Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Allmänna sammankomster är i dagsläget begränsat till maximalt 50 personer, men regeringen föreslår nu att det begränsas till åtta personer.

    Det innebär att polisen har rätt att upplösa eller ställa in sammankomster som strider mot förbudet, så länge det är en offentlig tillställning eller allmän sammankomst och inte ett privat sammanhang.

    Den som bryter mot förbudet i egenskap av arrangör kan dömas till böter eller fängelse.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg ville nok ikke reist på cruise. Men det virker fortsatt på meg som Terje deltar på dugnaden, mesteparten av tiden benyttes på lugaren og man ikler seg verneutstyr når den forlates. Sett fra Bergen spesielt ser nok dette fryktelig tullete ut, men igjen så er det jo lokale tilpasninger man har skreket om I denne tråden i månedsvis nå, spesielt fra Lars Erik, og det er jo nettopp hva dere har i Bergen
    Ja, jeg tror alle deltar på dugnaden, og jeg unner Terje og andre som trenger et lite avbrekk å gjøre det.

    Men jeg savner litt forståelse for andre som har andre behov - dette er tross alt en som sammenlignet det å se kostnadene med smitteverntiltakene opp i mot vunnet helse med å avlive pensjonister.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har fulgt alle regler, og det er milevis forskjell på Color Line og Hurtirgruten, det vet du. Åpenhet er et stikkord. At dere 2 blir sinte sier mye om dere. At du tar Lars Erik i forsvar er for meg en gåte. Du pleier å være veldig var for mobbing og ukevmsord, men nå forsvarer du en person som slenger ut møkk. Men vi setter strek her. Winter is coming.
    Du sitter på fuckings KIEL-FERGA og våger å sende memes som "Stay at home. winter is coming". HVOR JÆVLA TONEDØV er du?

    Når du så får kraftig motstand på dette så er VI bygdedyr, VI er troll. Vi er (u)herlige mennesker. Du prøver i beste selvforsvar til å snu dette over på oss, når det handler om deg og dine valg.

    Det var DU som valgte å dro på cruise etter å ha gått så høyt på banen.. Det var DU som valgte å sende "stay at home"-memes fra cruiset.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Fuck & fuckings - som å høre tenåringer "ta av"... :LOL:

    Eller denne fyren fuck!

    Du verden!

    Sånn for sikkerhets skyld - ta på deg maska Larson. Winther is coming!

    Musikk?
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kalles "ideologisk raseri", noe vi ikke har hatt siden Anne Holt skjelte ut Carl Ivar direkte på Dagsrevyen i 1996.

    Herlig, Larson!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, jeg tror alle deltar på dugnaden, og jeg unner Terje og andre som trenger et lite avbrekk å gjøre det.

    Men jeg savner litt forståelse for andre som har andre behov - dette er tross alt en som sammenlignet det å se kostnadene med smitteverntiltakene opp i mot vunnet helse med å avlive pensjonister.
    Jeg regner med at du bla sikter til bla meg, OMF. Jeg har full forståelse. Vi er uenige i hvordan denne pandemien burde håndteres, men det er noe annet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg regner med at du bla sikter til bla meg, OMF. Jeg har full forståelse. Vi er uenige i hvordan denne pandemien burde håndteres, men det er noe annet.
    Nei, her sikkert jeg kun til Terje.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    lurte på om dette ikke var Ironisk ment, det er så dustete at det jeg ønsket å tro det. Makan til fjols,,Stakkers Måtte hun rydde på rommet sitt og tørke seg i ræva selv i ung alder, og er nå skadet for livet.. ? Tenk å ikke kunne gå på kafé og trim ganger i uka.
    Tenk heller litt på de som virkelig rammes og mister levebrødet fordi hun måtte bare treffe gjengen og klemme litt...
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var forøvrig på Hurtigruta i sommer. Det var veldig trygt, temperaturmålinger og spriting av hender overalt, og alle holdt god avstand. Jeg kan ikke helt se forskjellen på det og Kielfergen. Hurtigruta gjorde rett nok noen feil ift de ansatte tydeligvis, men opplegget på båten var veldig gjennomført og profesjonelt.

    Jeg kritiserer ikke Terje for å dra på tur, men som sagt har jeg litt vanskelig å få det til å stemme med de rådene som Terje virker å mene at alle vi andre skal følge. Er det feks egentlig noen forskjell på å få drikke vin til maten på en restaurant på Kiel-fergen og på en restaurant i Oslo? Mitt standpunkt er at det bør være adgang til dette begge nevnte steder;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    lurte på om dette ikke var Ironisk ment, det er så dustete at det jeg ønsket å tro det. Makan til fjols,,Stakkers Måtte hun rydde på rommet sitt og tørke seg i ræva selv i ung alder, og er nå skadet for livet.. ? Tenk å ikke kunne gå på kafé og trim ganger i uka.
    Tenk heller litt på de som virkelig rammes og mister levebrødet fordi hun måtte bare treffe gjengen og klemme litt...
    Fin måte å diskutere på dette Balle, saklig og godt begrunnet innlegg;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Neida, er på tur nedover Skagerrak. Og her er det ordnung, vi ankommer Kiel om noen timer.
    Nå er jeg bare skuffet Terje,,,!,! Hva er så tvingende nødvendig med denne cruiseturen at du Vil undergrave alt du har stått for i denne tråden..?Jeg syns jeg sjøl var lettsindig og dristig da jeg gikk og tok et bokstavelig gravøl på Bristol med en kreftsykvenn som knapt lever over julen. Men en slags farvel med en døende venn måtte jeg definere som nødvendig og innafor reglementet... Hva er din unnskyldning for en slik forsinket russetur?


    får trekke meg tilbake litt , irritabel i dag med isjias og diaré i skjønn forening
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du sitter på fuckings KIEL-FERGA og våger å sende memes som "Stay at home. winter is coming". HVOR JÆVLA TONEDØV er du?

    Når du så får kraftig motstand på dette så er VI bygdedyr, VI er troll. Vi er (u)herlige mennesker. Du prøver i beste selvforsvar til å snu dette over på oss, når det handler om deg og dine valg.

    Det var DU som valgte å dro på cruise etter å ha gått så høyt på banen.. Det var DU som valgte å sende "stay at home"-memes fra cruiset.
    Artig å se at det er de to som får tenning av å se på Støre og Lysbakken som slår gnister av at jeg tillot meg å ta en tur med familien som en julegave. De andre reagerer med fornuft og ro. Sosialister har det jo med å føle misunnelse, mistro og sinne. :D Ta deg en beroligende pille nå Larson, du behøver ikke å rope med tastaturet, og jeg tror heller ikke bygdedyret fra Hell har behov for hjelp.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    næmmen se, Terje-A nekter plent å innse hva som foregår.

    Vi kunne ikke brydd oss mindre om du reiste på cruise. (sånn utover at du bryter generelle reiseråd fra regjeringen da)


    Det er DENNE jeg har problemer med.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er jeg bare skuffet Terje,,,!,! Hva er så tvingende nødvendig med denne cruiseturen at du Vil undergrave alt du har stått for i denne tråden..?Jeg syns jeg sjøl var lettsindig og dristig da jeg gikk og tok et bokstavelig gravøl på Bristol med en kreftsykvenn som knapt lever over julen. Men en slags farvel med en døende venn måtte jeg definere som nødvendig og innafor reglementet... Hva er din unnskyldning for en slik forsinket russetur?


    får trekke meg tilbake litt , irritabel i dag med isjias og diaré i skjønn forening
    Jeg følte at det var viktig av hensyn til barna, og reiste jo med Kiel-ferga i juli også og da ble jeg imponert over forholdsreglene de tok den gangen. Derfor var jeg ikke spesielt bekymret for turen. Jeg har ikke brutt noen regler her. Det er viktig å få med seg. Jeg har derimot reist på tur og bryter derfor rådet som har kommet om å unngå unødige reiser. Men hvor mange har ikke reist en unødig tur til et eller annet ? Din øl med din gamle venn var absolutt en nødvendig tur og mer nødvendig enn min tur, men hadde jeg nektet å reise ville barna blitt sure, kona som har betalt halve turen ville lurt på om jeg var blitt gal.... Jeg valgte å reise og var optimistisk/dum/ for ærlig, (stryk det som ikke passer) når jeg nevnte det her. Men takhøyden og mistroen tyter jo ut av enkelte tastaturer...
    Du får ha god bedring balle, ryggproblemer har jeg selv også. Man blir plutselig 100 år når anfallene kommer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    næmmen se, Terje-A nekter plent å innse hva som foregår.

    Vi kunne ikke brydd oss mindre om du reiste på cruise. (sånn utover at du bryter generelle reiseråd fra regjeringen da)


    Det er DENNE jeg har problemer med.

    Ja, men så la vær å se på det du har problemer med da.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er forresten dødsstatistikk for Sverige.

    Hvis man ser på Tabell 11 - så viser den antall døde pr 100k pr måned de siste 5 årene.
    Hvis vi summerer januar til og med oktober - så har man følgende dødelighet i Sverige:

    • 2015 - 763,2
    • 2016 - 743,2
    • 2017 - 748,2
    • 2018 - 747,4
    • 2019 - 703,7
    • 2020 - 754,3

    Dagens offisielle Coronatall er 6164 som utgjør 60,4 pr 100k, mens dødstallene så langt bare er ca 13 over snittet de siste 5 årene. Dødeligheten var faktisk større i 2015.

    Hva forteller dette oss? Jo, at det er de som er helt på slutten av livet som dør av Corona.
    Det er vel generelt ikke all verden positivt å sitere seg selv, men tråden har sporet litt av og det har vel også jeg vært skyld i.

    Jeg skrev for en tid tilbake et innlegg med hva som var hovedtrekke i Holden rapporten. Konklusjonen i rapporten var at dersom man skulle regne penger og menneskeliv slik man gjør på alle andre områder i dag (også helse) - så vil en svensk strategi være best brukt av felleskapets midler. Og det gjelder til og med i den "ukontrollerte brems" strategien B2 - som for Sverige sin del ville gitt nærmere 20 000 døde.

    I denne settingen - så er det interessant med tallene i innlegget jeg har sitert meg selv. Med forbehold om at jeg har tolket feil/regnet feil - så er overdødeligheten i Sverige til og med oktober nå på ca 1350 til nå i år. Det innebærer at av de 6000 som offisielt har dødd med/av corona, så ville 4650 av de dødd før 1. november uten corona. I Holden sin beregning så har man lagt til grunn en gjenværende levetid på 8,28 år for de som dør, mens de svenske tallen indikerer at over 75% hadde mindre enn 6 mnd igjen.

    Hvem som dør av Corona er veldig ujevnt fordelt, det ser vi hver gang det kommer smitte på et sykhjem. Nå sist på Eidsvoll hvor til nå 5 av 19 smittede beboere har dødd.

    Nå stenges Oslo ned også for barn/unge som var de man ikke skulle ramme på nytt. Det samme skjer i Bergen.

    Tiltakene skyves hele tiden 1-2 uker foran oss....hvor lenge skal unntakstilstanden vare..?

    Til dere som er rivende uenig med meg i at Sverige håndterer dette bra - synes dere det er akseptablet å opprettholde de tiltakene som ble innføre i dag gjennom hele vinteren..? Altså frem til april neste år..?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, men så la vær å se på det du har problemer med da.
    kanskje du har lyst til å trekke noen ord tilbake?

    Jeg kan erindre noen ord om aktiv dødshjelp på pensjonister. Det var visst det om å diskutere hvordan de nasjonale rådene påvirker andre grupper svært negativt... Å være for en slik diskusjon var visst å være for aktiv dødshjelp på pensjonistene. Det var som om man ville sette dødssprøyten i armen på dem. Nå som du har brutt de nasjonale reiserådene, hvordan synes du dine ord står seg? Fortell.

    Å si til sine nære at i disse Korona-tider med økende smitte i Oslo, hvor danskebåten legger ut fra, gjør at det er for risikabelt å reise; å skuffe sine kjære som ikke akkurat er en 9 år gammel gutt; det ble en for høy kostnad å bære for stakkars lille Terje-A. Alle byrdene som alle de andre bærer, det skal de bære med letthet, for se på pensjonistene over der. De som er avhengig av trening for å ikke gå inn i sitt svarte hull, de skal bare tåle det, fordi pensjonistene. Det ville vært å ønske å drepe pensjonister om de ytret at de bærer veldig høy kostnad, at kanskje koronatiltakene (som du nå ga faen i) er i drøyeste laget.

    Te-skje: vi bryr oss døyten om din cruise-tur. Vi bryr oss om ekkel dobbeltmoral.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nei og nei Larson. Er det noen som er en stakkars liten sippete bøtteknott her er det jo deg Larson - fuckings ynkelig....
    Fuckings gitt - artig ord.

    Nåh - vi får skylde på Erna :). Prøv litt musikk Larson. Kanskje feberen gir seg...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    kanskje du har lyst til å trekke noen ord tilbake?

    Jeg kan erindre noen ord om aktiv dødshjelp på pensjonister. Det var visst det om å diskutere hvordan de nasjonale rådene påvirker andre grupper svært negativt... Å være for en slik diskusjon var visst å være for aktiv dødshjelp på pensjonistene. Det var som om man ville sette dødssprøyten i armen på dem. Nå som du har brutt de nasjonale reiserådene, hvordan synes du dine ord står seg? Fortell.

    Å si til sine nære at i disse Korona-tider med økende smitte i Oslo, hvor danskebåten legger ut fra, gjør at det er for risikabelt å reise; å skuffe sine kjære som ikke akkurat er en 9 år gammel gutt; det ble en for høy kostnad å bære for stakkars lille Terje-A. Alle byrdene som alle de andre bærer, det skal de bære med letthet, for se på pensjonistene over der. De som er avhengig av trening for å ikke gå inn i sitt svarte hull, de skal bare tåle det, fordi pensjonistene. Det ville vært å ønske å drepe pensjonister om de ytret at de bærer veldig høy kostnad, at kanskje koronatiltakene (som du nå ga faen i) er i drøyeste laget.

    Te-skje: vi bryr oss døyten om din cruise-tur. Vi bryr oss om ekkel dobbeltmoral.
    Du får komme ned på kaia å rope "skam dere" til de 700 som kommer til Oslo i morgen Larson. Kanskje du får grisebank av hun med rullestol eller han med gåstol ;) .
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg håper for din skyld at din sønn ikke er atypisk smittet og du indirekte spredte smitte til alle pensjonistene på danskebåten.

    For er det noe som virkelig ville vært ironisk så var det om vedkommende som manet om å ikke snakke om tiltakene, fordi det innebar aktiv dødshjelp på pensjonister, spredte smitte til nevnte gruppe og tok livet av flere av dem. Det ville også vært tragisk.

    Igjen, dette handler ikke om at du tok deg en tur. Det handler om hvordan du snakker til andre som vil diskutere reglene. Retningslinjer som de overholder, men som du nylig ga faen i.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Til dere som er rivende uenig med meg i at Sverige håndterer dette bra - synes dere det er akseptablet å opprettholde de tiltakene som ble innføre i dag gjennom hele vinteren..? Altså frem til april neste år..?
    Hva er det som går bra med Sverige nå? For meg ser de noe rådville ut, men fortsetter å stramme inn og stramme inn. Men alltid for sent og for lite. Har du sett dagens tall? Går rett til himmels. Tiltakene i Norge vil nok vare til vaksinen er her, i større eller mindre grad. Jeg er litt lei, og kan godt skjønne at andre er mye mer lei som påvirkes mer enn meg. Men nå ser vi resultater da smitten er på vei nedover. Vi får bunkre opp med ribbe, akevitt og konfekt i jula så går det nok bra. Munnbind greiene i butikk er kjipt, jeg hater å gå med munnbind. Kjører bil og parkerer rett utenfor jobb, så jeg har det lettvint skal jeg innrømme. Nesten ikke rushtrafikk lengre heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Jeg ser at den ene etter den andre skrur av filtrene sine her, så da tenker jeg at det er bedre å slappe av litt. Men jeg må bare sparke litt til OMF. Jeg får litt gysninger når du spår om corona. Det har seg liksom med å gå helt andre veien enn du spår, nesten hver gang. Kan du ikke spå noe kjempefæle greier for en gangs skyld? ;)
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    .
    Det er vel generelt ikke all verden positivt å sitere seg selv, men tråden har sporet litt av og det har vel også jeg vært skyld i.

    Jeg skrev for en tid tilbake et innlegg med hva som var hovedtrekke i Holden rapporten. Konklusjonen i rapporten var at dersom man skulle regne penger og menneskeliv slik man gjør på alle andre områder i dag (også helse) - så vil en svensk strategi være best brukt av felleskapets midler. Og det gjelder til og med i den "ukontrollerte brems" strategien B2 - som for Sverige sin del ville gitt nærmere 20 000 døde.

    I denne settingen - så er det interessant med tallene i innlegget jeg har sitert meg selv. Med forbehold om at jeg har tolket feil/regnet feil - så er overdødeligheten i Sverige til og med oktober nå på ca 1350 til nå i år. Det innebærer at av de 6000 som offisielt har dødd med/av corona, så ville 4650 av de dødd før 1. november uten corona. I Holden sin beregning så har man lagt til grunn en gjenværende levetid på 8,28 år for de som dør, mens de svenske tallen indikerer at over 75% hadde mindre enn 6 mnd igjen.

    Hvem som dør av Corona er veldig ujevnt fordelt, det ser vi hver gang det kommer smitte på et sykhjem. Nå sist på Eidsvoll hvor til nå 5 av 19 smittede beboere har dødd.

    Nå stenges Oslo ned også for barn/unge som var de man ikke skulle ramme på nytt. Det samme skjer i Bergen.

    Tiltakene skyves hele tiden 1-2 uker foran oss....hvor lenge skal unntakstilstanden vare..?

    Til dere som er rivende uenig med meg i at Sverige håndterer dette bra - synes dere det er akseptablet å opprettholde de tiltakene som ble innføre i dag gjennom hele vinteren..? Altså frem til april neste år..?
    Vanskelig å vite hva som er akseptabelt. Når det ser ut som det går til helvete (hverken Norge eller Sverige har vært der) så har det vært altfor lite tiltak. Når det går "for bra" så har man for mye tiltak. Og kanskje har vi i Norge gjort både for lite og for mye, dvs ikke vært smarte nok og flinke nok siden tidlig i juli.

    Det var ekstremt stor usikkerhet både om dødelighet og andelen asymptomatisk smitte i våres sammenliknet med nå. Det har vel vist seg at den usynlige smitten er mye mindre enn tidligere antatt, og dette slår ut på estimert dødelighet. Forutsetningene for Holden scenariene burde derfor oppdateres.

    Jeg tror B2 estimatet ditt for Sverige er altfor lavt. Belgia har pt 14000 dødsfall i følge worldometers. Nå var det vel snakk om at de hadde overrapportert i våres, men i mangel av noe bedre antar jeg at tallet er korrekt nå. Som jeg har vært inne på tidligere, utfra enkle kurvebetraktninger, er det slett ikke usannsynlig at Belgia fortsatt er under halvveis til flokkimmunitet. Belgias befolkning er relativt ung, leste jeg nylig, så det er ikke en spesielt stor eldrebølge som reduseres der. Så jeg vil tro du må tenke 30-40 tusen døde i Sverige med en b2 strategi ... og ettersom dette ikke handler om budsjettoverskridelser på veibygging eller operabygging eller ombygging av holmenkollbakken, så er det klokest å ligge på den konservative siden: Altså legge til grunn minst 40 000.

    Enn så lenge tror jeg dette er så ustabilt at kontrollert brems er vanskelig å gjennomføre i praksis. De landene som opplever ukontrollert og høy smitte drar i nødbremsen etter tur, og da har man enn mye verre situasjon enn lavt smittetrykk og høye restriksjoner. Så jeg er happy med at vi forsøker å stramme til nå, men blir ikke happy hvis det ikke fungerer.

    Men nå har vi to vaksiner på gang som ser ut til å fungere svært bra. Det er rimelig å anta at covid kan vaksineres bort i overskuelig fremtid. Vi må bare sørge for at det ikke blir for ille i mellomtiden. Man skulle også tro det gikk an å bedrive målrettet vaksinering når vi begynner å motta vaksinedoser, slik at tidlig vaksinering har smittebegrensende effekt lenge før hele folket er medisinert. Jo tettere vi kommer på vaksinene jo mer relevant er det å vurdere brems-strategier mener jeg. Det er kanskje på tide å lage noen nye scenarier som tar høyde for både vaksine og endrede forutsetninger forøvrig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvor moraliserende skal vi være på et hifi forum ?

    Jeg reiser på hytta og opp til trønderlag hele tiden - tar alle hensyn jeg klarer - men liker å møte familie og venner eller slappe av på hytta - og ja jeg handler på den lokale butikken. Jeg er derimot ekstra varsom i dagene før jeg møter noen i familien som er i utsatt gruppe.

    Hvis vi skal bure oss inne som anbefalingene sier så blir i alle fall jeg klin gal - men man kan ta mye hensyn utover dette.

    Dessuten er vel snittalderen her på et nivå at mange av tiltakene er ment for oss. Hvis man vil utsette seg litt for risiko for korona for å redusere risiko for å bli deprimert - be my Guest!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Tidligere statsepidemiolog sier det de aller fleste nå har innsett: Sveriges strategi er bygget på ønsketenkning.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Hvor moraliserende skal vi være på et hifi forum ?

    Jeg reiser på hytta og opp til trønderlag hele tiden - tar alle hensyn jeg klarer - men liker å møte familie og venner eller slappe av på hytta - og ja jeg handler på den lokale butikken. Jeg er derimot ekstra varsom i dagene før jeg møter noen i familien som er i utsatt gruppe.

    Hvis vi skal bure oss inne som anbefalingene sier så blir i alle fall jeg klin gal - men man kan ta mye hensyn utover dette.

    Dessuten er vel snittalderen her på et nivå at mange av tiltakene er ment for oss. Hvis man vil utsette seg litt for risiko for korona for å redusere risiko for å bli deprimert - be my Guest!
    Tja, holder man seg unna folk mellom 20 og 30, religiøse og innvandrermiljøer er det jo nesten ingen igjen å bli smittet av. Men det er jo lettere sagt enn gjort.
    (Ta på sarkasme og ironi briller FØR du hamrer løs Larson)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Man skulle også tro det gikk an å bedrive målrettet vaksinering når vi begynner å motta vaksinedoser, slik at tidlig vaksinering har smittebegrensende effekt lenge før hele folket er medisinert.
    Der er ingen som vet (og det er heller ikke mulig å vite) om noen av de to vaksinene, eller noen andre for den saks skyld, hindrer at du blir smitttet og sprer den videre selv om den eventuelt forhindrer at du selv blir (alvorlig) syk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tja, holder man seg unna folk mellom 20 og 30, religiøse og innvandrermiljøer er det jo nesten ingen igjen å bli smittet av. Men det er jo lettere sagt enn gjort.
    (Ta på sarkasme og ironi briller FØR du hamrer løs Larson)
    Ingen dobbeltmoral å hamre løs på her, Polka.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    .
    Vanskelig å vite hva som er akseptabelt. Når det ser ut som det går til helvete (hverken Norge eller Sverige har vært der) så har det vært altfor lite tiltak. Når det går "for bra" så har man for mye tiltak. Og kanskje har vi i Norge gjort både for lite og for mye, dvs ikke vært smarte nok og flinke nok siden tidlig i juli.

    Det var ekstremt stor usikkerhet både om dødelighet og andelen asymptomatisk smitte i våres sammenliknet med nå. Det har vel vist seg at den usynlige smitten er mye mindre enn tidligere antatt, og dette slår ut på estimert dødelighet. Forutsetningene for Holden scenariene burde derfor oppdateres.

    Jeg tror B2 estimatet ditt for Sverige er altfor lavt. Belgia har pt 14000 dødsfall i følge worldometers. Nå var det vel snakk om at de hadde overrapportert i våres, men i mangel av noe bedre antar jeg at tallet er korrekt nå. Som jeg har vært inne på tidligere, utfra enkle kurvebetraktninger, er det slett ikke usannsynlig at Belgia fortsatt er under halvveis til flokkimmunitet. Belgias befolkning er relativt ung, leste jeg nylig, så det er ikke en spesielt stor eldrebølge som reduseres der. Så jeg vil tro du må tenke 30-40 tusen døde i Sverige med en b2 strategi ... og ettersom dette ikke handler om budsjettoverskridelser på veibygging eller operabygging eller ombygging av holmenkollbakken, så er det klokest å ligge på den konservative siden: Altså legge til grunn minst 40 000.

    Enn så lenge tror jeg dette er så ustabilt at kontrollert brems er vanskelig å gjennomføre i praksis. De landene som opplever ukontrollert og høy smitte drar i nødbremsen etter tur, og da har man enn mye verre situasjon enn lavt smittetrykk og høye restriksjoner. Så jeg er happy med at vi forsøker å stramme til nå, men blir ikke happy hvis det ikke fungerer.

    Men nå har vi to vaksiner på gang som ser ut til å fungere svært bra. Det er rimelig å anta at covid kan vaksineres bort i overskuelig fremtid. Vi må bare sørge for at det ikke blir for ille i mellomtiden. Man skulle også tro det gikk an å bedrive målrettet vaksinering når vi begynner å motta vaksinedoser, slik at tidlig vaksinering har smittebegrensende effekt lenge før hele folket er medisinert. Jo tettere vi kommer på vaksinene jo mer relevant er det å vurdere brems-strategier mener jeg. Det er kanskje på tide å lage noen nye scenarier som tar høyde for både vaksine og endrede forutsetninger forøvrig.
    Jeg skjønner du er fascinert av Belgia - noen annen grunn til det enn høyest dødelighet i Europa..? Du spår 40 00 Coroandøde i Sverige, jeg spår under 10 000. Altså du spår yttelrgiere 35000 døde, jeg spår maks 3500 til.


    Kurvene ser allerede ut til å flate ut i Sverige. Og nå er det omtrent 2 uker siden de begynte å få mange innleggelser på IVA - så nå begynner det å forsvinne en del ut fra IVA hver dag også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor moraliserende skal vi være på et hifi forum ?
    jeg kjører ned til fredrikstad nesten hver helg for å glede min kvinne. men ellers har jeg lite samkvem med hovedstadens horder. jeg hadde, frem til de stengte ned, distansert omgang med andre som frekventerte sitt lokale vannhull. jeg kjenner ikke til at det var smittespredning derfra. jeg hadde sågar omgang med kroppsmodellerere på svettefri avstand, men nå er det stengt ned. jeg kjenner ikke til at det var smittespredning derfra. jeg får ikke lov til å være over fem i samkvem i mitt eget lille bo; det skaper nesten ikke problem, siden jeg ikke har særlig plass til å underholde en slik mengde. verre at vi ikke kan samles til ribbe om dette fortsetter. jeg bruker mitt bind på kollektiv og i butikk, de ganger jeg våger meg ut.

    jeg hører at livet er nesten litt forløsende fritt på båt, selv om vi blir rådet til ikke å bedrive slik reisevirksomhet. vi skulle tatt båttur, jeg og kompisene på vannhullet, hver enda dag, egentlig. skal ikke forundre meg om de har treningsstudio også. vi kunne i det minste ha slått til med litt ribbe, hele jævla familien på 10.

    men nei, skulle jeg gjøre unntak for meg selv. skulle jeg gjøre unntak for meg selv? skulle jeg gå på tvers av erna og vennene hennes? nei nei nei

    ikke er jeg det vesen som peker finger på nesten. jeg hører på musikk. vi er musikalske, ikke moraliserende. kanskje tonedøve, men rytmen kan ingen ta fra oss. Hit Me With Your Rhythm Stick, HIT ME!
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    OMF,
    Det stemmer at jeg er interessert i Belgia utelukkende pga de høye tallene. Det er såvidt jeg kan se det sikreste holdepunktet vi har for å si noe om sykdommens potensielle skade-effekt. Tegnell har gjentatte ganger gjort betydelige feilvurderinger mht immunnitet. Hvis de hadde benchmarket med andre land, så hadde de hatt grunn til å stille spørsmålstegn ved de estimatene de gjorde.

    Vi får krysse fingrene for at det flater ut både i Sverige og Norge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    jeg kjører ned til fredrikstad nesten hver helg for å glede min kvinne. men ellers har jeg lite samkvem med hovedstadens horder. jeg hadde, frem til de stengte ned, distansert omgang med andre som frekventerte sitt lokale vannhull. jeg kjenner ikke til at det var smittespredning derfra. jeg hadde sågar omgang med kroppsmodellerere på svettefri avstand, men nå er det stengt ned. jeg kjenner ikke til at det var smittespredning derfra. jeg får ikke lov til å være over fem i samkvem i mitt eget lille bo; det skaper nesten ikke problem, siden jeg ikke har særlig plass til å underholde en slik mengde. verre at vi ikke kan samles til ribbe om dette fortsetter. jeg bruker mitt bind på kollektiv og i butikk, de ganger jeg våger meg ut.

    jeg hører at livet er nesten litt forløsende fritt på båt, selv om vi blir rådet til ikke å bedrive slik reisevirksomhet. vi skulle tatt båttur, jeg og kompisene på vannhullet, hver enda dag, egentlig. skal ikke forundre meg om de har treningsstudio også. vi kunne i det minste ha slått til med litt ribbe, hele jævla familien på 10.

    men nei, skulle jeg gjøre unntak for meg selv. skulle jeg gjøre unntak for meg selv? skulle jeg gå på tvers av erna og vennene hennes? nei nei nei

    ikke er jeg det vesen som peker finger på nesten. jeg hører på musikk. vi er musikalske, ikke moraliserende. kanskje tonedøve, men rytmen kan ingen ta fra oss. Hit Me With Your Rhythm Stick, hit me!
    Noen drar regelmessig til Fredrikstad for å glede sin kvinne, andre tar èn tur med danskebåten. Ikke godt å si hva som innebærer størst risiko for smittespredning.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen drar regelmessig til Fredrikstad for å glede sin kvinne, andre tar èn tur med danskebåten. Ikke godt å si hva som innebærer størst risiko for smittespredning.
    vi vet alle, som tenker, at det er forskjell på privatbil og restaurantbåt. og på båt er der så mange kvinner… fredrikstad har bare én.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF,
    Det stemmer at jeg er interessert i Belgia utelukkende pga de høye tallene. Det er såvidt jeg kan se det sikreste holdepunktet vi har for å si noe om sykdommens potensielle skade-effekt. Tegnell har gjentatte ganger gjort betydelige feilvurderinger mht immunnitet. Hvis de hadde benchmarket med andre land, så hadde de hatt grunn til å stille spørsmålstegn ved de estimatene de gjorde.

    Vi får krysse fingrene for at det flater ut både i Sverige og Norge.
    Men når vi i Norge har estimert over 100 000 smittede og ingen døde under 40 år, mens 5 av 19 smittede på en sykehjem på Eidsvoll dør.

    Ser du ikke at antall døde i all hovedsak handler om hvor mange gamle og svake som blir smittet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er så enkelt at når man bommer på dassen når man driter, får man tørke opp sjæl og ikke skylde på andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn