Chapter Audio, s "venner"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Veit ikke, men tydeligvis har Lyd og Bilde problemer med den?

    Sitat: Får ikke testet produktet opp mot nevnte produkt (Chapter Audio Precise MK II), da den er på reparasjon
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har aldri hatt noen problemer med min..

    Andre har pratet om en oppgradering for MK2. Noen som har gjort dette eller vet noe om det....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.183
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei
    Ett problem som er med mkll, er att den i avbypass modus gir ca 30db lavere nivå.
    Når du først trycker confirm yes, så er det riktig nivå 00.00db men så fort du byter
    ingang så glemmer den senker nivån ca30db, flere som har dette problemet, kan visst
    ordnas med en software oppgradering, men tørs inte tenke på hur lang tid det vill ta for
    Chapter att ordne det ::) ellers er den grym ;D
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Litt treig i oppfatningen kanskje men var 250s en ny variant igjen av Mk2?
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    663
    Antall liker
    365
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er en ny versjon med 250W ???
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har bestemt meg for som så mange andre å gå bort i fra CD spiller og heller bruke en nettverksspiller. Trenger derfor ikke forofrsterker delen. Har Precis v2 og det naturlige valget blir vel og bytte inn den med couplet 200s.
    Blir det noen særlig forskjell(bruker prossesor inngangen på v2) på film og avspilling av musikk. Hvis vi tar utgangspunkt i at CD spilleren og nettverksspilleren spiller like bra.

    Takker for alle innspill...
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    305
    Antall liker
    171
    Har noen her prøvd cd spilleren til Chapter Audio. I tilfelle hvordan låter det.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har ikke tørt å prøve den ennå. Har litt med lommeboka å gjøre :'(

    Hi Fi huset har den nevnte spilleren inne, og de påstår at den låter meget bra!
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Chapter Audio, Sonnet CD-spiller

    Hva ca. er prisen på Sonnet her til lands? Og hvordan har HiFi-Huset beskrevet ytelsen?

    Mvh,
    Vidar
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Beklager men det var et fortrinn som sto fremme (de er jo ganske like), men i følge Hi Fi huset har ikke sonnet kommet til Norge ennå. Så det er bare å smøre seg med tålmodighet!

    Det får en veil. utsalgspris på ca. 55.000 - 65.000 i Norge.
     

    fibreist

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    2
    Hei.
    Har bestilt meg en Chapter Preface som skal brukes med
    Krell 750mcx.
    Noen som har erfaring med denne,eller eldre modeller.
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Da er vi en venn til :) (hvis jeg får være med :-\ )

    Har fått meg en Chapter Audio Precis mk II
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes du om Precis Mk. II da?
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Får jeg være venn hvis jeg sier den er bra 8)




    Litt for opptatt om dagen, så har dessverre ikke fått hørt noe særlig på musikk nå.

    Men av det lille jeg har hørt er en meget detaljert diskant, uten å bli skarp.
    Bassen er annerledes enn den jeg er vant med (Copland CAT 305 + Parasound A21), den minner meg faktisk litt om midgard blokkene jeg hadde en gang.
    Mere "trykk" og detaljer i bassen nå, men syntes Parasounden spilte dypere og mere, ja hva skal man si, pompøst?
    Mellomtonen bare er der, har ikke noe å si fra eller til på denne ennå.
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Noen som veit prisforskjellen på 200 å 250S her inne?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    picpac skrev:
    Men av det lille jeg har hørt er en meget detaljert diskant, uten å bli skarp.
    Bassen er annerledes enn den jeg er vant med (Copland CAT 305 + Parasound A21), den minner meg faktisk litt om midgard blokkene jeg hadde en gang.
    Mere "trykk" og detaljer i bassen nå, men syntes Parasounden spilte dypere og mere, ja hva skal man si, pompøst?
    Mellomtonen bare er der, har ikke noe å si fra eller til på denne ennå.
    Høres ut som switch-mode i likhet med Chord jeg selv har eid. Bassen er like dyp og den er der, men den er stram og kontant på en helt annen måte en det man ofte finner i andre mer tradisjonelle forsterkere. Jeg for min del ble fort vant med den renhet og gjennomsiktighet som Chord SPM 1200B effektforsterkeren hadde -så jeg ser frem til å stifte nærmere bekjentskap med Precis II etter hvert.

    Mvh.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det står følgende i Chapter Audio Precise sin bruksanvisning:

    PHASE (Select)

    Press the knob once more to open the Phase select meny. You can alter the absolute phase on any input. The choice are "non invert" (default) and "invert".

    Spiller på innstillingen non invert, men på en eller annen måte, så virker det som lyden blir bedre på invert?

    Hva gjør dere andre eiere av Chapter Audio Precise? (Dette er MK I) Og er dette dårlig engelsk?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er alle Chapter Audio Precis sine venner ute og bader? Eller har dere tatt ferie allerede nå?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    f skrev:
    Det står følgende i Chapter Audio Precise sin bruksanvisning:

    PHASE (Select)

    Press the knob once more to open the Phase select meny. You can alter the absolute phase on any input. The choice are "non invert" (default) and "invert".

    Spiller på innstillingen non invert, men på en eller annen måte, så virker det som lyden blir bedre på invert?



    ???

    Hva gjør dere andre eiere av Chapter Audio Precise? (Dette er MK I) Og er dette dårlig engelsk?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.183
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei flinkgutt
    Spiller på non invert på min mkll, har også prøvd invert kan ej huske det var nån forskjell her
    men kan ju teste en gang til senere...
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ja, det hadde vært fint om du kunne prøve det!

    Har spillt på non invert i flere år her også, men plutselig så virket det som lyden ble "noe" bedre på en gammel remastret Scorpions CD, men det kan jo være varmen, eller et par ekstra vodka, som spillte ørene/hjernen et puss?

    Hvilket misjon har denne innstillingen egentlig?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har prøvd og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hørte noe forskjell:)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Attila74 skrev:
    Jeg har prøvd og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hørte noe forskjell:)


    Er langt på vei enig, men det kan jo hende at det siste glasset med krangle-vann (ild - vann) gikk litt fort ned ;)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Kan vel si at jeg gleder meg idag. Har kjøpt en ny Dac. Lite Dac-38..
    Skal bruke den hovedsakelig til Squeesebox Duet. Og har også kjøpt ny tomannsbolig så da blir det også nye høytalere. 1037BE mest sannsynelig...
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det er en god/meget god allround høytaler, men særlig snill ovenfor dårlige innspillinger er de ikke!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    ...ja det kan man vel trygt si. ;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.183
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei flinkgutt.
    Har då endelig fått testet non ivertert/invertert (etter ferie) på min mkll, noe jag også gjorde på min mkl
    hører vel ingen! noen forskjeller nå heller
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    cash 63 skrev:
    Hei flinkgutt.
    Har då entligt fått testet non ivertert/invertert (etter ferie) på min mkll, noe jag også gjorde på min mkl
    hører vel ingen noen forskjeller nå også<


    Ok. Da er vi nok enige!
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hei, kan noen fortelle meg hvordan Chapter Precis er på varmeutvikling og om forsterkeren trenger mye lufting? Har i dag eletronikk i en tv-benk med dører, noe som gjør god lufting litt tungvindt. Vurderer å bytte til en type tv-benk med skyvedører, slik at disse kan stå oppe ved behov for luft/ kjøling.
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    305
    Antall liker
    171
    Den blir ikke så varm. Men den har lufting på sidene.
    Så en slik benk vil ikke være bra.
    Du kan jo eventuelt sette den på toppen.
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Har Precis v.2 på prøve nå. Den har hovedsaklig lufting i toppen og det virker som skap fungerer bra. Bruker å ha skapdøren oppe innimellom hvis forsterkeren belastet, slik at det kommer tilstrekkelig med luft inn. Ser at Precis MK2 har lufting på sidene. Usikker på hvilke av disse to jeg ender opp med, dersom det blir Chapter.
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    En annen ting... Er ikke så bevandret innenfor high-end verdenen før nå. Hva kommer det av at forsterkere som f.eks Chapter og Meridian ikke har utgang for headset? Er jo en del hi-fi entusiaster som lytter til musikk når det ellers skal være stille i huset. Tyr man da til egen headset forsterker? Blir litt tungvindt med tanke på kabler fra kilde, osv. Hmm!
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    f skrev:
    Ja, man tyr til en egen headsett- forsterker!
    Ok, takk for svar.

    Ser for øvrig at du har samme kombinasjon som jeg tester for øyeblikket. Har vel og merke lillebror 1007 BE. Etter å ha testet litt annen elektronikk, så må jeg si dette låter utrolig bra. Dog med en noe uheldig høyttaler plassering i stuen. Grei avstand mellom høyttalere, men den ene er "tvunget" litt opp i et hjørne. Avstand til sidevegg er ca 40 cm og til bakvegg har begge høyttalerne ca 30 cm. Sliter litt med bassen i rummet.

    Koblet for øvrig opp Chapteren og Meridianen med XLR kabler i går etter noen dager med phonokabel. Snakk om løft! Fikk et langt fyldigere og mer oppløst lydbilde. På dB skalaen kunne jeg lett gå ned 5-10 uten at høyttalerne spilte lavere. Nesten litt snodig!
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Det som "plager" meg litt på den lånte forsterkeren (Chapter Precis v.2 (står v.7 på displayet når den skrus på)), er at det spraker i høyttalerne når volumet passerer -50 dB, da begge retninger. I tillegg blinker det blå lyset i "knoben" noen sekunder etter volumet er justert. Virker som den resetter seg eller lignende i forhold til den progressive justeringen. Antar at forsterkeren jeg har hjemme nå har fått noe fartstid...

    Når jeg først skal legge såpass mye penger i en god forsterker, burde jeg gå opp på den nye modellen Precis MKII eller er det liten forskjell på disse. Har prøvd å lese meg litt frem til forskjeller på nettet og har tolket det sånn at i hvert fall utgangsstyrken er endret. Mener også at jeg lest at det har vært noen feil med MKII versjonen...?

    Setter pris på tilbakemeldinger og tips til valget... Akkurat nå er stuen like viktig (om ikke viktigere) enn stortinget! På stortinget er det bare bambus åkke som...
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    357
    Antall liker
    44
    Feilen på mk2 var vel at to printplater satt for tett, og pga. dette kortsluttet, bortsett fra det var det ikke noe annet er min erfaring. Har hatt begge to hjemme. Er vel litt mere krefter i mk2 utgaven+ litt"klarere" lyd generelt. Men det kommer vel an på ht.
     

    el_oso

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    JE skrev:
    Feilen på mk2 var vel at to printplater satt for tett, og pga. dette kortsluttet, bortsett fra det var det ikke noe annet er min erfaring. Har hatt begge to hjemme. Er vel litt mere krefter i mk2 utgaven+ litt"klarere" lyd generelt. Men det kommer vel an på ht.
    Ok, tipper André har MKII tilgjengelig for test også, så for gjøre en vurdering... Vil tro Chapter har rettet denne feilen på nyere modeller.

    Kan jeg få spørre om du havnet på Chapter eller om du testet kun for kuriositenens skyld?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn