Clas Ohlson 25 meter interconnect under lupen.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
spørsmål som blir stilt,gir ingen mening?

åssen skal man spørre for å få svar egentlig?

jaja....

N

nb

Gjest
Drake Audio skrev:

jaja....
Det er vanskelig å få svar når den/de som skal svare mener at en kabel ikke har de egenskapene som blir påstått.

Om jeg spør deg om hvorfor er det slik at alt jeg slipper faller oppover, hva svarer du da?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Meget kort reportasje fra en kabelseanse.

Vi har lyttet til kabel A.
Det byttes til kabel B.
Eier skrur opp volumet etter byttet. (Enhetene var avslått).

"Fy faen så bra! Hører du hvor mye luftigere det er? Hør den bunnen. Sååå mye strammere. Skjønner du at det er forskjell på kabler, eller?
"Jeg skjønner at du har skrudd opp lyden et stykke over nivået mens vi lyttet til kabel A."

Selvopplevd. Og i min oppfatning også en av hovedårsakene til at man opplever byttekabelen som bedre. Såfremt du ikke har utstyr til det, så klarer du ikke å matche nivå på minnet -- men jeg har selv latt meg lure av at jeg hørte mer, når forklaringen veldig enkelt var at høyttalerne fikk mer å jobbe med pga en volumjustering.

Jeg skrur ned volumet litt, og eiers opplevelse av luft og stram bunn blir borte.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Forstår IKKE hva folk rører volumknotten for ved bytte av kabler??
Heeeeelt (!!!) unødvendig og DUMT!

Velg en annen inngang, koble i vei, og velg så samme inngang igjen.
Vanskelig? Næh!

K

knutinh

Gjest
Drake Audio skrev:

jaja....
Spørsmålet var "Åssen kan man måle om en kabel trekker lydbildet helt sammen eller bretter ut store lydbilder. ". Rotekroken gav tydelig uttrykk for at han ikke ønsket en diskusjon eller en forklaring på noe annet enn nettopp det.

For å vise hvor meningsløst spørsmålet er kan jeg stille deg et spørsmål som du antagelig synes er meningsløst: "hvordan kan du ved å lytte til kabler bekrefte at alle fører til lik frekvensrespons?"*)

Kanskje er du uenig i premisset (alle kabler gir lik frekvensrespons). Kanskje hevder du at frekvensrespons er en meningsløs ting å lytte etter når det finnes gode måleinstrumenter? Hvis du svarer at det ikke er mulig for deg å svare meningsfullt på det spørsmålet uten en diskusjon, kan jeg da uffe og akke meg over hvor vanskelig du er?

Det er stor enighet om at persepsjon ikke kan modelleres fullt ut med måleinstrumenter, selv om vi har sensorer som har større presisjon enn det hørselen har. Dermed kan et dataprogram ha tilgang på mer informasjon enn det hjernen har når vi lytter til musikk, men vi har ikke algoritmene som skal til for å omsette en lydfil til "bra soundstage" eller "utrolig tre-dimensjonalitet".

Når jeg leser innlegg her inne så slår det meg at det ikke er full enighet eller forståelse mellom mennesker om hva som ligger i disse begrepene. Det gjør det ikke akkurat lettere å lage en algoritme som gjenskaper det.

Dette er forøvrig rimelig overførbart til vinsmaking: man kan analysere og kjenne igjen små mengder av en forbindelse i en vin, men å skille middels gode fra virkelig gode viner tror jeg du må ha vin-smakere til. Disse tester som en selvfølge blindt...

-k

*)Utsagnet er ment som et eksempel. Vær så snill og ikke flame meg for det...

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.659
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:

Vanskelig? Næh!
Helt enig! Eller bare skru av amp. Dessuten hører en lett forskjell på enkelte kabler uansett volum forskjeller! Min erfaring er at det er lettere å skille når man spiller ganske høyt.

K

knutinh

Gjest
oddgeir skrev:
SAL skrev:
Dessuten hører en lett forskjell på enkelte kabler uansett volum forskjeller! Min erfaring er at det er lettere å skille når man spiller ganske høyt.
Du må være en rik mann, som ikke gidder å stikke bort til mr Randi å hente 1 mill USD. Hadde jeg hatt dine evner, hadde jeg reist på dagen.
Du får en bra båt for 5,5 mill.
Selv om jeg er enig i tankegangen din så får ikke hvem som helst melde seg på $1 mill utfordringen lengre.

Endringen fom 1. april 2007 innebærer at bare folk som har stukket nesen fram i media, som har backing av vitenskapsmenn eller som på andre måter er framtredende får søke.

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
RoDa skrev:

Vanskelig? Næh!

Her er det som pleier skje.

Etter kabelbyttet, til den dyrere kabelen, så lytter man kanskje litt på samme volum, men så rattes det opp for nå skal investeringen nytes, og da er det ikke grenser for hva man plutselig hører som "aldri var der før."

Men moro er det lell. Har gjort det samme selv.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
16 sider med kabeldiskusjon. Oddsen for at det IKKE forekommer drittslenging er her på HFS lik 0.
Les gjennom alle sidene og se om dere ikke finner noe som kan minne om drittslenging.

Husk folk er forskjellige og grensen for hva som kan føles forulempende er ulik for alle.
Det finnes et uttall måter å skrive
"Du er dum og jeg har skjønt det!"

Flere diskusjoner rundt emnet drittslenging kan tas andre steder på HFS.
"Kommentarer og hjelp til forum" eller "Off Topic"

Vanlig netikette gjelder jo her og.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.299
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
RoDa skrev:

Vanskelig? Næh!

Her er det som pleier skje.

Etter kabelbyttet, til den dyrere kabelen, så lytter man kanskje litt på samme volum, men så rattes det opp for nå skal investeringen nytes, og da er det ikke grenser for hva man plutselig hører som "aldri var der før."

Men moro er det lell. Har gjort det samme selv.
Dette er et eksempel på at noe kan oppfattes som "idiotforklarende", der den som er så "dum" å kjøpe seg nye kabler lurer seg selv. tkr og bambadoo har noen poenger, bare man er villig å tenke seg litt om.

K

knutinh

Gjest
Tråden handlet om å måle hvordan 25 meter kabel av billigste sort påvirker signalet. Er det temaet ferdigdiskutert og alle momenter kommet fram?

Slik jeg ser det handlet tråden ikke om hvorvidt det er ondsinnet eller dumt å måle, hvorvidt dette lar seg bekrefte ved blindtester, eller om tema egnet for båtmagasinet.

Hvis man mener at det er irrasjonelt og bortkastet å måle kabler så er det vel bare å ikke bidra?

Rhesus, kan du lage en enkel tabell over normal-case og praktisk worst-case for inngangs/utgangs-impedanse på linjenivå for CD-spillere, pre-amper og slutt-trinn?

Kombinert med målte og oppgitte verdier for forskjellige signalkabler så burde det langt på vei være det vi trenger?

-k

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
knutinh skrev:
Tråden handlet om å måle hvordan 25 meter kabel av billigste sort påvirker signalet. Er det temaet ferdigdiskutert og alle momenter kommet fram?
Tiltredes.

Ryddet opp litt her nå - fjernet ting & tang som overhodet ikke hadde noe med topicstarters intensjon å gjøre. Men er langt fra ferdig. Blir du støtt av ikke å se ditt innlegg i denne tråden ? PM meg i så fall.

mvh

JackX

==================

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det er slik at kabelen er et andreordens filter. Det betyr at Q faktoren er avgjørende når det gjelder frekvensrespons. Resonansfrekvens, induktans eller q faktor er ikke parametere jeg har sett publisert. Jeg har bare sett kapasitans.
Nå er CO kabelen så godt konstruert at den har en grei Q faktor på litt over 0.5 med 50 ohm utgangsimpedans. Det gir en fin sprangrespons samtidig som det gir en flat frekvensrepons.

Hvis man tar utgangspunkt i 25 meteren, så vil f.eks. en kildeimpedans på 250 ohm gi en frekvensrespons som er nede 0.1dB ved 20kHz. Dev 10KHz er den nede 0.027dB. Dette mener jeg er under grensen for hva som er hørbart, spesielt for oss som er ferdig med puberteten. Derfor er 250 ohm utgangsimpedans ganske safe. For 600 ohm er vi nede 0.5dB ved 20kHz. Ved 10kHz er responsen nede 0.15dB. Fremdeles i grenseland for hva som er hørbart, men skal man være på den sikre siden, så bør man nok ikke ha så høy kildeimpedans med 25 meter signalkabel.

For 1 meters signalkabler bør dempingen være helt ubetydelig, kanskje med unntak av feilkonstruerte kabler av typen folie o.l. f.eks Goertz. Men jeg skal måle, for sikkerhets skyld.

Utgangsimpedansen på vanlig utstyr er ca 25-100 ohm.
Eks:
Arcam CD36: 50ohm
Primare CD21: 100ohm

Det meste av utstyr havner i denne kategorien.

Krell 202 er i nedre skikt, 25 ohm.

Copland CTA305 er spesifisert til mindre enn 600 ohm, som nok betyr 300-600 ohm. Rørutstyr har generelt høyere utgangsimpedans enn transistor.

Et eksempel på utstyr som har ekstra lav utgangsimpedans er
Theta Generation: 12 ohm
Den vil få en peak på responsen på opp mot 0.5dB med 25 meteren, men det er opp mot 1MHz. Ved 20kHz er reponsen opp bare 0.001dB

Man får altså alle typer.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
knutinh skrev:
Eneste som mangler da er vel en blindtest så vi finner ut hvordan den VIRKELIG påvirker signalet! ;D ;D

K

kbwh

Gjest
TheStig har 10m liggende som han har snakket om å A/B-teste som ren tapssløyfe mot null kabel. Det blir ikke blindt, men svitsjingen bli kjapp nok til en reell sammenlikning.
Kanskje han i såfall kan gjøre det med en gjest som prøvekanin, altså blindt?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
TheStig har 10m liggende som han har snakket om å A/B-teste som ren tapssløyfe mot null kabel. Det blir ikke blindt, men svitsjingen bli kjapp nok til en reell sammenlikning.
Litt usikker på det der med tapssløyfe.......på samme måte som jeg er usikker på hva det er som gjør at signalkabler oppleves forskjellig.

Om du f.eks har en preamp med tapemonitor, og setter inn en lakriskabel som tapeloop, så utgjør ikke dette noen lydmessig forskjell i det hele tatt. Men ta den samme kabelen og sett mellom to komponenter...

Samme hvis du har to utganger på cdspilleren og kjører 2 ulike kabler mot hver sin inngang på preamp, heller ikke her blir det forskjeller (ikke det jeg har testet ut her hjemme hvertfall).

Men hver kabel koblet opp hver for seg derimot....

Dette forteller meg egentlig at det ikke bare er signalets vei gjennom plusslederen som spiller inn her, når det blir forskjeller. Og da lurer jeg på hva dette "andre" er som gjør utslag ved sammenkobling av komponenter...

K

kbwh

Gjest
Vi har ingen impedansmismatch mellom kilde og mottaker, ikke sant?

Jeg tenker at omkoplingstiden kan ha noe å si. For å gjøre ordentlig sammenlikning må det da en form for svitsjboks med fjernkontroll til, men dette begynner å likne mye på eksempelet ditt med dobbel utgang på CD-spiller og to innganger på preamp.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
topline skrev:
Valentino skrev:
Litt usikker på det der med tapssløyfe.......på samme måte som jeg er usikker på hva det er som gjør at signalkabler oppleves forskjellig.

Om du f.eks har en preamp med tapemonitor, og setter inn en lakriskabel som tapeloop, så utgjør ikke dette noen lydmessig forskjell i det hele tatt. Men ta den samme kabelen og sett mellom to komponenter...

Samme hvis du har to utganger på cdspilleren og kjører 2 ulike kabler mot hver sin inngang på preamp, heller ikke her blir det forskjeller (ikke det jeg har testet ut her hjemme hvertfall).

Dette forteller meg egentlig at det ikke bare er signalets vei gjennom plusslederen som spiller inn her, når det blir forskjeller. Og da lurer jeg på hva dette "andre" er som gjør utslag ved sammenkobling av komponenter...
Hæ? hva er det du sier nå?

At når du bruker to forskjellige kabler og switcher mellom disse, så hører du ikke forskjell, men når du bytter kabel, så er det forskjell?

Hmmm..

Og hvis men setter inn en CO kabel slik theStig tydeligvis har tenkt, så vil man merke om kabelen forringer signalet.. Det er jo det den gjør hvis det skal være forskjell på kabler....

PK

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
topline skrev:
...

... jeg tror du er nærmere «svaret» enn du selv tror ... prøv å fundere litt over hva som er «rett» og «galt» med ovennevnte testmetodikk/-oppsett ... hvorfor er evt. testmetoden uegnet til å avsløre evt. forskjeller på kabler?

Låter ovennevnte testoppsett (særlig i tilfelle CD-spiller med to kabler tilsluttet ettersom jordforbindelsen i det oppsettet også er av betydning) i summ bedre eller dårligere enn når det kunn brukes en kabel - det være seg «billig skrap» eller «sirkus-kabel»?

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
topline skrev:

Hmmm, det var merkelig du. Hva er din tese rundt dette?

Topp Bunn