tkr skrev:
RoDa skrev:
Er vel ikke første gangen noe nytt og spennende blir omtalt som helt fantastisk? Tror det skjedde med ICE også.
Men det stilner jo hen etterhvert....
Det ser ikke ut som det er så interessant å finne ut av hvorfor så mange foretrekker vinyl, så det er nok greit at vi stopper her.
R
-Hvor mange forklaringer trenger du?
mvh
At du i ditt anlegg kan AD-DA og fortsatt høre at det er vinyl som spiller er en god opplysning, og jeg har jo hørt selv at dette er tilfelle. (Jeg synes jo også YBR låt bedre fra vinylriggen til tross for masse sus og knitring)
Ditt anlegg må jo digitaliseres for å kunne spille så det blir ikke så lett å sjekke ut hvordan det kunne vært med analog tvers igjennom.
En slik "test" måtte vært i et tradisjonelt oppsett hvor man kunne koble inn og ut en AD-DA boks mellom RIAA og preamp.
At folket ser ut til å foretrekke noen masteringer og pressinger er også en god opplysning, og på linje med hva jeg selv hevder. (Voff også hvis jeg ikke husker feil)
"Digital gruser analog" Jaha? Kan du si noe mer om dette, hva er det som gruses og hvordan?
For meg har det alltid vært lyden av trommer som skiller seg ut som forskjellig mellom cd og vinyl. I mitt hode (som ikke kan noe om teknologien bak) så høres det ut som det er noe "tregt" i transientene på cd? Det smekker mer til på vinyl og plutseligheten i musikken øker. Da jeg først hørte sacd så reagerte jeg på akkurat det samme, jeg synes jeg hørte analog-trommer.
Jeg vet ikke om vi har blitt enige her, men det kan virke sånn. CD kan låte bedre enn vinyl, men siden man ikke utnytter cd-ens potensiale så tipper det andre veien.
Er det rart man jakter på target-cd?
"Target CDs are collectibles since many of them are the original issues and are, therefore, remnants of the early days of the Compact Digital Disc. Aside from the historical significance, many music enthusiasts also feel that these early pressings offer superior fidelity to later remasters. The reason for this is that many Target CDs represent a flat transfer of the original tapes. By contrast, many recent remasters have been prepared through excessive processing, including the abuse of compression and noise reduction."
R