CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    .Marcus skrev:
    hel:

    Hvis du har sammenlignet forvrengningsdata for vinyl og CD, ser du fort hvorfor det er mer varme og fylde i vinylavspillingen. Det er såpass mye forvrengning i en vinylavspillingskjede at du skal gjøre svært mye med et CD-signal for å klare å kødde det til såpass mye - hvis du i det hele tatt klarer det, jeg er ikke dypt nok inni signalbehandlingen til å konkludere.


    Merk at det ikke er noe i veien for at dine, mine eller andres ører skulle foretrekke forvrengning kontra rent signal :)


    Ellers begynner vi å nærme oss en "rør vs. transistor"-diskusjon, som ender i at noen liker mora, noen liker dattera, og noen liker sågar begge to. Transistor har vel absolutt best spesifikasjoner, rør har vanvittige forvrengningstall i forhold, men det er da ikke noe fasitsvar på hva som vil låte best.
    Fullt mulig, og hvis det nå er sånn at det er forvrengning av signalet som gjør at jeg, og mange andre, foretrekker lyden fra vinyl, så går jo alle argumenter som forteller hvor bra eller dårlig det ene eller det andre formatet er på teknisk grunnlag ut vinduet og vi er tilbake på at det er smak og behag...
    Og det er som kjent jævlig vanskelig å diskutere, selv om det til tider er gøy :)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    nb skrev:
    .Marcus skrev:
    Hvis du har sammenlignet forvrengningsdata for vinyl og CD, ser du fort hvorfor det er mer varme og fylde i vinylavspillingen. Det er såpass mye forvrengning i en vinylavspillingskjede at du skal gjøre svært mye med et CD-signal for å klare å kødde det til såpass mye - hvis du i det hele tatt klarer det, jeg er ikke dypt nok inni signalbehandlingen til å konkludere.
    Om du tar opp en LP digitalt og spiller av på en CD tror jeg du hadde klart å lure hvemsomhelst til å tro at de lyttet til en LP, omvendt er neppe mulig siden ingen forventer overflatestøy o.l fra en CD.
    Men kan du spille av en vanlig CD og sende signalet gjennom et (f.eks. digitalt) filter for å påtrykke signalet en "vinylforvrengningskarakteristikk"? Det vil si, kan du få en CD-spiller til å ha en lik forvrengningskarakteristikk som en vinylrigg, uten at du faktisk spiller av et digitalt vinylopptak?

    hel skrev:
    Kanskje jeg har horn, rør og vinylvennlige ører? :)
    Det skal du absolutt ikke se bort ifra ;)

    HHH skrev:
    Fullt mulig, og hvis det nå er sånn at det er forvrengning av signalet som gjør at jeg, og mange andre, foretrekker lyden fra vinyl, så går jo alle argumenter som forteller hvor bra eller dårlig det ene eller det andre formatet er på teknisk grunnlag ut vinduet og vi er tilbake på at det er smak og behag...
    Slik jeg ser det kunne det fint fungert slik - men jeg har selvsagt ingen publikasjoner å vise til. Noen liker 22 grader, noen liker 18 grader, noen liker uforvrengt lyd, andre liker litt vreng. Det faller under den subjektive paraplyen på hvordan ting oppfattes synes jeg.


    Når det er sagt har jeg digitalisert vinyl av Them Crooked Vultures, OG CD-platen. Det er hipp som happ hvilken av de som spilles. Dog er vinylversjonen i 320 kbps MP3, men jeg synes ikke det går så mye ut over lyden, på tross av format- og høyoppløsningshysteriet!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Gøy ??? Jeg blir ekstremt sur jeg når noen ikke er enige med meg jeg :mad:

    Neida tulla ;D

    Lyd er subjektivt og en smakssak først og fremst. Men personlig tror jeg CD formatet har noen begrensninger i forhold til LP, SACD, DVD-Audio, Blu-Ray, 24 bit nedlastninger osv.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    nb skrev:
    Om du tar opp en LP digitalt og spiller av på en CD tror jeg du hadde klart å lure hvemsomhelst til å tro at de lyttet til en LP, omvendt er neppe mulig siden ingen forventer overflatestøy o.l fra en CD.
    Det er også min hypotese. Jeg skal nok få bekreftet den etter hver…
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Parelius skrev:
    nb skrev:
    Om du tar opp en LP digitalt og spiller av på en CD tror jeg du hadde klart å lure hvemsomhelst til å tro at de lyttet til en LP, omvendt er neppe mulig siden ingen forventer overflatestøy o.l fra en CD.
    Det er også min hypotese. Jeg skal nok få bekreftet den etter hver…
    Skal ikke se bort ifra at hypotesen holder vann i praksis.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hadde enda denne hobbyen vært mer preget av hypoteser, og vilje til å teste dem. God idé Parelius, server gjerne litt lyrikk om temaet etterhvert.

    Dessverre handler HiFi mer og mer om hypnoteser.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.232
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Parelius skrev:
    nb skrev:
    Om du tar opp en LP digitalt og spiller av på en CD tror jeg du hadde klart å lure hvemsomhelst til å tro at de lyttet til en LP, omvendt er neppe mulig siden ingen forventer overflatestøy o.l fra en CD.
    Det er også min hypotese. Jeg skal nok få bekreftet den etter hver…
    Skal ikke se bort ifra at hypotesen holder vann i praksis.
    Jeg har endel digitalisert vinyl på serveren her, og jeg synes de høres ut som vinyl. Ikke at det plager meg, på langt nær.
    På den annen side har jeg hverken masteringstudio eller grammofonplatepresseri (eller gyldne masteringingeniørører), så det er vanskelig å få testet motsatt vei.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her kan det være fint å lese med et åpent sinn. Kloke hoder, som liker begge medier, skriver for Hydrogenaudio.

    wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)

    Kopiér og lim inn i URL-feltet.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    En mulig avsporing her,men lurer på et par ting :

    1.Da vinyl ble skikkelig "trendy" for et par år siden ble det oppstart av gamle vinylpresserier eller bygget man nye for å produsere lp'er for å dekke etterspørselen ? Har merket meg at det knittrer av splitter nye plater ved første gjennomspilling.

    2.Jeg savner den gode gamle lp'en.Før var det vanlig med en 5-6 låter pr. plateside.Nå registrer jeg at enkle cd-album ofte blir gitt ut som doble vinyl'er.Da gjerne med bare 2-3 spor pr. side.Det er sikkert gunstig for lydkvaliteten,men det blir noe ork å måtte gå flere ganger bort til platespilleren for å høre et album.

    Takker for innspill ( hadde tenkt å starte et par tråder ang. dette).Min oppfatning er at cd og lp ikke kan sammenlignes.

    mvh. s,
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kjøpte akkurat Manic street preachers/ Know your enemy på enkel vinyl. CD'en er 75 minutter. Antar LP'en er det samme. Skulle ønske at den var dobbel. Selv om den låter helt OK kan det ikke være bra for lyden.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    Hmmmm, mitt inntrykk er at hvis man har problemer med CD-avspilling har man problemer med anlegget.
    God vinyl lyder fantastisk, men som regel er CD overlegent rent lydmessig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    vredensgnag skrev:
    Hjelper ikke om CD har bedre headroom for dynamikk om denne ikke anvendes, og dermed forsvinner en mulig fordel.
    ...
    Jeg vil vel muligens hevde at LPCM/CD ikke har noe headrom, dvs overstyringsevne og -margin utover normert maksimalnivå, da det går rett til klipping. LP/vinyl/analog tape derimot et vist headroom over normert maksimal nivå, som unntaksvis kan brukes uten at tingene går over styr, siden overgangen til «klipping» er mer gradvis og i stor grad avhengig av avspillingsutstyret >> sporingsegenskaper for PU/arm (amplitude ved lave frekvenser, hastighet ved mellomtoner og aksellerasjon ved høye frekvenser). Det som er viktig i denne sammenhengen er at LP er lite egnet til å gjengi et bredbåndet signal som heletiden ligger å vaker rett rundt maksimalnivået for hele frekvensbåndet (jf. maksimeringssyken), det gir kort spilletid pr. plate og potensielt store utfordringer mht gravering og avspilling/sporing, dermed kan man like godt utnytte dynamikken for det den er til.

    CD har uansett «overlegent» dynamikkområde, som desverre alt for skjeldent utnyttes i særlig grad.

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    God vinyl er fantastisk.

    God CD er fantastisk.

    God både og er dobbelt så fantastisk. ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.249
    Antall liker
    105.615
    Torget vurderinger
    23
    Amen, brother!! It's that simple.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.249
    Antall liker
    105.615
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke du strengt tatt annet å gjøre 8) 8) enn å henge her, Zom?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Rosignal klokka 8, vet du. Kan'ke herje med vinkelsliper da. Tenkte å tegne litt på veggene før jeg legger meg. I morra er det øreplugger, munnbind, vernebriller og vinkelsliper. En tur til Orring etter MDF blir det også. Søndag jobber jeg for penger, men hele neste uke jobber jeg for meg sjæl.

    Takk for i går, forresten. Godt med litt veiledning og støtte oppi alt dette!

    Mulig dette ble både off topic og internt. ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Da er jeg tilbake. Litt rødvin. Nytt på nytt. Ned på musikkrommet. Litt Vinyl, litt CD og litt ipod med T-amp board provisorisk for å teste hvor tungdrevne + klangen på Cyburg Needlene mine.

    Etter denne tråden lurte jeg plutselig på om Vinylspillern min er ute av justering :p

    Ja takk begge deler på meg og :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Da er jeg tilbake. Litt rødvin. Nytt på nytt. Ned på musikkrommet. Litt Vinyl, litt CD og litt ipod med T-amp board provisorisk for å teste hvor tungdrevne + klangen på Cyburg Needlene mine.

    Etter denne tråden lurte jeg plutselig på om Vinylspillern min er ute av justering :p

    Ja takk begge deler på meg og :)
    Sikkert bare temperaturen som er feil iforhold til hva silikonen i armen foretrekker. 8)

    Du er ikke nysgjerrig på å prøve "black platter" på spilleren din da?;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    shaunv skrev:
    hel skrev:
    Da er jeg tilbake. Litt rødvin. Nytt på nytt. Ned på musikkrommet. Litt Vinyl, litt CD og litt ipod med T-amp board provisorisk for å teste hvor tungdrevne + klangen på Cyburg Needlene mine.

    Etter denne tråden lurte jeg plutselig på om Vinylspillern min er ute av justering :p

    Ja takk begge deler på meg og :)
    Sikkert bare temperaturen som er feil iforhold til hva silikonen i armen foretrekker. 8)

    Du er ikke nysgjerrig på å prøve "black platter" på spilleren din da?;)
    Alltid nysgjerrig på nye ting :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    shaunv skrev:
    hel skrev:
    Da er jeg tilbake. Litt rødvin. Nytt på nytt. Ned på musikkrommet. Litt Vinyl, litt CD og litt ipod med T-amp board provisorisk for å teste hvor tungdrevne + klangen på Cyburg Needlene mine.

    Etter denne tråden lurte jeg plutselig på om Vinylspillern min er ute av justering :p

    Ja takk begge deler på meg og :)
    Sikkert bare temperaturen som er feil iforhold til hva silikonen i armen foretrekker. 8)

    Du er ikke nysgjerrig på å prøve "black platter" på spilleren din da?;)
    Alltid nysgjerrig på nye ting :)
    Du kan få låne det mens lakken på min herder seg!;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Gjerne. Lakken??

    Nå ble det OT gitt
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    In the gallery som du postet er den halvt "audiofile" SBM-remasteren.
    Den ser egentlig slik ut:
     

    Vedlegg

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg merker meg at flere mener dårlig mastering ødelegger lyden og gir dårligere lyd enn det som kunne vært mulig å oppnå på CD/16-bit.

    Dette skal jeg nå prøve å belyse med et par eksempler, samt vise hvordan signalkvaliteten kan forringes så radikalt at det ikke trengs noe annet måleutstyr enn det blotte øye for å se det.


    I dag så fant jeg på å test analogutgangen på Squeezebozen - jeg har aldri prøvd den før.
    Diverse musikk ble spilt, og sammenlignet mot en annen DAC.

    Jeg endte opp med å høre House Of The Rising Sun igjen - et mesterverk av klasse, en innspilling med et slik nærvær, realisme og dynamikk som gir denne helt spesielle opplevelsen.

    Det kan være interessant å studere hvordan nivået ligger på denne innspillingen, for jeg har merket meg at mange innspillinger er utstyrt så kraftig at signalet klippes.
    Problemet med klipping er jo at dynamikken blir redusert, og selvsagt får jo en veldig høy forvrengning akkurat når dette skjer.
    Men siden dette opptaket har så god dynamikk, rent subjektivt vurdert, så er muligens det teoretisk mulige dynamikkområdet bedre utnyttet her.

    Vel, slik ser det ut:



    Og zoomer en inn på den kraftigste transienten:



    Så ser vi at signalet er klippet - ikke mye, og det er bare anslaget på trommen som er kappet av.
    Og dette låter ekstraordinært bra.

    Et digitalt signal kan aldri bli mer enn max - når alle 16 bit er satt til 1, så er det ikke mer å gi.
    På analog så er det som regel andre fenomener som begrenser signalet, slik at det ofte er mulig å tyne ut en del ekstra, på bekostning av høyere forvrengning.

    Men, når selv Bo Hansson/Opus 3 greier å klippe signalet, hvordan står det da til med mere ordinære produksjoner?

    Dire Straits - In The Gallery (en bra innspilling, etter mitt ringe skjønn..):



    Her er jo nivået mye høyere gjenomsnittlig, og toppene ser ut til å butte mot maxgrensen stort sett hele veien.

    Zoom:



    Her ser en i tillegg en slags rar artifakt som har oppstått etter klippingen (dette oppstår stort sett på alle transienter her), muligens en limiter/kompressor som lager noe rart.

    For her ser en jo helt åpenbart at det går galt, veldig ofte, pga overstyring.
    Det vi ikke ser her er eventuell reduksjon av dynamikk ved bruk av kompressor/limiter, i tillegg til dette.

    Mon tru hvordan det ligger an med en helt vanlig, av nyere dato?
    Her er Briskeby:



    Her trenger en ikke zoome noe mer for å skjønne at dette låter som en 10W klasse-A som prøver å få en båndhøyttaler til å spille kanonene på 1812.
    Produsenten av denne plata har ødelagt den fullstendig, og burde etter min mening sparkes pga inkompetanse.


    Dette er ekstremt irriterende.
    For CD-mediet/16-bit kunne vært tilstrekkelig for å gi bra lyd, eller i hvertfall uten særlig tvil vesentlig bedre lyd, hvis innpillingene ikke var overstyrt slik at signalet klippes.
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.612
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    8
    Okv skrev:
    Jeg merker meg at flere mener dårlig mastering ødelegger lyden og gir dårligere lyd enn det som kunne vært mulig å oppnå på CD/16-bit.

    Dette skal jeg nå prøve å belyse med et par eksempler, samt vise hvordan signalkvaliteten kan forringes så radikalt at det ikke trengs noe annet måleutstyr enn det blotte øye for å se det.


    I dag så fant jeg på å test analogutgangen på Squeezebozen - jeg har aldri prøvd den før.
    Diverse musikk ble spilt, og sammenlignet mot en annen DAC.

    Jeg endte opp med å høre House Of The Rising Sun igjen - et mesterverk av klasse, en innspilling med et slik nærvær, realisme og dynamikk som gir denne helt spesielle opplevelsen.

    Det kan være interessant å studere hvordan nivået ligger på denne innspillingen, for jeg har merket meg at mange innspillinger er utstyrt så kraftig at signalet klippes.
    Problemet med klipping er jo at dynamikken blir redusert, og selvsagt får jo en veldig høy forvrengning akkurat når dette skjer.
    Men siden dette opptaket har så god dynamikk, rent subjektivt vurdert, så er muligens det teoretisk mulige dynamikkområdet bedre utnyttet her.

    Vel, slik ser det ut:



    Og zoomer en inn på den kraftigste transienten:



    Så ser vi at signalet er klippet - ikke mye, og det er bare anslaget på trommen som er kappet av.
    Og dette låter ekstraordinært bra.

    Et digitalt signal kan aldri bli mer enn max - når alle 16 bit er satt til 1, så er det ikke mer å gi.
    På analog så er det som regel andre fenomener som begrenser signalet, slik at det ofte er mulig å tyne ut en del ekstra, på bekostning av høyere forvrengning.

    Men, når selv Bo Hansson/Opus 3 greier å klippe signalet, hvordan står det da til med mere ordinære produksjoner?

    Dire Straits - In The Gallery (en bra innspilling, etter mitt ringe skjønn..):



    Her er jo nivået mye høyere gjenomsnittlig, og toppene ser ut til å butte mot maxgrensen stort sett hele veien.

    Zoom:



    Her ser en i tillegg en slags rar artifakt som har oppstått etter klippingen (dette oppstår stort sett på alle transienter her), muligens en limiter/kompressor som lager noe rart.

    For her ser en jo helt åpenbart at det går galt, veldig ofte, pga overstyring.
    Det vi ikke ser her er eventuell reduksjon av dynamikk ved bruk av kompressor/limiter, i tillegg til dette.

    Mon tru hvordan det ligger an med en helt vanlig, av nyere dato?
    Her er Briskeby:



    Her trenger en ikke zoome noe mer for å skjønne at dette låter som en 10W klasse-A som man prøver å få
    Produsenten av denne plata har ødelagt den fullstendig, og burde etter min mening sparkes pga inkompetanse.


    Dette er ekstremt irriterende.
    For CD-mediet/16-bit kunne vært tilstrekkelig for å gi bra lyd, eller i hvertfall uten særlig tvil vesentlig bedre lyd, hvis innpillingene ikke var overstyrt slik at signalet klippes.
    Takk for inlegget! Dette er og har vert min kjepphest lenge! Vi snakker om formater, forsterkere og kabler men her ligger fanden begravet!
    Forbannede inkompentente lydteknikkere, mastering teknikkere og plateselskap!!!!
    At ikke artistene i det minste har mer mellom øra at dei hører dette og protesterer????

    For ikke å få med seg dette må en være både tonedøv, døv og tett i nøtta ;D
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Okv skrev:
    Man skrev:
    In the gallery som du postet er den halvt "audiofile" SBM-remasteren.
    Den ser egentlig slik ut:
    Interessant.

    (Beklager tull med innlegget mitt - rekkefølgen ble feil her.)
    Jeg kan bekrefte at den er fra den remastrede, dvs. "forbedrede" versjonen.

    Mulig jeg brått får den originale versjonen her nå, det skal bli veldig interessant å sammenligne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    JK skrev:
    Takk for inlegget! Dette er og har vert min kjepphest lenge! Vi snakker om formater, forsterkere og kabler men her ligger fanden begravet!

    Forbannede inkompentente lydteknikkere, mastering teknikkere og plateselskap!!!!
    At ikke artistene i det minste har mer mellom øra at dei hører dette og protesterer????


    For ikke å få med seg dette må en være både tonedøv, døv og tett i nøtta ;D
    De vil ha det slik. Og artistene er blant dem som pusher mest på.

    Nå er det viktig å huske at dette i stor utstrekning gjelder populærmusikk, og studioproduksjoner. Her er det mange artister med dårlige stemmer som ikke kan slå Fader Jakob på et piano (stemmene autotunes). Det brukes enormt med energi på videoen og langt mindre på musikken, og det hele er et syntetisk produkt, kokt ihop av låtskrivere som selger låtene sine på auksjon til toppstjerner, bl.a.
    Så her rattes og styres det mest mulig, og målet er å blåse gjennom radio og iPod forbi alt som er av bakgrunnsstøy og konkurrerende låter.

    Det er fast-food; det er gulasj; det er iskrem laget av margarin.

    Gi blaffen i slik skitmusikk og let heller etter artister og produsenter som har sansen for nyansene i musikken og som ønsker å gi lyttere en opplevelse på musikkens premisser, ikke teknikkens.

    For mange flere eksempler på slikt tull (og gode eksempler), og en diskusjon rundt dette, viser jeg til den berømte Dynamikktråden (der det bl.a. tok tid å bli enige om hva dynamikk er ;D ):

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33870.0.html

    Her ble det noen skarpe reaksjoner, da det ble påpekt at i mange tilfeller er "audiofile remastere" så langt fra audiofile som man kan komme - men de er velegnet til å loppe folk på kroner de heller kan bruke på ordentlig bearbeidet musikk:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28187.0.html
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    AC/DC - Powerage, Rock 'n Roll Damnation

    Stærkt, æsse.



    (Valentinos avslutningsinnlegg i Dynamikktråden, som tålte å bli gjennomlest igjen.)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tollerton presenterte for kort tid siden en artikkel på AES, der han tok for seg Tracking Error på LPer. Det kan være denne distorsjonen (som er nærmest uunngåelig) i noen tilfeller settes pris på av lyttere.

    PDF: http://files.audiamorous.net/trackingerrorsimulator/tollerton127stripped.pdf

    "Ultimately, this analysis of tracking distortion suggests both good and bad news for vinyl lovers. On one hand, it perhaps may not be generally known that vinyl records are, in a very literal sense, plagued by a time distortion largely equivalent to sampling jitter. Under no circumstances should the myth be perpetuated that digital music is intrinsically inferior to vinyl merely because of the existence of digital audio jitter. On the other hand, the nature of this distortion remains intrinsically different (and likely less audible) from jitter, due to its more harmonic nature. And the difficulty observed in distinguishing sub-degree tracking angle differences suggests the possibility that tracking distortion — long considered a fundamental limitation of the vinyl format — may very well not be as significant a problem as commonly believed.
    The harmonic nature of tracking distortion complicates its comparison to digital audio jitter. Nevertheless, this provides an additional data point for the ongoing discussion of the audibility of jitter.
    Regardless of the results of this paper, improving phonograph playback should always take into account all known forms of distortion. However, it is the author’s hope that this paper will catalyze further interest in the field of phonograph digital analysis and simulation, and that such work will eventually result in higher sound fidelity at lower cost to the discerning listener."
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har sett på diverse andre innpillinger, og det ser ut som trenden er:

    - Gamle innpillinger utgitt på CD er ofte bra, de har sikkert ikke gjort noe annet enn å bruke samme master som for LP.
    - "Remaster"-editions er som oftest dårligere, noen helt elendig, og jo nyere dato jo verre.
    - Utgivelser av nyere dato er dårligere enn gamle, ofte veldig komprimert, noen helt ødelagt.


    Forresten noen som vet hvordan jeg kan få tak i originale Dire Straits?
    De jeg har viser seg å være remaster-editions.

    Holder på å designe en ny effektforsterker nå. Hvis dette er representativt for den tekniske kvaliteten på musikken den skal spille, så kan jeg spare meg å gjøre så veldig grundig arbeid.


    Irriterende.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Om CD og LP i min verden i dag:

    Jeg har ikke brukt platespilleren på nesten 20 år, jeg mener det var bedre lyd på lp den gangen.
    Nå i dag så har muligens digital blitt noe bedre, i hvertfall enkelte av de første cd-spillerene var vonde å høre på.
    Kommer an på hva man vil ha, rent teknisk så er dessverre lp mye dårligere mht støy, forvrengning ved høye nivåer, repeterbarhet, akustisk/mekanisk tilbakekobling.
    Slik det var, så hadde cd klart lavere støynivå, mens lp spilte med mere klarhet og luft mellom instrumenter.
    Sikkert my smak og behag også.

    Jeg savner ikke lp på noen som helst måte når jeg sitter med fjernkontrollen i hånda og har all musikken tilgjengelig fra en knapp.
    I dag liker jeg tanken om at cd/digital er bedre, for det har i hvertfall bedre brukervennlighet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du har faktisk et poeng - hvorfor legge store ressurser i et anlegg når det skal servere pølse i lompe med ketchup og sennep?

    Heldigvis finnes det mye musikk som er meget godt innspilt og reprodusert; og bevisstheten omkring dette øker. Så spørs det om vi som vil ha musikken servert som en femretters på en Michelin-restaurant er mange nok til at produsentene tilfredsstiller ønskene våre. Innenfor kategoriene klassisk og jazz er sjansene større - innenfor populærmusikk er sjansen = 0.

    Musikkindustrien skylder på nedlasting og illegal kopiering når den skal forklare hvorfor det går dårlig - jeg tror elendig kvalitet på musikkinnspillingene også har vært med på å underminere industrien. Det blir bakgrunnsstøy, fordi detaljer og rikdom ofres til fordel for dunder og brak.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Gode nyheter - dette (ref 'loudness wars') er et kjent fenomen som i hvertfall enkelte lydteknikere jobber aktivt for å bekjempe, så da er det håp for å få bedre lyd på fremtidig musikk.

    Jeg snakket nettopp med min bror, som er lydtekniker og jobber med nettopp miksing og mastering av utgivelser.
    Det er kundene som vil ha det "loud", og mange plater er slik han også ser det, totalt ødelagt.
    Han hadde en Metallica som han brukte som referanse for hvordan det ikke skal gjøres.

    En lydtekniker vil jo gjerne levere fra seg et best mulig produkt, men det er jo selvsagt kunden som må bestemme hvordan det blir, her som i andre bransjer.
    Han mente at det går an å vise og forklare hvordan det går med lyden, og at kunder da gjerne ombestemmer seg, når de får presentert fakta på en saklig og ordentlig måte.

    Interessant er det også å merke seg at interessen for LP-plater er økende - mange gir nå ut lp i tillegg til CD og digital.
    Ser også ut som den generelle oppfatning er at LP ikke gir dårligere lyd enn CD, snarere et spørsmål om smak og behag.
    (Dette samsvarer ikke nødvendigvis med min egen, personlige oppfatning, som forøvrig ikke er så veldig interessant.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn