gwikse skrev:
Ser lekkert ut
Kan tenke meg at det åpnes nye dører (og vinduer) med en slik usb-kilde.
Takk for det!
Er meget fornøyd med komboen iMac + Ayre! Det fungerer absolutt knirkefritt, samtidig er det også plug-and-play, uten masse konfigurasjon/installering av programmer/plug-in's etc.. Herlig ukomplisert! Og brukergrensesnittet i iTunes synes jeg forøvrig er genialt..
blekansikt skrev:
Hei,
jeg er også spent på å lese om dine lytteinntrykk av USB-DAC'en. Det jeg har lest virker veldig lovende.
Nå har jeg hatt dac'en i hus et par ukers tid, det har hittil vært en fornøyelse. Dac'en trengte ganske lang innspillingstid, hvilket det også står i manualen og som er nevnt på diverse nettfora. Jeg lyttet ikke til dac'en før den hadde fått godt og vel halvannet døgn med en innspillings-cd fra HiFi Choise (se bilde fra innlegg 19/1). I starten synes jeg lydbildet var veldig "lavt og bredt", hvilket stod i sterk kontrast til dCS settet jeg eide tidligere, som tegner opp et kjempestort lydbilde - heldigvis har dette endret seg.. Nå er lydbildet veldig "cinemascope" - Ayre tegner opp et enormt bredt lydbilde!
Ayre'n gjengir musikken med en enorm ro, detaljene bare kommer uten forvarsel og helt uanstrengt - en meget behagelig og "analog" gjengivelse. Jeg slipper også å sette meg ytterst på stolen for å få med meg alle detaljer, de serveres bare i fanget mitt, dette også samtidig uten en anstrengende "se på meg" faktor, som jeg synes noe high-end utstyr har. Jeg mistenker litt at dette skyldes
Minimum Phase filteret som Ayre bruker, hvilket nesten fjerner all pre/post-ringing, se bilde.
Den siste tiden har Ayre'n blitt utsatt for mange forskellige typer musikk; alt fra Jack Johnson, The Kills, Sepultura, My Bloody Valentine, Biosphere, Moby, Jonathan Johansson, Shelby Lynne, Deadmou5, Kari Bremnes, Oscar Peterson, Trentemøller, Massive Attack, Sigur Ros, Minor Majority, Rodrigo Y Gabriela, The Field, A-track, Damien Rice, Kate Bush, Florence+The Machine, Bliss, Sia, Nils Lofgren, Air, John Mayer, Burial, Satyricon, KoRn til diverse fra Mixmag osv. osv. Jeg har ikke følt på noen tid at dac'en favoriserer noen spesiell sjanger eller at det er bestemte fremkvensområder som stikker seg ut i positiv/negativ retning. Det har bla. blitt nevnt at bassområdet har vært en tanke "uklart", men dette er absolutt ikke noe jeg føler. Jeg er en bass elsker og setter store krav til dette området, da jeg hører på mye elektronisk musikk (over 60% av mine snart 3000 cd'er er elektronisk). F.eks. Trentemøller sin "The last resort" (brukes forøvrig også av Stereophile når de tester utstyr) setter store krav, den har ekstremt mye lavfrekvent innhold og mange anlegg tenderer til å diffrensiere lydene altfor lite. Diskantområdet er også gnistrende godt, gjengivelsen av cymbaler etc. i f.eks. Oscar Peterson sin "We get requests" har jeg ikke hørt bedre... Diskanten er bare der - luftig og ekstremt oppløst.
Men uansett musikksjanger så er det mellomtonen og stemmegjengivelsen som er det absolutt viktigste for meg, alt annet kan låte himmelsk, men er ikke gjengivelsen av en stemme troverdig så er det bare å glemme det. Og heldigvis, her briljerer Ayre'n. Hvis jeg med kniv på strupen ble tvunget til å velge et område som dac'en utmerket seg spesielt godt i, så var det nettopp den viktige mellomtonen jeg hadde valgt. Kjente og kjære artister som Ane Brun, Thomas Dybdal, Kari Bremnes, Damien Rice etc. låter skremmende godt. Kombinert med dac'ens cinemascope lydbilde og 3D egenskaper, samt utrolige ro i gjengivelsen, så er dette en vinnende kombinasjon! Jeg har hørt mye musikk i det siste....jeg får ikke nok. Savner jeg dCS settet? Nei, absolutt ikke (men vil også si at de eldre produktene fra dCS som selges for 10-15kkr er utrolig gode kjøp!).
Neste skritt for meg er å teste ut USB-kabler og Amarra Mini.
Ellers er det en annen ting jeg opplevde og det var at det faktisk er forskjell på hvilken USB-port en bruker på mac'en, det er også viktig å
ikke bruke en ekstern harddisk med USB! Jeg startet emnet
(asynchronous) USB DAC + external USB HDD = Problem? på Computeraudiophile hvor en kan lese mer om dette..
Nå har jeg koblet Ayre'n på denne måten, dvs. den deler usb med IR-mottakeren. Har noen forslag til "den mest egnede" USB-port? Det viktigste er at den iallefall ikke deler port med bluetooth'en...
Selv bruker jeg nå en 2Tb harddisk med FireWire fra WD, etter at jeg gikk over til denne har jeg ikke opplevd tendenser til avbrudd og jeg synes faktisk lyden ble bedre, kan selvfølgelig være placebo, men dog...