Clas Ohlson 25 meter interconnect under lupen.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Det ser altså ut til at kabelen i seg selv ikke påvirker signalet, men den i visse tilfeller påvirker elektronikken!
Tror du dette skyldes kabelens lengde, eller kvalitet?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Soundproof skrev:
Rhesus skrev:
Det ser altså ut til at kabelen i seg selv ikke påvirker signalet, men den i visse tilfeller påvirker elektronikken!
En kabel med bedre dielektrikum vil ha lavere kapasitans, og derfor bli en letter last. Den vil også ha høyere resonansfrekvens, og derved marginalt lettere for et litt ustabilt linjetrinn. Kapasitans, induktans og derfor også resonansfrekvens er proporsjonal med kabelens lengde, så lengde har jo alt å si, for å si det sånn.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.985
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes personlig at dette er en uhyre interessant tråd. Endelig ser det ut til at vi kommer til noe håndfast, og jeg er meget spent på hva som kommer videre, kanskje t.o.m.til en begynnende forklaring på hvorfor kabler låter forskjellig i forskjellige anlegg.
Foreløpig mener jeg at tråden bare får gå sin gang, men at JackX`forslag om å "rense" den på et senere tidspunkt og legge den ut igjen er en farbar vei.
Og jeg tar av meg hatten for trådstarter som har gjort dette arbeidet.
mvh tkr

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Rhesus skrev:
Soundproof skrev:
Rhesus skrev:
En kabel med bedre dielektrikum vil ha lavere kapasitans, og derfor bli en letter last. Den vil også ha høyere resonansfrekvens, og derved marginalt lettere for et litt ustabilt linjetrinn. Kapasitans, induktans og derfor også resonansfrekvens er proporsjonal med kabelens lengde, så lengde har jo alt å si, for å si det sånn.
hva vil de beste dielktrummet da være å bruke i en kabel ? vakuum og luft er vel det beste? teflon er vel også brukbart.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
pks skrev:
Ordentlige kabler = dyre?

Hvor forventer du at bikkja skal sitte?

PK

Edit: til Brianh
Beklageligvis så er ordentlige kabler vanligvis dyre ja. Som det meste annet her i livet så får du akkurat det du er villig til og betale for. Hvorfor skulle det være anderledes med kabler ? Det er allment akseptert at en Mark Levinson CD spiller til 150000,- er en mye bedre lydgjengiver enn en cd spiller på Lidl til 299,- Hvorfor skulle det være anderledes med en Valhalla kontra Supra ?
Hvor skal bikkja stå ?? kommer vel an på hvor Waters mente å plassere den det. Men det er vel en ganske vanlig oppfatning at på et godt anlegg så høres det ut som om bikkja står i hagen til naboen.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Brianh skrev:
pks skrev:
Ordentlige kabler = dyre?

Hvor forventer du at bikkja skal sitte?

PK

Edit: til Brianh
Beklageligvis så er ordentlige kabler vanligvis dyre ja. Som det meste annet her i livet så får du akkurat det du er villig til og betale for. Hvorfor skulle det være anderledes med kabler ? Det er allment akseptert at en Mark Levinson CD spiller til 150000,- er en mye bedre lydgjengiver enn en cd spiller på Lidl til 299,- Hvorfor skulle det være anderledes med en Valhalla kontra Supra ?
Hvor skal bikkja stå ?? kommer vel an på hvor Waters mente å plassere den det. Men det er vel en ganske vanlig oppfatning at på et godt anlegg så høres det ut som om bikkja står i hagen til naboen.
Greit nok, men husk en CD-spiller skal gjøre noe ganske annet enn en kabel.

Men så er det det du sier: Du får det du betaler for... Altså, min mening er at kabelindustrien finner på en eller annen teori om hva som låter best (dette skal selvfaølgelig være vanskelig, dyrt, langtekkelig og kreve dyre "ingredienser"), derfor blir kabelen dyr. En vanlig kabel for å sende et lavfrekvent (jeg vil kalle 20kHz det) signal fra A til B over en kort strekning trenger, IMO, ingen flat kabel, slik å slik tvinna kabel, smørt inn i sånn å sånn kabel, håndbehandlet på den og den måten kabel, men enkelt å greit kobber, som er i passlig kvadrat etc.

Jeg vet Valhalla er en uhyre avensert konstruksjon, og derfor koster den, mener jeg. Men trenger man det på en kabel?

Når det gjelder 25 meter med clas ohlson-kabel, så ville jeg i mitt sinn tro at denne vil påvirke signalet en smule (støy, tap etc), selv om den i et normalt oppsett antageligvis greier seg bra. En 1 meters CO-kabel mener jeg skal greie jobben mer enn bra nok i veldig mange oppsett. Evt en litt mer seriøst skjermet og konstruert kabel vil holde til alle anlegg! dynaBel-kabelen til 100 kroner hos eltek er en kabel jeg har tro på.

Så: ordentlige kabler er ikke dyre.

PK

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
pks skrev:
Men så er det det du sier: Du får det du betaler for... Altså, min mening er at kabelindustrien finner på en eller annen teori om hva som låter best (dette skal selvfaølgelig være vanskelig, dyrt, langtekkelig og kreve dyre "ingredienser"), derfor blir kabelen dyr. En vanlig kabel for å sende et lavfrekvent (jeg vil kalle 20kHz det) signal fra A til B over en kort strekning trenger, IMO, ingen flat kabel, slik å slik tvinna kabel, smørt inn i sånn å sånn kabel, håndbehandlet på den og den måten kabel, men enkelt å greit kobber, som er i passlig kvadrat etc.

Jeg vet Valhalla er en uhyre avensert konstruksjon, og derfor koster den, mener jeg. Men trenger man det på en kabel?

Når det gjelder 25 meter med clas ohlson-kabel, så ville jeg i mitt sinn tro at denne vil påvirke signalet en smule (støy, tap etc), selv om den i et normalt oppsett antageligvis greier seg bra. En 1 meters CO-kabel mener jeg skal greie jobben mer enn bra nok i veldig mange oppsett. Evt en litt mer seriøst skjermet og konstruert kabel vil holde til alle anlegg! dynaBel-kabelen til 100 kroner hos eltek er en kabel jeg har tro på.

PK
dette høres, for meg, bare dumt ut.

det er mye elektronisk forskjell på tvinnet, paralell, flettet, skjermet og alt det der. om du ikke tror på DET så må du lese litt elektronikk tror jeg. eller, altså, forskjellene går jo mye ut på det samme; kapasitans, induktans og de greiene der.

jeg tenker meg kanskje at der det er en liten dip i en kabel (om det er det) vil føre til klangmessig forskjell.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Pengvim skrev:
pks skrev:

PK
dette høres, for meg, bare dumt ut.

det er mye elektronisk forskjell på tvinnet, paralell, flettet, skjermet og alt det der. om du ikke tror på DET så må du lese litt elektronikk tror jeg. eller, altså, forskjellene går jo mye ut på det samme; kapasitans, induktans og de greiene der.

jeg tenker meg kanskje at der det er en liten dip i en kabel (om det er det) vil føre til klangmessig forskjell.
Jeg vet det, men det er kompleksheten av dette. En godkjent tvinning tar 2 minutter å gjenomføre.

Pk

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Rhesus skrev:
tkr skrev:
Jeg har tatt meg bryet med å lese gjennom hele tråden, og har oppdaget ihverfall 8 innlegg som i en eller annen form handler om Clabbes 25 m interconnect. Det er kanskje etter hvert på tide å skrive litt om den igjen.
mvh
Helt enig.

HEY! gutter, dette er min 25 meter lakrislisse tråd.

Etter noen runder med målinger har jeg oppdaget noe interessant.

Det ser ut til at selve kabelen ikke påvirker signalet, det som kommer inn på ene siden kommer helt upåvirket ut på andre. Selv 25 meter med lakris klarer altså å formidle signalet helt ubesudlet.

Det uventede er kabelens påvirkning på kilden. Kabelen representerer en tung last for linjetrinnet i form at at den er en kapasitiv last. Dette var jo også ventet. Overraskelsen for min del er at den ved resonans, som er ca 500kHz, har en meget lav impedans, ca 20-25 ohm! Dette kan påvirke et linjetrinn som har en liten fasemargin. En kortere kabel vil ha en resonansfrekvens mye høyere enn dette. Et godt designet linjetrinn burde ikke ha problemer med dette, men det finnes jo både det ene og det andre på markedet.

Så det er faktisk slik at dere som gir uttrykk for å vite alt om kablers egenskaper får dere uventede overraskelser når dere tar dem under lupen? Betyr det at det faktisk kan være noe der dere ikke har 100 % kunnskap om?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Kablers egenresonans er kjent. Det som var 'overraskende' er at frekvensen var såpass lav. Men så er jo resonansfrekvensen proporsjonal med lengden på kabelen. En 2.5m vil sannsynligvis ha en resonansfrekvens på ca 5MHz. Jeg kan ikke huske å ha sett resonansfrekvenser spesifisert under 7MHz, men så er også resonansfrekvens skjeldent spesifisert, spesielt på hifikabler.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg syns det er litt viktig å ikke hoppe på hver eneste diskrepans når Rhesus nå gjør dette arbeidet. La oss få målingene på bordet, og så kan vi diskutere resultatet og hva det betyr.

Husk at i en kabelverden der folk driver og måler lengder med millimetermål, og vurderer om de har brukt like mye gods og loddesølv i termineringene, så driver Rhesus og måler en 25 meter lang Claes Ohlson kabel.

Det er interessant.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
10
Hadde vært moro om dere klarte å faktisk måle hvorfor den låter så utrolig dårlig! Dette gjelder også om den var bare en halv meter. I mellomtiden spiller jeg noen hundre skiver........... :)

T

theStig

Gjest
Jeg skal jammen prøve dette her. 25m lakris koster ikke all verden heller... jeg har flere 10-metringer av samme type som jeg bruker ifm målinger, samt til anlegget på terassen...

Jeg kan kjøre signalet mitt gjennom en laaang kabel, og a-b teste kontra en kort kabel av bedre kvalitet. Swithingen kan jeg tar realtime fra lytteposisjon så klart. Rapport om lydkvalitet følger.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
theStig skrev:
Jeg skal jammen prøve dette her. 25m lakris koster ikke all verden heller... jeg har flere 10-metringer av samme type som jeg bruker ifm målinger, samt til anlegget på terassen...

Jeg kan kjøre signalet mitt gjennom en laaang kabel, og a-b teste kontra en kort kabel av bedre kvalitet. Swithingen kan jeg tar realtime fra lytteposisjon så klart. Rapport om lydkvalitet følger.
Kan du måle frekvenskurva i samme slengen? For å sjekke om det er noe som skjer med den?

Låter det betydelig værre bør jaggu det være målbart i lytteposisjon, med en så "enkel" måling.

PK

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Soundproof skrev:
Jeg syns det er litt viktig å ikke hoppe på hver eneste diskrepans når Rhesus nå gjør dette arbeidet. La oss få målingene på bordet, og så kan vi diskutere resultatet og hva det betyr.
Det er en naturlig konsekvens av at han starter tråden lenge før han anskaffer kabelen og enda lengre før han putter den under lupen. Det tolker jeg som et tegn på at han ønsker litt diskrepans, eller hva du kalte det, underveis.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
BT skrev:
Soundproof skrev:
Det er en naturlig konsekvens av at han starter tråden lenge før han anskaffer kabelen og enda lengre før han putter den under lupen. Det tolker jeg som et tegn på at han ønsker litt diskrepans, eller hva du kalte det, underveis.
Sjekk tech-hjørnet.

Pk

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
theStig skrev:

Det skal bli veldig interessant hva du kommer frem til, og hvis målingene viser bedre lyd enn først antatt, så vurderes det sterkt en øre operasjon, og det veldig fort!

En kabel kan måle likt i f.eks. 8 ohm, men lyd signaturen kan forsatt være ca. 25 meter fra hverandre i lyd kvalitet 8).

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
f skrev:
Det skal bli veldig interessant hva du kommer frem til, og hvis målingene viser bedre lyd enn først antatt, så vurderes det sterkt en øre operasjon, og det veldig fort!
Hvorfor skal du operere ørene dine om CO kabelen er god?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Soundproof skrev:
f skrev:

Det får ørelegen vurdere?

Hvis denne kabelen er like bra, som f.eks. en kabel til si ca. 10.000.- (2X2.5 m.), så er det åpenbart at hørselen er svekket igjennom årenes løp?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
f skrev:
Soundproof skrev:
f skrev:

Det får ørelegen vurdere?

Hvis denne kabelen er like bra, som f.eks. en kabel til si ca. 10.000.- (2X2.5 m.), så er det åpenbart at hørselen er svekket igjennom årenes løp?
Akkurat det er det dessverre ingen tvil om, hørselssansen begynner å svekkes fra du er tidlig i tyveårene. Gitt at du ikke har hatt mekanisk hørselsskade (for høy lyd, infeksjoner, osv.) så har følsomhet for f.eks. de høye frekvensene gått fra 17-18kHz til 12-13kHz når du er 55. (Best case).

K

knutinh

Gjest
f skrev:
"Hvis lyden er like bra med en magisk pyramide over CD-spilleren av jern som en magisk pyramide av platinium så er det da opplagt at hørselen er svekket igjennom årenes løp?"

Ser du at hverken mitt eller ditt argument kan være noe vektig argument med mindre man allerede er enige om at fenomenet man snakker om har en effekt? Og hvis man allerede er enige om det, hvorfor diskutere det i det hele tatt?

-k

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
knutinh skrev:
f skrev:
"Hvis lyden er like bra med en magisk pyramide over CD-spilleren av jern som en magisk pyramide av platinium så er det da opplagt at hørselen er svekket igjennom årenes løp?"

Ser du at hverken mitt eller ditt argument kan være noe vektig argument med mindre man allerede er enige om at fenomenet man snakker om har en effekt? Og hvis man allerede er enige om det, hvorfor diskutere det i det hele tatt?

-k

Tjaaa, et god poeng har du, men kan man overbevises? Det er jo det vi har dette forumet for 8)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Når det gjelder den magiske pyramiden, så stilles det en større skeptisk ovenfor den, enn evt. kablenes tilpassning/kvalitet til de forskjellige komponentene/høytaler, ne.

Det går ann å selge gråstein som gull, bare man finner den rette kjøperen.

Det vises jo nå i rettsaken, der folk har kjøpt helt verdiløse papirark i en pyramide ;D.

B

Back_Door

Gjest
Interessant tråd. Rhesus fortjener ros for sin jobb.
Når det er skrevet, vil jeg likevel hevde at det hadde vært mye mer interessant om f.eks. Rhesus og SAL kunne møtes og lytte sammen. Vil en ekspert på måling høre det samme som en med et slikt anlegg og slike erfaringer som det SAL har,når de setter seg ned sammen og lytter? Jeg tror målinger får større verdi og interesse, om man først blir enig om hva man faktisk klarer å høre med ørene.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det er ikke slik at jeg aldri har hørt forskjell på kabler. Det har jeg til gangs, og jeg tror ikke det er ikke noe problem for meg å gjøre det igjen.
Det 'rare' er at jeg hører det ikke hvis jeg ikke vet hva jeg hører på. Kobler man den obervasjonen med litt ingeniørkunnskap om hva en kabel egentlig er og gjør, så kan man komme svært nær sannheten, tror jeg.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
10
Rhesus skrev:
Det er ikke slik at jeg aldri har hørt forskjell på kabler. Det har jeg til gangs, og jeg tror ikke det er ikke noe problem for meg å gjøre det igjen.
Det 'rare' er at jeg hører det ikke hvis jeg ikke vet hva jeg hører på. Kobler man den obervasjonen med litt ingeniørkunnskap om hva en kabel egentlig er og gjør, så kan man komme svært nær sannheten, tror jeg.
Du blir med andre ord usikker og stoler ikke på ørene dine!
Har ett par kabler her nå som jeg tror til og med du vil høre forskjell på selv om du ikke ser den? Du er hjertelig velkommen, som backdoor skriver kunne jo det være spennende! :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Når det er skrevet, vil jeg likevel hevde at det hadde vært mye mer interessant om f.eks. Rhesus og SAL kunne møtes og lytte sammen. Vil en ekspert på måling høre det samme som en med et slikt anlegg og slike erfaringer som det SAL har,når de setter seg ned sammen og lytter? Jeg tror målinger får større verdi og interesse, om man først blir enig om hva man faktisk klarer å høre med ørene.
Her syns jeg du er inne på noe, Back_Door.

For å ta en analogi - dagens diskusjoner blir som om en med svart/hvitt tv og en med fargeTV skal diskutere bildekvalitet. De blir neppe enige..

En forutsetning for diskusjon bør være at man ser det samme bilde, eller "lydbilde" som vi audiofile forholder oss til.

Min egen personlige mening er at det kan være store forskjeller på enkelte kabler i noen anlegg. Akkurat som at det i andre anlegg er små forskjeller på de samme kablene.

Man burde kommet mer sammen, diskutert de samme lydopplevelsene, gjerne med blindlytting, uten at det dermed må være en full ABX test. Tror det ville bedret kommunikasjonen betraktelig... :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.052
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
Rhesus skrev:
Har ett par kabler her nå som jeg tror til og med du vil høre forskjell på selv om du ikke ser den? Du er hjertelig velkommen, som backdoor skriver kunne jo det være spennende! :)
Som jeg leser det er det ikke ørene han ikke stoler på, men det som skjer mellom trommehinna og hjernen. Poenger med blindtester er å kunne skille mellom hva som faktisk når ørene, og hva som skjer når hjernen prosesserer signalet, og å eliminere dette siste leddet i størst mulig grad. Jeg tror ikke et øyeblikk at tilhengere av blindtester har dårligere ører enn andre, men kanskje bare litt mer tiltro til vitenskapen, litt mer åpenhet for sanseapparatetes kompleksitet og litt mer forståelse for vitenskapelig metode.

S

slowmotion

Gjest
Jo lenger jeg holder på med dette jo mindre stoler jeg på mine egne ører...
Det er ikke en insikt som har vært lett å innrømme for meg selv.

Som jeg ser det er Rhesus sine målinger på denne kabelen den første kabletråden her på sentralen
som kan føre til at vi alle har en mulighet til å lære noe nytt. De andre kabeltrådene ser jeg kun som komikveld,
men her har vi en mulighet for å kanskje finne ut hva som kan gi bedre lyd.
En liten brikke som sammen med alle de andre konponentene i anlegget
fører til et totalresultat som bringer musikken nærmere lytteren i heimen.

;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.985
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:

Som jeg ser det er Rhesus sine målinger på denne kabelen den første kabletråden her på sentralen
som kan føre til at vi alle har en mulighet til å lære noe nytt. De andre kabeltrådene ser jeg kun som komikveld,

;)
BRAVO, BRAVISSIMO!

Takk Slowmo, jeg deler ditt syn 100%. Du formulerer det bare bedre enn jeg klarer.

mvh tkr

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
slowmotion skrev:

;)

Og det var!

Har du lest lyttetesten hos Eltek?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Ja, jeg venter på resultat og konklusjon.

Meget bra initiativ.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg vil foreta en måling som sammenligner utgangen på kilden med inngangen i mottakerenden. Jeg har bestilt noen overganger. Regnet med å få dem i dag, men fikk ikke tid til å sjekke. Måtte ta opp båten. Stay tuned.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
SAL skrev:
Ikke usikker, bare realistisk.

L

Ludo

Gjest
Men Rhesus da, dette er jo virkelig en flott mulighet til å kanskje lære noe mer. Jeg synes du skal takke ja til invitasjonen fra SAL ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
I denne sammenhengen synes jeg ikke det er så interessant med lyttetest, denne tråden handler om de elektriske sidene ved 25 meter lakris, eller hvor ille er verst, om man vil. Kabelelskere tar uansett ganske lett på det teoretiske, så dette er vel ikke så interessant for dem uansett.

Og jeg har gjort slike seanser før. På ordentlig utstyr, så slik sett blir det ikke noe nytt.

Nå har jeg også en avtale med et annet medlem her på forumet om en uformell blindtest av noen lengder lampettledning kontra highend sølvkabler. Så når hjemmebesøk blir aktuelt så blir det nok her vi drar først tenker jeg.

Hvor ille er verst, det er det jeg vil finne ut av.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.050
Back_Door skrev:
STÅENDE APPLAUS Back_Door ;D
Bifalles 100%. Nå snakker vi om reell tilnærming.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Om man er enig (Konsensus) er ikke ensbetydende om man oppfatter "verden slik den er" (ontologi ). Det har sammenheng med hvilke antakelser (eller trosretninger man tilhører) når det gjelder om hvordan man kommer til kunnskap om "verden slik den er".

I dagens postmoderne samfunn, må kunnskap om "verden slik den er" ses i lys av den kontekst som den forekommer i.

"Alle var enige om det hadde vært en fin dag". Er f.eks. et slikt utsagn sant?

K

knutinh

Gjest
frans skrev:
Om man er enig (Konsensus) er ikke ensbetydende om man oppfatter "verden slik den er" (ontologi ). Det har sammenheng med hvilke antakelser (eller trosretninger man tilhører) når det gjelder om hvordan man kommer til kunnskap om "verden slik den er".

I dagens postmoderne samfunn, må kunnskap om "verden slik den er" ses i lys av den kontekst som den forekommer i.

"Alle var enige om det hadde vært en fin dag". Er f.eks. et slikt utsagn sant?
Jeg ser ikke at det du snakker om har noen relevans eller bringer diskusjonen videre?

Trenger vi i det hele tatt ordet "postmodernisme" i en diskusjon om kabler?

-k

Topp Bunn