roffe skrev:
.Marcus skrev:
Jeg mener man fint kan kutte distribusjonskostnadene om det betyr at jeg kan få platene i Redbook-kvalitet (beklager, formathysteriet driter jeg i) for en slikk og ingenting ved å laste ned fra nettbaserte, digitale platebutikker. Og for det det er verdt liker jeg å ha CD-plater i hylla - men verden står ikke stille av den grunn.
Det er problemet. For oss som er glad i å nyte god musikk, godt innspilt, på så gode formater som mulig på så godt utstyr som mulig for å oppnå følelsen av å komme så nær som mulig en realistisk gjengivelse av musikken, så er "jeg driter i formater, jeg driter i graden av dynamikkomprimering, jeg driter i om gammel musikk ikke er å få tak i lenger, for jeg har ikke noe varig forhold til musikken jeg hører, jeg velger heller en ny låt fremfor å høre ting på nytt"-brukogkastkonsumentholdningen det STORE problemet. Folk som kaller seg musikkelskende audiofile, men som ikke har noe etablert forhold til hverken musikken eller måten den gjengis på.
Ikke for å være kverulant, men nå har jo tester på forumet vist at selv oss som er interessert i god lyd noen ganger ikke klarer å skille mellom vanlig RedBook-kvalitet og 320 kbps MP3. I og med at selv jeg som er ung, og ikke har hørsel som er på langt nær like medisinsk dekadent som gjennomsnittsmedlemmet her inne, ikke klarer på langt nær å høre frekvenser opp til 20kHz - vil jeg tørre å påstå at en samplingsfrekvens som forhindrer det aller meste av aliasing opp til 20050 Hz er mer enn høy nok oppløsning på digitalmedia. Jeg er veldig åpen på om du har noen linker der det bevises (og med bevis mener jeg, som ingeniørstudent, noe som appellerer til den vitenskapelige metode) at høyoppløst er entydig best. Jeg for min del tror mye av det som oppleves i hobbyen vår skjer mellom ørene, og ikke nødvendigvis i anlegget.
Angående bruk-og-kast mentaliteten er dette selvfølgelig trist, men selv jeg, som nesten utelukkende har album med musikk jeg synes er kjempebra, finner absolutt ikke tid til å spille igjennom alle platene. Det er sikkert flere plater det er år siden jeg spilte - og jeg har vel en 220 album nå, som ikke er særlig å skryte av sammenlignet med flere andre brukere her på HFS, for ikke å si de fleste.
Det blir for drøyt å dra alle over én kam i skildringen din. Jeg setter svært stor pris på god musisering, komposisjon og hvordan artisten ønsker å presentere sin låt. Men jeg setter også pris på at unødvendige kostnader kuttes, når det ikke går ut over min bruk av musikken, musikkens kvalitet, brukervennlighet, og netto kronasje som når artisten selv, som i bunn og grunn fortjener det aller meste av fortjeneste fra et albumsalg.
Realiteten er at artister ofte ikke ser mer enn $1-2 av albumet du kjøpte til 169,- på Platekompaniet. Hvor er rettferdigheten i at:
1) Du betaler en prosentmessig totalt hinsides sum penger kontra det som når artisten.
2) Mellomledd
som ikke har noe som helst med musikken i seg selv å gjøre får godt og vel 90%++ av salgssummen.
Det er tull og tøys, ikke bare fra vårt ståsted som konsumenter av aktuell musikk, men for artistene som effektivt blir robbet. Jeg må nevne
www.cdbaby.com som en nettbutikk for indiemusikk, (dvs. artister som ikke er signert, og gir ut platene selv) hvor artisten får $6-12 per album og prisene er hyggelige for sluttbruker. Et av albumene som kan kjøpes fra CDBaby er en av de store slagerne hjemme hos Mteinum for tiden - Kere Buchanan med Starting Over. Jeg tør nesten tippe han er enig med meg i at dette albumet representerer god lyd og god musikk, til en edruelig pris. Kunne jeg bare fått lastet ned albumet i RedBook format fremfor å sende en CD-plate over halve kloden hadde jeg vært en lykkelig ung mann.
Det er greit å konsumere musikk slik det er greit at når man skal spise, så konsumerer man et Happy Meal på McDonalds, men da må man også innse at man har like liten grunn til å kalle seg audiofil som å kalle seg gourmet.
Jeg mener det blir feil å trekke denne paralellen. I mitt hode sier du at en god øl umulig kan være billig samtidig. Mener å huske at det finnes en sushirestaurant i Tokyo med 3 Michelin-stjerner hvor maten ikke koster stort mer enn en femtilapp, og det er plass til en 3-4 stykker.
Forøvrig smaker et måltid aldri så godt som etter du har spist en burger fra McDonalds måltidet før. Spiser man kun gourmetmat hele tiden blir man faktisk drit pøkke lei det også, men det var kun en digresjon.
Og forresten: Droppe fysiske medier betyr forhåpentligvis at man kun går for streaming, ikke sant? For dersom man bruker en harddisk, så er den minst like fysisk som en CD. Jeg håper dessuten at alle som benytter nedlastet musikk på harddisk som sin musikksamling har backup. Ellers er det faktisk vanskelig å reetablere den møysommelig samlede musikksamlingen dersom man får harddiskkræsj.
Selvfølgelig beholder vi harddiskene. Du vet inderlig godt hva som menes med fysisk medium, når konteksten er distribusjon av musikk - det er selvfølgelig snakk om å kutte ut CD-leddet i distribusjonskjeden. Det er fullt mulig å laste ned låtene og ha dem på disk, fremfor å streame via tjenester som Spotify. Harddiskkræsj har man gardert seg mot i årevis ved å innføre redundans i systemet. Ikke er det vanskelig, og ikke krever det særs mye arbeid heller. Billig har det også blitt med tiden, "GB per krone"-forholdet har gått rett til værs de siste årene.
Jeg har selv erfart at eksterne harddisker ikke nødvendigvis er de mest stabile. Men her kommer også redundans inn i bildet. Ha hele samlingen på en ekstern harddisk som kun kobles til når det skal overføres musikk, og bevar den i en liten, brannsikker safe. Da skal det godt gjøres å miste all musikken.
Se nå på hvilke muligheter du har for redundans i en samling med faktiske CD-plater. Hva hvis huset skulle brenne ned? Det skal faktisk ikke så mye til, og er du riktig uheldig har du ikke noe du skulle ha sagt eller gjort. Det finnes sikkert familier som har vært på ferie, og kommer hjem til nedbrent hus, om det er feil på det elektriske anlegget eller om en pyroman har vært på ferde har fint lite å si - CD-platene er long gone okke som. Selvfølgelig å sette det på spissen, men det er en av de store svakhetene til CD-mediumet.
Til slutt: Jeg tviholder ikke på CD av nostalgiske grunner. Jeg har faktisk Squeezebox-basert avspilling av FLAC fra NAS som hovedkilde i begge anlegg. Jeg bruker CD fordi den enkelt kan tas med i bilen, til kamerater, på messer, spilles på barnerommene, rippes til akkurat det filformatet jeg ønsker i akkurat det formatet jeg ønsker, benyttes som backup i tilfelle harddiskkræsj (som jeg HAR fått en gang i løpet av 20 år med PC og harddisk, og da er det skikkelig pain in the ass å ikke ha backup).
Redundans beskrev jeg ovenfor. Jeg er enig med bruksområdet for CD, men det er enda enklere å ha en bærbar musikkavspiller som på de fleste nye radioer kan kobles via minijack rett inn i bilens lydsystem. Jeg hadde fått plass til mye god musikk på de nye snasne iPod Nano, for å ta et eksempel.
Men det er riktig at jeg er en samler. Jeg samler musikk og film på CD, DVD og Bluray Disc. Ønsker man ikke å ha en samling, så kan jeg skjønne at man bruker nettet for den musikken som er tilgjengelig der og da. Men å kalle alle samlere for nostalgiske blir feil.
Red.: Oi, glemte dette avsnittet!
Jeg samler på digitale filer. Du vil vel ikke kalle det å samle på CD-plater for
moderne? Du må misforstå meg rett, jeg må presisere enda en gang at jeg OGSÅ liker å samle på plater, og pakker ikke CD-platene ned i en eske etter jeg er ferdig med å rippe platene.