coolbiz bygger LinkwitzLab Orion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz bygger LinkwitzLab Orion+

Er det noen som kan fortelle meg mer om hva Linkwitz har gjort med sine egne høyttalere i bassen?

Bildet er hentet fra en reportasje fra den siste Burning Amp festivalen

edit: jeg fant svaret selv; Orion 4.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Det der er en tidlig prototype, Burnt Island.

Jeg registrerer med interesse at mens han før sa at den nye modellen var motivert av at Peerless-bassene er gått ut av produksjon, og at han ikke forventet særlig endring i ytelsen, sier han nå:

This variation of the ORION loudspeaker design employs
    custom 10" woofers from Seas in a W-frame configuration
    and a new cabinet for enhanced low frequency and
    overall performance.
    Her er nyeste prototype, foran. Orion-3 i bakgrunnen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Hmm, lenger baffel og heldekkende sidevanger. Funker jo det.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

Etter hva jeg fikk være med å høre i går...burde det bli mange fler byggere snart!
    Spennende konstruksjon, spenstig design, og super-oppløst lyd, med en minimum-touch av varme/fylde.
    Skulle passe mange ører!
    Gruppe-kjøp neste?

Arne K

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har veldig lyst!!

Men jeg må innrømme at jeg kvier meg litt. Det er et omfattende prosjekt, Jeg måtte byttet ut forforsterker, effektforsterker, signalkabler, høyttalerkabler, foruten høyttalerne. Strengt tatt hadde bare kildene kunnet bli med videre, og da blir det snakk om noen kroner...

Tillegg: Hva med (når han allerede er i gang) å bruke et diskantelement som er dipolart i stedet for dubleringen? Den Beyma AMT'en f.eks.? Noen tekniske grunner til å fortsette med SEAS'en?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor må du bytte ut forforsterker, Zomby? Kan den du har kun benyttes balansert eller har den svært lav utgangsimpedans?

Z

Zomby_Woof

Gjest

coolbiz skrev:
    Hvorfor må du bytte ut forforsterker, Zomby? Kan den du har kun benyttes balansert eller har den svært lav utgangsimpedans?
    Kun balansert ut, ja (DP BPC 7.3). Står i manualen av den ikke kan brukes med single end effekt. På den annen side kan man drive 6.4P'en med  hybridkabler fra se-utganger. Men man vil kanskje helst slippe å sitte der, innhyllet i blårøyk og med bassmembranene i fanget

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    OK, da forstår jeg. Jeg har sett en noen bygge sine Orion-delefiltre med balanserte innganger, men det virker som en noe unødvendig kompliserende løsning.

EDIT: Hvordan blir jeg kvitt +'en i trådtittelen uten å bry moderatorene?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg tror på balansert. Egen erfaring tilsier at det er langt mer robust enn se mtp støy. På den annen side tror jeg lite på å konvertere fram og tilbake. Unødvendig som du sier, og antageligvis mer/verre enn det også. Da AD-konverterer jeg heller platespilleren, for å si det sånn...

Men, uansett. Orion er og blir i tankene mine. Kanskje en vakker dag i stua mi. Time vill sjåvv.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Hmm, lenger baffel og heldekkende sidevanger. Funker jo det.
    Jeg vil tippe at begge de to endringene du nevner er gjort av estetiske hensyn, først og fremst. Det kan også se ut som om sidepanelene er noe dypere, antageligvis som følge av at elementene nå ligger istedenfor å stå.

Den nye formen på sidepanelene ser forresten ut til å være noe mer utfordrende for DIYeren å lage, i forhold til Orion-3's såre enkle sirkelbuer.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror på balansert. Egen erfaring tilsier at det er langt mer robust enn se mtp støy. På den annen side tror jeg lite på å konvertere fram og tilbake. Unødvendig som du sier, og antageligvis mer/verre enn det også. Da AD-konverterer jeg heller platespilleren, for å si det sånn...

Men, uansett. Orion er og blir i tankene mine. Kanskje en vakker dag i stua mi. Time vill sjåvv.
    :)

Jeg har en vag erindring om at jeg lovte deg audiens, et eller annet sted i denne tråden. Løftet står ved lag, i tilfelle du plutselig skulle slumpe til å befinne deg i nabolaget.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg husker vagt det samme, og kommer gjerne om anledningen byr seg.

Jeg har muligens nevnt det før også, men jeg tror Orion langt på vei er et svar på enkelte 'mangler' ved mine Gradient Revolution. Dipol hele veien, aktiv deling, og elementer i en litt høyere klasse. Ikke at standardelementene til SEAS er noe skitt, men Excel er da noe helt spesielt.

Lenge siden sist jeg var på Jæren. Kanskje lenge til neste gang også, med mindre det arrangeres bedrifts-NM på sykkel i området. I så fall er jo Aarbakkerittet en åpenbar kandidat. Og jeg har lyst til å sykle den veien en gang til, uten punktering på toppen.

:D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå som Orion er tilgjengelig som kommersiell hyllevare, har pressen så smått begynt å omtale dem. The Absolute Sound (TAS) har lagt ut noen videosnutter fra Axpona-messen.

Intervju med Herr Doktor Siegried Linkwitz og Don Naples:

"Listening to the Orions". Legg merke til fraværet av de omfattende akustiske tiltakene som de fleste andre høyttalerprodusenter må ty til på messer.

Omtale i Stereophile også:

AXPONA ATLANTA 2011 http://www.stereophile.com/content/linkwitz-lab-orion-4
    AXPONA NYC 2011 http://www.stereophile.com/content/linkwitz-orion-4-speakers

"One might argue that there are more research-driven engineering innovations in the Linkwitz Lab Orion-4 than in most other high-end loudspeakers— which is remarkable, considering that it sells for less than $15,000/pair—but at the Axpona show I found it easy to forget all of that and simply enjoy the speaker's musical prowess. Driven by Bryston amplifiers and fed by an Auraliti L1000 digital music player and MSB D/A processor, the Linkwitz loudspeakers disappeared into their own wide, deep, and mildly recessed (as opposed to in-your-face) soundfield. In addition to being spatially convincing, the Orion-4s sounded open, clear, and appropriately colorful: one of the finest demonstrations at the show."

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Det ser ut som noen har funnet en måte å selge ferdigbygde Orion for 20 000$ :eek: :eek: :eek:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Det var vel bare et tidsspørsmål før noen forsøkte seg.
    Forresten forlanger de £20.000,- og ikke $20.000,- uten at det blir bedre av den grunn.

Offisielle nettsider har de også, frekkingene. http://analoguealchemy.com/sound_master-1.html
    Desverre viser de ikke bilder av delefilteret. Det ville avslørt om de har reverse engineered høyttalerne fra informasjonen på linkwitzlab.com, eller om de har kopiert mer eller mindre hele sulamitten utfra den orginale byggebeskrivelsen og delefilterkonstruksjonen. Dersom sistnevnte er tilfelle, antar jeg at dette er et brudd på opphavsregler. Disse høyttalerne er forskjellige nok fra Orion til at det ganske sikkert ikke dreier seg om noen slags lisensproduksjon.

Jeg har sendt en melding til Linkwitz for å gjøre ham oppmerksom på fenomenet.

Forøvrig har jeg nettopp fått samlet sammen de nødvendige komponenter for å oppgradere delefilteret fra revisjon 3.2.1 til 3.3.1, som sannsynligvis vil bli stående som siste oppgraderingstrinn, ihvertfall for min variant som benytter de utgående Peerless XLS-bassene. Versjon 3.2.1 forbedret den totale, tonale balansen en del, men det gikk litt på bekostning av bass/mellomtone integrasjonen, kanskje spesielt i mitt noe for korte lytterom der jeg ikke helt klarte å ratte delefilteret slik at det øvre bassområdet satt skikkelig. Revisjon 3.3.1 skal visstnok forbedre dette en hel del, og tilbakemeldingene fra andre Orion-byggere er svært så positive, så jeg er spent på å prøve det ut i praksis.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De der analogalkemigreiene var da deilig audiofile, med ekstra fine plugger og ledninger. Og spaiks, selvfølgelig. Herlig. Håper de selger nada og får smekk på lanke.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10

Zomby_Woof skrev:
    coolbiz skrev:
    Kun balansert ut, ja (DP BPC 7.3). Står i manualen av den ikke kan brukes med single end effekt. På den annen side kan man drive 6.4P'en med hybridkabler fra se-utganger. Men man vil kanskje helst slippe å sitte der, innhyllet i blårøyk og med bassmembranene i fanget
    Kan du ikke bruke et aktivt delefilter med balanserte innganger da?
    Selv har jeg et DBX filter som har balansert inn og balansert ut. På de balanserte utgangene skal jeg bruke overgang til SE (RCA). Er det et problem? Balansert til Singel Ended?

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    De der analogalkemigreiene var da deilig audiofile, med ekstra fine plugger og ledninger. Og spaiks, selvfølgelig. Herlig. Håper de selger nada og får smekk på lanke.
    Jeg syns de to målstengene på hver side av kabinettet ser ut som de er blitt klint på som en strøtanke? Rart hva folk syns er designmessige forbedringer!

Z

Zomby_Woof

Gjest

HEL skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    coolbiz skrev:
    Kun balansert ut, ja (DP BPC 7.3). Står i manualen av den ikke kan brukes med single end effekt. På den annen side kan man drive 6.4P'en med hybridkabler fra se-utganger. Men man vil kanskje helst slippe å sitte der, innhyllet i blårøyk og med bassmembranene i fanget
    Kan du ikke bruke et aktivt delefilter med balanserte innganger da?
    Selv har jeg et DBX filter som har balansert inn og balansert ut. På de balanserte utgangene skal jeg bruke overgang til SE (RCA). Er det et problem? Balansert til Singel Ended?
    Problemet er at Orion ASP er så mye mer enn et filter. Det er omfattende equalizing innenfor hvert av frekvensområdene også (++, om jeg ikke tar feil). Det hadde vært knall om noen leverer noe som har tilstrekkelig fleksibilitet til å kopiere alle funksjonene i en balansert enhet. Da hadde jeg greid meg med 8 kanaler Hypex eller noe....

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    <...>

Problemet er at Orion ASP er så mye mer enn et filter. Det er omfattende equalizing innenfor hvert av frekvensområdene også (++, om jeg ikke tar feil). Det hadde vært knall om noen leverer noe som har tilstrekkelig fleksibilitet til å kopiere alle funksjonene i en balansert enhet. Da hadde jeg greid meg med 8 kanaler Hypex eller noe....
    Linkwitz har nylig kommet med en oppdatert utgave av kretskortene for Orion ASP. Som det går fram av bildet, har de nå mulighet for balanserte innganger men ikke utganger, såvidt jeg forstår. De nye kortene muliggjør:
    - bruk av alternative Wima og Vishay kondensatortyper med ulike benavstander for å erstatte de nå utgåtte Panasonic-typene som ble brukt tidligere
    - impedansetilpasning til alternative op-amps, som f.eks LM4562.
    - balanserte innganger
    - notchfilter for W-baffelen i Orion-4
    - lys i knapp for rumblefilter

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Kun de uvitende vil finne på å kjøpe en kopi når man kan kjøpe orginalen til under halve prisen.

Med mindre man finner noen kjøpere som forunderlig nok synes at de er penere enn orginalen.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

Zomby_Woof skrev:
    ---

Det er bare å kjøpe ett til! Så kan du koble dem sammen (paralell) og kjøre balansert hele veien...

Arne K

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Så enkelt? Vil det funke optimalt i praksis?
    Nei, en «paralellkobling» av to filtere for å kjøre «balansert» vil ikke fungere «optimalt». Bl.a. komponenttoleranser i filterfunksjonene og forsterker kretsene + dobbelt opp av volum-poter mm, gjør det til en suboptimal løsning med dårlig matching mellom de to kanalene >>> CMRR vil i bestefall bli middelmådig om ikke helt elendig. Da er det bedre og enklere med bal/ubal-konvertering på inn og utgangene etter behov.

mvh
    KJ

N

nysjerrigper

Gjest
    syns linkwitz burde hatt en løsning for å kjøre Orion passivt (toppene), med aktiv bassdel.. -som senere kunne oppgraderes til fullaktiv!
    naturligvis ikke like bra. men tipper mange velger bort Orion pga. kompleksiteten og krav til forsterkere etc. ::)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt forsterkeri er såpass billig nå at det er en lite attraktiv løsning. Det er også store fordeler i å koble effektforsterkeren rett på høyttalerspolen. Det er nok slik at mange har vondt for å tenke i andre baner enn forforsterker-effektforsterker-passivhøyttaler, ja.
    En 8-kanals Maranz MM8003, som Linkwitz anbefaler, ligger på 15-18000,-, og det er ikke ille for 8x140W.
    Jeg hadde nok stablet opp 4 stk Rotel RB-1510, men jeg er veldig glad i de B&O-modulene som sitter i dem også da.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    RB-1562 har ICE-ASC.
    Noen reklamerer med ASX, men det er bare tull.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I følge Hificritic.com, i sin dekning av NAS2011-messen, er selskapet bak den skamløse Orion-kopien "a bunch of Russians living in North London and calling themselves Analogue Alchemy".

Orionski, altså. Dersom målgruppen er nyrike russere, er det lettere å forstå prisen og formgivningen.

De kan tilogmed levere matchende 12" subwoofere, m.a.o. Thorski.

Linkwitz har laget denne siden som respons på de frekke russerne og andre som måtte tenke i samme baner: http://www.linkwitzlab.com/Terms%20&%20Conditions.htm

En annen nyhet fra den gode Herr Doktor er at han om kort tid kommer til å gjøre tegninger tilgjengelige for en DIY-versjon av Orion-4, som vil se ut som Orion-3 men altså med Seas D1004-04 L26RO4Y i W-baffel. For å riktig gjøre nummersuppen komplett, kommer disse til å benevnes Orion 3.5.

There will be then 4 versions of the Orion:
    v3.3 with Peerless woofers in H-frame
    v3.4 with Seas woofers in H-frame
    v3.5 with Seas woofers in W-frame
    v4.0 with Seas woofers in Wood Artistry W-frame and cabinet

Pboden

Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Antall liker
    5
    Hei Coolbiz

Har du fått oppgradert til 3.3 ennå? Vurderer selv det samme da jeg allerede har delene, men kretskort kan være skjøre mht for mange endringer. Har vært greit å høre eventuelt hva du mener oppgradering gir av endring.

Har du for øvrig vurdert å gå videre til Seas-bassene?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei rre,

Jeg har hatt 3.3.1 i drift et par uker nå, og anbefaler den uten reservasjoner. Overgangen mellom bass og mellomtone er bedre nå. Dessuten opplever jeg at høyttalerne kan stå nærmere framveggen enn før, antageligvis pga. at området 92-120Hz er flyttet opp fra basselementene til mellomtonen, og dermed også ca. 20cm lengre fram. Det virker også som om noe av det som jeg trodde var romresonanser er redusert en god del nå. Kanskje det har med redusert gulveffekt å gjøre, eller noe slikt.

Men jeg er ikke helt i mål riktig ennå.. Noe av basspondusen forsvant fra 2.0 til 3.2.1 og har ikke helt kommet tilbake med 3.3.1. Ettersom jeg gjorde (ikke så lett reversible) endringer i rommet samtidig, har jeg ikke kommet til bunns i hva det skyldes. Har heller ikke brukt særlig mye tid på det, da jeg har ventet på at Linkwitz skulle publisere en sjekkliste for stikkprøver av spenning/frekvens slik som han gjorde for tidligere revisjoner. Dette har latt vente på seg. Jeg tror ikke jeg begynner med feilsøking eller eksperimentering med ulike verdier av C7 (nå: 390nF) før jeg har fått verifisert at jeg ikke har noe feil i delefilteret.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I følge Hificritic.com, i sin dekning av NAS2011-messen, er selskapet bak den skamløse Orion-kopien "a bunch of Russians living in North London and calling themselves Analogue Alchemy".

Orionski, altså. Dersom målgruppen er nyrike russere, er det lettere å forstå prisen og formgivningen.

De kan tilogmed levere matchende 12" subwoofere, m.a.o. Thorski.

Linkwitz har laget denne siden som respons på de frekke russerne og andre som måtte tenke i samme baner: Terms & Conditions

En annen nyhet fra den gode Herr Doktor er at han om kort tid kommer til å gjøre tegninger tilgjengelige for en DIY-versjon av Orion-4, som vil se ut som Orion-3 men altså med Seas D1004-04 L26RO4Y i W-baffel. For å riktig gjøre nummersuppen komplett, kommer disse til å benevnes Orion 3.5.

There will be then 4 versions of the Orion:
    v3.3 with Peerless woofers in H-frame
    v3.4 with Seas woofers in H-frame
    v3.5 with Seas woofers in W-frame
    v4.0 with Seas woofers in Wood Artistry W-frame and cabinet

Så... vist jeg forstår dette riktig så er forskjellen mellom V3.5 og V4.0 bare side "vingene". Noen spesiell grunn til at disse blir holdt "hemmelig"?

Noen formening om hvor mye det ville kostet å fått en møbelsnekker til å snekre sammen V3.5 (siden V4.0 ikke er tilgjengelig for DIY)? Tenker ramme i MDF - matt svart og "vinger i oljet eik...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei, Monkey!

Jeg så ikke innlegget ditt før nå. Hadde ikke abonnement på denne tråden etter siste HFS-oppgradering.

Jeg tror du har rett. v4.0 bygges av snekkerne på Wood Artistry (WA), mens v3.5 er i bunn og grunn samme konstruksjon, men er noe annerledes i detaljene for at den skal være lettere å bygge for en hobbysnekker, og for at det skal være mulig å bygge om v3.3 til v3.5. Resonansfrekvensen på dipolkanselleringen og W-baffelen er noen hertz forskjellig mellom v3.5 og v4.0, mistenker jeg.

På LinkwitzLab-forumet finner du noen som har bygd DIY-versjoner av v4.0, basert på egne målinger. De ser ut til å vite hva de gjør, selv om dette jo forsåvidt blir "uoffisielle" kopier. Det er litt ulike meninger ute og går mht. hvilken versjon som er den mest estetisk tilfredsstillende.

WA har nylig begynt å tilby halvfabrikerte versjoner. F.eks. kan man kjøpe kun de ferdigskårne finerplatene, og gjøre resten av sammenstillingen selv. Foreløpig har ikke WA denne informasjonen på nettsidene sine, men det er omtalt på LinkwitzLab.com. Send en mail til sales@theorionspeakers.com og spør. Det skulle ikke forundre meg om dette er rimeligere enn å få en lokal snekker til å gjøre jobben, men jeg har ikke studert prisene.

EDIT:
    Jeg tok en titt på LinkwitzLab.com og prisen for kabinett i deler (uten ASP, kabling og elementer) ligger mellom US$3500 og US$4200, avhengig av tresort.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn