Clas Ohlson 25 meter interconnect under lupen.

K

kbwh

Gjest
Hmm, vi hadde kabler i gamle dager, så kom Monster med de moderne kablene, og nå, knutinh, har vi de postmoderne kablene.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Rhesus skrev:
Jeg vil foreta en måling som sammenligner utgangen på kilden med inngangen i mottakerenden. Jeg har bestilt noen overganger. Regnet med å få dem i dag, men fikk ikke tid til å sjekke. Måtte ta opp båten. Stay tuned.

Hva er du kommet frem til?

P

Parelius

Gjest
frans skrev:
Om man er enig (Konsensus) er ikke ensbetydende om man oppfatter "verden slik den er" (ontologi ). Det har sammenheng med hvilke antakelser (eller trosretninger man tilhører) når det gjelder om hvordan man kommer til kunnskap om "verden slik den er".

I dagens postmoderne samfunn, må kunnskap om "verden slik den er" ses i lys av den kontekst som den forekommer i.

"Alle var enige om det hadde vært en fin dag". Er f.eks. et slikt utsagn sant?
Du kan vel være så postmoderne du vil, men hvilke - i denne sammenheng - relevante kontekster gjør at vi kan forlate oss på ohms lov, og hvilke gjør at den ikke lengre gjelder, mens vi samtidig hører på riggene våre?

Jeg ber til gudene om at flyet jeg bestiger i valiumsrus er konstruert i den rette kontekst.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg ser for meg en ihuga hififreak, som sitter og skuer utover fjorden en fin sommerkveld, koser seg med en kald en, eller kanskje noe sterkere. Langt der ute ser han danskebåten, 10 meter over vannflata. Tenker han Fy faen, den flyr! og ringer til lokalavisa, eller tenker han hildringstimen? ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.338
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
frans skrev:
Om man er enig (Konsensus) er ikke ensbetydende om man oppfatter "verden slik den er" (ontologi ). Det har sammenheng med hvilke antakelser (eller trosretninger man tilhører) når det gjelder om hvordan man kommer til kunnskap om "verden slik den er".

I dagens postmoderne samfunn, må kunnskap om "verden slik den er" ses i lys av den kontekst som den forekommer i.

Du kan vel være så postmoderne du vil, men hvilke - i denne sammenheng - relevante kontekster gjør at vi kan forlate oss på ohms lov, og hvilke gjør at den ikke lengre gjelder, mens vi samtidig hører på riggene våre?

Jeg ber til gudene om at flyet jeg bestiger i valiumsrus er konstruert i den rette kontekst.
Du skal huske på at elektrisiteten, eller kunnskapen om fenomenet er mindre enn 400 år gammelt. Før det var det vi har av kunnskap om fenomenet, ikke eksisterende eller forklart som ulike ting, i religiøs kontekst gjerne, slik som "Tor med hammeren". Det betyr ikke at elektrisitet ikke eksisterte før det ble oppdaget, men at fenomenet ikke eksisterte systematisk i kollektive sammenhenger. Ohms lov er jo, et teoretisk verktøy som er en tilnærming til fenomenet som gir oss en mulighet til å betrakte og beskrive fenomenet slik det fremstår for vår forstand. Det blir aldri fenomenet i seg selv. Slik Emmanuel Kant formulerer det: vi kan ikke bli tingen i seg selv, men vi kan få inntrykk av tingen. Intet mer. Formulert som "ding an sich. Ding für mich." -dette er den GRUNNLEGGENDE forståelse innen alle disipliner innen vitenskapen i dag, at man observerer, betrakter, beskriver, formulerer teser og ideer som forklarer og/eller predikere fenomenet og dets opptreden. Disse er jo ikke vanntette, men det er en annen diskusjon som pågår med fornyet kraft innen akademia den dag i dag.

Forståelse ("Verstehen", formulert av sosiologen Max Weber) er noe man kan ha for menneskelige fenomener. Men du kan ikke forstå en stein, eller elektrisitet i seg selv, jfr. Kants læresetning. Men, du vite noe om hvordan fenomenet FREMSTÅR for deg. Det er derfor vi har teori, teser og ideer som hjelpemidler til å foreta fruktbare analyser av fenomener vi betrakter. Disse kan være anvendbare, slik som ohms lov (hvilket, til syvende og sist er en tese i seg selv konstruert for å skape kunnskap om fenoment) Dette er altså betingelsen for vitenskapelighet.

Mvh. Bjørn

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Nå er det visst gått sport i å gjøre det sinnsykt vanskelig å "forstå" signalgang i en ledningstreng ...

La oss alle være takknemlige over at det egentlig ikke er så komplisert som enkelte skal ha det til -- dvs. det handler altså ikke om metafysikk.

Virkeligheten er slik at de aller fleste produsentene av hi-fi komponenter er avhengige av "off-the-rack" deler som de kjøper inn til sine enheter. Disse er fremstilt i forhold til standarder som er opplest og vedtatt, og det er ikke så utrolig mange måter å kombinere dem på.

I det hele tatt så er hi-fi komponenters adferd ganske så forutsigelig. Hi-Fi entusiasters adferd, derimot, er tydeligvis en studie verdt!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.802
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
...
Du skal huske på at elektrisiteten, eller kunnskapen om fenomenet er mindre enn 400 år gammelt. Før det var det vi har av kunnskap om fenomenet, ikke eksisterende eller forklart som ulike ting, i religiøs kontekst gjerne, slik som "Tor med hammeren". Det betyr ikke at elektrisitet ikke eksisterte før det ble oppdaget, men at fenomenet ikke eksisterte systematisk i kollektive sammenhenger. Ohms lov er jo, et teoretisk verktøy som er en tilnærming til fenomenet som gir oss en mulighet til å betrakte og beskrive fenomenet slik det fremstår for vår forstand. Det blir aldri fenomenet i seg selv. Slik Emmanuel Kant formulerer det: vi kan ikke bli tingen i seg selv, men vi kan få inntrykk av tingen. Intet mer. Formulert som "ding an sich. Ding für mich." -dette er den GRUNNLEGGENDE forståelse innen alle disipliner innen vitenskapen i dag, at man observerer, betrakter, beskriver, formulerer teser og ideer som forklarer og/eller predikere fenomenet og dets opptreden. Disse er jo ikke vanntette, men det er en annen diskusjon som pågår med fornyet kraft innen akademia den dag i dag.

Forståelse ("Verstehen", formulert av sosiologen Max Weber) er noe man kan ha for menneskelige fenomener. Men du kan ikke forstå en stein, eller elektrisitet i seg selv, jfr. Kants læresetning. Men, du vite noe om hvordan fenomenet FREMSTÅR for deg. Det er derfor vi har teori, teser og ideer som hjelpemidler til å foreta fruktbare analyser av fenomener vi betrakter. Disse kan være anvendbare, slik som ohms lov (hvilket, til syvende og sist er en tese i seg selv konstruert for å skape kunnskap om fenoment) Dette er altså betingelsen for vitenskapelighet.

Mvh. Bjørn
Hvorfor gjøre dette så forkvaklet vanskelig?

Det fabelaktig enkle og greie spørsmålet som for blir ubesvart er om det er hørbare forskjeller på forskjellige kabler som har lik (eller tilnærmet lik) spec for LCR - og som ellers passer til oppgaven. For signalkabler - med et lite tillegg for tilnærmet like skjermingsegenskaper.

Så lenge «leirene» ikke evner å bli enige om (og respektere) en gangbar testprotokoll for å besvare spørsmålet, så vil skyttergravene bestå.

mvh
KJ

P

Parelius

Gjest
bjornh skrev:
Parelius skrev:
frans skrev:

Dette gir ikke mening i forhold til det vi diskuterer. Märthas engler er som et lyspunkt i tilværelsen til sammenlikning.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.338
Torget vurderinger
1
Det er gjerne litt abstrakt i forhold til temaet. Helt klart. Men viser tilnærminger til egenskaper ved et fenomen som jeg fant ut kunne være kjekt å forklare. Det gir helt klart mening i sammenhengen forståelse for hva "målemetoder" bygger på.

Det er forskjell på kabler.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Pleeeeze, dette er da bare babbel.

Mener du att vitenskapen ikke har klart å fremskaffet metoder for å analysere elektrisiteten tilstrekkelig? Eller lederes egenskaper?

bjornh skrev:
Det er gjerne litt abstrakt i forhold til temaet. Helt klart. Men viser tilnærminger til egenskaper ved et fenomen som jeg fant ut kunne være kjekt å forklare. Det gir helt klart mening i sammenhengen forståelse for hva "målemetoder" bygger på.

Det er forskjell på kabler.
Ja, det er forskjell på kabler.
Ettersom kabler er en "død" komponent er spørsmålet i hvor stor grad kablene ødelegger lyden, ettersom de ikke kan tilføre lyden noe i og med at de er passive.

Altså velger du en kabel som demper de for deg ønskede frekvenser, slik at andre frekvenser i så måte blir fremhevet.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg har nå brukt litt av lunsjen til å koble opp sakene. Det er svært interessante resultater.
Se frem til en leksjon i reelle effekter av transmissjonslinjer, karateristisk impedans og navnløse kabelkonstruktører som tydeligvis vet hva de gjør.....

Jeg må bare få tatt foto av scope-bildet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.338
Torget vurderinger
1
Kanskje en leksjon for abstrakt for de fleste. Uansett, påminner om at det er det som er tilfelle. Så kan de som er i stand til det ta det inn over seg. Om forskning: den fortsetter å utvikle seg og kommer til anvendelse, noe dagens metoder er uttrykk for.

N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Kanskje en leksjon for abstrakt for de fleste. Uansett, påminner om at det er det som er tilfelle. Så kan de som er i stand til det ta det inn over seg. Om forskning: den fortsetter å utvikle seg og kommer til anvendelse, noe dagens metoder er uttrykk for.
Da kan det kanskje også være verdt å merke seg at antall grunnvollrystende oppdagelser som kommer fra HiFi-miljøet de siste 30 årene er ganske nøyaktig lik null. Slik er jeg hellig overbevist om at det vil være de neste 30 også.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
har lurt på dette...
dere måler kabler...
hvis de måler dårlig,så låter den dårlig?
og hvis den måler bra,så skal den låte bra?

eller åssen er det?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.338
Torget vurderinger
1
nb skrev:
bjornh skrev:
Da kan det kanskje også være verdt å merke seg at antall grunnvollrystende oppdagelser som kommer fra HiFi-miljøet de siste 30 årene er ganske nøyaktig lik null. Slik er jeg hellig overbevist om at det vil være de neste 30 også.
Ja jeg synes du har et vesentlig poeng. Det er interessant i seg selv synes jeg.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Drake Audio skrev:
har lurt på dette...
dere måler kabler...
hvis de måler dårlig,så låter den dårlig?
og hvis den måler bra,så skal den låte bra?

eller åssen er det?
Det er slik:
Jeg tilfredstiller min egen nysgjerrighet ved å finne ut av hvor elendig den elendigste signalkabel som selges (som signalkabel) er. Dette er noe jeg gjør først og fremst for min egen del.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
bjornh skrev:
Kan du ikke svare på innlegget mitt istedetfor å fremheve din egen påståtte forståelse for "abstrakte leksjoner"?

N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Jeg har nå brukt litt av lunsjen til å koble opp sakene. Det er svært interessante resultater.
Se frem til en leksjon i reelle effekter av transmissjonslinjer, karateristisk impedans og navnløse kabelkonstruktører som tydeligvis vet hva de gjør.....

Radioteatret neste, Rehsus? Dette vert spanande. Følg med i neste episode av soga!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.338
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
bjornh skrev:
Kan du ikke svare på innlegget mitt istedetfor å fremheve din egen påståtte forståelse for "abstrakte leksjoner"?
Så tilstrekkelig som dagens metoder kan være. Men kan hende utvikles videre, eller at andre parametere blir vektlagt. Men det blir spekulasjoner fra min side, og hva man gjør bruk av om 25, 50 eller 100 år er umulig å spå.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
@ Rhesus, når du kommer med resultatet av målingene, ko gjerne med en forklaring på hva det er man ser fornoe også, hadde ivertfall jeg satt pris på. :)

mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
10
nb skrev:
Rhesus skrev:

Radioteatret neste, Rehsus? Dette vert spanande. Følg med i neste episode av soga!
Og resultatet får du forrige uke til samme tid.............

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
men...

må det måles for at den er dårlig eller bra?

jeg har bestandig trodd at man kobler det opp på anlegget,så høre på det...

vet ikke om det blir gal måte å si det på?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Drake Audio skrev:
men...

Spørsmålet er vel snarere om galematiaskabler har noe bedre elektriske egenskaper en lakrissnører fra CO.

L

Ludo

Gjest
el_mariachi skrev:
Drake Audio skrev:
men...

Spørsmålet er vel snarere om galematiaskabler har noe bedre elektriske egenskaper en lakrissnører fra CO.
Det virkelig store spørsmålet er vel om han klarer å måle seg frem til hvorfor det låter som det gjør, evt om endringene i lyden kan måles og fremstilles
på et skjema...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Ludo skrev:
Det virkelig store spørsmålet er vel om han klarer å måle seg frem til hvorfor det låter som det gjør, evt om endringene i lyden kan måles og fremstilles
på et skjema...
Og hvorfor skulle han ikke det?

L

Ludo

Gjest
el_mariachi skrev:
Ludo skrev:
på et skjema...
Jeg har aldri sagt eller skrevet at han ikke kommer til å klare det. Les hva jeg skriver en gang til... ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Ludo skrev:
el_mariachi skrev:
Ludo skrev:
på et skjema...
Jeg har aldri sagt eller skrevet at han ikke kommer til å klare det. Les hva jeg skriver en gang til... ;)
Og hva sier du da?

Ludo skrev:
Det virkelig store spørsmålet er vel om han klarer å måle seg frem til hvorfor det låter som det gjør

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
10
el_mariachi skrev:
Drake Audio skrev:
men...

Du snakker som om de skal brukes til en lommelykt eller lign.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
SAL skrev:
Hvis dette var myntet på meg, hva annet enn de elektriske egenskapene kan påvirke lyden?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
SAL skrev:
Hvis dette var myntet på meg, hva annet enn de elektriske egenskapene kan påvirke lyden?
Du skulle bare visst ;D

Elektriske signaler har ingenting med audiosignaler å gjøra.

PK

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Nå har jeg gjort nok målinger til å dra en konklusjon på hvor ille 25 meter lakris egentlig er.

Hvis man har en kilde med utgangsimpedans som ligger mellom 25 og 250 ohm og ikke bruker den til platespiller-pickup-signaler, så fungerer 25 meter lakris svært bra. Kabelen i seg selv påvirker ikke signalet nevneverdig.

Den kan imidlertid påvirke kilden i visse tilfeller. Hvis utgangsimpedansen er meget høy, vil kabelens høye kapasitans sammenlignet med kortere kabler føre til dempet høyfrekvensrespons. Testen med rørforforsterker vist dette ganske klart. Hvis utgangsimpedansen er meget lav, kan det også oppstå problemer med liten fasemargin for utgangstrinnet og ustabilitet som følge av dette.

Ellers fungerer kabelen helt suverent.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvilke type kilder ligger i dette området (25 og 250 ohm )?

"Hvis utgangsimpedansen er meget lav, kan det også oppstå problemer med liten fasemargin for utgangstrinnet og ustabilitet som følge av dette."
Hvilket betyr at.......?

Og med kilder som ikke kommer inn under beskrivelsen ovenfor, har man altså ikke hørbare forskjeller sammenlignet med en normal lengde kabel?

K

knutinh

Gjest
Rhesus skrev:
Nå har jeg gjort nok målinger til å dra en konklusjon på hvor ille 25 meter lakris egentlig er.

Hvis man har en kilde med utgangsimpedans som ligger mellom 25 og 250 ohm og ikke bruker den til platespiller-pickup-signaler, så fungerer 25 meter lakris svært bra. Kabelen i seg selv påvirker ikke signalet nevneverdig.

Den kan imidlertid påvirke kilden i visse tilfeller. Hvis utgangsimpedansen er meget høy, vil kabelens høye kapasitans sammenlignet med kortere kabler føre til dempet høyfrekvensrespons. Testen med rørforforsterker vist dette ganske klart. Hvis utgangsimpedansen er meget lav, kan det også oppstå problemer med liten fasemargin for utgangstrinnet og ustabilitet som følge av dette.

Ellers fungerer kabelen helt suverent.
Har du noen mulighet for å legge ut lydklipp? For mange hadde det nok vært mer konkret å forholde seg til enn målinger, og for andre er det ypperlig å kunne relatere målinger til lytteinntrykk.

-k

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg vil gjerne se noen konkrete bevis på at CO og sirkus måler "likt" og låter likt..
Jeg har mulighet til å kjøpe CO kabel, jeg har også mulighet til å kjøpe en sirkus kabel om jeg får vite hva det er for noe, send meg gjerne en PM om du ikke vil at andre skal vite hva det er, så skal jeg personlig prøve begge kablene i eget oppsett..
Så kan de som ønsker det komme å lytte om det er noen forskjeller eller ikke..

Men venter fremdeles på oppskrift for å måle "musikalske egenskaper, holografi, dybde og perspektiv" i en kabel..
At 2 kabler måler likt og har samme "sounden" er meg ravende likegyldig, jeg vil vite hvor store lydbilder jeg kan forvente av en kabel..
Åssen måle om Stradivariusen låter som Stradivarius eller kattejammer.?

Alt kan jo måles, så jeg regner med at jeg får oppskriften snart.?
Jeg skal innom par stykker som har utstyret sitt i orden, så jeg tenkte jeg skulle høre med dem om de kan foreta de målingene for meg..

15 sider og 217 svar uten noe som helst konkret bevis for noe som helst, virkelig imponerende.!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Rotekroken skrev:
.....
Men venter fremdeles på oppskrift for å måle "musikalske egenskaper, holografi, dybde og perspektiv" i en kabel..
....
Det er her du bommer så fatalt, eller roter det fullstendig til, Rotekroken. Musikalske egenskaper, holografi, dybde og perspektiv skal komme fra kilden, resten skal være med på å formidle det. Kabler som ikke trekker noe fra, gjør det med glans, selv om de er 25m "lakrissnor" fra CO eller noe annet. Utstyr som er så dårlig matchet at de må ha kabler med spesielle egenskaper for å kunne spille musikk, gjør ikke kablene spesielt musikalske, holografiske og hva det nå måtte være!

Rotekroken skrev:
15 sider og 217 svar uten noe som helst konkret bevis for noe som helst, virkelig imponerende.!
Eller bevis for det motsatte for den del, det er absolutt like imponerende.

mvh trondkj

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det er totalt bortkastet tid å prøve å bortforklare eller diskutere dette med meg, jeg kommer kun til å svare der mine spørsmål blir besvart..
Gidder rett å slett ikke å krangle med noen, ønsker bare svar på mine spørsmål som er reelle til dette med målinger og hva vi hører eller ikke hører..
Åssen kan man måle om en kabel trekker lydbildet helt sammen eller bretter ut store lydbilder.?
Hvis dette ikke er målbart så kan dere godt si ifra med en gang, så slipper jeg å vente på svar ;)

Hvis sirkus kabelen ikke kommer frem i lyset, så er dette også totalt bortkastet tid, for alt vi vet så kan han sitte med Monster kabel til 100 lappen :p

K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
Åssen kan man måle om en kabel trekker lydbildet helt sammen eller bretter ut store lydbilder.?
Hvis dette ikke er målbart så kan dere godt si ifra med en gang, så slipper jeg å vente på svar ;)
Spørsmålet du stiller gir ikke mening derfor vil du ikke få noe svar.

Dermed kan jeg anbefale å bruke tiden på noe annet enn å be om eller vente på slike svar.

Enkelt og greit?

-k

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
10
De som er i teoribransjen trives der, det beviser de gang på gang! Trives best bak rakettskjoldet eller pc`n som det kalles........ :)
Nå har jeg ett par ekstra sett med med kabler hjemme, KJ sine hjemmelagde og Mambo, noen som vil komme å høre? Teoretikere er spesielt velkomne! :)

Topp Bunn