J
J.J
Gjest
;D Det er jeg enig i - kvalitetstid ;Dvredensgnag skrev:Syns min whisky smaker bedre med vinyl.
;D Det er jeg enig i - kvalitetstid ;Dvredensgnag skrev:Syns min whisky smaker bedre med vinyl.
Vet hva jeg skal gjøre i kveld ;Djan#jan skrev:;D Det er jeg enig i - kvalitetstid ;Dvredensgnag skrev:Syns min whisky smaker bedre med vinyl.
Jeg og ` JOBBE :emotikon skrev:Vet hva jeg skal gjøre i kveld ;Djan#jan skrev:;D Det er jeg enig i - kvalitetstid ;Dvredensgnag skrev:Syns min whisky smaker bedre med vinyl.
Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?Zomby_Woof skrev:CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
CD-er er ofte utsatt for dette:OivindS skrev:Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?Zomby_Woof skrev:CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
Og der har vi egentlig fundamentet på hvorfor den gjennomsnittlige LP'en høres bedre ut enn tilsvarende CD - på tross av dårligere forvrengningstall og dårligere dynamisk headroom.Dazed skrev:CD-er er ofte utsatt for dette:OivindS skrev:Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?Zomby_Woof skrev:CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Et kjent problem.Dazed skrev:CD-er er ofte utsatt for dette:OivindS skrev:Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?Zomby_Woof skrev:CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Vet ikke, fant bildet ute på nettet, men det kommer vel an på hva som er innvendig i den? ;Djan#jan skrev:Håper det ikker ment som at det er vinylsnurreren som er Close to the EDGETubesnake skrev:Lurer litt på hvor mange timer jeg har brukt på å glane på dette?
Edit:`Typo
I disse tider hvor en grei pick-up alene koster langt over 10 lapper?f skrev:I hvilken prisklasse skal man sammenligne, skal man si en vinylspiller til f.eks 10,000 og ditto priset Cd spiller?
Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.hel skrev:Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
Den beste tweaken er vel masse ny og god musikk som man ikke har noe sammenligningsgrunnlag på. 8)hel skrev:Jeg trodde LP var bedre enn CD pga større informasjonsmengde (båndbredde?) samt at øret/hjernen ikke blir så sliten av digital lyd, jitter etc. Bølger er mer behagelig enn trappetrinn. Hos meg låter LP desidert best. (tar gjerne i mot tweake tips til digitalriggen min)
Det er nok dessverre ikke spøk, men typisk for de vrangforestillinger halv- og ustuderte røvere har om samplingsteoremet og andre begreper som de i sin behagelige verden er prisgitt, men prøver å rakke ned på.Dazed skrev:Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.hel skrev:Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
Hvorfor det låter bedre hos deg i dine ører er det vanskelig å svare på.hel skrev:Hvorfor låter vinyl og rør bedre enn cd og transistor da? Er det en vrangforestilling?
Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel 8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OTHåkonN skrev:Vinyl er en egen hobby. Det skal man ikke undervurdere. Noen innspillinger er også bedre på vinyl enn CD pga. loudness war. Det skal man heller ikke undervurdere.
Men vinyl har dynamiske begrensninger som format. Bedre å overbevise bransjen om at loudness war ikke er lønnsomt.
Hvorfor det låter bedre hos deg i dine ører er det vanskelig å svare på.hel skrev:Hvorfor låter vinyl og rør bedre enn cd og transistor da? Er det en vrangforestilling?
Bruker mest Logitech Transporter. Gruser det meste!hel skrev:Tør jeg spørre hva slags cd løsning du har?
Studio-/proffutstyr har gjerne buffere og flere/felles klokker i signalbanen, så der er det ikke mange muligheter for jitter.FatmanFlump skrev:Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk.
Hel spurte om hvorfor vinyl og rør låt bedre enn CD og transistor. Det er en ganske intetsigende subjektiv erklæring og nær umulig for andre enn han selv å svare på. Helt ok at du er enig selvfølgelig.F.E. skrev:Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel
Helt kurrant om man ikke bryr seg om teknikken. Er vel ingen som har påstått at vinyl er dårligere enn CD i dine (og mange andres ører)?F.E. skrev:8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OT
Har du lest hva tråstarter åpnet denne tråden med? Spurte ikkje om teknikk : Spurte om hva man likte Trenger ikkje å oppdrive fakta elller bevis for å like det ene eller det andre Æ like musikk,spes fra 60-70tallet God nattHåkonN skrev:Hel spurte om hvorfor vinyl og rør låt bedre enn CD og transistor. Det er en ganske intetsigende subjektiv erklæring og nær umulig for andre enn han selv å svare på. Helt ok at du er enig selvfølgelig.F.E. skrev:Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel
Men det blir vel omtrent som å spørre om hvorfor dieselmotor er bedre enn bensinmotor. For hvem? I hvilken sammenheng? Til hva?
Helt kurrant om man ikke bryr seg om teknikken. Er vel ingen som har påstått at vinyl er dårligere enn CD i dine (og mange andres ører)?F.E. skrev:8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OT
Skal man diskutere subjektive meninger basert på ukjente opplevelser i ukjente anlegg, toppet med personlige følelser for vær, vind og utstyr, finner man ganske enkelt ingen fasit på slike spørsmål.
Dazed skrev:Studio-/proffutstyr har gjerne buffere og flere/felles klokker i signalbanen, så der er det ikke mange muligheter for jitter.FatmanFlump skrev:Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk.
(Forøvrig er det utrolig at ikke s/pdif-protokollen bruker buffere.)
Hvordan mener du at man skal miste informasjoni avspillingsfasen? Kan du dokumentere at billige cd-spillere degraderer det digitale signalet? Hvor mye jitter tror du egentlig det er snakk om i en moderne cd-spiller, og hvor mange bitfeil tror du det forårsaker?
For å være ærlig, synes jeg hele det resonnementet høres ganske tynt ut.