CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.625
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er i hvert fall nok av C-J eiere som ønsker å spre budskapet - akkurat nå er følgende utstyr til salgs på bruktbørsen:

    Conrad-Johnson PV14L (forforsterker)
    Conrad-Johnson MV60SE (effektforsterker)
    Conrad-Johnson Premier 12 (effektforsterker)
    Conrad-Johnson 350SA (effektforsterker)  :eek:
    Conrad-Johnson CAV 50 (integrert forsterker)
    Conrad-Johnson DV-2b (CD-spiller)

    Velg (og vrak)  ;)
    Tja, folk oppgraderer, vettu....
    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var jammen på tide! Her måååå jeg jo bare være med! ;-)
    Og Bamsemann, kjøp den forsterkeren!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.696
    Antall liker
    7.936
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lovte å komme tilbake til lyden:

    1. Den får meg til å tenke på............ et stort siselert kobberfat som min bestemor hadde. Gyllent, og hvis du kikket nærmere, så du en uendelighet av små detaljer og mønster risset inn i overflaten.....

    2. Lyden er uanstrengt, dynamisk og detaljert, men her må jeg skyte inn at store elektrostater ikke er de rette høyttalerne å bedømme dynamikk på.
    1. Steike! Dagens beste. Knut Vadseth gjev deg garantert fast spalte - full pott for allegori!

    2. Er dei ikkje i orden?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.625
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1. Steike! Dagens beste. Knut Vadseth gjev deg garantert fast spalte - full pott for allegori!

    2. Er dei ikkje i orden?
    1.Takker!

    2. Joda, de er i orden. Men dette er mitt 4. sett med elektrostater, (Martin-Logan Sequel 2, Audiostatic ES 100 , Quad ESL 63, Soundlab A3 ) og det er mitt absolutte inntrykk at dynamiske høyttalere ( gode sådanne) har bedre dynamikk enn elektrostater. Michael Fremer sier det samme, forresten.
    mvh
     
    A

    Aubi

    Gjest
    Har hørt gjennom 2 versjoner av Mary Blacks " Ellis Island"; originalen og et relativt ferskt liveopptak. (Takk, Johnny!)
    Alltid kjekt å kunne bidra med noe der annlegget har vert tweaket på en liten mannsalder, mens man i prosessen helt har glemt å tilegne seg musikk. ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg har alltid innbillet meg at det ikke er noe som slår elektrostater på dynamikk (innenfor visse begrensninger med lydtrykk og dypbass)? Jeg ser nesten for meg magien med fulltone elektrostat kombinert med den "berømte" mellomtonegjengivelsen til C-J. Hvordan ville en C-J effektforsterker fungert sammen med elektrostatenes noe rufsete impedanseforløp i diskanten, mon tro?

    Mvh. Johan
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kan jeg være med? Har hatt :
    pv-4
    pv-9
    pv-1o
    pv-11
    pv12
    mv-50
    mv-100
    premier-10
    premier-11
    premier-14
    df-1
    dv-2b
    pf-2
    mf-2300
    da-2b
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.625
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid innbillet meg at det ikke er noe som slår elektrostater på dynamikk (innenfor visse begrensninger med lydtrykk og dypbass)? Jeg ser nesten for meg magien med fulltone elektrostat kombinert med den "berømte" mellomtonegjengivelsen til C-J. Hvordan ville en C-J effektforsterker fungert sammen med elektrostatenes noe rufsete impedanseforløp i diskanten, mon tro?

    Mvh. Johan
    Tja, jeg har hørt dette mange ganger, og jeg sier heller ikke at dynamikken er dårlig, for det er den ikke. Får kanskje heller si at de har lynhurtige transienter, men mangler det ultimate lydtrykket. Kall det en presisering, om du vil.

    Jeg kan fortelle deg det. Spiller du for høyt, så klipper de.
    mvh
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Hei

    Før meg opp på listen!

    Hilsen
    Endre
    Hvor mange CJ venner er vi egentlig her inne?
    Håper dette kan bli en fellestråd for CJ fans, hvor vi kan spre det glade budskapet; it just sounds right.

    Lf
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Dette var jammen på tide! Her måååå jeg jo bare være med! ;-)
    Og Bamsemann, kjøp den forsterkeren!
    Jeg har veldig lyst ja impulse..

    En kamerat hadde den for noen år siden, og den svinga enormt..

    Tror du den passer til mine focus 110?

    Hjernen min er her litt ambivalent... vet egentlig ikke hvorfor ???

    bamsemann.. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    I min bok er CAV-50 en av de beste integrerte forsterkere jeg vet om, og det er ikke akkurat ofte de er å se brukt! Har riktignok aldri hørt den med dine Dynaudio Focus, men magefølelsen min sier meg at det burde fungere veldig bra. Jeg har merket meg at du liker at lyden har kropp, og det har denne, det er helt sikkert! Jeg hørte CAV-50 med Totem Model 1 en gang, og det var en utrolig magisk kombinasjon. Den opplevelsen sitter i enda....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ..så dette er ikke tiden for ambivalens, Bamsemann.... :)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Hør på fornuftige impulse og bli en av oss, bamsemann ;D

    Lf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, Lf! ;-) Det var en karakteristikk som varmet på en ellers grå dag! Apropos "bli en av oss"...jeg jobber enda med å skaffe deg en JJ, om du fremdeles tenker i de baner, men mannen er ikke så lett å få fatt på om dagen...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Det var jo deg, Impulse, som gav meg det skubbet jeg trengte for å kjøpe min CAV 50.
    Jeg er særdeles fornøyd, og oppgraderingsspøkelset tør ikke nærme seg huset mitt når jeg fyrer opp CAV 50'en ;)

    Men, når det nå er så mange CJ eiere og ellers kunnskapsrike personer her...
    Forsterkeren min er vel i utgangspunktet satt til 4 ohm. Høytalerne mine (Reference 3A Master Royal Mk II...puh :p) er 8 ohms, og visstnok med en vennligsinnet impedanskurve.
    Er det noe å hente på å forandre dette på forsterkeren?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg tenker fortsatt i de baner impulse :)
    Mange aktuelle forsterkere surrer i hodet mitt bla JJ322, DecWare Zen Taboo og Supratek Merlot (litt for dyre)
    Lf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei,Kjoenik! Utrolig hyggelig at du er så fornøyd! CAV 50 er en juvel, rett og slett. Men så har du jo fantastiske høyttalere også,da! :) Med fare for å erte på meg noen med betydelig mer velfundamentert teknisk kunnskap...La forsterkeren være som den er. Du har høyttalere som ikke belaster voldsomt, og jeg tror ikke det er mye å hente på en modifikasjon.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jo, du har sikkert rett. Ser der har vi skremt vekk modifikasjonsspøkelset også ;D

    Ellef, burde du ikke søke etter en CJ pre-amp til deg selv (og et par Ref 3A til din søte frue ;)) ?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg hjelper når som helst til med å skremme bort spøkelser! ;-)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe... Sier du det? Men så er jeg veldig trygg på at du blir fornøyd,da....Minst like fornøyd som jeg ble med en Klein Attitude jeg tror du vet om.... :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Hehe... Sier du det? Men så  er jeg veldig trygg på at du blir fornøyd,da....Minst like fornøyd som jeg ble med en Klein Attitude jeg tror du vet om.... :)
    Det er jo et veldig bra oppgraderingsspøkelse ja, nesten som casper the friendly ghost... :D

    Du tar vel godt vare på kleinen impulse?

    bamsemann.. :)
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Men, når det nå er så mange CJ eiere og ellers kunnskapsrike personer her...
    Forsterkeren min er vel i utgangspunktet satt til 4 ohm. Høytalerne mine (Reference 3A Master Royal Mk II...puh :p) er 8 ohms, og visstnok med en vennligsinnet impedanskurve.
    Er det noe å hente på å forandre dette på forsterkeren?
    Hei hei- jeg kan ALT ;D om CAV 50 (jeg har alt av skjemaer etc for denne) - og svaret på ditt spørsmål finner du i siste avsnitt + en del som du sikkert også har grublet på (det hele koker ned til "LET IT BE") CAV50'en er så bra som den kan bli:

    Thank you for your interest in conrad-johnson products.

    All our tube amplifiers are manufactured for pentode mode and sent out in pentode configuration. Our current conrad-johnson tube amplifier line the Premier12's, CAV50 and MV60, can be changed/"modified" from pentode to triode or from triode to pentode.

    It is a matter of taste. Once more, if you change MV60 to triode mode, you will only get proximate 25 Watt pr channel. This is more then 1/2 of the power out compare to pentode configuration.

    Technical you will get more harmonic distortion for triode compare to pentode/ultra linear mode.

    For tubes the harmonic distortion is almost exclusively 2nd order harmonic distortion. The 2nd order harmonic of any musical note is the same note an octave higher. As you probably know, this musically related tone is part of the overtone structure of the original instrument, so the presence of a small amount of the 2nd harmonic distortion merely makes the instrument sound slightly richer in overtones.

    So, the triode configured MV60 will sound little bit richer and warmer in the sound. Most customer will also conclude that the mid's and high's will be slightly better, however that is questionable with the new Sovtek EL34 EH tubes, that we now use for both configurations/modes.

    (The first Sovtek EL34 was the El34G, which was patterned after the popular Siemens EL34 made in Germany. The next type was an improved version called the EL34G+. Those types were discontinued and replaced by a highly improved version known as the EL34WXT. The latest type is the EL34EH which is sold under the Electro-Harmonix name. It has a super linear transfer characteristic and behaves (and sounds) like vintage Mullard and Telefunken types. All of these types are from the same Reflector plant in Russia. Sonically most people say the Sovtek types (especially the EL34EH) are warmer and more lush than the Svetlana types.")

    2nd. I will personal keep the unit wired for 4 ohm output taps. We do not recommend customer to rewire internal output impedance on the MV60. I will urge you to keep the MV60 output impedance wire for 4 ohm, when you are using 4 - 16 ohm speakers. We believe that it's the best option and it will sound much better. Have in mind, most speakers today perform better at the lower output impedance and the transformer design itself has been optimizes to the 4 ohm connector. Anyway, I know this also is a matter of taste

    Regards,
    Knut Ryerson, C-J
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Ellef, burde du ikke søke etter en CJ pre-amp til deg selv (og et par Ref 3A til din søte frue ;)) ?
    Har tenkt på det, men er litt for glad i det gode RIAA trinnet i EAR 864. I tillegg er en CJ premier 14/16 for stor til å ha i stereobenken vår :)Men om vi får tilslag på huset som vi ønsker å kjøpe, blir det eget lytterom på meg. Da blir det andre boller.

    Det er to komponenter i huset min frue har funnet ok, EAR 864 (slik at hun kan spille barneplatene sine) og REF 3A Royal...... I følge henne er REFene forsatt bare på utlån ;D

    Lf
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Hei hei- jeg kan ALT  ;D om CAV 50 (jeg har alt av skjemaer etc for denne) -  og svaret på ditt spørsmål finner du i siste avsnitt + en del som du sikkert også har grublet på (det hele koker ned til "LET IT BE") CAV50'en er så bra som den kan bli:

    [/b]
    God info, Lexluthor.
    Kjenner du Premier 11A? Regner med at denne ikke kan "kjøres i triodemodus".
    Lf
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Kan jeg være med? Har hatt :
    pv-4
    pv-9
    pv-1o
    pv-11
    pv12
    mv-50
    mv-100
    premier-10
    premier-11
    premier-14
    df-1
    dv-2b
    pf-2
    mf-2300
    da-2b
    Æresmedlem hvis du igjen konventerer til CJ ;) Er du forsatt i AN-land?
    Lf
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Æresmedlem hvis du igjen konventerer til CJ ;) Er du forsatt i AN-land?
    Lf
    Kjøpte min første CJ for snart 20 år siden. Synes de har hatt noe spesiellt. En slags rytme som gjør at du får lyst til å trampe takten. De svinger. Forforsterkeren premier 14 har nok vært min favoritt av det jeg har hatt, men må si at jeg har vært fornøyd med alle CJ jeg har hatt. Var nok litt spesiellt med min første CJ som var en DF-1 som jeg kjøpte ny av Peter på 80-tallet Dette var en mosfet cd-spiller med innebygget preamp. Tok flere år før jeg fant noe som var vesentlig bedre. Nå er det en stund siden jeg hadde en CJ, har også solgt min kit one fra Audionote. Skulle jeg kjøpe meg en CJ igjen nå så tror jeg det ville blitt en premier 16 på bruktmarkedet. Ikke så lenge siden vi prøvde en slik og synes denne var kjempegod. Tilbudet om æresmedlemskap står kanskje åpent en stund? ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk LexLuthor (for forsterkeren også ;D).
    Da var vel den saken avgjort!

    Spennende lesing om Sovtek rørene som har blitt til Electro Harmonix EL34EH :)

    ELEL6200
    I følge henne er REFene forsatt bare på utlån
    Hehe, ja hun kommer stadig med små kommentarer her inne.
    Litt sånn, "jeg vet hvor du bor" eller "I'm keeping an eye on you!"

    Heldig du som har eget lytterom i sikte! Jeg er på utkikk etter øretelefoner...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Synes du er litt streng her, Lf...:) Med den lista der stemmer jeg for å gi Hagto æresmedlemskap på flekken! Han har jo cj i blodet, mann!
    Dessuten vet vi jo at han kommer til å konvertere, ikke sant?
    Og når han nå først skulle bekjenne sin pasjon for et annet merke, er jo ikke Audio Note så ille da, for å si det mildt. :)
    Personlig står jeg med ett bein i den leiren også...
     

    epicurus

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Innlegg
    195
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0


    Premier 11(A), Premier 12 og Premier 8(A) kan modifiseres til "XS" utgaven som er triode koblet, og benytter EL34 rør på utgangen. Ulempen er at man får kun ca. 22W fra hvert par EL34.

    mvh Peter
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sign me up! :D Så langt utgjør beholdningen kun en MF-2300A, men det er da en start..

    Har så smått begynt å kikke på pre (igjen). Sikler på bl.a. CJ - gjerne rør, men så var det prisen på disse godsakene da :( Erfaringer mottas med takk!

    Erato: Hvor begynner prisen på Wadia-spillerne?
    Lexluthor: Hva hadde du tenkt deg for din PV14?

    Svar gjerne på PM, ikke sikkert dette er interessant for samtlige CJ fans ::)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.625
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er det andre enn meg som har registrert at vi nå har hele tre sider med innlegg, og ikke ett eneste innlegg dreier seg om blindtesting av kabler? ;D ;D ;D
    mvh
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Kanskje det kommer en premier 11A til salgs om ikke alt for lenge ;)

    Lf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ;D tkr, jeg registrerer at blindest/kabel/kandetmålesellerikke debattkrangelsludderet er totalt fraværende her inne, og jeg må i min grenseløse glede bare få uttrykke en dyptfølt takk til dere alle for at vi slipper sånt uvesentlig sprøyt! Musikk skal føles, oppleves og nytes!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig Impulse.

    Eneste grunnen til å blindteste kabler, er hvis man er, ja nettopp, blind. Og kanskje er det ikke engang da nødvendig å teste dem, men bare å be om litt hjelp til å feste dem.

    Skal ikke prøve meg på å påstå at CJ-eiere er mer opptatt av musikk enn gjennomsnittet, ihvertfall ikke uten å ha det verifisert ved hjelp av en kvadruppelblindet, randomisert, kombinert case-control/kohorte, med to,-eller flere ukjente, men det er i hvert fall min hypotese :eek:

    Har rasket med meg en bunke klassisk musikk fra musikkbiblioteket, og nå går det i Prokofiev's 2.symfoni med berlinerfilharmonikerne og Seiji Ozava fra DG. Fyrige saker!
    Lurer jammen på om ikke CJ-eiere går oftere på musikkbiblioteket også... ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Lurer jammen på om ikke CJ-eiere går oftere på musikkbiblioteket også... ;)
    Det gjør dere ikke!

    Kort innpå bare: Lokal hifipuher med MANGE rør (mest i Opera Consonance-saker riktignok) i butikken sa i dag: Trenger ikke rør når du har Sonus faber ;D

    CJ lyder forøvrig sikkert riktig og dette er en fin tråd.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det gjør dere ikke!

    Kort innpå bare: Lokal hifipuher med MANGE rør (mest i Opera Consonance-saker riktignok) i butikken sa i dag: Trenger ikke rør når du har Sonus faber  ;D

    CJ lyder forøvrig sikkert riktig og dette er en fin tråd.

    høres ut som hi-fi pusheren blander rørlyd med mørkt, sedat og baktungt lyd (sonus faber :p).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn