Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    I etterpåklokskapens lys er det jo åpenbart at det ble overreagert men jeg syns fortsatt alle gjorde sitt beste, både myndigheter og befolkning basert på info og all usikkerhet man hadde på tidlige tidspunkt, det kanskje mest graverende var siste nedstenging, men uansett gjort er gjort og det er på tide å gå videre.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du anstrenger deg bittelitt, finner du raskt ut at svartedauen var minst en 10 gang verre. Halve befolkningen døde.

Hvis du greier å gå på do selv i Norge får du ikke sykehjemsplass. Normal dødelighet er at 1/3 av beboerne dør i løpet av 8 mnd.
    Det er tidsaspektet som er problematisk. Svartedauen kom i flere omganger, og det blir umulig å sammenligne.Hva som hadde skjedd i 2020 uten smittevernstiltak vites ikke.
    Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Svartedauen varte i åtte år, fra 1346 til 1353. Den relevante sammenligningen til Bergamo er nok heller dødeligheten i Bjørgvin i august måned 1349, om vi hadde funnet statistikk for dette.
    Det er du som har trukket frem svartedauen. Dødeligheten for friske under 60 år av Corona er vel godt under 1%
    Snittalderen på de som døde av Corona i Norge var over 80 år.

Forventet levealder under svartedauen var vel under 50 år - og halvparten av de døde.

Du har konsekvent dratt frem skremselspropaganda, og nå som vi ser hvor hardt tiltakene rammet barn og unge og hvor mange tusen barn som nå sliter - så oppfordrer jeg til litt selvrefleksjon.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er tidsaspektet som er problematisk. Svartedauen kom i flere omganger, og det blir umulig å sammenligne.Hva som hadde skjedd i 2020 uten smittevernstiltak vites ikke.
    Det døde knapt noen i Norge av Corona under forventet levealder under svartedauen - så dette behøver vi strengt tatt ikke spekulere så mye i.

2/3 av beboerne på Metodisk kirkens sykehjem i Bergen hadde neppe overlevd en runde med Svartedauen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I etterpåklokskapens lys er det jo åpenbart at det ble overreagert men jeg syns fortsatt alle gjorde sitt beste, både myndigheter og befolkning basert på info og all usikkerhet man hadde på tidlige tidspunkt, det kanskje mest graverende var siste nedstenging, men uansett gjort er gjort og det er på tide å gå videre.
    Synes du ikke det er litt rart at pandemiplanen bare ble skrotet, basert på en kveldstur hvor helsedirektøren tenkte at "nå skjer det" og en post-it lapp med noen punkter fra helseministeren - FHI ble ikke rådført.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det døde knapt noen i Norge av Corona under forventet levealder under svartedauen - så dette behøver vi strengt tatt ikke spekulere så mye i.
    Her forstår jeg ikke hva du mener.

2/3 av beboerne på Metodisk kirkens sykehjem i Bergen hadde neppe overlevd en runde med Svartedauen.
    IMO sammenligner du her epler og bananer. Du har overhodet ikke tatt høyde for faktorer som f.eks. boforhold, , hygieniske forhold og ernæringstilstand. For meg er det en selvfølge at vilkårene lå godt til rette for en adskillig høyere dødelighet i 1346/53 enn i 2020 bare av de grunnene.

Mvh

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kort fortalt, Corona er i det store og hele ufarlig for de under 50 som ikke er i helt jævlig form. Så Corona hadde neppe tatt livet av mange for noen hundre år siden, mens svartedauen tok livet av omtren halve befolkningen.

Det er ikke jeg som har sammenlignet Corona med svartedauen eller spanskesyken, det er det andre som har gjort og da rammet barn og unge for å forsvare tiltak for å beskytte de gamle.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kort fortalt, Corona er i det store og hele ufarlig for de under 50 som ikke er i helt jævlig form. Så Corona hadde neppe tatt livet av mange for noen hundre år siden, mens svartedauen tok livet av omtren halve befolkningen.
    Der er vi nok uenige. IMO ville Covid vært en svøpe av bibelske dimensjoner for noen hundre år siden.

Det er ikke jeg som har sammenlignet Corona med svartedauen eller spanskesyken, det er det andre som har gjort og da rammet barn og unge for å forsvare tiltak for å beskytte de gamle.
    Jeg har allerede skrevet at jeg postet flere innlegg om at jeg syntes at noen av smittevernstiltakene gikk over alle støvleskaft. Hvor vanskelig kan det være å holde to tanker samtidig i hodet?

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der er vi nok uenige. IMO ville Covid vært en svøpe av bibelske dimensjoner for noen hundre år siden.
    Da er vi veldig uenig.

Covid har rammet de med høy alder (Over 75 år), de som er overvektige og i generellt dårlig form og de som holdes i livet av ulike former for moderne medisiner.
    Det fantes ingen slik for noen hundre år siden. Corona hadde knapt tatt livet av noen under 50 år som ikke har hatt alvorlige helseproblemer.

Til og med i vår tids elendige helsesituasjon så er vel dødeligheten under 1% - hvordan du tenker at dette skulle være en svøpe av bibelske dimensjoner i en befolkning med forventet levealder under 50 år, ingen overvekt, diabetes eller andre livstilssykdommer er mildt sagt uforklarlig for meg.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Synes du ikke det er litt rart at pandemiplanen bare ble skrotet, basert på en kveldstur hvor helsedirektøren tenkte at "nå skjer det" og en post-it lapp med noen punkter fra helseministeren - FHI ble ikke rådført.
    Jeg tenker at på det tidspunktet beslutningen ble tatt så var nødvendigvis ikke planverket for en pandemisk influensa riktig verktøy, varianten av corona var et nytt og ukjent virus man på det tidspunktet ikke kjente alvorlighetsgrad på

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi veldig uenig.

Covid har rammet de med høy alder (Over 75 år), de som er overvektige og i generellt dårlig form og de som holdes i livet av ulike former for moderne medisiner.
    Det fantes ingen slik for noen hundre år siden. Corona hadde knapt tatt livet av noen under 50 år som ikke har hatt alvorlige helseproblemer.

Til og med i vår tids elendige helsesituasjon så er vel dødeligheten under 1% - hvordan du tenker at dette skulle være en svøpe av bibelske dimensjoner i en befolkning med forventet levealder under 50 år, ingen overvekt, diabetes eller andre livstilssykdommer er mildt sagt uforklarlig for meg.
    ......Men det fantes veldig mange som av andre grunner, som f.eks ernæringstilstand, boforhold og hygieniske forhold, sto laglig til for hogg mhp. å få en dødelig, smittsom sykdom.
    Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ......Men det fantes veldig mange som av andre grunner, som f.eks ernæringstilstand, boforhold og hygieniske forhold, sto laglig til for hogg mhp. å få en dødelig, smittsom sykdom.
    Mvh
    Hvordan rammet Corona Afrika med mange unge, underærnærte, uvaksinerte trangbodde osv - kan ikke huske å ha lest om noen katastrofer av bibelske proporsjoner...

Jeg tror ikke corona hadde skilt seg ur fra influensa en gang, influensa har høyere dødelighet blant de helt yngste.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at på det tidspunktet beslutningen ble tatt så var nødvendigvis ikke planverket for en pandemisk influensa riktig verktøy, varianten av corona var et nytt og ukjent virus man på det tidspunktet ikke kjente alvorlighetsgrad på
    Hvorfor ikke, det fantes flere estimater både av spredning og dødelighet, scenariene i FHI sine risikorapport i feb/mars 2020 før nedstenging er godt innenfor pandemiplanen. Hvis du leser de rapportene i dag, så er det åpenbart at FHI ikke hadde tenkt å stenge ned landet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Jo, men at de er neanderthalere er ikke det første som slår en når man sitter på en fortauskafé i Milano og ser på forbitrippende folkeliv.
    Jo de der som "forbitripper" har flere facetter. De kan så yndig som bare det "forbitrippe", men et feil ord eller en
    feil handling den yndige skapningen kan på et øyeblikk forvandles til en ildsprutende drage!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan rammet Corona Afrika med mange unge, underærnærte, uvaksinerte trangbodde osv - kan ikke huske å ha lest om noen katastrofer av bibelske proporsjoner...

Jeg tror ikke corona hadde skilt seg ur fra influensa en gang, influensa har høyere dødelighet blant de helt yngste.
    Bare en kvart million døde:

Mvh

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Det et fascinerende å se at mange fortsatt ikke kan innrømme at de ble vel revet med og glemte helt basale regneferdigheter da det stod på. Den gang da var det i alle fall mildt forståelig nå i ettertid er det absurd.

vi har jo alle sett hvor donmedagsprofetene var da dødeligheten i Norge virkelig skjøt fart. Dere gav totalt og fullstendig faen - alle sammen. Er det så vanskelig å innrømme?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Hvorfor ikke, det fantes flere estimater både av spredning og dødelighet, scenariene i FHI sine risikorapport i feb/mars 2020 før nedstenging er godt innenfor pandemiplanen. Hvis du leser de rapportene i dag, så er det åpenbart at FHI ikke hadde tenkt å stenge ned landet.
    Jada, og de viste at opptil 70% ville bli smittet med en dødelighet på 1% FHI skisserte også en rekke tiltakt for å redusere kontakhyppighet/social distancing i Mars
    Når epidemien er i gang for alvor, er dette tiltakene:
    • God hygiene i befolkningen (tiltak 1).
    • Tidlig selv-isolering av syke (tiltak 2) og eventuelt karantene av deres
    husstandsmedlemmer. Testing vil bli begrenset til personer med alvorlige
    sykdomsbilder samt eldre, kronisk syke og helsepersonell med luftveissymptomer.
    • Redusert kontakthyppighet i befolkningen ved at man holder avstand til andre,
    jobber hjemmefra hvis man kan og unngår forsamlinger. Arrangementer blir
    avlyst. Skoler for ungdom og unge voksne vil bli vurdert stengt. Tiltakene tar sikte
    på å forebygge sitte fra personer som ikke vet at de er smittsomme (tiltak 5)
    Men egentlig er jeg ganske ferdig med å diskutere Covid, jeg klandrer ingen, det var tross alt bare mennesker som sto i posisjon av beslutningsmyndighet, en rolle jeg var sjeleglad jeg ikke hadde.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Det et fascinerende å se at mange fortsatt ikke kan innrømme at de ble vel revet med og glemte helt basale regneferdigheter da det stod på. Den gang da var det i alle fall mildt forståelig nå i ettertid er det absurd.

vi har jo alle sett hvor donmedagsprofetene var da dødeligheten i Norge virkelig skjøt fart. Dere gav totalt og fullstendig faen - alle sammen. Er det så vanskelig å innrømme?
    Å hamre løs i årevis på stakkarslige medforumister uten regneferdigheter og som kanskje var redde er ikke spesielt sjarmerende

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ingen slik katastrofe i Afrika. I ettertid kan man jo fundere på om det totale fraværet av slike neanderthal-gener der er forklaringen på hvorfor viruset gikk relativt mildere frem der. Alle vi andre bærer 4-5 % neanderthal-gener, afrikanere ikke.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bare en kvart million døde:
    Av en befolkning på langt over en milliard.

Så dødeligheten var røffly 1 av 5000.
    Svartedauen drepte omtrent halvparten - altså 2500 ganger verre.

Dette skulle være helt unødvendig å diskutere.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ble ingen slik katastrofe i Afrika. I ettertid kan man jo fundere på om det totale fraværet av slike neanderthal-gener der er forklaringen på hvorfor viruset gikk relativt mildere frem der. Alle vi andre bærer 4-5 % neanderthal-gener, afrikanere ikke.
    Eller det enkle faktumet at Corona ikke er farlig for de som er unge og friske.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jada, og de viste at opptil 70% ville bli smittet med en dødelighet på 1% FHI skisserte også en rekke tiltakt for å redusere kontakhyppighet/social distancing i Mars

Men egentlig er jeg ganske ferdig med å diskutere Covid, jeg klandrer ingen, det var tross alt bare mennesker som sto i posisjon av beslutningsmyndighet, en rolle jeg var sjeleglad jeg ikke hadde.
    Dette var tiltak for å flate ut toppen (" Når epidemien er i gang for alvor, er dette tiltakene: ") - likefult jeg kan ikke se at det er foreslått å kaste rusmisbrukere ut av institusjoner, låse psykisk utviklinghemmede inne, nekte barn i barneskolen å gå på besøkt til hverandre og forby all idrett og kultur.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.371
    Forskere mener koronatiltak kostet 133 millioner kroner for hvert sparte liv (aftenposten.no)

Ifølge Zahl har livene som ble spart, stort sett vært personer som har vært over 80 år og som har hatt dårlig helse. For hele pandemien er gjennomsnittsalderen på de døde 83 år, ifølge FHIs siste situasjonsrapport fra mai i år.

Forskerne viser til at Statistisk sentralbyrå (SSB) har regnet ut at nedstengningen kostet Norge 270 milliarder kroner. De sier derfor at for hvert av de 2025 dødsfallene Norge unngikk, så kostet det Norge 133 millioner kroner.

De viser dessuten til at da Norge slapp opp på tiltakene, så steg antallet koronadødsfall kraftig.

Forskerne stiller i artikkelen spørsmål ved om nedstengningen av Norge kan forsvares «når den ikke forhindret mer enn 2025 covid-19-dødsfall» og «kun forsinket pandemien med litt over et år».

Zahl drar parallellen til hvor store utgifter det norske helsevesenet ellers er villig til å akseptere. Vanlig standard er at man sier maksimalt 700.000 kroner for hvert sparte leveår ved medisinske intervensjoner.

– Dette blir rundt 100 ganger så mye som man er villig til å betale for behandling av dødelige sykdommer hos folk i arbeidsfør alder, sier Zahl.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.735
    Av en befolkning på langt over en milliard.

Så dødeligheten var røffly 1 av 5000.
    Svartedauen drepte omtrent halvparten - altså 2500 ganger verre.

Dette skulle være helt unødvendig å diskutere.
    Tallene for Afrika er beheftet med stor usikkerhet. Flere land har ikke en gang statistikk for dødelighet og mange skiller ikke på dødsårsak. Angående dødelighet så kan man se hva som skjedde i India , der var faktisk dødeligheten synlig fra verdensrommet - dvs røyken fra alle likbålene. Og Kina... . Tallene derfra ble jo vasket av myndighetene. Men man veit at de gikk tomme for urner en periode.

Og i Muskovia ?

Og Italia som jeg kjenner svært godt.

Føler at vi nesten har startet hele diskusjonen på nytt uten hukommelse.

Forventet levealder er et begrep. At den var mye lavere i middelalderen helt nede i 40 - tallet skyldes for det meste den enorme barnedødelighet. Var på en museumsrunde i Bergen og der fortalte guiden om en familie som fikk åtte barn hvorav kun tre nådde 7-årsalderen. Slikt var ikke uvanlig.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.280
    Dette var tiltak for å flate ut toppen (" Når epidemien er i gang for alvor, er dette tiltakene: ") - likefult jeg kan ikke se at det er foreslått å kaste rusmisbrukere ut av institusjoner, låse psykisk utviklinghemmede inne, nekte barn i barneskolen å gå på besøkt til hverandre og forby all idrett og kultur.
    Man kan sikkert diskutere svartedauen og andre dauer inn i evigheten men det jeg synes er interessant er slikt som er listet opp her, vi var vel på grensen til menneskerettsbrudd i flere av tiltakene, og vi satt stille i båten og syntes det var greit da sjansen sikkert økte for at jeg ikke daua.

Sikkert noen som tror at det å kaste folk under bussen er noe Erna nettopp har begynt med.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene for Afrika er beheftet med stor usikkerhet. Flere land har ikke en gang statistikk for dødelighet og mange skiller ikke på dødsårsak. Angående dødelighet så kan man se hva som skjedde i India , der var faktisk dødeligheten synlig fra verdensrommet - dvs røyken fra alle likbålene. Og Kina... . Tallene derfra ble jo vasket av myndighetene. Men man veit at de gikk tomme for urner en periode.

Og i Muskovia ?

Og Italia som jeg kjenner svært godt.

Føler at vi nesten har startet hele diskusjonen på nytt uten hukommelse.

Forventet levealder er et begrep. At den var mye lavere i middelalderen helt nede i 40 - tallet skyldes for det meste den enorme barnedødelighet. Var på en museumsrunde i Bergen og der fortalte guiden om en familie som fikk åtte barn hvorav kun tre nådde 7-årsalderen. Slikt var ikke uvanlig.
    Jeg greier ikke helt å skjønne poenget? Mener du seriøst at det er relevant å sammenligne svartedauen med Corona?

Eller er du opptatt av forholdstallet kanskje bare er 500 og ikke 2500?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er åpenbart at det sitter svært langt inne at man tok feil fra 12.mars 2020. Og at hysteri erstattet panemiplanen. Gamle gubber, hysteriske kjerringer òg en tiltro til autoriteter råder fortsatt grunnen. Helsedirektoratet lot seg også styre av hysteri, der de kastet barn, unge, rusmisbrukere osv på bålet. Mot bedre viten. FHI, som altså har FOLKEHELSE som fagfelt, var sterkt i mot feks skolestegningen, men tapte- på hysteriets alter. Neste gang får de som er særskilt redde holde seg hjemme, slik at resten kan leve som normalt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt om svartedauen - så kan jo folk tenke selv om dette er en god sammenligning eller om det er rein skremselspropaganda:
    Det kan være greit å huske at befolkningen på denne tiden var ca 350 millioner totalt:

There are no exact figures for the death toll; the rate varied widely by locality. Urban centers with higher populations suffered longer periods of abnormal mortality.[119] It killed between 75,000,000–200,000,000 people in Eurasia

According to medieval historian Philip Daileader, it is likely that over four years, 45–50% of the European population died of plague;[126][g] Norwegian historian Ole Benedictow suggests it may have been as high as 60%

In 1348, the disease spread so rapidly that nearly a third of the European population perished before any physicians or government authorities had time to reflect upon its origins. In crowded cities, it was not uncommon for as much as 50% of the population to die.[30] Half of Paris' population of 100,000 people died. In Italy, the population of Florence was reduced from between 110,000 and 120,000 inhabitants in 1338 to 50,000 in 1351. At least 60% of the population of Hamburg and Bremen perished,[128] and a similar percentage of Londoners may have died from the disease as well,[58] leaving a death toll of approximately 62,000 between 1346 and 1353.[47]https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Death#cite_note-138 Florence's tax records suggest that 80% of the city's population died within four months in 1348.[124] Before 1350, there were about 170,000 settlements in Germany, and this was reduced by nearly 40,000 by 1450.
    [130]

Black Death - Wikipedia

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja jøss, dødeligheten i India var så stor at de kunne se det fra verdensrommet. Og de manglet oksygen
    For det første er det så mye utslipp i India at jeg tviler på man kan skille mellom likbrenning og andre kilder for utslipp.
    Og at de sliter med dårlig luftkvalitet der nede som gjør de dødssyke har ikke noe med covaids å gjøre.
    Tydelig at skremselspropagandaen satt sine spor hos enkelte

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Det er alltid såre enkelt å se ting i perspektiv når dette finnes.
    Selvsagt er ikke Svartedauen en god sammenligning, men det viktige poenget her er at ingen visste hvor hardt dette ville ramme verdens befolkning i mars 2020, man måtte anta.
    Så om myndighetene da hadde valgt å anta at dette går sikkert bra, men at det så senere skulle vise seg at vi hadde en massiv dødelighet i full spredning, da ville vel myndighetene hatt litt å svare for. Om de hadde overlevd. Det var slett ikke noe særnorsk fenomen dette her, vi var mer midt på treet i inngripende tiltak. Det viste seg at det i all hovedsak ble overreagert, men jeg har fortsatt vanskelig for å se at det kunne vært gjort veldig annerledes med det nivået av usikkerhet som hersket i de innledende runder.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.569
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For den som gidder å lese hva jeg skrev var det utbruddet i Bergamo jeg sammenlignet med svartedauen, nærmere bestemt at «det glefset til som svartedauen», ikke hele pandemien som sådan. Bildene fra Bergamo av militære lastebiler med likkister ut av byen satte nok en seriøs støkk i helsemyndigheter over hele Europa - hva er dette? Hvordan kan vi stoppe det før det samme skjer i våre byer?

Å sammenligne fasit for dødelighet etter åtte år med svartedauen vs tre år med covid er noe annet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For den som gidder å lese hva jeg skrev var det utbruddet i Bergamo jeg sammenlignet med svartedauen, nærmere bestemt at «det glefset til som svartedauen», ikke hele pandemien som sådan. Bildene fra Bergamo av militære lastebiler med likkister ut av byen satte nok en seriøs støkk i helsemyndigheter over hele Europa - hva er dette? Hvordan kan vi stoppe det før det samme skjer i våre byer?

Å sammenligne fasit for dødelighet etter åtte år med svartedauen vs tre år med covid er noe annet.
    Synes fortsatt det er skremselspropaganda - jeg siterte nå hva som skjedde i italia i mitt innlegg over:
    Florence's tax records suggest that 80% of the city's population died within four months in 1348

Ellers ser jeg mange prater om "føre var" og usikkerhet - joda det var selvsagt usikkerhet om de eksakte parameterene til viruset - men burde vi ikke tenke føre var når det gjaldt barn, unge og de svake i samfunnet også. Du var ikke spesielt bekymret for det husker jeg.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.302
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Altså vi (verden) godtar jo at små barn dør før at de voksne skal leke tøffe og krige seg i mellom. Da er det vel lett å akseptere at barna ofres for at gamlemor skal få ett leveår til gjenglemt og innelåst på et gamlehjem også.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    856
    Det tragiske er vel at ingenting har skjedd ift sykehuskapasitet (respirator); vi har lært mye på papiret men ingenting i praksis?

Hva med arbeider rundt pandemiplan og beslutningsmyndighet til neste gang?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.294
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Der gjorde jo regjeringen, i et noe uvant utslag av handlekraft, endringer nå i år. Husker ikke alle detaljene, men ansvar som tidligere lå under FHI ble overført Helsedirektoratet. Flere av oppgavene relevante ifbm pandemihåndtering slik jeg husker det.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    856
    Man kan sikkert diskutere svartedauen og andre dauer inn i evigheten men det jeg synes er interessant er slikt som er listet opp her, vi var vel på grensen til menneskerettsbrudd i flere av tiltakene, og vi satt stille i båten og syntes det var greit da sjansen sikkert økte for at jeg ikke daua.

Sikkert noen som tror at det å kaste folk under bussen er noe Erna nettopp har begynt med.
    Akkurat det poenget er fascinerende. Her ler vi av dumme amerikanere og russere, og så skal det så lite her til lands før vi alle aksepterer det ene og andre. Mye påvirkningsmakt via media. Vi fnyser av Irans moralpoliti og så leser vi her om gutter 12 år som skjelles ut som eldremordere på kunstgressbanen, eller hva med alle de som endret profilbildet på FB med «stay the fuck home». Vi er jo kveg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn