Strategien er ikke bare å utsette epidemien, det er å gjøre epidemien så liten som mulig. Svenskene ser ikke ut til å bry seg så mye om det, de ønsker å blir fortest mulig ferdig. Jeg gjetter på at det kommer til å resultere i veldig mange unødvendige dødsfall og en langt styggere statistikk når regnskapet skal gjøres opp. De har 30-40 dødsfall hver eneste dag nå, og har allerede bikket 300. Jeg vet at det er hakk i plata, men jeg klarer ikke la være å svare på at du fremdeles forsvarer deres strategi. Kanskje får du rett til slutt, kanskje viser det seg at de bommet fatalt.
Dessverre er det ikke så mye som tyder på at de har vært klare, som du sier. Og det er heller ikke et godt tegn at den hittil standhaftige Tegnell innrømmer å ha mislyktes. Mangel på strenge tiltak har nå sluppet viruset løs ukontrollert på svenske sykehjem. Forferdelig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPkrJj/coronasmitta-pa-aldreboenden-i-uppemot-90-kommuner
Fasiten på dette gjøres opp når vi er ferdig med Corona.
Det er flere forhold som gjør seg gjeldende her - og som av myndighetene må veies opp mot hvernadre:
Konsekvensene av kraftige smitteverntiltak som vi nå har i Norge
*Arbeidsledighet - vi passerer vel 350 000 søknader om dagpenger i løpet av uken - 3 uker etter at tiltakene kom i gang.
*Økonomiske redningspakker har nå kommet opp i 350-400 MRD . Det tilsvarer omtrent 100 ganger det vi bruker på kreftforskning (kreft tar livet av 11 000 mennesker i året i Norge - det tilsvarer det FN har tenkt å bruke på alle verdens 60 millioner flyktninger de neste 5 årene.
*Sosial isolasjoner. Det er veldig mange mennesker i Norge som trenger hverdagen sin - som trenger å gå på jobb, skole, besøke venner og kjente. Vil tro de fleste kan relaterte seg til dette med litt ekstra "tension" i hjemmet. For de som har det vanskelig fra før så er dette utrolig belastende og det er mange mange tusen av de som rammes av dette.
*Barn trenger å gå på skole, treffe vennene side, gå på fotballtrening.
Så er det en del fordeler med å bli ferdig med dette sånn rent helsemessig også.
*Vi vil få færre komplikasjoner og befolkningen er generelt i bedre helse i sommerhalvåret. Så andelen som dør av Corona vil være høyere om epidemien kommer i vinterhalvåret enn i sommerhalvåret.
*Samfunnet og vi mennesker greier ikke å stå i unntakstilstand i evig tid. Jo lengre tid tiltakene varer - jo større er sannsynligheten for at noen likevel besøker bestemor, at slitne helsearbeidere glipper på en rutine, eller at folk gir faen og gjør som de vil.
*Gjør man som svenskene, så har man en krise som kommer - folk oppfatter at det er krise og det vil være lettere å instruere - enn om man etter 8 uker i shut down fortsatt er på samme sted.
Jeg er rett og slett litt nysgjerrig på hva du mener at vi skal gjøre, for meg virker det som mange tror at:
1) Nå er det bra at antall smittede og syke går ned.
2) Hvis vi holder dette en stund til, så kan vi slippe opp litt
3) Nå som smitten har gått ned - så kan vi leve livet videre som før og nesten ingen kommer til å bli syke.
Men - punkt 3 er feil. Det er fornuftige estimater på at vi med dagens tiltak har en Re på ca 1. Og litt avhengig av hvilken estimater man tror på så blir vel kanskje 500 eller 1000 mennesker smittet hver dag selv med disse tiltakene. Slipper vi opp tiltakene, så stiger smitten raskt igjen.
Stenger vi ned enda mer - så får vi smittetallene lavere igjen, men når vi slipper opp - så kommer de tilbake.
Så hva tenker du egentlig at vi skal gjøre - og fint om du faktisk er konkret på om tiltakene skal beholdes, strammes til eller løses opp, når det skal skje og hva du forventer om antall smittede.