Coax, et svært interessant format, la oss lage en!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Etter hva jeg forstår, så er vel denne coaxen ferdig designet pr i dag....selv om den ikke er tilgjengelig for DIY før det går mot høst.
    Snickers-is, kan du røpe litt om følsomhet på diskant, og mellomtone fra 500ish -> ?

    Håper begge ligger godt over 90 dB.
    Av div. grunner er jeg VELDIG lite tilhenger av drivere med lav følsomhet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Etter hva jeg forstår, så er vel denne coaxen ferdig designet pr i dag....selv om den ikke er tilgjengelig for DIY før det går mot høst.
    Snickers-is, kan du røpe litt om følsomhet på diskant, og mellomtone fra 500ish -> ?

    Håper begge ligger godt over 90 dB.
    Av div. grunner er jeg VELDIG lite tilhenger av drivere med lav følsomhet.
    Ja, de får høy følsomhet. Helt nøyaktige tall må vente litt. Jeg har veid massebalanse opp mot virkningsgrad, det vil si at motoren har veldig kraftig og langt magnetfelt, men det er ikke størst mulig spole i gapet da den ville blitt tung.

    Over 90dB i IB er nok bankers, men jeg tror vi snakker under 95dB. Jeg snakker da om virkningsgrad (altså ved 1W), ikke følsomhet som det ofte snakkes om.

    Resultatet av denne måten å gjøre det på er at man kan spille seriøst høyt med ca 2-5W inn, og 20-50W transienter. Dette skjer under 2A RMS i transientene, og med begrenset antall viklinger er magnetfeltet helt upåvirket, spolemassen er svært liten ift membranmassen, og det blir høyst moderate mengder varme.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde det vært kult om Snickers ga oss enda mer kjøtt om Frigg 01 om han kan. Ser jo ut som en spennende høyttaler dette til en interessant pris. Tipper den vil treffe mange med sine konstruksjonsprinsipper og stuevennlige design. Vis vedlegget 820292
    Flott sak:) Kan ligne litt på amerikanske Thiel, dvs coax + bass. Spent på ankomstdato og elementpriser.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Når denne coaxen blir tilgjengelig for diy folket, hva vil optimal forsterker kraft være på diskant og mellomtone...hver for seg... aktiv drift.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Man vil komme langt med rundt 100W på hver, men det kommer også litt an på baffel og delefrekvens.

    La oss si man har et par 8"/8 ohm basser med 88dB følsomhet. Så gir man dem 500W til sammen. Når vi regner inn baffelstep vil de ha følsomhet på 88dB til sammen, og virkningsgraden blir da 85dB. 500W er 27dB opp, altså 112dB. Dersom mellomtonen i hovedsak jobber over baffelstep vil den bare behøve 50W for å holde følge med dette lydtrykket. Vi kan også forvente at transientene oppover i mellomtonen ikke går like høyt som de i bassområdet. 6dB lavere er ikke en gang et nøkternt anslag, så i praksis vil man da sjelden trenge mer enn ca 10W. Diskanten får fort bittelitt lavere virkningsgrad, men så er det også enda mindre energi som omsettes i diskantområdet, spesielt oppover der virkningsgraden begynner å avta, altså typisk over 7-8kHz. Det gjør at man sjelden vil overstige 10W i diskanten selv når man presser dette ganske hardt.

    Det finnes ikke noe fasitsvar så klart, men det er jo opplagt at man kommer langt med 100W i praksis. Det er også verdt å merke seg at selv om vi stilles overfor mange fantasifulle tall både i hifi og spesielt i PA-bransjen så er det svert sjelden man under noen som helst omstendighet får mer enn 110-112dB ut av en 6,5" driver av noe slag. I dette tilfellet skal man kunne lure ut rundt 115dB uten at det hele drukner i forvrengning, så helt realistisk vil man fint kunne gi driveren mer effekt uten at den dør, men det er fryktelig store mekaniske belastninger, og med såpass langt over snittet høy virkningsgrad er 100W mye effekt. Tar man nærmest en hvilken som helst 6,5" bassmellomtone og kjører den som ren mellomtone så må man gjerne opp i 600-800W for å få ut 115dB.

    Til slutt kan det være greit å legge til at dette er lydtrykk for rene sinustoner. Med mange samtidige lyder øker dette. Hvor mye det øker avhenger også av hvor mange drivere man har/hvordan frekvensområdet er delt opp, hvordan systemet er EQ-et osv. Sagt på en annen måte, man har gjerne mer nivå i midbass enn oppover i mellomtonen. Når vi skal gjengi en transient er den summen av flere frekvenser og disse gjengis typisk av flere drivere samtidig. Det betyr at her gir for eksempel mellomtonen 105dB mens bassene gir 110dB, og i sum gir dette kanskje 112dB inkl et mindre bidrag fra diskanten. Dersom mellomtonen har kapasitet til ytterligere 10dB og de øvrige driverne har det samme betyr det at vi kan nå 122dB, noe som i praksis er fryktelig mye høyere enn de fleste kan forestille seg.

    Det ble mye tekst, men gir det deg noe svar?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det ble mye tekst, men gir det deg noe svar?
    Sånn cirka omtrentlig, ja.
    Ser vel ut til at jeg må investere i ny og kraftigere mellomtone forsterker på sikt.

    Akkurat nå bruker jeg Purifi sin 6,5m04 og BliesMa t34b med henholdsvis 2x40 billige a/b watt og 2x25 anal-view ams 0100.
    Det låter rett så pent på moderat/høyt volum, men ved "festlige" pådrag, blir det noget anstrengt i mellomtonen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @Snickers-is
    Jeg finner ingen info om hvor Frigg 01 deler mellom bass og mellomtone.
    ..er det en hemmelighet...eller?

    For egen del ifm diy, tenker jeg en plass mellom 400 og 800 Hz i en 4-veis setup, avhengig av type mellombass system... som er langt i fra avklart her i gården.
    Det burde vel være innafor rimelighetens grenser i en halv slem rigg?

    Skulle vel bli sånn ca 2,5 oktav pr delefrekvens i MITT hørbare område det vel, med nok amp kraft = uanstrengt lyd ...for en gamlis
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg har kjørt ut noen ELMA-simuleringer på siste iterasjon i dag. Jeg dro grensene på mellomtonen temmelig høyt, vi snakker her 2mm slaglengde og 8A strøm, noe som i kombinasjon på denne driveren (mellomtonen) tilsvarer omkring 120dB ved en delefrekvens på ca 200-250Hz.

    Først Bl(x,i). Dette diagrammet viser sammenhengen mellom slaglengde, strøm og kraftfaktor samtidig.
    bl_3d.png


    Dette innebærer knapt målbar forvrengning. Avviket her er på omkring 1,5% ved transienter på opp mot 120dB.

    Vi kan ta en titt på induktansen som funksjon av frekvens og slaglengde:
    AC_inductance_3D.png


    Her har vi stort sett ikke data på annet enn statisk 1kHz induktans eller som funksjon av slaglengde for andre drivere, så her har vi ikke mye å sammenlikne med. Jeg plottet den fra 100Hz siden det aldri er aktuelt å bruke denne driveren under 100Hz.

    Så kan vi se på hvordan induktansen påvirkes av strøm:
    inductance_3d.png


    Her er det vanskelig å lese av noen som helst form for avvik.

    I praksis er det to sekundære parametere som er interessante som følge av induktans. Det ene er hvilken impedanse driveren har ved ulike signaler, her som funksjon av frekvens og slaglengde:

    AC_impedance_3d.png


    Det er helt avgjørende at driveren er mest mulig upåvirket av slaglengde for å få til et velfungerende passivt filter.

    Vi kan også se på polart offset. Denne kan være litt vrien å forstå, men man kan se for seg at når driveren for eksempel passerer 1mm så er den enten på vei ut eller inn, og det innebærer at kraften virker enten i den ene eller i den andre retningen. Det vi ser på her er hvor stor forskjell det er på positiv og negativ retning i et hvert punkt som funksjon av strøm og slaglengde:

    DC-offset_3D.png


    Senere skal jeg få skrevet en skikkelig artikkel om hvordan forstå ELMA-simuleringer. Enn så lenge får dere tro meg på at dette så veldig annerledes ut tidlig i utviklingsløpet. Jeg skal også få sydd sammen en del simuleringer av andre drivere som jeg vet de eksakte dimensjonene på slik at man får et bedre grunnlag for å forstå hva som er et godt resultat og hva som er et mindre godt resultat.

    Med mål om mest mulig dynamikk og størst mulig kapasitet uten at man opplever at man nærmer seg en ytegrense er det flatest mulig plan på den første kurven, minst mulig avvik mellom maks og min strøm på den tredje, minimum avvik mellom ulike posisjoner i X-planet på den fjerde, og flatest mulig plan på den femte kurven som er de viktige målsetningene. Det er selvsagt også essensielt at man har brukt input-data som tilsvarer det reelle arbeidsområdet til driveren.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med andre ord...betyr dette at jeg da kan kvitte meg med mine Purifi mellomtoner om jeg går til innkjøp av denne coaxen?

    ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    KOAKSIAL: EN BAKGRUNNSHISTORIE & SOTA I 2022

    B7716E91-19C3-491D-AE1B-3110449DE6B8.jpeg

    8696E189-FA2A-4C16-9671-9F3DC5DC9BBD.jpeg

    Lenke: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn...3bb717fe31e/genelec_8260a_technical_paper.pdf

    I dag er det Genelec som har kommet lengst i utviklingen av koaksialdrivere i et system som har «punktkilde» som ideal. I 2010 lanserte de - etter flere år med utvikling - 8260a, og nå er det 8361a som representerer Genelecs siste trinn på utviklingen. Nedenfor ses vertikale og horisontale akustiske egenskaper i de to høyttalerne. Merk fremgangen i direktivitet fra 8260a til 8361a.
    A00D9255-1649-4478-96ED-05E85E7333C1.jpeg

    51A628F9-5914-499A-AF81-5E136777296F.jpeg

    Lenker
    8260a: https://www.genelec.com/previous-models/8260a#/
    8361a: https://www.genelec.com/8361a

    Sånn sett finnes det gode referanser allerede på koaksialområdet.

    Merk at 8361a har et tilhørende woofer-system, W371a, for å styre direktivitieten så langt ned som mulig, og samtidig øke SPL-kapasitet i bassen (merk for øvrig at DSP gir brukeren anledning til å styre de akustiske egenskapene gitt behov, se de tre øvrige modusene i brukermanualen):
    874C2B07-565A-45B2-884F-37C46AD9F823.jpeg

    Lenke: https://www.genelec.com/w371a#section-downloads
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hvilket kassevolum trenger disse? Kan de med hell brukes i en OB-løsning evt? Ser ingen grunn til at de ikke skal kunne det utenom å evt dele litt høyere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Når jeg simulerer den i 2 liter får jeg Q=0,707 på de preliminære dataene. Da er -6dB punktet på rett over 150Hz.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Hvorfor -6dB - handler ikke toleransepunkter her innenfor -3dB?
    Deling mot bass skjer med minst 2. Ordens filter. Da er typisk krysningspunktet på -6dB. Dersom den naturlige avrullingen gir -6dB et stykke under delepunktet er man innafor.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Så var det åpen baffel da. Man må da nesten gå ut i fra en veldig stor lukket kasse, så får det være opp til hver enkelt å legge til effekten av baffelens bredde.

    I lukket kasse får man denne responsen ved 2 liter:
    1658773141863.png


    Om man tar utgangspunkt i 1000 liter får man denne responsen:
    1658773171916.png


    Man får da -6dB-punktet på omtrent eksakt samme sted, men -3dB-punktet kommer på litt ulikt sted.
     
    • Liker
    Reaksjoner: fry

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Ja, det fungerer absolutt, men det var ikke den primære målsetningen med driveren.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men med 4x12" i mini slob midbass under...delt på eks. 3-400 Hz.
    Kan muligens fungere bra?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Muligens, det kommer jo veldig an på hvordan sloben låter så høyt i frekvens.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har du noen frekvenssveip-målinger av driveren(e) ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er en 32mm titaniumnitrid dome. Den har en liten forsterkning i ytterkant som er balansert mot selve membranens masse og modale egenskaper. Den er også tilpasset bruk sammen med spolen som er "bare" 24,5mm i diameter, altså mindre enn domen. Opphenget skjuler seg med andre ord bak domen.

    Her er et bilde av selve domen:

    Skjermbilde 2022-04-01 10.08.09.png


    Spoleformen er her tegnet i samme materiale som domen, men den skal være i rent titanium.

    Slik ser selve den modale simuleringen ut. De utslagene vi ser er ved rundt 16kHz, men de ligger i Y og Z-aksene, i X-aksen er det ikke spor etter moder i audioområdet.

    Skjermbilde 2022-03-30 16.07.33.png


    Motoren er bygget om til radial. Kraftfaktoren er relativt høy for denne type driver (høyere enn for eksempel Bliesma T34), den er svært jevn og tåler masse strøm:

    bl.png


    bl_3d.png


    Noe konkret du tenkte på @trosse1?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Lurte egentlig på om det var en allerede kjent dome med kjente parametre lurt inn i coaxen, noe det da sikkert ikke er.
    tenkte noe ala, som har en herskere med faans forøvrig.

    det er mange som gleder seg til denne blir tilgjengelig for diy markedet, meg inkl
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Lurte egentlig på om det var en allerede kjent dome med kjente parametre lurt inn i coaxen, noe det da sikkert ikke er.
    tenkte noe ala, som har en herskere med faans forøvrig.

    det er mange som gleder seg til denne blir tilgjengelig for diy markedet, meg inkl
    Det er helt sikkert en kjekk driver det der, men den deler ingen komponenter med diskanten i coaxen. Det ville heller ikke vært plass til verken motoren eller opphenget. Det er derfor det måtte lages en ny driver fra bunnen av. Mellomtone og diskant deler faktisk magnetsystem for å kunne få til et skikkelig brutalt magnetsystem i stedet for å stappe et superkompakt magnetsystem innenfor spolen til mellomtonen.

    For litt tid tilbake ble hele magnetsystemet redesignet fra axial til radial. Det betyr at magneten ikke er en ring som er magnetisert fra topp til bunn, men i stedet en segmentert ring som er magnetisert fra ytterkant til innerkant. Sammenlikner man den opprinnelige designen med aksialmotor med den redesignede med radialmotor er sistnevnte litt kraftigere, men bruker allikevel bare 1/3 av magnetmassen. Dette gir svært kort vei fra selve magneten til magnetgapet. I ytterkant er veien ca den samme, eller noe lenger enn for en aksialmotor, men i innerkant skal man normalt hente magnetismen fra bunnen av magneten og opp gjennom et ganske høyt polstykke. For hver millimeter med mettet magnetkrets gjennom polstykket kreves det en betydelig ekstra magnetmasse. Men her er i stedet da veien fra toppen av magneten og opp i gapet bare noen få millimeter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan bli spennende med en sammenlignings test av denne coaxen mot purifi 6.5m/t34b komboen.
    Egenlig er jeg mer imponert over purifi mellomtonen enn over t34b.
    Jeg får ikke t34b til å "sitte" på den måten the shy får til hos seg.

    Jeg gjetter på flere årsaker.
    Det kan ha litt med spredningmønster og de begrensede akustiske forhold hos meg, mot den mere proffe måten han har gjort det på med riktig demping på førsterefleksjon. Dessuten har han jo waveguide og.

    Muligens vil coax også være fordelaktig på snaue to meters lytteavstand.
    ...og gratis waveguide med på kjøpet.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Muligens vil coax også være fordelaktig på snaue to meters lytteavstand.
    ...og gratis waveguide med på kjøpet.
    Vi får samle oss og lenke oss fast på terrassen til en viss kar i indre Østfold, ikke gå derfra før han åpner terrassedøra med et begeistret «coax’n min er ferdig!»
    Med din tilgang & kunnskap på god mat, Bergfinn, skal jeg klare uker foran grillen på terrassen hans (y) :ROFLMAO:(y)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Flott! Husk å skifte brennerøra (6 stk) og tennerne (2 stk). Så byr jeg på god whisky ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Kommer koaksen til markedet før 15-tommeren?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Nei, 15" er egentlig klar nå. Kom en final proto for noen få dager siden, så jeg jobber med å få på plass riktig datablad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn