coolbiz bygger LinkwitzLab Orion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

Jeg kan knapt tro det er 5 uker siden sist jeg oppdaterte denne tråden! Skulle jo hatt vellyden på plass for ukevis siden, men er blitt offer for en konspirasjon for å stjele verdifull byggetid fra meg ;) og dessuten var den endel ting som bare tok langt mer tid enn jeg ante. F.eks. måtte det drilles hele ca. 180 hull i de tre kabinettene for forsterkere og ASP og vel halvparten av disse måtte lages gjenger i. Det gikk noen kveldstimer bare på dette, kan jeg love.

Til dere som utålmodig venter på på prøvelytting, kan jeg bare beklage og be dere smøre dere med tålmodighet og spenefett noen dager til..

Elektronikken begynner å nærme seg ferdig, men i dette innlegget tenkte jeg å legge ut litt bilder av selve Orion-høyttalerne, som nå omsider er ferdigbygget.

Som nevnt henges mellomtonen opp etter magneten. Her er baffel og magnet-oppheng klar for å motta elementet:

Pakningen er en gummilist med P-profil. Meningen er at mellomtonen bare såvidt klemmer mot denne slik at energioverføring fra element til frontbaffel er minst mulig. SEAS's Excel W22 så solid bygget, at man faktisk kan spenne opp elementet etter fasepluggen. (SEAS har velsignet denne fremgangsmåten i ORION-forumet). Da må den orginale bolten som holder fasepluggen på plass byttes til en lengre bolt:

Ferdig montert. Den nye, lange bolten er den som kan synes nedi aluminiums-braketten:

Da ser det slik ut fra litt avstand:

Dette er baksiden av høyttaleren, om noen er i tvil.. Siden Orion er en dipol-høyttaler er baksiden litt mer interessant enn på den gjennomsnittlige kassehøyttaler.

Moret meg med å lage dem symmetriske hva kabling angår.

Gir vel ikke Steinway & Sons søvnløse netter, men jeg er meget godt fornøyd med den endelige finishen. Forøvrig finner jeg utformingen av Orion en god del mer estetisk tilfredsstillende enn hva som kommer fram på bilder. Dessuten ser de av en eller annen grunn større ut på bilder enn hva de er i virkeligheten.

Det ferdige produkt!:

Jeg tenke endel frem og tilbake om hva slags finish jeg skulle ha på kanten av sideplatene, altså der som lagene i kryssfineren viser. Som dere ser, valgte jeg til slutt å bare behandle dem på samme måte som resten av sideplatene. Er fornøyd med det valget. Noe annet kunne lett virket "jålete", om dere skjønner. Når B&W kan bruke en sånn løsning på toppmodellene sine, så kan vel jeg.. :)

Etterhvert kommer jeg nok til å lage frontstoff til høyttalerne. Med det for øye har jeg forsenket (før lakkering) noen små neodym-magneter jeg fant på Clas-Ohlsson. Det er noen kraftige små krabater (ikke fototriks):

Benytter 8-polet SpeakOn kontakt for å holde ting enkelt og kompakt:

Støv viser godt på den blanke, sorte lakken..

Naboen kom forbi da jeg holdt på å ta disse bildene. Nabo: "Hva er dette for noe?" Jeg: "Det er de nye høyttalerne min, som jeg har bygget selv." Nabo: "Jaja, alle galne har det ikke likt." Snufs.

Vel, vel. Jeg ser at jeg har en tendens til å bli såpass oppslukt av byggingen at jeg ikke tar så mange bilder underveis. Dette er delvis fordi Orion ikke er spesielt utfordrende rent snekker-messig. Men hvis det er konstruksjonsdetaljer dere lurer på, er det bare å spørre.

Kommer tilbake med SKA-forsterker-bygging, forhåpentligvis om et par dager.

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16

Grattis. De ble ordentlig pene. Mye godt arbeid der ja :)
    Håper du er oppe å kjører med forsterkere og det hele snart.

Bjørn

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Isbjorn skrev:
    Grattis. De ble ordentlig pene. Mye godt arbeid der ja :)
    Håper du er oppe å kjører med forsterkere og det hele snart.

Bjørn
    Takk skal du ha! Hadde hatt delefilteret klar i dag hadde det ikke vært for at jeg har rotet vekk 4 stk. kondensatorer som jeg hadde hatt med til en kompis for å måle nøyaktige verdier av.

På forsterkerne er alle kort og hull ferdige, unntatt hullene til temperaturfølerdiodene som skal monteres i kjøleribbene. Ellers er det bare fastskruing og kabling som gjenstår. Med andre ord: Real Soon NowTM!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1

Gratulere! Nydelige høytalere :D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Hei Lakki!

Kjekt at du hadde utbytte av å være med! Uten deg og din eminente lakkering hadde de sett adskillig mindre pene ut. Da hadde jeg vel måttet nøye meg med interiørmaling og bivoks eller noe tidkrevende gørr. Men hvorfor sitte å gnikke to pinner mot hverandre når lighteren er oppfunnet? ::) ;D ;D
    Regner med å ha dem i stua de neste 15-20 åra :eek: så da er det kjekt med noe som ser litt fagmessig ut. Det er nesten synd å montere frontstoff på dem, men jeg ser ikke vekk fra at det kommer engang til vinteren. Men akkurat nå skal jeg konstentrere innsatsen på å på lyd i dem, så får jeg bekymre meg om WAF en annen gang. ;D

B

Back_Door

Gjest

Gratulerer med fullført prosjekt. Ser spennende ut!
    En ting slår meg likevel: Du vil med tiden kanskje komme til å forbanne støv, spesielt i alle krinkelkroker på baksiden. ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

Gratulerer med nye strøkne høyttalere!

For en finnish!! ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117

Gratulerer. Har et håp om å få hørt Orionene dine til helga :D

Lf

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

De så riktig flotte ut, gratulerer så mye. Bra jobba ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Hehe. Støv er da ikke noe problem. Man behøver bare å spille ofte og høyt nok. 8)

Dessuten, for kostdifferansen mellom mine og Back_Door's kommende høyttalere kan jeg finansiere rengjøringshjelp i årevis. ;D Forresten, støvet på bildet av SpeakOn sokkelen er sagmugg og ikke støv. Støv viser ikke godt.

Vel, vel, skjønner at noen begynner å bli utålmodige. Det er jeg også, skal jeg love! Dette har vært et ganske omfattende prosjekt og har tatt endel lengre tid enn jeg forventet. Jeg trodde at da jeg hadde loddet ferdig alle komponentene på printkortene så var det meste gjort, men har satt tre kvelder på rad nå og ikke fått gjort så mye mer enn å kappe, avisolere, flette og lodde de ledningene som går inn og ut av kretskortene. Det blir mye tidkrevende puslearbeid av det når man bygger 8 kanaler.

Men jeg kan i det minste rapportere av ASP'en er ferdigbygget. Denne analoge lydprosessoren skal stå mellom pre- og effektforsterkerne. Jeg har fått noen pm'er som tyder på at ikke alle helt har fått med seg hva aktiv drift innebærer. Her er en prinsippskisse:

(Det er altså ikke forsterkernes fysiske plassering som gjør en høyttaler "aktiv". Forøvrig er det dårlig med stueplass i en typisk åpen baffel (aka. dipol) konstruksjon.)
    Linkwitz omtaler avogtil ASP'en som "XO/EQ", hhv. "Anologue Sound Processor" og "Crossover/Equalizer". Forøvrig representerer dette sannsynligvis noe av den mest avanserte signalprossessering som hittil er sett i DIY-sammenheng.

Ferdig ASP:

Har gjort plass på høyre side framme for evt. fremtidig volumkontroll. Man vet aldri. Har dessuten laget doble bass-utganger slik at jeg slipper Y-kabler til bass-forsterkerne.

Her er den lille "SKA-fabrikken" min:

Valgte å montere utgangstransistorene på "undersiden" slik at forsterkerkortene blir stående på høykant og dermed kommer mest mulig vekk fra strømforsyninger.
    For å slippe å holde rede på hvilken forsterkermodul som passer hvor, laget jeg en liten mal av et stykke MDF, som jeg brukte når jeg loddet på utgangstransistorene, og senere når jeg drillet monteringshull i kjøleribbene. Ellers er det ikke så mye å si. Zener-mod er implementert, og i samråd med Greg er inngangsimpedansen på diskantforsterkeren justert littegrann for å oppnå optimal matching med ASP'ens diskantutgang. MOS-FETer er følsomme for statisk elektrisitet, så den røde flaten er en antistatmatte. Sånn for sikkerhets skyld.

Hver modul har 7 tilkoblinger til verden: signal, høyttaler, jord og strøm. Med 8 kanaler blir det 56 kabler i alt, altså 112 avisoleringer og loddinger... I kabinettene er det forøvrig drillet i alt ca. 130 hull hvorav ca. 2/3 er lagd gjenger i. Ikke rart at Ting Tar TidTM :)

Hvis all den blå røyken holder seg inni ledningene og kondensatorene der den hører hjemme, er det håp om at dette spiller til helga. :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Heisann! Der var det kommet noen nye innlegg mens jeg laget mitt. Takk til Greven, ELEL6200 og Necroth for hyggelige kommentarer!

Det er selvfølgelig trivelig å få positive kommentarer om finish osv., men jeg hadde også et lite håp om at det skulle komme flere kommentarer/spørsmål/diskusjon om de tekniske og akustiske løsningene som Orion bygger på. Vel vel, det hører kanskje heller hjemme på teknikk eller akustikk-hjørnet enn i en bygge-/bildetråd?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Har lurka litt i denne tråden en stund og må bare innrømme jeg synes dette ser ut til å bli helt rått.
    Har lest endel på Linkwitz' sider og det er liten tvil om at mannen innehar en enorm kunnskap.

Vet du om noen har prøvd å gjøre deling/prosessering digitalt med Orion? I prinsippet bør det jo la seg gjøre, men siden det er langt mer enn deling som må til er man kanskje avhengig av å samarbeide med Linkwitz' for at det skal bli bra.

Gleder meg til å lese dine første lytteintrykk!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Veggen skrev:
    Vet du om noen har prøvd å gjøre deling/prosessering digitalt med Orion? I prinsippet bør det jo la seg gjøre, men siden det er langt mer enn deling som må til er man kanskje avhengig av å samarbeide med Linkwitz' for at det skal bli bra.
    Det er et interessant spørsmål som har vært oppe til diskusjon på Orion-forumet et par ganger. Det er noen som har forsøkt å bruke en DEQX-enhet til oppgaven, men resultatene har så langt vært dårligere enn å bruke den analoge ASPen. Det er litt uklart hvorvidt de fikk hjelp av Linkwitz til dette, og i hvor stor grad de lyktes med å kopiere alle ASPen funksjoner.

Her er fra en tråd om emnet (http://orion.quicksytes.com/viewtopic.php?t=371) :

A few of us have tried the DCX2496. IMHO it's not nearly as good as the purpose built ASP. I've also owned a DEQX PDC 2.6 but never used it with my ORIONs.
    For kompletthetens skyld klipper jeg litt fra Linkwitz' egne sider (http://www.linkwitzlab.com/orion_asp.htm):
    The function of the ASP could be duplicated with a digital signal processor, DSP, by realizing the poles and zeros of the different transfer functions, and following the same signal flow and gain distribution. Still great care must be taken to have enough dynamic range for each number processing stage to minimize non-linear distortion. Such custom DSP design is not trivial and requires good firmware programming knowledge and technique.

I doubt that off-the-shelf DSP based crossovers have enough flexibility to duplicate the three outputs of the ORION ASP in magnitude, phase, distortion and noise level. It certainly is not just a matter of adjusting for similar magnitude response since the ASP is not minimum-phase. But, it could be a worthwhile learning exercise in digital filtering to obtain not only the magnitude and phase response, but also the dynamic range, distortion and noise performance of the ASP. It probably can be done, but it is not trivial. I would want to see actual measured analog output response and distortion data, taken over a realistic signal level and frequency range, to be convinced that off-the-shelf DSP is a simpler, or less costly way, to make an ORION crossover/equalizer.
    Fra ORION FAQ (http://www.linkwitzlab.com/orion_asp.htm):
    It should certainly be possible to obtain the same sonic performance from a custom designed digital crossover/equalizer as is obtained from the analog circuitry of the ORION. One might even remove the phase distortion of the 1400 Hz crossover, and maybe also the phase distortion of the 120 Hz crossover, but not of the 20 Hz highpass. I strongly doubt that the removal of phase distortion will have anything more than very subtle audible effects on the reproduction of program material, if any at all, though I know that phase distortion can be audible under certain conditions and for certain test signals. I have done my own tests of the audibility of practical woofer-to-midrange and midrange-to-tweeter crossovers with slopes of up to 24 dB/oct. Also, I have heard linear phase speakers, but could not detect special merits or characteristics that distinguished them from speakers with well executed allpass crossovers.
    You may be drawn to one of the off-the-shelf DSP units, because they allow you to avoid the assembly of the specific electronic filter circuits for the ORION and you could quickly program and experiment with a great variety of crossover functions and equalizations. But if you do not have the capability of making anechoic acoustic measurements of on-axis and off-axis frequency response, then you will not see all the effects of your filters and you may base your design decisions on insufficient data. Still, polar frequency response is only one of the parameters that make the ORION. I doubt that ultimately you will obtain the same dynamic signal range, low distortion and noise floor as with the ASP, especially if you are new to digital signal processing and have to work around the limitations of these commercial units. If you want to experiment with digital crossover/equalizers you could make it an interesting learning exercise, though, to compare the analog and digital filter versions of the ORION. I would be interested in what you find.

Så, det ser det ut til å være realiserbart men ikke-trivielt. Sikkert interessant som en øvelse. Men hvorvidt det lydmessig er en forbedring synes tvilsomt med de DSPer som er tilgjengelige for tiden. Dyre er de jo også, foreløpig. Dessuten må du ha 6 DACer i en slik løsning.

En ting som jeg har lekt med tanken på, er muligheten av å lage en Squeezebox software plug-in som i sanntid kompenserer for de fasefeil som Linkwitz refererer til i det første sitatet. Men om denslags feil er så lite hørbare som hans eksperimenter skulle tilsi, er det kanskje ikke verdt bryet. Ikke har jeg helt formening om vanskelighetsgraden av å realisere en slik plug-in heller.

Veggen skrev:
    Gleder meg til å lese dine første lytteintrykk!
    De lover jeg kommer! Mer interessant er det kanskje å prøve å få noen av de andre på forumet som kommer på demo-lytting til å skrive litt om sine lytte-inntrykk. Selv kommer jeg neppe til å kunne være spesielt objektiv :D

Z

Zomby_Woof

Gjest

Det skulle ikke forundre meg om digital filtrering fungerer på Orion, spesielt nå som de er blitt dipol i diskanten også.

Det store problemet med digitalt filter på høyttalere er vel pre- og postekko. Høy- og Lavpassgrenen har pre- og postekko med motsatt fase og summerer ''flatt'', forutsatt at de har lik flankesteilhet. Problemet med høyttalere er at elementene ikke har samme akustiske senter. Dermed vil man i beste fall få perfekt summering langs en akse. Den reflekterte lyden vil ikke summere ''flatt'' fra alle retninger (spes. tak og gulv). I og med at dipoler sprer lite vil man få relativt mye direkte lyd og tilsvarende lite reflektert lyd. Det er gode nyheter mtp. digitalt filter.

Med den gamle Orion ville man i tillegg fått trøbbel med summeringen ved øvre delefrekvens. Her var det jo en ganske brå overgang i spredningskarakteristikken (fra dipol til 'point source').

Jeg har helt slått det fra meg i forhold til mine Gradient Revolution pga. overgangen fra dipol til Cardioid ved delingen mellom bass og mellomtone. Ved øvre delefrekvens ville det sannsynligvis virket strålende pga. coax-elementet.

Både spennende og vakre høyttalere, coolbiz. :D

Z

Zomby_Woof

Gjest

coolbiz skrev:
    De lover jeg kommer! Mer interessant er det kanskje å prøve å få noen av de andre på forumet som kommer på demo-lytting til å skrive litt om sine lytte-inntrykk. Selv kommer jeg neppe til å kunne være spesielt objektiv :D
    Jeg kommer gjerne. Objektivitet kan jeg ikke love. Ærlig subjektivitet, derimot...

:D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

coolbiz skrev:
    Så, det ser det ut til å være realiserbart men ikke-trivielt. Sikkert interessant som en øvelse. Men hvorvidt det lydmessig er en forbedring synes tvilsomt med de DSPer som er tilgjengelige for tiden. Dyre er de jo også, foreløpig. Dessuten må du ha 6 DACer i en slik løsning.
    Tenkte mer i retning av en dedikert PC løsning med DSP i software og multikanals lydkort. Da burde både tilstrekkelig fleksibilitet og prosessorkraft være mulig å oppnå, og sikkert billigere enn en DEQX også.
    Men uansett er det nok mye jobb å få det til.

En ting som jeg har lekt med tanken på, er muligheten av å lage en Squeezebox software plug-in som i sanntid kompenserer for de fasefeil som Linkwitz refererer til i det første sitatet. Men om denslags feil er så lite hørbare som hans eksperimenter skulle tilsi, er det kanskje ikke verdt bryet. Ikke har jeg helt formening om vanskelighetsgraden av å realisere en slik plug-in heller.
    Det hadde vært artig.
    Kanskje du kan bruke Inguz romkorreksjonsplugin'en?
    Denne bruker korreksjonsfiltre som du kan generere med Audiolense, DRC eller Acourate programmene, og de korrigerer begge for både frekvens og fase.
    Jeg har brukt denne et et halvt års tid og synes det funker bra. Det er utrolig hvor mye muligheter til tweaking av lydbilde som åpner seg med DSP.

Selv kommer jeg neppe til å kunne være spesielt objektiv  :D
    Kommentaren tyder vel ihvertfall på en viss edruelighet og selvinnsikt. Det tar vel sikkert litt tid og tweaking før alt funker som det skal uansett.
    Skulle gjerne ha vært med på en prøvelytt, men bor nok på feil side av fjellheimen er jeg redd.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Våkn opp Coolbiz, vi er spent på lytteinntrykk!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Veggen skrev:
    Våkn opp Coolbiz, vi er spent på lytteinntrykk!
    Godt å høre at prosjektet er interessant for noen! Takk for at du holder meg i ørene. Artig å høre synspunkter fra deg, Veggen, og Zomby_Woof ang digitale delefiltre. Dette kan dere tydeligvis mye mer om enn jeg. Jeg kommer nok til å spørre dere til råds dersom jeg begynner å fikle med digitale delefiltre eller romkorreksjon.

Når det gjelder DSP i software på PC og så ut gjennom multikanals lydkort, så kom jeg ikke på den løsningen i farten. Men jeg mener å ha sett en som gjorde det på den måten for sine LinkwitzLab Phoenix høyttalere, som jo er i nær slekt med Orion. Jeg gugglet litt etter det, til ingen nytte.

Er desverre ikke helt i mål med SKA-forsterkerne mine. Kom i diskusjon med Greg ang. optimal lay-out, og det ble til at jeg rekonfigurerte det hele littegrann, så det var endel kabling om måtte gjøres om igjen. Greg anbefalte å ha bass-forsterkerne på hver sin side, ettersom det er dem som blir varmest. Han anbefalte også kortest mulig strømkabler til diskant-forsterkerne og til mellomtone-forsterkerne, mens lengden på og indukdansen i strømkablene til bass-forsterkerne spiller mindre rolle.

Så da ender jeg opp med denne usymmetriske konfigurasjonen:

Satte meg til i ettermiddag for å teste forsterkermoduler før jeg skrur alt fast, og har funnet at bias-spenningen over måle-motstandene av en eller annen grunn er null og ikke ca. 1V. Dette er likt på de to kanalene jeg har testet til nå. Så nå er jeg igang med å se hva jeg har montert feil. Kabling og forsyningsspenninger er ok. :-[ Håper i det lengste at ingen elektroniske komponenter er blitt ødelagte. Har ikke fått noen røk eller svidd lukt, i det minste.

Så desverre, Veggen, ingen lytterapport foreløpig. Skal nok la høre fra meg når jeg enten får ferdig SKA-forsterkerne eller når jeg har løpt i butikken og kjøpt første og beste 8-kanals forsterker (begynner å friste..). Synd du bor så usentralt Veggen, men jeg kan jo alltids gjøre noen MP3-opptak og sende deg. ;D ;D

Vedlegg

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9

coolbiz skrev:
    Satte meg til i ettermiddag for å teste forsterkermoduler før jeg skrur alt fast, og har funnet at bias-spenningen over måle-motstandene av en eller annen grunn er null og ikke ca. 1V.
    Bias er null før du justerer den opp. 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest

coolbiz skrev:
    Godt å høre at prosjektet er interessant for noen! Takk for at du holder meg i ørene. Artig å høre synspunkter fra deg, Veggen, og Zomby_Woof ang digitale delefiltre. Dette kan dere tydeligvis mye mer om enn jeg.
    Veggen kan sikkert en god del. Jeg derimot, er en total novise hva det tekniske angår.

Det jeg skrev i mitt innlegg er basert på en artikkel i HIFI-news for et par år siden eller så. Pre- og postekko er slik jeg forsto det et problem som alle digitale filtre har.

Det er nok riktig, men jeg kan ikke bidra med noe mer enn som så.

Jeg kan prøve å finne igjen bladet hvis det er av interesse.

Jeg skjønner godt at du begynner å bli rastløs... Høyttalerne står kanskje til og med i stua og snakker til deg?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

DIY_dude skrev:
    Bias er null før du justerer den opp. 8)
    Men den skal da endre seg når man skrur på VR1?
    Jeg har ikke endret komponentverdier for lav forsyningsspenning, da min forsyningsspenning er ca. 54V.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Veggen kan sikkert en god del. Jeg derimot, er en total novise hva det tekniske angår.

Det jeg skrev i mitt innlegg er basert på en artikkel i HIFI-news for et par år siden eller så. Pre- og postekko er slik jeg forsto det et problem som alle digitale filtre har.

Det er nok riktig, men jeg kan ikke bidra med noe mer enn som så.

Jeg kan prøve å finne igjen bladet hvis det er av interesse.
    Takk, men ikke stress med å finne bladet. Skal jeg implementere digitale filtre, enten i software eller i hardware, må jeg nok gjøre et dypdykk i faglitteraturen uansett.
    Forøvrig merker jeg meg at de Orion-byggere som diskuterte muligheten for bruk av digitale filtre, stort sett mister interessen når de har får hørt på Linkwitz' analoge ASP, så jeg tolker det slik at denne fungerer tilfredsstillende og vel så det.

Jeg skjønner godt at du begynner å bli rastløs... Høyttalerne står kanskje til og med i stua og snakker til deg?
    Ikke så rent lite heller. ::)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

:( :( :-[ :'(

Er passe irritert på meg selv akkurat nå. Ved uttesting av SKA-modulene, presterte jeg å undervurdere faren ved at det var såpass kort avstand mellom avstandsstykkene mine og R10, R12. Så selv om jeg målte uendelig motstand til jord, fikk jeg overslag da jeg satte spenningen på. Slett ikke bra. Gnistregn som i en dårlig Hollywood-produksjon. Tror ikke jeg rekker å få gjort noe mer med det før jeg kommer tilbake fra ferie om to-tre ukers tid.

Hvis jeg senere en gang skal lage bildetråd om byggeprosjekt, tror jeg at jeg skal gjøre meg ferdig på forhånd, så legge ut bilder annenhver dag. Så ser det ut som jeg har god progresjon og at jeg vet hva jeg holder på med. ;)

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Uffda, høres ikke noe artig ut nei. Mye som ble svidd?
    Men gi ikke opp, ser fremdeles frem til å høre dine lytteinntrykk etterhvert.

Artig å høre synspunkter fra deg, Veggen, og Zomby_Woof ang digitale delefiltre. Dette kan dere tydeligvis mye mer om enn jeg.
    Jeg skal ikke skryte på meg allverdens av kunnskap jeg heller, jeg driver og fikler litt med denslags, men er nok på et adskillig lavere nivå enn det som trengs for å lage enn god digital løsning for orionene.
    Men det er jo noen her på forumet som kan mye om slikt, f.eks Bx, snickers og theStig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1

coolbiz skrev:
    :( :( :-[ :'(

Er passe irritert på meg selv akkurat nå. Ved uttesting av SKA-modulene, presterte jeg å undervurdere faren ved at det var såpass kort avstand mellom avstandsstykkene mine og R10, R12. Så selv om jeg målte uendelig motstand til jord, fikk jeg overslag da jeg satte spenningen på. Slett ikke bra. Gnistregn som i en dårlig Hollywood-produksjon. Tror ikke jeg rekker å få gjort noe mer med det før jeg kommer tilbake fra ferie om to-tre ukers tid.
    ...
    Kjedlige greier ... det gir meg noen dårlige minner ang. gnistregn fra en B-film ... eller var det en forsterker ...

...
    Hvis jeg senere en gang skal lage bildetråd om byggeprosjekt, tror jeg at jeg skal gjøre meg ferdig på forhånd, så legge ut bilder annenhver dag. Så ser det ut som jeg har god progresjon og at jeg vet hva jeg holder på med. ;)
    Tull og tøys. Tråder med «work in progress» er minst like interessante som tråder med «ferdig arbeid».

Avventer oppfølgingen med spenning ...

mvh
    KJ

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Nei, det var ikke så mye som ble svidd. Tror faktisk det er godt håp om at komponentene overlevde. Men jeg fant ut at det var beste å bare legge det til side før jeg gjorde ennå mer skade. :-\
    Som nevnt i noen av "lydlaug-trådene" har jeg tenkt å legge opp til at de som måtte være interessert i Orion få anledning til å lytte til dem, enten hos meg eller hos lakki_luke. Så forhåpentligvis kan det komme rapporter om lytteinntrykk fra andre enn meg. Er det noen jeg selv stoler enda mindre på enn hifi-journalister, så er det selvbyggere som anmelder sine egne byggverk. ;D Nå er jo ikke mitt prosjekt "ekte" DIY, i den forstand at verken høyttalere eller forsterkere er egenkonstruerte, men det blir nok vanskelig å unngå "stolt pappa"-syndromet uansett. :D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

KJ skrev:
    ...
    ...
    Tull og tøys. Tråder med «work in progress» er minst like interessante som tråder med «ferdig arbeid».

Avventer oppfølgingen med spenning ...
    ...
    Du har selvfølgelig rett. Jeg mente det som en spøk, men formulerte det kanskje litt klønete.
    Det er veldig artig å få tilbakemeldinger etterhvert som man lykkes/mislykkes med del-prosjekter, men man føler jo også et visst press til å bli ferdig når det til stadighet drypper inn med pm'er og sms'er om det ikke spiller snart. På godt og vondt. Er det noe jeg har lært av de siste dagers hendelser, så er det å ta seg god tid til å dobbelsjekke og kontroll-måle skikkelig før man setter på spenning. Innlysende og selvfølgelig, men det er fort gjort å overse en detalj og det skal lite til før den blå røyken melder seg.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1

coolbiz skrev:
    ...

Det er veldig artig å få tilbakemeldinger etterhvert som man lykkes/mislykkes med del-prosjekter, men man føler jo også et visst press til å bli ferdig når det til stadighet drypper inn med pm'er og sms'er om det ikke spiller snart. På godt og vondt. Er det noe jeg har lært av de siste dagers hendelser, så er det å ta seg god tid til å dobbelsjekke og kontroll-måle skikkelig før man setter på spenning. Innlysende og selvfølgelig, men det er fort gjort å overse en detalj og det skal lite til før den blå røyken melder seg.
    Jo ... forventningspresset kan være litt vanskelig å håndtere på en god måte, sammtidig som det er viktig å ta seg den tiden man trenger, og vel så det, jf. blårøyken. Av og til så kan man også trenge en liten pause fra enkelte prosjekter ... fortsatt lykke itl videre.

mvh
    KJ

R

Rojoh

Gjest

Minner meg om sub+sat.-prosjektet mitt. Startet en tråd med friskt mot og handlet inn deler. Men etter å ha surret rundt i over et år uten å ferdigstille kasser, så ble det solgt til slutt... ;)

Mvh. Johan

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    395

De Orion'ene ble mildt sagt lekkre.
    Gratulerer med vel gjennomført prosjekt.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Rojoh skrev:
    Minner meg om sub+sat.-prosjektet mitt. Startet en tråd med friskt mot og handlet inn deler. Men etter å ha surret rundt i over et år uten å ferdigstille kasser, så ble det solgt til slutt... ;)

Mvh. Johan
    Å nei, du. Her skal intet selges. ::) Er jo tross alt ferdig med høyttalerne, og forsterkerne mangler bare selve slutt-monteringen i kabinettene. Og så må jeg få slutt på den plagsomme blå røyken...

... Dual 1214/Shure M75 ...
    Heh. Min mor spiller sine Jim Reeves plater på en sånn rigg... :)

el_mariachi skrev:
    De Orion'ene ble mildt sagt lekkre.
    Gratulerer med vel gjennomført prosjekt.
    Takker så meget! Helt ferdig er prosjektet som nevnt desverre ikke, men når jeg kommer tilbake fra seilferien om to uker, da skal det bli greier! ;D

Ser forresten at du har en Adcom forsterker. Det er en hel del Orion-eiere som benytter to 4-kanals Adcom-forsterkere for å drive dem, visstnok med godt resultat. Tror det er en utgått modell, og at Adcom ikke lager 4-kanals forsterkere lenger.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Veggen skrev:
    coolbiz skrev:
    ...
    Det hadde vært artig.
    Kanskje du kan bruke Inguz romkorreksjonsplugin'en?
    Denne bruker korreksjonsfiltre som du kan generere med Audiolense, DRC eller Acourate programmene, og de korrigerer begge for både frekvens og fase.
    Jeg har brukt denne et et halvt års tid og synes det funker bra. Det er utrolig hvor mye muligheter til tweaking av lydbilde som åpner seg med DSP.
    Det var Inguz jeg hadde tenkt å begynne med, ja.

Klipp fra http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm angående en samtale mellom Linkwitz og Peter Lyngdorf:
    Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction.
    Ganske så interessant, spør du meg! Lyngdorf's Steinway-høyttalersystem er, etter hva jeg har lest, et aktivt drevet dipolsystem, ikke så ulikt Orion på flere måter. Jeg regner dog med at Lyngdorg benytter digital filtrering og romkorreksjon i tillegg.
    Det gjenstår å se hvor mye som er å hente med romkorreksjon for mine Orion dipoler. Mitt nåværende lytterom er nær det minste Linkwitz anbefaler for Orion så kanskje det kan gi resultater å eksperimentere litt med Inguz.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Jeg tror nok Inguz DSP plugin vil kunne funke for deg til å korrigere evt. fasefeil fra ASP og rompåvirkning. Nøkkelen er å få laget et passende korreksjonsfilter.

Jeg driver for tiden og tester ut programmet Audiolense, som Bx her på forumet står bak. Det inneholder moduler for måling av høytaler og rom, og generering av filter. Det har masse muligheter for justeringer og tweaking og ser veldig lovende ut. De ferdige filterene skal kunne kjøres i Inguz.
    Se:http://www.juicehifi.com/

Synd vi ikke bor nærmere hverandre, ser ut som vi har endel felles interesser og kunne nok ha slått ihjel endel kvelder bøyd over måleutsyr, pc, og anlegg.
    Tror derimot Bx bor på dine kanter, mulig han kan bidra hvis du ønsker det?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Veggen skrev:
    Jeg tror nok Inguz DSP plugin vil kunne funke for deg til å korrigere evt. fasefeil fra ASP og rompåvirkning. Nøkkelen er å få laget et passende korreksjonsfilter.

Jeg driver for tiden og tester ut programmet Audiolense, som Bx her på forumet står bak. Det inneholder moduler for måling av høytaler og rom, og generering av filter. Det har masse muligheter for justeringer og tweaking og ser veldig lovende ut. De ferdige filterene skal kunne kjøres i Inguz.
    Se:http://www.juicehifi.com/
    Heisann! Her var det mye spennende å ta tak i! Når jeg har fått skikk og orden på anlegget forøvrig skal jeg definitivt studere dette nærmere.

Synd vi ikke bor nærmere hverandre, ser ut som vi har endel felles interesser og kunne nok ha slått ihjel endel kvelder bøyd over måleutsyr, pc, og anlegg.
    Ja, det kunne nok vært skikkelig artig! Ikke det at mine kvelder trenger å slåes i hjel. ;D Vi får nøye oss med forum- og email-kontakt inntil videre.

Tror derimot Bx bor på dine kanter, mulig han kan bidra hvis du ønsker det?
    Takk for tips. Skal nok ta kontakt dersom jeg begynner å eksperimentere med Audiolense.

helgel

Medlem
    Ble medlem
    06.11.2006
    Antall liker
    4

Oppdaget plutselig at du har startet byggetråden din, Coolbiz !!! Utrolig finish !!! Mine har ikke på langt nær samme finish, men de har jo vært ferdig i m a n g e måneder nå ;D . Det ble noen snarveier, men de ser greie ut på litt avstand. God kryssfiner kvalitet og vanlig halvblank lakk. Bruker for tiden Rotel RMB1066 (diskant og mellomtone) og en zapsolute mk4 til bassene. Jakter på ny forsterkerløsning, så jeg er spent på ditt forsterkerbygg !!! Kom selvsagt i samme slengen på at jeg skylder deg noen kroner for komponenter... det må jeg fikse asap. Hilsen Helge

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Hei, Helge!

Hyggelig å høre fra deg. Takk for at du minner meg på at dine Orioner er ferdig for lenge siden ;) Hadde nok vært ferdig jeg også om jeg hadde valgt en enklere finish og hyllevare forsterkere. Dessuten har du vel ikke implementert verken magnet-oppheng av mellomtonen eller bakover-diskanten? Tok litt ekstra tid det også. Men jeg føler meg sikker på at det er verdt det. Hvordan gikk det med UcD-forsterkerne som du vurderte å bruke?

Betaling for ASP-komponentene hadde ikke vært dumt, nei. ::)

Var det så at du har laget stoffgriller foran og bak? Hva slags materiale benyttet du til rammene?

Når det gjelder forsterkerne, så skal jeg si fra når de er ferdige etter ferien en gang. Det dumme med Orion's krav om mange forsterkere er at det er vrient å prøve ut og sammenligne ulike forsterkeralternativer.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    395

coolbiz skrev:
    Ser forresten at du har en Adcom forsterker. Det er en hel del Orion-eiere som benytter to 4-kanals Adcom-forsterkere for å drive dem, visstnok med godt resultat. Tror det er en utgått modell, og at Adcom ikke lager 4-kanals forsterkere lenger.
    Adcom selger fremdeles multikanals forsterkere: http://www.adcom.com/prod/shopdisplayproducts.asp?hid=1&cid=43&sid=3

Forøvrig synes jeg at Adcom GFA-5500 spilte så bra med mine MTM høyttalere med Seas Excel elementer at jeg like godt kjøpte en til ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

el_mariachi skrev:
    ...
    Adcom selger fremdeles multikanals forsterkere: http://www.adcom.com/prod/shopdisplayproducts.asp?hid=1&cid=43&sid=3

Forøvrig synes jeg at Adcom GFA-5500 spilte så bra med mine MTM høyttalere med Seas Excel elementer at jeg like godt kjøpte en til ;D
    Takk for tips. Joda, Adcom er i live fremdeles og importeres av Maxwell. To stk. 5-kanals GFA-7605 ser på papiret ut som den konfigurasjonen av nåværende produkter som vel best passer Orion (og ikke minst Orion+). Vet ikke hva Maxwell skal ha for denne; den er oppgitt til å koste ca. US$ 1100,- på den andre siden av Atlanteren. Har ikke klart å google noen Orion-eiere som benytter Adcom-forsterkere som fremdeles er i produksjon og kan bare gjette på at det kommer av at til dette formålet vurderes ATi's modell 6012 som en forsterker som gir mer for pengene.

O

OivindJ

Gjest

Det blir ikke noe SKA nå da ? :-\

Coolbiz, har du tenkt til å gjøre noen manuelle målinger av frekvens responsen i rommet, osv..?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Hei OivindJ,

Det blir gjerne litt dårlig progresjon om sommeren, selv i regnværet. Jeg har pr. idag liv i 5 av 8 kanaler, så jeg har litt feilsøking å gjøre på 3 av modulene. Tror nok jeg har kommet i skade for å knerte noen av de følsomste komponentene, f.eks. MOS-FET utgangstransistorene. Jeg som brukte antistat-matte, håndleddsnor, jordet loddestasjon og allting da jeg loddet. :( Greg har sendt meg en egen feilsøkings-guide, så jeg har god tro på at jeg skal finne ut av det. Så planen er: 1) Identifisere defekte/feilmonterte komponenter, 2) bestille nye fra Greg Ball, 3) montere dem, 4) oppnå Nirvana 8) Går nok fort et par-tre uker til, er jeg redd.

Mitt lytterom er innenfor, dog nedimot de minimale, dimensjonene som Linkwitz anbefaler, så jeg forventer egentlig ikke store problemer med frekvensrespons. Hadde forsåvidt ikke tenkt å gjøre noen målinger med mindre noe ikke låter riktig. Men er ikke fremmed for å måle litt og leke meg med Inguz romkorreksjon i software med tid og stunder.

Hvis du stiller måleutstyr til disposisjon, så måler jeg mer enn gjerne frekvens responsen. :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn