Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva var det den baren het igjen? Den i Ischgl?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det har da ingenting med saken å gjøre, men jeg regner med at du har vært der mange ganger og står klar til å fortelle oss om det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei fagfolkene vurderer det ikke sånn. Men du vet sikkert bedre.

    Hva var det svenskene gjorde feil forresten?
    Det ser ut som det har kommet inn fler tall etter den pressekonferansen og etter din kommentar om avtagende stigning. På grafen havner stolpene for denne uken høyere enn de forrige stolpene, så det er vanskelig å se denne avtagende stigningen som du pratet om. Da skal du nok myse ganske lenge på tallene for å se det. For meg ser det ut til å være ganske jevn økning sju uker på rad. Det beste man kan si er at det har økt mer lineært enn eksponensielt de siste fire, men jeg legger også merke til at det nå har passert nivået fra mai og nærmer seg tallene for juni.

    1602826434066.png

    Som jeg har skrevet et antall ganger allerede: Det svenskene gjorde feil var å nøle med å sende ut smittevernråd. Nabolandene ga råd om håndvask etc i januar, svenskene nølte til mars. Så drøyde de enda mer med å innføre sosial distansering etc når nabolandene smelte til 10-13 mars. Svenskene kom dinglende utover i mars, og var ikke like resolutte i hva som ble innført. Det gjorde at smitten fikk spre seg langt mer i samfunnet enn hos nabolandene. Den oppskrytte svenske håndteringen av dette ser mer ut som somling og handlingsvegring for meg, uansett hvor mye Tegnell og Giesecke fremstilles som helter i visse kretser.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    har ikke deltatt på afterski i Österrike men tipper det er en johanfesjå for infantile 50+++ med felles fløyeblåsing, sang, spytt og gledestårer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har da ingenting med saken å gjøre, men jeg regner med at du har vært der mange ganger og står klar til å fortelle oss om det.
    Det har ganske mye med saken å gjøre at utbruddet i Norge og resten av Europa i stor grad kan spores tilbake til uteliv. Det utelivsbransjen klager over nå er ikke nye regler, men en presisering av hvor lang en meter er og at de også forventes å følge reglene som gjelder.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det har ganske mye med saken å gjøre at utbruddet i Norge og resten av Europa i stor grad kan spores tilbake til uteliv. Det utelivsbransjen klager over nå er ikke nye regler, men en presisering av hvor lang en meter er og at de også forventes å følge reglene som gjelder.
    Det har da ingenting med saken å gjøre om bx har vært der eller ikke.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Nei fagfolkene vurderer det ikke sånn. Men du vet sikkert bedre.

    Hva var det svenskene gjorde feil forresten?
    Svenskene tok livet av 5000 mennesker helt unødvendig. En grov feil spør du meg. De hadde ikke kontroll overhodet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så på den svenske pressekonferansen i går og den startet med en melding fra statsministeren.
    – Smittläget är allvarligt. Det är helt enkelt en oroväckande utveckling vi ser nu, konstaterar Sveriges statsminister Stefan Löfven (S)
    Og Tegnell fulgte opp med bekymring for smittesituasjonen i Stockholm og han oppfordret innbyggerne sterkt til å følge smittevernsreglene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ökningen av nya fall i Europa är ”dramatisk”, enligt Anders Tegnell.

    För Sverige använder han ”oroväckande” – men anser att det är en skillnad med Europas huvudstäder och Stockholm.

    – Inget talar för att det här kommer att lugna sig.
    Anders Tegnell är tydlig med att spridningen i Sverige inte ligger på samma nivå som på flera andra platser på kontinenten. Ändå beskriver statsepidemiologen läget som svårare än tidigare under hösten.

    – På IVA ser man nu tendenser till att det blir fler fall – ett ännu tydligare orostecken på att det är på väg åt fel håll.

    Framför allt nämns Stockholm där smittspridningen är som störst i Sverige.

    – I Stockholm ser vi en allmän spridning i samhället som vi inte ser i andra regioner. Det är viktigt att alla i Stockholm tar det här på allvar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    har ikke deltatt på afterski i Österrike men tipper det er en johanfesjå for infantile 50+++ med felles fløyeblåsing, sang, spytt og gledestårer
    Ja. Det er typisk så trangt at det å i det hele bevege seg rundt i lokalet kan være en ganske stor utfordring til tider. Det skåles, hoies, skrikes, det er ikke så lett å huske eksakt hvilken av de 20 halvliterene på bordet som var ens egen og så videre. Det sier litt at han fyren måtte blåse høyt i en fløyte for å bane seg veg gjennom forsamlingen for å komme til bordene med påfyll av øl, jägershots og annet gjestene kan ta promillen inn i stratosfæren med. De livligste plassene på fjellet i Norge er (nesten) i samme liga, for øvrig.

    Relevansen til bordservice i Oslos uteliv, uavhengig av om gjenster som ikke er i samme husholdning sitter en meter eller 0.6m unna er sånn ca null.

    Derfor lurte jeg på om Bx noen gang hadde besøkt en Østerrisk afterski.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser ut som det har kommet inn fler tall etter den pressekonferansen og etter din kommentar om avtagende stigning. På grafen havner stolpene for denne uken høyere enn de forrige stolpene, så det er vanskelig å se denne avtagende stigningen som du pratet om. Da skal du nok myse ganske lenge på tallene for å se det. For meg ser det ut til å være ganske jevn økning sju uker på rad. Det beste man kan si er at det har økt mer lineært enn eksponensielt de siste fire, men jeg legger også merke til at det nå har passert nivået fra mai og nærmer seg tallene for juni.
    Ja, det øker lineært som indikerer avtagende R. Det ble også nevnt på pressekonferansen at en del av de økte tilfellene skyldes en stor økning av tester i regionene med økt smitte. Etter at svenskene nå har åpnet for lokale innstramminger av smittevernreglene, ble det spurt om det ville bli satt inn – og det var ingen steder det var behov for innstramming.

    Å sammenligne med tallene i mai viser jo bare at du kun vil kverulere. Mener du seriøst at det er mer smitte i Sverige nå enn i mai…?


    Som jeg har skrevet et antall ganger allerede: Det svenskene gjorde feil var å nøle med å sende ut smittevernråd. Nabolandene ga råd om håndvask etc i januar, svenskene nølte til mars. Så drøyde de enda mer med å innføre sosial distansering etc når nabolandene smelte til 10-13 mars. Svenskene kom dinglende utover i mars, og var ikke like resolutte i hva som ble innført. Det gjorde at smitten fikk spre seg langt mer i samfunnet enn hos nabolandene. Den oppskrytte svenske håndteringen av dette ser mer ut som somling og handlingsvegring for meg, uansett hvor mye Tegnell og Giesecke fremstilles som helter i visse kretser.
    Så noen hundre sider med kritikk av Sverige har altså ikke med at de valgte en annen strategi. Alt medieskriveriet om annerledeslandet Sverige er fake news - de bare somlet litt med å gjøre det vi andre gjorde.

    Det er tilsynelatende flere som straffes for å somle med å innføre håndvask i februar.
    Dette er jo et greit bilde for å se hvor dramatisk veksten i Sverige er også. Det er jo ganske åpenabrt at det er Svenskene som har dummet seg ut med strategien sin og alle andre som har gjort rett.

    Screenshot_2020-10-16 Coronavirus Pandemic (COVID-19) - Statistics and Research.png
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så på den svenske pressekonferansen i går og den startet med en melding fra statsministeren.
    – Smittläget är allvarligt. Det är helt enkelt en oroväckande utveckling vi ser nu, konstaterar Sveriges statsminister Stefan Löfven (S)
    Og Tegnell fulgte opp med bekymring for smittesituasjonen i Stockholm og han oppfordret innbyggerne sterkt til å følge smittevernsreglene.
    Men Tegnell er veldig rolig og behersket (som påpekt noen ganger her inne) - regner med at denne fyren hadde vært rolig og behersket om så hele familien hans hadde ligget rundt bena på'n og med store pustevansker...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tegnell er lugn ? Tja, jeg vet ikke helt, jeg synes han virker småstressa, og det er kanskje ikke så merkelig, smitteøkningen i Stockholm torpederer teorien om flokkimmunitet som har vært hans mantra i flere måneder.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    Flokkimmunitet kan man glemme, mener Lancet. Det vil medføre altfor store tap i befolkningen å komme opp på nivåene som skal til. Så, ja, selvsagt er Tegnell bekymret nå. (Man bør huske hans sitatrekke med konsekvente feilvurderinger, i åpningsmånedene, disse baserte han innsatsen på).

    Tegnells strategi har vært feil. Når Tegnellska Statyfonden nå skal forsøke å vise at Sverige gjør det bedre enn andre land, glemmer fondet å vise til nabolandene, hvis innsats fondets talsmann har vært sterkt kritisk til.

    LANCET i går.


    The arrival of a second wave and the realisation of the challenges ahead has led to renewed interest in a so-called herd immunity approach, which suggests allowing a large uncontrolled outbreak in the low-risk population while protecting the vulnerable. Proponents suggest this would lead to the development of infection-acquired population immunity in the low-risk population, which will eventually protect the vulnerable.
    This is a dangerous fallacy unsupported by scientific evidence.
    Any pandemic management strategy relying upon immunity from natural infections for COVID-19 is flawed. Uncontrolled transmission in younger people risks significant morbidity
    3and mortality across the whole population. In addition to the human cost, this would impact the workforce as a whole and overwhelm the ability of health-care systems to provide acute and routine care. Furthermore, there is no evidence for lasting protective immunity to SARS-CoV-2 following natural infection,
    4 and the endemic transmission that would be the consequence of waning immunity would present a risk to vulnerable populations for the indefinite future.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo et greit bilde for å se hvor dramatisk veksten i Sverige er også. Det er jo ganske åpenabrt at det er Svenskene som har dummet seg ut med strategien sin og alle andre som har gjort rett.
    Om vi i stedet sammenligner med land det er naturlig å sammenligne med, sånne hvor det er sånn noenlunde samme bosettingsmønster og kulturelle adferdsmønstre, ser det slik ut:

    1602835305173.png

    Det er ikke så mange av svenskene jeg kjenner som klemmer like mye på folk eller står så nær når de snakker som latinerne gjør. Jeg må gi lars_erik rett i at dette viruset nødvendigvis vil få et annet forløp i Skandinavia enn i Italia eller Spania. Det gjør at sammenligningen mellom svenske dødstall og nabolandenes blir så grell.

    Ellers har jeg jo forsøkt å forklare deg i månedsvis at det ikke er slik at alt fortsetter som før i Sverige uten noen tiltak i det hele tatt. Etter at Norge senket skuldrene i slutten av mai har det stort sett vært ganske likt. Noen enkelttiltak er fortsatt strengere i Norge, andre i Sverige, folks adferd i hverdagen er ganske lik. Mye av medieskriveriet i høyrepopulistiske blogger om annerledeslandet Sverige hvor alt fortsetter som før i ly av flokkimmunitet er fake news, ja. Helt ekte fake news.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lancet, ja.


    Betydelig nedgang i diagnostisering og behandling av alvorlige sykdommer.
    Som forventet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lancet, fortsatt:
    Summary
    Background
    Preterm birth is the leading cause of child mortality globally, with many survivors experiencing long-term adverse consequences. Preliminary evidence suggests that numbers of preterm births greatly reduced following implementation of policy measures aimed at mitigating the effects of the COVID-19 pandemic. We aimed to study the impact of the COVID-19 mitigation measures implemented in the Netherlands in a stepwise fashion on March 9, March 15, and March 23, 2020, on the incidence of preterm birth.
    Methods
    We used a national quasi-experimental difference-in-regression-discontinuity approach. We used data from the neonatal dried blood spot screening programme (2010–20) cross-validated against national perinatal registry data. Stratified analyses were done according to gestational age subgroups, and sensitivity analyses were done to assess robustness of the findings. We explored potential effect modification by neighbourhood socioeconomic status, sex, and small-for-gestational-age status.
    Findings
    Data on 1 599 547 singleton neonates were available, including 56 720 births that occurred after implementation of COVID-19 mitigation measures on March 9, 2020. Consistent reductions in the incidence of preterm birth were seen across various time windows surrounding March 9 (± 2 months [n=531 823] odds ratio [OR] 0·77, 95% CI 0·66–0·91, p=0·0026; ± 3 months [n=796 531] OR 0·85, 0·73–0·98, p=0·028; ± 4 months [n=1 066 872] OR 0·84, 0·73–0·97, p=0·023). Decreases in incidence observed following the March 15 measures were of smaller magnitude, but not statistically significant. No changes were observed after March 23. Reductions in the incidence of preterm births after March 9 were consistent across gestational age strata and robust in sensitivity analyses. They appeared confined to neighbourhoods of high socioeconomic status, but effect modification was not statistically significant.
    Interpretation
    In this national quasi-experimental study, initial implementation of COVID-19 mitigation measures was associated with a substantial reduction in the incidence of preterm births in the following months, in agreement with preliminary observations elsewhere. Integration of comparable data from across the globe is needed to further substantiate these findings and start exploring underlying mechanisms.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Her er forresten sånn ca hvordan en typisk ettermiddag / tidlig kveld ser ut på afterski i Østerrike. Dette er Mooserwirt i St. Anton i Tyrol. Et lite fun fact om dette stedet er at til tross for å bare være åpent ca 5 måneder av året er det visstnok det stedet i Østerrike som selger mest øl i løpet av året.

    En kveld i St. Anton skulle jeg spise middag i restauranten i toppetasjen på samme sted. Taxisjåføren anok jeg skulle på fest og satte meg av ved afterskien i steden for å kjøre meg til hotellinngangen. Jeg var edru ved ankomst i 8-tiden og det er det verste jeg noen gang har sett. Det var en syndens bule man knapt finner maken til. Tenker kanskje ikke så mye over det når man ankommer på slutten av skidagen og selv er med på den gradvise stigningen fra en rolig øl til å begynne med før det hele eskalerer. Kraftig.

    Det var så trangt og så mye folk der at jeg regnet det som umulig å komme frem. Jeg huket tak i en vakt og sa at jeg skulle til restauranten, vedkommende så litt oppgitt på meg, påpekte at jeg absolutt burde ankommet ved andre inngangen, huket tak i meg og dro meg gjennom noen "Nur für Angestellte" - dører, gjennom et kjøkken og droppet meg av foran en heis og sa "6. etasje" før han gikk tilbake på jobb.

    At dette er fin-fine forhold for superspredning burde ikke overraske noen. Og bør ikke tas som eksempel på at det også kan bli mye smitte om man sitter 30 centimeter for tett på restaurant eller bar i Oslo.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så bør du lese litt mer, Asbjørn. Der man frykter at fosteravbrudd er en av årsakene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja. Det er typisk så trangt at det å i det hele bevege seg rundt i lokalet kan være en ganske stor utfordring til tider. Det skåles, hoies, skrikes, det er ikke så lett å huske eksakt hvilken av de 20 halvliterene på bordet som var ens egen og så videre. Det sier litt at han fyren måtte blåse høyt i en fløyte for å bane seg veg gjennom forsamlingen for å komme til bordene med påfyll av øl, jägershots og annet gjestene kan ta promillen inn i stratosfæren med. De livligste plassene på fjellet i Norge er (nesten) i samme liga, for øvrig.

    Relevansen til bordservice i Oslos uteliv, uavhengig av om gjenster som ikke er i samme husholdning sitter en meter eller 0.6m unna er sånn ca null.

    Derfor lurte jeg på om Bx noen gang hadde besøkt en Østerrisk afterski.
    Jeg har vært på vinterferie i alpene 10-15 ganger hvis ikke flere. Så jeg vet hva du sikter til. Jeg har også vært på utesteder i Norge der det er sild i tønne tilstander, om ikke fullt så ille. Vi har nå en oppblomstring hos oss og trolig en virus-variant som er enda mer smittsom. Det som var lav-risiko for et par måneder siden er ikke det nå. Og jeg stoler mer på de smittefaglige miljøene her enn de restaurantfaglige for å si det sånn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så bør du lese litt mer, Asbjørn. Der man frykter at fosteravbrudd er en av årsakene.
    Leser vi samme artikkel? Fra avsnittet Discussion:
    The aetiology of spontaneous preterm birth, which accounts for roughly two-thirds of all preterm births, is largely obscure and probably multifactorial, hampering effective prevention.
    33Many of the known risk factors for preterm birth might be affected by implementation of COVID-19 mitigation measures. These risk factors include asymptomatic maternal infection, which through vertical transmission, can cause intrauterine infection, initiating a cascade resulting in preterm birth.
    33Physical distancing and self-isolation, lack of commuting, closing of schools and childcare facilities, and increased awareness of hygiene (eg, hand washing) all reduce contact with pathogens and, accordingly, risk of infection. Timing of the observed preterm birth reductions in our study suggests that hygiene measures and anticipatory behavioural changes might have been instrumental. Additionally, closure of most businesses and obligatory home assignments probably resulted in less physically demanding work, less shift work, less work-related stress, optimisation of sleep duration, uptake of maternal exercise indoors and outdoors, and increased social support, which could all have a positive effect. Substantial reductions in air pollution have also been reported following COVID-19 mitigation measures,
    34including in the Netherlands.
    35Given the recognised increased risk of delivering preterm when exposed to air pollution,
    36this finding could explain part of the observed reductions. Because a large minority of preterm births are induced, usually for maternal or fetal health concerns, changes in obstetric practice or care-seeking behaviour of pregnant women might also have contributed. Relatively few women deliver by primary caesarean section in the Netherlands, and these are typically medically indicated and done near-term.
    37Changes in primary caesarean section rates are therefore unlikely to explain the findings. Substantial evidence indicates that the pandemic and associated lockdown measures have aggravated existing health and socioeconomic inequalities within populations.
    29,
    30 In this regard, the signal in our data—albeit not statistically significant—suggesting that the reductions in preterm births were confined to people living in high-socioeconomic-status neighbourhoods is of considerable concern and requires further study.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smittefaglige miljøene, bx? Høie er ingen fagmann. FHI har gått mot slike forslag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke nødvendigvis positivt
    Folkeinstituttet (FHI) mottar i disse dager norske registerdata over barnefødsler til en studie de håper vil gi ytterligere svar.

    ⚙
    - Denne nederlandske studien viser en stor nedgang i premature fødsler, men datagrunnlaget gjør det ikke mulig å si noe om årsaken til dette, sier nestleder Siri Eldevik Håberg ved FHIs Senter for fremragende forskning og utdyper:
    - Det kan skyldes noe positivt - at mindre stress, luftforurensning og færre infeksjoner under pandemien har ført til færre for tidlige fødsler - men det kan også være tegn på noe som ikke er bra, som at pandemien har ført til færre nødvendige igangsettelser av fødsler og keisersnitt eller økt forekomst av fosterdød. Dette vet vi foreløpig ikke, påpeker Håberg.
    Hun har tro på at den norske studien vil kunne kaste lys over årsakssammenhengen.
    - Vi har veldig gode data i Norge, påpeker Håberg.
    FHI-senteret deltar også i den internasjonale gigantstudien IPOP som det er knyttet store forventninger til.
    - Den vil kunne gi viktig viten om premature fødsler som sådan, men også i en pandemisituasjon, sier Håberg.

    Slår alarm om snikende helsekrise
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi har nå en oppblomstring hos oss og trolig en virus-variant som er enda mer smittsom. Det som var lav-risiko for et par måneder siden er ikke det nå. Og jeg stoler mer på de smittefaglige miljøene her enn de restaurantfaglige for å si det sånn.
    Det var noen ukvalifiserte i Trondheim som også mente det i går men Nakstad fra det smittefaglige miljøet var ikke helt enig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er det ikke stort sett det det vi holder på med nå da?
    Fotball og idrett har alt for stor plass fra før ,en liten nedbygging av det overrganiserte er kanskje ikke så skadelig..
    Folk sitter på rævva som det er, enhver form for trening er bra. Nå har treningen vært forbudt i et drøyt halvår. Helt klart skadelig for folkehelsen. Mange vil falle ut.

    Og folk sier de bare kan gå tur i stedet. Hadde det vært så enkelt så hadde de gått tur fremfor å spille fotball.

    Og hvorfor dette forbudet, og hvorfor så lenge? Bare fordi regjeringen ikke ønsker å tape ansikt og innrømme feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Ang restauranter og avstand mellom gjester så har de strengt tatt ikke inført noen nye regler, men presisert at bransjens (og gjestenes) tolkning av reglene ikke var korrekt så vidt jeg har forstått.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hadde det vært så enkelt så hadde de gått tur fremfor å spille fotball.
    Klart mange vil spille fotball og foretrekker det fremfor å gå tur. Men i disse (hysteriske iflg. en viss trønder...) tider, så er ikke fotballtreninger greit å gjennomføre som vi vet. Å få litt turtall på røttene via en gåtur i ny og ne er da et meget godt alternativ og burde ikke være å forakte. Men jaggu ser ut som mange heller velger å sitte furtne og gretne i sofaen...

    Selv"skading"..!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    USAs tidligere president Barack Obama uttaler seg i podkasten Pod save America om svenskenes håndtering av coronapandemien. Den står til slakt, mener Obama, ifølge Aftonbladet.
    - Jeg synes ikke den har vist seg å fungere, sier den tidligere presidenten.
    Sveriges strategi, som i stor grad har basert seg på å holde samfunnet åpent og har unngått strenge karanteneregler, har vært omstridt.
    Obama har vært åpent kritisk mot også håndteringen av pandemien i sitt eget land, der Donald Trump har stått i spissen, og har kalt hans håndtering for en «kaotisk katastrofe».
    Det er i forbindelse med USAs coronahåndtering at Obama kommer inn på den svenske strategien, skriver Aftonbladet.
    - Så har du et land som Sverige, som sier «vi skal forsøke å bekjempe dette med flokkimmunitet». Det støtter jeg ikke, og jeg synes ikke det har vist seg å fungere. Men vi lever i hvert fall i samme virkelighet i vår debatt, sier han.
    Den svenske Folkhälsomyndigheten har imidlertid avvist at den svenske strategien baserer seg på å oppnå flokkimmunitet, men om å ta avgjørelser som det svenske folk kan lære seg å leve med over lengre tid.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har to ganger fått beskjed fra treningssenteret (sio) om at folk har fått påvist smitte, og som var der samtidig med meg. kommunens helsefaglige gren sier at det ikke er grunn til karantene på alle oss som var der på samme tidspunkt.

    godt slik!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0

    Snart på tide å finne seg en annen jobb, Høie. En du ikke kan gjøre så mye skade i. Dørselger, telefonsalg, tøffeltester...
    Nå må du da vær snill Lars Erik. Mannen er da vitterlig fagutdannet servitør! La han begynne i den jobben han kan i det minste!
    (Da blir han jo permitert også) :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utdannet servitør, ja. Likevel har han den frekkhetens nådegave at han mener å vite bedre enn FHI hvordan corona skal bekjempes. Jada.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at Høie og Helsedirektoratet med Guldvog og Nakstad har ansvaret for beslutningene, mens FHI gir råd til beslutningstaker. Hvis det var meningen at FHI skulle bestemme på rent faglig grunnlag ville ansvarsfordelingen vært annerledes. Uansett hva Høies selvbilde måtte tilsi så er det der the buck stops.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Klart mange vil spille fotball og foretrekker det fremfor å gå tur. Men i disse (hysteriske iflg. en viss trønder...) tider, så er ikke fotballtreninger greit å gjennomføre som vi vet. Å få litt turtall på røttene via en gåtur i ny og ne er da et meget godt alternativ og burde ikke være å forakte. Men jaggu ser ut som mange heller velger å sitte furtne og gretne i sofaen...

    Selv"skading"..!
    Kommer du med våset ditt igjen?

    Du sier at vi vet at fotballtreninger ikke er greit å gjennomføre. Unnskyld, men det er regelrett sprøyt. Sverige og Danmark har grundig tilbakevist den påstanden.

    Praktisk er det særdeles enkelt. Og ikke er det smittefarlig. Vi har åpnet opp for at du kan sitte side ved side ved på bussen, stå i gangene, sitte tettpakket på fly, drikke deg dritings på pub. 40 pensjonister kunne sitte timevis i en buss over en uke, men 10 personer fikk ikke lov til å løpe etter en ball utendørs. Vanvidd!

    Å gå tur er kjekt og flott det. Problemet er bare at ikke alle finner motivasjon til å gå på fjellet eller skogen. Det gir dem null og nada. Å løpe etter en fotball derimot gir de motivasjon. Det er ikke avansert psykologi dette.

    "La dem gå tur."
    "Let them eat cake".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Svensk dame coronasmittet to ganger:
    Sahlgrenska universitetssjukhuset og Göteborgs universitet har bekreftet et tilfelle hvor en dame (53) har blitt coronasmittet to ganger. Det skriver den svenske avisa Dagens Nyheter.

    Hun testet positivt både i mai og i august, skriver avisa. Mellom disse testene var hun virusfri.

    Forskerne sier til avisa at de har påvist to ulike varianter av viruset. De er ikke overrasket.

    - Det var nok bare et spørsmål om tid før vi skulle få et bekreftet tilfelle her også. Vi vet fra andre coronavirus at det finnes en risiko for resmitte, sier forsker Johan Ringlander til avisa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn