Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Det der er et skikkelig poeng. Og påsken blir selve syretesten.
    Påsken tipper jeg går greit nok, det er tross alt bare en uke ekstra. Men over tid blir nok folk sure og gir mer og mere faen jo lengre tiltakene vedvarer. Det er tross alt ikke veldig farlig for en stor del av befolkningen. Risken er ikke null om man er noenlunde ung og frisk, men den er heller ikke veldig stor.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enkelte er heldige stilt og kan allikevel tilbringe påsken på "hytta":)

    25451992-0e14-41cb-8dc7-c4abc30b1ee3.jpg
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det der er et skikkelig poeng. Og påsken blir selve syretesten.
    Påsken tipper jeg går greit nok, det er tross alt bare en uke ekstra. Men over tid blir nok folk sure og gir mer og mere faen jo lengre tiltakene vedvarer. Det er tross alt ikke veldig farlig for en stor del av befolkningen. Risken er ikke null om man er noenlunde ung og frisk, men den er heller ikke veldig stor.
    Kanskje det blir slik men saken er at alle har fri samtidig nå til 14 April og må være hjemme, utesteder er stengt, hytteforbud, Raymond, rekordomsetning på polet, leie folk, ikke sikker men håper det går bra. Som så mye annet så er vel også dette væravhengig. Leser at man visstnok kan gå ut i båt, det er da noe men håper at det ikke blir for mange som havner på skjæret.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det der er et skikkelig poeng. Og påsken blir selve syretesten.
    Påsken tipper jeg går greit nok, det er tross alt bare en uke ekstra. Men over tid blir nok folk sure og gir mer og mere faen jo lengre tiltakene vedvarer. Det er tross alt ikke veldig farlig for en stor del av befolkningen. Risken er ikke null om man er noenlunde ung og frisk, men den er heller ikke veldig stor.
    Jeg håper og tror at folk er oppegående nok til å skjønne at selv om risikoen ikke er stor for dem selv personlig nødvendigvis så vil den være det for alle de kjenner og vet om som er i en risikogruppe. Håper folk har vett nok til å tenke på besteforeldre, foreldre, venner og famile med kronisk sykdom osv osv
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.905
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det der er et skikkelig poeng. Og påsken blir selve syretesten.
    Påsken blir på ingen måte noen syretest.

    De som planlegger å holde på med dette i 18 mnd - der kommer syretesten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Jeg håper og tror at folk er oppegående nok til å skjønne at selv om risikoen ikke er stor for dem selv personlig nødvendigvis så vil den være det for alle de kjenner og vet om som er i en risikogruppe. Håper folk har vett nok til å tenke på besteforeldre, foreldre, venner og famile med kronisk sykdom osv osv
    Veldig anekdotisk, men basert på mine besøk på butikk i Oslo den siste tiden så er innsatsen for å holde avstand stort sett proporsjonal med alder. Folk som er unge, men gamle nok til å skjønne ting (type 18-25) er betydelig mer nonchalante. Jeg har ikke vært i sentrum på flere uker så hva som skjer der aner jeg ikke, men her ute i periferien av Oslo er det i alle fall slik. Og jeg var på en stor innvandrerbutikk på Hauketo i dag, der gav folk påfallende mer faen. Eneste sjappa jeg har vært innom som har regulering av folk ut og inn er polet, det står en vekter med antibac også, forsåvidt. Det er ganske folksomt på matbutikker om man skal ta antall biler på parkeringsplassen som en proxy for folk inne.

    Og som alltid er småbarnsforeldre m/ barnevogn de verste, men det er nærmest en naturlov så ingen overraskelse der.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    ^Barnevogner er omgitt av et usårlig kraftfelt. Eneste forklaring på at unge barneforeldre skubber dem foran seg, ut i veien, mens det er på mobilen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det der er et skikkelig poeng. Og påsken blir selve syretesten.
    Påsken blir på ingen måte noen syretest.

    De som planlegger å holde på med dette i 18 mnd - der kommer syretesten.
    Tror ikke det mange som tenker at dette skal holde på i 18 mnd. Tror faktisk det er en god del som tror at det løsner 14 april...vi får se.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.905
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, enig i dette, men det settet med tiltak som gir Re på 1.3 er nok ganske omfattende greier, det er definitivt ikke det det blir ved å løsne på alle større tiltak.

    Hvis det var 2.4 som FHI tror før tiltakene 12.mars vil en lettelse ved en million smittede gi en ny Re på rundt 1.9 som fortsatt er mye mer enn det som trengs feks for å rive helsevesenet i filler
    Poenget er at hvis vi skal holde den strategien vi gjør nå, så må tiltakene hele tiden være like strenge som nå.

    Dette er en glidende prosess - man vet ikke eksakt hvor mange som er smittet og hvor mange som vil bli syke osv. Men hvis man kommer igang og begynner å få en del folk gjennom dette - så vil hele tiden de nødvendige restriksjonene for å holde et i kotnroll bli mindre og mindre, og til slutt så trenger vi ingen restriksjoner og det vil dø ut av seg selv.

    Men "supression"/undertrykk strategi så får vi ikke den effekten og må hele tiden ha tiltak som tilsier Re under 1. hvis ikke så begynner det bare å vokse.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg håper og tror at folk er oppegående nok til å skjønne at selv om risikoen ikke er stor for dem selv personlig nødvendigvis så vil den være det for alle de kjenner og vet om som er i en risikogruppe. Håper folk har vett nok til å tenke på besteforeldre, foreldre, venner og famile med kronisk sykdom osv osv
    Veldig anekdotisk, men basert på mine besøk på butikk i Oslo den siste tiden så er innsatsen for å holde avstand stort sett proporsjonal med alder. Folk som er unge, men gamle nok til å skjønne ting (type 18-25) er betydelig mer nonchalante. Jeg har ikke vært i sentrum på flere uker så hva som skjer der aner jeg ikke, men her ute i periferien av Oslo er det i alle fall slik. Og jeg var på en stor innvandrerbutikk på Hauketo i dag, der gav folk påfallende mer faen. Eneste sjappa jeg har vært innom som har regulering av folk ut og inn er polet, det står en vekter med antibac også, forsåvidt. Det er ganske folksomt på matbutikker om man skal ta antall biler på parkeringsplassen som en proxy for folk inne.

    Og som alltid er småbarnsforeldre m/ barnevogn de verste, men det er nærmest en naturlov så ingen overraskelse der.
    Må kjøre noen mil til polet og belønningen var at jeg ble sprayet...Andre plasser så var det fritt fram.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Two months before the novel coronavirus is thought to have begun its deadly advance in Wuhan, China, the Trump administration ended a $200-million pandemic early-warning program aimed at training scientists in China and other countries to detect and respond to such a threat.

    The project, launched by the U.S. Agency for International Development in 2009, identified 1,200 different viruses that had the potential to erupt into pandemics, including more than 160 novel coronaviruses. The initiative, called PREDICT, also trained and supported staff in 60 foreign laboratories — including the Wuhan lab that identified SARS-CoV-2, the new coronavirus that causes COVID-19.

    Field work ceased when the funding ran out in September, and organizations that worked on the PREDICT program laid off dozens of scientists and analysts, said Peter Daszak, president of EcoHealth Alliance, a key player in the program....
    https://www.latimes.com/science/sto...irus-trump-pandemic-program-viruses-detection
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Det kommer til å bli et problem nå i påsken siden det er veldig, veldig mange flere i Oslo enn vanlig og alle skal kose seg litt ekstra. Jeg benyttet sjansen til å gjøre storhandelen i formiddag og selv da var det en god del folk ute i samme ærend så hvordan det blir i kveld, i helgen og dagene før den faktiske ferien må foglarna veta. Jeg tror det blir et sted unna ideelt i alle fall.

    Aftenposten hadde en sak om fine steder å starte for å gå turer i marka, da vet jo alle hva som skjer på de omtalte stedene. Får satse på å dra frem noen av obskuritetene fra reportoaret mitt på den fronten tror jeg.

    Så Raymond Johansen var ute og ville ha åpne (dagligvare)butikker i påsken for å unngå trengsel, men det ble torpedert av fagforeningene og av regjeringen, sistnenvte fordi det ikke var lov (sist jeg sjekket har vi kriselover nå så akkurat det argumentet var syltynt). Personlig har jeg full forståelse for at en yrkesgruppe som har jobbet mye og vært eksponert for mye folk vil ha fri og ikke skal sendes på jobb på såpass kort varsel så jeg har ingen problemer med det, men det viser også litt hvor hul kriseforståelsen i Norge er om dagen. Litt som innvendingen mot de nødrespiratorene der sykepleierforbundet var bekrymret for liggesår på pasientene. Det er sikkert kjipt med liggesår, men det er kjipere å ikke få puste vil jeg anta.

    Støre ville heller ikke at permitterte skulle brukes i landbruket for å sikre mtforsyningen, fordi det var ikke høy nok lønn eller hva det var.

    Om man ser seg rundt så er det i det hele noe vanskelig å få øye på krisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    9.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    – Vi har overhodet ingen rett til å bli overrasket. Virusforskerne var ikke overrasket. Jeg var ikke overrasket, skriver den amerikanske forfatteren David Quammen til Aftenposten.

    I 2012 ga han ut boken Spillover: Animal Infections and the Next Human Pandemic. Han fikk følgende budskap fra pandemieksperter da han drev research til boken:

    1) Neste pandemi ville være et nytt virus for menneskene.
    2) Det ville spre seg raskt mellom mennesker.
    3) Det ville komme fra et dyr.
    4) Antagelig en flaggermus.
    5) Kanskje fra et marked for mat av ville dyr på et sted som:
    6) Ja, nettopp Kina.
    7) Og hvis vi var riktig uheldige, ville viruset spre seg mellom infiserte mennesker før symptomene meldte seg, slik at smittede gikk rundt i befolkningen og spredte sykdom.

    Under tittelen «Vi skapte koronaviruset», hevder han i The New York Times at menneskenes inngripen i naturens økosystemer er skyld i den globale krisen vi nå opplever. Mennesker hugger ned regnskog og invaderer vill, urørt natur med veier og gravemaskiner. I disse økosystemene finnes tusenvis av dyrearter med unike virus som i teorien kan hoppe over til mennesker, tilpasse seg en ny vert og spre seg videre derfra.

    – Når vi forstyrrer økosystemene og dyrene som lever der, utsetter vi oss for disse rare virusene. Vi tilbyr virusene en mulighet til å utvikle seg evolusjonært videre hos en vert med 7,7 milliarder individer. Det er oss! For en bonanza for viruset, påpeker Quammen overfor A-magasinet.

    I 2008 identifiserte et forskerteam ved University College London (UCL) 335 ulike sykdommer som oppsto i perioden fra 1960 til 2004. Minst 60 prosent av dem kom fra dyr. I økende grad hadde sykdommene sammenheng med miljøødeleggelser og menneskelig aktivitet.

    https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/MRbMgE/hvorfor-blir-ikke-flaggermusen-syk-av-et-virus-som-har-faatt-hele-verden-til-aa-knele
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.025
    Antall liker
    22.198
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Like stor trafikk nordover som sørover på E6 ved Hamar nå i kveld. Eller liten om dere vil. Vi ser krisen, no worries.
    Glad for å bo på landet gitt.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Det kommer til å bli et problem nå i påsken siden det er veldig, veldig mange flere i Oslo enn vanlig og alle skal kose seg litt ekstra. Jeg benyttet sjansen til å gjøre storhandelen i formiddag og selv da var det en god del folk ute i samme ærend så hvordan det blir i kveld, i helgen og dagene før den faktiske ferien må foglarna veta. Jeg tror det blir et sted unna ideelt i alle fall.

    Aftenposten hadde en sak om fine steder å starte for å gå turer i marka, da vet jo alle hva som skjer på de omtalte stedene. Får satse på å dra frem noen av obskuritetene fra reportoaret mitt på den fronten tror jeg.

    Så Raymond Johansen var ute og ville ha åpne (dagligvare)butikker i påsken for å unngå trengsel, men det ble torpedert av fagforeningene og av regjeringen, sistnenvte fordi det ikke var lov (sist jeg sjekket har vi kriselover nå så akkurat det argumentet var syltynt). Personlig har jeg full forståelse for at en yrkesgruppe som har jobbet mye og vært eksponert for mye folk vil ha fri og ikke skal sendes på jobb på såpass kort varsel så jeg har ingen problemer med det, men det viser også litt hvor hul kriseforståelsen i Norge er om dagen. Litt som innvendingen mot de nødrespiratorene der sykepleierforbundet var bekrymret for liggesår på pasientene. Det er sikkert kjipt med liggesår, men det er kjipere å ikke få puste vil jeg anta.

    Støre ville heller ikke at permitterte skulle brukes i landbruket for å sikre mtforsyningen, fordi det var ikke høy nok lønn eller hva det var.

    Om man ser seg rundt så er det i det hele noe vanskelig å få øye på krisen.
    Når du skriver regjeringen så mener du vel Ropstad? Men akkurat det med åpne butikker i Oslo må da være et bra smittetiltak, å spre handlingen utover i disse dagene må da være fornuftig? Det bor da flere folk der enn i Evje for å si det sånn. Det er ingen som får gå i kirka likevel.

    Ingen problemer med at folk som jobber i butikker skal ha fri, er nok motstander av søndags åpne butikker men man snakker her om noe som skal være frivillig og som du sier, det er ganske spesielle tider. Og jeg er enig, det er ikke alltid like lett å se at det er en krise som spinner der ute.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    – Vi har overhodet ingen rett til å bli overrasket. Virusforskerne var ikke overrasket. Jeg var ikke overrasket, skriver den amerikanske forfatteren David Quammen til Aftenposten.

    I 2012 ga han ut boken Spillover: Animal Infections and the Next Human Pandemic. Han fikk følgende budskap fra pandemieksperter da han drev research til boken:

    1) Neste pandemi ville være et nytt virus for menneskene.
    2) Det ville spre seg raskt mellom mennesker.
    3) Det ville komme fra et dyr.
    4) Antagelig en flaggermus.
    5) Kanskje fra et marked for mat av ville dyr på et sted som:
    6) Ja, nettopp Kina.
    7) Og hvis vi var riktig uheldige, ville viruset spre seg mellom infiserte mennesker før symptomene meldte seg, slik at smittede gikk rundt i befolkningen og spredte sykdom.

    Under tittelen «Vi skapte koronaviruset», hevder han i The New York Times at menneskenes inngripen i naturens økosystemer er skyld i den globale krisen vi nå opplever. Mennesker hugger ned regnskog og invaderer vill, urørt natur med veier og gravemaskiner. I disse økosystemene finnes tusenvis av dyrearter med unike virus som i teorien kan hoppe over til mennesker, tilpasse seg en ny vert og spre seg videre derfra.

    – Når vi forstyrrer økosystemene og dyrene som lever der, utsetter vi oss for disse rare virusene. Vi tilbyr virusene en mulighet til å utvikle seg evolusjonært videre hos en vert med 7,7 milliarder individer. Det er oss! For en bonanza for viruset, påpeker Quammen overfor A-magasinet.

    I 2008 identifiserte et forskerteam ved University College London (UCL) 335 ulike sykdommer som oppsto i perioden fra 1960 til 2004. Minst 60 prosent av dem kom fra dyr. I økende grad hadde sykdommene sammenheng med miljøødeleggelser og menneskelig aktivitet.

    https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/MRbMgE/hvorfor-blir-ikke-flaggermusen-syk-av-et-virus-som-har-faatt-hele-verden-til-aa-knele
    Menneskene er som en kreftsvulst, jorda greier seg fantatstisk bra uten oss.
    QpsfkDy.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    R

    rr30629

    Gjest
    Uansett så er det aldri lett å telle inn i fremtiden, Bjarne Pølsa sa vel 13 000 døde under svineinfluensaen, Kjell Magne sa vel noen tusen fra prekestolen under sunamien. De bomma så det holdt begge to.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enig i dette, men det settet med tiltak som gir Re på 1.3 er nok ganske omfattende greier, det er definitivt ikke det det blir ved å løsne på alle større tiltak.

    Hvis det var 2.4 som FHI tror før tiltakene 12.mars vil en lettelse ved en million smittede gi en ny Re på rundt 1.9 som fortsatt er mye mer enn det som trengs feks for å rive helsevesenet i filler
    Poenget er at hvis vi skal holde den strategien vi gjør nå, så må tiltakene hele tiden være like strenge som nå.

    Dette er en glidende prosess - man vet ikke eksakt hvor mange som er smittet og hvor mange som vil bli syke osv. Men hvis man kommer igang og begynner å få en del folk gjennom dette - så vil hele tiden de nødvendige restriksjonene for å holde et i kotnroll bli mindre og mindre, og til slutt så trenger vi ingen restriksjoner og det vil dø ut av seg selv.

    Men "supression"/undertrykk strategi så får vi ikke den effekten og må hele tiden ha tiltak som tilsier Re under 1. hvis ikke så begynner det bare å vokse.

    Flokkimmunitet uten vaksine altså? Minimum 3, kanskje 4 millioner smittede? Det blir 20.000-40.000 døde det, utallige med alvorlige forløp og senvirkninger. Ingen norsk politiker er i stand til å gå for en slik strategi. Heldigvis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Ingen politiker kan heller gjøre seg til fiende av sin egen befolkning i et år eller to.

    Jeg vedder for øvrig ganske mye på at den faktiske dødsraten er mye lavere enn 1%. Husk på at man nå kun regner basert på folk som har hatt betydelige symptomer, ikke hvor mange som har blitt smittet.

    Men dette blir ganske stygt. Det kommer man neppe unna. Men man kan styre hvor lang tid det tar og at det ikke blir ekstra stygt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Vil bare si at assisterende helsedirektør sa i går at de håper på en spredningskoeffisient <1. Det må bety at de håper/satser på å kvele epidemien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Like stor trafikk nordover som sørover på E6 ved Hamar nå i kveld. Eller liten om dere vil. Vi ser krisen, no worries.
    Glad for å bo på landet gitt.
    Det er kun fordi det er Verboten, ikke fordi det er en almen oppfatning at det er et vettugt tiltak eller finnes stor forståelse for det. Litt avhengig av hvor lenge dette vedvarer kommer bevegelsesfrihet innad i landet til å bli kraftig utfordret, det er tross alt grunnlovsstridig i utgangspunktet og således jævlig vanskelig å komme seg rundt uten en veldig god begrunnelse.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det er korrekt, men den andre siden av regnestykket er 1) man kan ikke dele på antall smittede heller fordi det tar flere uker ofte før en person dør og2) studier fra Italia tyder på at det er en betydelig merdødelighet av viruset som foreløpig ikke er fanget opp i de offisielle tallene
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vil bare si at assisterende helsedirektør sa i går at de håper på en spredningskoeffisient <1. Det må bety at de håper/satser på å kvele epidemien.
    Ja, og det er det de vet at folk vil høre.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vil bare si at assisterende helsedirektør sa i går at de håper på en spredningskoeffisient <1. Det må bety at de håper/satser på å kvele epidemien.
    Det er det som skinner gjennom det regjeringen sier. Man ønsker å slippe gradvis opp på restriksjonene. For å kunne gjøre det, høres det ut som om man ønsker/forsøker følgende:
    - Økt testing (antistoff)
    - Øke kapasitet på sykehus
    - Bedre kapasitet på digital sporing

    Ja, kanskje det er en grei middelvei hvis man får det til. (Ville dog ikke forventet for meget). Dog tenker jeg at man også må få media med på en folkeopplysningsdugnad. Akkurat nå tyter nyhetene over av folk som lengter tilbake til tiden før SARS-CoV-2 og får spalteplass for å klage sin nød som om man trodde det var mulig. Nå sist var det spilleavhengig som slapp til i beste sendetid på Dagsrevyen for å si at han fryktet tilbakefall siden det var så lite å finne på. Godt de ikke hadde internett under Blitzen i London. Man kunne havnet i problemer... Jeg skrev tidligere at dette (covid-19) ikke var et clusterfuck, men en gamechanger. Jeg tar det tilbake. Det er både et clusterfuck og en gamechanger... sukk!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.868
    Antall liker
    13.368
    Etter hvert vil det sige inn at veldig mange vil dø som en konsekvens av tiltakene også og masse annen faenskap vil
    komme fra de.. Nå har politikere snudd 180 grader den ene veien og trenger litt tid for å komme seg tilbake på en slags normal kurs.

    Om du leser statsbudsjettet og ser på alle andre poster enn «helse» så kan alle de andre postene regnes om til ett eller annet antall leveår ved andre prioriteringer. Nå er det skapt en tilstand av at prioriteringer ikke eksisterer, men den vil og må gå over. Med andre ord er politikere kun villige til å gå all inn på helse når det er eneste nyhetssak og det eneste som opptar opinionen. Det er ingen grunn til å innbille seg at politikere eller befolkningen egentlig er villige til det over lang tid. Spesielt når det demrer at det ikke finnes noen åpenbar vei ut av «slå ned» på veldig lang sikt.

    Om man var av den oppfatning at liv og helse var Det Eneste Hellige her i verden så ville ting sett veldig annerledes ut. Det kan man like godt innse først som sist. Det her i det minste svenskene gjort.

    Skal man late som om fravær av Covid-19 er det eneste hellige så må man også stå for konsekvensene av det. Da må politikere si at det er verdt det at folk dør grunnet manglende behandling, at vi får mange flere narkomane (Allerede et problem at hasj ikke er tilgjengelig pga stengte grenser), at folk blir alkoholikere og fete, at barn blir mishandlet hjemme, at folk får rasert livsverket sitt, at depresjoner går til himmels, kriminalitet florerer og at hele samfunnet etter hver mer eller mindre dør ut. At hundretusener er arbeidsledige. Alt for å hindre corona. Det er valget de faktisk må ta.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Jeg kan ikke tro at de hadde sagt det hvis de ikke mente det. Forventningsstyring er viktig her, og dårlige nyheter ør formidles mens det enda ligger langt fram. Så jeg tar dette for god fisk ... selv om jeg ser at det er en viss mål-uklarhet hos de ansvarlige. Mye tyder på at vi ligger rundt 1.0 nå og hvis målet er flokkimmunitet så burde de heller snakket mindre om tall og heller sluppet opp på restriksjonene. Jeg nekter å tro at de er så dumme at de skrur forventningene feil vei.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.905
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva med internasjonal solidaritet.

    Vi bruker nå mer på å "redde" 10 000 sykehjemspasienter enn det FN kommer til å bruke på verdens 70 millioner flyktninger de neste 5 årene.

    (Redde i "" fordi dette lar seg ikke stoppe)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg/vi mistet min onkel(mors bror)i går til C19 eller SARS-CoV-2 som vel er den korrekte betegnelsen. Han døde i en alder av 83 år på et sykehjem litt nord for København.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva med internasjonal solidaritet.

    Vi bruker nå mer på å "redde" 10 000 sykehjemspasienter enn det FN kommer til å bruke på verdens 70 millioner flyktninger de neste 5 årene.

    (Redde i "" fordi dette lar seg ikke stoppe)
    Siden vi allerede er ute med spanderbuksene, så er jeg enig: Vi kunne gitt tienden (som bibelen foreskriver) av det vi bruker på å "fikse" våre egne problemer til de mest vanskeligststilte rundt oss. Det blir jo fort 50 mrd eller noe slikt. Vi har jo faktisk råd. Det blir en del sparte menneskeliv det. Eller vil du helst trekke fra, og ikke legge til?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.715
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg/vi mistet min onkel(mors bror)i går til C19 eller SARS-CoV-2 som vel er den korrekte betegnelsen. Han døde i en alder av 83 år på et sykehjem litt nord for København.
    Kondolerer. Dette vil nok dessverre komme nær mange av oss før det er over.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Hva med internasjonal solidaritet.

    Vi bruker nå mer på å "redde" 10 000 sykehjemspasienter enn det FN kommer til å bruke på verdens 70 millioner flyktninger de neste 5 årene.

    (Redde i "" fordi dette lar seg ikke stoppe)
    Du har fulgt med rimelig dårlig hvis du tror dette bare er snakk om sykehjemspasienter...
    For det første er det 1.6 millioner nordmenn i risikogruppene, mange av dem er yngre mennesker
    For det andre har risikogruppene bare forhøyet risiko, risikoen er der for alle nordmenn
    For det tredje handler ikke dette bare om de som dør, men også de som får alvorlig sykdom og varige men (det er ingen grunn til å tro at de som blir rammet av lungesvikt pga dette får mindre varige men enn andre som blir rammet av lungesvikt og må behandles i respirator)
    For det fjerde handler dette om at hvis helsevesenet sprenges vil en rekke mennesker dø som ellers kunne vært reddet
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.905
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva med internasjonal solidaritet.

    Vi bruker nå mer på å "redde" 10 000 sykehjemspasienter enn det FN kommer til å bruke på verdens 70 millioner flyktninger de neste 5 årene.

    (Redde i "" fordi dette lar seg ikke stoppe)
    Siden vi allerede er ute med spanderbuksene, så er jeg enig: Vi kunne gitt tienden (som bibelen foreskriver) av det vi bruker på å "fikse" våre egne problemer til de mest vanskeligststilte rundt oss. Det blir jo fort 50 mrd eller noe slikt. Vi har jo faktisk råd. Det blir en del sparte menneskeliv det. Eller vil du helst trekke fra, og ikke legge til?
    Jeg hadde nok gjort mye anderledes - men det er altså den samme Regjeringen/Stortinget som styrer disse sakene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.715
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ligger bak betalingsmur.
    Hun har fått en mail fra en Trump-tilhenger som foreslår at vi helt enkelt kan sende alle gamle på høyfjellshotell og så kan vi andre fortsette som før uten omfattende nedstengning. Essensen i dette svaret til Morten, mann (58 ):
    Det er ikke livet til de aller eldste vi bruker mest ressurser på å redde. Det er ikke 80- og 90-åringer som ligger i respirator på norske sykehus og kjemper for hvert åndedrett.

    Det er middelaldrende mennesker. Det kunne vært deg eller meg. Det kunne vært din far eller din sønn, din ektefelle, din kollega. Kurvene viser det samme i land etter land: Den store belastningen på helsevesenet kommer fra pasienter mellom 40 og 80.

    I Norge er gjennomsnittsalderen på intensivpasientene 61 år. Over en tredjedel av dem er mellom 40 og 59 år. I Sverige er gjennomsnittsalderen 62 år.

    Den store, gledelige nyheten er selvsagt at nesten alle disse pasientene overlever, så lenge vi ikke sprenger kapasiteten til sykehusene. Og det er derfor vi har stengt ned store deler av samfunnet.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg/vi mistet min onkel(mors bror)i går til C19 eller SARS-CoV-2 som vel er den korrekte betegnelsen. Han døde i en alder av 83 år på et sykehjem litt nord for København.
    Kondolerer. Dette vil nok dessverre komme nær mange av oss før det er over.
    Takk! Jeg kjenner ingen andre som har mistet noen heller. Men vår oppfatning om hvordan vi «fikser» dette påvirkes sikker av hvor Nær virkeligheten kommer. Når jeg forteller at Erik er død av CoV-2 ser jeg hvordan mann går fra «noe farlig» til noe faktisk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.905
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva med internasjonal solidaritet.

    Vi bruker nå mer på å "redde" 10 000 sykehjemspasienter enn det FN kommer til å bruke på verdens 70 millioner flyktninger de neste 5 årene.

    (Redde i "" fordi dette lar seg ikke stoppe)
    Du har fulgt med rimelig dårlig hvis du tror dette bare er snakk om sykehjemspasienter...
    For det første er det 1.6 millioner nordmenn i risikogruppene, mange av dem er yngre mennesker
    For det andre har risikogruppene bare forhøyet risiko, risikoen er der for alle nordmenn
    For det tredje handler ikke dette bare om de som dør, men også de som får alvorlig sykdom og varige men (det er ingen grunn til å tro at de som blir rammet av lungesvikt pga dette får mindre varige men enn andre som blir rammet av lungesvikt og må behandles i respirator)
    For det fjerde handler dette om at hvis helsevesenet sprenges vil en rekke mennesker dø som ellers kunne vært reddet
    Jada, jeg skjønner det, men det vi holder på med har også konsekvenser.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-vare-hele-2020/72333569

    Det er forøvrig ikke problematisk å unngå at helsevesent sprenges.

    Det skjønner om du tenker gjennom at det du støtter er å holde Re under 1 i 18 måneder, mens jeg foreslår Re på 1,3 i ca 1 måned, deretter Re ca 1 i et par måpender, deretter kan de fleste tiltakene fjernes gradvis i løpet av 2-3 måneder.

    Hvor mye død, sykdom og problemer kunne vi ikke fjerne i Norge om vi brukte 100 MRD mer i året.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn