Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg skulle gjerne lest forskningsartikkelen som lå til grunn for oppslaget for å kunne si noe fornuftig om dette. Det er krevende å lage en god screeningtest for en (tross alt) sjelden sykdom. Selv en liten sannsynlighet for falske positive prøvesvar blir fort til en veldig høy andel «symptomfrie smittede» i totalen. Det ville vært interessant å se analysen og hvordan de sikrer seg mot at hele greia domineres av slike falske positive.Jeg kunne tenkt meg blant annet kommentar til dette;
"Island gjennomfører en storstilt coronatesting av befolkningen. Ett av funnene er at 50 prosent av de som testet positivt for Covid-19 hadde få eller ingen symptomer.
Island tester store deler av befolkningen for coronavirus, og ett funn overrasker.
Tirsdag var 17.900 personer på Island testet for coronavirus. Med en befolkning på 360.000 innbyggere gjør det Island til der landet i verden som har testet størst andel av befolkningen. Også folk uten koronasymptomer har blitt testet for å finne mørketall i spredningen. Så langt har smitteprosenten ligget på rundt 0,86.
Men ett funn overrasker forskerne:
Rundt 50 prosent av de som testet positivt for Covid-19, hadde få eller ingen symptomer på at de var smittet, skriver CNN."
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/storstilt-coronatesting-på-island-50-prosent-av-de-som-var-smittet-hadde-ingen-symptomer/ar-BB12562j?ocid=spartanntp
Eller har dette blitt kommentert, men jeg har ikke ftt det med meg?
Edit: Så langt jeg kan se er datakilden bare en løpende telling av antall positive og negative testresultater i gruppen testede som ikke viser symptomer og ikke har kjent eksponering til noen som er syke. De har fått et unntak fra islandske personvernregler fordi der regnes som «klinisk arbeid», ikke et forskningsprosjekt. Jeg ser ikke at resultatene er publisert andre steder enn i dagspressen, og jeg har heller ikke sett noe estimat på hvor stor andel falske positive man regner med at den aktuelle testen gir. Da er den nok litt i kategorien «jeg hører at de sier det, ja».
https://nordiclifescience.org/covid-19-first-results-of-the-voluntary-screening-in-iceland/
https://www.government.is/news/arti...to-contain-the-spread-of-Covid-19-in-Iceland/Iceland health authorities and deCode Genetics have undertaken comprehensive screening for the virus that causes COVID-19 among the Icelandic population. The testing by deCode Genetics started Friday 13 March and the results of the first 5 571 diagnosed tests have yielded 48 positive samples (0.86%) indicating that the prevalence of the virus is modest among the general population. As of March 23rd, a total of 473 cases have been identified in Iceland since the first case on February 28th. One person with COVID-19 has died. Twelve individuals with COVID-19 were hospitalized.
The tests have been performed on two different cohorts.
A total of 5 564 tests have been performed by the National University hospital of Iceland in Reykjavík, mostly on individuals who were symptomatic or were considered to be likely to have contracted the virus due to proximity to infected individuals or other reasons. Out of these 5 564 tests, 4 879 have been negative and 685 positive.
A total of 6 163 tests have been performed on the general population, individuals who had not been ordered to quarantine and were generally asymptomatic or showed mild symptoms. Out of these 6 163 tests, 6 111 have been negative and 52 positive.
Sist redigert: