Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Får vel melde meg inn her jeg og................
    Og @Rotekroken; ja, jeg fikk ut fingeren og kjøpte spilleren........... ;D

    Så nå sitter jeg med en Copland CTA 505 effektforsterker med Svetlana Winged C 6550-rør, samt noen RCA? smårør (husker ikke i farten om det er 6922 eller 12AU7 eller hva det nå kan være.....)
    Dessuten har jeg en standard cd-spiller, nemlig CDA 289.....;D
    Ut over det er jo også høytalerne mine danske; BKS 107 Supreme (som står foran en innvendig oppgradering, da internkablingen ryker ut og sølvkabling skal på plass...........) Må jo ha samme kabling inne i som utenfor høytalerne............. Når jeg er ferdig med det, er det kun forsterkeriet og cd-spilleren som gjenstår, hvis jeg føler behovet, da.........
    Pre-amp er en rimelig Classic no.9.0 rør-pre, med NOS Mullard M8136 rør. OG for noen rør, da mann.............;D

    Likevel; går av og til rundt og spør meg selv hvordan oppsettet ville blitt med f x en Doxa effekt, f x Doxa 72 SE..... Ville jeg fått mer krefter i bunn, samtidig som jeg beholder Coplandens mellomtonemagi? Og hva vil evt skje med de øvre frekvensene. Har planer om å teste ut en Doxa, og da vil jeg jo strax vite mer om hva jeg vil gå for.
    Er jo en del som etterhvert sitter med Doxa effekt og CJ pre, og som skryter voldsomt av lyden derfra, så hvorfor ikke prøve?

    Men, for all del, Copland lager gode greier, og de ser jo snasne ut!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg tatt en sjefsavgjørelse.........
    Etter å ha testet et par alternativer som effektforsterker, har jeg kommet til at jeg nok beholder min CTA 505. Den gjør en kanonjobb i mitt oppsett. Riktignok kunne jeg av og til ønsket meg anelsen mer muskler, men det kan jeg jo fikse uten å bytte forsterker. Ser for meg at jeg vil undersøke muligheten for overgang fra 6550 til KT88; har hørt at det skal gi noe mer effekt. Men fremfor alt må det jo la seg gjøre........
    Trenger jo ikke allverden med effekt, all den tid da høytalerne har en følsomhet på ca 89/90 db, og basselementet er jo tross alt ikke "mer" enn 5 tommer..........
    Hadde først en Nakamichi, deretter en DP på gjestevisitt, og for all del; ingen av dem er dårlige forsterkere. Men de manglet noe jeg personlig finner mer av gjennom Coplanden; nærværet og kjøtt-og-blod-følelsen i gjengivelsen, kroppsligheten blir en annen. Brystkassen, magen, gitarkassen, u name it, alt blir "tydeligere" med Coplanden. Om det så er "hifi-riktig" eller ei, det spiller igrunnen ingen rolle for meg; jeg har mine preferenser.............
    Så Coplanden har nok kommet for å bli en goood stund, og alternativet er nok for fortsettelsen RØR.

    mvh
    Proffen
     
    A

    Ari Gold

    Gjest
    jeg er interessert i å få mest mulig ut av min 405 :)

    hvilke rør er det jeg bør se etter?

    må det gjøres noen justeringer hvis jeg bytter rør ?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ari Gold skrev:
    jeg er interessert i å få mest mulig ut av min 405 :)

    hvilke rør er det jeg bør se etter?

    må det gjøres noen justeringer hvis jeg bytter rør ?
    Hvilke rørtyper er det den er bestykket med....?
    Normalt ved alle rørbytter, er biasjustering, dersom det ikke er autobias...........
    Hva spiller den sammen med ellers, og hva ønsker du å oppnå ved rørbytte?

    mvh
    Proffen
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Heisann....dette er nok stedet for en "gammel" HiFi entusiast, her får man vel være med? :)
    Etter at man i studietiden brukte litt for stor andel av studielånet til dentidens HiFi, så har dette viruset fått ligge "uten næring" i 25år!
    Men som alle andre uhelbredelige sykdommer , så fikk det lov å blusse opp litt for 2-3 år tilbake.
    Og har vel på den tiden "vært innom" mye av de mest "vanlige" oppsett og kombinasjoner, så som Parasound, Rotel, Marantz, Xindak, Advance Acoustic, Arcam, Usher, XTZ og Audio Pro. Om alle disse er "vanlige" da..? :)

    Men etter å ha lest (mange ganger) Audiophile-Arve sine omtaler/tester av Copland CTA-305 og CTA-520, så sitter jeg her nå med et sånt oppsett.
    Med noe hell ute i brukt markedet, så fikk jeg til å med gloa i en CTA-520 ekstra.:) Med 2stk sånne som jeg da bruker til bi-amp eller som brokobla monotrinn (ikke enig med meg selv ennå hva som er best..) så fikk jeg iallefall krefter nok :)
    Så dette sammen med min Marantz SA-15S1 kilde og selv da på mine XTZ 99.36 (som ennå får tjenestegjøre,da Copland ikke akkurat er gratis) så spiller dette oppsettet helt fantastisk ;)

    Så som vi sier i Solør....mæld mæ på, je vil væra med.. ;D

    mvh
    Dag (Gismo)
     

    gonz

    Fersking
    Ble medlem
    14.01.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hejsa

    Herligt med et Copland forum :)

    Jeg havde for år tilbage en CTA 401 integreret forstærker den spiller herligt men manglede lidt power . Købte senere ( år 2007) et sæt CTA 301mkII m/remote og CTA 505. Det spillede klart bedre og havde lidt mere power som mine Holfi højttalere havde stor glæde af.

    Har dog udskiftet mit CTA 505 effekttrin da jeg ikke var helt tilfreds med lyden og erstattet den med et sæt rørmonotrin Beard M70 mkI 2 x 70watt ren klasse A.

    Har dog beholdt min CTA 301 mkII pre amp som jeg har været rigtig glad for har dog udskiftet rørene i linie delen til 6H6P som kræver lidt mere spænding.
    Da jeg ikke bruger riaa delen har jeg blot fjernet de 4 riia rør så trafoen kunne levere spænding nok til 6H6P rørene i liniedelen. Sikken en forskel i lydkvalitet. alt er simpelthen blevet klasser bedre . Dynamik, bund, højde , bredde, dybde, kontrol, nerve ,kort fortalt MUSIK.

    Dette er simpelthen den bedste og billigste tweak jeg har hørt .

    Har selvfølgelig osse en Copland cd afspiller en CDA 289 som jeg syntes spiller fantastisk. Har selv haft en Sony XA50ES som var opgraderet med LC Audio zapfilter mkII og XO3 clock . Den skulle efter sigende spille lige så godt som CDA 289 ! Forget it Copland`en er klasser bedre i umodificeret tilstand.

    Jeg har ikke hørt en cd afspiller eller en DAC der har samem fantastiske bas som CDA 289.
     

    Vedlegg

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Har vel et lite spørsmål.Sitter fra før av med Opera Consonance Eric-Grand høytalere,Lyngdorf SDAI2175 og en Cambridge 640C som CDspiller.Har nå lånt en Copland CDA-288 på test,og lurer på hva dere godtfolk har å si om denne.Jeg liker selv hvordan det låter på oppsettet mitt,noen vært borti det?Er 6k mye for en fint behandlet slik en?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    6k er det du må betale for en slik en.......selv har jeg hatt 823 på lån , og ble meget imponert , dette er skikkelige sager dette her , det skal lanseres en ny fjernkontroll til copland i aluminium i disse dager også , det blir kompatibel med eldere copland utstyr har det kommet meg for øre , via importøren.

    Es
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Proffen skrev:
    Da har jeg tatt en sjefsavgjørelse.........
    Etter å ha testet et par alternativer som effektforsterker, har jeg kommet til at jeg nok beholder min CTA 505. Den gjør en kanonjobb i mitt oppsett. Riktignok kunne jeg av og til ønsket meg anelsen mer muskler, men det kan jeg jo fikse uten å bytte forsterker. Ser for meg at jeg vil undersøke muligheten for overgang fra 6550 til KT88; har hørt at det skal gi noe mer effekt. Men fremfor alt må det jo la seg gjøre........
    Trenger jo ikke allverden med effekt, all den tid da høytalerne har en følsomhet på ca 89/90 db, og basselementet er jo tross alt ikke "mer" enn 5 tommer..........
    Hadde først en Nakamichi, deretter en DP på gjestevisitt, og for all del; ingen av dem er dårlige forsterkere. Men de manglet noe jeg personlig finner mer av gjennom Coplanden; nærværet og kjøtt-og-blod-følelsen i gjengivelsen, kroppsligheten blir en annen. Brystkassen, magen, gitarkassen, u name it, alt blir "tydeligere" med Coplanden. Om det så er "hifi-riktig" eller ei, det spiller igrunnen ingen rolle for meg; jeg har mine preferenser.............
    Så Coplanden har nok kommet for å bli en goood stund, og alternativet er nok for fortsettelsen RØR.

    mvh
    Proffen
    Hei!
    Har også en 505 som jeg vurderer rørskift på. Er det noen som vet om KT88 kan brukes uten å måtte modifisere forsterkeren? Mener å ha lest på nettet om at noen komponenter må byttes for at man på en sunn måte kan bruke bruke Kt88 i CTA505.
    Mvh Espen
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    TannoyGrf skrev:
    Proffen skrev:
    Da har jeg tatt en sjefsavgjørelse.........
    Etter å ha testet et par alternativer som effektforsterker, har jeg kommet til at jeg nok beholder min CTA 505. Den gjør en kanonjobb i mitt oppsett. Riktignok kunne jeg av og til ønsket meg anelsen mer muskler, men det kan jeg jo fikse uten å bytte forsterker. Ser for meg at jeg vil undersøke muligheten for overgang fra 6550 til KT88; har hørt at det skal gi noe mer effekt. Men fremfor alt må det jo la seg gjøre........
    Trenger jo ikke allverden med effekt, all den tid da høytalerne har en følsomhet på ca 89/90 db, og basselementet er jo tross alt ikke "mer" enn 5 tommer..........
    Hadde først en Nakamichi, deretter en DP på gjestevisitt, og for all del; ingen av dem er dårlige forsterkere. Men de manglet noe jeg personlig finner mer av gjennom Coplanden; nærværet og kjøtt-og-blod-følelsen i gjengivelsen, kroppsligheten blir en annen. Brystkassen, magen, gitarkassen, u name it, alt blir "tydeligere" med Coplanden. Om det så er "hifi-riktig" eller ei, det spiller igrunnen ingen rolle for meg; jeg har mine preferenser.............
    Så Coplanden har nok kommet for å bli en goood stund, og alternativet er nok for fortsettelsen RØR.

    mvh
    Proffen
    Hei!
    Har også en 505 som jeg vurderer rørskift på. Er det noen som vet om KT88 kan brukes uten å måtte modifisere forsterkeren? Mener å ha lest på nettet om at noen komponenter må byttes for at man på en sunn måte kan bruke bruke Kt88 i CTA505.
    Mvh Espen
    Det har du nok helt rett i, Espen..
    Gjelder både 504 oppgradert til 505 og original 505 om jeg ikke husker helt feil..
    Men det finnes jo masse snadder 6550 der ute da, hvorfor se seg om etter KT-88.?
    Husker jeg ikke helt feil, så sitter det forholdsvis nye SED Winged =C= 6550 i den ampen din.?
    PS: Proffen hadde CTA-504 oppgradert til CTA-505..
    Hadde, for den sjefsavgjørelsen hans holdt ikke mål lenge ;D
    Kjell
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    ixos_76 skrev:
    6k er det du må betale for en slik en.......selv har jeg hatt 823 på lån , og ble meget imponert , dette er skikkelige sager dette her , det skal lanseres en ny fjernkontroll til copland i aluminium i disse dager også , det blir kompatibel med eldere copland utstyr har det kommet meg for øre , via importøren.

    Es
    Hei Es.

    Ny fjernkontroll til Copland virker intr. Synes ikke den sorte plastdingsen som jeg har til min CTA305 matcher disse flotte komponentene ;)
    Hørt noe om pris (redd den blir dyr 8) på en sånn?
    Noe sted den allerede kan beskues (bilde etc).

    mvh
    Dag
     

    Sidane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

    Har eid en Copland cta405 siden september 07. Men de siste to mnd har den vært til rep hos importør p.g.a et defekt rør/motstand. Det var utrolig lang ventetid på nye deler,så etter litt purring så fikk jeg i stedet for den gamle,en splitter ny forsterker i forrige uke.

    Jeg er meget fornøyd med den løsningen! ;D

    Hadde nesten glemt hvor bra lyden var,og nå nyter jeg bare deilig rørlyd hver dag!! :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Venn av Copland ble jeg faktisk bare for 6-7 mnd siden. Men fikk da høre et oppsett og ble meget fasinert over både byggkvalitet, stilren design og ikke minst lydignatur. Musikalsk , dynamisk og åpent og detaljert.
    Da snudde jeg meg rundt meg sjøl noen ganger :) og begynte å selge unna utstyr. Har jobba godt noen mnd :p (syns iallefall det sjøl) på både brukten og nye saker og ende i går opp med en flott samling.
    Er godt voksen , men fryder meg som en guttunge om dagen ;)
    Tror dette blir i hus lenge....

    Dag (Gismo)
     

    Vedlegg

    ara1

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Gjøvik
    gismo skrev:
    Venn av Copland ble jeg faktisk bare for 6-7 mnd siden. Men fikk da høre et oppsett og ble meget fasinert over både byggkvalitet, stilren design og ikke minst lydignatur. Musikalsk , dynamisk og åpent og detaljert.
    Da snudde jeg meg rundt meg sjøl noen ganger :) og begynte å selge unna utstyr. Har jobba godt noen mnd :p (syns iallefall det sjøl) på både brukten og nye saker og ende i går opp med en flott samling.
    Er godt voksen , men fryder meg som en guttunge om dagen ;)
    Tror dette blir i hus lenge....

    Dag (Gismo)
    Tenkte bare advare deg.. Jeg hadde også 2 stk 515 ovepå hverandre slik du har. Det endte med at den underste brant. Nå blir nok 515 varmere grunnet rørene, men sjekk at ikke den underste blir for varm..
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei ara1.

    Ok, takker for advarsel.
    Men nå blir ikke disse 520 trinnene varme (bare en lunk), så skal passe på de.
    Plasseringen er også midlertidig da jeg for tiden har 2 stk Cd spillere i racket.
    Når min Marantz (står på toppen utenfor bildet) ;)er solgt blir det en komponent i hver hylle :)

    Mvh
    Dag
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    ixos_76 :

    Takker. Var det jeg regnet med. Men skjønner jo prisen på den, den spilte enormt pent i oppsettet mitt.
    Beklager sent svar, lenge siden jeg har vært inne på sentralen nå.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    Jeg har et nydelig sett Copland 306/535 som spiller som bare det.....MEN: Jeg er plaget av brum i høyttalerne! Har prøvd 'alt' men ingenting hjelper.

    Det høres godt fra lytteposisjon 3 meter unna, snerring i alle 5 høyttalere. Det er 535en som har problemet, var stille til den kom på plass. Jeg har tatt med hele settet over til en lyttekompis og koblet opp der, da var det stille! Så det er ett eller annet i mitt hus/strømnett som plager den unge dansken.... :(

    Er det andre som opplever at effekttrinnene til Copland er så følsomme for brum? Jeg tenker rett og slett på å selge hele greia, det brummer alt for mye til at det går an...

    Odd J
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Hei Odd..
    Har du fått bukt med problemet.?
    Mange ganger er det så lite som å fjerne jord, som kan "reparere" en slik uønsket brum..
    Har ikke jord til noen komponenter, kommer heller aldri til å bruke jord noen gang i fremtiden..
    Brum er roten til alt ondt, om du spør meg..
    Har enda ikke hørt om ett eneste tilfelle der noen påstår at lyden blir bedre med jord, men det kan jo hende at de finnes..
    Uansett verdt et forsøk i mine øyne..
    Jeg pleier å kutte jord så nærme chassi som mulig, men helst i begge ender..
    Kan prøve med simpel billig-kabel først, eller om du skrur av jord i begge ender på kabelen om det er mulig, så kan du tape begge ender..
    Slik kan du enkelt gå tilbake til jord om du mener at det er bedre for din del..
    Mvh
    Thorvald
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har hatt min 520 ståande inne i ein reol heilt sidan han var ny. Varmeutviklinga har vore minimal. No speler eg ved stort sett edruelege lydtrykk over høgtalarar som rett nok går ned til 1 Ohm, men som også leverer ca 94 dB/W/m.
    Det vert nok noko anna med rør, ja.

    Hadde forresten tenkt å prøve monooppsett av 520, men har ikkje hatt høve til dette. Skjer det noko med bassoktavane då?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Odd J skrev:
    Hei folkens!

    Jeg har et nydelig sett Copland 306/535 som spiller som bare det.....MEN: Jeg er plaget av brum i høyttalerne! Har prøvd 'alt' men ingenting hjelper.

    Det høres godt fra lytteposisjon 3 meter unna, snerring i alle 5 høyttalere. Det er 535en som har problemet, var stille til den kom på plass. Jeg har tatt med hele settet over til en lyttekompis og koblet opp der, da var det stille! Så det er ett eller annet i mitt hus/strømnett som plager den unge dansken.... :(

    Er det andre som opplever at effekttrinnene til Copland er så følsomme for brum? Jeg tenker rett og slett på å selge hele greia, det brummer alt for mye til at det går an...

    Odd J
    Var også plaget med litt typisk 50hz-brum i høytalerne mine... Helt til en dag, da jeg tilfeldigvis skulle tørke litt støv. Måtte da flytte på basestasjonen til husets bærbare hustelefon. Da forsvant brummet, gitt... Noe du kan undersøke hos deg?

    mvh
    Proffen
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    Takk for gode innspill. Problemet er midlertidig løst ved at Coplandsettet er satt i en krok i påvente av lytteromsbygging ;)

    Skal komme tilbake med noen konkret når ting er oppe og spiller igjen...

    Ha et godt nyttår alle sammen! :D
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Første aktivitet i 2009... ???

    Saken er at jeg har overtatt en CTA 504. Der står det 6550 rør i utgangen. Og lydsignaturen på 6550 passer ikke mine Klipsch RF-7, KT88 gjør! 8)

    Hva må til for å sette forsterkeren i stand til å bruke KT88? :)

    K.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei venner av Copland. Blir snart eier av en CSA 303 med Mullard rør i linjedel. Aner ikkje ka som står i phonodel men det får tiden vise.Er jo MM så da må æ evt skaffe stepup først. Noen erfaringer med å få bygd inn remote på ihvertfall volumkontroll,noen tips? Ka kan/bør oppgraderes? Kanskje dumt å komme med spørsmål før bjørnen er skutt men men ;D Ellers,hvor god er RIIAen? Hvilke kjente RIIA kan den sammenlignes med i lydkvalitet?Har Clearaudio Nanophono i dag,er denne bedre eller dårligere? Noen synspunkter? Hvor mye gain er det i denne,linjedel og RIIA? Finner jo ingenting på Copland sine sider ???

    mvh Filip
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Copland er sparsommelig med info til ettermarkedet. Det samme med importøren i Norge; Audiocompaniet.

    Søk på nett, velg bildesøk og deretter klikk deg inn på bildene. Slik har jeg funnet info som søkemotorene ikke ser...

    Lykke til med et fantastisk produkt!
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Takk :) Og takk førr tipset,skal sjekke ut det! Trur nok æ blir fornøyd ja ;D Kommer med info når æ har fått den i hus og lytta litt!

    mvh Filip
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har kjøpt deg en skammelig bra preamp, og riaatrinnet kommer til å grisebanke det du allerede har, det er i alle fall sikkert.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    ;D Såpass :eek: Syns jo Nano spiller meget bra med Denon 103R og 500ohm last. Hmm,dette blir gøy :D Hvordan er dette med last mht stepup,har hørt at man tenker intern impedanse ved stepup og ekstern ved MC-RIIA. Men det sier mæ ikkje så mye igrunnen. Har funnet ut at 103en trives med 500ohm,hvis da f.eks gain i Coplands RIIA er 40dB og æ trenger 20dB til vha stepup,hvordan skal dette gjøres førr å få 103en til å "se" det samme? Ellers,tips til stepup som fungerer bra? Thorhauge? Lundahl? Noen rimeligere som ikkje gjør sæ bort?

    Ellers,noen som kan fortelle hvilke 303 og 301modeller som fantes,ser det brukes CSA og CTA,hva er forskjellen på disse? Min som er på tur heter CSA303 og har visstnok rør i både linje og RIIA. Nypriser?

    mvh Filip
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Hallois!

    Har skaffet meg en CTA-405 og den gode gamle 289. Det virker til å være svært bra saker, det må jeg si. Har for det meste bare testet på Klipsch, som jo er en god match uten tvil. Men har hatt "de fleste" Klipsch modeller(ikke Heritage), så kunne godt tenkt meg noe annet.
    Noen tips til hva som er god match til Copland tas imot med glede! ;) Helst smått og rått!
    Har ikke store plassen når jeg nå flytter til ny leilighet. Jeg spiller alt i fra Kari Bremnes til Dimmu Borgir... ;D

    Bjarild
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    F.E. skrev:
    ... ser det brukes CSA og CTA,hva er forskjellen på disse?

    mvh Filip
    CTA = effekttrinn som denne (CTA-505) - én dynamisk kraftbombe:
    (Forøvrig en jeg legger ut for salg til høsten som nettopp har vært brukt i spann med CSA-303, lik din).







    Således er også jeg inntil videre en Copland-venn

    Mvh
    Jan P.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    CTA = Copland Tube Amp ?
    CSA = Copland Signal Amp ?
    ::)
    Hakke peil, men jeg har alltid innbilt meg at i allefall CTA sier noe om at det er en rørforsterker. :)
    Gode forsterkere er de i allefall......hele hurven. ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke lett å bli klok på disse cta, csa og cva betegnelsene til copland.

    det stemmer iaff ikke at cta = effekttrinn.

    cta 405 er f.eks. en integrert forsterker.

    og den gangen jeg drev med copland, så hadde jeg preampen cta 305mk2 effekrinnet cta 504.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gago skrev:
    ikke lett å bli klok på disse cta, csa og cva betegnelsene til copland.

    det stemmer iaff ikke at cta = effekttrinn.

    cta 405 er f.eks. en integrert forsterker.

    og den gangen jeg drev med copland, så hadde jeg preampen cta 305mk2 effekrinnet cta 504.
    Følg med a gutt... ;D
    jeg har ikke nevnt effektforsterkere med et ord, og tror framleis at CTA står for Copland Tube Amp..... 8)
    Men jeg er seff helt enig ang. preampene......de skjønner heller ikke jeg fletta av. ;D ;D
    Så da var vi like langt........................... ::) ;D
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    ::) hmm,meine æ har sett CTA 301 og CSA 303,begge er preamper,så det slår ihjel noen teorier eller ka?

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Grumpy skrev:
    F.E. skrev:
    ... ser det brukes CSA og CTA,hva er forskjellen på disse?

    mvh Filip
    CTA = effekttrinn som denne (CTA-505) - én dynamisk kraftbombe:
    (Forøvrig en jeg legger ut for salg til høsten som nettopp har vært brukt i spann med CSA-303, lik din).







    Således er også jeg inntil videre en Copland-venn

    Mvh
    Jan P.
    Kunne tenkt mæ den Jan,men først må ASLene finne nye eiere i så fall ;D Hadde vel vært nok med den vil æ tru,brukte jo tidligere en CJ 45watter,denne e vel 35w triode/70w pp,har æ rett? PS det va æ som ville kjøpe 303en din ;) Er effekten KT88 eller 6550-basert?  Flotte bilder!!!!!

    mvh Filip
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Var, er og vil alltid være Copland venn ;)
    Meget flotte saker og utrolig velspillende.
    Hadde dette oppsettet for ca.1 år tilbake.
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Og glemte det jeg skulle bidra med ;D
    Her heter pre CTA-305 og effekttrinnen CTA-520 ;)
    Altså både pre og effekt med samme CTA betegnelsen.
    CD er forøverig CDA-823.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens.Har noen tekniske spørsmål ang min nylig annkommede CSA303: Den har 4 rør til venstre bak fronten,de er merket fra venstre V1,V101,V2 og V102.Nå står det Edicron 6922 i V1 og V101,og det står Siemens E88CC i V2 og V102.Er dette riktig satt opp? Hører ikkje V1 og V2 sammen f.eks? Hva er ulike rørene til,hva er inngansrør osv? Har et par Sovtek som kan erstatte Edicron-rørene,er de bedre? Siemens er vel sikre vinnere vil æ tru Denne har vel ikkje rør i RIIA som selger sa til mæ? Skal ikkje de være plassert til høyre? Mener æ har sett noe slikt på bilder Men selv om RIIA`n ikkje er rørbasert er den vel bra,noen som veit? Har nemlig ikkje MM-PU,så æ får ikkje testa den før æ får lånt/kjøpt step-up.Det e ikkje noen som har el.skjema på denne?

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Tja,dette spiller slettes ikkje verst,303`spiller i stil med utseende 8) Uvant å være uten fjernkontroll men det må det vel bli ei ordning på etterhvert,så at det står et ALPS-pot med 445t 50KDX2 påskrevet.Va jo en hyggelig overraskelse at det va helt lineært hele veien ned,det har ikkje vært fasiten på de fleste andre :D Har jo sånn sett vært bortskjemt med step-attunatoren på Sidewinderen.
    Ingen formening om forrige innlegget mitt ::) ???

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D Fant ut av dette sjøl,RIIA må tydeligvis være rør-basert fordi når V1 og V101 tas ut av soklene er det kun RIIA-inngangen som kutter.Der sto det Edicron 6922,de låt som knust glass,har putta inn orginalrørene til cd-spillern;Sovtek 6922.Selv de låt mye bedre :eek: Hmm,dette ga blod på tann,får pelle ut Phillips Holland E88CC fra cd`n å prøve senere.Har jo ikkje noe step-up foreløpig så kan ikkje spille så høyt+ lasten er jo helt feil(47K,har målt),103R`n trives rundt 500ohm.Høres likevel lovende ut ;) Men men,dette va gøy :D

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ved nærmere ettertanke slo det meg hvordan ting henger sammen,har jo fått høre at CTA301 va fullblods rørpre og CSA303 va rørhybrid.301 har 6 rør og 303 har 4,2 til RIIA og 2 til linje.Da brukes vel 4 til RIIA i 301 for å få signal opp på MM-nivå.Vil da anta at 303 da også bruker transistorforsterkning i tillegg til de 2 rørene for å få MM-nivå.Denne løsningen brukes jo i Pro-Ject Tube-Box for å få MC-nivå. Virker ikke dette mest sannsynlig?
    Fikk tips fra Rotekroken om Valvo E88CC som et knallbra rør,skulle få det på prøve når han får inn sånne.Foreløpig klare æ mæ vel med de æ har,men Edicronene blir ikkje putta inn.Rotekroken sa også at de va noe av det verste han hadde hørt,må si mæ enig 8) Nei,trur vi får et langt og lykkelig liv,Copland og mæ ;D Utseende,feeling når man ratter den og lyden er jo veldig bra ;)

    mvh Filip
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn