;Dpengesluk skrev:Med horn og rør spiller kilden mindre rolle. Blir samma grauten uansett.
beste sitatet på lenge,spiller og handler som aldri før CD-kveld nu,Small FacesJøgga skrev:Jo flere gode kilder, jo bedre. Vinyl, CD, hd etc. Musikk-orgie er det vi lever i.
Hva faen er det egentlig å klage på?
Vel,æ foretrekker det fordi æ stort sett e mest fornøyd med lyden på vinyl,og blir mindre slitn i øra i forhold til lydstyrke og spilletid.vredensgnag skrev:Si det. Er vel bare å lese trådstarters første innlegg, så skjønner man at det aldri var snakk om hva som er best, men hvorfor mange foretrekker vinyl. At tåsåre audiofile så gjør det til en "hva som er best" debatt får være opp til dem -- men trådstarter hadde sikkert mest lyst til å høre hvorfor folk foretrekker vinyl.
Tror jeg så en vinyl single-spiller på Finn i går ... ;DVilhelmW skrev:Og i bilen blir vinyl litt tungvindt... ;D Så alt til sin tid og sitt bruk.Mener nå jeg, da.
mvh. VilhelmW
Det er en vinyldödare i ypperste potens. Opphavet har noen hundre 7" som alle høres ut som de blir spilt på en dårlig tunet radio pga slitasjen. For å få det til å funke måtte vel stiften ha bortimot samme trykk som en plog.vredensgnag skrev:Tror jeg så en vinyl single-spiller på Finn i går ... ;D
Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.VilhelmW skrev:Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
Nei, men de har en del produkter i øveste hylle hos Narvesen, for de som trenger å kompensere.ottone skrev:Apropos CD vs vinyl
Jeg var ute og handla litt bruktvinyl igjen, og kan ikke helt se den samme gleden i dette på CD:
Queen: Jazz
:-*
Jørgen
Bra innlegg, Bjeff. Helt enig......Voff skrev:Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.VilhelmW skrev:Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
Vinyl derimot er et mekansik produkt for fordrer høy presisjon og små toleranser dersom det skal være optimalt. Det håndlages i små serier til entusiaster og får derfor et helt annet prisbilde.
Tiltredes! Jeg er klar over det du sier - ikke det at ikke cd også fordrer presisjon, og jo større presisjon, dess bedre lyd. Der også. Derfor bruker Densen glasslinse i laseren i stedet for kjip plast. Blant anna...FZ skrev:Bra innlegg, Bjeff. Helt enig......Voff skrev:Digital signalbehandling er dritbillig og vi omgir oss med det på alle kanter. De er ingen teknisk grunn til at en perfekt CD-spiller skal koste så mye som 30 000kr. At man kan lage en overkillspiller til slike summer er en annen sak.VilhelmW skrev:Det pleier å bli brukbar lyd av sånt. På cd-siden forventer vi at en integrert cd-spiller til maks 30K, skal låte like bra. Det gjør ikke det, og man bør ikke forvente det, heller.
Vinyl derimot er et mekansik produkt for fordrer høy presisjon og små toleranser dersom det skal være optimalt. Det håndlages i små serier til entusiaster og får derfor et helt annet prisbilde.
cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
den til de grader dessutom ett mesterverk i tillegg ;D
Jodu, den pleier jeg og sikle etter på ebay/popsike hade gjerne kjøpt ett ex, har en annen UHØR plate Earl Klough (finger painting)Bartesam skrev:Har denne selv, men i tillegg har jeg også UHQR boksen av samme, og den er ennå bedre på 200 gr vinyl. Laget kun i 5000 nummererte eksemplarer.
cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
Ja, jeg synes også MoFi-versjonen er bedre enn Speakers Corner.cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
så vidt jeg veit, er nog den kun att finne på brukt markedet, fint jeg fant den i butikk så det var mulig att sjekke kvalitetenK.H. skrev:Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
Du må nok på ebay:K.H. skrev:Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?
Cash; jeg er for en gangs skyld uenig med deg; jeg har også både MoFi og Speakers Corner av COTC, og synes da visserlig at Speakers Corner er suverent overlegen MoFi-utgaven. Dette pga et mer ekspansivt og rikt lydbilde med mer kropp og helhet i alle instrumenter, større skala og åpenhet, mer organisk naturlig klang, mer energi og større dynamikk. Det skader heller ikke at Speakers Corner-utgaven ikke har en kunstig tilt i diskanten som MoFi.K.H. skrev:Skulle gjerne hatt en slik, men finner den ikke på MoFi's nettsted eller andre steder. Vet du hvor den er å få kjøpt?cash 63 skrev:Kjøpte denne forrige helg i Stockholm, Helt makaløst bra ljud, har en Speakers Corner også (veldigt bra) men denne overgår
Spørsmålet er jo hvorvidt det er MOFI som har en lift i toppen eller Speakers Corner som har en dip. ;DVidar P skrev:Ja, Mofi'en låter mer upfront, og har mer diskantenergi, så slik sett kan Speakers Corner virke "tammere" for noen. Så dersom det er positivt med EQ i retning lift i toppen i systemet så er det jo helt forståelig at man foretrekker MoFi'en. Allikevel er (iallefall hos meg) Speakers Corner klart rikere og dypere på alle måter.
Jeg tror hypotesen om at vinyl (og rør for den saks skyld) låter godt pga av forvregning er feil. Jeg tror det låter godt på tross av forvregning...vredensgnag skrev:I denne tråden var vi innom Geddes og Voishvillos arbeid med forvrengning som viktig lyttefaktor.
Ift min originale A&M og det vi vet om Speakers Corners vegring for EQ, koblet med MoFi's kjente hang til lift i toppen på den tiden denne platen ble remasteret, og rett og slett hvordan det låter fullblown i stor skala, så tror jeg ganske sikkert at Speakers Corner er nøytral fra masteren mens MoFi har en lift i toppen.Voff skrev:Spørsmålet er jo hvorvidt det er MOFI som har en lift i toppen eller Speakers Corner som har en dip. ;DVidar P skrev:Ja, Mofi'en låter mer upfront, og har mer diskantenergi, så slik sett kan Speakers Corner virke "tammere" for noen. Så dersom det er positivt med EQ i retning lift i toppen i systemet så er det jo helt forståelig at man foretrekker MoFi'en. Allikevel er (iallefall hos meg) Speakers Corner klart rikere og dypere på alle måter.
Jeg har forøvrig ikke hørt noen av dem ;D
Det er ellers ikke særlig vanskelig Cash, da du jo til vanlig har de beste av poenger i det meste. Så også her har du jo et gyldig poeng i din beskrivelse, det er vel bare det at vi opplever platene forskjellig med våre forskjellige systemer, og har forskjellige meninger om hvilken som er best.cash 63 skrev:Morro att du ellers er enig med meg Vidar