coolbiz bygger Orion+
Takk for kommentarer og bidrag! Jeg har vært litt sløv med å svare, til dels fordi jeg ikke ønsket å bumpe tråden uten egentlig å ha noe nytt å fortelle..
SvErD skrev:
Takk for link! Interessant diskusjon det der. At Orion's ASP kan forenkles stemmer sikkert, og forenkling er generelt et godt ingeniør-prinsipp. Men jeg legger merke til at herr Pass ikke kommer med påstander om voldsomt forbedringspotensiale. Ei heller foreslår han å gjøre den nødvendige signalbehandling i det digitale domenet.
Selv den godeste john k., som ellers ikke tar fem øre for å prøve å sette Linkwitz' prinsipper i dårlig lys, gir uttrykk for at en re-implementasjon av ASP'en med færre opamp-ICer har noe særlig for seg, lydmessig. GRollins er en artig skrue som uttaler seg friskt om ting han tilsynelatende har verken hørt eller målt. Her på HFS har vi lytte-mafia og måle-mafia, men en slik "synse-mafia" har vi heldigvis ikke.
Duelund_Support skrev:
[
Tager vi ikke seriøst sådan en flok idioter der er imod opamps. ;D
Hehe - jeg tok visst feil. ;D
made4u skrev:
Om høytalerene dine spiller like bra som det dem ser ut, ja da vil dem spille overveldende da dem utseendemessig slik jeg ser dem er smykker av noen høytalere som vekker litt oppsikt... Hadde jeg sett dem så hadde jeg vært nysgjerrig umiddelbart.
...
Takk for morsomt innlegg! Hovedmålet til Linkwitz, ved siden av lav forvrengning og linjær frekvensrespons, er å oppnå det han kaller "uniform polar response" som han mener å ha oppdaget er avgjørende for realistisk gjengivelse. Dette vil si at han tilstreber å oppnå at høyttaleren har mest mulig linjær frekvensrespons, både on-axis og off-axis hele veien rundt, 360o. Og det er dette som i stor grad har bestemt Orions utseende og fasong. Detaljer som ved første øyekast kan virke tilfeldige eller estetisk motivert, oppdager man ved nærmere studie at er nøye uttenkt av akustiske grunner. F.eks. er de "rennene" i ytterkant av øvre baffel utformet slik at de kontrollerer diffraksjon på en slik måte at begge elementene har bortimot identisk energiutsrålingprofil i horisontalplanet.
Du er velkommen til å høre på dem. Send P.M.
AAaF skrev:
ansepe74 skrev:
Skumleste tråden din Cool...
Utrolig flott prosjekt, men en ting jeg lurer på:
Hvorfor ikke mere enn 60watt til bassene?
Her kunne vel en med dobbel effekt med gainkontroll kanskje vært noe?
Tar meg friheten til å svare på den...
Når elementa står i åpen baffel held ikkje over/undertrykket i ei kasse elementet igjen. Så difor får du ganske lang vandring sjølv med bare 60W. Vedlagt er vandringa ved 21V noko som tilsvarer 60W@8ohm i ei kasse på 10000 liter, dette blir som i åpen baffel mhp. membranvandring. Du ser at det er fullt lineært utsving ved 20Hz.
...
Takk til AAaF for utredningen!
Det er i det hele tatt en del etablerte "sannheter" og tommelfingerregler som ikke lenger er gyldige når det gjelder både aktive høyttalere og når det gjelder dipoler. Og Orion er begge deler.
I en konvensjonell, passiv kassehøyttaler er det en hel del energi som forsvinner i delefilteret og som opptas i kabinetter. Dersom høyttaleren varter opp med fasevinkler vil forsterkeren (med mindre det er klasse-D) sløse vekk mer energi som forsvinner som varme i kjøleribbene.
På den annen side vil en dipols "akustiske kortslutning", som tiltar ved synkende frekvens, negativt påvirke virkningsgraden.
I det komplette systemet, med en 60-watt forsterker som kan levere 7A, har vi følgende forhold:
(sakset fra http://www.linkwitzlab.com/dipole_spl_limit.htm)
Sagt på en annen måte:
Under 44Hz er det elementets slaglengde som begrenser lydtrykket.
Mellom 44Hz og 88Hz er det forsterkerens maksimale utgangsspenning som er begrensningen.
Over 88Hz ligger begrensningen i forsterkerens maksimale utgangsstrøm.
Systemet kan spille høyere med høyere effekt, men da øker risikoen for "bånne" elementene dersom det plutselig skulle komme noen uventede lave noter. Med den matchende "Thor"-subwooferen i bruk, spares Orion-bassene for frekvenser under 50z (24 dB/okt), og da står man friere til å bruke mer effekt dersom man har behov for å spille sinnsykt høyt.