Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men samtidig som du oier deg over antall i karantene pga nærkontakt så oier du deg over at man prøved å begrense nærkontakter og antall som da følgelig må i karantene.
    Litt uklart for meg hva som er poenget ditt her - annet enn å kritisere noe jeg har skrevet som synes å være viktig for deg.

Så hvis jeg sier at jeg jeg synes 50 000 mennensker i smittekarantene begynner å bli såpass mange at det er en ting som bør tas med i regnestykket, så kan jeg ikke samtidig si at jeg synes det er uheldig at man har gitt oss besøksforbud her i Bergen..?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.812
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg må ærlig talt si at jeg lurer fælt på den generelle mentale tilstanden til det norske folk. Det sytes og klages og jamres over en lav sko, - grusomt å ikke få gå på treningssenter, alldeles forferdelig å ikke kunne samles fler enn ti til fyllekalas, osv osv.... Hva faen er det som feiler folk?? Er hele nasjonen blitt et unisont kobbel av dobbel-egoister, hyklere og selvpinere? Alle kan gå tur, sykle tur, kjøre tur, man kan fortsatt ha det helt greit i heimen, trene kan man også gjøre hjemme, med kun seg sjøl og egen kropp som verktøy for å opprettholde daglig helse, stort sett alt vi trenger er fortsatt tilgjengelige i butikkene......
    Det vi ikke trenger, er jeg-gir faen-gjengen, hvis-bare-alle-var som-meg-gjengen, - og alle selvoppnevnte forståsegpåere som sier at dette ikke er et problem- for meg - så derfor kan vi alle gi faen....... Jeez, for en gjeng....
    Jeg har en viss forståelse for at ensomme kan slite i denne situasjonen, - men samtidig - er det de ensomme de største kontaktsøkerne? Samme med de mange som faktisk er nervøse på generelt grunnlag, - enda mer å være nervøs for letter ikke hverdagen......
    Skjerpings, folkens!!! Dette går antageligvis rette veien om noen få måneder... dersom oppegående mennesker tenker med hue istedet for ræva!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg må ærlig talt si at jeg lurer fælt på den generelle mentale tilstanden til det norske folk. Det sytes og klages og jamres over en lav sko, - grusomt å ikke få gå på treningssenter, alldeles forferdelig å ikke kunne samles fler enn ti til fyllekalas, osv osv.... Hva faen er det som feiler folk?? Er hele nasjonen blitt et unisont kobbel av dobbel-egoister, hyklere og selvpinere? Alle kan gå tur, sykle tur, kjøre tur, man kan fortsatt ha det helt greit i heimen, trene kan man også gjøre hjemme, med kun seg sjøl og egen kropp som verktøy for å opprettholde daglig helse, stort sett alt vi trenger er fortsatt tilgjengelige i butikkene......
    Det vi ikke trenger, er jeg-gir faen-gjengen, hvis-bare-alle-var som-meg-gjengen, - og alle selvoppnevnte forståsegpåere som sier at dette ikke er et problem- for meg - så derfor kan vi alle gi faen....... Jeez, for en gjeng....
    Jeg har en viss forståelse for at ensomme kan slite i denne situasjonen, - men samtidig - er det de ensomme de største kontaktsøkerne? Samme med de mange som faktisk er nervøse på generelt grunnlag, - enda mer å være nervøs for letter ikke hverdagen......
    Skjerpings, folkens!!! Dette går antageligvis rette veien om noen få måneder... dersom oppegående mennesker tenker med hue istedet for ræva!
    Det du sier er strengt tatt bare speilbildet av Corona-problemet, store talls lov på begge sider av ligningen. Corona er heller ikke et problem for de langt fleste, det er sånn ca like farlig som livet selv for de fleste aldersgrupper. Men på en stor befolkningsmengde så blir det et problem åkke som.

Ditto med alt mulig av tiltak, innskrenkninger osv. Det går også helt fint for sikkert de aller fleste, men det gjør nok ikke det for en viss andel av befolkningen og denne andelen ganget med et stort tall blir også mange.

Det meste man gjør, driver med eller oppsøker her i livet er strengt tatt ikke nødvendig, men det er samtidig alt det som gjør et samfunn til et samfunn. Siden kultur, uteliv, sport, sosiale møter osv bedrives i stor skala under normale omstendigheter så er det åpenbart mange som har glede av det. Hvor mye man forsaker når noe eller alt av dette blir tatt bort er høyst individuelt.. For min del er det, til tross for et tårn av tiltak, om jeg ser litt stort på det ganske lite i livet mitt som er endret og derfor klager jeg heller ikke på mine vegne - dette går helt fint for min del. Andre kan og vil se helt annerledes på det, alt avhenger av hvem man er og livssituasjon.

Vi trenger heller ikke "Ingen grunn til misnøye-gjengen". Det er jo nesten som å si at alt som gjør et samfunn til et samfunn er mer eller mindre uvesentlig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har blitt en nasjon med "kyllinger" alle piper for det minste, klager og syter på ting man ikke kan gjøre noe med. Alle i Norge burde bodd et år eller to på landsbygda i et u-land og sett hvordan lokalbefolkningen takler dødsfall pga. Slangebitt, trafikkulykker, sjalusidrap, korrupt politi og folk som bor forferdelig dårlig, norske kyr har bedre bostandard.
    Likevel er det smil og latter, full fest på en pressening bak lecahuset når anledningen byr seg, griller en øgle eller to som vi fanget borte blant gummitrærne og skyller den ned med øl, han som er minst blakk har kjøpt en kasse øl. :) Savner det litt, men det er en tid for alt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    men vi vet langt innpå 100% at dette er en midlertidig situasjon...
    Det kommer også an på hvordan man ser det. Det er i beste fall snakk om halvannet år sånn ca, altså er vi ca halvveis nå så vet ingen hva som kommer til å skje utover vinteren, våren, sommeren og høsten. For noen er dette snakk om de mest formative årene av livet, for mange er det snakk om å havne utenfor arbeidslivet i lang tid, kanskje permanent. For andre er det å rykke tilbake til start og ha mistet noe man har brukt 5-10-15-20 år på å opparbeide seg. Det er veldig naivt å tro at når bare vi alle er vaksinerte og dette er over så er vi tilbake der vi startet. For noen vil det være tilfelle, for noen vil det ha vært en "fordel" med denne pandemien og for andre vil de ha vært et stort skritt tilbake i livet.

Det er også det prinsipielle problemet her: Det er noen som tar omtrent hele byrden mens andre høster gevinsten. Og de sistnevnte er sure på de første fordi de ikke ofrer nok for å hjelpe en selv. På toppen av det hele argumenterer sistnevnte gruppe utfra et altruistisk perspektiv for sin egen beskyttelse.

C

cruiser

Gjest
    Litt uklart for meg hva som er poenget ditt her - annet enn å kritisere noe jeg har skrevet som synes å være viktig for deg.

Så hvis jeg sier at jeg jeg synes 50 000 mennensker i smittekarantene begynner å bli såpass mange at det er en ting som bør tas med i regnestykket, så kan jeg ikke samtidig si at jeg synes det er uheldig at man har gitt oss besøksforbud her i Bergen..?
    Hele poenget med å begrense nærkontakter er å begrense smitte samt at færre risikerer å havne i karantene.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Må berømme Fotballforbundets nydelige logikk: Det har i lang tid ikke vært noe smitte innenfor fotball, men i det siste har det dukket opp noen flere tilfeller og derfor så er rutinene våre gode.

Eksakt det samme kan man si om hvasomhelst i det norske samfunn. "Vi har ikke hatt noen tilfeller, men i det site har det økt noe". De mener altså at i en tid med omtrent null smitte i Norge generelt så har de klart den unike prestasjon å i en begrenset gruppe - f.eks spillere og støtteappart i eliteserien og landslaget - å unngår å få noen smittet, derfor har de vært kjempeflinke. Er det ingen hjemme der?

Man kan forsåvidt ha en diskusjon om det skal spilles fotball eller ikke, men den kan ikke påberope seg heorisk innsats i å hindre smitte når omtrent ingen smitte har eksistert. Jeg kunne med samme logikk påberope meg en eksemplarisk smitteprotokoll for mine få turer på byen. Ingen smitte skjedd.
    Og nå er det full jamring for at "hobbylandslaget" ikke får lov til å reise som de synes passer best - og vurderer å trosse /bryte retningslinjer og smittevernsregler. Det ER ingen hjemme der.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    At det er vanlig gjør meg bare mer lei meg, det er ikke noe rart at ungdommen flytter til mer urbane strøk.
    Jeg kan huske at Einar Førde i sin tid sa at man ikke skulle se bort fra at det var høyere livskvalitet i byen enn på bygda. Det var riktig da som nå, men ekstremt politisk ukorrekt da han sa det. Tror han var nestleder i AP på det tidspunktet , men han hadde nok innsett at hans tid i politikken var over. Så da la han ikke fingrene imellom.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.812
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er faktisk Alta en by..... som hvilken som helst annen norsk småby..... og kunne nok skjedd hvorsomhelst, - om det er aldri så idiotisk..... man driver visstnok å tagger pedofile også, i mye større sammenheng, så det "bygdedyret" er nok mer i slekt med Peer og resten av Norge....

R

rr30629

Gjest
    Jeg kan huske at Einar Førde i sin tid sa at man ikke skulle se bort fra at det var høyere livskvalitet i byen enn på bygda. Det var riktig da som nå, men ekstremt politisk ukorrekt da han sa det. Tror han var nestleder i AP på det tidspunktet , men han hadde nok innsett at hans tid i politikken var over. Så da la han ikke fingrene imellom.
    Han la vel aldri noe imellom, sånn egentlig.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Førde var en stor politiker, men Gro kom i veien for videre karriere.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er faktisk Alta en by..... som hvilken som helst annen norsk småby..... og kunne nok skjedd hvorsomhelst, - om det er aldri så idiotisk..... man driver visstnok å tagger pedofile også, i mye større sammenheng, så det "bygdedyret" er nok mer i slekt med Peer og resten av Norge....
    Er klar over at Alta har bystatus, men 15.000 mennesker er ikke flere enn det det bor i et par blokker på Stovner.
    Et kritisk minimum nivå av innbyggere ligger nok en god del høyere for å sikre mer anonymitet og større takhøyde.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må berømme Fotballforbundets nydelige logikk: Det har i lang tid ikke vært noe smitte innenfor fotball, men i det siste har det dukket opp noen flere tilfeller og derfor så er rutinene våre gode.

Eksakt det samme kan man si om hvasomhelst i det norske samfunn. "Vi har ikke hatt noen tilfeller, men i det site har det økt noe". De mener altså at i en tid med omtrent null smitte i Norge generelt så har de klart den unike prestasjon å i en begrenset gruppe - f.eks spillere og støtteappart i eliteserien og landslaget - å unngår å få noen smittet, derfor har de vært kjempeflinke. Er det ingen hjemme der?

Man kan forsåvidt ha en diskusjon om det skal spilles fotball eller ikke, men den kan ikke påberope seg heorisk innsats i å hindre smitte når omtrent ingen smitte har eksistert. Jeg kunne med samme logikk påberope meg en eksemplarisk smitteprotokoll for mine få turer på byen. Ingen smitte skjedd.
    Jeg vet sannelig ikke. På den ene siden har du at Helsedirektoratet og Høie i månedsvis ikke har krevd obligatorisk testing ved innreise, slik at mesteparten av smitten i landet har sin originale opprinnelse i nettopp importsmitte. Så har du den svært lite profesjonelle opptredenen fra Helsedirektoratet i den aktuelle saken, hvor de først samme dag setter foten ned.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    C

cruiser

Gjest
    Jeg vet sannelig ikke. På den ene siden har du at Helsedirektoratet og Høie i månedsvis ikke har krevd obligatorisk testing ved innreise, slik at mesteparten av smitten i landet har sin originale opprinnelse i nettopp importsmitte. Så har du den svært lite profesjonelle opptredenen fra Helsedirektoratet i den aktuelle saken, hvor de først samme dag setter foten ned.
    Det er fullt mulig å være smittet av corona og teste negativt, det er også litt av problemet i fotballsaken, selv om alle har testet negativt, kan de fortsatt utvikle corona og bli smittsomme basert på denne nærkontakten på laget. Det er derfor man ikke kan teste seg ut av karantene. Det er 10 dager okke som. Obligatorisk testing ved innreise er av samme grunn litt meningsløst, å få mennesker som potensielt er smittsomme til å sitte i karantene med en negativ test i hånda kan nok være vanskelig. Med mindre du hat tenkt å tvangsinternere alle på grensa ser jeg lite poeng med obligatorisk test.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er på høy tid å vurdere alle kostnader ved corona og strategien rundt den. Menneskelige som økonomiske. Hvor mye er bestemors seks ekstra måneder verdt?
    Tenker vi kun økonomi er det svært fornuftig å bedrive aktiv dødshjelp når gjennomsnittlig levealder oppnås. Alle som lever lenger enn gjennomsnittlig levealder stjeler fra felleskapet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker vi kun økonomi er det svært fornuftig å bedrive aktiv dødshjelp når gjennomsnittlig levealder oppnås. Alle som lever lenger enn gjennomsnittlig levealder stjeler fra felleskapet.
    Du så svært godt at jeg skrev "økonomiske og menneskelige kostnader".

Kostnaden for bestemor vil f.eks være å sitte isolert fra familien i sine siste måneder.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hele poenget med å begrense nærkontakter er å begrense smitte samt at færre risikerer å havne i karantene.
    Ja, det skjønner jo alle.

Er det noe du synes koster for mye for å begrense smitte?

50 tusen i kontinerlig karante og at familier overhodet ikke får ha folk besøk er åpenbart så langt fra den grensen at du følte behov for å slenge litt med leppa til de som ytret bekymring for det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    C

cruiser

Gjest
    Ja, det skjønner jo alle.

Er det noe du synes koster for mye for å begrense smitte?

50 tusen i kontinerlig karante og at familier overhodet ikke får ha folk besøk er åpenbart så langt fra den grensen at du følte behov for å slenge litt med leppa til de som ytret bekymring for det.
    Det var nå bare litt morsomt at du klaga over begge deler omtrent samtidig ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Er det i det hele tatt noe som er basert på kunnskap av regjeringens tiltak 🤔
    Ja. Den studien som refereres ble gjort uten å reflektere over om det var smittebærere tilstede. Og det var det sannsynligvis ikke. Faglig svak og derfor enda mindre relevant nå enn da den kom ut.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Den studien som refereres ble gjort uten å reflektere over om det var smittebærere tilstede. Og det var det sannsynligvis ikke. Faglig svak og derfor enda mindre relevant nå enn da den kom ut.
    Ok. Det er derfor regjeringen mesteparten av denne tiden har kjørt på med like tiltak over alt, uavhengig av hvordan smittesituasjonen var i ulike områder 🤔😉

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Det vet jeg ikke, men den studien var ikke mye verdt. Hvis man skal undersøke om en situasjon eller aktivitet er smittsom så må det være noen smittebærere tilstede. Mye tyder på at det ikke var tilfelle

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    artikkelen gir jo også andre tall

«
    Bransjeorganisasjonen Virke Trening har samlet data fra sine medlemmer fra 15. juni til 31. oktober i år. Disse treningssentrene – deriblant de største kjedene – har hatt 7,6 millioner besøk og har bidratt til smittesporing i samarbeid med kommuneoverlegene. Man har registrert 210 personer som kan ha trent på et treningssenter mens de har vært smittet med korona.

Det betyr at smittetallene inne på treningssentrene var 46 per 100.000 for hele landet og 68 for Oslo. I samme periode var smittetallene i Norge og Oslo 226 per 100.000.

Det betyr at smittetallene på treningssentrene er 70–80 prosent lavere enn hva de er i samfunnet for øvrig.

Virkes tall avslører at til tross for at det tilfeldigvis var 210 personer med smitte på et senter, ble ingen andre medlemmer smittet. Kun to ble smittet på et senter, og begge var ansatte. Det er et smittetall som er sammenlignbart med andre grupper som er på jobb.»

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Jeg forstår ikke hva du sikter til Dr dong, men denne studien hadde store svakheter. Ikke engang de som gjennomførte studien har forutsetning for å vite hva de negative tallene betydde. Betydde det at det ikke var smitte på de 5 treningsstudioene eller betydde det at treningsstudioer ikke er et smittsomt sted å være? Studien viser at det var liten smitterisiko på de fem treningssentrene på det tidspunktet studien ble foretatt og ingen ting mere enn det. Helt uegnet til generalisering av noe slag.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Heia Ola Dunk 😅

"Nå reiser vi hjem med rutefly i morgen. Det godtar norske myndigheter, samtidig som de sier nei til at vi reiser i karantene atskilt fra alle andre på charterfly til Romania."

Vi er jo heldige som har slike "smarte" folk i ledelsen i dette landet 🤘

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Det gikk litt fort i svingene her. Jeg er enig i at de andre tingene i artikkelen nyanserer bildet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Heia Ola Dunk 😅

"Nå reiser vi hjem med rutefly i morgen. Det godtar norske myndigheter, samtidig som de sier nei til at vi reiser i karantene atskilt fra alle andre på charterfly til Romania."

Vi er jo heldige som har slike "smarte" folk i ledelsen i dette landet 🤘
    Må være deprimerende for deg å tenke på at du har vært med å velge den gjengen som styrer, stakkars mann.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må være deprimerende for deg å tenke på at du har vært med å velge den gjengen som styrer, stakkars mann.
    Jeg har nok aldri stemt på noen av de som har sittet i regjering de siste 7 årene. Og etter corona kommer det ikke til å forandre seg 🤘

Litt morsomt dette, at du stadig vekk kommer til feil konklusjoner. I går angående frykt, i dag politisk ståsted 😎

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    lars_erik

Jeg kommer til feil konklusjoner stadig vekk, men prøver å lære av det hver gang. Denne gangen går det mer på formidling enn forståelse. Jeg har aldri mistenkt deg for å stemme h, v eller krf hvis du trodde det. Men jeg trodde dog at du hadde deltatt i valget, og da har du på en måte vært med på å bestemme hvem som regjerer... selv om det ikke ble slik du ønsket. Jeg burde helt klart ha formulert meg annerledes. Jeg er dog overrasket over at du ikke forsto hva jeg egentlig mente, ettersom du tilsynelatende er bortimot allvitende.

Det er ikke så lett å matche en allviter som deg, lars_erik. Jeg har en viss peiling på hva jeg selv tenker. Trodde også jeg visste hva jeg følte, men jeg er visst skitredd for covid uten at jeg har merket det selv. Jeg bør sikkert bestille time hos psykolog for å få kontakt med mine følelser. Jeg liker å tro at jeg har en viss, men ikke full peiling på hva som rører seg blant de jeg har kontakt med. Mange har bedre antenner enn meg og min omgangskrets er uansett ikke et representativt utsnitt av hele norges befolkning. Så jeg tar til meg informasjon fra saklig hold og forsøker å forstå situasjonen utfra det. Men din kunnskap om hva som rører seg i den norske folkesjelen synes ubegrenset. Du vet hvor utbredt frykten er og hvor dypt den stikker. Du vet også hvem som gir faen og hvorfor. Og så er du ekspert på smittebegrensning ... med venstrehånda. Det er sykt imponerende. :love:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bx

Jeg aner ikke hvem du er, men det er vel ganske tydelig hva du tror du er. Du har i svært mange innlegg frontet at du støtter den norske håndeteringen av corona, og reagert på de som ikke er enig. I det ligger det også at man da må tåle å bli motsagt, i stedet for å ty til den type patetisk personangrep du her benytter deg av. Det er faktisk helt legitimt i dette landet å være kritisk til myndighetene, i en hvilken som helst sak. Og at jeg virker ganske sikker i min sak, er på ingen som helst måte verre enn de som støtter myndighetene i tykt og tynt.
    Helt fantastisk bra hersketeknikk du benytter deg av. Problemet er at det på ingen som helst måte vil nytte.

Har du mer å si i sakens anledning, foreslår jeg at du tar det på pm.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.504
    Torget vurderinger
    2
    Det amerikanske immunitetsprosjektet stormer videre. Helsemyndighetene frykter effekten av Thanksgiving, siden man regner med at mange ikke vil følge oppfordringene om å tone ned den feiringen i år. Deretter kommer Julen.

USA passerte 250.000 døde i går, med godt over 1000 døde/dag nå. (Worldometers).

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn