Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan svare deg; at gamle, gretne, egoistiske gubber og hysteriske kjerringer, totalt uten evne til å tenke, skjøv barn og ungdom foran seg. Nærmest som kanonføde. Når absolutt alt tilsa at det var helt unødvendig. Altså var føre var kun for å tilfredsstille andres hysteri, egoisme og manglende hjernekapasitet.

Neste spørsmål?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Jeg kan svare deg; at gamle, gretne, egoistiske gubber og hysteriske kjerringer, totalt uten evne til å tenke, skjøv barn og ungdom foran seg. Nærmest som kanonføde. Når absolutt alt tilsa at det var helt unødvendig. Altså var føre var kun for å tilfredsstille andres hysteri, egoisme og manglende hjernekapasitet.

Neste spørsmål?
    Ja, her kommer det:
    Kan du vise ett eneste eksempel på det du her i hevder?

(Jeg tror noen påpekte at konstellasjonen barn + besteforeldre med nedsatt immunforsvar = potensielt farlig, men ellers er det vel ingen som har ment at ungene får bare låses inne?)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, her kommer det:
    Kan du vise ett eneste eksempel på det du her i hevder?

(Jeg tror noen påpekte at konstellasjonen barn + besteforeldre med nedsatt immunforsvar = potensielt farlig, men ellers er det vel ingen som har ment at ungene får bare låses inne?)
    Skolestegningen ble framkalt av hysteri. FHI var mot den. Eksempel godt som noe

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.015
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Men angående Sverige som holdt det aller meste åpent det meste av tiden. Noe jeg har tenkt på er at alle landene rundt hadde stengt ned så de fikk nok noe gratis i form av redusert smitte-import.
    Det er ikke sikkert at statistikken for noen land i nordeuropa hadde sett ut som nå, dersom det hadde vært fri flyt mellom landene?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Som generell informasjon, så var det en lang rekke land som stengte skolene over kortere eller lengre tid mens Covid-19 herjet i verden.
    Så jeg tror egentlig ikke "hysteri" er den korrekte betegnelsen; jeg tror mer det var basert på medisinske råd, og avgjørelser der føre var-prinsippet fikk styre. Så viste det seg at det var fullstendig bortkastet, dessuten at det har påført barn verden over varig belastning.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe annet enn hysteri / panikk, hvis fornuften hadde rådd så ville man fortsatt som normalt og latt livet gå sin gang. Dette har fungert utmerket i vår eksistens så langt og vil fortsatt være det mest fornuftige.
    Men vi lar oss påvirke av big pharma og dens påståtte evne til å leke gud, i tillegg til noen tallknusere og forskere som i sine forenklede modeller kan vise til noen form for bedre utfall dersom vi gjør ditt eller datt.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Når man ser tilbake på det er hele korona-perioden smått surrealistisk, uansett hvor man står i debatten.

Et par lokale guttunger her fikk så øra bytta plass da de dristet seg ut på den stengte kunstgressbanen. I hvert sitt hjørne, med drøye 100 meter imellom seg. Joa, banen var jo stengt, men tiltakene og restriksjonene tok litt av og mange mistet nok litt gangsyn på veien. Det er ikke så vanskelig å se nå i ettertid synes jeg.

Vi er heldige her i huset og har plass til 2 voksne på hjemmekontor og 2 barn i hjemmeskole, men stakkars alle de som bor trangt. Det må virkelig ha vært krevende, og aller vondest gjør det å tenke på barn som er avhengig av å komme seg ut av hjemmet for å føle litt trygghet. De betalte en høy pris under nedstengningen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.280
    Når man ser tilbake på det er hele korona-perioden smått surrealistisk, uansett hvor man står i debatten.

Et par lokale guttunger her fikk så øra bytta plass da de dristet seg ut på den stengte kunstgressbanen. I hvert sitt hjørne, med drøye 100 meter imellom seg. Joa, banen var jo stengt, men tiltakene og restriksjonene tok litt av og mange mistet nok litt gangsyn på veien. Det er ikke så vanskelig å se nå i ettertid synes jeg.
    Regner med at du kan dokumentere at det var +100m mellom barna?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som generell informasjon, så var det en lang rekke land som stengte skolene over kortere eller lengre tid mens Covid-19 herjet i verden.
    Så jeg tror egentlig ikke "hysteri" er den korrekte betegnelsen; jeg tror mer det var basert på medisinske råd, og avgjørelser der føre var-prinsippet fikk styre. Så viste det seg at det var fullstendig bortkastet, dessuten at det har påført barn verden over varig belastning.
    Muligens massehysteri er en mer korrekt betegnelse. FHI var medisinsk fagmyndighet og ble i liten grad hørt.

De fleste land har jo en pandemiplan liggende - og den er jo gjerne gjennomarbeidet og gjennomtenkt, hvor alle aspekter er tatt høyde for. Når man så får en pandemi - hvor både smittsomhet og dødelighet ligger godt innenfor scenariene som beskrives i planen - så må man jo lure litt på hva som skjedde - siden man bare skrotet planen og stengte ned alt.

Det var ikke bare skoler som ble stengt ned - det ble forbudt med fotball, dans og annen idrett, kafeer, utesteder, konserter. Til og med å feire bursdag i eget hjem ble forbudt om man ikke bodde alene og hadde 1 venn. Lærene på barneskolen måtte passe på at barn i 1. klasse ikke var nærmere hverandre enn 1 meter. Tusner på tusner med mennesker som kun hadde vært i samme rom/på samme sted som noen som senere testet positivt - ble satt i karantene i en uke og fikk ikke treffe andre mennesker. Seriøst - hvis ikke dette er hysteri - hva er da hysteri.

Det dør forresten i overkant av 20 mennesker hver uke av Corona for tiden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Muligens massehysteri er en mer korrekt betegnelse. FHI var medisinsk fagmyndighet og ble i liten grad hørt.

De fleste land har jo en pandemiplan liggende - og den er jo gjerne gjennomarbeidet og gjennomtenkt, hvor alle aspekter er tatt høyde for. Når man så får en pandemi - hvor både smittsomhet og dødelighet ligger godt innenfor scenariene som beskrives i planen - så må man jo lure litt på hva som skjedde - siden man bare skrotet planen og stengte ned alt.

Det var ikke bare skoler som ble stengt ned - det ble forbudt med fotball, dans og annen idrett, kafeer, utesteder, konserter. Til og med å feire bursdag i eget hjem ble forbudt om man ikke bodde alene og hadde 1 venn. Lærene på barneskolen måtte passe på at barn i 1. klasse ikke var nærmere hverandre enn 1 meter. Tusner på tusner med mennesker som kun hadde vært i samme rom/på samme sted som noen som senere testet positivt - ble satt i karantene i en uke og fikk ikke treffe andre mennesker. Seriøst - hvis ikke dette er hysteri - hva er da hysteri.

Det dør forresten i overkant av 20 mennesker hver uke av Corona for tiden.
    I retrospekt er det soleklart at dette var feil som f...
    Som vist var altså dette verdensomspennende tiltak, ikke bare i enkelte land. Lengst av alle gikk vel Kina og Australia, og jeg tror uvissheten var ledende for tiltakene tidlig i prosessen. For om vi tenker oss at dette var Ebola, da hadde ikke en gang de tiltakene som ble tatt, vært i nærheten av nok. Heldigvis var dette viruset stort sett håndterbart, uheldigvis har spesielt unge mennesker fått effekter av dette de aldri burde fått.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig å sette merkelappen "hysteri" på det som foregikk, selv om det i ettertid viser seg å være en overreaksjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes fortsatt det er vanskelig å sette merkelappen "hysteri" på det som foregikk, selv om det i ettertid viser seg å være en overreaksjon.
    Her er en liten statusrapport fra våren 2020. Ikke hysteri?

Da har vi levert barna på skolen i dag.

Det er kun 1 til 4 klasse som begynnner. De 4 klassene er delt opp i 4 kohorter - slik at det totalt er 16 kohorter på skolen.
    Hver av disse har fått tildelt 1/16 av utearealene hvor de skal være. Timer/friminutt er "sakset" slik at man ikke skal være ute/i korridorer samtidig.

Vi begynte dagen med levering på fotballbanen - 1 kohort i hvert hjørne. Som da stilte seg opp med 1 meter mellom hvert barn, før de gikk samlet opp til klasserommet. 1 kohort av gangen selvsgat. Det skal ikke være byttetøy på skolen, ingen sitter ved siden av hverandre.

Heldigvis begynner fotballen denne uken - eller fotball er det vanskelig å kalle det. Mn skal jo alltid holde 2 meter avstand, ikke kjempe om ballen, ikke heade - og man skal selvsagt vaskes og sprites før/etter og under trening.

Rene barn får vi nå ihvertfall på skolen skal det vaskes hender:
    ● Vi kommer inn i klasserommet
    ● Før vi går ut av klasserommet
    ● Før vi spiser
    ● Før og etter at vi har brukt data/ chromebook
    ● Før og etter vi har brukt fargeblyanter, spill osv
    ● Hvis vi må hoste eller nyse
    ● Etter at vi har vært på do

Så hvis man har 4 skoletimer, 1 dotur, bruker Chrombook i et time, brukt fargeblyanter i 1 time, nyser 4 ganger så blir det totalt 18 håndvask på en skoledag.

Jeg er bekymret for hva alt dette gjør med barna våre. Og det er veldig mange foreldre som er veldig redde.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.280
    Hvorfor skulle det være nødvendig? Banen er 110m lang, og de var i motsatte hjørner. You do the math.

Poenget er at det var hysteri, det samme ville det vært om avstanden mellom dem var halvparten.
    Det var bare min måte å melde noe på, ikke noe som gjelder deg og det du skrev egentlig, er enig med deg. Kunne sikkert slengt på en emoji.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Skjønner. 😊

Jeg ble selv forespeilet muligheten til å bli drapsmann jeg dristet meg inn i den lokale idrettshallen, ikke den første perioden det var stengt riktignok, men i en litt uavklart periode hvor det egentlig var åpent men alle ble sterkt frarådet å bruke anlegget.

Teorien var at dersom jeg var smittet og tok i dørhåndtaket, kunne en annen bli smittet om så vedkommende tok i samme håndtak først 3 uker senere. Ville jeg virkelig ta sjansen og i verste fall ha et liv på samvittigheten? I fullt alvor dette, det viser hvor mye frykt det var i samfunnet på det tidspunktet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.259
    Torget vurderinger
    2
    Britenes Covid-høring er i gang og det som kommer frem er på nivået "You've got to be fucking kidding me?"

Det var fullt opprør i Johnsons stab, på grunn av hans vinglete holdning til innsats. To med dyp bakgrunn i britisk politikk, fra styre og stell på toppnivå, diskuterer hva som er kommet frem. Såpass forfriskende ærlige, med ståsted respektive Tory og Labour, at det er verdt en grundig lytt, fra begynnelse til slutt. Og de er også innom "hva skjedde med konservatismen?"

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Den gang var da og nå er nå. For tre år siden hadde man ment at man må stenge ned landet, nå gir alle fullstendig faen.

Det har de siste ukene vært svært fullt på akuttmottaket på Akershus universitetssykehus på Nordbyhagen.

Mange av pasientene blir liggende timevis i mottaket og dette har utslag på liggetiden. På det verste har den den siste tiden vært oppe i 5,9 timer.

Sykehuset for øvrig er fullt og det tar tid å få pasientene videre inn på riktig avdeling.

– Til tider er det vanskelig å finne fysisk plass til alle pasientene i akuttmottaket. Pasientene blir liggende så lenge i mottak at dette kan gå utover faste medisiner pasienten står på fra før. Sykepleierne må hele tiden ta seg av nye, dårlige pasienter som kommer inn, sier foretakstillitsvalgt for sykepleierne, Berit Langset, til VG.

...
    Ledelsen erkjenner at de står i en «veldig krevende situasjon» med et sykehus og akuttmottak som er fullt.

– Den siste uken er på nivå med i fjor høst, som også var veldig vanskelig. Det at ventetiden blir lang kan utgjøre en risiko for forverring hos pasientene, og når ansatte har det svært travelt, øker også risikoen for feil. Mange samtidige pasienter gjør det vanskeligere å ha oversikt over pasientenes behov og gjøre riktige prioriteringer, sier avdelingsleder Silje Bakken Jørgensen.

...

– Det er mye innleggelser med covid nå. Mange eldre med kroniske sykdommer trenger innleggelse når de får covidinfeksjon. Det er en del av bildet, sier avdelingslederen.

De mange pasientene har ført til at akuttmottaket har erklært kritisk drift mellom 45 og 67 timer per uke i høst.

...

Det er denne høsten økende forekomst av covid-19 i samfunnet og en klar økning i sykehusinnleggelser med bekreftet coronasmitte, melder Folkehelseinstituttet. Det var i slutten av oktober nærmere 400 pasienter med bekreftet covid-smitte innlagt på norske sykehus
    ...
    VG har også tidligere skrevet om det pressede akuttmottaket på Ahus. Under pandemien slo de ansatte alarm om pasienter som ble liggende opp mot et døgn i akuttmottaket.

Men også den påfølgende sommeren – i juni 2022 – var det kritisk i akuttmottaket. Da ble det sendt en bekymringsmelding hvor det ble beskrevet en hverdag hvor de ansatte slet med å finne tid til å gå på do og ta matpause.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. 😊

Jeg ble selv forespeilet muligheten til å bli drapsmann jeg dristet meg inn i den lokale idrettshallen, ikke den første perioden det var stengt riktignok, men i en litt uavklart periode hvor det egentlig var åpent men alle ble sterkt frarådet å bruke anlegget.

Teorien var at dersom jeg var smittet og tok i dørhåndtaket, kunne en annen bli smittet om så vedkommende tok i samme håndtak først 3 uker senere. Ville jeg virkelig ta sjansen og i verste fall ha et liv på samvittigheten? I fullt alvor dette, det viser hvor mye frykt det var i samfunnet på det tidspunktet.
    Husk også hva som faktisk skjedde da f..nskapet først kom til Europa. Ikke rart det trigget alvorlig bekymring og tilsvarende myndighetsrespons. Første bølge i Nord-Italia glefset til som selveste svartedauen. Man visste ikke og kunne ikke vite om det ville bli den typiske effekten når pesta kom til bygda, eller om det var spesielle forhold som avgjorde hvor hardt et lokalsamfunn ville bli rammet. Å kjøpe seg tid til å finne ut mer var en helt sentral del av håndteringen. Nå vet vi veldig mye mer, befolkningen er stort sett vaksinert, og etterpåklokskap er på billigsalg.

1699461956166.png

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jo, det var voldsomt i starten. Jeg var i grunnen ganske med på notene også jeg, men det var en del eksempler på at det gikk lovlig langt.
    Den siste anekdoten tror jeg skyldes overivrige innbyggere mer enn at akkurat den advarselen nødvendigvis kom fra noen myndighetsperson.

Etterpåklokskap er en enkel øvelse, det er jeg enig i, men det er fascinerende å se tilbake nå på den kollektive blodtåka. Mangelen på kritiske
    røster er litt påfallende. Da regner jeg ikke med konspirasjonsteoretikere og antiwaxere, men skulle tro det må ha vært fagfolk i både FHI og
    Helsedirektoratet som hadde et litt annet syn på tingene. Noen som delte Tegnells syn for eksempel.

Det jeg lurer på er takhøyden, og om det er/var rom for kritiske røster og diskusjon. Dessuten, hvor mye av dette skyldtes maktkamp og uavklarte
    ansvarsområder.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og det sykeste er jo at dette ble kjørt i rettsapparatet etter at ting var normalt og de sto fortsatt på det at det var helt innafor å bøtelegge i 10.000krs klassen for dette.
    Helt sykt at en fillesak gjør at folk mister synet på rett og galt
    Hvor mange jeg har på besøk i mitt eget hjem kan myndighetene drite en lang marsj i, både før, under og etter en såkalt pandemi.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde en lengre debatt omkring begrepet "Flokkimmunitet" tidlig i forløpet, og jeg henter fram Asbjørns innlegg (litt tilfeldig valgt), bare for å spørre de kyndige litt nærmere.
    Har vi noensinne oppnådd det vi kan kalle flokkimmunitet? Hva er da kriteriene? Og er vi dermed også flokkimmune mot influensa til en hver tid? Jeg mener spørsmålet er betimelig, all den tid @Asbjørn 's ovenstående innlegg er fra 2020.

I mitt begrepsunivers betyr fortsatt "flokkimmunitet" en situasjon der et virus ikke kan spre seg, rett og slett fordi for stor andel av flokken er individuelt immune.
    De andre scenarier som beskrives dreier seg om "undertrykkelse" og ikke "immunitet" i min verden.
    Det er et faktum at coronavirus har en temmelig høy mutasjonsrate. Det kommer nye varianter med nye "signaturer" hele tiden. I så måte kommer man vel aldri frem til en endelig flokkimmunitet, men må hele tiden revaksinere mot de nye mutantene. Tenk influensavaksine.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller forkjølelse, enda mer nærliggende eksempel siden dette er et ondartet forkjølelsesvirus. Immunsystemet glemmer i løpet av et par år samtidig som viruset muterer, og så er det på’an igjen.

Flokkimmunitet er definert som effektivt spredningstall under 1, dvs at viruset ikke rekker å finne veien til neste mottakelige person. Med et covid-utbrudd ser det ut til å skje når 65-70 % av befolkningen ikke lenger er mottakelige, med mindre man innfører smitteverntiltak som stopper det tidligere. Da vil utbruddet etterhvert slokne igjen, f eks på en skole eller arbeidsplass, selv om ikke riktig alle mottakelige har blitt smittet. Et år eller to senere er det klart for neste runde.

Jeg tror vi skal forstå flokkimmunitet som et lokalt og forbigående fenomen med dette viruset. En varig nasjonal eller global flokkimmunitet ser ut til å være i samme kategori som «a cure for the common cold». Helt bokstavelig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Første bølge i Nord-Italia glefset til som selveste svartedauen.
    Døde halvparten av befolkningen? Det har ikke jeg fått med meg.

Dette enorme fokuset som mange hadde på worst case og skremselspropaganda resulterte i at mange - spesielt barn og unge, har langt dårligere liv i dag enn de kunne hatt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En stor del av årsaken til at de døde, var vel fordi Italia stengte skoler- og overlot barna til besteforeldrene for pass. Særdeles smart.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare en liten minnesanteckning om hvordan det artet seg i Bergamo:
    De kinesiske smittevernsekspertene som tilbrakte en uke i Italia var sjokkerte over sine opplevelser. De har bedt myndighetene skjerpe koronatiltakene i landet ytterligere.

Yang Huichuan, visepresident for det kinesiske Røde Kors, har blant annet sagt at folk og myndigheter er for slappe.

– Det eneste som hjelper er å holde folk isolert i hjemmene sine og stenge av alt, sier han til den spanske avisen El Pais.

I Bergamo må militære kjøretøy frakte kister til andre italienske byer, da byen for lengst er gått tom for plass for de døde.

Rundt 70 kister ble kjørt av gårde over natten slik at de døde kunne kremeres i en annen region, melder nyhetsbyrået Ansa lørdag.

Bare på fredag døde nesten 90 personer i Bergamo.
    Det var det første utbruddet i Europa av noen størrelse og ble førende for responsen i ganske lang tid fremover.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Jeg var innlagt på UNN (Universitetssykehuset i Nord Norge) med en nylig fastslått kreft diagnose. Pasienthotellet
    leier ut rom til vanlige turister i tillegg til pasienter ved sykehuset. Fullt belegg er godt for sykehusets økonomi.
    Så da dette "nye" som het Covid slo til i Norge på den tiden jeg var der sammen med masse italienske og kinesiske turister. Det tok vel nær to uker før ledelsen stoppet utleie til disse turistene, selv etter at flere leger hadde gitt beskjed om at dette nok ikke var så lurt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så da blir referanse til svartedauen bare mer skremselspropaganda.
    Det finnes vel ingen sikre statistikker over mortaliteten i svartedauen, så det er ikke lett å svare på.

Ved Metodistkirkens Sykehjem i Bergen døde litt over 1/3 av pasientene av Corona, for å ta et mer nærliggende eksempel enn Italia. Mao. er det ingen tvil om at det var en ganske alvorlig sykdom.

Collateral damage var bl.a. tannlegen min. Kona hans er sykepleier, og hun tok seg jobb på Metodisthjemmet da utbruddet kom, og fikk prompte Covid. Hun smittet igjen mannen sin, som havnet på intensiven på Haukeland. Han overlevde hårfint, men pådro seg så store lungeskader at han bare hadde 20% arbeidsevne igjen. Needless to say er han ikke lenger yrkesaktiv.

Mvh

Edit: Jeg gidder ikke å lete opp gamle innlegg, men jeg har skrevet i denne tråden at jeg syntes at noen av smitteverntiltakene gikk over alle støvleskaft, så det er ikke slik at synes at alt som ble iverksatt var riktig og berettiget.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etterpåklokskapen er bare sånn passe interessant. Det viktige er om helsemyndigheter kunne og burde handlet annerledes der og da, ut fra den informasjonen de faktisk hadde tilgjengelig på det tidspunktet. Man visste f eks ikke at befolkningen i Nord-Italia bærer på tre neanderthal-gener som tilsammen øker risikoen for alvorlig forløp av covid ganske kraftig, og at befolkningen Norge tydeligvis ikke gjør det. Det var en viktig grunn til at det samme ikke skjedde i Bergen som i Bergamo. De genetiske risikofaktorene her er ennå ikke fullt forstått, tre år senere.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det med at genene til Italienere er litt spesielle er jo ganske åpenbart

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men at de er neanderthalere er ikke det første som slår en når man sitter på en fortauskafé i Milano og ser på forbitrippende folkeliv.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ser hvordan de bruker kroppsspråket sitt så ser du overdrevent gestikulering, åpenbart et neandertaler trekk :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes vel ingen sikre statistikker over mortaliteten i svartedauen, så det er ikke lett å svare på.

Ved Metodistkirkens Sykehjem i Bergen døde litt over 1/3 av pasientene av Corona, for å ta et mer nærliggende eksempel enn Italia. Mao. er det ingen tvil om at det var en ganske alvorlig sykdom.
    Hvis du anstrenger deg bittelitt, finner du raskt ut at svartedauen var minst en 10 gang verre. Halve befolkningen døde.

Hvis du greier å gå på do selv i Norge får du ikke sykehjemsplass. Normal dødelighet er at 1/3 av beboerne dør i løpet av 8 mnd.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svartedauen varte i åtte år, fra 1346 til 1353. Den relevante sammenligningen til Bergamo er nok heller dødeligheten i Bjørgvin i august måned 1349, om vi hadde funnet statistikk for dette.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn