Munnbind er fascinerende greier i disse tider. Om vi har som utgangspunkt at hvor godt eller dårlig de fungerer og hva de gjør eller ikke objektivt sett er fullstendig uvesentlig for hva bæreren av munbind mener eller tror eller mener å vite alt annet like. Eller for å si det på en annen måte, alt annet like er faktisk funksjon invariant for overbevisningen til bæreren.
Her i Norge er dette noe man skal ha for å beskytte seg selv for å føle seg tryggere og redusere risken for å bli smittet og også beskytte andre. På det amerikanske forumet jeg er aktiv er den altoverskyggende konsensus at det beskytter bæreren dårlig, men at det beskytter andre mot bæreren om denne skulle være smittet. Så å gå med et av sorten er altså noe man gjør for å beskytte andre, ikke for å beskytte seg selv. Det er vel, så vidt jeg har skjønt også den kulturelle greia i Asia, men vil ikke gjøre andre syke om man er smittebærer av ett eller annet. På dette amerikanske forumet er man, i følge enkelte, omtrent en kaldblodig pensjonistmorder om man ikke har munnbind om man går seg en tur utendørs. Når folk sier at de skal noe som involverer å forlate hjemmet er de veldig opptatte av å slenge på (masked) slik at tilfeldige andre på internett ikke skal komme med sin virtuelle pekefinger.
Nå er vi tidlig i Oslos munnbind-æra regner jeg med, men av det jeg har sett så er det noen steder som holder seg til de offisielle anbefalingene som er hold avstand (2m er det vel nå) og bruk munnbind om det ikke er mulig. Dette har de da sørget for ved å ha et maks antall inne i lokalene samtidig. Ingen av de ansatte og få av kundene bruker munnbind. Andre steder er det plakater med oppfording om munnbind, og basert på ekstern observasjon ser munnbindtettheten ut til å være et sted mellom 90 og 100% både blant kunder og ansatte. Jeg har også sett utdeling av munnbind et sted.
For øvrig ser foreløpig respekten for andres intimsfære til å være avtagende med munnbindbruk. Hva av de to som faktisk funker best kommer det sikkert tidsnok masse artikler om. Og så er jeg helt sikker på at fryktelig mange har ett enkelt munnbind de har med seg for å slippe olme blikk her og der. I dag er jeg rimelig sikkert på at jeg, på fortauet på vei til skolen for å hente jentungen, fikk mitt første stirr motivert av at noen kunne være så uansvarlig å gå på et fortau i Oslo uten munnbind, men det kan også være tilfeldig.
Så kan man diskutere hva som er mest i regelverkets ånd om man skal på butikken: Handle på vei hjem fra jobb sammen med masse andre folk med munnind eller å legge handleturen sin til f.eks klokka 22-23 når man kan være omtrent alene i butikken, men ikke bruke munnbind.
Kanskje noen kan slå seg opp som munnbindstrategikonsulent så lenge det er et visst slack i regelverket og anbefalingene?