Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Nei, alt for tidlig å si. Men nesten 800 nye rapporterte tilfeller og 4 nye dødsfall er en indikasjon på at ingenting er over i Sverige, som også har blitt messet her siden i juni! Det er ikke et "samfunnsproblem" lengre visstnok, slik det er her. Dakkar oss, kanskje vi ikke kan gå på pub i noen byer. Det går rett vest, med 6 uker på rad med synkende arbeidsledighet, færre konkurser enn i fjor, 1 dødsfall siden 20 august. Jada, alt går så mycket bättre i Sverige. Men nå er jo vaksinen her om få måneder, så da blir vel alle glade. Vel, ikke alle da.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sveriges strategi har blitt heftig forsvart av enkelte her inne og årsaken til at de gjør det må jo være at Sverige i større grad enn de fleste andre land lot smitten spre seg i samfunnet og at de dermed har gjort seg "ferdig" med viruset. Hvis det nå viser seg at Sverige også får en kraftig smitteøkning så feiler Tegnells plan.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Argumentet om flokkimmunitet har vært brukt som en forklaring på synkende smitte i Sverige de siste 100 sidene i denne tråden.
    Flokkimmunitet er umulig uten vaksine, er vel de fleste enige om. Til og med Tegnell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.198
    Hvis det nå viser seg at Sverige også får en kraftig smitteøkning så feiler Tegnells plan.
    Planen til Sverige er og har vært å holde på med noe de kan holde på med på ubestemt tid. Så langt er det ikke noe som tilsier at det skal feile.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Planen til Sverige er og har vært å holde på med noe de kan holde på med på ubestemt tid. Så langt er det ikke noe som tilsier at det skal feile.
    Hva er det store problemet her hjemme da? Klarer vi oss ikke? Har vi større samfunnsøkonomiske konsekvenser enn Sverige? Er Covid-19 en sport? Det handler ikke om hvor lenge man klarer å holde på med noe. Det handler om å beskytte folk mot en potensielt ganske farlig sykdom. Og svenskene har feilet på det punktet, mens vi har lykkes i langt større grad. Det går ikke an å nekte for. At noen sutrer over at tenåringene må være mer hjemme er faktisk jævlig lite relevant i den store sammenhengen.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sveriges strategi har blitt heftig forsvart av enkelte her inne og årsaken til at de gjør det må jo være at Sverige i større grad enn de fleste andre land lot smitten spre seg i samfunnet og at de dermed har gjort seg "ferdig" med viruset. Hvis det nå viser seg at Sverige også får en kraftig smitteøkning så feiler Tegnells plan.
    Hvor er det du har funnet denne smitteøkningengen?

    Screenshot_2020-09-15 FOHM Covid-19.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det store problemet her hjemme da? Klarer vi oss ikke? Har vi større samfunnsøkonomiske konsekvenser enn Sverige? Er Covid-19 en sport? Det handler ikke om hvor lenge man klarer å holde på med noe. Det handler om å beskytte folk mot en potensielt ganske farlig sykdom. Og svenskene har feilet på det punktet, mens vi har lykkes i langt større grad. Det går ikke an å nekte for. At noen sutrer over at tenåringene må være mer hjemme er faktisk jævlig lite relevant i den store sammenhengen.
    Her hjemme er det kjempeproblemer, vi lever nesten i et fengsel;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Litt meningsløst å dra konklusjoner etter EN dag da. Vi vet ingenting om hvordan høsten og vinteren utarter seg. Men på de 5-6 månedene som har gått, er det udiskuterbart hvem som hittil har klart å beskytte de mest utsatte i befolkningen best.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NRK melder at det ikke er store endringer i smittervernsregime, vi kan leve stort sett som før.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    NRK melder at det ikke er store endringer i smittervernsregime, vi kan leve stort sett som før.
    Fint om du kan linke til disse nyhetene fra NRK. Så kan vi se hva som skrives vi andre også.


     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.913
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dødligheten og antall syke har gått kraftig ned. På tide å fokusere på realiteten, i stedet for frykten. Blir helt meningsløst å snakke som om det å bli smittet i seg selv er farlig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er at Sverige ligger på 13. plass i antall døde pr. innbygger. Norge er på 87. plass og Danmark er på 60. plass. Det ser mindre og mindre sannsynlig ut at Sverige har tjent noe som helst på dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fint om du kan linke til disse nyhetene fra NRK. Så kan vi se hva som skrives vi andre også.


    Det ble sagt på NRK 1 kl. 15.02 i dag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Dødligheten og antall syke har gått kraftig ned. På tide å fokusere på realiteten, i stedet for frykten. Blir helt meningsløst å snakke som om det å bli smittet i seg selv er farlig.
    Det var farlig for de snart 5900 som døde i Sverige. Men pytt, at livet går som før for alle oss andre er tross alt det viktigste.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Fint om du kan linke til disse nyhetene fra NRK. Så kan vi se hva som skrives vi andre også.


    " Det er veldig viktig å nevne at for de aller fleste vil dette være forbigående når tiltakene gradvis lettes på "

    Åpenbart. Og dette er nok noe alle land opplever. Tror du en pandemi bare påvirker psyken til nordmenn? Eller bare de som har en strategi lik vår?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.913
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var farlig for de snart 5900 som døde i Sverige. Men pytt, at livet går som før for alle oss andre er tross alt det viktigste.
    Det har jo ikke sammenheng med antall smittetede generelt å gjøre, men derimot manglende tiltak innen institusjoner, ansatte og pårørende. Akkurat samme hjerneslaget politikerne i Norge hadde. Hvorfor startet man ikke omfattende testing innen helse og omsorg, prevantivt? Der ligger hunden begravet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Denne er svært viktig. Frykten gjorde at folk fikk panikk og presset svake politikere til å stenge skoler og barnehager, mot faglige råd. Det å vise handlekraft ble viktigere enn fagkunnskap. Samme breddeidrett, søring-karantene, hyttenekt osv. Det fantes ingen faglig begrunnelse for noe av dette. Det eneste det førte til, var å forsterke frykten. Dårlig politisk lederskap; der det å imøtekomme panikk ble viktigere enn fakta.
    Disse elendige valgene medførte også at 100-tusener ble kastet ut i arbeidsledighet, at svært mange unnlot å gå til lege med alvorlige symptomer på andre sykdommer, at behandling av sykdommer ble satt på vent. Jeg blir svært overrasket om ikke ettertiden viser at svært mange flere har dødd av slikt, enn av korona.
    Jeg er helt enig i alt dette. Men jeg tror ikke de rødgrønne ville vært det spor bedre, snarere tvert imot :ROFLMAO:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Langtidsskader etter Covid-19
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.127
    Jeg er helt enig i alt dette. Men jeg tror ikke de rødgrønne ville vært det spor bedre, snarere tvert imot :ROFLMAO:
    Det er en oppfatning jeg deler fullt ut.
    Dette var en fullstendig ny situasjon for en hver regjering, og det skal mye til å være perfekte. Uansett hva de hadde kommet opp med, ville noen mene det var for mye / for lite/ feil / uforstandig / what ever, og jeg synes det blir leit at det blir en politisk slagside i argumentasjonen. Den norske regjeringen responderte adekvat, og det er så forbanna lett å være etterpåklok. Joda, det kan alltid bli bedre, men det er liten grunn til å kritisere nåværende regjering for akkurat det som har blitt gjort på flere plan i tiden fra og med 12. mars.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi tar vår egen Larson som et eksempel på rødgrønn var kritikken derfra tidlig i mars at det ble gjort for lite og ventet for lenge. Ikke at de overreagerte. Da kunne man lett få inntrykket av at de rødgrønne ville håndtert dette med enda mye mer handlekraft enn hva regjeringen faktisk gjorde.

    Men jeg tror egentlig det ville kommet ut ganske likt både med hva som ville blitt gjort og når det ble gjort. Det ble håndtert tålelig bra, og ingen andre har kommet noe bedre ut enn oss i denne situasjonen heller. Jeg har likevel såpass tillit til den ærede opposisjon at jeg tror de antagelig ville gjort en omtrent like bra jobb med denne krisehåndteringen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.913
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt enig i alt dette. Men jeg tror ikke de rødgrønne ville vært det spor bedre, snarere tvert imot :ROFLMAO:
    Det er jeg helt enig i. Politikere som løper etter kortsiktig gevinst finnes på begge sider.
    Men å gi Solberg og Høie skryt for håndtering av dette, blir helt feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er roligere stemning i Sverige om dagen - de fortsetter å lette på tiltakene.
    Opphever det nasjonale besøksforbudet på sykehjem fra 1 oktober, ser det ut til. I Norge ble tilsvarende restriksjon opphevet 27 mai.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.127
    Det er jeg helt enig i. Politikere som løper etter kortsiktig gevinst finnes på begge sider.
    Men å gi Solberg og Høie skryt for håndtering av dette, blir helt feil.
    Men hvorfor det? Hvilke opplysninger satt de inne med, som gjør det så åpenbart at de skulle handlet helt annerledes?
    De handlet kanskje noen dager for sent, de handlet kanskje noe for hardhendt, de valgte kanskje ikke akkurat det fagmyndighetene foreslo, men det er vel ingenting som peker i retning av at Norge har feilet mer enn noen annen nasjon her?
    Det var en umulig situasjon med en rekke ukjente faktorer i ligningen, og de gjorde adekvate valg. Kanskje ville en annen regjering valgt litt annerledes, og kanskje hadde de også fortjent litt skryt for sine handlinger.
    Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor vi ikke skal støtte opp om vårt tross alt rimelig fornuftige styresett. Det er umulig å være perfekt. Heldigvis, vil jeg si.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.913
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke en no brainer for alle at det viktigste tiltaket ikke ble brukt; forebyggende arbeid og testing av helsepersonell og ansatte ved instutisjoner? Da mener jeg ikke testing når symptomer viste seg, men jevnlig testing. Var hvertfall det første jeg tenkte på, da de gjorde alt annet enn dette.

    Støtte opp om vårt fornuftige styresett? Skulle da bare mangle om man ikke skulle kunne ytre kritikk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    10.127
    Er det ikke en no brainer for alle at det viktigste tiltaket ikke ble brukt; forebyggende arbeid og testing av helsepersonell og ansatte ved instutisjoner? Da mener jeg ikke testing når symptomer viste seg, men jevnlig testing. Var hvertfall det første jeg tenkte på, da de gjorde alt annet enn dette.

    Støtte opp om vårt fornuftige styresett? Skulle da bare mangle om man ikke skulle kunne ytre kritikk.
    Joda, kjøper den. Kritikken er ofte på sin plass. Selv mener jeg at dagens regjering er i ferd med å bygge ned mye av den ekstremt viktige balansen i det norske samfunnet, og jeg kommer ikke under noen omstendighet til å stemme på dem ved neste valg. Men det er bevisst politikk, og den er en gjennomtenkt og ønsket utvikling fra deres side.
    Det er noe helt annet enn at man bommet litt i de første hektiske dagene, da alt var uvisst, og spekulasjonene florerte vilt. Jeg mener derfor det er greit å gi dem litt slakk, og si at neste gang fikser de det bedre. Det må være lov å ikke fikse alt uten feil når hele verden snus på hode i løpet av noen få dager. Derfor mener jeg det blir litt merkelig å sette en politisk farge på dette her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.913
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Setter absolutt ikke politisk farge på det. Tvertimot; de rødgrønne hadde neppe gjort det særlig anderledes. Men logikk var totalt fraværende, og det finnes det egentlig ingen unnskyldning for. Ikke med de store konsekvenser det har fått for svært mange.
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er enkelt å kritisere med fasit i hånd, hvor var de kritiske innleggene i mars mnd
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Landet var dårlig forberedt på en pandemi. Kritikkverdig dårlig. Men slikt har vi tverrpolitisk tradisjon for i Norge.

    Mye av det som skjedde de første månedene var preget av mangel på smittevernutstyr og begrenset intensivkapasitet. Hyttenekt og søringkarantene er bagateller i det store bildet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva som var savnet i mars var lederskap. Erna bedrev sin favorittsyssel som var å gjemme seg bak en stein i håp om at ting blåser over. Det hele ble overlatt til kommunene som skrek etter nasjonale retningslinjer som lot vente på seg. Så kommunene, ansvarlige som de var, innførte sprikende tiltak på hver sin tue. Og så kom de nasjonale tiltakene brått og veldig. De kom så brått at det norske demokratiet var truet av autoritære Erna som ville ha diktatoriske fullmakter.


    Og folk her sier at de rødgrønne ville gjort nøyaktig det samme.... Jeg ser virkelig ikke at en regjering bestående av SV vil be om Elverums-fullmakter.

    Ville de rødgrønne gjort feil? Helt klart! Ville de gjort samme feilene. Noen av dem, men neppe alle. Eu-skeptikerne i SP og SV ville kanskje ha stanset EU-frislippet vi så i juni som Bergen nå føler de fulle effektene av.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, det var særdeles flaut av Erna å be om å bli en mini-diktator. Hun lurte hele stortinget i et døgn før de fikk summet seg. Heldigvis var det ingen avstemning i den perioden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det ikke en no brainer for alle at det viktigste tiltaket ikke ble brukt; forebyggende arbeid og testing av helsepersonell og ansatte ved instutisjoner? Da mener jeg ikke testing når symptomer viste seg, men jevnlig testing. Var hvertfall det første jeg tenkte på, da de gjorde alt annet enn dette.

    Støtte opp om vårt fornuftige styresett? Skulle da bare mangle om man ikke skulle kunne ytre kritikk.
    Problemet var vel at man manglet utstyr for å gjøre nettopp dette, både ppe og tilstrekkelig utstyrte laberatorier til å analysere alle prøvene, og ikke minst nok testkits. Det var en av hovedårsakene til at man stengte ned inntil man fikk dette skalert opp..
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Snart bare Sverige som er gult...


     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    det er enkelt å kritisere med fasit i hånd, hvor var de kritiske innleggene i mars mnd
    Undertegnede har vært kritisk til alt dette hele tiden, helt siden jeg så folk på gatene rundt her jeg bor med armene fulle av toalettpapir i mars.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn