Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Takk for nyttig informasjon
    Er du en som føler det påkrevet å vise din moralske opphøydhet?

    Vi har noen av de, men det er plass til flere i herberget. Da kan dere jo samles der, mens vi andre kan ta fatt på å rydde opp i skadevirkninger etter denne runden med unødvendige tiltak. Tiltak som ble innført pga noen ikke evner å se lengre enn nesetippen.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Er du en som føler det påkrevet å vise din moralske opphøydhet?
    Det var det faktisk du som gjør ved å proklamere at du verken tester deg eller lar deg internere. Du mener tydeligvis at der har allmenn interesse.

    Det er ikke overraskende å se at du nekter å erkjenne nyanser i bilder. Alltid er det noen som tar 100% feil.

    Hvem er i med i denne ryddegjengen din?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Årsaken er de store mørketallene for hvor mange som faktisk er smittet av omikron. Flere friske omikron- enn deltasmittede kan ha blitt utelatt fra studien.

    Dette erkjenner også FHI-forsker Lamprini Veneti. Hun er hovedforfatter av studien. Målet med studien var å sammenligne omikron og delta.

    FHI-studien tok for seg 91.000 smittede mens begge variantene sirkulerte. 43 prosent hadde omikron, og 57 prosent hadde delta. Deretter så de på hvor mange av disse som havnet på sykehus.

    Slik kom de frem til at delta medførte 73 prosent høyere risiko enn omikron, med et slingringsmonn mellom 64 og 80 prosent. Forskerne har justert for alder, kjønn, fødeland, vaksinestatus og underliggende sykdommer.

    Men studien har svakheter. Siden omikron gir mildere sykdom enn delta, kan det ha vært mer ukjent omikron- enn deltasmitte. Mange får omikron uten symptomer. De tester seg ofte ikke. Derfor er det trolig flere friske omikronsmittede enn det FHI-studien tar høyde for.

    – Det er riktig at dette kan ha ført til at vi overestimerer risikoen ved omikron, sier FHI-forsker Veneti til Aftenposten.

    I perioden FHI studerte, var testaktiviteten høy, blant annet på skoler og ved innreise. Slik kan mange smittede som ikke hadde symptomer, blitt oppdaget.

    – Vår analyse er basert på registrerte smittede. Det er ikke noe mer vi kunne gjort for å korrigere for mørketallene, sier hun.
    Takk for oppklaring.

    Det mest interessante her, er jo at de presenterte dette tallet på 73% mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom- uten å opplyse om at det var kun det de kunne regne ut. Det er jo innlysende at prosentsatsen er høyere, siden omikron knapt gir symptomer.

    Nok en kalkulatorlek, med andre ord.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var det faktisk du som gjør ved å proklamere at du verken tester deg eller lar deg internere. Du mener tydeligvis at der har allmenn interesse.

    Det er ikke overraskende å se at du nekter å erkjenne nyanser i bilder. Alltid er det noen som tar 100% feil.

    Hvem er i med i denne ryddegjengen din?
    Hvorvidt det har din interesse, er noe jeg ikke har ofret en tanke.

    Nyanser? Det er vel nettopp det det ikke har vært, med nasjonale tiltak- som om Norge er én by hvor alt er likt- uansett hvor i landet man befinner seg. Skadevirkninger av slikt er enorme, og har vært helt unødvendige. Så spar meg for forsøk på moralisme over at jeg har den frekkhet å true noens "trygghet".
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Hvorvidt det har din interesse, er noe jeg ikke har ofret en tanke.

    Nyanser? Det er vel nettopp det det ikke har vært, med nasjonale tiltak- som om Norge er én by hvor alt er likt- uansett hvor i landet man befinner seg. Skadevirkninger av slikt er enorme, og har vært helt unødvendige. Så spar meg for forsøk på moralisme over at jeg har den frekkhet å true noens "trygghet".
    Hvor konkret finner du de enorme skadevirkningene?

    Jeg er ikke spesielt interessert i å moralisere, men jeg merker meg tonen som kommer fra kritikerlauget her. Eller var det sytelaget.

    Jeg tok opp nyanser fordi det mangler i dine argumentasjonsrekker, ikke fordi nasjonale tiltak er «unyanserte».

    Nasjonale tiltak er ikke unyanserte, men generelle, lovpålagte, osv. Det er styrker og svakheter ved lokale smitteverntiltak. En svakhet er at de gjerne overser smitte på tvers av felles bo- og arbeidsmarkeder. En annen er at neste forvaltningsledd, regionene, kan gi ulikhet i en del av landet, og uansett gjelde ved grenser mellom regioner. Nasjonale tiltak er mer «rettferdig».

    Så finn et system som er 100% rettferdig for alle hele tiden, og lykke til med det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor konkret finner du de enorme skadevirkningene?

    Nasjonale tiltak er ikke unyanserte, men generelle, lovpålagte, osv. Det er styrker og svakheter ved lokale smitteverntiltak. En svakhet er at de gjerne overser smitte på tvers av felles bo- og arbeidsmarkeder. En annen er at neste forvaltningsledd, regionene, kan gi ulikhet i en del av landet, og uansett gjelde ved grenser mellom regioner. Nasjonale tiltak er mer «rettferdig».

    Så finn et system som er 100% rettferdig for alle hele tiden, og lykke til med det.
    Egentlig er jeg totalt ferdig med å gidde og bry meg om trygghetssøkere, som er villige til å ofre hva som helst- for en innbilt "trygghet".

    Du får bure deg inne, nå når ting slippes opp igjen. Eller er det muligens slik at uansett hva myndighetene bestemmer, så er det greit? Bort med munnbind fra i morgen er greit, men ikke i dag.

    At du ikke ser skadevirkninger, er neppe annet enn din feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.051
    Antall liker
    13.567
    Alle VGS i landet avlyser eksamen fordi mange av elevene ikke har lært pensum for å nevne en liten sak.
    Men det var på ingen måte karakterinflasjon da 2020 - kullet fikk veldig gode karakterer. Da var det fordi hjemmeundervisning var så fryktelig mye bedre.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvorfor du tillegger meg motiver om trygghet, kanskje du er nysgjerrig på hva jeg mener?

    Jeg tenker vel at med tre vaksinedoser er man godt beskyttet mot omikroninfeksjon. Å bli utsatt for en deltainfeksjon uten vaksiner ville jeg ansett som utrygt. Hvordan vurderer du de scenarioene?

    Jeg ser områder med skadevirkninger, spesielt utelivsbransjen og freelanserbransjen i kulturlivet. Men først og fremst spør jeg fordi du har bevisbyrden for et slikt utsagn.

    Du opererer sjelden med nyanser, da kan det være nyttig å vite mer om hva du mener med «enorme» for eksempel. Jeg har aldri sagt at det ikke er skadevirkninger (men kan de karakteriseres som enorme?). Kanskje du legger noe annet i begrepet enn jeg gjør.

    Myndigheter og bestemmelser; her tror jeg folk oppfatter reglene på sin egen måte. Personlig har jeg ikke klart å følge med på alt av regler, men jeg kjenner de som følger alt til punkt og prikke, og de som ikke bryr seg. De fleste befinner seg et sted på midten, vil jeg tro.

    Tenker jeg da at myndighetene «bestemmer over meg»? Nei, det gjør jeg ikke.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Å si at jeg skal bure meg inne et jo bare veldig rart. Er det ikke slikt man har myndigheter til 😆
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Bak mur dessverre. Jfr FHI’s skrekkprognoser før jul.
    Å behandle befolkningen, arbeidsliv, næringsliv, barn og unge med så lempfeldige analyser og magefølelse, er totalt uholdbart. "Alle" med evne til logisk tenkning så jo at omikron ikke var noe som helst å bry seg om.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.709
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det virker som corona pr. i dag er avlyst. Jeg reiste til Italia i dag og alt var som før corona. Jeg ble ikke avkrevd noen form for legitimasjon eller dokumentasjon på noe som helst hverken på OSL, CPH eller FCO. Ingen spurte etter pass og ingen spurte etter coronapass. Det eneste dokumentet jeg trengte var boardingpasset.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    En virusvariant som gir mildere sykdom kan være veien ut av pandemien. Det tror forsker Gunnveig Grødeland ved Universitetet i Oslo.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Folk har tydeligvis mistet evnen til å tenke selv. Selve problemet er jo at myndighetene, nok en gang, ikke så det åpenbare. Det er jo uinteressant hva Grødeland trodde, når poenget er at hverken hun eller andre så det.

    Kilde? Evnen til å tenke logisk.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Kilde? Evnen til å tenke logisk.
    Regner med at du troller nå. Dette er som å være i skolegården på ungdomsskolen.

    Nå har jeg mista en kompis til konspirasjonsteorier, han svarte aldri på spørsmål, kom bare med motangrep, ufin sjikane, og hauger med nettlenker og jeg fikk beskjed om å tenke selv, å være kritisk, at jeg var hjernevasket etc.

    Må si det ligner mistenkelig på oppførselen her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man er konspirasjonsteoretiker dersom man er kritisk til myndighetenes håndtering?

    Sør-Afrika rapporterte svært raskt at omikron smittet mye lettere, men med svært lite alvorlig sykdom. Derfor var det åpenbart at omikron var en gave.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Det handlet ikke om standpunkt (kritisk eller ikke kritisk til myndighetene) men om oppførsel, der han lukket seg inne i en boble og ikke svarte på spørsmål som handlet om sak, men smalt tilbake med angrep og sjikane. Spesielt ekkel sjikane med nedvurderende utsagn overfor andre. I den tida leste jeg ganske mye konspiratoriske greier på nett, og jeg syntes jeg kjente igjen mange av frasene han brukte fra nettstedene. Det var som alt blandet seg sammen uten sammenheng og ble til en suppe av hat.

    Jeg er glad jeg ikke lever i et land som tar helsepolitiske avgjørelser basert på anekdotiske bevis.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg for min del skulle ønske at man snart slutter å se corona som kun noe som har med helse og gjøre. Og innser at tiltak påvirker hele samfunnet. Da bør man være fordømt sikker på at de ulike tiltak er tvingende nødvendige. Vidergåendeelever på Rørvik syntes nok det var tvingende nødvendig at skolen der ble stengt før jul, som del i nasjonale tiltak.

    Det har seg slik at mange av oss forlengst har fått nok av tiltak som rammer der det er helt unødvendig. Det har vært tilfelle siden dag en. Hele landet har blitt behandlet likt, selv om den reelle situasjonen rundt om kring er helt forskjellig. Det kommer selvsagt av at det er kun helsetopper som har blitt ansett som "fagfolk". Som om corona kun dreier seg om å hindre smitte og alvorlig sykdom, når det i like stor grad burde handlet om å begrense skadevirkninger av tiltak. Og derfor benytte tiltak kun der det kan forsvares utfra den faktiske virkeligheten i det aktuelle, begrensede geografiske området.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.820
    Antall liker
    2.383
    Torget vurderinger
    2

    Hva var begrunnelsene? Og var de gode nok? På tide å begynne å stille reelle kritiske spørsmål. Deler av pressen er kanskje i ferd med å begynne å gjøre jobben sin, to år for sent dessverre.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Hva var begrunnelsene? Og var de gode nok? På tide å begynne å stille reelle kritiske spørsmål. Deler av pressen er kanskje i ferd med å begynne å gjøre jobben sin, to år for sent dessverre.
    Saken er bak betalingsmur
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Hvor konkret finner du de enorme skadevirkningene?
    Her en turnforening fra 1886 som er konkurs.

    men når medlemsmassen nesten er halvert under pandemien, er storparten av inntektene borte

     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Her en turnforening fra 1886 som er konkurs.

    men når medlemsmassen nesten er halvert under pandemien, er storparten av inntektene borte

    Bildet er heldivis ikke helsvart:

    Nå ber turnforeningen om hjelp av og dialog med kommunen. De vil skape en sunn og bærekraftig økonomi.

    – Dette er en utstrakt hånd. Vi ber om å finne et samarbeid. Her er det mange løsninger, men vi trenger en kommune som er velvillig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det endelig bortfall av tiltak, som i utgangspunktet var helt unødvendige. To måneder tok det, to måneder med stadig flytting av målstenger og begrunnelser for hvorfor de var nødvendige. Alt pga at landet styres av frykt, magefølelse og kalkulator. Det som fra første dag var feil, måtte først bevises gjennom kalkulatoren- der tallene som ble brukt som vanlig var mangelfulle.

    Dette må være siste gang kalkulator brukes til å grunngi tiltak. Dersom man ikke evner å tenke en tanke uten den, er det på tide å finne seg en annen jobb.

    Det har vært stor "bekymring" for "sykefravær", noe som er brukt som begrunnelse for tiltak. Dette fraværet vil nå gå drastisk ned, siden friske mennesker ikke tvinges til å være hjemme. Det vil igjen si at "sykefraværet" i stor grad var skapt av tiltakene. Vi er overmåte "heldige" som har slike "flinke" BI - folk til å styre landet....
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.698
    Antall liker
    9.802
    Først redegjør Støre om endringene, også at det er viktig å ta vare på de sårbare. Så kommer Repeat Trøen på banen en halv time etterpå og minner oss om at det er viktig å huske på de sårbare. Akkurat slik hun har holdt på siden i fjor høst. Hun der er jeg dritlei.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette premisset forutsetter at corona ikke er en sykdom.
    Langt i fra. Det forutsetter at det i tillegg er like viktig å unngå skadevirkninger av tiltak. Og på det området har helsetopper ingen kunnskap.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Man stiller kritiske spørsmål til kritiske tenkere og i stedet for svar blir man tillagt vikarierende motiver og moraliserende holdninger. Et paradoks det der.

    Lista over kneblede stemmer er foreløpig tom.

    De enorme skadevirkningene består foreløpig av vgs-elever som ikke har lært nok til å gå opp til eksamen (påstand), og en turnforening som teknisk sett er konkurs.

    Udir vedgår ikke at det handler om manglende læringsutbytte per se, men at elevene har hatt så forskjellige forutsetninger for læring at en nasjonal prøve vil være urettferdig overfor de som har vært hardest rammet av sykdom, hjemmeundervisning, syke lærere osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man stiller kritiske spørsmål til kritiske tenkere og i stedet for svar blir man tillagt vikarierende motiver og moraliserende holdninger. Et paradoks det der.

    Lista over kneblede stemmer er foreløpig tom.

    De enorme skadevirkningene består foreløpig av vgs-elever som ikke har lært nok til å gå opp til eksamen (påstand), og en turnforening som teknisk sett er konkurs.

    Udir vedgår ikke at det handler om manglende læringsutbytte per se, men at elevene har hatt så forskjellige forutsetninger for læring at en nasjonal prøve vil være urettferdig overfor de som har vært hardest rammet av sykdom, hjemmeundervisning, syke lærere osv.
    Tror du bør lese deg opp i tråden. Og slutte med å late som om det skal bevises for DEG at skadevirkninger har vært enorme. Tråden har utførlig gått igjennom skadevirkninger de siste 2 årene.

    De som ikke ser nå, etter to år, at tiltak ikke har samsvart med den reelle situasjonen, har selv bevisbyrden for at dette var nødvendig.

    Norske myndigheter tok aldri innover seg vårt lands forutsetninger; spredt bosetting, høy levestandard, godt helsevesen, gode sanitære forhold, godt kosthold. Alt dette tilsa at Norge aldri ville bli spesielt hardt rammet av viruset. Myndighetene tok heller aldri innover seg at Norge ikke er Oslo, der de lot situasjonen i hovedstaden være grunnleggende for nasjonale tiltak. En total hjerneblødning, som har medført at det i områder knapt uten smitte har vært strenge restriksjoner- helt unødvendig.

    Helsetopper har vært de eneste som har blitt sett på som "fagfolk", når disse ikke har den fjerneste anelse om den reelle situasjonen rundt om kring i landet. Hvor ble det av fagfolk innen psykisk helse, barn og unges skolegang, fagfolk fra kultur, arbeidsliv, næringsliv? Disse skulle vært brukt minst like mye som en overbekymret Nakstad.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Langt i fra. Det forutsetter at det i tillegg er like viktig å unngå skadevirkninger av tiltak. Og på det området har helsetopper ingen kunnskap.
    Helsedirektoratet gjør vurderinger av forholdet mellom smitteverntiltak og «liv spart» - greit at du ikke har tillit til arbeidet de gjør - noen faglig tyngde har du ikke akkurat vist så langt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helsedirektoratet gjør vurderinger av forholdet mellom smitteverntiltak og «liv spart» - greit at du ikke har tillit til arbeidet de gjør - noen faglig tyngde har du ikke akkurat vist så langt.
    "Liv spart" er det eneste de har brydd seg om. Livskvalitet, som er like viktig, har de ikke tatt hensyn til. Og nå har vi lenge vært der at de fleste ikke kunne brydd seg mindre om antall døde.

    Corona dreier seg om langt mer enn "liv spart".
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    or du bør lese deg opp i tråden. Og slutte med å late som om det skal bevises for DEG at skadevirkninger har vært enorme. Tråden har utførlig gått igjennom skadevirkninger de siste 2 årene.

    De som ikke ser nå, etter to år, at tiltak ikke har samsvart med den reelle situasjonen, har selv bevisbyrden for at dette var nødvendig.
    Sett at man ikke igangsatte så strenge smitteverntiltak, hva synes du ville vært et akseptabelt tall for døde av koronasykdom i Norge?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.202
    Antall liker
    20.063
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sett at man ikke igangsatte så strenge smitteverntiltak, hva synes du ville vært et akseptabelt tall for døde av koronasykdom i Norge?
    Dette blir å snu bunken. Alt er gjennomgått tidligere.

    Selve kritikken går på at nasjonale tiltak har vært det man har tydd til. At barn og unge fikk ødelagt sin skolegang i områder der den reelle situasjonen tilsa at dette var unødvendig. Det samme gjelder næringsliv, arbeidsliv, psykisk helse, kultur osv. Man berget ingen liv med at elever på Rørvik hadde hjemmeundervisning, eller at kulturlivet der ble lagt brakk. Det samme gjelder for stort sett hele landet- utenom Oslo og Viken. I Trøndelag har det knapt vært dødsfall under corona, men tiltak har ødelagt kulturlivet, sosiale aktiviteter, næringsliv osv- helt unødvendig. Det samme i Nord - Norge; knapt noen dødsfall.

    Tiltak, der tiltak trengs. Det vil igjen si at tiltak må tilpasses den faktiske virkeligheten i et aktuelt område. Dette for å minske skadevirkninger av unødvendige tiltak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn