Chapter Audio, s "venner"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Mener å ha hørt, at de som har byttet fra Couplet, til 250S, har fått mere av alt, å at det er verdt byttet.
    Hva med å ringe å snakke med andre eller Henning da? Eller sende mail til Chapter, å høre hva de sier.

    Har kikket litt på den sjøl å, men går nok heller for 5 kanaleren når den kommer, når kinoen blir klar.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sendte en mail til Chapter Audio, men den kom ikke fram.
    Delivery to the following recipient failed permanently:

    info@chapteraudio.co.uk
    Nå sitter jeg allerede med god klasse D i dag (ICEpower 125ASX2 og Hypex), men hadde vært morsomt å prøve Chapter også. Må tenke litt på det.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Les på lite mer om Chapter's teknologi her Orso...

    Amplifier 1000W

    For over a decade, Chapter has sat at the forefront of class-D amplifier design. Technical director Duncan Shrimpton has worked on some of the world's most demanding solutions for consumer, industrial, military, aerospace and space environments. This extensive knowledge of high frequency, high power technologies has been applied to our 1000W analogue class-D amplifier design. Contrary to most class-D systems, our design is fully analogue in its nature. The control loop and feedback systems work in exactly the same way as Class-A, Class-AB or even valve amplifiers. The signal output from our amplifiers is an analogue signal.

    To all but the most sensitive measuring equipment, and an expertise to know what to look for this is an analogue amplifier. But it does not suffer the drawbacks of a traditional analogue amplifier. There is no crossover distortion. There is no high gain feed-forward network to reduce the output stage distortion as used by so many class-AB designs, giving a sluggish "handbrake on" sound that always leaves you wanting more. The Output stage is ultra linear and requires only a 2nd order feedback network in order to achieve industry acclaimed performance figures. This means that RF corruption is virtually non-existent.

    The results are simply stunning. Truly a world class reference design, doubling in power through 4-Ohms, this spectacular feat of high end engineering will take on the best that the rest of the world has to offer and win.
    ___________________________________________________________________________________

    Amplifier 250W

    This 250W analogue class-D power amplifier is a proven, robust and reliable foundation for our power amplifier designs. Featuring zero crossover distortion associated with Class-AB amplifier designs, this fully analogue system gives a flat "in-band" distortion response regardless of level. This means that all Chapter amplifiers will retain the exact same character at their highest level as they do at their lowest. Designed with RF interference in mind, any intermodulation distortion products are vanishingly low, this amplifier combines tight punchy Class-A style bass performance with a liquid Valve like mid-range and high frequency that is unrivalled.
    ___________________________________________________________________________________

    Og mer her:
    http://www.chapteraudio.co.uk/biography/technology/
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Har lest at klasse D forsterkere skal være effektive og ikke bli særlig varme, men her er det noe rart for min Precis er varm både i standby, og varmere påslått og under spilling.
     
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei
    Ser at andre, som jeg, har vært på jakt etter en manual til precis 250 s.

    Er det noen som har en pdf eller lignende med denne blir jeg veldig glad.

    PS! ikke vits å referere til chapter sider dersom du ikke kjenner url'en der den ligger for jeg har lett masse uten å finne den.

    På forhånd takk!

    /dag
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Lieberung skrev:
    Har lest at klasse D forsterkere skal være effektive og ikke bli særlig varme, men her er det noe rart for min Precis er varm både i standby, og varmere påslått og under spilling.
    Har nå målt overflatetemperaturen i standby som er 37 ºC noe som synes virker litt høyt, men under spilling blir den ikke nevneverdig varmere, kun 42ºC. Så da er det vel noe i dette med effektivitet.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Er blitt Chapter eier for første gang. Fikk kjøpt en pent brukt Precise
    Av en meget hyggelig fyr her på sentralen.
    Det var en vanvittig oppgradering fra Primare. Alt er mere åpent, luftig og ikke minst bassen
    Er i en helt annen liga. Skulle vel egentlig bare mangle når vi sammenligner pris. ;)

    Spørsmål:
    Jeg ønsker å benytte hodetelefonforsterker, og lurer på om jeg kan ta signalet ut fra Chaptern. Noen som har svaret?
    Er redd for å koble noe galt.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en Precis MkI og har tatt signalet ut fra TapeLoop. Det fungerer bra hos meg. Setter volumet på Mute og regulerer volumet til hodetelefonene med hodetelefonforsterkeren. Dette var det jeg fikk beskjed om av Henning på HiFi-huset.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    niha skrev:
    Jeg har en Precis MkI og har tatt signalet ut fra TapeLoop. Det fungerer bra hos meg. Setter volumet på Mute og regulerer volumet til hodetelefonene med hodetelefonforsterkeren. Dette var det jeg fikk beskjed om av Henning på HiFi-huset.
    Takker for svar. Det virket utmerket. Noen her på sentralen som kan anbefale hvilke Høytalere som passer bra til Precise?
    Jeg er nyskjerrig på og ta neste steg og føler at nye høytalere er neste inn døra.
    Hadde tenkt meg en makspris på rundt 30x og gjerne brukt. Hører på mye forskjellig musikk, men mest Rock og metall.
    Noen tips om hva jeg skal se etter?
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Dersom du er fornøyd med dine MA GS20, vil jo et naturlig neste skritt være å teste MA PL-serien.
    Hifi-Huset bruker å kunne gi fornuftige priser på oppgradering innen MA-familien. Har selv eid GS10/20/60 samt PL300, og har nå PL200 med Chapter Couplet/Preface-forsterkere (en utmerket match, forøvrig); PL er i en helt annen liga enn GS, imho.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er det noen som har kjøpt, eller fått hørt på Chapter Sonnet ennå?
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    169
    Hadde en sonnet , var kjempefornøyd med lyden .
    Desverre var det en feil på min som kom av og til .
    Byttet den derfor inn og fikk igjen noe annet .
    Det ble så stille om den , så mulig den ble trekt midlertidig tilbake .
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei! Har i dag anskaffet meg Chapter Premium høyttalerkabler til min Precis MkI forsterker. Dette matchet meget bra.
    Jeg skal ikke starte en ny kabeldebatt, men at Chapter fortjener gode kabler tror jeg at jeg kan underskrive på.
    Noe jeg imidlertid stusser over er at ved bruuk av Chapter høyttalerkabler blir forsterkeren mindre varm enn tidligere, uten at dette egentlig var noe stort problem, men jeg har jo sett at noen nevner at de synes forsterkeren blir noe varm og dette har altså løst seg hos meg. Koser meg med gode gamle cd-er fra High Fidelity, som virkelig får vist kvaliteten sin.
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Hei! Har i dag anskaffet meg Chapter Premium høyttalerkabler til min Precis MkI forsterker.
    Gratulerer med nye kabler. Har hørt lovord om disse selv, men har desverre ikke fått prøvd dem ennå. Lages kablene lengre? Klarer ikke å finne noe info om dem på nettet overhode, inkludert Chapter sin egen hjemmeside. Min 400S blir ikke spesielt varm selv etter mange timers bruk, men har ikke noen erfaring med din forsterker så jeg kan ikke si om det samme gjelder den.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kjøpt de på HiFihuset. Du kan jo høre med Andre' om han kan skaffe flere sett.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kunne tenkt meg og testet Chapter's HT-kabler selv også, men redd det kan bli frykteligt dyrt ::) så Chord får fortsette jobben her.
    Grattis forresten :D
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har også mye godt å si om Chapter kabler, både signal- og høyttaler. Leverte tilbake noen signalkabler Chapter premium for under en uke siden. Så de burde i alle fall ha noen kabler av det slaget inne.

    Premium er helt greie ht-kabler dersom man har en integert forsterker, og jeg tror det er lite å hente på dyrere varianter. Dersom man går over til separat pre og power forsterker bør man derimot vurdere å ta steget opp til reference. De er dyre, men merkbart bedre. Kan dessverre ikke si noen eksakt pris.

    Andre skulle forsøke å få til en billigere variant som skulle være omtrent like god, men det ser ut som om det lar vente på seg. I alle fall har jeg nå ventet i over et halvt år.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    f skrev:
    Er det noen som har kjøpt, eller fått hørt på Chapter Sonnet ennå?
    Forsatt ingen Chapter venner som har svidd av noen frogner tiere i det siste?
     

    highF

    Fersking
    Ble medlem
    14.09.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei alle venner av Chapter!

    Er en fersk eier av Chapter Precis MKII, Esoteric SA-10 cd-spiller og Focal Electra 1027 BE høyttalere, og jeg må bare si at dette er mer enn alt jeg noengang måtte ha drømt om...:)

    Mvh,
    Håvard Olsen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    f skrev:
    Er det noen som har kjøpt, eller fått hørt på Chapter Sonnet ennå?
    Forsatt ingen Chapter venner som har svidd av noen frogner tiere i det siste?
    Trodde det het "Bærums-tier"..? ;D
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    For en stund siden meldte jeg om at min precis var varm i bruk ( overflate 42c +) og spesielt i standby (ca 38c), noe jeg synes var rart siden klasse D skal være effektive under bruk, og at den bruker kun 5w i standby i følge manualen. Forhørte meg runt og fikk likende tilbakemeldinger fra andre som har samme forsterker, så jeg slo meg til ro med at dette var normalt. Begynte likevel å slå den av med power-bryteren på baksiden natterstid/når den sto ubrukt. Etter å ha gjort dette jevnlig noen uker registrerte jeg at den ikke lenger ble varm i bruk eller i standby og jeg kunne ikke høre endringer i lydkvaliteten. Derfor gikk jeg tilbake til å kun bruke standby natterstid og den har holdt seg fin og lunken etter det.. Merkelig....

    Men, det er her min hukommelse er litt vag. Dette var vel i sommer da jeg byttet ut Dacmagic som kilde med Lavry Da11, der sistnevnte har justerbar volum inn i Precis'en. Jeg satt volumet ned til anbefalt volum. Jeg sier ned, fordi anbefalte volum på lavry er lavere enn den som er standard på Dacmagi'en... Man skulle jo tro at det var volumet fra dac til forsterker som kanskje kunne påvirke tempen, men det forklarer ikke den høye standby-temperaturen den hadde med dacmagic'en... Merkelig..
     
    • Liker
    Reaksjoner: vsk

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tror ikke dette stemmer. Men har vel vært nære på grunnet diverse ting. Tror ikke vi skal spekulere i noe før eventuell det står på nett siden dems.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Prøvde å finne noe info på Chapter Notepad Air, men det er lite respons på telefon og e-mail både i England og Norge.
    Det skyldes vel enten ferieavvikling eller har sitt utspring i ymse problemer påpekt allerede her inne...... (?)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Leste på AV Forum at mange hadde hatt problemer med sine Chapter produkter, og evt. treg tilbakesendelse fra service/reperasjoner fra England?

    Har overhodet ikke hatt noen problemer, men hva med dere andre her inne, og hvem har egentlig tatt over agenturet i Norge?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Vi har en broder i skedsmo audio, som nylig fikk problemer med begge sine forsterkere. Chapter audio er ikke særlig behjelpelige pga den norske importøren. Chapter låter fantastisk, men jeg har også hørt fra flere eiere at det er litt problemer med produktene.
     
    Sist redigert:

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    169
    Jeg har to forsterkere som gikk samtidig , det skjedde etter lynnedslag i stua mens jeg satt oppe om natta og så på tv .
    Malmin skulle ta en takst og konkluderte med lynnedslag , han gjorde seg ikke ferdig og sluttet å komunisere så jeg får
    heller ikke hentet dem . Hifi huset har ordnet opp i manglende regnskap så de er på banen igjen . Både Andre og Freddy
    fra Hifihuset har hjulpet meg . Det at de var konk og at Chapter Audio ikke tar garantisaker fra Norge kom fra Malmin
    Det første var jo ikke sant og kanskje ikke det andre heller .l
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fint med litt oppklarende fakta relløm! lynnedslag ja
    Har haft de 3 pre'cis forsterkerne og inget tull med noen av dem
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Heller ikke jeg har hatt not tull med Chapter, men jeg hører jo om en del andre som har hatt det. Er det noen som vet noe sikkert om hva som skjer med Chapter og import til Norge? Det blir lett litt mye antakelser og synsing. ...
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet med sikkerhet at det har vært noe krøll mellom Hi-Fi Huset og Chapter, som jeg tror skyldtes en disputt rundt garantihåndtering fra Chapter sin side. Som Relløm sier så er regnskapsproblemene en saga blott for Hi-Fi Huset, og jeg tror de kommer til å redegjøre for årsakene bak dette. Etter hva jeg skjønner handlet det utelukkende om byråkratiproblemer - ikke økonomiske problemer.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kan det tenkes at Hifi Huset tar tilbake agenturet på Chapter, eller er det merket fjernet fra potitlandet for godt?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hørtes ut som de ville ta det tilbake .
    Tenkte å ta en tur og snakke med Andre om noen dager, og da kan jeg jo spørre.

    For øvrig er jeg utrolig fornøyd med den 400W jeg har. Jeg har valgt å kjøre den sammen med en Audio Valve pre, og det fungerer meget godt. Med Chapter pre ble lydbildet en tanke syntetisk og kaldt. Nå mener jeg å ha fått en god balanse.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Da får vi kanskje en tilbakemelding av deg da?

    Har bare pratet med de på telefon, for en stund siden, og da har det virket noe uklart!

    Er forsatt keen på Chapter Sonet, men det blir jo helt håpløst uten "Andre" priser!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Da får vi kanskje en tilbakemelding av deg da?

    Har bare pratet med de på telefon, for en stund siden, og da har det virket noe uklart!

    Er forsatt keen på Chapter Sonet, men det blir jo helt håpløst uten "Andre" priser!
    Skal forsøke å få tatt en tur til uka - og håper sjefen er der. Det har blitt en del bomturer i løpet av årene.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Til flinkgutt. Har vært flink gutt og snakken med Andre. Han bekreftet det alle vet at det hadde vært en ganske lang disputt med Chapter. Han hadde imiedlertid nettopp besøkt produsenten og ordnet opp i forholdet, slik at det igjen skal være på skinner. Han får inn en del nytt Chapter i løpet av "noen" uker.
    Vi får håpe det går slik.....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det var gledelige nyheter Grammofon
    kanske noen flere får opp ørene for noe av det bedre på forsterker siden, som selges her til lands imo. Ska ta en tur ut til Andre og besøke dem, lenge siden nå, trots ett noe rotete kunde behandling til tider:rolleyes: så har han alltid vært og stole på ellers.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har også pratet med H.H., og fikk en litt annen versjon av den saken, men da var det Freddy man prata med, og han var usikker på hva som skjedde i fremtiden!

    Men det er jo så klart husguden (Andre) som sitter med fasiten!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn