Hva er det med dere entusiaster som velger CD framfor LP, gir CD bedre lyd en LP?OleMJ86 skrev:Hva er det med dere entusiaster som velger LP framfor CD, gir LP bedre lyd en CD?
noen ganger bedre, andre ganger dårligereC. Alshus skrev:Hva er det med dere entusiaster som velger CD framfor LP, gir CD bedre lyd en LP?OleMJ86 skrev:Hva er det med dere entusiaster som velger LP framfor CD, gir LP bedre lyd en CD?
joda! må få meg en stor skjermC. Alshus skrev:Det er definitivt noe med å legge plata på tallerkenen, la stiften treffe platen og høre og "se" musikken. Ikke noe digitaliserte greier.
Og så er artwork og store omslag supert.
Enkelt svar. Ja!OleMJ86 skrev:Er kanskje noe tråder om dette allerede, men håper på og slippe og lete..
Hva er det med dere entusiaster som velger LP framfor CD, gir LP bedre lyd en CD?
Og utmerket som coastere.Jøgga skrev:CD er ellers fint å ha til å spille litt musikk mens man skifter LP.
IMHO=In my honest(humble) opinionOleMJ86 skrev:IMHO?
Ikke nødvendigvis bedre - men hvertfall ikke dårligere, muligens helle bedre?
Men forutsetter vell at man er en god LP spiller også da?
klarte aldri det med et lpcover. Ingen tjangs med CD-coveretJøgga skrev:Noen som har klart å drømme seg vekk og fortape seg helt i et CD-cover?
Det coveret har jeg også brukt litt tid på....Tubesnake skrev:Lurer litt på hvor mange timer jeg har brukt på å glane på dette?
Enig med du. 8)rolfozzy skrev:Forstår ikke at dette kan være noe og diskutere. Vinyl låter best.
Men det er mye dårlige platespillere, så det er kanskje der problemet ligger.
Håper det ikker ment som at det er vinylsnurreren som er Close to the EDGETubesnake skrev:Lurer litt på hvor mange timer jeg har brukt på å glane på dette?
CD-spiller er best! ;Drolfozzy skrev:Forstår ikke at dette kan være noe og diskutere. Vinyl låter best.
rolfozzy skrev:Forstår ikke at dette kan være noe og diskutere. Vinyl låter best.
arnevas skrev:noen kamerater og meg testet ut de tte med div. platespillere og cdspillere. Vi kom frem til at vinyl var bedre enn cd i flere tilfeller men aldri motsatt. I cdens beste tilfeller klarte vi ikke å skille de. Men for min del har det mye med å ha ett kult produkt i samlingen og der banker vinyl cd langt ned i støvlene!
Tror en kan finne mye tekniske forklaringer på CD'en superioritet for å bruke et nynorsk ord...Dazed skrev:Det som er bedre med vinyl, er sjarmen. En CD, eller enda enklere digitale formater, er mye mer praktisk. Det er veldig fint å sitte og kose seg med et stort 12" cover mens platespilleren snurrer, men jeg er ganske overbevist om at det at LP-formatet har noen forutsetning for å lyde bedre enn en cd i utgangspunktet, er en myte.
CD-formatet er høyoppløst nok til å bevare all dynamikken fra et analogt opptak og gjengi innspillingen uten at våre ører kan avsløre digitale fra analoge medier mtp. dynamikk og oppløsning. (tror jeg). En evt. forskjell i lydkvalitet kommer av produksjonen og innspillingsmetodene. ...Og det at LP-plater ikke lider av "The Loudness War", slik som de fleste nyere CD-utgivelser gjør.
Men, som sagt er det mye hyggeligere å sette på en LP enn en CD. Det blir liksom litt høytidelig å gå gjennom det lille ritualet med dra ut innercoveret, og så plata, legge den på tallerkenen og endelig legge stiften i sporet for så å sette seg i stolen med coveret i hendene.
...merker at jeg må kjøpe ny platespiller nå.
Jeg satt i TIMESVIS i går og spilte CD (rippet til server). Det hadde jeg ALDRI orket med LP'er! Kall det gjerne latskap.cobra skrev:Tror en kan finne mye tekniske forklaringer på CD'en superioritet for å bruke et nynorsk ord...Dazed skrev:Det som er bedre med vinyl, er sjarmen. En CD, eller enda enklere digitale formater, er mye mer praktisk. Det er veldig fint å sitte og kose seg med et stort 12" cover mens platespilleren snurrer, men jeg er ganske overbevist om at det at LP-formatet har noen forutsetning for å lyde bedre enn en cd i utgangspunktet, er en myte.
CD-formatet er høyoppløst nok til å bevare all dynamikken fra et analogt opptak og gjengi innspillingen uten at våre ører kan avsløre digitale fra analoge medier mtp. dynamikk og oppløsning. (tror jeg). En evt. forskjell i lydkvalitet kommer av produksjonen og innspillingsmetodene. ...Og det at LP-plater ikke lider av "The Loudness War", slik som de fleste nyere CD-utgivelser gjør.
Men, som sagt er det mye hyggeligere å sette på en LP enn en CD. Det blir liksom litt høytidelig å gå gjennom det lille ritualet med dra ut innercoveret, og så plata, legge den på tallerkenen og endelig legge stiften i sporet for så å sette seg i stolen med coveret i hendene.
...merker at jeg må kjøpe ny platespiller nå.
Men jeg kom til å tenke på her en dag at etter at RIAA-trinnet mitt gikk fløyten, lytter jeg MYE mindre til musikk. Jeg har nesten like mange cd'er som lp-plater. Men på en eller annen måte blir de mindre spilt. Og når jeg leser og hører andre si det samme, så spør jeg meg selv : Er det noen andre parametre som gjør at vinyl låter bedre? Noe som gjør at jeg ikke blir så sliten av å lytte på platene? Tidligere kunne jeg sitte i timevis, enkelte ganger en hel dag, og lytte på musikk. Nå lytter jeg i maks en time før jeg ikke orker mer. Noen vil kanskje skylde på alderen. Men jeg stoler på erfaringene til andre som også sier det samme. CD knitrer ikke, og har teoretisk høyere dynamikk (selv om de som har studert dette vitenskapelig finner grunnlag for å påstå det motsatte), og har superlav forvrengning ved 1 KHz. Men som da transistoren kom for fullt, kan en spørre seg selv om det finnes noe mer enn det som en finner ved teoretisk analyse. Mange klagde over at disse forsterkerne, som kunne vise til helt latterlig lave forvrengningstall i forhold til rør, gjorde lytterne trette etter en stund. Det var "noe" der som hjernen ikke likte. Jeg opplever det samme med CD. CD låter bra, for all del. Men det er likevel "noe" som gjør at jeg ikke orker å sitte i timevis å høre på musikk lenger. Kall det gjerne psykologi. En kan skylde på instinkt og psykologi som forklaring på at jeg tiltrekkes av pene damer, men å si at det er feil fordi jeg heller burde se på kompatibilitet av blodtyper og gener, er ikke så interessant.