Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for den.
    Rolig pressekonferanse i dag også. Avtagende vekst i Sverige, ingen behov for lokale tiltak så langt.


    Her er landene som har gjort alt riktig: Stakkars Sverige som ikke fulgte de gode rådene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vise oss hvor noen har skrevet at land som f eks Italia, Belgia eller UK har gjort "alt riktig"?

    Min oppfatning er at ingen har gjort alt riktig her, og at det heller ikke er noe man kan forvente med så stor usikkerhet som det har vært, men at Norge ser ut til å ha kommet riktigere ut enn de aller fleste.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I stor grad er det nok snakk om flaks.
    Men jeg tror nok de overdrevne tiltakene har hatt en psykologisk effekt på folk som igjen har vist seg gjeldende i lavere smittetall enn om det ikke hadde vært masse tulletiltak. Og at derfor mange av tulletiltakene ikke nødvendigvis var tulletiltak allikevel. Men igjen, dette er nok mye flaks-basert. tviler på at det lå en masterplan bak dette.

    Dette kan jeg selvsagt ikke bevise på noen måte, og er bare å regne som synsing fra min side. Dessverre finnes det ikke en parallell verden hvor man gjorde det samme bare uten tulletiltakene, så vi får ikke sett hvordan det kunne ha vært.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn; enn om du kunne prøvd å ta av partibrillene dine et lite øyeblikk? At vi har færre døde, skyldes da ikke de unødvendige tiltakene, men fokus på håndvask og sosial distansering. Det hadde ikke vært flere døde her med kun faglig begrunnede tiltak. Tvert imot hadde skadevirkninger på lengre sikt blitt langt færre.

    Edit; dette blir også et svar til Anders.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Takk for den.
    Rolig pressekonferanse i dag også. Avtagende vekst i Sverige, ingen behov for lokale tiltak så langt.


    Her er landene som har gjort alt riktig: Stakkars Sverige som ikke fulgte de gode rådene.
    Den moralske pekefingeren er litt mindre ivrig mot Sverige for tiden - selv om de må stå til ansvar for de høye dødstallene i begynnelsen. Ettertiden vil derimot / muligens kunne vise at driveren for dødstallene er mer sammensatt enn det pekefingeren skal ha det til. F.eks. har Sverige hatt langt færre dødsfall på influensa de siste årene og hadde sånn sett et "etterslep" på en del utsatte grupperinger. På samme tid har Norge hatt høye dødstall på influenda de siste årene - men så lenge dødstallene ikke er nevnt i VG - så blir de heller ikke en del av mediabildet - og slettes ikke vurdert av Trigger Happy Cherry Pickers (THCPs).


    In the deserts of Sudan
    And the gardens of Japan
    From Milan to Yucatan
    Every woman, every man
    Hit me with your rhythm stick.
    Hit me! Hit me!
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan du vise oss hvor noen har skrevet at land som f eks Italia, Belgia eller UK har gjort "alt riktig"?
    Jeg har oppfattet at du og ganske mange andre her inne har kritisert Sverige for å ikke stenge ned.
    Det er vel hundrevis av innlegg med kritikk av Sverige for ikke å stenge ned, og titalls innlegg med kritikk av UK for at de ikke stengte ned med en gang og derfor må svi.

    Jeg har ikke så veldig god husk, men jeg kan ikke huske at noen har kritisert Italia, Belgia og UK for manglende tiltak.

    Jeg spurte deg i går også - hva er det Sverige har gjort galt..?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Asbjørn; enn om du kunne prøvd å ta av partibrillene dine et lite øyeblikk? At vi har færre døde, skyldes da ikke de unødvendige tiltakene, men fokus på håndvask og sosial distansering. Det hadde ikke vært flere døde her med kun faglig begrunnede tiltak. Tvert imot hadde skadevirkninger på lengre sikt blitt langt færre.

    Edit; dette blir også et svar til Anders.
    Det vet du jo faktisk ikke - men jeg blir ikke overrasket om vi får funn på sikt som styrker din argumentasjon. Mye av tiltakene var partipolitisk behov for å vise at man kunne svi av oljepenger og kjøre på med sterke tiltak - for å vise sin handlekraft. Hytteforbudet var spesielt av en slik art - og delvis banehager og skoler - selv om jeg tenker at føre-var prinsippet på barna ikke nødvendigvis er så dumt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal jeg være litt stygg, OMF, og det skal jeg; det gale Asbjørn mener Sverige har gjort, er at han må i karantene hver gang han har vært der.

    Smekk på lanken min.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; enn om du kunne prøvd å ta av partibrillene dine et lite øyeblikk? At vi har færre døde, skyldes da ikke de unødvendige tiltakene, men fokus på håndvask og sosial distansering. Det hadde ikke vært flere døde her med kun faglig begrunnede tiltak. Tvert imot hadde skadevirkninger på lengre sikt blitt langt færre.
    Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Hvis du blar tilbake en side eller to skrev jeg noe sånt som at det like gjerne kan ha vært nettopp de enkle smittevernstiltakene som ble innført allerede i januar som gjorde forskjellen for Norges del, mens Sverige ventet mye lenger med engang å sende ut slike råd. Deretter gikk Danmark, Norge og Finland til langt strengere restriksjoner i midten av mars, mens Sverige nølte og innførte halvhjertede tiltak gradvis. Perioden hvor "alt fortsatte som før" i Sverige var jan-feb, og perioden hvor Sverige hadde mildere restriksjoner enn nabolandene var mar-mai.

    I etterpåklokskapens lys er vel alle enige om at stengningen av barneskoler og barnehager ikke var nødvendig, men det er også ganske åpenbart at den svenske somlingen førte til unødvendig mange dødsfall. Nå er situasjonen etterhvert blitt ganske lik i de nordiske landene, men Sverige kom dit på en måte som hadde høye menneskelige kostnader, førte til over 9 % arbeidsledighet og har kostet staten noe slikt som 320 milliarder svenske kroner. Vi får håpe at Sverige får kontroll på økningen de har hatt de siste par månedene, men det der har definitivt en kostnad.

    Jeg ser fortsatt ikke noe partipolitikk her, siden jeg regner med at en annen regjering ville håndtert dette omtrent like bra.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Spennende at onsdagens "678 siden tirsdag" og "torsdagens 1075" siden onsdag er indikasjon på "avtagende vekst i Sverige".

    La meg se hva jeg kan gjøre med grafikken.

    Skjermbilde 2020-10-15 kl. 14.55.37.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vet du jo faktisk ikke - men jeg blir ikke overrasket om vi får funn på sikt som styrker din argumentasjon. Mye av tiltakene var partipolitisk behov for å vise at man kunne svi av oljepenger og kjøre på med sterke tiltak - for å vise sin handlekraft. Hytteforbudet var spesielt av en slik art - og delvis banehager og skoler - selv om jeg tenker at føre-var prinsippet på barna ikke nødvendigvis er så dumt.
    Føre var pga av frykt og magefølelse, mens FHI ga klart uttrykk for at det ikke fantes noe som helst faglig grunnlag.

    Ellers er jeg mye enig. Og jeg er overbevist om at mine argumenter vil vise seg å være riktige.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg mener som _kan_ (og nå prøver jeg å tenke på tulletiltakene med de mest posivite brillene jeg har i skuffen) ha virket positivt med de tilsynelatende unødvendige tiltakene våre, er at det i stor grad matchet befolkningens frykt, eller påvirket folk i en slik grad at man fikk en påminnelse om at "nå er det alvor"

    Og at man derfor var flinkere til å holde avstand og være mer bevisst på håndvask enn hva man ellers ville ha vært. Fordi det var vanskeligere å glemme at det var noe på gang.

    Igjen, kun synsing fra min side.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    førte til over 9 % arbeidsledighet
    De startet riktig nok på 7.6% (februar sesongjustert, 9,0% nå i semptember). På en annen side telles permitterte på en annen måte i Norge enn i Sverige.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De startet riktig nok på 7.6% (mars sesongjustert, 9,0% nå i semptember). På en annen side telles permitterte på en annen måte i Norge enn i Sverige.
    Det har vi påpekt mange ganger til Asbjørn, men han bryr seg ikke om slikt.

    Det går nok ikke så mange dager før han igjen kommer med påstand om at det er strengere tiltak i Sverige og henviser til denne nettgrafen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Hvis du blar tilbake en side eller to skrev jeg noe sånt som at det like gjerne kan ha vært nettopp de enkle smittevernstiltakene som ble innført allerede i januar som gjorde forskjellen for Norges del, mens Sverige ventet mye lenger med engang å sende ut slike råd. Deretter gikk Danmark, Norge og Finland til langt strengere restriksjoner i midten av mars, mens Sverige nølte og innførte halvhjertede tiltak gradvis. Perioden hvor "alt fortsatte som før" i Sverige var jan-feb, og perioden hvor Sverige hadde mildere restriksjoner enn nabolandene var mar-mai.

    I etterpåklokskapens lys er vel alle enige om at stengningen av barneskoler og barnehager ikke var nødvendig, men det er også ganske åpenbart at den svenske somlingen førte til unødvendig mange dødsfall. Nå er situasjonen etterhvert blitt ganske lik i de nordiske landene, men Sverige kom dit på en måte som hadde høye menneskelige kostnader, førte til over 9 % arbeidsledighet og har kostet staten noe slikt som 320 milliarder svenske kroner. Vi får håpe at Sverige får kontroll på økningen de har hatt de siste par månedene, men det der har definitivt en kostnad.

    Jeg ser fortsatt ikke noe partipolitikk her, siden jeg regner med at en annen regjering ville håndtert dette omtrent like bra.
    Joda, jeg leser selvsagt det du skriver. Selv om jeg ikke nødvendigvis husker alt, noe som ikke er av vond vilje.
    Sverige burde tatt bedre vare på de i risikikogruppen, noe vi også burde gjort. Det var vel en feil vi begge gjorde i starten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Føre var pga av frykt og magefølelse, mens FHI ga klart uttrykk for at det ikke fantes noe som helst faglig grunnlag.
    Jepp - men føre-var prisnippet kan også omfatte det at man ikke hadde mye faglig grunnlag på det tidspunktet - og at man ønsket mer kunnskap før man åpnet skolene. Men, driveren var nok panikkartet om jeg skal gjette. Å kopiere Danmark på autopilot er litt speiselt - det ble en slags konkurranse i å være mest ekstrem - og følgene for alle andre ble nedtonet (psykisk helse, arbeid, langtidseffekter osv.).

    Jeg er redd for at de største offrene for pandemien ikke ble hensyntatt i en rekke land: Barn som er utsatt for vold hjemme, alle de som mister jobben på kort- eller lang sikt, alle de som allerede har mistet jobben og deres barn som risikerer fattigdomsfella osv. osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    RuneRaske; da er jo egentlig spørsmålet hvorfor regjeringen ser ut til å ikke klare innse dette. For meg er det bortimot utrolig. En ting er å gjøre feil i begynnelsen, noe helt annet er det å aldri klare justere seg inn.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    RuneRaske; da er jo egentlig spørsmålet hvorfor regjeringen ser ut til å ikke klare innse dette. For meg er det bortimot utrolig. En ting er å gjøre feil i begynnelsen, noe helt annet er det å aldri klare justere seg inn.
    Med norsk geografi og spredning i befolkningen så kan man stille spørsmål til flere av tiltakene - spesielt utenfor de større byene. Jeg vil tro at det er en viss omdømmerisiko i å endre strategien til å bli for lik Sverige.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Med norsk geografi og spredning i befolkningen så kan man stille spørsmål til flere av tiltakene - spesielt utenfor de større byene. Jeg vil tro at det er en viss omdømmerisiko i å endre strategien til å bli for lik Sverige.
    Altså; redde for velgere. I stedet for å gjøre det som er til beste for befolkningen. Akkurat de tankene jeg også har rundt dette.

    Feighet!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Jeg tror det handler mer om en prioritering av en del av befolkningen vs.hva som er det beste for hele folket. Her har de åpenbart prioritert de eldre framfor skolebarn, enslige og studenter for å ikke nevnte de lavlønnte som har mistet jobbene sine (og alle de som er selvstendige). En studie fra Hardvard viser - hvis jeg ikke husker feil - et betydelig antall tapte leveår med disse tiltakene vs. å ta en svensk en. Men - ettersom regningen betales av noen i framtiden så har ikke de en stemme i dag og kan sees bort ifra. Det blir litt som gjeldsbyrdepakken fra Rita til unge trøndere - bare mye mer alvorlig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jepp - men føre-var prisnippet kan også omfatte det at man ikke hadde mye faglig grunnlag på det tidspunktet - og at man ønsket mer kunnskap før man åpnet skolene. Men, driveren var nok panikkartet om jeg skal gjette. Å kopiere Danmark på autopilot er litt speiselt - det ble en slags konkurranse i å være mest ekstrem - og følgene for alle andre ble nedtonet (psykisk helse, arbeid, langtidseffekter osv.).

    Jeg er redd for at de største offrene for pandemien ikke ble hensyntatt i en rekke land: Barn som er utsatt for vold hjemme, alle de som mister jobben på kort- eller lang sikt, alle de som allerede har mistet jobben og deres barn som risikerer fattigdomsfella osv. osv.
    var vi så i mørket som det ble sagt. ikke alle er enige i det. lenket til denne litt tidligere i tråden

    #11.980
    det innebærer vel kanskje også at fhi ikke gav sine råd på sviktende grunnlag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som ser for seg en vaksine i løpet av vinteren og business as usual kan bli skuffet.

    Bl.a.
    – Så hvis du skulle gi et finger-i-lufta-anslag, så er det vaksiner nok til maks en halv milliard mennesker?
    – Ja, innen utgangen av 2021.
    En halv milliard av verdens 7,8 milliarder vil kanskje være vaksinert om et år. Det er seks prosent av verdens befolkning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^^Det kan godt tenkes at de hadde mer kunnskaps enn hva som kom fram,. men det ville ha overrasket meg om de hadde tilstrekkelig kunnskap om SARS COV 2 på det tidspunktet til å ta en velbegrunnet avgjørelse - derav føre-var-prinsippet om å holde barne hjemme.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter de uttalelser FHI har kommet med i ettertid, er jeg ganske sikker på at de hadde mer enn nok kunnskap til å kunne si at det å stenge skoler og barnehager var totalt unødvendig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk i ettermiddag beskjed om at (den godt voksne) damen i etasjen under oss i sameiet fikk påvist Corona i dag. Symptomene på "forkjølelse" kom på søndag, og har foreløpig ikke endret karakter. Kjenner at det er litt ubehagelig å få det så nært. Deler ikke så mye i sameiet bortsett fra bodområde i kjeller, felles garasje og søppelcontainere. Separate utvendige inngangspartier. "Rømte" allikevel (planlagt) på hytta for helgen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Etter de uttalelser FHI har kommet med i ettertid, er jeg ganske sikker på at de hadde mer enn nok kunnskap til å kunne si at det å stenge skoler og barnehager var totalt unødvendig.
    Ja, jeg fikk med meg det - der spesielt Stoltenberg gikk hardt ut.

    Ut fra hvor mye arbeid man har lagt ned for å forstå viruset og dets langtidsvirkinger så vil jeg mene at det ikke nødvendigvis var feil å stenge skolene i en periode. Igjenåpningen gikk nok for sent.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du vi bør gjøre nå Lars_Erik?
    Fri bar og ingen begrensinger..? oppføre oss som i 2019? ta det som en vanlig influensa ?og bare ta støyten som kommer, hvordan vil det slå ut?

    Syns ikke livet er særlig begrensende eller vanskelig her i Oslo for oss med jobb i behold i allafall. Hva er sa fælt med tiltakene da? Rent bortsett fra næringen som sliter ?
    Har ikke behov for å drikke meg full på byen og menge meg med dusinvis av folk heller.
    Har det greit med hjemmekontor, spiser og sover og ser på TV. Livet går sin vante gang. Det eneste som ikke er som normalt er den derre turen til Frankrike som gikk i vasken, og at jeg ikke går i klubben lengre. og 50 og 60 års degene ble en kake med familien på 6stk.Det lille offeret får man tåle
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet var at de satte seg i en situasjon der frykten blant folk ble styrket og foret. Det lønner seg som oftest å lytte til fagfolk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva mener du vi bør gjøre nå Lars_Erik?
    Fri bar og ingen begrensinger..? oppføre oss som i 2019? ta det som en vanlig influense ?og bare ta støyten som kommer, hvordan vil det slå ut?
    Nope. Jeg har forklart mitt ståsted flere ganger før, men tar det gjerne igjen;
    Håndvask
    Sosial distansering
    Differensiering av tiltak, etter hvordan smittetrykket er rundt om i landet
    Lytte til FHI; åpne breddeidrett og skjenking.
    Forebyggende testing i helse og omsorg
    Bruk av hurtigtestene, slik at man i minst mulig grad må bruke karantene
    Åpne opp for flere tilskuere, der det er plass til avstand.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke stort sett det det vi holder på med nå da?
    Fotball og idrett har alt for stor plass fra før ,en liten nedbygging av det overrganiserte er kanskje ikke så skadelig..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke stort sett det det vi holder på med nå da?
    Fotball og idrett har alt for stor plass fra før ,en liten nedbygging av det overrganiserte er kanskje ikke så skadelig..
    Syns vel egentlig ikke det er det vi driver med, og hvertfall ikke hva vi har drevet med. Det har vært like regler over hele landet, hva man personlig mener om idrett er ikke særlig relevant, siden det dreier seg om fysisk aktivitet - som vel for de fleste burde være viktig.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Det er flere interessante observasjoner man gjøre seg ved myndighetenes håndtering av dette viruset.
    For det første at de ventet og ventet og ventet før de reagerte. Panikken og frykten begynte å spre seg, og de de trakk i nødbremsen. Alt stoppet opp, i den grad at de overkjørte faglige råd og vurderinger. Skolestengning var totalt unødvendig, og ble kun gjort fordi panikken tok regjeringen også. Hadde det enda kun vart i de to ukene de først la opp til, hadde det vært lettere å akseptere. Samme med breddeidrett. Faglige råd fra FHI tilsa at dette tiltaket også var unødvendig.
    For det andre innså de ikke at samfunnet ikke kan stoppe opp for å beskytte de i risikogruppene. Det helt åpenbare tiltaket her var og er jevnlig testing av disse- og ansatte i helse og omsorg.
    For det tredje presterte de å gi undommen skylden for spredning i høst, etter selv å ha åpnet for smitteimport. Makeløs ansvarsfraskrivelse.
    For det fjerde har de hatt like tiltak over hele landet, totalt uavhengig av om det finnes smitte eller ikke. Fører selvsagt til at de fleste i områder uten smitte gir mer eller mindre blaffen i slike tiltak.
    For det femte innføring av skjenkestopp og begrensninger på utelivsbransjen. Også her mot faglige råd.
    For det sjette, begrensninger på antall publikum. Det gir absolutt ingen logisk mening at det på Lerkendal var kun tillatt med kun 200.
    Pluss, pluss, pluss...

    De har konsekvent ignorert faglige råd, og latt folkets og sin egen frykt styre, sammen med sin egen magefølelse. Og de viser ingen som helst evne til å lære av feil de har begått.
    det mest hårreisende jeg leste(husker ikke om det var Solberg eller Høie) er at vi trenger ikke beredskap av smittevernutstyr, det har vi et marked for. Gad vite hvor mye de betalte for å forsyne sykehusene med basisutstyr som kan lagres i en hvilken som helst nedlagt militærhule
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    hun som var ansvarlig for innkjøp av slikt i mars hadde uendelig budsjett. Ikke mange byråkrater som får det. Mener å ha lest de brukte et par milliarder på det + frakt. Og «frakt» i denne sammenheng var fort å chartre er fly og sende det til Kina
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er noen få som ikke har et budsjett å forholde seg til. Dette er et eksempel som pynter opp i en tråd med mye alvor.
    Rashed Al-Tayer og Majed Al-Mansoori ble spurt av journalister om hvor stort budsjett de hadde pr. sesong. De forstod ikke spørsmålet.
    powerboats-team-abu-dhabi-china.jpg
    Dette går unna. :D
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FoFF FoFF (Magica fra Tryll sine foff sjokk blasters) er tydeligvis fargeblind og/eller leser grafer ned/opp ser det ut til........
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Snart på tide å finne seg en annen jobb, Høie. En du ikke kan gjøre så mye skade i. Dørselger, telefonsalg, tøffeltester...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Snart på tide å finne seg en annen jobb, Høie. En du ikke kan gjøre så mye skade i. Dørselger, telefonsalg, tøffeltester...
    om tulletiltak (og begrunnelser i tynn luft). fra linken:

    – Hadde det vært noen form for empiri som kunne underbygge at et stort antall smittetilfeller stammet fra serveringsbransjen ville vi som samlet bransje selvsagt stilt oss bak disse radikale innskrenkningene, men nå er det ikke slik situasjonen er, sier Voksø Eek.

    Ifølge Bass-eieren er det kun 2 prosent av smittetilfellene som ble sporet til utelivsbransjen i uke 40 i Oslo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn