CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Nu skal ikke jeg krangle i den fine tråden deres, men har du hørt særlig mye på Sonus faber?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nu skal ikke jeg krangle i den fine tråden deres, men har du hørt særlig mye på Sonus faber?
    ja. har hatt endel sonus-modeller opp gjennom årene. aldri fått fot.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Personlige preferanser kan vi ha. :)
    Jeg har gode resultater med stringent elektronikk foran mine høyttalere. Skulle CJ trukket dem måtte det vært SS. Rør og trafo ville antakelig gitt et lydbilde som var mørkt, sedat og baktungt.
    En god rørpre ville sikkert vært fint, men da måtte jeg fått økt inngangsimpedansen på effektforsterkerne mine en tigang omtrent.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Personlige preferanser kan vi ha. :)
    Jeg har gode resultater med stringent elektronikk foran mine høyttalere. Skulle CJ trukket dem måtte det vært SS. Rør og trafo ville antakelig gitt et lydbilde som var mørkt, sedat og baktungt.
    En god rørpre ville sikkert vært fint, men da måtte jeg fått økt inngangsimpedansen på effektforsterkerne mine en tigang omtrent.
    ikke enig i at "rør og trafo ville antagelig gitt et lydbilde som var mørkt, sedat og baktungt".
    dette er den største misforståelsen når det gjelder rør og trafo.
    dårlige rør/trafo kan låte slikt.
    skikkelige rørforsterkere spiller åpent, dynamisk og distinkt. og med en nerve, mikrodynamikk, som ss ikke er istand til å kopiere.  
    den omtalte pusheren virker ikke som han har så mye peiling.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Joda, enig, men disse moderne Sf-ene sender de slemmeste returstrømmer tilbake. Omtrent ingenting som demper basselementene. Ampen må svelge unna. Klasse D klarer brasene med rørmellomtone på kjøpet, men man må tweake for å nærme seg rørkvaliteter i toppen. Gir meg nå, tråden er om CJ, som er utmerkede produkter.

    Omtalte pusher er Hifiguiden på Hamar. Han har vært i gamet en tid.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Helt enig Impulse.

    Eneste grunnen til å blindteste kabler, er hvis man er, ja nettopp, blind. Og kanskje er det ikke engang da nødvendig å teste dem, men bare å be om litt hjelp til å feste dem.

    Skal ikke prøve meg på å påstå at CJ-eiere er mer opptatt av musikk enn gjennomsnittet, ihvertfall ikke uten å ha det verifisert ved hjelp av en kvadruppelblindet, randomisert, kombinert case-control/kohorte, med to,-eller flere ukjente, men det er i hvert fall min hypotese :eek:

    Har rasket med meg en bunke klassisk musikk fra musikkbiblioteket, og nå går det i Prokofiev's 2.symfoni med berlinerfilharmonikerne og Seiji Ozava fra DG. Fyrige saker!
    Lurer jammen på om ikke CJ-eiere går oftere på musikkbiblioteket også... ;)
    ;D Stort pluss i margen for entusiasme og formuleringsevne, Kjoenik. Keep it up!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle vært spennende å høre litt om hva slags erfaringer cj- folket har med forskjellige rørtyper. Av egen erfaring kan jeg si at småsignalrørene var vel så viktige som de store, og at jeg var forbauset over hvordan man nærmest kan "trimme" lyden med disse.
    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er mine erfaringer også! Jeg bruker 6GK5-rør i preampen, og har prøvd NOS GE (som cj selv anbefaler), Mullard og RCA, og fant at det var tildels store forskjeller her. GE låt fint, men litt anonymt, Mullard mørkere enn jeg likte, mens NOS RCA hadde størrelse, klangfarger og dynamikk som gjorde at de ble stående i. Jeg har hatt endel linjetrinn i hus, men ingen har fått musikken til å blomstre slik som Premier Ten med RCA NOS-rør.
    Deilig å kunne glemme hifi-nevrosene og konsentrere seg om det som gjør at de fleste av oss orker å holde på med denne hobbyen.... ;-)
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Melder meg på lista med et sett CJ Premier 5 som varmer godt i disse sure høstkvelder.  ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den burde varme godt, ja! :) Låter vel ikke akkurat så ille heller, om jeg husker riktig.
    Velkommen skal du være! :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg på lista med et sett CJ Premier 5 som varmer godt i disse sure høstkvelder.  ;)
    Er det de store 200- watterne? De skulle det vært veldig. veldig moro å høre. Du skulle vel ikke tilfeldigvis bo i nærheten av Bergen..? :D
    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg vet hvor hifiasylet bor...
    Litt over 3 timers kjøretur fra Bergen....
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Legger ved et lite stemningsbilde fra disse kalde høstkvelder, det er vel derfor vi holder på?



    Har endelig fått nye paneler i CLS'ene, så nå får Accustatene ta en pause så lenge mens de nye panelene spilles inn. ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Legger ved et lite stemningsbilde fra disse kalde høstkvelder, det er vel derfor vi holder på?



    Har endelig fått nye paneler i CLS'ene, så nå får Accustatene ta en pause så lenge mens de nye panelene spilles inn.  ;D
    YOU`RE MY KIND OF GUY! :D :D :D
    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skikkelig bra dempeputer du har under racket ditt ;-)
    Kan med hånden på hjertet si det virker meget lovende dette oppsettet nå.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Intet fungerer som Haugesunds avis under racket, har forsøkt alle tradisjonelle remedier, men kommer alltid tilbake til avisen. Men de må ikke være for gamle, ferske aviser låter best.
    Bassen begynner å komme seg også nå, detaljer er bedre enn Accustatene!
    Koser meg så mye at jeg må legge bånd på meg for ikke å rulle rundt på gulvet!!! :D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja HA ble nok bedre som dempematerialet når Orkla overtok. De kan dette med avispapir og demping under rack. Har visstnok en helt vill forskingsavdeling har jeg hørt.. :)
    Har du forsøkt med og uten ekstern dac til cd spilleren din?
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Joda, DAC en låt mye bedre. Og jeg har Accustat 2+2, har en mail fra deg fra tidligere, og det er bare å droppe innom hvis du er i nærheten. ;)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Jeg klarer nok ikke å matche Hagto, men dette er det som jeg har hatt av CJ frem til dags dato:

    Premier 14
    MF 2500
    Premier 350SA
    ACT2
    ACT2 Series2

    Endre
    Kan jeg være med? Har hatt :
    pv-4
    pv-9
    pv-1o
    pv-11
    pv12
    mv-50
    mv-100
    premier-10
    premier-11
    premier-14
    df-1
    dv-2b
    pf-2
    mf-2300
    da-2b
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer nok ikke å matche Hagto, men dette er det som jeg har hatt av CJ frem til dags dato:

    Premier 14
    MF 2500
    Premier 350SA
    ACT2
    ACT2 Series2

    Endre
    Får vel trø til jeg også:

    MV 125
    Evolution 2000
    Prem 10
    Prem 15
    Prem 8
    ART I

    Mulig at jeg har glemt noe... PV 9 eller noe sånt?

                                 mvh
     

    akto

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Innlegg
    595
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Hva synes dere om MF 2500A? Har kjøpt en slik nylig og det er en bemekelsesverdig god match med Martin Logan!
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Får prøve om eg er kvalifisert eg og.har hatt:premier 11,premier12,premier 8,premier 140,premier 350,premier10,evolution2000,premier 17,premier 15.pv10,pf2,Har prøvd premier 16cd ,speler dv2b
    Hva synes dere om MF 2500A? Har kjøpt en slik nylig og det er en bemekelsesverdig god match med Martin Logan!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg vil si du er usedvanlig godt kvalifisert, elta. Velkommen!
    Hva har du nå,forresten?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Får prøve om eg er kvalifisert eg og.har hatt:premier 11,premier12,premier 8,premier 140,premier 350,premier10,evolution2000,premier 17,premier 15.pv10,pf2,Har prøvd premier 16cd ,speler dv2b
    :eek: :eek: Du må jo være oppfostret på CJ.
    Tørr jeg spørre om hvilken CJ forsterker du har vært mest fornøyd med?

    Lf
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får prøve om eg er kvalifisert eg og.har hatt:premier 11,premier12,premier 8,premier 140,premier 350,premier10,evolution2000,premier 17,premier 15.pv10,pf2,Har prøvd premier 16cd ,speler dv2b
    Her er det bare å kaste seg ned i nesegrus beundring!
    We are not worthy...
    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva synes dere om MF 2500A? Har kjøpt en slik nylig og det er en bemekelsesverdig god match med Martin Logan!
    Har hatt den på hjemlån. Likte den veldig godt, men endte opp med rørgreier istedet.
    Angret litt, etterpå, for MF 2500 A hadde krefter i overskudd til å drive mine ML Sequel 2, mens rørgreiene slet litt. Men det var den lyden da....
    mvh
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Gløymte forresten EV1 riia.Må vel sei at Premier 140 er den beste av dei
    :eek: :eek: Du må jo være oppfostret på CJ.
    Tørr jeg spørre om hvilken CJ forsterker du har vært mest fornøyd med?

    Lf
     

    TBG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    3
    Melder gjerne inn min Dv-2b og Premier 16,
    og benytter anledningen til å spørre om tips til rørvalg (6gk5 /6922 ) ???
    (Samspiller med sonic frontiers power 2 med EAT KT88, og SF cremona.

    mvh
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Re: CJ`s venner - kjøpe eller vente?

    Det er kanskje å banne i kirka å spørre om annet enn CJ i denne tråden, gi meg en lotto-mill, så skal nok pipa få en annen tone ;D Saken er at jeg kom over en Ming Da MC3R rør-pre til 3500,- på bruktbørsen. Er det et okey kjøp? Og vil den passe min CJ MF2300A?

    Jeg har:
    • Flyttet - og over nyttår flytter jeg igjen, lytterommet er derfor variabelt. jeg er mer ute etter generelle betraktninger rundt denne pre-ampen (evt anlegget forøverig). det som er sikkeret et at pre og cd spiller er "nestemann ut".
    • Marantz CD-63/Technics 1200mk2 som primærkilder.
    • Densen B-100 som preamp (passiv) idag.
    • JM Lab Electra 920.1 og Monitor Audio MA-201 som vekselvis benyttes som høyttalere (avhenger av hus/rom/sted). forskjellige høyttalere ja, men med klare fellestrekk lydmessig (metall-diskant er en bidragsyter).
    Jeg synes:
    • anlegget generelt låter en litt lite oppløst og noe anstrengt og hardt - særlig ved høye volumer.
    • lyden var mer oppløst/presis og mer tilstede med annen pre (Kinergetics Research 5.1-prosessor - solgt). Jeg velger derfor å tro at ny pre, gjerne aktiv, kanskje rør, alternativt EC 4.7 (men så var det prisen da...) kunne være noe å satse på.
    Jeg ønsker meg:
    • ny pre, som kan få tilbake noe av presisjonen og tilstedeværelsen fra Kinergeticsen, men gjerne med et litt varmere/snillere lydbilde.
    • drømmer om CJ, men jeg har verken 10 eller 50 store å avse til preamp - og jeg snuser på rør... Det er et udiskutabelt faktum at årets julegave er sydentur for meg og med min bedre havldel 8)
    SPØRSMÅLENE ER DERFOR:
    • Vil utgangsimpedansen (100kOhm) på Ming Da matche ingangsimpedansen på min CJ? Jeg vet ikke hva den er - forslag..? -anybody?
    • Vil overnevnte Ming Da være en god oppgradering fra dagens passive pre-out fra Densen B-100 - og være et hyggelig møte og en rimelig inngangsbillett til "rørenes verden"
    [*] Eller er dette penger på bålet? Det er ingen andre enn meg selv som hindrer meg i å spare et år til.

    PS! Jeg setter pris på all hjelp, og alle forslag! :)Diskusjon om kabler og rom (til dels også høyttalere) er ikke relevant :-X da jeg her føler jeg er på sporet av noe med JM Lab'ene og rom ikke er endelig avgjort ennå (MA'ene er det kanskje så som så med).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mht rørvalg, TBG... 6GK5 er et veldig godt, men ofte ganske mikrofonisk rør. Jeg har prøvd både Mullard, GE og RCA.
    RCA var overlegent best hos meg, faktisk på alle parametere. Til og med samboeren min kommenterte hvor mye mer naturlig og nærværende det låt. Men vær oppmerksom på at du må regne med å investere i rørdempere, slik at du får kontroll på mikrofonien. Dette bedrer oppløsning, rom og bassgjengivelse ytterligere. De pinglete "strikkene" cj leverer holder slett ikke mål. Prøv Herbie´s eller Duende Criatura (forhandles av Audiofoni)
    Lykke til!
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Liker ikke helt at dere faller ut av førstesiden, så jeg får melde meg inn jeg også ;)
    Har hatt PV10, og har nå PV14. Drømmer om CT5 :D
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Men vær oppmerksom på at du må regne med å investere i rørdempere, slik at du får kontroll på mikrofonien. Dette bedrer oppløsning, rom og bassgjengivelse ytterligere. De pinglete "strikkene" cj leverer holder slett ikke mål. Prøv Herbie´s eller Duende Criatura (forhandles av Audiofoni)
    Lykke til!
    Støttes, har Herbie's selv, stort løft :)
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Til ettertanke:
    Tenkte på CJ's venner som nostalgikere, da CJ ikke er like designmessig up to date som en del andre merker. Selv om jeg ikke likte utseende til å begynne med, var lyden så overlegent musikalsk i forhold til alt annet jeg har hatt, at jeg rett og slett ikke klarte å kvitte meg med produktene, uansett om designet ikke var helt min stil.
    Altså en stor seier for musikken her i hjemmet  :)

    Hilsen en fornøyd CJ ART2  :-* & CJ Premier 140  :-* eier  :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Da har du også sett det "gyldne" lyset, janhella. Gratulerer! ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn