Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.656
    Samtidig som det er et visst poeng i å forsøksvis verne utsatte grupper. For min egen del, opplever jeg (og flere med meg) at det er de eldre som ser ut til å gi mest f... i folkemengder, forstå det de som kan. Mange eldre ser ut til å gi totalt blaffen i dette med avstand, og det undrer meg.
    Denne ene av 100.000 inkluderer ting som studenter på fadderuke, reisende med Hurtigruta, vestkantungdom på gladfylla, innvandrerfamilier som bor trangt og så burtetter. Om man ikke av natur er i en av disse gruppene (innvandrerfamilier som bor trangt) og velger å ekskludere seg selv fra de andre vet å ta basale forholdsregler så begynne man å nærme seg et nivå der risikoen for å bli smittet er i nærheten av ikke-eksisterende. Dette kan selvsagt endre seg, og det sikkert ganske raskt også, men det kan i det minste være verdt å tenke på signal / støyforholdet når man omtrent daglig bombaderes med smittede her og der i landet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer til å gi opp.

Men, kunne du være snill og forklare meg en ting da: De som tok en Coronatest i går og som kommer til å teste positivt. Hvordan blir de inkludert i denne trenden?
    Som cruiser sier, postes på gårsdagen når resultatet foreligger og blir lagt inn i MSIS. Så langt har det ikke kommet inn noen fler, selv om gårsdagen var en søndag. Det er sannsynligvis noen fler på vei inn fra lokale utbrudd i Kristiansand og Hamar. Ser ut til å ha vært en litt mislykket leirskoletur. Hvor mange fler som kommer inn før tallet stabiliserer seg vet vi ikke ennå.

Men noen få tilfeller til eller fra på gårsdagen er ikke poenget her. Tallene for f eks onsdag 26 aug endrer seg ikke lenger. Da var glidende snitt 41. To uker tidligere, 12 aug, var det 56. Hvorfor blir det ikke riktig å dra en eksponensialfunksjon gjennom de to punktene og estimere et R-tall nå, hvis det var riktig å gjøre det for noen uker siden? Hvis man likevel gjør det får man 0,86 som fortsatt er en god del høyere enn FHIs estimater på ca 0,7 for samme tidspunkt. Hvorfor denne forskjellen? Det skyldes ikke at «VG regner feil».

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som cruiser sier, postes på gårsdagen når resultatet foreligger og blir lagt inn i MSIS. Så langt har det ikke kommet inn noen fler, selv om gårsdagen var en søndag. Det er sannsynligvis noen fler på vei inn fra lokale utbrudd i Kristiansand og Hamar. Ser ut til å ha vært en litt mislykket leirskoletur. Hvor mange fler som kommer inn før tallet stabiliserer seg vet vi ikke ennå.
    Nå begynner vi å nærme oss noe. Gårsdagen er som du sier med i gjennomsnittsberegningen, men resultatene foreligger jo ikke – så de er ikke med i tallmaterialet. Det gir en konstant feil på 1/7 – altså 14,2% lavere enn det som er riktig.

I tillegg er det vel rimelig å anta at det av og til tar mer enn 1 dag for å få prøven analysert – så da vil også tallene for dagen før være for lavt. Så – regnefeilen til VG gjør at man hele tiden har et ganske stort avvik nedover.

Men noen få tilfeller til eller fra på gårsdagen er ikke poenget her. Tallene for f eks onsdag 26 aug endrer seg ikke lenger. Da var glidende snitt 41. To uker tidligere, 12 aug, var det 56. Hvorfor blir det ikke riktig å dra en eksponensialfunksjon gjennom de to punktene og estimere et R-tall nå, hvis det var riktig å gjøre det for noen uker siden? Hvis man likevel gjør det får man 0,86 som fortsatt er en god del høyere enn FHIs estimater på ca 0,7 for samme tidspunkt. Hvorfor denne forskjellen? Det skyldes ikke at «VG regner feil».
    Det er altså ikke noen få tilfeller – det er samtlige positive tester den dagen.

Ellers er jeg ikke uenig i at du kan gjøre en forenklet tilnærming til R slik du beskriver det.

Det er når du bruker snitt tallet fra i dag eller i går det blir feil.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men noen få tilfeller til eller fra på gårsdagen er ikke poenget her. Tallene for f eks onsdag 26 aug endrer seg ikke lenger. Da var glidende snitt 41.
    Merkelig - når jeg sjekker så er det 44.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    18 smittede i Hamar medfører at:
    • Ridabu skole er helt stengt.
    • Resten av skolene har digital undervisning for elever fra 5. trinn og oppover ut uken, mens småskolene og barnehagene er i rød beredskap.
    • Samlinger med over 20 personer forbys - enten de har en arrangør eller ei.
    • Det er besøksforbud på sykehjem.
    • Alle treningssentre må holde stengt ut uken.
    • All organisert idrett og kulturaktivitet for barn og unge under 19 år er stanset. Dette tiltaket ble innført i helgen.

Ikke småtteri. Uavhengig av hva som er "rett": Hvor lenge vi folk finne seg i dette?

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.624
    Kan dere være så snille å ta denne pissekonkurransen i statistikk i en egen tråd? Dere er sabla flinke i matematikk og statistikk, men det drukner trådens egentlige tema.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    102 nye smittede til nå i dag - og de er tilsynelatende godt spredt utover landet. Dette blir dessverre vanskelig.

R

rr30629

Gjest
    Det er vel snart bare Bent Høie som ikke ser at dette med å stenge uteplasser kl.2400 gjør at dette blir verre enn nødvendig. Det er bare å sluke kamelen.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2
    Risiko er det samme som sannsynlighet ganger forventet konsekvens. Dessuten er det påbudt med bilbelte.

Grunnen til at stadige tiltak ikke vil funke over lang tid er at det er et misforhold mellom hvem som i all hovedsak skal utføre alle disse tiltakene og hvem de er ment å beskytte. Det er mulig noen synes at å gå med munnbind i offentlig rom er noe alle bør kunne leve med, men det er ikke spesielt mye som tyder på at den oppfatningen er delt i brede lag av befolkningen. Ser ikke ut som interessen for det i Oslo er enorm i alle fall basert på hva jeg kan observere.

På nåværende tidspunkt den totale sykdomsbelastningen i Norge som følge av Covid-19 så lav at det knapt er mulig å måle den. Så langt i August har det, om jeg teller korrekt, vært 41 innleggelser grunnet Covid-19 ved norske sykehus. Det er en brøkdel av hvor mange som blir lagt inn i en normal måned i en helt vanlig influensasesong - altså noe, som nevnt mange ganger, knapt noen bryr seg om.

At noen i dagesvis har klart å diskutere om trenden går den ene eller andre veien eller om hva som er korrekt snitt å regne på er i så måte et tegn i tiden. Vi snakker altså om et sted rundt 30-40-50 smittede / dag. Attpåtil i all hovedsak yngre personer.

Jeg synes det er veldig rart om noen går rundt og er redde for å bli smittet av Covid-19 i Norge nå om dagen. Med mindre man er i familie med noen som er det så er sannsynligheten for å bli smittet ekstremt lav, spesielt om man selv tar noen grunnleggende forholdsregler i tillegg, og det kan man jo gjøre om man vil helt uavhengig av hva andre gjør eller ikke gjør.

La oss for å få et enkelt tall anta at det er 54 nye registrerte smittede / dag i Norge. Det vil si at daglig blir 0,001% av befolkningen registret smittet. Det er 1 av 100.000 personer. I tillegg blir mest sannsynlig denne ene personen ikke særlig syk av det.
    Sier ikke at det er gale beregninger . Om det er 0.1 eller 0.01% sannsynlighet betyr lite for med siden jeg som Kronisk hjertesyk, luftveissyk, k
    Risiko er det samme som sannsynlighet ganger forventet konsekvens. Dessuten er det påbudt med bilbelte.

.....

Jeg synes det er veldig rart om noen går rundt og er redde for å bli smittet av Covid-19 i Norge nå om dagen. Med mindre man er i familie med noen som er det så er sannsynligheten for å bli smittet ekstremt lav, spesielt om man selv tar noen grunnleggende forholdsregler i tillegg, og det kan man jo gjøre om man vil helt uavhengig av hva andre gjør eller ikke gjør.

La oss for å få et enkelt tall anta at det er 54 nye registrerte smittede / dag i Norge. Det vil si at daglig blir 0,001% av befolkningen registret smittet. Det er 1 av 100.000 personer. I tillegg blir mest sannsynlig denne ene personen ikke særlig syk av det.

Vel er ikke ukjent med risiko beregninger, men tallene gir liksom en litt annen mening om man er/blir/har vært en del av statistikken. Om risikoen er 0.1 eller 0.01 så jeg er litt mer nærtakende og forsiktig siden jeg har en ballast som kronisk hjertesyk, luftveisyk,leversyk ,tarmsyk ,revmatisme og nedslått immunforsvar og i gal alder = multi-morbid.
    Da er det den ene tufsen med Covid -19 som driter i munnbindet og håndvask som sannsynligvis tar knekken på denne kroppen. (Sjøl gjør jeg alt jeg kan for å beskytte meg...og andre)

Hva er sannsynligheten for å få den drittkroppen jeg har fått utdelt? Den er jævla lav.. men det hjelper fint lite at sansynligheten er lav når man allikevel har fått dritten. Folk vinner i Lotto hele tiden...

Skjedde noe rart med teksten her jeg ikke klarer å fikse, kanskje det er cysten på hjernen som spiller meg et puss?

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ønske folk ikke hadde glemt å feste som før: da begynte vorspielet med tippekampen 16:00, man gikk ut 18 var på byen 19 00 og rakk nok øl før stengetid 00:30 og toget hjem 01:00, eller man stjal en sykkel...
    Nå begynner jo vorspielet 23:00 og ødelegger natteroen for de som bor i byen

Hva som er værre eller bedre smittemessig vet jeg ikke, men

6

65finger

Gjest
    Det må du ta med Asbjørn - han melder 41% nedgang.

Er du enig med Absjørn om at VG sin snittberegning er riktig? Hvis ikke så hadde det vært fint om du hadde hatt ryggrad til å si det motsatte.
    Flisespikkeri. Smitten faller

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alle relevante piler pekte ned selvom noen fortsatt smittes. 4-5-6 siste døgn heromlandet, 2 etter utenlandreiser og 2 uavklarte. Våre nye nabolag drar jo "hjem" i ferien,.... det er bare å sjekke hvem som serverer på MacDonalds i i ferieperioden, itte mange tå de derr da..

Regner med at man klarer å skille mellom smittede og karanterte....

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det koronaimporten som slår ut? Hvor dumme går det an å bli?

Innlagt på sykehus
    Smittetilfellet i Lier dreier seg om en kvinne i 70-åra. Hun er lagt inn på sykehus, opplyser kommunen.

- Kvinnen har vært på reise til et «rødt» land, og har vært i karantene etter ankomst til Norge. Seks personer er nærkontakter. Disse har vært del av reisefølget, og alle disse har vært i karantene siden ankomst til Norge, uttaler kommunen videre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.015
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi var i innspurten, men et utbrudd på en skole i Hamar lot seg ikke spore så lett. Max 50 deltakere på offentlige arrangementer i Stange, Ringsaker og Løten, og max 20 i Hamar ut uka. Nix Norges barskeste sykkelritt Gylne Gutuer i år.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har vel et poeng, un poa...... hjemmefest er kanskje ikke best....?...??

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nei da, det forsvinner ikke. det er nok et influensa lignende virus. ingen immunitet å skrive hjem om.
    Ihvertfall ikke i Sverige. De er bare mye flinker enn oss til å følge smittevernreglene. Hvordan går det der forresten - har de voldsom vekst nå etter at ferien er over.

C

cruiser

Gjest
    Ihvertfall ikke i Sverige. De er bare mye flinker enn oss til å følge smittevernreglene. Hvordan går det der forresten - har de voldsom vekst nå etter at ferien er over.
    Er Sverige immune mot smitteklynger mener du, f. Eks I Malmø?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig interessant at Malmö og Skåne har hatt så lite smitte og sykdom sammenlignet med Stockholm og Göteborg. I utgangspunktet skulle man tro at innvandrertette bydeler som Rosengård var like utsatte som Rinkeby eller Angered, men på en eller annen måte har Malmö greid å stoppe viruset.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sjekket enda en gang. Det er ikke slik som du påstår.

Akkurat nå er tallet for i går (30 aug) 32 registrerte smittede. Ikke null. Det kan fortsatt tikke inn noen fler, men det er vitterlig 32 for i går og 29 for dagen før. Glidende 7-dagers snitt for Norge i går (30 aug) var også 32. To uker tidligere, 17 aug, var glidende 7-dagers snitt 54. Det er 41 % ned, og VG melder fallende trend.

Kanskje du kunne være så vennlig å dobbeltsjekke dine egne påstander før du går så høyt på banen?
    Hadde i grunn tenkt å feire 41% nedgang i dag, men tenkte jeg skulle følge ditt råd om å dobbeltsjekke egne påstander før man "går høyt på banen":

Men når jeg sjekker i dag - så er glidende 7 dagers snitt for Norge den 30 august ikke 32 som du hevdet, men 51. Og snittet på lørdag er ikke 29, men 48.

Dette er jo et stort mysterium - hele nedgangen på 41% er borte. Hva kan ha skjedd..?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.656
    Tesen om at Corona kom tilbake til Norge fordi folk skulle til syden for å sole seg eller til Sverige for å handle flesk, tobakk og alkohol stemmer ikke helt overens med virkeligheten.

smittested.JPG

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og nå vil Tegnell ha munnbind likevel

C

cruiser

Gjest
    Da skal guttungen testes, måtte bruke telefonen ettersom jeg ikke kunne bestille på nettet på vegne av andre med bank id. Bor i Trondheim og ventetiden på telefonen var 4 minutter med test snaue 3 timer senere. Ser ut som de har fått orden på kapasiteten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde i grunn tenkt å feire 41% nedgang i dag, men tenkte jeg skulle følge ditt råd om å dobbeltsjekke egne påstander før man "går høyt på banen":

Men når jeg sjekker i dag - så er glidende 7 dagers snitt for Norge den 30 august ikke 32 som du hevdet, men 51. Og snittet på lørdag er ikke 29, men 48.

Dette er jo et stort mysterium - hele nedgangen på 41% er borte. Hva kan ha skjedd..?
    Nei, si det. Gårsdagens 138 er også blitt til 8, så hele den oppgangen du nettopp skrev om er også borte. Mystisk, det der. ;)

Men etter popular demand melder jeg pass på videre flisespikking om eksakt hvordan MSIS-data meldes inn og både når og hvordan VG-grafen og trend-o-meteret beregnes. Du får se hva FHI skriver i neste ukerapport hvis du er interessert i trenden.

C

cruiser

Gjest
    Gårsdagens 138 er blitt til 8 fordi resultatene som kom etterhvert er registrert på riktige dager. Som sagt det er ikke en statisk øvelse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gårsdagens 138 er blitt til 8 fordi resultatene som kom etterhvert er registrert på riktige dager. Som sagt det er ikke en statisk øvelse.
    Det betyr jo at grafen og trenden til VG ikke har med riktig antall - og det har vi jo ettertrykkelig blitt fortalt at slik er det jo ikke.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.280
    Torget vurderinger
    4
    kan vi ikke bli enige om at de grafene kun er en indikator og ikke en forbanna fasit med to jævla streker under ?

6

65finger

Gjest
    nei de ligger stabilt på 150-200 smittede

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Det betyr jo at grafen og trenden til VG ikke har med riktig antall - og det har vi jo ettertrykkelig blitt fortalt at slik er det jo ikke.
    De har med det antallet som enhver tid er tilgjengelig, det er vanskelig å lage en graf basert på tall man ikke har. Hele operasjonen er dynamisk, det ser du jo selv når du går tilbake til lørdag og ser bakover. Trenden over tid vil uansett bli riktig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Sverige hadde forøvrig 421 tilfeller i går mens Norge hadde 8.
    Og det er vel ganske åpenbart at man ikke kan ta de 2-3 siste dagers målinger med når man beregner trenden, i og med at disse målingene jo må legges til de dagene der prøven faktisk ble tatt før de inngår i tallmaterialet. Det betyr jo likevel ikke at de ikke dukker opp i VGs kurver, da disse ikke er statiske, men beregnes for hver gang det kommer nye data inn. Så de 130 målingene det er snakk om nå er jo kommet inn på rett dato i materialet, og er med på å beregne trenden og vises i kurvene. Med mindre kurvene ikke beregnes på nytt når det kommer nye data inn, men det ville jo vært rimelig spesielt.
    Det ville jo virkelig være underlig hvis grafen som vises ikke beregnes på nytt hver gang man henter den fram. Hvis det ikke er tilfelle har jo OMF helt rett - den viser feil, men har man noen som helst grunn til å tro det da? Jeg har sett litt på koden og det er jo et kall til et js-program som tegner grafen ut fra siste lagrede dataverdier, og man må vel nesten forutsette at dataverdiene er oppdatert slik at de 130 som "mangler" fra i går nå ligger regsitrert på rett dato og dermed er med i kurven som tegnes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn