Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Det der høres helt drøyt ut for meg. Såkalt ikke obligatorisk test, men dersom man blir stoppet av Politiet uten negativt testresultat så blir man bøtelagt. Lukter Gestapo av dette.

    Hvordan skal de så holde landet helt smittefritt etterpå? Kjøre hermetisk lukkede grenser på ubestemt tid fremover?

    (Dette er forøvrig ikke en kritikk av deg Terje, det er interessant å høre hva de gjør i forskjellige land.)
    Jeg tror det er slikt man gjør når man ikke vet hva man skal gjøre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, det kan muligens være at det er slike tiltak som må til for å ha "kontroll". Men det innebærer slik jeg ser det på mange måter en suspendering av rettsstaten. Da kan man jo spørre seg om det er noe man vil. Det kan jo bli en avveining mellom demokratiske rettigheter og såkalt "kontroll" på smitte. Hadde det vært snakk om svartedauen så hadde jeg vært enig i å velge "kontroll". Når det gjelder Covid er jeg ikke det.

    Jeg ser at det kan være lett å avfeie dette med at smittevern uansett må være viktigst. Men hele vårt samfunn og tankesett og verdigrunnlag bygger på demokratiske friheter som feks rettsstatsprinsippene etc, så jeg synes det blir alt for enkelt.
    Nå er vi inne på noe jeg synes er interessant, hva skal til for å endre på de demokratiske spillereglene vi tar som en selvfølge?
    Pest i form av et virus er en ting, pest i form av religiøs galskap er en annen. Begge disse farene er usynlige og svært vanskelig å håndtere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En god plan ?
    Helsedirektør Bjørn Guldvog sier til VG at det i løpet av helgen diskuteres om det skal innføres lignende tiltak i Norge som i Danmark for å få bukt med koronasmitten. I Danmark deler man nå landet inn i forskjellige soner basert på smittesituasjon.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja, jo. kanskje Slovakia går for langt.

    La oss si at vi får 3000 smittede per dag i Norge, 5-dobling av dagens nivå. (Polen har nå 20.000 per dag og 7 ganger vårt folketall). La oss si 50 % av dem har ukjent smittevei. Det går smittede der ute som vi ikke har kontroll på.

    Ville det fortsatt vært feil å teste absolutt alle? Alternativet blir fort å stenge ned, med de økonomiske konsekvensene det har.

    Slovakia nærmer seg 4000 per dag nå. Samme folketall som Norge og mye mindre areal.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jo. kanskje Slovakia går for langt.

    La oss si at vi får 3000 smittede per dag i Norge, 5-dobling av dagens nivå. (Polen har nå 20.000 per dag og 7 ganger vårt folketall). La oss si 50 % av dem har ukjent smittevei. Det går smittede der ute som vi ikke har kontroll på.

    Ville det fortsatt vært feil å teste absolutt alle? Alternativet blir fort å stenge ned, med de økonomiske konsekvensene det har.

    Slovakia nærmer seg 4000 per dag nå. Samme folketall som Norge og mye mindre areal.
    Høres jo enkelt ut å "bare teste alle". Men hva skal man gjøre ift de som av en eller annen grunn ikke vil la seg teste? Skal man tvangsteste? Skal politiet bryte seg inn hos folk, holde dem nede med makt og tvangsteste? Jeg håper dere skjønner hvor inngripende dette er ift de rettighetene folk faktisk har i ett demokratisk land.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En annen ting, og det gjelder jo over alt, er hvor lenge er en negativ test verdt noe? Vil sikkert variere litt avhengig av oppførsel/hvordan man lever etterpå men på et eller annet tidspunkt så er den ikke verdt kaloriene brukt på å ta testen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ja, jo, men hvor inngripende er det egentlig å ta en test?

    For meg er det mer inngripende med karantene, isolasjon, portforbud. Å bli nektet sosial omgang med venner og bekjente er mye mer inngripende enn å ta en test.

    Det finnes i dag lovhjemmel til å tvangsbehandle folk. Får du tuberkulose så skal du behandles, enten du vil eller ikke. Helsepersonell kommer på døren din daglig. Nekter du så åpner smittevernloven opp for tvangsisolering.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp! å ta en test en en selvfølgelighet og ingen byrde eller overgrep som visse her synes å mene

    Begriper ikke hva som er så galt med å teste hele befolkningen, og at idioter som ikke gidder /vil gjøre den innsatsen det fortjener en streng irettesetelse. Helt greit når man her et land uten kontroll på smitten. Problemet er heller at det tar så lang til å teste alle at, smitten vil bre seg allikevel, endog i mindre omfang får amn håpe
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting, og det gjelder jo over alt, er hvor lenge er en negativ test verdt noe? Vil sikkert variere litt avhengig av oppførsel/hvordan man lever etterpå men på et eller annet tidspunkt så er den ikke verdt kaloriene brukt på å ta testen.
    rett etter du har gått ut fra testlokalet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    ja, jo, men hvor inngripende er det egentlig å ta en test?

    For meg er det mer inngripende med karantene, isolasjon, portforbud. Å bli nektet sosial omgang med venner og bekjente er mye mer inngripende enn å ta en test.

    Det finnes i dag lovhjemmel til å tvangsbehandle folk. Får du tuberkulose så skal du behandles, enten du vil eller ikke. Helsepersonell kommer på døren din daglig. Nekter du så åpner smittevernloven opp for tvangsisolering.
    Jeg er enig i at karantene, isolasjon, portforbud og å bli nektet omgang med venner også er veldig (ekstremt) inngripende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å nekte å teste seg er toppen av egoisme, selvfølgelig skal alle teste seg hvis myndighetene mener at det er riktig. Og hvis man bruker hurtigtester (som stadig blir mer og mer pålitelige) og har en god kontroll på personene før og etter testing så kan dette gå bra. Gjør man dette og holder alle smittede i isolasjon i 14 dager så vil smitten falle dramatisk. Uansett blir det spennende å se om Slovakia lykkes med sitt prosjekt.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes denne er interessant:


    When a British police commissioner publicly threatens to invade people’s homes at Christmas to break up “illegal” family gatherings, you know that you have entered a new political landscape. At least, new for modern liberal democracies. That sort of edict would scarcely have been noticed in the totalitarian states of the old Soviet bloc, or in the distant darker periods of Western history. How in the name of God, have we got here? That such a statement could be uttered – as it was, for the record, by David Jamieson, West Midlands police and crime commissioner last week – let alone regarded as unsurprising, is an indication of some much larger phenomenon than a viral epidemic.

    Indeed, we have known, within living memory, virus threats before which were arguably more tragic in their consequences than this one. The terrible, uncontrollable epidemics of polio in the 1950s killed or paralysed, not the frail elderly, but millions of children and young adults: hence its alternative name, “infantile paralysis”. The Hong Kong flu in the 1960s took roughly 80,000 lives, most of them young, not old.

    These events were horrific – but it seemed never to occur to governments at the time to shut down normal social and economic activity in a crude attempt to prevent human contact simply because that was the only apparent means for fighting a contagion that had no cure. Why ever not? Why is this so commonplace now – we are heading into another national lockdown this week – when it was apparently unthinkable then?

    Something in our political culture, and our view of ourselves, must have changed very drastically – and oddly almost without our noticing – for the founding principles of liberty (not to mention the basic understanding of what gives meaning and value to human life) to be so readily discarded.

    You may say that this present emergency is unprecedented. It isn’t – although detailed reporting of its progress and unlimited speculation about its possible future course certainly is. Interestingly, I have met only two people who have any recollection of living through the 1968 Hong Kong flu epidemic. Both of them were schoolchildren at the time who had personal experience of classmates who were affected by it. But I am willing to bet that no one who has lived through this past year will ever forget it.

    So the epidemic may not be unique but the response to it is – and the response has affected more lives than the virus. A good many people feel that these extraordinary governmental interventions are a sign of progress: the logical conclusion of our enlightened concern for others. This is a plausible and perhaps admirable interpretation. But let me, for the sake of argument (since we have an awful lot of time on our hands for arguing at the moment) put forward another possibility.

    It might not be a coincidence that these extraordinary acts of repression by governments – in many ways more severe and intrusive into private life than those imposed in wartime – seem to be consistent with quite significant shifts in popular assumptions (or, to put it more aggressively, changes in fashionable thinking). There are two tendencies which are worth noting here. They are actually conflicting but it is perfectly possible for an entire society to believe two contradictory things at once – just as it is for an individual.

    The first is probably the most obvious: the belief that the state is now morally responsible for all outcomes. The establishment of social democracy as the prevailing governing system in the advanced nations of the West, bringing with it powers to distribute wealth and prevent gross inequalities, seems to imply that the state is now morally responsible for the welfare of everyone. From this principle of total responsibility it follows that every instance of ill health or death is the direct fault of the Government – even if those who are dying have reached the age at which it is statistically normal for them to die. The state must promise not just the best healthcare it can provide, but a kind of immortality: every death should be preventable. Every death (at whatever age) is a political failing. Those who govern must not only be infinitely caring, they must be omnip
    otent.

    The secularism of modern democracy adds more weight to this. To accept any death (at any age) seems like a medieval fatalism which modern progressive thinking should reject. Along with the passive acceptance of mortality, the notion of acceptable risk – and the individual’s right to choose it – has to go out the window too. We must all look after one another – and we must all be responsible for the fate of everyone.

    So nobody can put himself in danger because any unnecessary risk would cause damage to the society as a whole: if I am reckless enough to catch the virus, my healthcare will be a charge upon the state and put everybody else at a disadvantage. So I cannot expect to have any automatic right to do this. It is not just my own business if I endanger myself by breaking the lockdown rules: it is everybody’s business, and that justifies the government in enforcing controls on behaviour that would once have been unconscionable.

    You may find this world view attractive. Many people do. But it is important to understand that it is a step in the direction of totalitarianism, perhaps of a benign kind, but once totalitarian forms of rule are installed, they are difficult to remove when they cease to be benign.
    But this collectivist ethic is strangely contrary to the other strand of popular consciousness which is playing a major role in today’s events. This is the legitimising of chronic hypochondria. I cannot remember a time when there was such a neurotic obsession with health as a positive condition rather than a simple absence of illness or disability.

    Ironically this more or less permanent state of anxiety about one’s individual well-being (which is really a form of narcissism) sits side-by-side with the unselfish commitment to the well-being of society at large. Maybe we have managed to create, with our conflicting compulsions – on the one hand, unrealistic expectations of comprehensive, government-enforced social responsibility, and on the other an equally unrealistic idea of an individual right to be free from pain or suffering – the perfect climate for the mess we are in.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Interessant artikkel, i våre moderne velferdssamfunn med alle våre goder som vi tar som en selvfølge er det også slik at vi forventer at myndighetene skal passe på oss, uansett hva det gjelder. At vi derfor aksepterer inngripende tiltak når krisene dukker opp er vel en logisk konsekvens av dette synet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er nok det at smitten stiger vannvittig raskt hvis den slipper løs. Sjekk Tsjekkia f.eks.
    Men det spørs om vi greier å holde smitten på et nivå som er håndterbart, jeg begynner å tvile, og da burde man ta denne diskusjonen nå.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    To smitta og Våler begynner også å stenge.

    vanvittig. Hadde jeg bodd i Våler hadde jeg dæven døtte meg kontakta kommunen og lurt hva faen de holder på med.

    2 voksne smittede og skolene skal stenge. De unge skal plukke opp regningen og ta kostnadene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    To smitta og Våler begynner også å stenge.

    Der har du problemet med lokal styring. En stor utfordring er at mange rundt om har en frykt-basert tilnærming. 2 smittede, og skolene stenges 😅
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Velkommen etter, sier jeg bare. Det er da helt utrolig hvor treige det er mulig å være. Dette er noe som burde vært gjort for uendeligheter siden. Er jo ingenting å "vurdere".

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med strategien vi har nå så vil alle lokale smittevernoverleger heller tråkke for hardt på bremsen, enn for lite.

    Fikk i går varsel om at en av våre ansatte måtte i karantene. Han var ikke definert som nærkontakt, men det var en annen de ikke greide å spore smitten til, og han kunne muligens vært smittet på jobb, så alle 40 i den avdelingen ble satt i karantene frem til 9 november.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er nok det at smitten stiger vannvittig raskt hvis den slipper løs. Sjekk Tsjekkia f.eks.
    Men det spørs om vi greier å holde smitten på et nivå som er håndterbart, jeg begynner å tvile, og da burde man ta denne diskusjonen nå.

    Enig med Arnfinn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig med Arnfinn.
    Det er vel jeg også, men den diskusjonen vil skape enormt med bølger, hvor skal grensen gå? 90, 85, 80, 75 ? Vil det være avhengig av smittetrykket ? Eller vil vi havne inn i en diskusjon hvor vi vil sette en aldersgrense på all kostbar, krevende behandling? Da blir det et skille mellom de som har mye penger og de som har lite.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel jeg også, men den diskusjonen vil skape enormt med bølger, hvor skal grensen gå? 90, 85, 80, 75 ? Vil det være avhengig av smittetrykket ? Eller vil vi havne inn i en diskusjon hvor vi vil sette en aldersgrense på all kostbar, krevende behandling? Da blir det et skille mellom de som har mye penger og de som har lite.
    Det er i så fall ikke noe behov for å sette noen grense, alle vil kunne få den beste pleien tilgjengelig. Norge hadde vel i vår over 1000 intensiv/respiratorplasser, så vi må få et påtrykk som er 4 ganger værre enn det Sverige hadde i vår før det blir kapasitetstrøbbel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Øøh 1000 plasser er visstnok bryåkratplasser siden det ikke finns prsjonll : men de blir sikkert lynkurs.::
    Men 1000 plasser er en vits om Corona rar tak i hele befolkningen

    Forøvrig ha jo svartedauden en bra ting ; masse ledige gårder for nye generasjoner

    Kynisk sett burde koronaen bare brenne gjennom befolkningen og folk helst dø hjemme uten behandling . Uten å bry helsevesenet , passer jo bra nå som arveskatten er 0 inntil ap tar over etter valget
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er i så fall ikke noe behov for å sette noen grense, alle vil kunne få den beste pleien tilgjengelig. Norge hadde vel i vår over 1000 intensiv/respiratorplasser, så vi må få et påtrykk som er 4 ganger værre enn det Sverige hadde i vår før det blir kapasitetstrøbbel.
    Etter det jeg har fått med meg har vi 600, men tar covid-19 pasientene disse i bruk går det sterkt ut over andre pasientgrupper. Det reelle tallet på hvor mange pasienter med den smittsomme covid-19 vi kan ta i mot uten at det går ut over ordinær drift, (kreftbehandling, hjerte, lunge o.l.) er informasjon som jeg ikke tror er offentlig tilgjengelig. var det ikke slik at den normale driften stoppet opp i Stockholm i våres ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    R

    rr30629

    Gjest
    Hammerfest Sykehus tømte bygget og stengte ned da noen av medarbeiderne ble smittet for et par uker siden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Etter det jeg har fått med meg har vi 600, men tar covid-19 pasientene disse i bruk går det sterkt ut over andre pasientgrupper. Det reelle tallet på hvor mange pasienter med den smittsomme covid-19 vi kan ta i mot uten at det går ut over ordinær drift, (kreftbehandling, hjerte, lunge o.l.) er informasjon som jeg ikke tror er offentlig tilgjengelig. var det ikke slik at den normale driften stoppet opp i Stockholm i våres ?
    Selvsagt vil det gå utover andre pasientgrupper - vi kommer oss ikke gjennom denne pandemien uskadet.
    Uten at jeg kjenner detaljene, så tror jeg alt ikke kritisk ble satt på vent i Sverige i vår (Det ble det i Norge også).
    Den store belastningen på helsevesenet varte i 3-4 mnd.

    Hvis man kun skalererer etter folketall, ville en tilsvarende peak hos oss gitt i underkant av 300 på intensiven.

    Jeg synes også det er vedt å nevne at det er faktisk ikke helt sjokkerende at det kommer en pandemi. I Norge har vi en beredskapsplan for pandemi. Og vi skal ha kapasitet til å håndtere en pandemi. Og allerede i februar ble helsevesenet bedt om å forberede seg på pandemi - i "planscenairet" får de 600 intensivpasienter på peak, i "worst case" scenariet får de 1200. Nå er det over 7-8 mnd siden beskjed om å forberede seg ble gitt - noe bør ha skjedd.

    Det er ikke slik at å "slå ned" pandemien er uten tap det heller

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selvsagt vil det gå utover andre pasientgrupper - vi kommer oss ikke gjennom denne pandemien uskadet.
    Uten at jeg kjenner detaljene, så tror jeg alt ikke kritisk ble satt på vent i Sverige i vår (Det ble det i Norge også).
    Den store belastningen på helsevesenet varte i 3-4 mnd.

    Hvis man kun skalererer etter folketall, ville en tilsvarende peak hos oss gitt i underkant av 300 på intensiven.

    Jeg synes også det er vedt å nevne at det er faktisk ikke helt sjokkerende at det kommer en pandemi. I Norge har vi en beredskapsplan for pandemi. Og vi skal ha kapasitet til å håndtere en pandemi. Og allerede i februar ble helsevesenet bedt om å forberede seg på pandemi - i "planscenairet" får de 600 intensivpasienter på peak, i "worst case" scenariet får de 1200. Nå er det over 7-8 mnd siden beskjed om å forberede seg ble gitt - noe bør ha skjedd.

    Det er ikke slik at å "slå ned" pandemien er uten tap det heller

    Selvfølgelig har alt en kostnad, men det er viktig å få frem at det er ikke 1000 sengeplasser med tilhørende fagpersonell som står ledig og venter på covid pasienter. Derfor er det viktig å bremse smitten.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    The definition of insanity? Doing the same thing over and over again, but expecting a different result. None of us know the full extent of the damage unleashed from the first lockdown, although more wounds unveil themselves every passing day, but the evidence is undeniable - a second lockdown will worsen the already perilous non-Covid health crisis.

    In a hypothetical scenario of society returning to full normality tomorrow, with health services unburdened by any Covid infections, the shock waves from the first lockdown would be felt for years. Backlogs are enormous and many conditions will worsen and become harder to treat after presenting at a much later stage. There is no quick fix to the damage already done.

    Just as we're managing to get that raging fire under some sort of control, a second shutdown will whip those flames back up into a towering inferno. So far, epidemiological models have done a poor job of predicting the potential spread of the virus.

    As far as I'm aware they haven't even attempted to estimate the non-Covid health consequences of another shutdown. All we are fed is "reasonable worst case scenarios" which make no reference to the suffering millions will endure from other illnesses.

    Earlier this week a Macmillan Cancer study revealed there were up to an additional 50,000 people with undiagnosed cancer due to the pandemic, with many more experiencing disruption in their treatment. How many of those will go on to experience significant issues because of the delays?

    It's just a fact that an undetected tumour poses a far greater risk to the patient than this virus, which the vast majority will recover from.
    Every government action and policy has been judged on one metric - the spread of the virus. Another lockdown may artificially slow Covid, but for patients suffering from cancer, heart problems, mental health issues and many, many other illnesses, it will push them further to the back of the queue.

    Ministers will assure us that these forgotten patients will receive the care they need, just like they assured us back in March. They've ignored the non-Covid health crisis for months and will continue to do so in their bloody war against Covid-19.
    What happens when we emerge from our homes and survey the smoking rubble that was once our economy and society? We will start the same cycle again. It can't go on, ducking in and out of lockdown, desperately waiting and praying for a vaccine that may never come in the form we hope, whilst destroying so much of what we hold dear.
    Another lockdown may save lives from the virus, but we can't ignore the fact that it will cost countless others.

    Dr Charles Levinson is chief executive of Doctorcall
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    det er ikke 1000 sengeplasser med tilhørende fagpersonell som står ledig og venter på covid pasienter. Derfor er det viktig å bremse smitten.
    Greit at de ikke er klare nå, men det bør helsevesenet greie å hoste opp på kort tid, om de har gjort det de skal. Det er jo derfor vi har en beredskapsplan, og helsevesenet er bedt om å forberede seg.


    En annen ting....og nå er jeg litt tidlig ute så disse tallene kan endre seg raskt og gå i en annen retning. Men i den situasjonen vi står nå - så er det lov å lete etter lysglimt.

    Ser man på intensivinnleggelser i Sverige (som ligger en uke eller to etter smitten i tid).
    • Så har den økt betydelig og er nå rett i overkant av 10% av det den var på peak.
    • I de store regionene - Stockholm og Gøteborg har veksten tilsynelatende flatet ut på godt under 10% av vårende tall.
    • Uppsala har også flatet ut og har ingen vekst på 2 uker.
    • Mesteparten av veksten i Sverige kommer fra alle de små regionene som har gått fra 0 eller 1 til 1, 2 eller 3 på intensiven
    Jeg er klar over at disse tallene kan bli oppdatert og endre seg til det verre - men akkurat i dag så synes jeg faktisk at det er tegn til optimisme for Sverige.
    Jeg mener det ble sagt på en av pressekonferansene at man nå var langt flinkere til å smittespore, og når nærkontakter blir bedt om å teste seg så finner man langt flere som er smittet gjennom testing.


     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Dersom hjemmekontoret blir fremtiden som noen liker å mene kan dette fort bli helt reelt, i alle fall for alle som har engelsk som arbeidsspråk.

    Personlig tror jeg at utelukkende bruk av hjemmekontor over lang sikt vil være svært uheldig både for bedriftene og for ansatte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er vel Norge nå det eneste landet i Europa som fortsatt har en "slå ned" strategi, resten har brems strategi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn