coolbiz
Hi-Fi freak
Etter et par måneders stillstand, er prosjektet nå i siget igjen, og det begynner å bli på tide å holde løftet om å legge ut bilder av byggeprosessen.
For de som ikke kjenner "Orion", så er det en aktiv, 3-veis dynamisk dipol-høyttaler konstruert av Siegfried Linkwitz. Det som tiltalte meg ved denne konstruksjonen er at Linkwitz har gått relativt kompromissløst til verks når det gjelder hva som har vist seg å gi naturlig lydgjengivelse i et vanlig beboelsesrom, bl.a. spredemønster som er slik at høyttaleren har tilnærmet linjær frekvensrespons langs enhver akse i horisontalplanet ("uniform polar respons"). Linkwitz tar sikte på å løse grunnproblemene fra starten av istedenfor å forsøke å kompensere i ettertid med romkorreksjon, romdempning osv. som de fleste andre gjør. Linkwitz er en meget kompetent teoretiker og måletekniker, og dessuten en ivrig konsertgjenger. (For de som har hørt om Linkwitz-Riley delefiltre, ja så er det den Linkwitz det er snakk om.) Se forøvrig http://www.linkwitzlab.com, som er en skattkiste av informasjon om akustikk og høyttalerkonstruksjon.
Orion var opprinnelig kun tilgjengelig som et rent gjør-det-selv prosjekt. Man kjøpte evt. kretskort til delefiltrene og byggetegninger fra Linkwitz og gjorde resten selv. Evt. kunne man kjøpe delefilteret ferdiglaget. Etterhvert har det også blitt mulig å kjøpe Orion i ulike grader av ferdigstillelse; fra ferdig tilskårne treplater til komplette høyttalere inkludert elementer og forsterkere.
Orion har blitt oppdatert et par ganger siden konstruksjonen først ble lansert. "rev 0.1" innebærer at mellomtonen henges opp bakfra etter magneten og ikke fra frontbaffelen. "Orion+" introduserte en ekstra diskant på baksiden og oppnår dermed full dipol-karakteristikk i hele frekvensområdet.
Jeg bygger mine Orion "fra scratch" med både magnetmontering av mellomtone, og med ekstra diskanten på baksiden.
Råvarer må man ha. Her er resultatet av noen timers saging og fresing:
Jeg har valgt relativt standard materialer: MDF for bassramme, og kryssfiner av bjørk for frontbaffel og sideplater.
Elementene er Peerless XLS 10", Seas Excel W22 og Seas Excel Milennium.
Etter litt liming, skruing, sparkling, pussing og banning, begynner det å ta form: (høyttaleren til venstre er foreløpig uten sideplater)
Jeg har vært så griseheldig å få hjelp til lakkering av lakki_luke her på forumet. Så nå burde alt ligge til rette for å kunne oppnå en finish som ligger langt over det jeg kunne drømme om da jeg startet på egenhånd.
"Off to the West Coast", som det heter på "Pimp My Ride": (vel, i dette tilfelle: Bryne ;D)
Imens gjenstår det endel arbeid på elektronikk-siden. Jeg har nevnt et delefilter, men det er en liten forenkling. Det er mer snakk om en analog lydprossessor ("ASP"), ettersom det i tillegg til deling, også foretar kompensasjon for dipol-kansellering, elementplassering osv. Delingen skjer forøvrig ved 120 og 1440Hz, alle flanker er 24 db/oktav. (Ingen premie for å gjette at her er det tale om Linkwitz-Riley delefilterkarakteristikk)
Her eksperimenteres med plassering av innmaten:
Ikke noe for de med opampofobi! (Irrasjonell frykt for operasjonsforsterkere i signalveien ) 11 stk. OPA2134 pr. kanal.
Forsterkere må man også ha. Valget falt tilslutt på Greg Ball's rimelige og velrennomerte "SKA"-konstruksjon. Med aktiv filtrering trengs det mange forsterkere! Jeg planlegger å kjøre med én forsterker-kanal pr. element, men unntak av diskantene, der for- og bak-diskanten drives av en felles forsterker. Det er med andre ord tale om "quad-amping".
Utlegg av 4 stk. GB150D og 2 stk. GB300S strømforsyninger med tilhørende trafoer kommer til å se omtrent slik ut:
Jeg bygger to slike; altså én pr. Orion. Totalt 8 kanaler.
Fortsettelse følger...
Kommentarer og spørsmål velkomne!
For de som ikke kjenner "Orion", så er det en aktiv, 3-veis dynamisk dipol-høyttaler konstruert av Siegfried Linkwitz. Det som tiltalte meg ved denne konstruksjonen er at Linkwitz har gått relativt kompromissløst til verks når det gjelder hva som har vist seg å gi naturlig lydgjengivelse i et vanlig beboelsesrom, bl.a. spredemønster som er slik at høyttaleren har tilnærmet linjær frekvensrespons langs enhver akse i horisontalplanet ("uniform polar respons"). Linkwitz tar sikte på å løse grunnproblemene fra starten av istedenfor å forsøke å kompensere i ettertid med romkorreksjon, romdempning osv. som de fleste andre gjør. Linkwitz er en meget kompetent teoretiker og måletekniker, og dessuten en ivrig konsertgjenger. (For de som har hørt om Linkwitz-Riley delefiltre, ja så er det den Linkwitz det er snakk om.) Se forøvrig http://www.linkwitzlab.com, som er en skattkiste av informasjon om akustikk og høyttalerkonstruksjon.
Orion var opprinnelig kun tilgjengelig som et rent gjør-det-selv prosjekt. Man kjøpte evt. kretskort til delefiltrene og byggetegninger fra Linkwitz og gjorde resten selv. Evt. kunne man kjøpe delefilteret ferdiglaget. Etterhvert har det også blitt mulig å kjøpe Orion i ulike grader av ferdigstillelse; fra ferdig tilskårne treplater til komplette høyttalere inkludert elementer og forsterkere.
Orion har blitt oppdatert et par ganger siden konstruksjonen først ble lansert. "rev 0.1" innebærer at mellomtonen henges opp bakfra etter magneten og ikke fra frontbaffelen. "Orion+" introduserte en ekstra diskant på baksiden og oppnår dermed full dipol-karakteristikk i hele frekvensområdet.
Jeg bygger mine Orion "fra scratch" med både magnetmontering av mellomtone, og med ekstra diskanten på baksiden.
Råvarer må man ha. Her er resultatet av noen timers saging og fresing:
Jeg har valgt relativt standard materialer: MDF for bassramme, og kryssfiner av bjørk for frontbaffel og sideplater.
Elementene er Peerless XLS 10", Seas Excel W22 og Seas Excel Milennium.
Etter litt liming, skruing, sparkling, pussing og banning, begynner det å ta form: (høyttaleren til venstre er foreløpig uten sideplater)
Jeg har vært så griseheldig å få hjelp til lakkering av lakki_luke her på forumet. Så nå burde alt ligge til rette for å kunne oppnå en finish som ligger langt over det jeg kunne drømme om da jeg startet på egenhånd.
"Off to the West Coast", som det heter på "Pimp My Ride": (vel, i dette tilfelle: Bryne ;D)
Imens gjenstår det endel arbeid på elektronikk-siden. Jeg har nevnt et delefilter, men det er en liten forenkling. Det er mer snakk om en analog lydprossessor ("ASP"), ettersom det i tillegg til deling, også foretar kompensasjon for dipol-kansellering, elementplassering osv. Delingen skjer forøvrig ved 120 og 1440Hz, alle flanker er 24 db/oktav. (Ingen premie for å gjette at her er det tale om Linkwitz-Riley delefilterkarakteristikk)
Her eksperimenteres med plassering av innmaten:
Ikke noe for de med opampofobi! (Irrasjonell frykt for operasjonsforsterkere i signalveien ) 11 stk. OPA2134 pr. kanal.
Forsterkere må man også ha. Valget falt tilslutt på Greg Ball's rimelige og velrennomerte "SKA"-konstruksjon. Med aktiv filtrering trengs det mange forsterkere! Jeg planlegger å kjøre med én forsterker-kanal pr. element, men unntak av diskantene, der for- og bak-diskanten drives av en felles forsterker. Det er med andre ord tale om "quad-amping".
Utlegg av 4 stk. GB150D og 2 stk. GB300S strømforsyninger med tilhørende trafoer kommer til å se omtrent slik ut:
Jeg bygger to slike; altså én pr. Orion. Totalt 8 kanaler.
Fortsettelse følger...
Kommentarer og spørsmål velkomne!