Drake-Audio
Hi-Fi entusiast
spørsmål som blir stilt,gir ingen mening?
åssen skal man spørre for å få svar egentlig?
jaja....
jaja....
Det er vanskelig å få svar når den/de som skal svare mener at en kabel ikke har de egenskapene som blir påstått.Drake Audio skrev:spørsmål som blir stilt,gir ingen mening?
jaja....
Spørsmålet var "Åssen kan man måle om en kabel trekker lydbildet helt sammen eller bretter ut store lydbilder. ". Rotekroken gav tydelig uttrykk for at han ikke ønsket en diskusjon eller en forklaring på noe annet enn nettopp det.Drake Audio skrev:spørsmål som blir stilt,gir ingen mening?
jaja....
Helt enig! Eller bare skru av amp. Dessuten hører en lett forskjell på enkelte kabler uansett volum forskjeller! Min erfaring er at det er lettere å skille når man spiller ganske høyt.RoDa skrev:Forstår IKKE hva folk rører volumknotten for ved bytte av kabler??
Heeeeelt (!!!) unødvendig og DUMT!
Velg en annen inngang, koble i vei, og velg så samme inngang igjen.
Vanskelig? Næh!
Selv om jeg er enig i tankegangen din så får ikke hvem som helst melde seg på $1 mill utfordringen lengre.oddgeir skrev:Du må være en rik mann, som ikke gidder å stikke bort til mr Randi å hente 1 mill USD. Hadde jeg hatt dine evner, hadde jeg reist på dagen.SAL skrev:Dessuten hører en lett forskjell på enkelte kabler uansett volum forskjeller! Min erfaring er at det er lettere å skille når man spiller ganske høyt.
Du får en bra båt for 5,5 mill.
RoDa skrev:Forstår IKKE hva folk rører volumknotten for ved bytte av kabler??
Vanskelig? Næh!
Dette er et eksempel på at noe kan oppfattes som "idiotforklarende", der den som er så "dum" å kjøpe seg nye kabler lurer seg selv. tkr og bambadoo har noen poenger, bare man er villig å tenke seg litt om.Soundproof skrev:RoDa skrev:Forstår IKKE hva folk rører volumknotten for ved bytte av kabler??
Vanskelig? Næh!
Her er det som pleier skje.
Etter kabelbyttet, til den dyrere kabelen, så lytter man kanskje litt på samme volum, men så rattes det opp for nå skal investeringen nytes, og da er det ikke grenser for hva man plutselig hører som "aldri var der før."
Men moro er det lell. Har gjort det samme selv.
Tiltredes.knutinh skrev:Tråden handlet om å måle hvordan 25 meter kabel av billigste sort påvirker signalet. Er det temaet ferdigdiskutert og alle momenter kommet fram?
Eneste som mangler da er vel en blindtest så vi finner ut hvordan den VIRKELIG påvirker signalet! ;D ;Dknutinh skrev:Tråden handlet om å måle hvordan 25 meter kabel av billigste sort påvirker signalet. Er det temaet ferdigdiskutert og alle momenter kommet fram?
Litt usikker på det der med tapssløyfe.......på samme måte som jeg er usikker på hva det er som gjør at signalkabler oppleves forskjellig.Valentino skrev:TheStig har 10m liggende som han har snakket om å A/B-teste som ren tapssløyfe mot null kabel. Det blir ikke blindt, men svitsjingen bli kjapp nok til en reell sammenlikning.
Kanskje han i såfall kan gjøre det med en gjest som prøvekanin, altså blindt?
Hæ? hva er det du sier nå?topline skrev:Litt usikker på det der med tapssløyfe.......på samme måte som jeg er usikker på hva det er som gjør at signalkabler oppleves forskjellig.Valentino skrev:TheStig har 10m liggende som han har snakket om å A/B-teste som ren tapssløyfe mot null kabel. Det blir ikke blindt, men svitsjingen bli kjapp nok til en reell sammenlikning.
Kanskje han i såfall kan gjøre det med en gjest som prøvekanin, altså blindt?
Om du f.eks har en preamp med tapemonitor, og setter inn en lakriskabel som tapeloop, så utgjør ikke dette noen lydmessig forskjell i det hele tatt. Men ta den samme kabelen og sett mellom to komponenter...
Samme hvis du har to utganger på cdspilleren og kjører 2 ulike kabler mot hver sin inngang på preamp, heller ikke her blir det forskjeller (ikke det jeg har testet ut her hjemme hvertfall).
Men hver kabel koblet opp hver for seg derimot....
Dette forteller meg egentlig at det ikke bare er signalets vei gjennom plusslederen som spiller inn her, når det blir forskjeller. Og da lurer jeg på hva dette "andre" er som gjør utslag ved sammenkobling av komponenter...
... jeg tror du er nærmere «svaret» enn du selv tror ... prøv å fundere litt over hva som er «rett» og «galt» med ovennevnte testmetodikk/-oppsett ... hvorfor er evt. testmetoden uegnet til å avsløre evt. forskjeller på kabler?topline skrev:...
Litt usikker på det der med tapssløyfe.......på samme måte som jeg er usikker på hva det er som gjør at signalkabler oppleves forskjellig.
Om du f.eks har en preamp med tapemonitor, og setter inn en lakriskabel som tapeloop, så utgjør ikke dette noen lydmessig forskjell i det hele tatt. Men ta den samme kabelen og sett mellom to komponenter...
Samme hvis du har to utganger på cdspilleren og kjører 2 ulike kabler mot hver sin inngang på preamp, heller ikke her blir det forskjeller (ikke det jeg har testet ut her hjemme hvertfall).
Dette forteller meg egentlig at det ikke bare er signalets vei gjennom plusslederen som spiller inn her, når det blir forskjeller. Og da lurer jeg på hva dette "andre" er som gjør utslag ved sammenkobling av komponenter...
topline skrev:Om du f.eks har en preamp med tapemonitor, og setter inn en lakriskabel som tapeloop, så utgjør ikke dette noen lydmessig forskjell i det hele tatt. Men ta den samme kabelen og sett mellom to komponenter...