nb skrev:
Affern skrev:
Det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet. Det er kun folk som utelukker de taktile og visuelle kvalitetene ved et håndfast cover som virkelig går glipp av noe.
Om man ikke er opptatt av taktile og visuelle kvaliteter ved et fysisk cover, så går man da vitterlig ikke glipp av noesomhelst. Det er kun om man
er opptatt av det at man går glipp av noe ved nedlasting, streaming o.l.
De visuelle og taktile kvalitetene ved et cover har strengt tatt ikke noe med musikken å gjøre, selv om det jo kan ha en viss rituell betyning for enkelte av oss å legge på en CD/LP. Men det er langtfra noen nødvendighet for å nyte musikken på de digitale filene som ligger på CD-platen inne i coveret.
Du kan godt si at en må være opptatt av coverkunsten for å kunne gå glipp av den, men du kan like gjerne hevde at en allerede må være opptatt av coverkunsten for å kunne utelukke den. Utelukker du de visuelle og taktile kvalitetene, så er du nødvendigvis, i én eller annen forstand, opptatt av disse kvalitetene. Dersom du velger å drive utelukkende med nedlasting, streaming o.l., så går du glipp av disse kvalitetene fordi du utelukker dem. Hvis utelukkelsen er basert på nedvurdering av disse kvalitetene, så risikerer du at du undervurderer dem, men spørsmålene om nedvurdering og undervurdering av kvalitetene kan kun diskuteres dersom du er opptatt av dem.
Så strengt tar jeg nok ikke musikk, at jeg reduserer den til nytelse generert av digitale filer. For meg er musikk så mye, uendelig mye mer. Jeg er ikke så streng at jeg oppfatter musikk som helt adskilt fra andre uttrykksformer. Mange artister og plateselskap har delt min interesse for uttrykksmulighetene som et cover kan representere, og det er jeg glad for. Det har vært en berikelse for meg at disse har formgitt sine verk med bilder, tekst og tekstur.
En CD eller LP er en enhet er et verk. I den grad verket fyller kriterier for kunst, så er en LP eller CD et kunstverk. Som verk stimulerer det flere sanser ikke kun hørselen. En god del musikere har selv vært tungt inne i prosessen med utforming av cover til egen musikk, ja, enkelte er selv billedkunstnere, fotografer og/eller grafisk formgivere, og/eller de har nære relasjoner til folk fra disse profesjonene.
Når du ripper en CD, så får du i første omgang et strippet fragment av verket. Du vil kanskje ikke høre noen forskjell ved avspilling av en original CD og en selvkomponert avlegger, men du vil se og kjenne forskjeller. Legger du filer utelukkende inn på en harddisk/server vil forskjellene være langt mer graverende, enn om du brenner en CD, samt skanner og printer cover og label.
Jeg sier ikke at et cover er en nødvendighet. Det er ikke alle gitt å forstå og oppleve musikk som i nær relasjon til bilder og tekst. Ei heller har alle lært å sette pris på at artister kan ha annet og mer på hjertet enn å lage digitale filer. Jeg sier at et cover i hånden kan være en berikelse. Et cover kan gi hint om hva som ligger til grunn for musikken som høres. Et cover kan stimulere fantasien, belyse en tradisjon, fortelle en historie m.m. Det kan selvsagt også forstyrre, men om coveret er vellykket eller ei, har den som har laget det latt det være opp til publikum å bedømme. Reduserer du covere en masse til å være lutter embalasje, slik enkelte her inne gjør når de laster ned filer, eller stuer CDene vekk på loftet, så vel bekomme. Selv vet jeg bedre. Det bør være nok å nevne Ry Cooders "My Name Is Buddy" som et eksempel på et cover som ikke kun er embalasje. Bilder og tekst på en skjerm gir ikke det samme som et håndfast cover kan gi, men, som sagt; det ene utelukker ikke nødvendigvis det annet, selv om mange gjør nettopp det.
Det rituelle ved LP/CD-avspilling er ikke særlig tydelig. Du må gjerne presisere og utdype hva du sikter til. Dét å håndtere en CD-spiller er noe annet enn dét å håndtere en PC og harddisk, men jeg ser ikke den rituelle betydningsforskjellen. Mener du at bruk av PC kan gjøre ens forhold til musikk, tekst og bilde sløvt og tankeløst, mens bruk av CD/LP snarere gir en følelse av høytid og engasjement? I så fall er jeg tilbøyelig til å si meg enig, men jeg er helt sikker på at det finnes så mange unntak at det er vanskelig å gjøre dette til en regel.