Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Og håndhilsing, klemming o.l. vil gå permanent av moten.
    Det er mulig og sikkert noe folk flest vil ha små problemer med å forholde seg til om det blir en vane - det har jo nesten blitt det allerede forsåvidt, i alle fall med fremmede.

Det er en artikkel om fenomenet i Aftenposten i dag - rundtomkring i Europa er andelen av befolkningen som mener tiltakene er nødvendige ganske kraftig fallende rundtomkring. Det skyldes gjerne på at man har åpnet opp og prioritert økonomien fremfor helse (som om de var to separable saker), men jo mindre folk bryr seg jo lettere kan smitte spre seg også. I Belgia har visstnok andelen av befolkningen som synes tiltakene er nødvendige fallt fra 80% i mars til 30% nå.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De felaktiga provsvaren sträcker sig över en längre period – från mitten av mars till mitten av augusti.

Men nå kverulerer jeg sikkert bare igjen. ;)
    Ja, du gjør i grunn det.
    Og før du fortsetter - så var tematikken her hvorvidt disse feilene ville påvirke dagens karantenerestriksjoner. Så når jeg sier at de ligger tilbake i tid - så er poenget at det påvirker ikke smittebildet i dag - og reiserestriksjoner som du snakket om.

Her er bildet fra gårsdagens pressekonferanse - hvor tilfellene i hovedsak er fra uke 24 til 29 så vidt jeg kan se.

Det ble også sagt tydelig på pressekonferanse at dette ikke endret situasjonsforståelsen.
    Screenshot_2020-08-28 Senaste nytt om coronaviruset.png

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Avstanden vi føler naturlig varierer fra person til person og selvfølgelig hvor godt vi kjenner hverandre. I tillegg vil bosted og kultur påvirke hva som føles naturlig. Her har vi i Norge en fordel i forhold til mange andre land.

soner 2.jpeg

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.345
    Torget vurderinger
    1
    Avstanden vi føler naturlig varierer fra person til person og selvfølgelig hvor godt vi kjenner hverandre. I tillegg vil bosted og kultur påvirke hva som føles naturlig. Her har vi i Norge en fordel i forhold til mange andre land.

Vis vedlegget 658169
    Godt ein endeleg har ein fordel av å vera ein asosial faen :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.060
    Sted
    Oslo/Grebbestad

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    ganske bra fart i Frankrike om dagen. Synd ikke Marine Le Pen vant valget i sin tid. Med en kvinne ved roret hadde dette, eller forrige runde i våres, selvsagt aldri skjedd.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    C

cruiser

Gjest
    Det er nok ikke lenge til portforbudet.

Under förra veckan bekräftades 8 fall av covid-19 bland Strömstads invånare. En minskning efter den höga siffran 11 veckan innan, men fortfarande en hög nivå jämfört med övriga kommuner i regionen.

Blodrødt, etter fhi's retningslinjer, men fortsatt ikke så mange

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.679
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    8 i Strømstad er en del fler enn 3 i nabokommunen Halden. Hvis vi tenker på at Halden har 30000 innbyggere og Strømstad 13000 blir det hhv 6 og 1 pr 10k innbyggere - seks ganger så mye smitte på andre siden av Svinesund.

Verst i Sverige i uke 34 var Sotenäs (Smögen, Kungshamn) med 14 nye registrerte pr 10k innbyggere. Det er ti ganger så mye som Oslo (95 tilfeller på 693k innbyggere, ca 1,4 pr 10k).

Den verste uken (uke 32) i Indre Østfold var det 54 nye tilfeller på 45000 innbyggere, eller 12 pr 10k. Da stengte kommunen ned.

Kravet for «gul» sone er 2 pr 10k over to uker, altså 1 pr 10k pr uke. Västkusten er ca 10x over det kravet, og dermed blodrødt som nevnt.

Hva svenskene tenker å gjøre med det får du spørre dem om. Portforbud er neppe aktuelt, men med litt halvhjertede tiltak kan dette fortsette ganske lenge.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har Strømstad 6288 innbyggere da om ikke Wikipedia er feil. Såpass små kommuner bli jo røde om de får mer enn 1 smittet på 14 dager - så det er ikke kjemperart at de blir røde.

Det er uansett bare 8 smittede. Om det fortsetter slik på dette vanvittig høye nivået i et par måneder til så kan det til og med hende at 1 person må legges inn på sykehus.

Men dere står jo fritt til å reise til alle andre landene som ikke følger svenskenes idiotiske strategi.

Screenshot_2020-08-28 Coronaviruset Reiseråd.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Verst i Sverige i uke 34 var Sotenäs (Smögen, Kungshamn) med 14 nye registrerte pr 10k innbyggere. Det er ti ganger så mye som Oslo (95 tilfeller på 693k innbyggere, ca 1,4 pr 10k).
    Det faktisk tallet var 14, men siden Sotenas har under 10 000 innbyggere så er det sammenlignbare tallet 15.
    Jada - du kan gjerne trekke frem små kommunere - men det blir likefullt bare 14 smittede.

Det er mer interessant å se på hele Västra Götaland og der har smitten falt nærmere 90% fra toppen i uke 24 og den ser tilsynelatende ut til å fortsette å falle. I forrige uke var det snaut 400 smittede av en befolkning på 1,7 millioner.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.679
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.679
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Og jeg befinner meg på svenska Västkusten mens jeg gjør det, så det er litt mer enn akademisk interesse i å forstå situasjonen rundt meg. Tror jeg skal praktisere sosial distansering ganske ettertrykkelig mens jeg er her og følge karantenereglene til siste komma når jeg kommer hjem igjen. Måtte hit pga nødvendige ærender, men det er mer som må gjøres enn hva jeg rekker på en dagstur.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva svenskene tenker å gjøre med det får du spørre dem om. Portforbud er neppe aktuelt, men med litt halvhjertede tiltak kan dette fortsette ganske lenge.
    Ja, men det er vel i grunn hele poenget.

Fra Norge sin side som kjemper en innbitt kamp for å slå ned viruset med stengte skoler, tusner på tusner i karantene, ingen voksenidrett, tidlig stenging av utesteder, karantene for alle som kommer fra utlandet osv - så har Sverige (Sammen men stort sett hele resten av verden) mye smitte.

Men for svenskene er jo dette helt uproblematisk. Helsevesenet sa vel nå på torsdag at de kom til å slutte å rapportere status fra helsevesent fordi Corona ikke lengre påvirker kapasiteten. Journalistene er mest interessert i å åpne opp mer.

Det store bildet i viser jo også en fallende trend i regionen - som det også gjøre i landet som helhet.

Slik vi diskuterte brems strategien i februar/Mars - så går dette helt etter boka. Du har vel spådd oppblomstring et par ganger nå, men den uteblir.

Screenshot_2020-08-29 FOHM covid-19 region.png

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.679
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg fikk en liten overraskelse da jeg kom frem til Tanums socken. Min sønn på 25 bor fast her mens han søker jobber i Göteborg. Han er syk, fant jeg ut, og han sier at det minner veldig om det han hadde i Australia i mars, bare noe mildere. Generelt syk, lite oksygen, mørke ringer rundt øynene. Tydeligvis har en eller annen gjøk hostet på ham i butikken. Det ser heldigvis ut til at han allerede er over det verste, men det blir ikke så mye hjelp å få fra ham med det som skulle vært gjort denne helgen. Han har ikke blitt testet, hverken i Australia eller her, men ting kan tyde på at han ikke er så veldig flokkimmun.

Jeg er derimot i karantene en god stund etter hjemturen, trur eg. Hvis dette utbruddet som pågår her hadde skjedd i en norsk kommune ville det blitt full nedstengning, type Indre Østfold.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker vi ikke skal dra så veldig mange konklusjoner om flokkimmunitet basert på din sønn har hatt vært litt syk et par ganger. Han må jo være en sykdomsmagnet som greier å bli smittet med såpass få smittsomme det er i Sverige i følge deg. Skal vi bruke offsisell statistikk så var 1 av 5000 smittet i Australia i slutten av mars, og i Vastra Gøtaland er det vel 1 av 2000 de siste 2 ukene som har vært smittet. Jeg tenker han har hatt et par runder med influensa/forkjølelse.

Helt enig med deg om nedstenging i NRoge - og det er jo hovedpoenget her. Det kommer ikke til å komme noen innstramminger i Sverige. Hva var kriteriene dine for at man var ferdig med Corona..? Hvis jeg ikke husker helt feil så har du hevdet at vi i Norge er ferdig med Corona - det var vel ikke så veldig treffsikkert.

Basket er avlyst begge de to gangene det skulle vært etter ferien - første gang fordi man ikke hadde på plass coronaprosedyrer og 2- gang fordi instruktør skulles testet for Corona og var i karantene. Kulturskolen har også avlyst de første 2 timene fordi skolen ikke har fått på plass tilstrekkelige renholdsrutiner.
    Så er det jo bare å krysse alt man har av fingre for at ingen i klassen tester positivt - da blir det jo 10 dager smittekarantene.

6

65finger

Gjest
    Neppe flokkimunitet i Sverige. Eller noe annet sted. Galskapen i p starte opp en slik strategi av Tengel er hinsides

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Neppe flokkimunitet i Sverige. Eller noe annet sted. Galskapen i p starte opp en slik strategi av Tengel er hinsides
    Selvsagt - de er mye flinkere enn oss (og hele resten av verden) til å overholde smittevernreglene - derfor faller smitten.

Så får vi håpe at vi snart blir like flinke som svenskene.

6

65finger

Gjest
    Den faller i norge og danmark igså. Har du væer forkjølet ner en 1 gang i løpet av dine 56 år?j den er til deg OMF. Ikke klag du har selv beskrevet deg som feit, utrent og i midten av 50 årene

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt at man ikke kan skille covid-19 fra andre vanlige sykdommer uten en test, kanskje med mindre man blir virkelig dårlig.

jentungen hadde feber, hostet, tett i nesen og så videre. Ville selvsagt aldri tenkt over det normalt, men fikk hun tester og corona var det i alle fall ikke. Kommer til å bli mye barn som blir hjemme fra skolen en ukes tid her i landet i alle fall.

nå har også fhi presisert at barn med luftveisinfeksjon ikke trenger å testes, de har vel sett hvor det bærer.

det kan innimellom være verdt å tenkte over hva som faktisk skjer nå om dagen: folk får angst fordi folk over 80 dør. Den omtanken er det lenge siden man har sett. Som pm det var normalt å bli mye over 80. Forventet levealder er vel et sted litt under midten av 80-tallet.

Og den grenseløse påtatte omtanken forsvinner selvsagt så snart dette er over. Den var der aldri i utgangspunktet.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er et symptom som er helt spesielt for covid-19 og det er at man mister smak- og luktesans. Det er såpass vanlig at det vurderes å bruke det som en test. Du får noe som lukter voldsomt og merker du ingenting så er det et meget sannsynlig tegn på at du har viruset. I tilegg arbeides med en teori om at viruset angriper disse sansene først og da kan man også bruke medisin mot viruset ved hjelp av en nesesprayløsning.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    og så kan vi se litt på data fra IHME angående Norge igjen.
    En fra 15 august og en fra i dag.
    Screenshot_20200815-113547_Chrome.jpg Screenshot_20200829-204125_Chrome.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Men med det smittenivået som er i Norge i dag er det mildt fascinerende at noen i det hele bryr seg. Om det halveres eller dobles er helt uinteressant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den faller i norge og danmark igså. Har du væer forkjølet ner en 1 gang i løpet av dine 56 år?j den er til deg OMF. Ikke klag du har selv beskrevet deg som feit, utrent og i midten av 50 årene
    Jeg satt med inntrykk at det er ca 4-5 ganger så mange som blir smittet pr uke nå som i sommer, men tar sikkert feil.

Jeg er 43, og har vært forkjølet mange ganger.

R

rr30629

Gjest
    Men med det smittenivået som er i Norge i dag er det mildt fascinerende at noen i det hele bryr seg. Om det halveres eller dobles er helt uinteressant.
    Ja hadde det dreiet seg om noe annet så hadde vi sannsynligvis rundet av til 0.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Hurtigruten rider igjen!

Nå kan man snart skrive en lærebok i "Hvordan man IKKE skal håndtere smitte og relaterte problemer!"
    Det er en sjef i Hurtigruten som ville ha møtt krav om avgang hvis jeg hadde hatt penger investert i selskapet!
    Det er faktisk utrolig godt gjort å drite så grundig på draget som Hurtigsmitten har gjort i forhold til behandlingen
    av kundene i denne smittesituasjonen.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.612
    Jeg begynner å bli lei. Når kan jeg dra til Venezia? Når kan jeg dra til Spania? Forholder meg lojalt til ud sine råd, men er relativt ubekymret for egen helse...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg begynner å bli lei. Når kan jeg dra til Venezia? Når kan jeg dra til Spania? Forholder meg lojalt til ud sine råd, men er relativt ubekymret for egen helse...
    Vel, du kan nå bare reise.
    Det er bare å definere ditt eget behov høyt nok - se på Asbjørn.

6

65finger

Gjest
    Å så bitter, nå har du forsvart en feilaktig strategi i flere måneder. En strategi som har medført tusenvis av døde uten å bære i nærheten av flokkimunitet (noe som forøvrig er meningsløst med et virus som driter på flokkimunitet) og fortsatt mater du på med personangrep og lett tilslørte hersketeknikker mot medlemmer som taler deg i mot. Du kan slutte nå

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn