Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har vært i karantene her forresten (Asbjørn er vel as we speak om jeg husker riktig). En ting er folk som bevisst gir faen og skryter av det som han smartingen i Trondheim, men jeg kan i utgangspunktet forestille meg at det i praksis kan være litt komplisert å holde seg hjemme i 10-14 dager med mindre man har lagt en solid plan for det på forhånd. Trenger eksempelvis ganske mye mat.

    I mars var det en bekjent av meg som var i karantene (ikke bekreftet smittet men hadde opphold seg i nærheten av noen som var) og vedkommende slet med at det var enormt lang leveringstid på Kolonial.no siden alle da hadde relativt mye angst og de ble nedringt med bestillinger. Aktuell person var også ute for å trene, men la turene til avsidsliggende steder i Oslomarka (kjørte egen bil dit) og gikk veldig sent på kvelden for ikke å møte noen andre.

    Jeg vil i utgangspunktet tippe at et begrenset omfang av karantenebrudd er ganske vanlig og i praksis temmelig vanskelig å kontrollere med mindre noen sladrer. Kompis av meg m/ familie praktiserte karantenen strengt, men det krevde en del hjelp av omgivelsene - fikk noen til å gå på butikkken og sette varene utenfor døra osv.
    Ute av karantene nå. :)

    Innreisekarantene er ikke så veldig vanskelig. Det er lov å gjøre nødvendige ærend på dagligvarebutikk og apotek, og ellers bevege seg omkring så lenge man opprettholder avstand. Familiemedlemmer er ikke automatisk i karantene. Kollektivtransport og personlig oppmøte på jobb er no-no. Så lenge man uansett jobber fra hjemmekontor gjør det minimal forskjell.

    Isolasjon ved bekreftet smitte er noe annet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det er ganske stor forskjell på å ta en tur i butikken en gang i uka eller en tur i skauen og det å oppføre seg helt normalt. Kontakthyppighet og -varighet er ganske sentrale komponeneter i hvor mange man evt klarer å smitte. Selv en mild form for karantene reduserer begge faktorene betydelig.
    Jo, men du blir aldri «ferdig»; jfr New Zealand og Island...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Ute av karantene nå. :)

    Innreisekarantene er ikke så veldig vanskelig. Det er lov å gjøre nødvendige ærend på dagligvarebutikk og apotek, og ellers bevege seg omkring så lenge man opprettholder avstand. Familiemedlemmer er ikke automatisk i karantene. Kollektivtransport og personlig oppmøte på jobb er no-no. Så lenge man uansett jobber fra hjemmekontor gjør det minimal forskjell.
    Ok - trodde faktisk det var strengere enn det. Da er det muligens diskutabelt hvor effektiv en eventuell innreisekarantene fra "røde" land faktisk er - om man nå er smittet uten å vite om det så er sannsynligheten for at familiemedlemmer også blir smittet vel et sted ikke så langt unna 100% og da skal det ikke mye til før det sprer seg utenfor husets fire vegger i alle fall.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Burde hun sagt noe ala "Fordi vi erkjenner at en betydelig del av befolkningen er såpass tette som de faktisk er så ser vi oss nødt til å erklære Sverige rødt m/ karanteneplikt med umiddelbar virkning" eller gjelder kravene om klar tale kun når man skal innrømme feil?

    Hva har vi sett så langt? Folk har ikke vært redd for smitte, de har vært redd for karantenen. Billig øl og tobakk er utrolig drivkraft. Nå er det siste sjanse på en måneds tid, kanskje et halvår. Selvsagt vil folk benytte seg av den. Et veldig kjent markedsføringstriks er Kjøp nå, for i morgen er det ikke tilgjengelig.

    Å varsle om at om 3 dager stenger vi grensen er en innbydelse til at folk flest skal kjøre over de neste 3 dagene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke så lett å kommunisere med kveget, tydeligvis. Problemet ser ut til å først og fremst være folk.


    For den som evt måtte tro at klar tale var det faktiske problemet med folka valg om å ta seg en tur utenlands.


    Onsdag klokka 14 kom statsminister Erna Solberg med den offisielle beskjeden: Hjemmekarantene innføres igjen fra midnatt natt til lørdag ved grensekryssing og hjemkomst fra vårt svenske nabofylke Värmland.

    Samtidig oppfordret statsministeren nordmenn som kan tenke seg «en svipptur for å handle disse dagene» om å holde seg hjemme
    ...

    Mindre enn en time etter statsministerens pressekonferanse var det som en armada norske biler og kunder her. Både her og på norsk side hadde vi ventet på dette. Når det var offisielt bekreftet skjedde det noe fort, sier ICA-sjefen i Töcksfors til Dagbladet etter at butikken har stengt.

    Torsdag og fredag har han fått innkalt alt tilgjengelig hjelpemannskap for å ta unna for norske kunder.
    De var enda raskere da myndighetene åpnet opp for sydenreiser tidligere i sommer, da økte bestillingene på nett med flere hundre prosent mens pressekonferansen pågikk.


    For charterreiser og pakketurer ble det søkt hele 442 prosent mer enn fredagen før.

    – Jeg har ikke sett noe lignende før. Det tok av som en rakett mens reiserådene ble gitt, sier sjefen for Finn reise, Terje Berge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Problemet er altså først og fremst folk?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Folk forholder seg til det som blir sagt og gjort fra desombestemmer (ikke alle da...) og da går det som det går.
    Tja, jeg har i alle fall forstått signalene fra norske myndigheter dithen at reiser til utlandet bør unngås og fått med meg gjentatte oppfordinger om å legge ferien til Norge. Vi kansellerte vår utenlandssommerferie i mai og la nye planer, det gjorde også stort sett alle jeg kjenner. Vet om noen som har vært en snartur i Danmark, men selv de som har feriehus i Spania har latt være å dra dit i år.

    Men kanskje det er jeg som er treig?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Likevel er det noen tusen som har oversett rådene og reist. Tror likevel flertallet lytter og er lydige men det blir mye styr med de få som gir f...

    Samtidig så er det også fascinerende å se på bilder fra f.eks. pakka badeplasser i går, de tok ikke mer hensyn der enn en gjennomsnittlig småfull student i en eller annen park, kanskje det var foreldrene som var og badet?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Selvsagt er problemet folk.

    Det var en grunn til at kineserne bokstavelig talt spikret folk inne for å begrense smitten i februar. Folk.

    I Norge har vi en statsleder som sier at om 3 dager stenger vi grensene, og så blir vi sjokkerte av at folk strømmer over grensene før den stenges.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    men du argumenterer fremdeles med at jeg gjør intet galt (vet du det) og norge er et flott land.

    som jeg har sagt, vi har intet å bekymre oss over når gud er god.

    jeg frykter sånne som deg.
    Hvis du er seriøs her, anbefaler jeg psykolog. Eller finn noe reellt å være bekymret for. For overvåking i Norge kommer aldri til å gjøre deg noe vondt. Men andre hendelser kan muligens det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis du er seriøs her, anbefaler jeg psykolog. Eller finn noe reellt å være bekymret for. For overvåking i Norge kommer aldri til å gjøre deg noe vondt. Men andre hendelser kan muligens det.
    Her har vi en amerikansk jussprofessor som sier at du aldri skal snakke med politiet, uansett hvor uskyldig du er. En rutinert politimann bekrefter deretter at alt professoren sier er korrekt.

    Ta deg 20 miutter og lytt til hva professoren har å si. Reflekter over hva som kan overføres til generell overvåking av deg som uskyldig person.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje man burde tvinge alle til å spise sunt og trene også. Det ville jo spare helt utrolig mange leveår. Inngripende tiltak i den personlige friheten? Ja, men det er ganske inngripende med lockdown (feks å forby folk å jobbe) også:LOL:
    Problemet er selvsagt at det er en viss forskjell på hva man gjør med egen helse (personlig frihet selv om man godt kan lufte utfordringene med mektige krefter innen markedsføring osv), og hva man gjør med andres helse. Fedme og latskap er ikke smittsomt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har venta på denne e.l.


    Utvid dette til 3-4 uker. Folk har nok litt på lager før de blir 100% edruelige!
    Men det vil selvsagt aldri skje!
    Tror det ville være siste spiker i kista for Erna og hennes drøm om gjenvalg.
    Selv ikke trusler om røde skatteøkninger vil få folk til å tilgi et slik grep!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det som feiler folk ? Håper han blir bura inne i Doha lenge.

    Tror vedkommende ikke er så glad for denne avgjørelsen når han ser innsiden av det lokale fengsel. De er ikke kjent for å sy puter under armene på kjeltringer!

    Det eneste som kan berge ham er at han er nær slektning til den lokale sheiken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Utvid dette til 3-4 uker. Folk har nok litt på lager før de blir 100% edruelige!
    Har selvsagt malt, maltkvern, humle i fryseren gjær i kjøleskapet om slik en nød skulle ramme nasjonen.

    Men empirien fra mars/april tilser uansett at det neppe er nødvendig. Nå vet de neppe eksakt hva som funket og ikke og hvor mye i den store miksen av tiltak og endring i adferd, men det så i alle fall ut til at smitten forsvant raskt selv med ølsalg i butikkene og åpent Vinmonopol. Det var vel også øl i kranene på severingssteder utenfor Oslo?

    Men man vet aldri i disse tider, så skal ut for å leske strupen i Oslo i dag mens det fortsatt er lov.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har vært i karantene her forresten (Asbjørn er vel as we speak om jeg husker riktig). En ting er folk som bevisst gir faen og skryter av det som han smartingen i Trondheim, men jeg kan i utgangspunktet forestille meg at det i praksis kan være litt komplisert å holde seg hjemme i 10-14 dager med mindre man har lagt en solid plan for det på forhånd. Trenger eksempelvis ganske mye mat.

    I mars var det en bekjent av meg som var i karantene (ikke bekreftet smittet men hadde opphold seg i nærheten av noen som var) og vedkommende slet med at det var enormt lang leveringstid på Kolonial.no siden alle da hadde relativt mye angst og de ble nedringt med bestillinger. Aktuell person var også ute for å trene, men la turene til avsidsliggende steder i Oslomarka (kjørte egen bil dit) og gikk veldig sent på kvelden for ikke å møte noen andre.

    Jeg vil i utgangspunktet tippe at et begrenset omfang av karantenebrudd er ganske vanlig og i praksis temmelig vanskelig å kontrollere med mindre noen sladrer. Kompis av meg m/ familie praktiserte karantenen strengt, men det krevde en del hjelp av omgivelsene - fikk noen til å gå på butikkken og sette varene utenfor døra osv.

    Har ikke sittet i karantene, men vært i isolat stort sett siden dette begynte. Redusert imunforsvar er ikke det beste å møte Corona med!
    Har holdt meg inne, og holdt meget god avstand til andre de gangene jeg har vært ute. Kjørt egen bil og kun hatt kontakt med helsepersonell og nærmeste familie.
    Litt kjedelig i lengden, men det slår alternativet.
    Nå er kreften slå ned for denne gangen og imunforsvaret er oppe på noe i nærheten av normale verdier så jeg har tilatt meg å være mere ute. Men avstand holder jeg fortsatt og spriter hendene så godt jeg kan. Gift med en sykepleier, dere vet disse som i følge LO ikke har gjort seg fortjent il lønnsøkning, og da lærer man tidlig i forholdet viktigheten av å vaske hendene titt som ofte! Ektefellen har også god tilgang til faktaopplysninger om lokal smittesituasjon så hav man gjør, når og hvordan styres selvsagt i forhold til dette.
    Fire flyreiser og tur med kielferga er kansellert, det samme med høstens 2 uker på Rhodos. Så får vi se om reiseforsikringen lar seg fornye ved neste forfall?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har selvsagt malt, maltkvern, humle i fryseren gjær i kjøleskapet om slik en nød skulle ramme nasjonen.

    Men empirien fra mars/april tilser uansett at det neppe er nødvendig. Nå vet de neppe eksakt hva som funket og ikke og hvor mye i den store miksen av tiltak og endring i adferd, men det så i alle fall ut til at smitten forsvant raskt selv med ølsalg i butikkene og åpent Vinmonopol. Det var vel også øl i kranene på severingssteder utenfor Oslo?

    Men man vet aldri i disse tider, så skal ut for å leske strupen i Oslo i dag mens det fortsatt er lov.
    Bare et lite appropos: her forklarer du ved egen adferd hvorfor folk drar til Sverige i dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Bare et lite appropos: her forklarer du ved egen adferd hvorfor folk drar til Sverige i dag.
    Det var ment som en spøk. Treffet ble planlagt i god tid før denne pressekonferansen ble holdt eller Raymond viftet med sablene. Om det blir skjenkestopp i Oslo bryr jeg meg personlig svært lite om, under normale omstendigheter er jeg på pub kanskje en gang i måneden. Jeg har imidlertid ikke noen angst for å begi meg i retning sentrum (men kommer til å spasere både frem og tilbake) og vi er såpass gamle at vi møtes på rolige steder helst uten mye folk.

    Å dra på harrytur selv om det er "lov" og lageret er tomt for slikt jeg kjøper der har jeg selvsagt ikke vurdert å dra for å resupplere selv om det var "grønt" en stund.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, nettopp. Folk føler ingen angst. Smitte er noe de bare leser om i avisen. Tenk på de stakkarsene som var på pub i Moss. Slikt vil aldri skje meg! Skulle det være en smittet på puben, så blir det 10 dagers karantene på meg. Jeg får ikke smitten selv, for mitt immunforsvar er verdens beste og vil slå det ned på 1-2-3.

    Slik er det utrolig mange nordmenn som tenker. Derfor reiser de til Sverige. Derfor reiser de på pub. Og det er derfor folk kjører en bil de vet vil bli underkjent i EU-kontrollen om 2 uker. Ulykken skjer ikke meg.


    Ikke misforstå. Jeg sier ikke at folk ikke skal ut og ha det gøy. Jeg sier bare at den frihet under ansvar er noe forbaska tull, for folk flest har bevist utallige ganger at de ikke klarer å ta det ansvaret. Spesielt ikke når de ikke har noe personlig å tape.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Jeg ser ikke noe galt i å gå ut å ta noen øl med noen kompiser i Oslo nå. Jeg ser heller ingen grunn for å ha noen angst for å dra inn til Oslo sentrum i disse tider. Av risikoene jeg utsetter meg for gjennom et hvilketsomhelst år kommer corona nok svært langt nede på listen om man skal rangere de etter vektet sannsynlighet for at noe skal gå ille.

    Å gå rundt å være livredd for å få Corona ser jeg ikke spesielt mye konstruktivt ved for min del. Følger retningslinjene stort sett selv om det sikkert glipper en gang i blant, det er gjort en rekke tiltak på jobben osv. Slik situasjonen er nå får jeg det nesten helt sikkert ikke og gjør jeg det går det nesten helt sikkert temmelig bra. Dette kan endre seg til at jeg sannsynligvis / nesten helt sikkert får det, men med overveiende sannsynlighet går det bra for min del.

    Folk for gjøre seg opp sin egen mening, men for min del er dette det eneste som funker for meg på ubestemt tid. Hadde dette genuint vært skitfarlig hadde jeg sikkert oppført meg på en annen måte. Nå er det en mild unntakstilstand på ubestemt tid, enhver får tilpasse seg etter det og fortinnsvis ikke utsette andre for fare. For meg er det, som nevnt flere ganger, ganske enkelt siden basale forhåndsregler krever ganske lite endring i adferd. Jeg har relativt god forståelse for at andre kan vurdere dette annerledes avhengig av livssituasjon osv.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Tror den er bak en mur så her en kopi;

    6 prosent av britene, 3,4 millioner, har trolig vært koronasmittet

    6 prosent av Englands befolkning, 3,4 millioner, har trolig vært smittet av koronaviruset, mener britiske forskere.

    Helsemyndighetene har påvist koronasmitte hos i underkant av 314.000 briter, men over ti ganger så mange har trolig hatt viruset i kroppen bare i England, ifølge en studie utført ved Imperial College.

    Forskerne der har tatt prøver av 100.000 vilkårlig utvalgte frivillige og fant at en stor andel av dem hadde antistoffer mot covid-19 i kroppen, et tegn på at de har vært smittet.

    Undersøkelsen ble avsluttet ved utgangen av juni og viste at London hadde den høyeste andelen smittede, hele 13 prosent.

    Smitteraten blant svarte, asiater og i andre minoritetsgrupper viser seg å være to til tre ganger så høy som hos hvite.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    En kompis meldte pass til øleventen i går kveld. Han har fått en forkjølelse og skal da pr. retningslinjene teste seg. Han bor i Oslo, så det er selvsagt ikke mulig i praksis. En annen hadde en kollega som bor i Bærum. Han fikk test og svar samme dag som han spurte om det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å være i hjemmekarantene bør ikke være noe problem.
    Ja, for folk som har lopper i blodet vil jo alt oppleves som krise, men om man ser på "vanlige folk" så bør dette gå greit.
    I starten av coronaperioden tok jeg frivillig hjemmekarantene for å teste hvordan det ville oppleves dersom det faktisk ble nødvendig. Hver onsdag var jeg ute en tur (fordi jeg hadde faste avtaler hos legen hver onsdag i den perioden), og da stakk jeg innom kontoret og så butikken på vei hjem. Resten av uka var jeg inne i min egen leilighet. Alene.
    Ja, det var litt kjedelig, men det var virkelig ikke noe problem. Å handle en gang i uka var null stress. Eneste var at jeg savnet ferskt brød på slutten av uka, siden jeg ikke baker selv.
    Andre i nabolaget benyttet kolonial.no eller fikk andre til å handle for seg. Tror jeg hadde noen som var i reell karantene, for de fikk mat satt utenfor døra si fra kolonial.no

    Jeg klarte meg helt fint i en ukes karantene hver uke de første seks ukene av coronaperioden, før jeg begynte å lufte meg selv litt oftere.
    Selvsagt ble det ensomt.
    Selvsagt ble det passivt.
    Selvsagt ble jeg feitere.

    Men jeg klarer virkelig ikke å se at det skal være et stort teknisk problem eller en absurd mental belastning å måtte holde seg inne hos seg selv 10 dager for å være sikker på at man ikke fungerer som koronadistributør.
    For de som får en overraskende karantene kasta i fjeset, så har vi allerede diskutert viktigheten av å ha tre dagers forsyninger tilgjengelig. Og innen den tida bør man ha klart å enten få noen til å handle for seg, eller få levert noe på døra fra leverandør. Og om man lever så isolert at det hverken finnes folk eller bedrifter i mils omkrets som kunne ha gjort noe slikt, så har man vel sannsynligvis mer enn tre dager med forsyninger liggende også.

    Mulig dette innlegget ser ut til å være skrevet med voldsomme skylapper, for jeg merker jeg har problemer med å sette meg inn i en situasjon hvor dette skulle ha vært skikkelig krise.

    Altså, om du brekker beina så holder du deg jo inne en stund da også. Eller om du får influensa. Det går jo helt fint, selv om det da innebærer betydelig mer ubehag.
    Hvorfor skal dette være så mye vanskeligere?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir noen spennende uker fremover.

    Det er litt vanskelig å tolke det som skrives om de ulike smitteutbruddene. På Oslo vest sier de at de har kontroll - jeg tolker det som de har oppnådd veldig tett på 100% smittesporing. Mitt inntrykk er at det er slik vi har hatt det i Norge i et par måneder. At man finner ut hvor alle er smittet - og følgelig kan kontakte alle de har vært i kontakt med. Slik sett er ikke smitteutbruddene på feks Hurtigruta så veldig "farlige" fordi det er liten sjans for at det gir smitte ute i samfunnet.

    I Trondheim har man nå fått smitte man ikke kjenner opphavet til - og det er vel en risiko for at det etterhvert også flere andre steder vil dukke opp smitte uten kjent opphav. Det er ganske åpenbart for meg at selv med dagens smitteverntiltak - så har vi en R over 1 dersom smittesporingen ikke greier å "ta ut" de som blir smittet.

    I så måte er det bekymringsfullt med stigmatisering av de som blir smittet og grupper som ikke tar smittevern like alvorlig. Det prates mye om testing. Vi tester vel nå nesten 10 000 om dagen. Men testing kommer alltid til å være frivillig - og når det etterhvert er blitt så strenge karanteneregler så tror jeg etterhvert mange vil unngå testing - rett og slett fordi en positiv test innebærer 1) at hele familien får smittekarantene i ukesvis 2) at alle dine vennner/kontakter ringes og informerer om at du er blitt smittet (så får du ord på bygda at du har vært i Danmark eller på fest og blitt smittet) og 3) alt det styret det innebærer.

    Jeg tror kanskje man greier å presse smittekurven noe ned i en uke eller to - ved å slå ned de kjente utbruddene, men så tror jeg at den ikke kjente smitten vil begynne å spre seg når skoler/SFO, fotball og alt begynner å normalisere seg utover i september.

    Eller normalt og normalt - Skolen begynner med trafikklys gult - så skoleplassen er fortsatt delt opp i 16 kohorter. Litt kjipt selvsagt for de 4 gruppene som har fått hver sin firedel av fotballbanen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bergen innfører en forskrift som gjør det ulovlig å samle flere enn 20 personer på privaten. Byrådsleder mener at FHIs anbefaling om det samme ikke holder, og innfører derfor et forbud som gjør enklere for politiet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Folk har ikke vært redd for smitte, de har vært redd for karantenen. Billig øl og tobakk er utrolig drivkraft. Nå er det siste sjanse på en måneds tid, kanskje et halvår. Selvsagt vil folk benytte seg av den. Et veldig kjent markedsføringstriks er Kjøp nå, for i morgen er det ikke tilgjengelig.
    Samtidig må man jo smugle om "harryhandel" i det hele tatt skal lønne seg ;) . Edruelig beregnet er jo kjørekostnadene langt, langt høyere enn de fleste tenker på.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Bergen innfører en forskrift som gjør det ulovlig å samle flere enn 20 personer på privaten. Byrådsleder mener at FHIs anbefaling om det samme ikke holder, og innfører derfor et forbud som gjør enklere for politiet.
    Mitt tips er at vi får tilbake mange av tiltakene vi hadde hvis smitten øker og øker. Spørsmålet er om de stenger skoler og barnehager igjen, nasjonalt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Lite fokus på dette i media synes jeg. Burde ikke fokus på eget immunforsvar være en del av denne «dugnaden»?
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Lite fokus på dette i media synes jeg. Burde ikke fokus på eget immunforsvar være en del av denne «dugnaden»?
    Da må det nok komme en anbefaling fra myndighetene først på den faste pressekonferansen på Fredagene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Mitt tips er at vi får tilbake mange av tiltakene vi hadde hvis smitten øker og øker. Spørsmålet er om de stenger skoler og barnehager igjen, nasjonalt.
    Sånn går dagene med lokale høvdinger rundt forbi som skal vise «handlekraft».

    Sluttresultatet er geografiske forskjeller, bare rot og tøys og folks tillit til myndighetene forsvinner som dugg for solen. Hvorfor skal vi gidde å høre på myndighetens oppfordringer når ikke engang lokale offentlige høvdinger gjør det..

    For en dårskap som utspiller seg..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96

    Lite fokus på dette i media synes jeg. Burde ikke fokus på eget immunforsvar være en del av denne «dugnaden»?
    Hysj. Pass deg så du ikke krenker noen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samtidig må man jo smugle om "harryhandel" i det hele tatt skal lønne seg ;) . Edruelig beregnet er jo kjørekostnadene langt, langt høyere enn de fleste tenker på.
    Ikke hvis man har elbil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mitt tips er at vi får tilbake mange av tiltakene vi hadde hvis smitten øker og øker. Spørsmålet er om de stenger skoler og barnehager igjen, nasjonalt.
    Ulike lokale tiltak er svært fornuftig. Det vil være lokale smitteutbrudd som må kveles i startfasen før smitten kommer ut av kontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn