Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre.
Hvor har du dette fra at svenskene har titusener nye smittede per dag?
OMF bruker beregninger og antagelser som fakta. Og ganske skråsikkert noen ganger. De anslår mørketall, og det er disse han refererer til.
Ser det ble mange kommentarer her, skal prøve å svare litt samlet.
Først et viktig premiss - jeg tror ikke vi kan undertrykke Corona. Altså jeg tror ikke vi greier å holde R under 1 frem til vi får vaksine, medisin eller viruset dør ut. Det er vel snart bare Kina og Sør Korea som har ikke har mistet kontrollen ennå.
Jeg vil anbefale de som tror at hvis vi stenger ned ganske mye og er flinke til å følge reglene at dette kommer til å gå bra og at vi får en R på 1,1 og da blir dette ikke så alvorlig - finn frem kalkulatoren summer hvor mange nye smittede vi har hatt den siste uken, legg til det antallet du tenker at er blitt smittet og ikke registert og gang summen med 1,1. Gang en gang til med 1,1, og gang med 1,1 igjen til du har gjort det 75 ganger. Da har du antall nye smittede pr uke når vi nærmer oss vaksine.
(for de som ikke gidder, hvis vi antar at 500 ble smittet i forrige uke så blir tallet etter 75 uker 636 000/uke.
Tallene i Sverige
Jeg har ingen andre tall enn det dere har. Jeg vil tro Folkehelsen har langt mere tall enn noen av oss har tilgang til og de er sikkert flinkere til å regne på det også enn det vi er. Rapporten (er linket her i tråden) som estimerte totalt antall smittede i Stockholm hadde en topp på 27000/dag.
Man sier til stadighet at dette er et Stockholmsfenomen, men på intensivinnleggelser har Stockholm stort sett bare stått for ca 40%. Så det innebærer at smitten i hele Sverige (ved å bruke samme prosentandeler) er i overkant av 60 000/dag.
At det gjøres feil i en slik stresset situasjon er ikke så rart. Helhetsvurderingen gjøres nok med mange forskjellig beregningsmetoder for å se om man havner i samme området.
Jeg føler vel ikke at det er noe stort poeng i å diskutere hvorvidt man nærmer seg flokkimmunitet i Stockholm eller ikke. Folkehelsen sier det, de har gjort beregninger på det, og ikke minst har kurven på nye inleggelser har vist nedadgående trend de siste 2 ukene og man må nesten 1 måned tilbake i tid for å finne like lave tall. Da har man i grunn to valg:
1) Folkehelsen tar feil i alle sine beregninger. Svenskene har greid å presse R langt under 1 med sine oppfordringer om smittvern noe Singapore ikke er i nærheten av å greie med full nedstengning.
2) Det er flokkimmunitet som slår inn.
Ser det ble kommentert at Løfven hadde sagt at det var snakk om måneder og ikke uker. Ja selvsagt. Smitten sprer seg nå utover landet - noen steder fort (Gøteborg, Malmø, store byer), men det vil gå saktere ute i i de mindre stedene. Nå vet vi ikke helt hvor lang halen på disse kurvene blir, men jeg er langt på vei sjokkert over hvor raskt man har kommet gjennom dette. For Stockholms del så snakker vi om at det i all hovedsak er over på 2 mnd. Det er jo fantastiske nyheter - da det innebærer at andelen som blir veldig syke er dramatisk mye lavere enn alle anslag til nå. Tegnell har jo også kommentert dødsfallene med at man har fått smitte inn på sykehjem (underforstått at dødeligheten er veldig lav blant de som er yngre)