musikkindustrien vil at vi skal kjøpe. I den forbindelse tror jeg ikke et økt fokus på covere vil løse det problemet vi diskuterer - nemlig at CDsalget stuper. Det må en helt annen medisin til.
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
Da snakker vi om et enda mer fundamentalt problem - som i hvert fall må løses på enn annen måte enn å stresse med covere.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
BT skrev:
Er det et problem?
Ikke objektivt sett - for meg personlig er det revnende likegyldig hvor mange CDer som selges her i verden - men CDsalg er åpenbart en "problemstilling" som opptar trådstarter, og man er jo høflig, må vite....
 
V

vredensgnag

Gjest
Supertramp skrev:
vredensgnag skrev:
.... men jeg har alltid stusset over folk som er stinne av musikktrivia, men som vet veldig lite om musikk.
NRK's Finn Bjelke er i den kategorien, IMO :)
Det er han sikkert. Jeg vet veldig lite om Bjelke, annet enn at jeg har hørt navnet hans, og det var vel hva vi diskuterte vedr. listen om radiokjendiser i Dab-tråden.

(Et tips. På norsk bruker vi ikke genitivsapostrof slik du gjør. Det gjør man på engelsk. Det vil nok ikke ta mange år før alle bruker apostrof slik, men det er litt synd, siden det er helt unødvendig.
Vi har nemlig genitivs-s, og bruker den akkurat slik du gjør når du skriver NRK's Finn Bjelke. Men du bør skrive NRKs Finn Bjelke.
Det er noen små unntakstilfeller, som når ordet slutter med en s, eller en s-lignende lyd, men da setter vi apostrofen etter s-tegnet, for å markere at det mangler en genitivs-s.)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ulf-B skrev:
BT skrev:
Er det et problem?
Ikke objektivt sett - for meg personlig er det revnende likegyldig hvor mange CDer som selges her i verden - men CDsalg er åpenbart en "problemstilling" som opptar trådstarter, og man er jo høflig, må vite....
Jo færre cder som totalt selges resulterer i færre enkeltutgivelser utgitt. Mangfoldet og utvalget minker med mindre totalsalg
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
65finger skrev:
Ulf-B skrev:
BT skrev:
Er det et problem?
Ikke objektivt sett - for meg personlig er det revnende likegyldig hvor mange CDer som selges her i verden - men CDsalg er åpenbart en "problemstilling" som opptar trådstarter, og man er jo høflig, må vite....
Jo færre cder som totalt selges resulterer i færre enkeltutgivelser utgitt. Mangfoldet og utvalget minker med mindre totalsalg
Det kan hende - men det er ikke et problem som jeg er i stand til å løse på egenhånd.

Hvis musikkindustrien vil selge mer musikk, må de gjøre det på en måte som gjør at markedet kjøper mer musikk.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.977
Antall liker
1.849
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
Ikke for å pirke, men for å unngå å misforstå deg... Mener du
"Musikksalget stuper ikke, bare CDsalget"
eller
"Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget"
? ???
 
S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
(Et tips. På norsk bruker vi ikke genitivsapostrof slik du gjør. Det gjør man på engelsk. Det vil nok ikke ta mange år før alle bruker apostrof slik, men det er litt synd, siden det er helt unødvendig.
Vi har nemlig genitivs-s, og bruker den akkurat slik du gjør når du skriver NRK's Finn Bjelke. Men du bør skrive NRKs Finn Bjelke.
Det er noen små unntakstilfeller, som når ordet slutter med en s, eller en s-lignende lyd, men da setter vi apostrofen etter s-tegnet, for å markere at det mangler en genitivs-s.)
yepp, my bad :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
SaltyDog skrev:
65finger skrev:
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
Ikke for å pirke, men for å unngå å misforstå deg... Mener du
"Musikksalget stuper ikke, bare CDsalget"
eller
"Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget"
? ???
ligger med Macen på brystet. Mener: Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget
 
V

vredensgnag

Gjest
Supertramp skrev:
vredensgnag skrev:
(Et tips. På norsk bruker vi ikke genitivsapostrof slik du gjør. Det gjør man på engelsk. Det vil nok ikke ta mange år før alle bruker apostrof slik, men det er litt synd, siden det er helt unødvendig.
Vi har nemlig genitivs-s, og bruker den akkurat slik du gjør når du skriver NRK's Finn Bjelke. Men du bør skrive NRKs Finn Bjelke.
Det er noen små unntakstilfeller, som når ordet slutter med en s, eller en s-lignende lyd, men da setter vi apostrofen etter s-tegnet, for å markere at det mangler en genitivs-s.)
yepp, my bad :)
Viktige bagateller. :)
 
S

Supertramp

Gjest
SaltyDog skrev:
65finger skrev:
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
Ikke for å pirke, men for å unngå å misforstå deg... Mener du
"Musikksalget stuper ikke, bare CDsalget"
eller
"Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget"
? ???
Vent ikke heng ham! (plasser komma riktig....)

:) :)

Lesverdig bok om emnet:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
65finger skrev:
Ulf-B skrev:
BT skrev:
Er det et problem?
Ikke objektivt sett - for meg personlig er det revnende likegyldig hvor mange CDer som selges her i verden - men CDsalg er åpenbart en "problemstilling" som opptar trådstarter, og man er jo høflig, må vite....
Jo færre cder som totalt selges resulterer i færre enkeltutgivelser utgitt. Mangfoldet og utvalget minker med mindre totalsalg
Sikker på det?

En konsekvens kan være at de store plateselskapenes klamme hånd om musikkbransjen svekkes og gode musikere kanskje i større grad kan utgi god musikk framfor salgbar musikk.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.977
Antall liker
1.849
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
SaltyDog skrev:
65finger skrev:
Musikksalget stuper ikke bare CDsalget
Ikke for å pirke, men for å unngå å misforstå deg... Mener du
"Musikksalget stuper ikke, bare CDsalget"
eller
"Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget"
? ???
ligger med Macen på brystet. Mener: Musikksalget stuper, ikke bare CDsalget
Ok :)
 
Topp Bunn