coolbiz bygger LinkwitzLab Orion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger Orion+ og SKA

rre skrev:
    Jeg tillater meg å legge noen bilder av min Orion.
    Se der ja! Gratulerer med byggverket! Ser jo meget pent ut. :D

rre skrev:
    (..klippe, klippe..)

Jeg vil takke coolbiz for all hjelp og inspirasjon i byggeperioden, som for min del startet i februar. Jeg vil tro jeg vil ha mange timer med et smil omkring kjeften med disse.
    Velbekomme! Hyggelig at jeg kunne være til hjelp. Det har blitt en del PM'er i løpet av de siste månedene. 8) Selv om Orion ikke setter voldsomme krav til snekker- eller elektronikk-ferdigheter, er et slikt prosjekt komplekst nok til at det er en hel liten modningsprossess i seg selv å få oversikt over alle de små-valg som må gjøres. Da tenker jeg at det kan være nyttig å kunne konferere med en som har vært gjennom det selv.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz bygger LinkwitzLab Orion+

Det var da besynderlig at jeg ikke kommenterte mens det sto på!
    Praktfull ingeniørkunst, og nydelig bygge.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Valentino; Det var vel på den tiden du trodde svaret var å finne i små apekister.

Coolbiz; Det kunne vært interessant med noen "et år senere" betraktninger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Hehe. Da Coolbiz holdt på som verst drev jeg med hus husker jeg nå, apekistene kom etterpå. Trøsten må vel være at jeg fikk være med på å ta små (passive toveis) apekister så langt det går omtrent.

Coolbiz, jeg setter pris på innspill og kommentarer over i drodletråden. Tangen gjør jo noen andre valg enn SL på flere punkter.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Gattla!

Disse er rett og slett lekre. Jeg har ikke hørt dem enda, men håper anledningen byr seg en gang.

Edit: Jeg blir jo ikke mindre nyskjerrig av at du har gått fra Gradient til Orion og synes det er mye bedre..

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Regnes mellomtonen som en dipol og? Dette aktive delefilteret, hvilke komponenter er det satt sammen av?

Forøvrig noen fine møbel du har skaffet deg! Nesten så en kan snu de og bruke de som en stol :D

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jovisst er mellomtonen dipol. Den er nok ikke like 'perfekt' som bassene og diskanten på grunn av magneten, men dipol er den.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Skink_123 skrev:
    Dette aktive delefilteret, hvilke komponenter er det satt sammen av?
    Kun komponenter som gir audiofile søvnvansker. ;D
    Tror Coolbiz nevnte 21 opamper per kanal, og ikke spesielt sjelefredende heller.
    Linkwitz er en av Guruene til Peter Aczel i TAC. Han har fått seg Orion++.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Valentino skrev:
    Skink_123 skrev:
    Tror Coolbiz nevnte 21 opamper per kanal, og ikke spesielt sjelefredende heller.
    He he, jeg har søvnvansker nok med de 4 op ampene jeg har i mitt delefilter :p

Hvilke op amper er det snakk om?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Det var visst bare 11. OPA2134. Les hele tråden, Skink, og les hos Linkwitz. Man får jo lyst!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Valentino skrev:
    Det var visst bare 11. OPA2134. Les hele tråden, Skink, og les hos Linkwitz. Man får jo lyst!
    Prøver! :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2

Skink_123 skrev:
    Valentino skrev:
    Skink_123 skrev:

Hvorfor ! Ad 8620 er det eneste rigtige og overgår alt andet med en bred margin.
    Søvnvanskeligheder skulle jeg have med 85 uf Cast kobber fra DCA til hver mellemtone. Udsalgsprisen på dem er næsten 100.000 n.kr. Men de er også det bedste så jeg er ikke i tvivl.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Duelund_Support skrev:
    Skink_123 skrev:
    Valentino skrev:
    Skink_123 skrev:
    21 stk Ad 8620 er kun 2100 kr. så hvad giver dig søvnvanskeligheder ?
    ne5532

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Hvor mange slike par høyttalere er det bygget? Dette er vel det første i norge kansje? =)

Z

Zomby_Woof

Gjest

Hva tror man om muligheten til å erstatte de to tweeterne med en som er 'naturlig' dipol?

Mundorf? Beyma (minus bakkammer)? Vil disse tåle å deles ved 1440 Hz, eller hva det var?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Ja, men hvorfor? Siegfried (Siegfried!) har designet det delefilteret. Hvorfor kødde med kongen?
    En Beyma TPL150 tåler fint å deles ved 1k5, og forvrenger muligens mindre også (har ikke sjekket), men sammenliknet med SEAS-domen har den omtrent null vertikal spredning. Mye av greia til SL er å få en så jevn og veldefinert powerrespons som han i praksis kan.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2

Det ville jeg også sige man kan ikke begynde at rode i et velkvalificeret design.

Er der forresten nogen der ved at Siegfried og Duelund var venner og at Siegfried tog nogle af Duelunds teorier til sig og henviser til ham på sin hjemmeside.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153

Zomby_Woof skrev:
    Hva tror man om muligheten til å erstatte de to tweeterne med en som er 'naturlig' dipol?

Mundorf? Beyma (minus bakkammer)? Vil disse tåle å deles ved 1440 Hz, eller hva det var?
    Sendte faktisk ein mail til Hr. Linkwitz og spurde om akkurat dette. Han tok seg faktisk tid til å svare og sa at "The AMT might work fine too, but my first reservation is its restricted polar response due to its large size." Han nemnte ikkje om han faktisk hadde prøvd.

Valentino skrev:
    Ja, men hvorfor? Siegfried (Siegfried!) har designet det delefilteret. Hvorfor kødde med kongen?
    En Beyma TPL150 tåler fint å deles ved 1k5, og forvrenger muligens mindre også (har ikke sjekket), men sammenliknet med SEAS-domen har den omtrent null vertikal spredning. Mye av greia til SL er å få en så jevn og veldefinert powerrespons som han i praksis kan.
    Fordi AMT diskantar som regel spiller mykje betre. Men no har eg som tidlgare nemnt ikkje hørt Seas'en. Den kan godt være på høgde. Har jo ein ståande invitasjon frå coolbiz for å overbevise meg om at Seas er like gode :) Men så er det bakdelen med å omkonstruere delefilteret då. Då går vinninga uansett fort vekk i spinninga.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Valentino:

Men, Siegfried! Siegfried!

Det er da ikke lenge siden det var Franco, Franco er det?

Går det samme vei med Edoardo snart?

Hører jeg noen mumle Phil og Gerard i bakgrunnen?

Kommer teknkologien og klår kunsthådtverket snart?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Og litt om tanken med AMT: Det er noe intuitivt riktig med en tweeter i stedet for to. Langt penere vil det også bli.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Jøss, det er blitt liv i min gamle byggetråd! 8)

Valentino skrev:
    Det var da besynderlig at jeg ikke kommenterte mens det sto på!
    Praktfull ingeniørkunst, og nydelig bygge.
    Det er aldri for sent å se lyset. ;)
    Takker ydmykt på vegne av Siegfried, luke og meg selv.

Valentino skrev:
    Hehe. Da Coolbiz holdt på som verst drev jeg med hus husker jeg nå, apekistene kom etterpå. Trøsten må vel være at jeg fikk være med på å ta små (passive toveis) apekister så langt det går omtrent.
    Apekister er et sabla morsomt ord! Faktisk bedre i sin tvetydige norske tapning enn det opprinnelige monkey coffin.

Valentino skrev:
    Coolbiz, jeg setter pris på innspill og kommentarer over i drodletråden. Tangen gjør jo noen andre valg enn SL på flere punkter.
    Joda, jeg har fått med meg at du har lest deg opp på linkwitzlab.com og jeg har fulgt med på din inspirerte drodling. Slett ikke dumt. Erfaringen jeg har hatt med Orion+ har unektelig gjort meg til en ganske så ihuga fan av den gode Siegfried og jeg finleste iherdig det meste av nettstedet hans før jeg satte i gang. Å bygge Orion+ betyr dog ikke nødvendigvis at man har full forståelse av konstruksjonen, naturlig nok.

Jeg finner det derfor vanskelig å ha en informert og nøyaktig formening om i hvor stor grad de ulike designvalgene som er gjort i Orion+ bidrar til det endelige resultatet. Jeg tenker f.eks. på at du og Tangen later til å legge mindre vekt på kontroll av dipolkansellering og spredningen i gruppeløpstider for denne enn hva Linkwitz gjør. Men jeg aner ikke om hvorvidt dette skyldes at dere har studert SL's valg og med rette eller urette er uenige i viktigheten av dette, eller som det har gått dere hus forbi, eller om dere mener dere får det bedre til på en annen måte. Sagt på en annen måte: skyldes deres avvik fra SL's prioteringer dissens, ignoranse eller hybris? ;D

Jeg skal oppdatere meg på drodletråden og evt. kommentere etter fattig evne, Valentino.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Duelund_Support skrev:
    Det ville jeg også sige man kan ikke begynde at rode i et velkvalificeret design.
    Jeg er hjertens enig. Man må i hvert fall ha satt seg ordentlig inn i designet først.

Duelund_Support skrev:
    Er der forresten nogen der ved at Siegfried og Duelund var venner og at Siegfried tog nogle af Duelunds teorier til sig og henviser til ham på sin hjemmeside.
    Nei, de kjente ikke hverandre. Referansen du nevner er sannsynligvis denne:

Siegfried skrev:
    Recently I received an intriguing paper of the late Steen Duelund from one of his admiring followers.
    ...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Skink_123 skrev:
    Hvor mange slike par høyttalere er det bygget? Dette er vel det første i norge kansje? =)
    I følge gut_man (lengre oppe i tråden) er det ikke det første, men det kan muligens være det første av "+"-versjonen i Gnore. Hvor mange som er bygget hadde vært artig å vite, men det må du nesten spørre Linkwitz om. Jeg vet om ca. et halv dusin par her til lands, alt fra komplett selvbygg via halvfabrikata til komplette nøkkelferdige sett.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Og litt om tanken med AMT: Det er noe intuitivt riktig med en tweeter i stedet for to. Langt penere vil det også bli.
    Hadde intuisjon vært et brukbart verktøy for høyttalerkonstruksjon ville det vært langt flere vellydende høyttalere på markedet og i DIY-forumet. ;)

Kanskje det hadde latt seg gjøre å implementere en egnet dipol-karakteristikk ved hjelp av en horisontalt montert dome-diskant og en egnet akustisk linse, litt på samme måte som Beolab 5?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Gattla!

Disse er rett og slett lekre. Jeg har ikke hørt dem enda, men håper anledningen byr seg en gang.

Edit: Jeg blir jo ikke mindre nyskjerrig av at du har gått fra Gradient til Orion og synes det er mye bedre..
    Si fra dersom du er i nabolaget.

Forøvrig er det rre, som gjorde en gjesteopptreden her i tråden med bilder av sine egne Orioner, som hadde Gradient. Ikke undertegnede.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

coolbiz skrev:
    Kanskje det hadde latt seg gjøre å implementere en egnet dipol-karakteristikk ved hjelp av en horisontalt montert dome-diskant og en egnet akustisk linse, litt på samme måte som Beolab 5?
    Beolab 5 er en (plan)omnipol. Skulle man få til det du skisserer her måtte man ha vel ha to domer?

Hybris? Tror ikke det. Jeg ser ikke bort fra at drodleDipolen vil være Orion+ underlegen på enkelte parametere.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.796
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

Hm.. tror du må ha et treff snart, for oss som har "glemt" hvordan de låter 8)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Beolab 5 er en (plan)omnipol. Skulle man få til det du skisserer her måtte man ha vel ha to domer?
    Jeg så for meg at det skulle kunne være mulig å lage en slik linse på en slik måte at den er åpen både fremme og bak.

Valentino skrev:
    Hybris? Tror ikke det. Jeg ser ikke bort fra at drodleDipolen vil være Orion+ underlegen på enkelte parametere.
    :) Det er som alltid et spørsmål om hvilke prioriteringer man gjør. Det ser ut som om Tangen har prioritert maks. oppnåelig lyddtrykk litt på bekostning av homogent spredemønster. Det kan sikkert være fornuftig nok det, så lenge man er bevisst på hva man velger bort.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

coolbiz skrev:
    Hvor mange som er bygget hadde vært artig å vite, men det må du nesten spørre Linkwitz om. Jeg vet om ca. et halv dusin par her til lands, alt fra komplett selvbygg via halvfabrikata til komplette nøkkelferdige sett.
    Jeg er litt overrasket over at man ikke hører mer om Linkwitz høyttalerne hvis de som er eiere er fornøyd med lyden.
    Vet du om det er noen eiere i Bergen?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.796
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

orso skrev:
    coolbiz skrev:
    Hvor mange som er bygget hadde vært artig å vite, men det må du nesten spørre Linkwitz om. Jeg vet om ca. et halv dusin par her til lands, alt fra komplett selvbygg via halvfabrikata til komplette nøkkelferdige sett.
    Jeg er litt overrasket over at man ikke hører mer om Linkwitz høyttalerne hvis de som er eiere er fornøyd med lyden.
    De store skattene i verden er ikke for alle.. Selv er jeg meget glad for å kjenne coolbiz, Orion gjør min audiofile opplevelse stor når jeg får høre de. (så er fyr'n en meget grei kar også)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

orso skrev:
    coolbiz skrev:
    Jeg kan love deg at det er høyttalere som låter bra, særdeles bra.
    Hvis jeg hadde startet på scratch i dag ville Orion vært en sterk kandidat.

V

vredensgnag

Gjest

Skulle jeg byttet ut mine nåværende høyttalere, blir det til Linkwitz Orion++.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Jeg kunne trenge en referanse i nærområdet. Dette er en oppfordring. ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Veggen skrev:
    Coolbiz; Det kunne vært interessant med noen "et år senere" betraktninger.
    Jeg er reservasjonsløst begeistret, men uhildede rapporter fra skriveføre HFSere med lyttekompetanse hadde vel vært å foretrekke fremfor mine egne betraktninger?

Hva ønsker du å vite?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

HoJ skrev:
    De store skattene i verden er ikke for alle.. Selv er jeg meget glad for å kjenne coolbiz, Orion gjør min audiofile opplevelse stor når jeg får høre de. (så er fyr'n en meget grei kar også)
    Min gode HoJ: Dersom du tror at denslags skamløs smiger sikrer deg kvalitetstid i lyttekroken min så ...ehh... tror du helt rett! ;D

Ikke for alle? Tja, slik jeg vurderer det så er ytelse/pris helt hinsides og gjør state-of-the-art tilgengelig for en overkommelig penge.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

orso skrev:
    Kjenner ikke til noen i Bergen, desverre.

Enig at det er rart at det ikke er mer omtale av dem. Kanskje på tide å opprette en "Linkwitz' disipler" vennetråd?

Orion-forumet er det flere som rapporterer at Orion har effektivt kurert dem for audiophilia nervosa og oppgraderingssyken, og at de dermed bruker mer tid på musikk og mindre på å henge på alskens hifi-fora. Kanskje dette er noe av forklaringen?

Z

Zomby_Woof

Gjest

coolbiz skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Gattla!

Si fra dersom du er i nabolaget.

Forøvrig er det rre, som gjorde en gjesteopptreden her i tråden med bilder av sine egne Orioner, som hadde Gradient. Ikke undertegnede.
    Jeg mente å gratulere rre denne gangen. Jeg hadde da vett og dannelse til å gratulere deg også mens du drev på? Jeg husker ikke, men i så fall på etterskudd, og så videre!

Hjertelig takk for invitasjonen, forresten.

Det er litt langt å reise for tiden, og lengre blir det ettersom jeg ikke lenger pendler halvveis.. Ironisk nok pendlet jeg til et lite 'gårdsbruk' mellom Nærbø og Varhaug mens du bygget skjønnhetene.

Men, jeg skal absolutt huske på deg hvis jeg er i nærheten av Stavanger en gang.

Z

Zomby_Woof

Gjest

coolbiz skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hadde intuisjon vært et brukbart verktøy for høyttalerkonstruksjon ville det vært langt flere vellydende høyttalere på markedet og i DIY-forumet.   ;)
    Jeg ser poenget meget godt. Likevel fremholder jeg intuisjon som et godt verktøy i enhver utviklingsprosess, men ikke nok alene.

Intuisjonen hjelper med valg av hvilke hypoteser som er verd å teste, men hypotesene må testes okke som.

I tilfellet Orion tror jeg muligens at den godeste Siegfried endte med de to fordi han har bygget videre på det eksisterende.

På et eller annet tidspunkt dukket nok tanken opp om 'hva med dipol hele veien opp?' Da må det jo ha vært fristende å bare 'slenge på en lask og en tweeter på ryggen'. Og så virket det...

Backwards compatibililty, om du skjønner.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Jeg ser poenget meget godt. Likevel fremholder jeg intuisjon som et godt verktøy i enhver utviklingsprosess, men ikke nok alene.

Intuisjonen hjelper med valg av hvilke hypoteser som er verd å teste, men hypotesene må testes okke som.
    Godt sagt, og jeg er helt enig. Jeg tenkte helst på de som hopper over hypotese-testingen.

Zomby_Woof skrev:
    I tilfellet Orion tror jeg muligens at den godeste Siegfried endte med de to fordi han har bygget videre på det eksisterende.

På et eller annet tidspunkt dukket nok tanken opp om 'hva med dipol hele veien opp?' Da må det jo ha vært fristende å bare 'slenge på en lask og en tweeter på ryggen'. Og så virket det...

Backwards compatibililty, om du skjønner.
    Hadde SL hatt en overdreven hang til å bygge videre på det eksisterende så hadde han bygget passive apekister og ikke aktive åpen-baffel dynamiske dipoler. ;)

Slik han selv beretter det, var det erkjennelsen av at Pluto gjorde enkelte ting bedre enn Orion som gjorde at han etterhvert måtte revurdere viktigheten av dipolkarakteristikk lengre opp enn de opprinnelige 1440Hz.

Jeg tror du kanskje undervurderer hvor mye SL vektlegger en jevn polar respons. Hadde han visst om en enkelt diskant som kunne lage samme spredning og generelle ytelse som to gode dom-diskanter, så tipper jeg han hadde han sett nærmere på en slik løsning. Eller i det minste kommentert det på sidene sine.

Men, som du sier, bakover-kompatibilitet i designet er det jo også praktisk å hensyn til. Jeg holdt på med den aller siste finpuss av kabinettet da "+"-versjonen kom ut, så da var det jo gunstig for meg at det var bare å snekre til en ekstra liten brakett til den nye diskanten.

Animal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1

Jeg må innrømme at jeg ikke ser noen områder der seas millenium gjør det bedre en f.eks. mundorf AMT2340, spesielt til aktiv drift.
    Det er helt på det rene at linkwitz er en beryktet og veldig dyktig konstruktør, men det går faktisk an å finne bedre løsninger på ting.
    At forskjellen er stor nok til at det er verdt å demontere en ferdig Orion kan dog diskuteres.

Andreas

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn