Jeg merker meg at flere mener dårlig mastering ødelegger lyden og gir dårligere lyd enn det som kunne vært mulig å oppnå på CD/16-bit.
Dette skal jeg nå prøve å belyse med et par eksempler, samt vise hvordan signalkvaliteten kan forringes så radikalt at det ikke trengs noe annet måleutstyr enn det blotte øye for å se det.
I dag så fant jeg på å test analogutgangen på Squeezebozen - jeg har aldri prøvd den før.
Diverse musikk ble spilt, og sammenlignet mot en annen DAC.
Jeg endte opp med å høre House Of The Rising Sun igjen - et mesterverk av klasse, en innspilling med et slik nærvær, realisme og dynamikk som gir denne helt spesielle opplevelsen.
Det kan være interessant å studere hvordan nivået ligger på denne innspillingen, for jeg har merket meg at mange innspillinger er utstyrt så kraftig at signalet klippes.
Problemet med klipping er jo at dynamikken blir redusert, og selvsagt får jo en veldig høy forvrengning akkurat når dette skjer.
Men siden dette opptaket har så god dynamikk, rent subjektivt vurdert, så er muligens det teoretisk mulige dynamikkområdet bedre utnyttet her.
Vel, slik ser det ut:
Og zoomer en inn på den kraftigste transienten:
Så ser vi at signalet er klippet - ikke mye, og det er bare anslaget på trommen som er kappet av.
Og dette låter ekstraordinært bra.
Et digitalt signal kan aldri bli mer enn max - når alle 16 bit er satt til 1, så er det ikke mer å gi.
På analog så er det som regel andre fenomener som begrenser signalet, slik at det ofte er mulig å tyne ut en del ekstra, på bekostning av høyere forvrengning.
Men, når selv Bo Hansson/Opus 3 greier å klippe signalet, hvordan står det da til med mere ordinære produksjoner?
Dire Straits - In The Gallery (en bra innspilling, etter mitt ringe skjønn..):
Her er jo nivået mye høyere gjenomsnittlig, og toppene ser ut til å butte mot maxgrensen stort sett hele veien.
Zoom:
Her ser en i tillegg en slags rar artifakt som har oppstått etter klippingen (dette oppstår stort sett på alle transienter her), muligens en limiter/kompressor som lager noe rart.
For her ser en jo helt åpenbart at det går galt, veldig ofte, pga overstyring.
Det vi
ikke ser her er eventuell reduksjon av dynamikk ved bruk av kompressor/limiter, i tillegg til dette.
Mon tru hvordan det ligger an med en helt vanlig, av nyere dato?
Her er Briskeby:
Her trenger en ikke zoome noe mer for å skjønne at dette låter som en 10W klasse-A som man prøver å få
Produsenten av denne plata har ødelagt den fullstendig, og burde etter min mening sparkes pga inkompetanse.
Dette er ekstremt irriterende.
For CD-mediet/16-bit kunne vært tilstrekkelig for å gi bra lyd, eller i hvertfall uten særlig tvil vesentlig bedre lyd, hvis innpillingene ikke var overstyrt slik at signalet klippes.