Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    Nei, men det er heller ingen ting for staten som skal finansiere dette i disse tider. Og det er problemet med utspillet fra MDG - det er MDG-politikk fordekt som noe Corona-greier og vanskelig å skjønne hva hensikten med det er. Har du sett noen estimater på hvor mye det vil gi i inntekter?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    4
    ^^

    - Det er ikke realistisk å holde viruset helt ut fra Norge da andre land har andre strategier, f.eks vår nabo Sverige.
    - Kostnadene med dagens tiltak er ikke holdbare og vil føre til rasering av økonomien.
    - Det er etter alt å dømme best å sikre en langsom immunitet i folket med tilpasset tiltak for å sikre at helsesektoren ikke blir overmettet.
    Det er da planen også
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dette forslaget viser nok engang hvor virkelighetsfjerne MDG er. Det er riktig at dette er en dugnad, men denne tiltenkte koronaskatten slår ut feil:

    - Flere familier lever på 1 inntekt der 700K ikke nødvendigvis er en høy lønn.
    - Flere i næringslivet står i fare for å miste jobbene sine og trenger inntektene sine grunnet risiko for tapt framtidig inntekt. Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter.
    - Mange i offentlig sektor sitter veldig trygt (bilsalget i Norges holdes i live av statlige ansatte som kjeder seg på hjemmekontor og vil ha ny bil) og jobber i snitt en god del mindre for lønna si enn mange i privat sektor.

    Å bare innføre en skatt på 700K er ikke en god måte å dele på godene i denne dugnaden.
    Du få lese deg opp på hva marginalskatt er for noe. Innslagspunktet er 700k. så de som tjener 700k er uberørt. Tjener du 1 mill, så får du en ekstraregning fra staten på 15000 kr. Det er mindre enn du ville brukt på weekendturen til London som du nå ikke får tatt.

    Lever familien på 1 inntekt så får jammen meg kona/gubben finne seg en jobb. Vi lever i 2020 og ikke i 1955.

    Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter sier du? velkommen til hverdagen til de som mottar sosialhjelp. Velkommen til hverdagen til de syke som har blitt kastet av AAP av Høyre (Vampus, Hauglie og co).

    Har du over 700k i inntekt så har du gode muligheter til å justere forbruket ditt ned, noe du allerede har blitt tvunget til å gjøre i disse koronatider. Du kan spørre de som har blitt permittert om hvordan de takler dagene? Flere av de har gått fra 1 mill i lønn til 380k.

    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    Til at du selv ikke tilhører gruppen med millionlønn har du forbausende god greie på hva de har råd til!

    Men det synes meg som at du helst ser for deg et samfunn der ingen får lønn for utført arbeid men der alle kun får matkuponger slik at de ikke sulter i hjel. Ja jeg vet at partikadrene skal være unntatt! Det pleier å være slik.
    De med millionlønn har råd til svært mye. Det handler om prioriteringer.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det virker som om enkelte er mer opptatt av å redde sin egen behagelige luksus enn å forlenge livene til noen tusen ubetydelige gamle eller kronisk syke. Skam dere.
    For å svare for meg selv er jeg opptatt av 1) verne om risikogruppene med å innføre strengere tiltak enn det vi har i dag. Det er uholdbart at sykepleiere drar med seg smitte og helt andre regler må innføres. 2) Ta på alvor konsekvensene av tiltakene som beviselig reduserer antall leveår og livskvalitet, og spesielt hos den yngre generasjonen som skal inn i jobb eller er i ferd med å etablere seg 3) Ta på alvor de mentale og psykologiske problemene dette fører til.

    Et liv er like mye verdt om Covid-19 tar knekken på deg direkte, eller indirekte. Det er dette mange sliter med å fatte. Framtidige generasjoner er også avhengig av at vi ikke raserer samfunnet i denne perioden.
    Og ikke mindst ta vare på egen penge pung,.

    Berne hage pædagoerne må tilbake i tenke boksen, de har tydeligvis mislykkes i dette tilfælde.

    Maka til egoisme , som endel indeher utviser, tyder på en feil slått strategi.
    Ja, jeg er også (så klart) opptatt av å kunne betjene mine lån og leve mest mulig normalt. Vil du påstå at du selv tenker på en annen måte?

    Dessuten, hvis jeg mister jobben min så følger mange etter - så det å holde hjulene i gang er viktig ikke bare for meg selv - men også for andre. Hvis for mange mister jobben sin så mister våre barn og framtidige generasjoner sikkerhetheten vi har bygget opp i oljefondet i tillegg. Videre har vi tapt livskvalitet og reduserte leveår som en konsekvens av dette.

    Jeg tenker heller at barneskolen i Danmark må lære sine elever common sense og selvinnsikt.
    gik aldrig i barnehagea, så det er ikke der feilen ligger, og vedrørende skole, du ved nogen er bedre end andre til at høre efter ;-)


    Beklager du er ramt av permitteringer, men du er ikke den eneste.

    Endvidere er Norge ikke stengt ned, vi er forsat nogle som holder hjulene igang, selv om vi ar gåte ned i gear.

    Husk på vi vi har forsat fisken, Olsen banden, Oil, gas, og råstoffene, så når alt kommer til alt, tåler vi nok 6 -12 måneder tab/ nedgang i brutto National produktet.

    Du skal se , vi overlever og reiser os. Og du skal se, banken er nok heller ikke helt umodtagelig for at sette ting lidt på hold, i denne periode.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.656
    Antall liker
    9.946
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder svært mange. Det er ikke bare de med høye inntekter som tar seg råd til Spaniaturer og øl på brygga som de nå kan klare seg uten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nytt forslag ang. finansieringen av tiltakene. Milliardene vil ramle inn.

    "Miljøpartiet Dei Grøne vil at dei som tener meir enn 700.000 kroner skal ha ein mellombels koronaskatt på fem prosent, for at ikkje oljefondet skal ta heile støyten for krisa. Landsmøtet vil truleg vedta forslaget i helga, skriv Klassekampen"
    Et godt forslag. Hvorfor skal de som er så heldig å fortsatt ha jobb og samtidig tjene svært godt ikke ta del i dugnaden? Kollegaen din med samme lønn som ble permittert får et inntektstap på nærmere 50 %.

    Det kunne like gjerne vært deg som sto der permittert. 5 % marginalskatt på inntekt over 700k har de råd til. Spesielt nå som de ikke har mye å bruke pengene på uansett. utesteder og kulturarrangement er stengt. Ikke mulig å reise.

    Men vi vet jo at Høyre aldri vil godta noe slikt. De foretrekker å øke avgiftene flatt til alle innbyggerne. Det er jo viljen det står på når du er lavtlønned.
    Dette forslaget viser nok engang hvor virkelighetsfjerne MDG er. Det er riktig at dette er en dugnad, men denne tiltenkte koronaskatten slår ut feil:

    - Flere familier lever på 1 inntekt der 700K ikke nødvendigvis er en høy lønn.
    - Flere i næringslivet står i fare for å miste jobbene sine og trenger inntektene sine grunnet risiko for tapt framtidig inntekt. Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter.
    - Mange i offentlig sektor sitter veldig trygt (bilsalget i Norges holdes i live av statlige ansatte som kjeder seg på hjemmekontor og vil ha ny bil) og jobber i snitt en god del mindre for lønna si enn mange i privat sektor.

    Å bare innføre en skatt på 700K er ikke en god måte å dele på godene i denne dugnaden.
    Du få lese deg opp på hva marginalskatt er for noe. Innslagspunktet er 700k. så de som tjener 700k er uberørt. Tjener du 1 mill, så får du en ekstraregning fra staten på 15000 kr. Det er mindre enn du ville brukt på weekendturen til London som du nå ikke får tatt.

    Lever familien på 1 inntekt så får jammen meg kona/gubben finne seg en jobb. Vi lever i 2020 og ikke i 1955.

    Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter sier du? velkommen til hverdagen til de som mottar sosialhjelp. Velkommen til hverdagen til de syke som har blitt kastet av AAP av Høyre (Vampus, Hauglie og co).

    Har du over 700k i inntekt så har du gode muligheter til å justere forbruket ditt ned, noe du allerede har blitt tvunget til å gjøre i disse koronatider. Du kan spørre de som har blitt permittert om hvordan de takler dagene? Flere av de har gått fra 1 mill i lønn til 380k.

    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    - Jeg har ikke et behov for å få opplæring innen skatt på hifisentralen om det er det du lurte på.
    - Interessant at du mener at du er berettighet til å bestemme eller ha en mening om hvordan andre familier skal leve mht inntekt og arbeid. Det er en klassisk sosialistisk tankerekke. Svaret er at det har du ikke noe med, og disse holdningene hører hjemme på historiens skraphaug.
    - Å rasere økonomien til oppegående mennesker som bidrar godt inn til statskassen er å skyte seg selv i foten. På et eller annet tidspunkt vil man gå tom for andres penger mht å holde liv i velferdssamfunnet. Det at folk sliter med AAP er selvslagt uheldig, men det hjelper ikke å trekke flere ned i søla. Da må vi heller få bedre løsninger til de som trenger det.
    - Mange i privat sektor står i fare for å bli permitert, om man allerede ikke har blitt det. Da hjelper det ikke å ta mer av inntektene deres mens de ennå har dem. Men, for mange i statlig sektor som ikke bryr seg om dette så er det enklere å gi regningen til noen andre.

    - Også interessant at du har meninger om andres reiseliv, pengeforbruk og formeninger om x antall tusen kroner i mnd er noe ANDRE bør klare (men ikke du selvfølgelig).

    Man snakker om andres egoisme i dette, med NULL selvinnsikt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    Nei, men det er heller ingen ting for staten som skal finansiere dette i disse tider. Og det er problemet med utspillet fra MDG - det er MDG-politikk fordekt som noe Corona-greier og vanskelig å skjønne hva hensikten med det er. Har du sett noen estimater på hvor mye det vil gi i inntekter?
    Regjeringen har skattlagt tips til servitører og innført arbeidsgiveravgift på den, så å si at det er ingenting for staten... vel, staten synes at lavtlønnede skal bidra med alt som muligens kan skattlegges.

    Siste trinnskatten slår inn på 1 million kroner. Så man kan jo anta at det vil innbringe over 1/3 av hva det trinnet innbringer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dette forslaget viser nok engang hvor virkelighetsfjerne MDG er. Det er riktig at dette er en dugnad, men denne tiltenkte koronaskatten slår ut feil:

    - Flere familier lever på 1 inntekt der 700K ikke nødvendigvis er en høy lønn.
    - Flere i næringslivet står i fare for å miste jobbene sine og trenger inntektene sine grunnet risiko for tapt framtidig inntekt. Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter.
    - Mange i offentlig sektor sitter veldig trygt (bilsalget i Norges holdes i live av statlige ansatte som kjeder seg på hjemmekontor og vil ha ny bil) og jobber i snitt en god del mindre for lønna si enn mange i privat sektor.

    Å bare innføre en skatt på 700K er ikke en god måte å dele på godene i denne dugnaden.
    Du få lese deg opp på hva marginalskatt er for noe. Innslagspunktet er 700k. så de som tjener 700k er uberørt. Tjener du 1 mill, så får du en ekstraregning fra staten på 15000 kr. Det er mindre enn du ville brukt på weekendturen til London som du nå ikke får tatt.

    Lever familien på 1 inntekt så får jammen meg kona/gubben finne seg en jobb. Vi lever i 2020 og ikke i 1955.

    Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter sier du? velkommen til hverdagen til de som mottar sosialhjelp. Velkommen til hverdagen til de syke som har blitt kastet av AAP av Høyre (Vampus, Hauglie og co).

    Har du over 700k i inntekt så har du gode muligheter til å justere forbruket ditt ned, noe du allerede har blitt tvunget til å gjøre i disse koronatider. Du kan spørre de som har blitt permittert om hvordan de takler dagene? Flere av de har gått fra 1 mill i lønn til 380k.

    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    - Jeg har ikke et behov for å få opplæring innen skatt på hifisentralen om det er det du lurte på.
    - Interessant at du mener at du er berettighet til å bestemme eller ha en mening om hvordan andre familier skal leve mht inntekt og arbeid. Det er en klassisk sosialistisk tankerekke. Svaret er at det har du ikke noe med, og disse holdningene hører hjemme på historiens skraphaug.
    - Å rasere økonomien til oppegående mennesker som bidrar godt inn til statskassen er å skyte seg selv i foten. På et eller annet tidspunkt vil man gå tom for andres penger mht å holde liv i velferdssamfunnet. Det at folk sliter med AAP er selvslagt uheldig, men det hjelper ikke å trekke flere ned i søla. Da må vi heller få bedre løsninger til de som trenger det.
    - Mange i privat sektor står i fare for å bli permitert, om man allerede ikke har blitt det. Da hjelper det ikke å ta mer av inntektene deres mens de ennå har dem. Men, for mnage i statlig sektor som ikke bryr seg om dette så er det enklere å gi regningen til noen andre.

    Man snakker om andres egoisme i dette, med NULL selvinnsikt.
    Flesteparten i det private har ikke en lønning på over 700k, RRR. Flestepartren er ikke en gang i nærheten. Jeg skulle gjerne ha betalt 5 % ekstraskatt på inntekt over 700.000 kr. Jeg betaler trinnskatt med glede!

    Hvem som blir permittert er rimelig bingo. De får en inntektsnedgang på minst 30%. Tjener du millionen får du inntektsnedgang på 60 %.

    Og du er sur fordi noen foreslår at alle personer med inntekt på 1.000.000 kr skal få en inntektsnedgang på 15.000 kr, altså 1,5 %.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.644
    Antall liker
    3.864
    Torget vurderinger
    96
    Det virker som om enkelte er mer opptatt av å redde sin egen behagelige luksus enn å forlenge livene til noen tusen ubetydelige gamle eller kronisk syke. Skam dere.
    Filter av: Fuck you. Du har ingenting med å påberope deg noen moralsk høy hest når tapte leveår som følge av nedstengingen kan få tapte leveår av coronasmitte til å bli som et piss i havet. Og at du er for dum til å se at folkehelse og tapte leveår handler om mye mer enn bare hvem som blir coronasmittet, gir ikke deg noe fripass til å dømme andre. Langtidsledighet anslås til å gi sju tapte leveår per pax, som blir 2.800.000 tapte leveår hvis vi ender på 400.000 langtidsledige.

    Jeg har flere nære slektninger i høyere risikogruppe, mora mi er 75 og har en kraftig autoimmun sykdom (sklerodermi), for å ta et eksempel. Får hun influensa er hun i livsfare, får hun corona er det bare å begynne å grave høl i bakken. Og som astmatiker er jeg også selv i lavere risikogruppe. Men jeg har også mange venner som har mistet jobben og er i akutt fare for aldri å få den tilbake, og i veldig betydelig fare for å ende i fattigdomsstatistikken og som evige NAVere. Det er ikke noe bedre, og sannsynligheten for utfallet er mye, mye høyere. Som jeg skrev tidligere er jeg sjeleglad for at jeg fortsatt har en jobb, og det å dra tilbake til jobben etter påska var noe av det mest givende jeg har gjort på lenge. Men visst faen er jeg redd for å miste både jobb og hjem, for det er mye mer sannsynlig enn at jeg dør av corona.

    Denne beskyldningen var dråpen, jeg er ferdig her.
    Ro deg ned. Jeg siterte ingen og innlegget var ikke spesielt rettet mot deg, men jeg ser at det muligens kunne oppfattes sånn. Jeg kunne sikkert formulert det annerledes. Jeg sikter nok mer til hele debattbildet i forskjellige fora, det er mange som har voldsomt negative spådommer om arbeidsmarked og økonomi, og for meg virker det som at noen ikke synes det er så nøye med høyere dødstall bare vi redder økonomien. Jeg mener vi må ta problemene i den tur de dukker opp. Nå er vi i en unik og truende situasjon. Jeg er ikke noe Mensa medlem, men jeg er altså enig i den strategien som Norge har valgt. Jeg mener at de negative følgene kan rettes opp og at dette er noe vi må leve med for å knuse viruset og beskytte risikogrupper og eldre. Det må jeg få mene uten å bli kalt dum. Men beklager at formuleringen ble feil og at du tok det som et direkte spark.

    Ps: problemstillingen med reduserte leveår som følge av økt arbeidsledighet, som en direkte konsekvens av tiltakene mot viruset, er ikke så vanskelig å skjønne. Jeg mener at de utfordringene må løses etter at dette er over. First things first.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dette forslaget viser nok engang hvor virkelighetsfjerne MDG er. Det er riktig at dette er en dugnad, men denne tiltenkte koronaskatten slår ut feil:

    - Flere familier lever på 1 inntekt der 700K ikke nødvendigvis er en høy lønn.
    - Flere i næringslivet står i fare for å miste jobbene sine og trenger inntektene sine grunnet risiko for tapt framtidig inntekt. Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter.
    - Mange i offentlig sektor sitter veldig trygt (bilsalget i Norges holdes i live av statlige ansatte som kjeder seg på hjemmekontor og vil ha ny bil) og jobber i snitt en god del mindre for lønna si enn mange i privat sektor.

    Å bare innføre en skatt på 700K er ikke en god måte å dele på godene i denne dugnaden.
    Du få lese deg opp på hva marginalskatt er for noe. Innslagspunktet er 700k. så de som tjener 700k er uberørt. Tjener du 1 mill, så får du en ekstraregning fra staten på 15000 kr. Det er mindre enn du ville brukt på weekendturen til London som du nå ikke får tatt.

    Lever familien på 1 inntekt så får jammen meg kona/gubben finne seg en jobb. Vi lever i 2020 og ikke i 1955.

    Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter sier du? velkommen til hverdagen til de som mottar sosialhjelp. Velkommen til hverdagen til de syke som har blitt kastet av AAP av Høyre (Vampus, Hauglie og co).

    Har du over 700k i inntekt så har du gode muligheter til å justere forbruket ditt ned, noe du allerede har blitt tvunget til å gjøre i disse koronatider. Du kan spørre de som har blitt permittert om hvordan de takler dagene? Flere av de har gått fra 1 mill i lønn til 380k.

    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    Til at du selv ikke tilhører gruppen med millionlønn har du forbausende god greie på hva de har råd til!

    Men det synes meg som at du helst ser for deg et samfunn der ingen får lønn for utført arbeid men der alle kun får matkuponger slik at de ikke sulter i hjel. Ja jeg vet at partikadrene skal være unntatt! Det pleier å være slik.
    De med millionlønn har råd til svært mye. Det handler om prioriteringer.

    Himmel, vi for selge noget av Hifi,en, Gud forbyde Såån.

    Alternativ, Trenger vi 2 -3 Biler, Hytten, Båten, Rolex uret.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.998
    Torget vurderinger
    0
    Nå er regjeringen i ferd med å tre en ny etterrettningslov ned over hodene våre "i ly av" Coronakrisen. Blir ikke mindre skeptisk til denne regjeringen når man ser hvordan den jobber!

    Noen som tar veddemål på hvor lang tid det tar før de første avsløringene kommer der man får vite at: "Beklageligvis har en eller annen misforstått", "gått litt ut over sine fullmakter"?

    Selvsagt blir vi beroliget over at dette ikke skal få noen konsekvens for de som har blitt urettmessig forfulgt, selv om de har sagt/ment/ skrevet noe som "man" finner forkastelig! Og synderen som har misforstått eller gått ut over sine fullmakter kan selvsagt ikke straffes da dette var en systemfeil!

    Slike lovendringer burde diskuteres nøye i det offentlige rom og IKKE i en tid da folket er panikkslagne på grunn av Corona!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^^

    - Det er ikke realistisk å holde viruset helt ut fra Norge da andre land har andre strategier, f.eks vår nabo Sverige.
    - Kostnadene med dagens tiltak er ikke holdbare og vil føre til rasering av økonomien.
    - Det er etter alt å dømme best å sikre en langsom immunitet i folket med tilpasset tiltak for å sikre at helsesektoren ikke blir overmettet.
    Du mener den Immunitet som videnskaben ikke Finder bevist for eksistere.

    Selv følge er det mulig at holde smitte ute av landet, (Hvor dan fanden tror du vi lykkes med at ta knekken på EMBOLA, Isolering var nøgle ordet) med strenge innreise tiltag, 2-4 ukers kontroller ankomst karantene, og ja det vil innebærer at du ikke kommer på ferie.
    De har funnet antistoffer, så det er ikke riktig at de ikke har funnet bevis for at den ikke eksisterer. De vet derimot ikke hvor lenge den varer, og i hvilken grad man utvikler antistoffer avhengig av sykedomsforløp. De trenger nok en god del mer tid før de kan bevise noe eller ikke, som er helt normalt i denne settingen. Immunitet kan også komme i form av en vaksine.

    Det er vanskelig å sammenlikne dette med EMBOLA. Det viruset dreper sine verter for raskt og det er lettere å holde kontroll. Smittegraden til Covid-19 er også høy, og så lenge de forskjellige kontintenter er i forskjellige faser med ulike strategier vil vi nok uansett ha en spredning globalt. Italia har fortsatt smitte i regioner som har hatt total lock down i 5-6 uker nå som eks.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    4
    For min del så har nedgang i rente mye større effekt en det skatteforslaget og det vil nok gjelde mange med høy lønn også. Personlig mener jeg de bør ta pengene ifra oljefondet. Det er derfor vi har det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette forslaget viser nok engang hvor virkelighetsfjerne MDG er. Det er riktig at dette er en dugnad, men denne tiltenkte koronaskatten slår ut feil:

    - Flere familier lever på 1 inntekt der 700K ikke nødvendigvis er en høy lønn.
    - Flere i næringslivet står i fare for å miste jobbene sine og trenger inntektene sine grunnet risiko for tapt framtidig inntekt. Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter.
    - Mange i offentlig sektor sitter veldig trygt (bilsalget i Norges holdes i live av statlige ansatte som kjeder seg på hjemmekontor og vil ha ny bil) og jobber i snitt en god del mindre for lønna si enn mange i privat sektor.

    Å bare innføre en skatt på 700K er ikke en god måte å dele på godene i denne dugnaden.
    Du få lese deg opp på hva marginalskatt er for noe. Innslagspunktet er 700k. så de som tjener 700k er uberørt. Tjener du 1 mill, så får du en ekstraregning fra staten på 15000 kr. Det er mindre enn du ville brukt på weekendturen til London som du nå ikke får tatt.

    Lever familien på 1 inntekt så får jammen meg kona/gubben finne seg en jobb. Vi lever i 2020 og ikke i 1955.

    Det er ikke bare å selge hus og hjem når inntektene svikter sier du? velkommen til hverdagen til de som mottar sosialhjelp. Velkommen til hverdagen til de syke som har blitt kastet av AAP av Høyre (Vampus, Hauglie og co).

    Har du over 700k i inntekt så har du gode muligheter til å justere forbruket ditt ned, noe du allerede har blitt tvunget til å gjøre i disse koronatider. Du kan spørre de som har blitt permittert om hvordan de takler dagene? Flere av de har gått fra 1 mill i lønn til 380k.

    15k er ingenting for en person med millionlønning.
    - Jeg har ikke et behov for å få opplæring innen skatt på hifisentralen om det er det du lurte på.
    - Interessant at du mener at du er berettighet til å bestemme eller ha en mening om hvordan andre familier skal leve mht inntekt og arbeid. Det er en klassisk sosialistisk tankerekke. Svaret er at det har du ikke noe med, og disse holdningene hører hjemme på historiens skraphaug.
    - Å rasere økonomien til oppegående mennesker som bidrar godt inn til statskassen er å skyte seg selv i foten. På et eller annet tidspunkt vil man gå tom for andres penger mht å holde liv i velferdssamfunnet. Det at folk sliter med AAP er selvslagt uheldig, men det hjelper ikke å trekke flere ned i søla. Da må vi heller få bedre løsninger til de som trenger det.
    - Mange i privat sektor står i fare for å bli permitert, om man allerede ikke har blitt det. Da hjelper det ikke å ta mer av inntektene deres mens de ennå har dem. Men, for mnage i statlig sektor som ikke bryr seg om dette så er det enklere å gi regningen til noen andre.

    Man snakker om andres egoisme i dette, med NULL selvinnsikt.
    Flesteparten i det private har ikke en lønning på over 700k, RRR. Flestepartren er ikke en gang i nærheten. Jeg skulle gjerne ha betalt 5 % ekstraskatt på inntekt over 700.000 kr. Jeg betaler trinnskatt med glede!

    Hvem som blir permittert er rimelig bingo. De får en inntektsnedgang på minst 30%. Tjener du millionen får du inntektsnedgang på 60 %.

    Og du er sur fordi noen foreslår at alle personer med inntekt på 1.000.000 kr skal få en inntektsnedgang på 15.000 kr, altså 1,5 %.
    Det er ikke helt bingo hvem som blir permittert, de finner du i privat sektor. Forslaget om lønnskutt hos alle de i Norge som har garantert inntekt er derfor ikke helt feil. Ettersom disse uansett finansieres av privat sektor og olje så kan vi like gjerne bruke oljefondet og sikre et viss omløp av penger.

    Jeg er oppgitt over forslaget til MDG på et prinsipielt grunnlag. De bruker krisen til å fremme sin politikk - som er forkastelig i seg selv. Å ramme familier som har en inntekt er et annet argument som viser at disse politikere selv ikke står i en reell arbeidssituasjon. De har heller ikke tenkt over at mange med høyere inntekt i disse dager står i reell fare for å miste innteksgrunnlaget.

    Hvis vi skal lære noe som helst av historien så er det å demme opp for radikale politiske krefter som ønsker å utnytte en krise for egen vinning. Et demokrati er svært sårbart, lett å miste og svært kostbart i få tilbake. De fungerer jo som et virus - de er ufarlige og små helt til de ikke er det lenger. Å le av høyreradikale eller andre ekstreme grupper har vi gjort før - til vi ikke ler lenger.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    For min del så har nedgang i rente mye større effekt en det skatteforslaget og det vil nok gjelde mange med høy lønn også. Personlig mener jeg de bør ta pengene ifra oljefondet. Det er derfor vi har det.
    Er det rett å skyve alle kostnadene på neste generasjon, bare fordi vi har muligheten? Oljefondet er der for å dekke pensjonene.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    4
    For min del så har nedgang i rente mye større effekt en det skatteforslaget og det vil nok gjelde mange med høy lønn også. Personlig mener jeg de bør ta pengene ifra oljefondet. Det er derfor vi har det.
    Er det rett å skyve alle kostnadene på neste generasjon, bare fordi vi har muligheten? Oljefondet er der for å dekke pensjonene.
    Ja i denne situasjonen så syntes jeg det
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    - Jeg har ikke et behov for å få opplæring innen skatt på hifisentralen om det er det du lurte på.
    - Interessant at du mener at du er berettighet til å bestemme eller ha en mening om hvordan andre familier skal leve mht inntekt og arbeid. Det er en klassisk sosialistisk tankerekke. Svaret er at det har du ikke noe med, og disse holdningene hører hjemme på historiens skraphaug.
    - Å rasere økonomien til oppegående mennesker som bidrar godt inn til statskassen er å skyte seg selv i foten. På et eller annet tidspunkt vil man gå tom for andres penger mht å holde liv i velferdssamfunnet. Det at folk sliter med AAP er selvslagt uheldig, men det hjelper ikke å trekke flere ned i søla. Da må vi heller få bedre løsninger til de som trenger det.
    - Mange i privat sektor står i fare for å bli permitert, om man allerede ikke har blitt det. Da hjelper det ikke å ta mer av inntektene deres mens de ennå har dem. Men, for mnage i statlig sektor som ikke bryr seg om dette så er det enklere å gi regningen til noen andre.

    Man snakker om andres egoisme i dette, med NULL selvinnsikt.
    Flesteparten i det private har ikke en lønning på over 700k, RRR. Flestepartren er ikke en gang i nærheten. Jeg skulle gjerne ha betalt 5 % ekstraskatt på inntekt over 700.000 kr. Jeg betaler trinnskatt med glede!

    Hvem som blir permittert er rimelig bingo. De får en inntektsnedgang på minst 30%. Tjener du millionen får du inntektsnedgang på 60 %.

    Og du er sur fordi noen foreslår at alle personer med inntekt på 1.000.000 kr skal få en inntektsnedgang på 15.000 kr, altså 1,5 %.
    Det er ikke helt bingo hvem som blir permittert, de finner du i privat sektor. Forslaget om lønnskutt hos alle de i Norge som har garantert inntekt er derfor ikke helt feil.

    Jeg er oppgitt over forslaget til MDG på et prinsipielt grunnlag. De bruker krisen til å fremme sin politikk - som er forkastelig i seg selv. Å ramme familier som har en inntekt er et annet argument som viser at disse politikere selv ikke står i en reell arbeidssituasjon. De har heller ikke tenkt over at mange med høyere inntekt i disse dager står i reell fare for å miste innteksgrunnlaget.
    Det lønnskuttet har de hatt i alle år. De offentlig ansatte tjener lavere enn de i det private, nettopp fordi de har jobbtrygghet. Det er alldeles ikke rettferdig at offentlig ansatte nå skal ha ytterligere kutt.

    Hvordan har folk med høyere inntekt større risiko for å miste inntektsgrunnlaget enn de med lavere inntekt? Den er jeg ikke med på. De med høy inntekt har i motsetning til de med lav, hatt alle muligheter til å sikre seg en solid buffer til å takle ev. arbeidsledighet.

    At familer har én inntekt er et valg de selv har tatt, og må ta selvfølgelig ta de konsekvensene det har. Noen har ikke tatt det valget og skal da motta uføretrygd.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    For min del så har nedgang i rente mye større effekt en det skatteforslaget og det vil nok gjelde mange med høy lønn også. Personlig mener jeg de bør ta pengene ifra oljefondet. Det er derfor vi har det.
    Er det rett å skyve alle kostnadene på neste generasjon, bare fordi vi har muligheten? Oljefondet er der for å dekke pensjonene.
    Ja i denne situasjonen så syntes jeg det
    Er ikke det passe egoistisk? De som går ut i arbeidsmarkedet nå blir knallhardt straffet. Man kan risikere en tapt generasjon grunnet tøft jobbmarked. Og vi som har jobb og ordnet oss sender dem regningen for hjelpetiltakene. Ikke snakk om at vi kan bidra ekstra med litt høyere skatter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.047
    Antall liker
    36.417
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    MGDs forslag er symbolpolitikk. Det går selvsagt an å finne gode argumenter for hvorfor høytlønte som er så heldige å fortsatt ha en jobb bør bidra mer. Baksiden av en konvolutt tilsier at forslaget kanskje drar inn litt under to milliarder i året fordelt på ca 350-400 tusen personer. Det er jo penger det også.

    Problemet er at det sparker ned strukturen i skattesystemet, hvor det må være en viss sammenheng mellom marginalskatt på lønnsinntekt, skatt på kapitalinntekt og bedriftsbeskatning. Nå er det nokså nøytralt om man tar ut inntekt som lønn i eget firma eller som overskudd og utbytte. Etter bedriftsskatt og skatt på kapitalinntekt betaler man ca 52 % skatt den veien, mens høyeste marginalsats på lønnsinntekt er ca 53 % inkludert arbeidsgiveravgift. Hvis man plutselig klasker på en «midlertidig» toppskatt som øker skatten på lønnsinntekt til 58 % begynner det å bli interessant å omorganisere seg litt, ta ut mindre i lønn og mer i utbytte. Hvis man er ansatt vil man kanskje vurdere å organisere seg som kontraktør i stedet. Det er ikke ønskelig, og inntekten fra forslaget blir fort en god del lavere etter slike skattetilpasninger.

    Hvis man først skal gjenåpne skattesystemet for muligheten til å organisere seg bort fra skatt behøves det et langt grundigere forarbeid enn bare å slenge ut et populistisk forslag som dette. Dødfødt.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    ^^

    - Det er ikke realistisk å holde viruset helt ut fra Norge da andre land har andre strategier, f.eks vår nabo Sverige.
    - Kostnadene med dagens tiltak er ikke holdbare og vil føre til rasering av økonomien.
    - Det er etter alt å dømme best å sikre en langsom immunitet i folket med tilpasset tiltak for å sikre at helsesektoren ikke blir overmettet.
    Du mener den Immunitet som videnskaben ikke Finder bevist for eksistere.

    Selv følge er det mulig at holde smitte ute av landet, (Hvor dan fanden tror du vi lykkes med at ta knekken på EMBOLA, Isolering var nøgle ordet) med strenge innreise tiltag, 2-4 ukers kontroller ankomst karantene, og ja det vil innebærer at du ikke kommer på ferie.
    De har funnet antistoffer, så det er ikke riktig at de ikke har funnet bevis for at den ikke eksisterer. De vet derimot ikke hvor lenge den varer, og i hvilken grad man utvikler antistoffer avhengig av sykedomsforløp. De trenger nok en god del mer tid før de kan bevise noe eller ikke, som er helt normalt i denne settingen. Immunitet kan også komme i form av en vaksine.

    Det er vanskelig å sammenlikne dette med EMBOLA. Det viruset dreper sine verter for raskt og det er lettere å holde kontroll. Smittegraden til Covid-19 er også høy, og så lenge de forskjellige kontintenter er i forskjellige faser med ulike strategier vil vi nok uansett ha en spredning globalt. Italia har fortsatt smitte i regioner som har hatt total lock down i 5-6 uker nå som eks.
    Ja, Italiensk, mama Mia, selv disiplinen er ikke eksisterende.

    Du er enig i at vi fik R ned på 0,7 hvilket vil sige at 10 smittede, kun smitter 7 nye.

    Forlengelse og oppstramming vil kunne bringe R væsenlig lengere ned, kansje ned til at vi-ruset, mister sit TAG, i befolkningen, da den trenger nye verter.

    Vis par over generationer, kun for 1 barn, overtid, ja da utdø,er familie træet
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    - Jeg har ikke et behov for å få opplæring innen skatt på hifisentralen om det er det du lurte på.
    - Interessant at du mener at du er berettighet til å bestemme eller ha en mening om hvordan andre familier skal leve mht inntekt og arbeid. Det er en klassisk sosialistisk tankerekke. Svaret er at det har du ikke noe med, og disse holdningene hører hjemme på historiens skraphaug.
    - Å rasere økonomien til oppegående mennesker som bidrar godt inn til statskassen er å skyte seg selv i foten. På et eller annet tidspunkt vil man gå tom for andres penger mht å holde liv i velferdssamfunnet. Det at folk sliter med AAP er selvslagt uheldig, men det hjelper ikke å trekke flere ned i søla. Da må vi heller få bedre løsninger til de som trenger det.
    - Mange i privat sektor står i fare for å bli permitert, om man allerede ikke har blitt det. Da hjelper det ikke å ta mer av inntektene deres mens de ennå har dem. Men, for mnage i statlig sektor som ikke bryr seg om dette så er det enklere å gi regningen til noen andre.

    Man snakker om andres egoisme i dette, med NULL selvinnsikt.
    Flesteparten i det private har ikke en lønning på over 700k, RRR. Flestepartren er ikke en gang i nærheten. Jeg skulle gjerne ha betalt 5 % ekstraskatt på inntekt over 700.000 kr. Jeg betaler trinnskatt med glede!

    Hvem som blir permittert er rimelig bingo. De får en inntektsnedgang på minst 30%. Tjener du millionen får du inntektsnedgang på 60 %.

    Og du er sur fordi noen foreslår at alle personer med inntekt på 1.000.000 kr skal få en inntektsnedgang på 15.000 kr, altså 1,5 %.
    Det er ikke helt bingo hvem som blir permittert, de finner du i privat sektor. Forslaget om lønnskutt hos alle de i Norge som har garantert inntekt er derfor ikke helt feil.

    Jeg er oppgitt over forslaget til MDG på et prinsipielt grunnlag. De bruker krisen til å fremme sin politikk - som er forkastelig i seg selv. Å ramme familier som har en inntekt er et annet argument som viser at disse politikere selv ikke står i en reell arbeidssituasjon. De har heller ikke tenkt over at mange med høyere inntekt i disse dager står i reell fare for å miste innteksgrunnlaget.
    Det lønnskuttet har de hatt i alle år. De offentlig ansatte tjener lavere enn de i det private, nettopp fordi de har jobbtrygghet. Det er alldeles ikke rettferdig at offentlig ansatte nå skal ha ytterligere kutt.

    Hvordan har folk med høyere inntekt større risiko for å miste inntektsgrunnlaget enn de med lavere inntekt? Den er jeg ikke med på. De med høy inntekt har i motsetning til de med lav, hatt alle muligheter til å sikre seg en solid buffer til å takle ev. arbeidsledighet.

    At familer har én inntekt er et valg de selv har tatt, og må ta selvfølgelig ta de konsekvensene det har. Noen har ikke tatt det valget og skal da motta uføretrygd.
    Ja. det er mange med høye lønningen i statlig sektor og i statlige eide selskaper - og som faller innenfor kategorien over 700K. Da er vi tilbake til poenget mitt - hvorfor skal man da ramme alle med lik inntekt, men helt forskjellig risikoprofil, likt?

    Det er nok en større overvekt med noe bedre betalt i privat sektor, men igjen, med en helt annen risikoprofil og spesielt i disse dager.

    Derfor er forslaget til MDG (nok engang) helt på trynet. I tillegg er innspillene her på effekt også et godt argument for at dette er et tulleforslag som kun har til hensikt å fremme deres egen politikk. Dette er noe man kunne ha forventet fra Rødt, som har en profil der de hele tiden fremmer forslag satt på spissen for å gjøre et poeng for sosial likhet - men i det minste er de ærlige på sin agenda. Fjerne sosiale ulikheter og fungere som vaktbikkje.

    MDG pakker ting inn i CO2 og Covid-19 og later som de har en bærekraftig politikk, mens de spiller på følelsene til unge mennesker som er utolmodige mht klimakrisen. Det gir meg svært dårlige vibber.

    Å ramme familier på en inntekt i disse dager når det er umulig å få seg jobb er en helt vanvittig dårlig ide. Det er sosialøkonomisk lite gunstig i tillegg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Sålenge den skatten er midlertidig så vil må jo kostnadene ved omorgniseringen vurderes også. Det er ikke gratis og uten risiko å omorganisere.

    Og med utbytte... hvis staten hadde fulgt opp med utbytteforbud under hjelpetiltak slik de så fornuftig gjør i Danmark og Polen så kunne de ikke akkurat tatt utbytte uten videre heller. Å organisere seg slik at man ikke er mottakelig for hjelpepakker er også en kostnad som må medberegnes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.047
    Antall liker
    36.417
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men "midlertidig" skatt har man sett før. Hvis norske politikere først åpner for å gjøre strukturelle endringer i skattesystemet ut fra kortsiktige populistiske hensyn kan jeg love deg at ganske mange advokater og tannleger blir hyperaktive med å se på alternative organisasjonsmodeller.

    Utbytteforbud for bedrifter som mottar statlig likviditet er helt klart et poeng, men et generelt utbytteforbud innført over natten for alle bedrifter ville i praksis stoppe lønnsutbetalingen til eiere av småbedrifter som har basert økonomien på den modellen. Fordelen med å ta ut inntekten den veien er at den kan tilpasses hva bedriften tåler der og da, slik at eieren absorberer en del av risikoen. Å hente ut inntekten som fast lønn reduserer risikoen for innehaveren, men øker den for bedriften.

    Hvis man skulle hindre skattetilpasning ved plutselig økt marginalskatt på personinntekt er det nettopp et slikt generelt utbytteforbud for småbedrifter man må innføre for å hindre tannleger, advokater, snekkere og rørleggere fra å omgå "coronaskatten". Eller man må ta seg tiden til å gå grundig gjennom hvordan endringer i person- og bedriftsskatt må henge sammen. Det har ikke MDG gjort, og det er ingen ting som tyder på at de engang har tenkt tanken.

    Nå er det et vesentlig poeng at dette er skattemessig nøytralt slik at man kan velge den modellen som passer best for eier og bedrift. Å begynne å tukle med det vil være et langt steg mot amerikansk ad hoc-beskatning, hvor det hele kommer an på hvem som har best kontakter i kongressen og hva man kan smyge inn på side 716 i en skattelov som vedtas en sen nattetime. Skaden man gjør da vil være uforholdsmessig stor, uansett hvilke populistiske argumenter man kommer opp med.

    Et forslag som dette gjør at min respekt for MDG som seriøst parti blir kraftig redusert. Råpopulisme. Eller inkompetanse.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    MGDs forslag er symbolpolitikk. Det går selvsagt an å finne gode argumenter for hvorfor høytlønte som er så heldige å fortsatt ha en jobb bør bidra mer. Baksiden av en konvolutt tilsier at forslaget kanskje drar inn litt under to milliarder i året fordelt på ca 350-400 tusen personer. Det er jo penger det også.

    Problemet er at det sparker ned strukturen i skattesystemet, hvor det må være en viss sammenheng mellom marginalskatt på lønnsinntekt, skatt på kapitalinntekt og bedriftsbeskatning. Nå er det nokså nøytralt om man tar ut inntekt som lønn i eget firma eller som overskudd og utbytte. Etter bedriftsskatt og skatt på kapitalinntekt betaler man ca 52 % skatt den veien, mens høyeste marginalsats på lønnsinntekt er ca 53 % inkludert arbeidsgiveravgift. Hvis man plutselig klasker på en «midlertidig» toppskatt som øker skatten på lønnsinntekt til 58 % begynner det å bli interessant å omorganisere seg litt, ta ut mindre i lønn og mer i utbytte. Hvis man er ansatt vil man kanskje vurdere å organisere seg som kontraktør i stedet. Det er ikke ønskelig, og inntekten fra forslaget blir fort en god del lavere etter slike skattetilpasninger.

    Hvis man først skal gjenåpne skattesystemet for muligheten til å organisere seg bort fra skatt behøves det et langt grundigere forarbeid enn bare å slenge ut et populistisk forslag som dette. Dødfødt.
    En veldig pedagogisk og god forklaring. Synd at MDG ikke har tilgang på noen med en slik innsikt + formidlingsevne.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    Det norske skattesystemet er temmelig smart designet som Asbjørn er inne på. Uavhengig av hva avisene skriver om skattelister osv så får staten inn så ca det samme uansett hvilken vei man tar det, det blir bare et spørsmål om på hvilket nivå i systemet skatten blir betalt inn. Om det er selskapsbeskatning, utbyttebeskatning eller skatt på personinntekt. Det hele er symmetrisk og fint og å plutselig kødde med dette er, vel, veldig dumt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Med dette som bakteppe - samt en opptrappende krise på Covid-19 og en enda større krise mht klima - synes jeg at det på tide å ta dem på alvor. De har en økende opplsunting basert på populistiske og vikarierende utsagn.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli intressant å følge

    Texas lt. Gov Dan Patrick: ‘There are more important things than living’ during pandemic
    By Lee BrownApril 22, 2020 | 7:29am | Updated

    The lieutenant governor of Texas is pushing to completely reopen the Lone Star state — insisting “there are more important things than living” during the coronavirus pandemic.

    “In Texas, we have 29 million people and we’ve lost 495,” Lt. Gov. Dan Patrick, 70, told Fox News, calling it a “low” death rate.

    “Every life is valuable, but 500 people out of 29 million and we’re locked down, and we’re crushing the average worker. We’re crushing small business. We’re crushing the markets. We’re crushing this country,” Patrick told interviewer Tucker Carlson Monday night.

    “There are more important things than living. And that’s saving this country for my children, and my grandchildren and saving this country for all of us,” he insisted, echoing comments he made earlier in the pandemic.

    “And I don’t want to die, nobody wants to die, but man, we got to take some risks and get back in the game, and get this country back up and running.

    Enlarge ImageA few hundred Texans flaunt social distancing guidelines in an InfoWars inspired rally at the Texas Capitol.
    A few hundred Texans flaunt social distancing guidelines in an InfoWars inspired rally at the Texas Capitol.Bob Daemmrich/ZUMA Wire
    “We cannot endure this much longer.”

    Patrick insisted that “Democrats have total control” and are “destroying our country” with lockdowns which were based on “the wrong numbers, the wrong science.”

    “It’s time to get back to work. Texas is taking the lead, and we’re going to get rolling,” he insisted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    Svensk pressekonferanse nå. Økning i Intensivpasienter, men økningen skjer utenfor Stockholm - der den ligger i ganske bra balanse mellom pasienter inn og ut. Det begynne å skje en del ting andre steder i Sverige. Fortsatt mye etterslep i rapporteringen av dødsfall.Fortsetter å ligge en del under kapsitetsgrensen i intensivtjenesten (mer enn 20% ledig), både i Stockholm og andre steder og minner igjen om at for at det skal forbli slik må folk følge oppfordringene fortsatt. Det er store regionale variasjoner og er mer presset i enkelte små regioner hvor 70-90% av de intensivinnlagte er det ifm Covid-19.

    Ang modellen de har laget kommer de med ny info i morgen. Det er en feilspesifiert variabel i modellen som holdes konstant mens den skulle endre seg) som gjør at den omtalte sansynligheten for uoppdagede tilfeller går til himmels når de tilpasser kurven til tilgjengelige data. Tegnell sa at den ikke endrer de grunnleggende innsiktene modellen gir, hva nå det betyr. Men ha sa at det kun endrer seg med noen få dager ang når Stockholm når (eller nådde) smittetoppen. Det endrer heller ikke på den grunnleggende konklusjonen om at rundt 1/3 i Stockholm er eller har vært smittet.

    Om man skal tro dette så har vi et tilfelle av some garbage inn, slight garbage out, men vi får se hva de kommer med i morgen og det er fortsatt en matematisk modell, ikke faktiske prøver, det må man heller ikke glemme og konfidensintervallene er ganske vide.

    Men feilen ble forklart som at oppdagede tilfeller ikke forandret seg mens modellen gikk fremover i tid så det ville ikke overraske meg om andel uoppdagede tilfeller estimeres til å være en god del lavere enn hva som var tilfelle i den forrige kjøringen.

    Me får sjå.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Joda, men "midlertidig" skatt har man sett før. Hvis norske politikere først åpner for å gjøre strukturelle endringer i skattesystemet ut fra kortsiktige populistiske hensyn kan jeg love deg at ganske mange advokater og tannleger blir hyperaktive med å se på alternative organisasjonsmodeller.

    Utbytteforbud for bedrifter som mottar statlig likviditet er helt klart et poeng, men et generelt utbytteforbud innført over natten for alle bedrifter ville i praksis stoppe lønnsutbetalingen til eiere av småbedrifter som har basert økonomien på den modellen. Fordelen med å ta ut inntekten den veien er at den kan tilpasses hva bedriften tåler der og da, slik at eieren absorberer en del av risikoen. Å hente ut inntekten som fast lønn reduserer risikoen for innehaveren, men øker den for bedriften.

    Hvis man skulle hindre skattetilpasning ved plutselig økt marginalskatt på personinntekt er det nettopp et slikt generelt utbytteforbud for småbedrifter man må innføre for å hindre tannleger, advokater, snekkere og rørleggere fra å omgå "coronaskatten". Eller man må ta seg tiden til å gå grundig gjennom hvordan endringer i person- og bedriftsskatt må henge sammen. Det har ikke MDG gjort, og det er ingen ting som tyder på at de engang har tenkt tanken.

    Nå er det et vesentlig poeng at dette er skattemessig nøytralt slik at man kan velge den modellen som passer best for eier og bedrift. Å begynne å tukle med det vil være et langt steg mot amerikansk ad hoc-beskatning, hvor det hele kommer an på hvem som har best kontakter i kongressen og hva man kan smyge inn på side 716 i en skattelov som vedtas en sen nattetime. Skaden man gjør da vil være uforholdsmessig stor, uansett hvilke populistiske argumenter man kommer opp med.

    Et forslag som dette gjør at min respekt for MDG som seriøst parti blir kraftig redusert. Råpopulisme. Eller inkompetanse.

    Situasjonen er låst. Vi kan ikke øke skattene på høytlønnede. Meget beleilig, for de som ønsker at skatten skal ned, ned og atter ned.

    At MDG får flertall for en skatteøkning er usannsynlig, men tanke bør ligge der. Skattetrykket i Norge er ikke så høyt slik som høyresiden påstår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.047
    Antall liker
    36.417
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan godt velge å øke skattetrykket, men da må man ta seg tiden til å tenke gjennom hvordan man gjør det riktig. Det forutsetter en grunnleggende forståelse av hvordan skattesystemet fungerer, noe MDG ser ut til å mangle. Og det er den velvillige tolkningen av forslaget. Den vrangvillige er at dette er rå populisme mot bedre vitende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    Det kuleste i pressekonferansen var at journalisten fra Le Monde svarte på Tegnells engelske åpningshilsen med "jäg talar svenska" og snakket på utmerket, men ikke morsmålskvalitet-svensk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    Det er heller ikke veldig mye som tilsier at de ser for seg at Sverige er tilbake til noen normal med det første. Ble spurt om Allsvenskan kunne starte med kamper 14. juni og om det var en rimelig dato. Da svarte han fullstendig uten betenkningstid "inta med publik".De vet heller ikke når de kan endre på reiserådene sine osv. Det er lett å tenke at Sverige har kommet veldig langt i denne pandemien, men det snakkes egentlig kun om Stockholm hele tiden, i resten av Sverige er det stort sett så få tilfeller rundomkring at det ikke er mulig å si noe vettugt eller lange gode prognoser.

    Tegnell kom også med et lite stikk til de som har stengt ned alt mulig og at de landene får mye større problemer når de etter hvert skal begynne å åpne opp ting - siden Sverige har stengt betydelig mindre i utgangspunktet trenger ikke de være like redde for hva som skjer nå de åpner opp for ett eller annet.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vi har i vores visdom sent barn og pædagoer, lærere, ut for at møte

    50F904CC-DA75-4152-A7D2-6B6350247B31.jpg

    Dette

    620DFBDC-77E7-4E9E-84E8-E002BD5B91A1.jpg

    389B2C57-1125-4EA9-B9E3-C6F62EA33475.jpg

    21DC6CFE-9B59-464B-B80E-E5A3CDA809DC.jpg

    Så for vi håbe at de ikke bliver skades lidende

    C8B85FF7-FA1C-48F3-9736-7FB07B96A4FE.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Fulgt litt ekstra med på situasjonen i Tyskland i morges...ser rimelig grimt ut der også nå. Og: Digitaliseringa i skolen ligger fem år bak Norge, så tyske studenter har enda større problemer enn her. Ikke for å virke som en dommedagsprofet, men det forundrer meg ikke om svenskene mister ti tusen borgere før dette begynner å roe seg. Alt mens norske tall holder seg under tusen, hva coronadødsfall angår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    13.573
    Statsministeren har pressekonferanse i Sverige. De ser for seg langdistanse.

    Stefan Löfven:

    – När kommer vardagen tillbaka till Sverige, det är en fullt mänsklig fråga.

    – Men det går inte att säga något datum.

    Han säger vidare att det handlar om månader och inte veckor som vi kommer få leva under restriktionerna som råder nu:

    – Och det gäller även när det är soligt väder, säger statsministern.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn