Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, du kan nå bare reise.
    Det er bare å definere ditt eget behov høyt nok - se på Asbjørn.
    Ja, det er ingen som hindrer å reise. Reiserådet gjelder «unødvendige» reiser. Der er det kanskje litt forskjell på et hustak som lekker og må fikses før høsten og en sightseeing-tur. Men hvis man vurderer det som nødvendig å reise, tar man også på seg ansvaret for å overholde karanteneregler og alminnelig fornuft både mens man er der og når man kommer tilbake. Det er ikke vanskeligere enn det.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.626
    Torget vurderinger
    2
    Å så bitter, nå har du forsvart en feilaktig strategi i flere måneder. En strategi som har medført tusenvis av døde uten å bære i nærheten av flokkimunitet (noe som forøvrig er meningsløst med et virus som driter på flokkimunitet) og fortsatt mater du på med personangrep og lett tilslørte hersketeknikker mot medlemmer som taler deg i mot. Du kan slutte nå
    Forsøk på latterliggjøring er vel en form for hersketeknikk. Kanskje flere som burde skjerpe seg?

6

65finger

Gjest
    Jepp og jeg innrømmer det.. lar meg provosere av besservissere uten kompetanse på emnet som kaller et hvert motarrgument som kverulering

Sist redigert av en moderator:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å så bitter, nå har du forsvart en feilaktig strategi i flere måneder. En strategi som har medført tusenvis av døde uten å bære i nærheten av flokkimunitet (noe som forøvrig er meningsløst med et virus som driter på flokkimunitet) og fortsatt mater du på med personangrep og lett tilslørte hersketeknikker mot medlemmer som taler deg i mot. Du kan slutte nå

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du hadde ingen problemer med å henvise til den da den viste stigende trend. Det ser ut til å være kontroll på de lokale utbruddene fra et par uker tilbake, og da peker jo kurven nedover igjen. Hva er feil med den kurven nå?

Du kan jo gjerne ta 7-dagers-snittet på 37 fra i går og 56 fra 12 august (to uker tilbake), plugge det inn i eksponensialfunksjonen din, og fortelle oss hva ditt nye estimat for Re er.
    Dette er det jeg mener med kveruleringen til Asbjørn.
    Skrevet på onsdag formiddag.

7 dagers snittet på tirsdag 25 august er ikke 37. Så det er i grunn bare 2 grunner til at Asbjørn har brukt dette i argumentet:
    1) Han skjønner ikke at VG sin graf blir regnet feil (Det er overraskende siden det er poengert mange ganger i tråden og Asbjørn bruker å være flink med tall)
    2) Han vil score et billig poeng, da han vet at feilen ikke kan bevises før det har gått noen dager.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.626
    Torget vurderinger
    2
    Jepp og jeg innrømmer det.. lar meg provosere av besservissere uten kompetanse på emnet som kaller et hvert motarrgument som kverulering
    Jeg er enig i at det ikke er så veldig nyttig å kalle motargumenter for kverulering. Da får man heller på en saklig måte forklare hvorfor man mener det er kverulering.

Har du forresten "kompetanse på emnet"? Noe av det som slår meg er vel at selv de som virkelig har "kompetanse på emnet" overhodet ikke er enige om hva som er "riktig" strategi. I tillegg kommer at det også er mange andre hensyn enn de rent smittefaglige som spiller inn. Full lockdown har feks en rekke veldig negative samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser (og sånn sett indirekte helsemessige konsekvenser) som også bør hensyntas. Slik jeg ser det blir det sånn sett en svært komplisert helhetlig vurdering som må gjøres for å vurdere hvilke land som har "riktig" og "feil" strategi. Fasiten får vi vel uansett ikke før om et par år kanskje.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan også tenkes at:
    3) Han ville illustrere at den samme måten å regne på som du brukte noen dager tidligere nå gir motsatt resultat, og oppriktig ville vite hvorfor det som var «riktig» da var «feil» nå. Det kan se ut til at den viktigste forskjellen er om det gir det resultatet du har bestemt deg for på forhånd eller ikke.

Kall det kverulering om du vil, men det var litt påfallende hvor brått det ble slutt på å trekke eksponensialfunksjoner gjennom to punkter og kalle det et estimat på Re.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er ingen som hindrer å reise. Reiserådet gjelder «unødvendige» reiser. Der er det kanskje litt forskjell på et hustak som lekker og må fikses før høsten og en sightseeing-tur. Men hvis man vurderer det som nødvendig å reise, tar man også på seg ansvaret for å overholde karanteneregler og alminnelig fornuft både mens man er der og når man kommer tilbake. Det er ikke vanskeligere enn det.
    Vel, det er vel ikke sikkert det er så enkelt; hva om reiseforsikring ikke gjelder og om du da havner på sykehus...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg forstår at det fortsatt drypper inn oppdateringer for de siste to-tre dagene. Det kan også tenkes at
    3) Han ville illustrere at den samme måten å regne på som du brukte noen dager tidligere nå gir motsatt resultat, og oppriktig ville vite hvorfor det som var «riktig» da var «feil» nå. Det kan se ut til at den viktigste forskjellen er om det gir det resultatet du har bestemt deg for på forhånd eller ikke.
    Vel, jeg heller vel mer mot at du faktisk ikke har skjønt at VG regner feil. vis du hadde skjønt det - så hadde du også skjønt at denne feilen alltid trekker kurven nedover på slutten i forhold til faktisk utvikling. Og da hadde du også skjønt at hvis kruven alikevel stiger - så kan man være trygg på at smitten er voksende. Det innrømmet du jo ikke før VG pilen var inne i mørkerødt. Og du har jo tatt feil av dette flere ganger - blant annet når du i midten av agust hevdet at R var langt under 1 etter Høie sin skjennepreken - du brukte samme kruve da, og tok feil da også.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Vel, det er vel ikke sikkert det er så enkelt; hva om reiseforsikring ikke gjelder og om du da havner på sykehus...
    trenger vel ikke reiseforsikring om man havner på sykehus i et EU/EØS-land?

Uansett tipper jeg det er ganske guffent å
    være i mye europeiske storbyer om dagen. Jeg skal i alle fall aldri på ferie til et sted med obligatorisk munnbind og masse restriksjoner på alt mulig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    Ja, det også. Innen EU / EØS mener jeg det offentlige dekker offentlige helsetjenester. Mao hvis du ender opp på et offentlig sykehus i Sverige eller Spania, så er du dekket. Trur eg. Men jeg er usikker på hvordan det fungerer i praksis.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg heller vel mer mot at du faktisk ikke har skjønt at VG regner feil. vis du hadde skjønt det - så hadde du også skjønt at denne feilen alltid trekker kurven nedover på slutten i forhold til faktisk utvikling. Og da hadde du også skjønt at hvis kruven alikevel stiger - så kan man være trygg på at smitten er voksende. Det innrømmet du jo ikke før VG pilen var inne i mørkerødt. Og du har jo tatt feil av dette flere ganger - blant annet når du i midten av agust hevdet at R var langt under 1 etter Høie sin skjennepreken - du brukte samme kruve da, og tok feil da også.
    På hvilken måte mener du at VG regner feil? Alle forstår jo at tallene for de siste dagene kan og vil bli oppdatert, så det er hele tiden en balansegang mellom hvor ferske vs hvor sikre tall man vil bruke. VG beskriver nokså presist hvordan de beregner sin trend.

Det stemmer at jeg sier «vent og se» en stund før jeg mener at trenden har endret seg. Det er jo nettopp fordi det er mye støy i tallene, og tilfeldige sammentreff utgjør ikke et trendskifte. På hvilken måte mener du at jeg tok feil med at R<1 i midten av august? FHIs tre forskjellige modeller peker alle mot en R på ca 0,7 på det tidspunktet, og jeg vil si at 0,7<1.

Det er forskjell på lokale utbrudd drevet av importert smitte og generell smitte i samfunnet som jeg nå ser på Västkusten. Hele poenget med å holde Re<1 er å unngå at de lokale oppblussingene blir til en landsomfattende bølge. Forøvrig er det litt fascinerende hvordan formen på kurvene for Sverige og Norge har fulgt hverandre de siste ukene, bare med ca 6x fler registrerte tilfeller i Sverige. I begge land ser det ut til at dette sensommerutbruddet begynte å dabbe av rundt 20 august. (De tallene endrer seg ikke lenger.) Hvorfor det?

Nyhetene her i Sverige domineres forresten av diskusjoner om ansvarsfordelingen mellom nasjonale, regionale og kommunale myndigheter for testing og smittesporing, mini-skandalen om de defekte testene, og potensialet for ny oppblussing av viruset til vinteren. Musikkprogrammer på radio snakker mye om döden och saknaden i dessa coronatider.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.585
    trenger vel ikke reiseforsikring om man havner på sykehus i et EU/EØS-land?

Uansett tipper jeg det er ganske guffent å
    være i mye europeiske storbyer om dagen. Jeg skal i alle fall aldri på ferie til et sted med obligatorisk munnbind og masse restriksjoner på alt mulig.
    Var en tur i Scotland i juli, i St. Andrews. Ikke storby akkurat, men dog. Der var det obligatorisk med munnbind i butikker og en del andre innendørs oppholds-steder - og ganske mye restriksjoner. Så vi gikk med munnbind i lomma og tok det på når det var påkrevd. Som turist var det helt OK ... vel og merke når man hadde en bordbestilling.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På hvilken måte mener du at VG regner feil? Alle forstår jo at tallene for de siste dagene kan og vil bli oppdatert, så det er hele tiden en balansegang mellom hvor ferske vs hvor sikre tall man vil bruke. VG beskriver nokså presist hvordan de beregner sin trend.
    Det var i grunn det jeg trodde.

Akkurat nå viser 7 dager snittet til VG 28 - som tilsier 28 x 7 = 196 smittede den siste uken. Og det er altså summen av registrerte smittede fra og med mandag 24 aug til og med i dag.

Men du skjønner jo også det at de som tar Coronatest i dag eller i går, og sikkert en del av de som tok test på fredag - ikke har fått svar på prøven sin ennå og derfor ikke er registrert i disse tallene. Bare det at de faktisk tar med dagen i dag i tallene - gjør at tallene blir 15% lavere enn de skulle ha vært. Og om vi regner med at det er en del av testene som bruker mer enn 1 dag for å bli testet - så gir denne feilaktive regnemåten trolig 20-25% feilaktig fall de siste dagene. Hvis man ser på snittet 3-4 dager bakover i tid - så er det ganske riktig, selv om det der også kommer noen slengere ekstra.

Og da ser smitteutviklingen slik ut når man ser på uker for å fjernet små variasjoner.

Og nå ser det heldigvis ut til at smitten har krøpet ned mot 40 om dagen.

Screenshot_2020-08-30 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og da ser smitteutviklingen slik ut når man ser på uker for å fjernet små variasjoner.

Og nå ser det heldigvis ut til at smitten har krøpet ned mot 40 om dagen.

Vis vedlegget 658725
    Hvorfor har den kurven samme form i august som den svenske kurven du postet tidligere, bare med ca 1/6 av antall tilfeller (ca 50 vs ca 300)? Kurvene begynner å gå nedover igjen omtrent samtidig. Den danske kurven også. Hvorfor det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her har du den norske kurven for snaut 2 uker siden. Den knekken er jo borte nå.

Screenshot_2020-08-16 Corona-viruset Status i Norden(1).png

edit:

Slik ser det ut i dag.
    Det er ingen knekk ned 10-12 aug.

Screenshot_2020-08-30 Coronaviruset Status i Norden.png

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    De unge mennesker er begyndt i skole istedet for og holde pirat fester hvor de drikker så meget at de ikke hved hvad de gør?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor har den kurven samme form i august som den svenske kurven du postet tidligere, bare med ca 1/6 av antall tilfeller (ca 50 vs ca 300)? Kurvene begynner å gå nedover igjen omtrent samtidig. Den danske kurven også. Hvorfor det?
    De gjør nok litt samme feil i Danmark og Sverige også.
    7 dagers snittet i Sverige er i dag 1,1/100k (På VG Kurven) som i grunn gjør hele Sverige grønnt. Mens det var over 2,0 i begynnelsen av uken. Jeg tror ikke det har falt så raskt.

De danske tallene følger jeg ikke ås nøye med på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen knekk ned 10-12 aug.
    Nei, men jeg skrev 20 aug. Glidende gjennomsnitt en uke bakover i tid begynner å gå nedover ca der. Hvorfor det, i alle tre land? Dette er allerede over en uke tilbake i tid, så det er ikke fordi tallene fortsatt ikke har kommet inn. Selv i västkust-kommunene var det lavere tall i uke 34 enn 33. Det er ved skolestart og det hele, så Drossel kan være inne på noe vesentlig denne gangen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men smittekurven for Norge er dalende, og når vi ikke bruker masker og jevnt over er ganske så likeglade med hva FHI anbefaler så må jo dette bety at vi i Norge er iferd med å oppnå flokkimmunitet vi også. Utrolig, men sant. ;)

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg rusler rundt på Gløshaugen og der kryr det av studenter og 1-meters regelen overholdes av noen få. Ingen bruker maske. I kantinene er det litt større avstand mellom bordene og i forelesningssalene sitter studentene på hver annen plass. Forelesningene streames på nettet, så de som ikke vil møte fysisk kan likevel følge forelesningene. Bordene vaskes mellom hver forelesning og det er mengder av antibac dispensere over alt. Ellers ser alt normalt ut.
    På Nordre og på det nye torget kryr det av folk - omtrent som normalt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg er på vei gjennom Østmarka fra øst til vest. Her er det så godt som ingen så alt normalt her også. Noen skarve dager i mars og april kunne man risikere å møte noen her, men det har heldigvis gått over.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.870
    Sted
    Trondheim
    Regner med at du var sarkastisk, weld?
    Jeg nevnte 2 av de stedene i Norges 3. største by der det vanligvis er stor trengsel. Det er det fremdeles - liten forskjell fra et normalt år, for å vise at disse "kraftige begrensningene og nedstengningen" man har i Norge ikke akkurat er så veldig synlige (her i Trondheim i hvert fall). Man kan jo ikke trekke generelle slutninger fra et enkelt datapunkt, men det virker ikke som om dagliglivet påvirkes så veldig mye for folk flest. Joda - kinoene har vært stengt en stund, og kulturlivet har nok fått en knekk. Det er litt lenger avstand mellom bordene i restaurantene, og man kan ikke sjenke alkohol etter midnatt. Vi kan ikke gå på Lerkendal, men det har egentlig ikke vært noe stort savn slik RBK startet sesongen. Den organiserte barneidretten er nok det som lider mest. Butikkene er like fulle som før.
    Jeg kan ikke tenke meg at det er veldig stor forskjell fra hvordan det er i Sverige, siden det jo er det landet vi sammenligner oss med.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men smittekurven for Norge er dalende, og når vi ikke bruker masker og jevnt over er ganske så likeglade med hva FHI anbefaler så må jo dette bety at vi i Norge er iferd med å oppnå flokkimmunitet vi også. Utrolig, men sant. ;)
    Ja, rart, det der. Jeg påstår slett ikke at det er «flokkimmunitet» i Norge, men er ganske fascinert av at helt parallelle smittekurver i Norge og Sverige er et sikkert tegn på flokkimmunitet i Sverige, men ikke i Norge. Riktignok er det 5-6x så mange tilfeller i Sverige, men likevel. Hvorfor gir ikke samme trend samme konklusjon?

Mye diskusjon om smittesporing her nå.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men jeg skrev 20 aug.
    Siden vi disktuterte hva som var feil med VG kurven - så viste jeg deg at VG kurven hele tiden knekker ned de siste 3-4 dagene. Og at det er fordi de regner snittet feil. Den faktiske endringen i snittet kommer jo i tillegg til dette.

Men - er du nå enig i at pga måten de regner snittet på så vil kurven alltid gi en lavere snitt de siste dagene enn det virkelig er?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Regner med at du var sarkastisk, weld?
    Jeg nevnte 2 av de stedene i Norges 3. største by der det vanligvis er stor trengsel. Det er det fremdeles - liten forskjell fra et normalt år, for å vise at disse "kraftige begrensningene og nedstengningen" man har i Norge ikke akkurat er så veldig synlige (her i Trondheim i hvert fall). Man kan jo ikke trekke generelle slutninger fra et enkelt datapunkt, men det virker ikke som om dagliglivet påvirkes så veldig mye for folk flest. .
    Nei, egentlig ikke. I våres var det påfallende mange i Oslomarka. Normalt er det nesten ingen, da var det kanskje fem ganger så mange som nesten ingen om jeg skal tippe. Nå er det nesten ingen igjen. Altså også noe som er normalisert.

Om noen hadde dumpet meg i Oslo helt uten kontekst nå ville ikke "pågående pandemi" være det første jeg tenkte på akkurat. Det er en og annen oddball med munnbind og håndsprit over alt, men ellers går det aller meste som normalt, i alle fall tilsynelatende. Som nevnt tidligere er det fint lite i mitt liv som er endret nå om dagen, den mest påfallende er at jeg har 50% hjemmekontor, men det er egentlig ganske digg og håper den ikke blir 0% når dette er over.

Jeg tok forresten offentlig transport i Oslo i dag for første gang siden mars. Siden det var søndags morgen gadd jeg selvsagt ikke ta med noen av de munnbindene jeg ikke har liggende. Det var heller ikke særlig mange som fant det påkrevet med det heller, men vi snakker ikke akkurat rushtid her. Tanken på å kjøpe et munnbind har ikke på noe tidspunkt streifet meg, for øvrig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, egentlig ikke. I våres var det påfallende mange i Oslomarka. Normalt er det nesten ingen, da var det kanskje fem ganger så mange som nesten ingen om jeg skal tippe. Nå er det nesten ingen igjen. Altså også noe som er normalisert.

Om noen hadde dumpet meg i Oslo helt uten kontekst nå ville ikke "pågående pandemi" være det første jeg tenkte på akkurat. Det er en og annen oddball med munnbind og håndsprit over alt, men ellers går det aller meste som normalt, i alle fall tilsynelatende. Som nevnt tidligere er det fint lite i mitt liv som er endret nå om dagen, den mest påfallende er at jeg har 50% hjemmekontor, men det er egentlig ganske digg og håper den ikke blir 0% når dette er over.

Jeg tok forresten offentlig transport i Oslo i dag for første gang siden mars. Siden det var søndags morgen gadd jeg selvsagt ikke ta med noen av de munnbindene jeg ikke har liggende. Det var heller ikke særlig mange som fant det påkrevet med det heller, men vi snakker ikke akkurat rushtid her. Tanken på å kjøpe et munnbind har ikke på noe tidspunkt streifet meg, for øvrig.
    Du er jo broren til Alexander Kristoff og med hjemmekontor i tillegg så går du nok klar et ev. behov eller påbud om munnbind :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men - er du nå enig i at pga måten de regner snittet på så vil kurven alltid gi en lavere snitt de siste dagene enn det virkelig er?
    Selvfølgelig, har aldri ment noe annet. Det er en konsekvens av måten tallene kommer inn på.

Men hvorfor begynner kurvene for glidende 7-dagers snitt i alle de nordiske landene å gå nedover igjen rundt 20 august? Det er mer enn en uke siden, så det skyldes ikke dette etterslepet i rapportering. Er det flokkimmunitet i alle landene, eller er det noe med adferdsmønstre, ferieavvikling, importert smitte etc?

R

rr30629

Gjest

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2
    muligens er det rett. men da er det en strategi som feiler stort. den stopper lite smitte, men sprer mistillit.
    Hva er galt med litt mistillit I denne sammenheng? Det er jo hele poenget , Mistillit til at omgivelsene er smittefrie. Å fjolle om at det er et problem er jo bare sprøyt for i si det rett ut.
    Når man ikke kan holde nok avstand der det bedre enn ikke noe. Heller det(munnbind) enn få nys og snufset fra medpassasjer spredt ut i omgivelsene. De holder ikke Som kirurgisk Smittestopp Men det er åpenbart bedre enn ingenting.
    Syns det er skuffende at såpass mange blåser i smittervern og konsekvenser , sånn er det vel når man selv er frisk og egoistisk. Vi som er klassifisert som multi-morbide kan ikke ta så lett på det....og må faktisk beskytte oss som best vi kan med munnbind og annet, mot de Friske unge arrogante drittsekkene Som driter i konsekvensene for sine medmennesker

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    I Norge er vel empirien så langt rimelig klar på at storstilt bruk av munnbind i gen pop ikke er spesielt nødvendig. I samfunn med mye smitte i omløp ser kanskje vurderingen noe annerledes ut, men det er så langt ikke spesielt mye som tyder på at det er ved munnbind slaget står.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er galt med litt mistillit I denne sammenheng? Det er jo hele poenget , Mistillit til at omgivelsene er smittefrie. Å fjolle om at det er er problem er jo bare sprøyt for i si det rett ut.
    Når man ikke kan holde nok avstand der det bedre enn ikke noe. Heller det enn få nys og snufset fra medpassasjer spred ut i omgivelsene. De holder ikke Som kirurgisk Smittestopp Men det er åpenbart bedre enn ingenting.
    Synd det er skuffende at såpass mange blåser i smittervern og konsekvenser , sånn er det vel når man selv er frisk og egoistisk. Vi som er klassifisert som multi-morbide kan ikke ta så lett på det....og må faktisk beskytte oss som best vi kan med munnbind og annet, mot de Friske unge arrogante drittsekkene Som driter i konsekvensene for sine medmennesker
    du må gjerne snakke forståelig

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det er også ganske farlig å snakke om hvor farlig Covid-19 er.

2. juni 2016 lekker et hvitt pulver ut av en pakke på postterminalen i Stokke i Vestfold. Hvitt pulver som i antrax og terrorangrep. Medarbeideren som ser pulveret, blir bekymret, roper på sjefen og utvikler raskt svie i nesen. Så får sjefen vondt i halsen.

Totalt blir 44 personer sendt til sykehus, 14 legges på isolat med kroppslige symptomer som pusteproblemer, sviende hals, rød hud og kløe. Men pulveret
    viser seg å være mel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn