CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ikke Premier 12 på meg, selv om fristelsen meldte seg. Derimot en Premier 14, som nok treffer midt i smørøyet mht. klangbalanse for min del. Den spiller supert med MF 2500, og simpelthen fantastisk med et par Heart Double Beat 300B monoblokker.

Det var kortversjonen. Slik må det nesten bli, for det er ikke hver dag en kobler opp komponenter som synger så harmonisk sammen. I slike stunder står nok lysten mer til toner enn tastatur, men jeg kommer gjerne tilbake med mer utfyllende betraktninger.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Så utrolig hyggelig å høre at vi er synkrone også i opplevelsen av kombinasjonen cj Premier 14/Heart Double Beat, awe! Ikke at det er noen stor overraskelse, for det er en av de mest magiske kombinasjoner jeg har hørt i løpet av snart førti år med hifi, uansett pris. Forsterkerne er rett og slett kommet til det best tenkelige hjemmet.

Gratulerer så mye!

hifigal

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    35
    Grattis AWE, - det du har der er det vanskelig å toppe! - hvordan i all verden klarte du å få tak i en P14, det har jeg vært ute etter i lang tid. Jeg tror vi har noe felles, mht preferanse for retro CJ AWE , selv koblet jeg opp for første gang Premier 10 opp med Premier 12 i går, og det sparker som en hest, det er som å dope en idrettsutøver! - for en dynamikk - og størrelse i mellomtonen, vet ikke om jeg begynner å bli gal, men det er som om det synger bedre enn ART- og jeg tror jeg foretrekker CJ lyden fra tidlig 90 tall, jeg mener P10/P14 i de rette oppsettene har noe helt unikt i hifiverden, som, er vanskelig å slå ang musikkglede og trampe -takten-faktor.

• Liker
    Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Og hvordan i all verden kom jeg på denne ideen? Guess who!

Jeg husker da jeg var i Royal Festival Hall første gang: Den spontane, sensasjonelle opplevelsen av klanger, musisk energi og full, altoppslukende tilstedeværelse. Intravenøs musikk. Litt slik var det i dag. En kan ikke forberede seg på det. Det skjer med en, og deri består magien. Etter hvert, etter mange, mange bekreftelser, begynner det å demre for en at .. jo, det er full klaff.

Har jeg fått det best tenkelige musikkrommet akkurat nå? Jepp, og der har jeg da også tenkt å oppholde meg en hel del i tiden som kommer.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Premier 16 er en bedre forforsterker enn Premier 10 og 14. Slankere, fastere og mer detaljert sammen med Premier 11 enn Premier 10. 10 og 14 maler med litt bredere pensel, eller rettere sagt grovere hår i børsten, enn 16. 16 er også mer impulsfast og dynamisk i dypbassområdet, strammere og svært presis i øvre bass og nedre mellomtone og utpreget glatt og utstrakt oppover. Jeg må bare si at 16 er et imponerende lydprodukt. Art har jeg aldri hatt hjemme, men alt tilsier at den tar 16 enda et hakk videre.

Det jeg savnet ved 16 etter å ha levd med 10 en del år, var en ørliten dose varme og en anelse motstand, friksjon, bitt eller tekstur på særlig strykere og stemmer. Jeg hørte det umiddelbart da jeg koblet opp 14 i går. Gleden ved å gjenoppdage akkurat det var uventet sterk, og gjenkjennelig via så forskjellige effekttrinn som MF 2500 og Heart Double Beat 300B (HDB). Tre forskjellige lytterom og ulike signalkilder også, så her er det snakk karakteristika som er identifiserbare.

Synergieffekten med HDB fungerer slik at en får alle fordelene fra 16 og 14. Pluss mye mer. Jeg vet det høres tøvete ut å si slikt, men slik er det. Hva er det med HDB? Helt tyst, helt åpen og dynamisk til tusen. Her er det snakk om en musikkformidler som sammen med Premier 14, klarer å fore mine skarve sanser til det punktet der jeg frigjøres fra teknikken, apparatene og alle grubleriene om hva som måtte mangle.

Helt i mål? Aldri. Men jeg vet at disse forsterkerne skal danne basis for musikklivet i chez awe fremover.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.711
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt å høre, awe.

Prem. 16 har jeg hørt, men aldri eid. Skulle gjerne visst hvor mye mer (hvis noe i det hele tatt) det ligger i en ART.

mvh

• Liker

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Igjen, velig hyggelig å høre, awe. Heart Double Beat er en strålende single-ended klasse A-forsterker med ganske unike egenskaper. Men sammen med Premier 14 blir den rett og slett magisk. Alt går opp i en høyere enhet. Synd at Rik Stoet har gitt seg med å bygge forsterkere.

• Liker

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må legge til at cj MF2500 er en glimrende forsterker. Det ligger en fin en til salgs for 10.000 kr på børsen her til gards, og jeg gad vite om det finnes noe som engang er i nærheten kvalitetsmessig til den prisen. Min står fremdeles i racket, for videre testing forteller med klar røst at nye/andre høyttalere trengs for å ivareta de eksepsjonelle kvalitetene i Heart Double Beat. Derfor "sparer" jeg krondiamantene litt - til synergien er mer på plass også på høyttalersiden. Slik er det jo: Trollene eksponeres når selskapet er fornemt nok.

Bottom line her og nå: Slå til på MF 2500.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde det ikke vært for ferie, flytting og generelt kaos om dagen hadde jeg slått til på MF2500. Har fortsatt min PFR som nok er en god match imot dette trinnet.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har kommet over en ACT2. Hva er en god pris på en slik? Og hva er en god forsterker å parre den med evt ? Fått noen tips, men tar gjerne imot flere. :)

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    119
    Sted
    Bærum
    Rør effekt så klart....hvorfor ikke en CJ der og?

Pris er ikke lett på så sjeldne ting, men ville sjekket USA priser var jeg deg. Omsettes jo svært lite i Norge av denslags for tiden.

Og; har du Series 1 eller Series 2 av ACT? Sjekk Audiogon så ser du beskrivelser av ulikhet på de 2, og også bruktmarkedet.

Ole

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    119
    Sted
    Bærum
    Grattis AWE, - det du har der er det vanskelig å toppe! - hvordan i all verden klarte du å få tak i en P14, det har jeg vært ute etter i lang tid. Jeg tror vi har noe felles, mht preferanse for retro CJ AWE , selv koblet jeg opp for første gang Premier 10 opp med Premier 12 i går, og det sparker som en hest, det er som å dope en idrettsutøver! - for en dynamikk - og størrelse i mellomtonen, vet ikke om jeg begynner å bli gal, men det er som om det synger bedre enn ART- og jeg tror jeg foretrekker CJ lyden fra tidlig 90 tall, jeg mener P10/P14 i de rette oppsettene har noe helt unikt i hifiverden, som, er vanskelig å slå ang musikkglede og trampe -takten-faktor.
    En stund siden dette nå, men jeg holdt på lenge med å selge mitt sett av Premier 14 og Premier 12. Ikke var jeg dyr heller, men lite respons både på Børsen her og på FINN. Men, går sikkert litt i bølger dette :)
    Byttet inn med et sett EC AW 180 monoblokker + penger, men det låt ikke i nærheten av CJ P 14.
    Dog skal det sies at kjøper ble veldig fornøyd :)

Ole

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snuser du fremdeles på ACT, HCS?

Tenker på det enda ja. Får den som sagt til en hyggelig pris, men synes det er skremmende vanskelig å finne et matchende effekt-trinn til en smaklig pris. Og jeg trenger ikke all verdens effekt heller, da mine høyttalere er snille i impedansen og har en følsomhet på 99dB.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Snuser på ny pre-amp, om salg av min ARC LS-17 blir realisert en dag. Är det någon här i tråden som kan säga någonting om CJ sammen med Rogue M-180 monoblocker? Impulse?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er ikke såååå vanskelig, HCS. Rogue, Heart, JJ, Audion....

Prøv en klassisk cj, Cross. Det tror jeg du kommer til å like. Det funker som en kule på Rogue.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Med mindre du har en sterk magefølelse, HCS, er det nesten ikke mulig å komme utenom utprøving i egen stue. Veien ser ut til å ligge åpen for SET, men til syvende og sist er det den smaken du får i munnen som avgjør. Når det stemmer, vet en det. For meg ble det litt eldre cj og SET som åpnet en direkte linje inn i musikkens sentralnervesystem i mesteparten av de innspillingene av den musikken jeg dyrker. I dette rommet, hvis jeg sitter omtrent der med høyttalerne akkurat der osv.

Jeg ville ha innkalt til dugnad, kontaktet alle gode krefter, utfordret dem som har forslag og utstyr til en voksen lytterunde. Eller gjort som impulse sier, gått for Premier 12, eventuelt 11 med halve effekten - som det finnes (host) beskrivelser av tidligere i denne tråden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.384
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er fråfallen (hadde ikkje bruk for forforsterkar lenger), men lurer no på ein riaa. Det skulle vel ikkje vere nokre oppsitjarar av CJ sine riatrinn som kan dele sine erfaringar? (Eg treng framleis ikkje forforsterkar, så vi snakkar om ein av laus-riaatrinna)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack A-Arve och impulse. Har noe på gång så får vi se om det presenterar sig här i tråden om kort tid :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig, Cross! Jeg krysser fingrene for at du kommer i mål med den. Det kommer til å bli kanon, i tilfelle.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.711
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Eg er fråfallen (hadde ikkje bruk for forforsterkar lenger), men lurer no på ein riaa. Det skulle vel ikkje vere nokre oppsitjarar av CJ sine riatrinn som kan dele sine erfaringar? (Eg treng framleis ikkje forforsterkar, så vi snakkar om ein av laus-riaatrinna)
    Kan bare snakke for meg selv, men min Premier 15 må du brekke løs fra mine kalde, døde hender. Den er litt kilen på rørene, har lett for å støye med rør som ikke er helt topp. Ei heller har den nok gain for veldig low- output PUer.

Men ellers låter den helt fantastisk, IMO. Den har fulgt meg gjennom mange oppgraderinger, og inntil videre har jeg ikke hørt noe som jeg liker bedre.

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Da ser det onekligen ut som om jag blir medlem av den ärofyllda skaran av CJ-vänner. Om inte solen slutar lysa och månen trillar ner, med andra ord inget är helt klart för den står i hyllan, så kommer det en Premier 17 LS2 efter helgen en gång.

Må si jag är spänd och väldigt nyfiken på vad detta för med sig :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.711
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da ser det onekligen ut som om jag blir medlem av den ärofyllda skaran av CJ-vänner. Om inte solen slutar lysa och månen trillar ner, med andra ord inget är helt klart för den står i hyllan, så kommer det en Premier 17 LS2 efter helgen en gång.

Gratulerer! En meget kapabel pre, IMO. :)

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

mvh
    Takk, tkr! Hört så mye bra om CJ att detta glädjer jag mig till.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.711
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Det har du all grunn til. Har hatt en slik en, og den var farlig god.

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

mvh
    Det har du all grunn til. Har hatt en slik en, og den var farlig god.

mvh
    Jösses, nu ger du mig förväntningar! :cool:

• Liker
    Reaksjoner: tkr

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Spennende, crosswind. Må innrømme at tanken om deg som cj-mann har streifet meg i det du ellers skriver. 6922-rørene gir deg mulighet til å klangjustere etter smak og behag, ville jeg tro. I alle fall var det min erfaring da jeg hadde Premier 16. Tror du vil sette pris på cjs karakteristiske flow, en egenskap SP 100 også har - det lille jeg har hørt av den.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hyggligt att höra awe! Har skummat genom tråden nu och ser att det står en god del om rör och klangliga variationer vid byte så ska ta mig tid och läsa mer noggrant. Har god erfarenhet med tfk E88CC goldpin i min Rhea, men de är kostbara så får se. Återstår också och se vad som står i nu och konditionen på de. Måste också få tag i övergång XLR-RCA en övergångsperiod till jag fått tag i nya signalkablar.

Flow är något jag sätter pris på ja så detta tror jag kan bli bra.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nu har jag läst mer noggrant genom tråden och det är med glädje jag kan konstatera att det råder en inkluderande, hjälpsam och kunnskapsrik innställning till och mellan CJ-ägare. Här kan jag få råd och tips i massor märker jag, helt utan besserwisser-mentalitet och kverulans! Musiken och glädjen i fokus med CJ som hjälpmedel på vägen.

Får se om jag inte bara slänger i väg en beställning av EH 6922 gold pin ganska omedelbart, efter god omtale av awe. Osäker på standarden på de som sitter i förstärkaren jag ska hämta och kan alltid vara bra med några extra. Fasbyte i pre-ampen har jag också fått med mig, så allt skulle ligga tillrätta nu. Jo, nya lågkapacitiva signalkablar (må ha 6 meters längd) ska också ordnas. Har adapter RCA/XLR som får duga så länge till kablarna är på plats.

• Liker

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid kjekt å ha et sett med friske rør på rede hånd. EH 6922 GP er våre dagers versjon av det røret denne forsterkeren ble smaksatt med av cj, nemlig Sovtek. Det er mer å hente i andre, mer eksotiske og etter hvert stivt prisede 6922-rør. En må nesten veie en slik investering opp mot andre lydforbedrende tiltak, synes jeg. Og effekten av rørbytter varierer sterkt fra forsterker til forsterker. Biff er biff, men behandling og meny betyr like mye som kvaliteten på råvarene.

Jeg har aldri hatt Premier 17 i eget oppsett, så det blir interessant å høre om dine erfaringer. Her fortæres Sibelius uten magemål for tiden, og i kveld leverer Premier 14 og MF 2500 genistrekene fra den finske mesteren. Resolutt, klangfullt og med finesse. I desember går turen til Göteborg, til et av de ypperste orkestrene i denne musikken. Det er viktig å høre favorittene på CD live også.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, efter att ha bytt två 6922-rör i RIAAn här precis och valet tillslut landade på Teleunken E88CC GP så blir ju prisen på de nämnda EH nästan fickpengar att anse i jämförelse, men ett sted kan ju vara förnuftigt att starta på en okänd förstärkare. Kan ju fint vara så att jag hamnar på exotiska NOS tillslut, vem vet, men med "bara" fyra smårör i Premier 17 skulle det ju vara att leva med ekonomiskt det också. Inget är ju bättre än om jag finner en klang jag gillar med rör i den billigare skalan.

Har förstått det sånn att pre-ampene från CJ är tuffa mot smårören?

Göteborg i december kunde jag tänkt mig, bodde där i sju år innan flyttlasset gick mot Oslo.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.711
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, efter att ha bytt två 6922-rör i RIAAn här precis och valet tillslut landade på Teleunken E88CC GP så blir ju prisen på de nämnda EH nästan fickpengar att anse i jämförelse, men ett sted kan ju vara förnuftigt att starta på en okänd förstärkare. Kan ju fint vara så att jag hamnar på exotiska NOS tillslut, vem vet, men med "bara" fyra smårör i Premier 17 skulle det ju vara att leva med ekonomiskt det också. Inget är ju bättre än om jag finner en klang jag gillar med rör i den billigare skalan.

Göteborg i december kunde jag tänkt mig, bodde där i sju år innan flyttlasset gick mot Oslo.
    Jeg opplevde det slik at både Premier 17 0g ART var nokså tøffe på smårørene, ja. 1000 timer var max på dem før de begynte å feige ut.

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Jeg opplevde det slik at både Premier 17 0g ART var nokså tøffe på smårørene, ja. 1000 timer var max på dem før de begynte å feige ut.

mvh
    Tack tkr, då får vi se vad det blir, vet ju inte en gång status på de som sitter i, men 1000 timmar hos mig är ca två års spelande och med fyra 6922-rör vartannat år som behöver bytas är ju inte det världens undergång heller.

Sätter pris på kommentarer och inspel!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Da blev jag tillslut fullvärdig medlem. En styck Premier 17 LS2 står nu på platsen till ARC LA-17 som fick ny ägare i Skien. Fick bara packat den upp av esken, satt den på plats och testat den på svag volym på onsdagskvällen och det var det. Drog på jobb torsdag morgon och blir borta till söndag så må få lov till att återkomma med mer da.

Sitter visst nya Genalex Golden lion i den som inte är färdig inspelade.

Annars är kvalitetsintrycket och ägarglädjen absolut på topp! Flott finish och kvalitet. Litt ovant med såpass mye gain och klickljudet vid volymstyringen, men det blir jag garanterat van vid med tid.

Som sagt, återkommer med mer när jag faktiskt fått tid till att lyssna.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn