Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    55 nye innlagte i Stockholm på 3 døgn. Og de kan bare være i begynnelsen. Siden fredag har 3000 testet positivt bare i Stockholm len. Totalt ute av kontroll og veldig skremmende om dette fortsetter. Vi kommer til å se harde tiltak etterhvert er mitt tips. Det må være enormt mye smitte i sirkulasjon og følgelig har strategien vært en stor fiasko. Ingen immunitet, høye dødstall, og en andrebølge som slår inn med full kraft og vil bare øke elendigheten.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.348
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2

    "Det blir stadig tydeligere at politiske vurderinger kommer inn i tillegg til de smittevernfaglige".
    Å klage på å måtte bes om å bruke munnbind viser jo hvem som er idiot her . LiksomviktigPerer og arrogante fjols som roper på hjemmel og grunnlovsreferanser er det som lager problemer nå , ikke milde tiltak fra våre forsiktige myndigheter. Vi ligger bare koen uker etter Sverige og UK. Hvor mye smitte og døde må vi ha før du syns vi ligger på passende nivå?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.663
    Antall liker
    35.622
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svenske skoler stenger først og spør siden:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvis denne utviklingen fortsetter, så må en nok bare godta flere døde enn i en dårlig influensasesong. smitte er i seg selv ikke dødelig.

    nedstenging med jevne mellomrom - vi var fri og så var vi ikke fri for smitte - er ikke gjennomførbart.

    muligens en vaksine redder oss, eller bedre metoder for å holde smitten ned på et ingenting. men det vi nå er inni er ikke bærekraftig (som kjærringa sa).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.663
    Antall liker
    35.622
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    "Hvis ikke folk ser dette må de vurdere sin kompetanse. Dette er vitenskapelig velfundert. Det å tro at man kan ha kontroll gjennom smittesporing i etterkant, når mellom 40–80 prosent av de smittede er uten symptomer, er å be om trøbbel."

    Ettertiden vil nok vise at synsing har trumfet logikk og fagkunnskap hele veien. Hvorfor gjøre ting rett, når det er mye bedre å være på etterskudd konstant og heller bruke magefølelsen....
    Du verden. Og hvordan tenker man å få til dette, da?
    Gjennom store datasimuleringer har de vist hvordan en målrettet og ukentlig testing av alle husstander med fem eller flere personer, uavhengig av om noen i husstanden har symptomer på covid-19 eller ikke, raskere og billigere vil gi kontroll på koronaviruset.

    – 20.000 ukentlige tester vil være nok til å få R-tallet godt under 1 i Oslo, sier professor Eivind Almaas.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svenskene har vondt for å innføre forskrifter og gir derfor isteden gode råd til befolkningen. Kan se ut som om noen med ansvaret for det lokale sykehuset ønsker seg kraftigere virkemidler.

    Sedan i fredags har 491 personer bekräftats smittade i Uppsala län. 61 personer vårdas på sjukhus.
    – Vi är djupt oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
    – De lokala råden ska följas som om de vore lag. Annars kan de sluta illa, säger han.


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.727
    Antall liker
    15.874
    Torget vurderinger
    2
    Anbefales veldig.


    Gjennomgang av kroppens reaksjon på viruset, hva forskerne har sett/oppdaget, hvilke sårbarheter som er avslørt og hvorfor man nå i større utstrekning forstår hvordan man stanser at immunforsvaret går inn i kaosrespons -- noe som har resultert i færre alvorlige tilfeller. Samtidig viktig info om hva dette viruset gjør i kroppen - ingen forkjølelse eller influensa, dette. Forskerne har aldri sett maken. Og hvorfor eldre kanskje kan glemme å forvente en effektiv vaksine.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På tide at Moff-Moff drar til Sthlm og får seg litt FlÅkkimunius covidus og bl-IR DR? Tegningen behøver lIiT Sport...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dårlig nytt for en ev. covid-19 vaksine. Mutasjonen N439K er en luring, Trondheim fikk denne som en overraskelse....

    Denne er bak betalingsmur:

    Men de som vil kan fordype seg her:

    Og her:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Svenskene har vondt for å innføre forskrifter og gir derfor isteden gode råd til befolkningen. Kan se ut som om noen med ansvaret for det lokale sykehuset ønsker seg kraftigere virkemidler.

    Sedan i fredags har 491 personer bekräftats smittade i Uppsala län. 61 personer vårdas på sjukhus.
    – Vi är djupt oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
    – De lokala råden ska följas som om de vore lag. Annars kan de sluta illa, säger han.


    Svenskene har vondt for å innføre forskrifter og gir derfor isteden gode råd til befolkningen. Kan se ut som om noen med ansvaret for det lokale sykehuset ønsker seg kraftigere virkemidler.

    Sedan i fredags har 491 personer bekräftats smittade i Uppsala län. 61 personer vårdas på sjukhus.
    – Vi är djupt oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
    – De lokala råden ska följas som om de vore lag. Annars kan de sluta illa, säger han.


    Det er en tid for alt. Og tiden for råd bør være over i Sverige, om de ikke vil risikere å ha folk som ligger og hiver etter pusten i sykehuskorridorene. I Belgia må nå covid smittede leger gå på jobb. Snart er det ikke ledige plasser for syke pasienter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    det er forskjell på om corona driver et samfunn i kne eller tiltakene for å hindre spredning av corona.
    Vi er milevis, nei galaksevis, unna fra å ha tiltak som driver vårt samfunn i kne. Så hva er egentlig poenget med den kommentaren? Ja, det er utfordringer og følger. Men tror du det ville vært mulig å bekjempe corona uten noen konsekvenser?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor tar du meg for en idiot som tror at vi kommer gjennom dette, uansett strategi, uten konsekvenser.

    det var selvfølgelig ikke gåtefullt, men 100% ironie. det burde være klart når du så hva jeg siterte.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    hvorfor tar du meg for en idiot som tror at vi kommer gjennom dette, uansett strategi, uten konsekvenser.

    det var selvfølgelig ikke gåtefullt, men 100% ironie. det burde være klart når du så hva jeg siterte.
    He he, her snakker vi forbi. Jeg tok ikke meningen din i det første innlegget jeg kommenterte. Glem det, my bad.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.348
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2
    705 , hva blir dt neste? Det eksploderer nå , på tide å kjøpe dasspapir
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.002
    Antall liker
    19.847
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fortsatt stabile tall for alvorlig syke og svært, svært få dødsfall, så dette går bare bra.

    Verre er at jeg må huske å kjøpe brød og dasspapir før det er for sent.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Fortsatt stabile tall for alvorlig syke og svært, svært få dødsfall, så dette går bare bra.

    Verre er at jeg må huske å kjøpe brød og dasspapir før det er for sent.
    Du skjønner vel at innleggelser og dødsfall henger etter økning i smitte? Antall på sykehus vil stige jevnt framover. Men jeg håper på mindre dødsfall enn i våres.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Winters is coming....

    Først andelen av tester som er positive:

    Screenshot_2020-11-03 Coronavirus Pandemic Data Explorer.png

    Nye positive. USA havner faktisk ganske langt ned på listen sammenlignet med Europa.

    Screenshot_2020-11-03 Coronavirus Pandemic Data Explorer(1).png
    Og så dødsfall:
    Screenshot_2020-11-03 Coronavirus Pandemic Data Explorer(2).png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    Vi er milevis, nei galaksevis, unna fra å ha tiltak som driver vårt samfunn i kne. Så hva er egentlig poenget med den kommentaren? Ja, det er utfordringer og følger. Men tror du det ville vært mulig å bekjempe corona uten noen konsekvenser?
    Slik jeg ser det har du forsåvidt rett i forhold til dagens tiltak i Norge (selv om jeg ikke er enig i styrken i ordbruken). Full lockdown derimot driver ett samfunn i kne etterhvert. Faren er at det er nettopp det Guldvåg og hans kumpaner helst ønsker seg til jul;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.002
    Antall liker
    19.847
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du skjønner vel at innleggelser og dødsfall henger etter økning i smitte? Antall på sykehus vil stige jevnt framover. Men jeg håper på mindre dødsfall enn i våres.
    Stigningen av smitte begynte i slutten av juli. Det er temmelig klart at dødelighet har gått kraftig ned. Mitt inntrykk er at flere og flere innser at smitte ikke er lik død lengre. Folk er langt fra så hysteriske som de var i mars og april. Heldigvis.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette sitatet fra VG i dag forteller en hel del om hvordan vi ser på denne pandemien: "Mine tanker går først og fremst til de etterlatte – dette berører meg dypt. Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og andre etterlatte i denne tunge stunden. Vi har mistet en innbygger, og vi har ingen å miste" sier ordfører Grete Sjøli.

    Dette er altså ikke noen som dør brått og uventet under dramatiske omstendigheter, men en eldre person som bor på sykehjem er og ved livets slutt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Interessant observasjon omtala på Dagsnytt: Oslo durar fram som før, medan bergensarane har stramma inn uteliv og shopping. Håpar dei held seg i skinnet ei stund til - eg må på bytur før jul, og då er Bergen best.
    Ja, interessant dette.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stigningen av smitte begynte i slutten av juli. Det er temmelig klart at dødelighet har gått kraftig ned. Mitt inntrykk er at flere og flere innser at smitte ikke er lik død lengre. Folk er langt fra så hysteriske som de var i mars og april. Heldigvis.
    Dette tenkte de tydeligvis i Tsjekkia og et par andre steder også.
    Det var jo tydeligvis kjempesmart.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes dette sitatet fra VG i dag forteller en hel del om hvordan vi ser på denne pandemien: "Mine tanker går først og fremst til de etterlatte – dette berører meg dypt. Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og andre etterlatte i denne tunge stunden. Vi har mistet en innbygger, og vi har ingen å miste" sier ordfører Grete Sjøli.

    Dette er altså ikke noen som dør brått og uventet under dramatiske omstendigheter, men en eldre person som bor på sykehjem er og ved livets slutt.
    [/QUOTE]

    Ordføreren burde gå ut med en sånn melding hver gang en person i kommunen dør ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis vi ser bort i fra de Skandinaviske landene, hvem synes du har vært kjempesmarte i Europa..?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.002
    Antall liker
    19.847
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kom gjerne med tall over hvor mange som dør i Tsjekkia nå, kontra i vår. Da i forhold til innbyggertall og smitte.
    Slik det ser ut nå, virker dødeligheten til å gå ned stort sett over alt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.348
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt stabile tall for alvorlig syke og svært, svært få dødsfall, så dette går bare bra.

    Verre er at jeg må huske å kjøpe brød og dasspapir før det er for sent.
    Foreløpig er ordet,, og det er snart forbi punkter hvor du også blir bekymret tenker jeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.316
    Kom gjerne med tall over hvor mange som dør i Tsjekkia nå, kontra i vår. Da i forhold til innbyggertall og smitte.
    Slik det ser ut nå, virker dødeligheten til å gå ned stort sett over alt.
    Tsjekkia hadde nesten ingen smittede i våres så dødstallene er mye høyere nå enn da.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.002
    Antall liker
    19.847
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes dette sitatet fra VG i dag forteller en hel del om hvordan vi ser på denne pandemien: "Mine tanker går først og fremst til de etterlatte – dette berører meg dypt. Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og andre etterlatte i denne tunge stunden. Vi har mistet en innbygger, og vi har ingen å miste" sier ordfører Grete Sjøli.

    Dette er altså ikke noen som dør brått og uventet under dramatiske omstendigheter, men en eldre person som bor på sykehjem er og ved livets slutt.
    Ganske treffende, det der. At noen dør på et sykehjem er neppe noen stor katastrofe, målt i forventet resterende levetid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.002
    Antall liker
    19.847
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man forventer katastrofe. Fordi slik må det jo bare bli?

    Jeg er mye mer bekymret for at folk opptrer irrasjonelt. Nesten ingen dør, svært få blir alvorlig syke. Likevel stenges ting i hytt og gevær.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Stigningen av smitte begynte i slutten av juli. Det er temmelig klart at dødelighet har gått kraftig ned. Mitt inntrykk er at flere og flere innser at smitte ikke er lik død lengre. Folk er langt fra så hysteriske som de var i mars og april. Heldigvis.
    Ja, det virker som dødeligheten har blitt lavere. Men den bratte stigningen oppsto nylig, ikke i slutten av juli. Det begynte så smått da, men i det siste har det gått kraftig opp. Dette vil gi utslag på antall innlagte om ikke lenge. Men som sagt, jeg krangler ikke på at det foreløpig ser ut som vi har kontroll og jeg er ganske sikker på at det ikke vil gi dramatiske dødstall. Men det er betydelig uforutsigbarhet her.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.521
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kom gjerne med tall over hvor mange som dør i Tsjekkia nå, kontra i vår. Da i forhold til innbyggertall og smitte.
    Slik det ser ut nå, virker dødeligheten til å gå ned stort sett over alt.
    Tsjekkia har jeg ikke tall på, men Polen har ca. 300 døde pr.dag, og med et folketall på snaue 40 millioner er det betydelig. Går helsevesenet i metning vil tallene stige ytterligere.

    Edit,
    Gravde frem Tsjekkia nå, de har grovt regnet 10 millioner innbyggere og de nærmer seg 200 døde pr. dag.........
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Snakket med fastlegen min i dag, han har en datter som studerer i Oslo og en sønn i Bergen. «Ta smitten og bli ferdig med det» er ikke uvanlig i disse miljøene sier han.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn