coolbiz bygger LinkwitzLab Orion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz bygger LinkwitzLab Orion+

Knutanimal skrev:
    Jeg må innrømme at jeg ikke ser noen områder der seas millenium gjør det bedre en f.eks. mundorf AMT2340, spesielt til aktiv drift.
    Det er helt på det rene at linkwitz er en beryktet og veldig dyktig konstruktør, men det går faktisk an å finne bedre løsninger på ting.
    At forskjellen er stor nok til at det er verdt å demontere en ferdig Orion kan dog diskuteres.

Andreas
    Hva som er "best" er vel temmelig applikasjonsavhengig når det kommer til stykket. I tilfellet Orion ville AMT2340, som allerede påpekt, gitt en kraftig spredningsmessig diskontinuitet i forhold til mellomtonen. Dessuten ville den ikke kunne deles like lavt som Milennium. Så vips har du et 4-veis system med den kompleksitetsøkning i delefilteret det medfører, samt utfordringene med å prøve å matche spredningsmønstrene mellom elementer med vilt ulike karakteristikker. Det kan muligens gjøres, men man ender uungåelig opp med en helt annen konstruksjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har en voldsom mengde ubegrunnet selvtillit, men å overprøve Siegfried er drøyt selv for meg. ;D

Men, Orion er nok et produkt av både Siegfried og det som fantes av elementer på markedet den gangen han startet prosjektet. Det er kommet mye annet spennende på markedet siden den gang. Bl.a. tror jeg begge de nevnte AMT'ene er post Orion. SEAS har noen ganske spennende 10" sub' elementer i Design-serien med 28 mm xmax, alumembran som bryter opp en drøy oktav over XLS og så videre.

Misforstå meg rett. Hvis jeg hiver meg over Orion blir det som Siegfried sier. Men, det kunne vært spennende å sett hvilke valg han hadde tatt med helt blanke ark.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Jeg har en voldsom mengde ubegrunnet selvtillit, men å overprøve Siegfried er drøyt selv for meg. ;D
    :D Ikke ta det så tungt; det er drøyt for de aller fleste.

Zomby_Woof skrev:
    Men, Orion er nok et produkt av både Siegfried og det som fantes av elementer på markedet den gangen han startet prosjektet. Det er kommet mye annet spennende på markedet siden den gang. Bl.a. tror jeg begge de nevnte AMT'ene er post Orion. SEAS har noen ganske spennende 10" sub' elementer i Design-serien med 28 mm xmax, alumembran som bryter opp en drøy oktav over XLS og så videre.

Misforstå meg rett. Hvis jeg hiver meg over Orion blir det som Siegfried sier. Men, det kunne vært spennende å sett hvilke valg han hadde tatt med helt blanke ark.
    De nye SEAS 10" elementene har allerede vært diskutert på Orion-forumet.

Den ene kommentaren er:
    One of the folks from Madisound or Seas told me that Siegfried didn't like it as much as the current Peerless
    SL har ikke kommentert dem spesifikt noe sted jeg har sett, men han skriver generelt på sine sider:
    Any further reduction in non-linear distortion of the ORION would have to come from its drivers
    Jeg synes en annen interessant ting å spekufundere på er hvor mye av Orions ytelse det er mulig å realisere med rimeligere elementer og en rimeligere filter-/forsterkerløsning, f.eks. rent passiv eller passiv/aktiv drift.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Jeg husker at du kranglet litt med forsterkerbygget. En spesialbestilt 8-kanals Dvalinn 60 fra Tangen hadde jeg valgt om jeg skulle bygget Orion+ i dag. Slikt fantes jo ikke for bare et par år siden.
    Likeledes: En AMT ville nok gi lavere forvrengning, men nevnte Mundorf kan ikke deles ved 1440Hz og sprer ikke så pent som SEASdomen. Beyma TPL-150 kan, men den er lang, og vertikal spredning smal.
    Nei, Orion+ er Orion+, og det er heller ikke noe poeng i å skusle med billige ingredienser. Man kan muligens bygge den helt i MDF og lakk i stedet for Macassar om man vil spare.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Jeg husker at du kranglet litt med forsterkerbygget. En spesialbestilt 8-kanals Dvalinn 60 fra Tangen hadde jeg valgt om jeg skulle bygget Oron+ i dag. Slikt fantes jo ikke for bare et par år siden.
    Likeledes: En AMT ville nok gi lavere forvrengning, men nevnte Mundorf kan ikke deles ved 1440Hz og sprer ikke så pent som SEASdomen. Beyma TPL-150 kan, men den er lang, og vertikal spredning smal.
    Jeg var nok i overkant optimistisk da jeg satte i gang med selvbygg av 8 kanalers forsterkeri uten først å ha gått gradene med 2-kanals. Hadde på et tidspunkt lyd i de fleste kanalene men så kom det enda en modifikasjon til konstruksjonen som jeg tenkte at jeg kunne implementere med det samme jeg var i gang. Da ble det ustabilitet og blå røyk. Det hjalp heller ikke på motivasjonen at samme forsterkermoduler fikk dårlig omtale her på HFS. Så da ble det etterhvert hyllevare ATI-forsterker i stedet. Fred i sjelen og en "what if?"-faktor mindre. Forresten falt dollaren så mye i samme tidsrom at ATI-forsterkeren imens hadde sunket like mye i pris som det jeg kranglet vekk på DIY-forsøkene.

Valentino skrev:
    Nei, Orion+ er Orion+, og det er heller ikke noe poeng i å skusle med billige ingredienser. Man kan muligens bygge den helt i MDF og lakk i stedet for Macassar om man vil spare.
    Enig i det, jeg undret meg bare på hva som er mulig å oppnå med samme prinsipper men rimeligere råvarer.

Dvalinn har jeg ikke førsthånds kjennskap til. Kanskje Rotel's nylanserte RMB-1512 kunne vært noe? 12 x 100W ICEpower. Burde kunne gjemmes greit vekk i din Montana:

edit: typo

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Duelund_Support skrev:
    Det er ikke korrekt. Steen og Siegfred har aldrig mødt hinanden men havde en ivrig konversation over nettet. Tror jeg kender den person Siegfried henviser til. Han havde opdaget at Siegfried brugte Duelunds ideer efter hans død. Selvsamme person er i øvrigt død for nogle måneder siden.
    Takk for rettelse. (Hvorfor spurte du da?)

Hvilke av Duelunds ideer er det du mener at Linkwitz skulle ha brukt? Linkwitz har jo ikke kommet med noen nye konstruksjoner siden Duelund døde.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153

Zomby_Woof skrev:
    ...å overprøve Siegfried er drøyt selv for meg. ;D
    Samme her, men dersom alle trudde at ein Orion var optimalt var det jo bare å legge ned all forskning på høgtalarområdet. Utviklinga av elementer går framover, og eg har vanskeleg for å tru at Linkwitz har prøvd meir enn 15-20 forskjellige alternativer. Mest sannsynleg færre. Han har mest truleg plukka ut ifrå datablad og erfaringar.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Den Rotelen så da kjekk ut! Antar at det sitter 200ASC-moduler i den. Om Rotel har fått disse trimmet slik de har gjort i andre forsterkere vet jeg ikke. De 4 tiloversblivende kanalene kunne muligens brukes til suber også? Jeg har ikke effektbehovet til Thor i hodet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Den Rotelen så da kjekk ut! Antar at det sitter 200ASC-moduler i den. Om Rotel har fått disse trimmet slik de har gjort i andre forsterkere vet jeg ikke. De 4 tiloversblivende kanalene kunne muligens brukes til suber også? Jeg har ikke effektbehovet til Thor i hodet.
    Ja, ikke sant?

En vanlig konfigurasjon for Orion++ er å drive subbene med de 4 "tiloversblevne" kanalene i en ATI-6012 (2 og 2 brokoblet). ATI er konvensjonell 12x60W klasse-B. Dette er imidlertid ikke nok til å drive Thor til SPLmax. Dersom man ønsker max SPL foreslår SL ATI-1802 som er en 2x180W forsterker.

Jeg har ikke fullt med i timen når det gjelder ICEpower. Kan de også brokobles?

Hvis ikke kan du trekke lange kabler til kjøkken- og soveromshøyttalere. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

200ASC er allerede brokoblet, så videre brokobling går dessverre ikke (om det er den modulen Rotel bruker da).
    ASX2-serien kan brokoples, men 125ASX2 vil ikke gi mer enn brokoplede ATI-6012-moduler. Når SL anbefaler ATI-1802 antar jeg at det er en slik brokoplet per Thor?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Valentino skrev:
    Når SL anbefaler ATI-1802 antar jeg at det er en slik brokoplet per Thor?
    Nei, slik jeg forstår det drives begge Thor-subbene med èn og samme ATI-1802.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Hmm, da er muligens den tolvkanals ATI 60-watteren ikke så glad i lave impedanser, slik at den ikke klarer fullt spenningssving. En brokoblet 125ASX2-modul leverer 450W i 4 ohm og bryr seg katta om fasevinkler. 5 (Rettelse: 6) slike moduler ville jeg absolutt vurdert til Orion++ om jeg skulle bygge.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Bryston, da?

9B SST2 fås jo med 3, 4, eller 5 kanaler. 140 W pr. kanal i 8 Ohm.

På den annen side ble det plutselig dyrt....

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Det høres riktig og fornuftig ut, Valentino.

Forresten var jeg på nippet til å bygge meg en 8-kanals Hypex UcD-180 basert løsning før valget falt på SKA. :-\

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Zomby_Woof skrev:
    Bryston, da?
    Modellen 875HT (8x75W) er et kanskje det beste alternativet fra den kanten om man ikke skal trekke sub'er samtidig. Aczel var dog ikke så imponert:

Eller hva med dette 8x90W rør/mosfet hybrid-monsteret fra Unison:

68 kg!

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2

Go for them. ;D

A

audiosan

Gjest

coolbiz skrev:

Forresten var jeg på nippet til å bygge meg en 8-kanals Hypex UcD-180 basert løsning før valget falt på SKA. :-\
    koffor gjor du ikke det da :'( he he

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

audiosan skrev:
    coolbiz skrev:

koffor gjor du ikke det da :'( he he
    Det var en finsk orion-eier som hadde både UcD og SKA og mente at SKA låt bedre. Dessuten hadde en UcD-basert løsning vært halvannen gang dyrere enn den Linkwitz-approberte hyllevaren.

tols1

Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Antall liker
    0

Ja, ca 1 år etter siste innlegg i denne tråden, har jeg nå lest gjennom hele. Virker som du er fornøyd med resultatet, og som jeg nevnte i en annen tråd så fremstår denne konstruksjonen som en av de mest interessante i min søken etter et passe krevende hobbyprosjekt.

Takk for titten :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Velbekomme, tols1. Som du skjønner er det et prosjekt av en viss størrelse og kompleksitet, dersom du skal bygge selv helt fra scratch. Det edruelige er nok, som alltid, å prøvelytte et par dersom du har anledning til det.

Har hatt veldig mye musikkglede av mine og er ytterst fornøyd med at jeg tok sjansen på å sette i gang uten å ha hørt dem først. Etterhvert har jeg lånt øre til en hel del ulike kommersielle høyttalere i tildels svært høye prisklasser, og har til min smule forbauselse tilgode å høre noe som jeg heller ville hatt, totalt sett. Orion kombinerer sømløsheten og naturligheten som vi kjenner fra enkelte elektrostatsystemer med den dynamiske realismen fra de beste lukkede systemene på en aldeles fortreffelig og overbevisende måte. Den spiller rent samtidig som den virkelig swinger. I tillegg varter den opp med en basspresisjon og en evne til å reprodusere rom og perspektiv og ørsmå endringer i intonasjon og mikrodynamikk på som jeg mener går utenpå det aller meste. Og dette skjer uanstrengt og selvfølgelig, uten kunstig drama og imponatoreffekter. (Sånn, nå har jeg brukt opp alle subjektivist-flosklene mine. Hehe.)

Ett lite minus har vært en svak tendens til at damevokaler og messingblåsere kan bli noe slitsomme når det spilles høyt (en god del høyere enn hva jeg pleier å spille) på enkelte innspillinger. Det har ikke plaget meg noe særlig, og jeg har antatt det skyldtes mitt relativt lite dempede rom. Men for bare noen uker siden kom Siegfried Linkwitz med en oppdatering av delefilteret og kaller resultatet "Orion-3". Denne modifikasjonen er motivert av ny innsikt som SL har fundert og eksperimentert seg fram til angående hva han mener er en optimal frekvensgang. (Anbefalt lektyre!) Interessant nok er det nettopp de småtingene som jeg har merket meg på minus-siden, som rapporteres forbedret. :D

Så jeg har definitivt til hensikt å oppgradere delefilteret og derved gjøre mine Orion+ om til Orion-3. Jeg har de fleste nødvendige komponentene til modifikasjonen, men jeg tror jeg drøyer littegrann før jeg bestiller resten. Dette fordi SL har drevet og finpusset litt frem og tilbake de siste par ukene, og er allerede oppe i 3. revisjon av modifikasjonen (Orion rev. 3.2). Jeg "frykter" at det kommer mer. Dessuten tror jeg at jeg skal benytte anledningen til å rydde litt i det aktive delefilteret med det samme jeg er i ferd med å rote oppi der. Ser for meg litt forbedring på ledningsføring og skjerming, samt utskifting av Biltema RCA-soklene til noe mer standsmessig.

tols1

Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Antall liker
    0

Super informasjon Coolbiz!

Ja, det er et ambisiøst prosjekt, for meg hvertfall, for andre er det kanskje å sammenligne med å spikke fjøl til mor på sløyden. Og ideelt skulle man jo gjerne hørt på et sett først, men det blir antagelig vanskelig, med mindre noen Orion-eiere på strekningen Oslo-Trysil melder seg her i tråden og stiller opp for en prøvelytting ;)

Jeg har jo også vært i kontakt med Troels ang. spørsmål rundt Cyclops-konstruksjonen, og jeg nevnte i samme mail DTQWT-konstruksjonen også. Svaret fra ham var at DTQWT overgikk Cyclops på flere punkter; mellomtone, bassdefinisjon og dynamikk. Men det blir jo et helt annet prosjekt igjen, og jeg går ut fra (av ren magefølelse egentlig, ikke noe annet ::) ) at Orion stiller i en annen liga mht. diskant og transparens i lydbilde?

Pussig du nevner det med mellomtonen Coolbiz, det er nettopp på dette området jeg sliter med JMLab-ene. Det blir rett og slett slitsomt, spesielt på damestemmer. Susann Sundfør kan jeg bare glemme å høre på :( Ok, det er selvsagt godt mulig og kanskje faktisk sannsynlig, at resten av signalkjeden min er medvirkende.

Uansett, Orion står fremdeles på en slags shortlist.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

tols1 skrev:
    Jeg har jo også vært i kontakt med Troels ang. spørsmål rundt Cyclops-konstruksjonen, og jeg nevnte i samme mail DTQWT-konstruksjonen også. Svaret fra ham var at DTQWT overgikk Cyclops på flere punkter; mellomtone, bassdefinisjon og dynamikk. Men det blir jo et helt annet prosjekt igjen, og jeg går ut fra (av ren magefølelse egentlig, ikke noe annet ::) ) at Orion stiller i en annen liga mht. diskant og transparens i lydbilde?
    Jeg har ikke hørt hverken DTQWT eller Cyclops, så jeg skal avstå fra å spekulere. Jeg har nettopp skumlest hans beskrivelse av DTQWT og mister litt av interessen når jeg ser kun on-axis frekvensmålinger og tilsynelatende ingen helhetlig tilnærming til utformingen av spredemønsterkarakteristikken, bl.a. Det er mulig at jeg har oversett noe og ikke yter ham rettferdighet.

tols1 skrev:
    Pussig du nevner det med mellomtonen Coolbiz, det er nettopp på dette området jeg sliter med JMLab-ene. Det blir rett og slett slitsomt, spesielt på damestemmer. Susann Sundfør kan jeg bare glemme å høre på :( Ok, det er selvsagt godt mulig og kanskje faktisk sannsynlig, at resten av signalkjeden min er medvirkende.
    Jeg nevnte ikke mellomtonen spesielt, strengt tatt. Tror heller det er en følge av den totale frekvensresponsen, uten at jeg har den hele og fulle forståelsen av fenomenet. Og jeg opplever det ikke på langt nær så sjenerende som det du beskriver hos deg.

tols1 skrev:
    Uansett, Orion står fremdeles på en slags shortlist.
    Smart. Har du forresten sett på John Kreskovsky sine konstruksjoner? http://www.musicanddesign.com. Dynamisk bestykkede dipoler men endel enklere oppbygd enn Orion. Har ikke sett noen i Norge som har bygd dem, men de ser ut til å ha en trofast liten fanskare over there.

tols1

Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Antall liker
    0

coolbiz skrev:
    Jeg har ikke hørt hverken DTQWT eller Cyclops, så jeg skal avstå fra å spekulere. Jeg har nettopp skumlest hans beskrivelse av DTQWT og mister litt av interessen når jeg ser kun on-axis frekvensmålinger og tilsynelatende ingen helhetlig tilnærming til utformingen av spredemønsterkarakteristikken, bl.a. Det er mulig at jeg har oversett noe og ikke yter ham rettferdighet.
    Godt mulig at du har et poeng mht. spredningskarakteristikk, jeg har ikke fundert veldig mye rundt akkurat dét.

coolbiz skrev:
    Jeg nevnte ikke mellomtonen spesielt, strengt tatt. Tror heller det er en følge av den totale frekvensresponsen, uten at jeg har den hele og fulle forståelsen av fenomenet. Og jeg opplever det ikke på langt nær så sjenerende som det du beskriver hos deg.
    Sorry, det var nok din beskrivelse av "et minus" på damevokaler og messingblåsere. Jeg koblet det automatisk med utfordringene på JMLab-ene, hvor nettopp damevokaler kan låte slitsomt.

coolbiz skrev:
    Smart. Har du forresten sett på John Kreskovsky sine konstruksjoner? http://www.musicanddesign.com. Dynamisk bestykkede dipoler men endel enklere oppbygd enn Orion. Har ikke sett noen i Norge som har bygd dem, men de ser ut til å ha en trofast liten fanskare over there.
    Skal sjekke den linken der ja. Takk for tips!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz oppgraderer LinkwitzLab Orion til 3.2.1

Ørliten oppdatering.

I kveld har jeg fyrt opp loddebolten og omsider gjort ferdig oppgraderingen av de aktive Orion-delefiltrene mine fra versjon 2 (aka "+") til siste revisjon, 3.2.1. Byttet ut 6 kondensatorer og 10 motstander pr. kanal, og benyttet også anledningen til å bytte nivåjusteringspotmetrene til en ny type som Linkwitz har begynt å bruke fordi den er mye lettere å justere på. Komponentantallet har økt litt siden rev.2, så nå sitter det noen komponenter litt sånn uryddig "overskrevs" av andre ettersom originalkortene ikke hadde hull for dem. Jeg er veldig lettet over at jeg fikk loddet ut alle de gamle komponentene uten at kobberbanene noe sted løsnet fra kortene. LinkwitzLab-kretskortene er åpenbart av høyere kvalitet enn de forsterker-kortene fra SKA som mens jeg var i ferd med å forsøke å bygge dem, gikk gjennom flere revisjoner og drev meg til vanvidd over hvor lite som skulle til før kobberbanene løsnet.

Har ikke rukket noen lyttemessig konklusjon av 3.2.1 foreløpig. Endringene er ikke dramatiske, men førteinntrykket er absolutt lovende. Uheldigvis har jeg nylig pælmet ut noen tjukke tepper og møbler og erstatningene er ikke kommet på plass enda, så akkurat nå akustikken er annerledes og ugunstigere enn vanlig og jeg er litt i villrede over hvilke endringer som er hva. Ut fra hva andre Orion-eiere sier, må jeg nok uansett regne med å bruke litt tid på å fintrimme delefilterjusteringene før det sitter helt.

Lytteinntrykk får komme etterhvert. Noen har kanskje sett at jeg snuser på alternativene for å bekjempe en romresonans ad akustisk og/eller elektronisk vei. Begynner å få tro på at det kan være endel å hente der.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

Hadde vært morro med noen bilder av Orion røkla i sine hjemlige omgivelser, når du får pælma inn igjen tepper og møbler :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Bilder skal bil, Vermin. Evt. kan du ta med kamera når du kommer på besøk. :D

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jason Victor Serinus om Orion i siste Stereophile:
    (...)these moderately sized speakers created perhaps the most dynamic-sounding presentation from CD I have ever heard. (...) The bass impact, soundstage immensity, and dynamic gradations produced by these small speakers in a very large, totally untreated space was what I would expect only from Wilson Audio's Alexandria X-2s or similar giants. (...)
    Bildet i artikkelen viser forresten en utgave med begge bassene montert med magnetene rett ned. Altså slår de motsatt vei, med kansellering av kreftene som virker på 'kabinett'-strukturen. Baffelen ser ut som en W satt på høykant. Interessant...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Skulle gjerne likt og sett en impulsrespons av hver høyttaler fra sweetpot og zoomet inn på de første 25-35 ms. En uglattet frekvensrespons takker jeg heller ikke nei til. :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Morsomt med omtale i Stereophile. Bildet viser sikkert det SL omtaler som en Orion-4 prototype.

Linkwitz sier selv at modifikasjonen er motivert av to ting. 1) Det til nå benyttede Peerless-elementet ryktes å snart gå ut av produksjon og 2) Med det samme han likevel skulle foreta endringer pga (1), ønsket han i samme slengen å implementere mekanisk kansellering i basseksjonen, noe han visstnok har hatt i tankene lenge. Han forventer etter eget utsagn ikke ytelsesforbedring som følge av endringen fra Peerless XLS i H-baffel til Seas i W-baffel, med mindre man har gulv med en hel del svikt.

John Stone (Seas USA) sier på LinkwitzLab-forumet at Seas og Linkwitz ser på mulighetene for et spesialkonstruert element for Orion-4. Pluto har i siste revisjon et skreddersydd Seas element (L16RN-SL), så det ville ikke vært første gang SL og Seas har kaniner sammen.

Noen på LinkwtizLab-forumet har ytret betenkeligheter med hensyn til lobing i vertikalplanet som følge av de to bass-"portene". Jeg har ikke sett noen regne på det.

Bilder av Orion-4 prototype fra Burning Amp:

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

orso skrev:
    Skulle gjerne likt og sett en impulsrespons av hver høyttaler fra sweetpot og zoomet inn på de første 25-35 ms. En uglattet frekvensrespons takker jeg heller ikke nei til. :)
    Du får ta med deg måle-mic'en og stikke innom. :D

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jepp! Der har vi looken.

At ikke Stereophile tester disse er nesten mystisk. Jeg vet de har en policy på minimumsantall av forhandlere og den slags. Men dette er (for en gangs skyld) et helt unikt produkt. Det hadde vært spennende å lese en grundig subjektiv gjennomgang, og ikke minst lese målinger og tekniske synspunkter fra John Atkinson.

Hadde slått test av hvilken som helst 'ny' kasse med flere runder.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

coolbiz skrev:
    orso skrev:
    Du får ta med deg måle-mic'en og stikke innom. :D
    Du har vel måleutstyr?
    Er veldig nysjerrig på hvordan en impulsrespons eller ETC ser ut med høyttalere som benytter seg av refleksjoner. Ja, jeg er litt skeptisk!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Du har vel måleutstyr?
    Er veldig nysjerrig på hvordan en impulsrespons eller ETC ser ut med høyttalere som benytter seg av refleksjoner. Ja, jeg er litt skeptisk!
    Har nok ikke egnet måleutstyr, foreløpig. Hadde forsåvidt vært kjekt å ha, til litt av hvert.

Subjektivt er det ingenting som gir meg grunn til å tro at impulsresponsen har skavanker. Snarere tvert i mot.

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24

Hei coolbiz og takk for sist.

Oppdaget denne linken din som viser ganske detaljert ditt høyttalerbyggeprosjekt. Må ærlig innrømme at dette ser veldig profft og gjennomført ut. :D

Å bygge en slik høyttaler krever både tålmodighet og kunnskap og da er det jo ekstra hyggelig når det fungerer veldig bra.

Kunne godt tenkt meg en lytt til disse vis det hadde vært mulig?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

^ Hei mana,

Joda, det skal vi nok få til. Jeg er midt i litt ommøblering akkurat nå, men skal gi lyd fra meg når ting er på plass igjen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.796
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

Gleder meg til treff !
    Litt om lyden hos deg (slik mine ører hører det)

Det første som slår meg er at her mangler det lite. Jeg har jo vendt meg litt til dipol osv. så en del kjenner jeg igjen, men det bor så mye mer i dette er kontra mitt system. Diskant har snert, men også ro. Mellomtonen er behagelig, men kan gi "svar" fra seg når det trengs. Så var det bassen - den taler for seg selv synes jeg...

Og bedre har det vist blitt siden sist jeg var der også.. :eek:

Som sagt - Jeg gleder meg til treff !

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24

Gleder meg også til å høre disse høyttalerne.Håper at ikke lista er lagt for høyt og rives på første forsøk ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Høy list? Hvilken høye list? ;D

Vel, det vil vise seg. Selv har jeg kommet til å se disse som mine Siste Høyttalere, men forbedringspotensiale er det jo alltids, og samtidig vet jeg jo at andres preferanser kan være annerledes.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Jeg har drevet og forsøkt meg fram med ulike delefilterinnstillinger etter modifikasjonen til 3.2.1, og synes etterhvert at det sitter riktig bra. Spesielt diskantnivået er forbløffende sensitivt, og slett ikke på den måten jeg hadde forventet av å se på kurvene (nedenfor, fra LinkwitzLab). Når jeg justerer opp og ned på kurven på bildet under, oppfattes det i liten grad som en diskantendring, men mer som en endring i øvre mellomtonen og i den totale sammenhengen i lydbildet. For lavt nivå og stemmer låter litt ullent og nasalt; for høyt nivå og illusjonen av "kropp" og "kjøtt og blod" reduseres. Og dette er ved endringer så små som <0.2dB (!) Jeg antar at det er en hel del andre parametre som må være noenlunde på stell før man så lett hører disse subtile nyansene, og mistenker etterhvert at mye av kranglingen rundt kabler osv., har med slike ørsmå frekvensresponsendringer å gjøre. Hørselen later til å være spesielt følsom i dette området.

Delefilteroppgraderingen fra 2.0 (aka "+") til 3.2.1 opplever jeg som entydig positiv, og den er rett og slett en "no brainer" for alle Orion-eiere. Linkwitz selv beskriver endringen som en korrigering av forholdet mellom grunntoner og overtoner. Jeg må innrømme at det ikke er en formulering som jeg hadde kommet på å bruke på egenhånd, men som jeg synes er god. Jeg var en smule forvirret i en periode fordi jeg også hadde endringer i rommet, ny d/a-konverter og at de subjektive inntrykkene ikke var helt repeterbare. Det siste tror jeg nå at jeg har lokalisert til å skyldes støyinnslag fra sparelyspærer og TV.. Ikke har jeg friskmeldt den billige universalstrømforsyningen jeg bruker til squeezeboxen etter at orginalen røk, heller. [/paranoia]
    Ikke vet jeg hvorfor støyinnslaget var mer merkbart (i form av et snev av lyttetretthet over tid) med DA11 enn med DA10.. Det virker usannsynlig at DA10's noen dB dårligere S/N-forhold skal kunne maskere noe sånt, spesielt med tanke på at S/N-forholdet i det aktive delefilteret mitt ikke er fantastisk. (Jeg har en liten jobb å gjøre med bedre skjerming oppi der.)

Når det gjelder aller siste revisjon, endringen til 3.2.1 (fra 3.2.0 og tidligere), så gjør den bassen noe mindre tørr. Lavry DA11 er ørlite mer presis i bassen enn min gamle DA10, og med Orion 2.0 ble det rett og slett i tørreste laget, mens med 3.2.1 er balansen på plass igjen. Småting, dette.

Vell, nå er jeg rimelig lei av justeringer og dertil hørende finlytting. På tide å glemme teknikken å nyte musikken. Så lenge det varer. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn